handdator

Visa fullständig version : Hamburg


Mollybus
2015-02-07, 15:31
Hej. Åker till Hamburg över en helg och det finns ju hur många hotell som helst att välja på. Ni som varit där har ni tips på både bra hotell samt de som inte är bra. bye_bye

Lissi
2015-02-07, 16:58
För många år sen övernattade vi i Hamburg på väg till Paris. det var innan tiden för "nätbokningar" Då bodde vi på Metro Mercur minns jag...Det visade sig ligga på "bordellgatan" Inte kul!;)

Lissi

pawik
2015-02-07, 23:25
Nostalgi!

1968, för 46 år sedan, jobbade jag i Hamburg en härlig sommar. Det var stort för en finnig svensk då. Jag var helt ensam, hankade mig fram på min gymnasietyska rätt hyggliggt
och strövade omkring mycket i staden.
På 60-talet lärde man sig tyska prepositioner så att det satt i märgen. Jag kan än idag vakna mitt i natten och rabbla:
durch, für, gegen, ohne, um: prepositioner som styr ackusativ
an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen prepositioner som styr ackusativ och dativ.

Und so weiter.

1968 var en mycket händelserik tid. Kalla kriget var som allra kallast då. När jag var i Hamburg ockuperade Sovjetunionen utan förvarning Tjeckoslovakien och det var stora demonstrationer på rådhusplatsen
i Hamburg framför en storögd, naiv svensk.
Manchester United kom dit och skulle spela mot Hamburger SV som hade Uwe Seeler som centertank. I M U spelade George Best, då världens i särklass bäste fotbollspelare, och Bobby Charlton. Hade tyvärr
inte råd att gå och se den matchen.
Öppna tyska mästerskapen i tennis spelades när jag var där. Jag gick dit och fick tillfälle att se tennislegendarer som John Newcombe och Wilhelm Bungert.
På kvällstid strosade jag på Reeperbahn och Grosse Freiheit. En kväll besökte jag Jahnkampfbahn och tittade på friidrott. Jag lade märke till en stavhoppare som hette Schiprowski. Några månader senare
gjorde han som okänd sensation och tog silver i OS i Mexico.

Var jag bodde?

Jo jag kommer ihåg det också. 6 veckor blev det på Pension Klosterstern en bit från Stadtmitte. Det var väl inte direkt någon höjdare, men jag har inte tagit någon skada av det. Skulle nog inte bo där igen.

/pawik

Mollybus
2015-02-08, 11:04
Nostalgi!

1968, för 46 år sedan, jobbade jag i Hamburg en härlig sommar. Det var stort för en finnig svensk då. Jag var helt ensam, hankade mig fram på min gymnasietyska rätt hyggliggt
och strövade omkring mycket i staden.
På 60-talet lärde man sig tyska prepositioner så att det satt i märgen. Jag kan än idag vakna mitt i natten och rabbla:
durch, für, gegen, ohne, um: prepositioner som styr ackusativ
an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen prepositioner som styr ackusativ och dativ.

Und so weiter.

1968 var en mycket händelserik tid. Kalla kriget var som allra kallast då. När jag var i Hamburg ockuperade Sovjetunionen utan förvarning Tjeckoslovakien och det var stora demonstrationer på rådhusplatsen
i Hamburg framför en storögd, naiv svensk.
Manchester United kom dit och skulle spela mot Hamburger SV som hade Uwe Seeler som centertank. I M U spelade George Best, då världens i särklass bäste fotbollspelare, och Bobby Charlton. Hade tyvärr
inte råd att gå och se den matchen.
Öppna tyska mästerskapen i tennis spelades när jag var där. Jag gick dit och fick tillfälle att se tennislegendarer som John Newcombe och Wilhelm Bungert.
På kvällstid strosade jag på Reeperbahn och Grosse Freiheit. En kväll besökte jag Jahnkampfbahn och tittade på friidrott. Jag lade märke till en stavhoppare som hette Schiprowski. Några månader senare
gjorde han som okänd sensation och tog silver i OS i Mexico.

Var jag bodde?

Jo jag kommer ihåg det också. 6 veckor blev det på Pension Klosterstern en bit från Stadtmitte. Det var väl inte direkt någon höjdare, men jag har inte tagit någon skada av det. Skulle nog inte bo där igen.

/pawik

Tack för en härlig minnesberättelse klapp_klap. Jag antar att min fråga väckte en hel del slumrande minnen hos dig flabb_flab. Undrar just om Pension Klostersten ens finns kvar idag. Det ska jag kolla upp lite senare.

pawik
2015-02-08, 19:07
Om du skall leta så låg pensionatet (Pension Klosterstern) vid U-Bahn Eppendorfer Baum.
Inte värt att öda tid på det. :D:D:D

/pawik

Mollybus
2015-02-08, 22:07
Om du skall leta så låg pensionatet (Pension Klosterstern) vid U-Bahn Eppendorfer Baum.
Inte värt att öda tid på det. :D:D:D

/pawik

Är mest nyfiken om det finns kvar. flabb_flab Har inte tittat efter än.

Anna Pernilla
2015-02-11, 00:16
Jag bodde på Vier Jahreszeiten när jag var där-fantastisk hotell, med jättebra beliggenhet! Kempinski är också bra!