Visa fullständig version : Yipiiieeeeee - Tilos bokat
Nu lyser solen både ute och inne flabb_flab
glädje i kropp och sinne
Dansa runt vi gör _B-anana
med god vigör
för bokad resa nu till Tilos gjord är klapp_klap
ja, kanske en ny ö som gör oss kär.
Champagnekorken ur flaskan sin bana lira
när vi nu bokningen ska fira_B-anana
Nu lyser solen både ute och inne flabb_flab
glädje i kropp och sinne
Dansa runt vi gör _B-anana
med god vigör
för bokad resa nu till Tilos gjord är klapp_klap
ja, kanske en ny ö som gör oss kär.
Champagnekorken ur flaskan sin bana lira
när vi nu bokningen ska fira_B-anana
fb_gillafb_gilla
Lissi
Kul.. förstår Er glädje.. :D...Tilos är en liten pärla!
elisabethk
2015-02-07, 14:01
Grattis! Det kommer ni inte att ångra!
När åker ni? Vi kanske ses, ska dit 2 ggr i år, liksom förra året. 5:e och 6:e gången på Tilos.
ElisabethK
Åh va härligt! Ni som varit på Tilos, vad är det som gör att ni är sååå förtjusta i ön? Jag har aldrig varit där men har kikat runt lite på de olika resebolagen och lockas nu av att boka till Tilos. Ni får jättegärna berätta om ön om ni har lust!
Tack på förhand!!bye_bye_B-anana
Maddit!
Gå in under ÖVÄRLDEN t v på Kalimeras förstasida. Under Dodekaneserna och TILOS hittar du info och framförallt en länk till massor av resebrev från Tilos.
När du läser dem förstår Du....Eller läs allt i Tilostråden här i forumet....
Lycka till!
Lissi
Åh va härligt! Ni som varit på Tilos, vad är det som gör att ni är sååå förtjusta i ön?
Tja, vi är ganska många här på K som gillar Tilos. Och svaret på din fråga kan kanske formuleras på lika många sätt. Jag gör här ett försök att samla ihop mina intryck till ett svar.
Livadia på Tilos ger MYSIGHETEN ett ansikte. Det är en mycket liten och lugn by. Det är inte många hundra meter att gå från byns mitt, det lilla torget, tills du är utanför byn. Det innebär att var du än bor i byn så bor du ganska centralt.
Stranden i Livadia är för mig mycket speciell. Du sitter och äter lunch på en av tavernorna längs den lilla strandpromenaden, t ex Nautilus. Om du reser dig från bordet och tar 7-10 steg så står du vid din gratis solsäng på de runda mjuka klapperstenarna på stranden. Tar du lika många steg till i samma riktning så är du nere i det kristallklara vattnet och badar.
Och som sagt, har du läst ut boken som du tog med till stranden så tar det inte många minuter för dig att gå till hotellet och hämta en ny, oavsett var i byn du bor. Och på den promenaden så passerar du sannolikt en handfull trevliga tavernor med god mat som du kan avnjuta under ett par veckor.
En del har vittnat här på forumet om andra öar som inger en stark känsla av lugn. Jag stjäler och gör om en strof från den kända låten Vintersaga för att beskriva vad jag kände när jag klev av båten på Tilos .......
........... "Det är dååååå som det STORA LUUUGNET rullar in!"........
Det är därför jag gillar Tilos.
:) Masse
elisabethk
2015-02-08, 08:30
Svårt att sätta ord på vad det är, det är helheten för mig. Tilos har allt jag önskar för en ljuvlig och avkopplande semester. NäR jag lämnar Rhodos infinner sig lugnet, och när jag 2 Tim senare kliver i land på Tilos är avkopplingen total. Där finns allt för mig, lugn, avkoppling, underbara vandringar, god mat, trevliga öbor, trevliga turister, en mysighetsfaktor som inte går att beskriva. Men man måste gilla lugn. Så här ser en avkopplande dag ut för mig på ön:
Morgonjogging längst hamnpromenaden, snackar med öborna som är vaken o ställer inför dagen. Handlar gott bröd på bageriet som jag avnjuter på balkongen med utsikt över hamnen. Packar lilla ryggsäcken för dagens vandring. Den går mot olika mål varje dag. Återkommer till Livadia till en sen lunch som alltid är god. Är jag på ensamresa intas den ofta med andra turister som är lätt att lära känna. Är maken med har han kanske cyklat en sväng (lånar en cykel av en engelskman vi lärt känna). Vid 15 tiden är det lagomt att lägga sig i solstolen en stund, bada och koppla av. Sen hem till balkongen för några timmars mys med te och något gott till. Kvällens middag avnjuts vid någon av alla underbara restauranger/tavernor och avslutningsvis en glass på torget. Ja, så ser dagarna ut, helt underbara. Det blir som sagt 4 veckor där i år igen, 3 v ensam och 1 med maken. Men ensam är man aldrig på Tilos.
ElisabethK
Hej på Er!
Stort tack för era fantastiska svar! :) Jag kan nästan få känslan av Tilos av din beskrivning Masse! Så härlig beskrivning, passar mig utmärkt.
Hur tar ni er ner till ön? Åker ni charter eller reguljärt? Jag är sugen på två veckor där.
Tack !
klapp_klap
Vänliga hälsningar Maddit
Jag och maken har varit 3 ggr på Tilos och alla gångerna med charter. Det har varit enklast för oss. Förra året flög vi från vår hemstad Kalmar och det var faktiskt tur att det VAR charter då Tilos Star inte gick och annan båt chartrades av Ving.
Annars är det väldigt lätt just till Tilos att ta sig själv med flygstol till Rhodos. Transfern är relativt kort och Tilos Star ( om hon nu går) avgår nångång 17-18 på kvällen från Mandrakihamnen. Boende är lätt att fixa själv.
2004 bodde vi vid Eristos Bay, 2012 på Annas i Livadia och 2014 på Marinas. Annas har vi gillat bäst av boendena i Livadia. Eristos var DÅ 2004 superfint och vi njöt fullt ut av lugnet, de fina vandringarna och närheten till Megalo Chorio. Men nu vill vi bo i Livadia där det händer mer.....
Oavsett var ni bor blir ni inte besvikna. Det GÅR inte bli besviken på Tilos!
Själv åker jag till andra T-ställen i år. 2 ensamresor till Tinos och en resa med maken till Thessaloniki och en till Kreta.
Lissi
Klart det går att bli besviken på Tilos! :p Precis som på alla andra öar. Jag vet folk som inte alls trivts där, även om jag verkligen gör det. Samma med min andra favorit, Amorgos. Alla trivs inte där heller, men det påverkar ju inte min känsla.
(Om det inte var så att jag hade så jämrans svårt för alla är vi olika och tur är väl det så hade jag skrivit det nu. Kanske. Nästan.)
Det jag gillar med Tilos är att det både är litet, enkelt, mysigt, välkomnande - och storslaget dramatiskt. Livadia är som en gosig famn att krypa in i medan man upplever tystnad, skönhet och dramatik uppe i bergen.
Sedan är turismmaskineriet så väloljat att allting är högst bekvämt och enkelt. Kanske till och med lite väl bekvämt ibland. Tycker jag.
Vad kul med alla som delar med sig efter mitt glädjefyllda inlägg. Vi reser dit under sommarmånaderna. Men ja, jag ser att de flesta av er har svarat Maddit, men det ger ju delad, dubbel glädje. Vi får ju del av era välformulerade känslor för Tilos. Både jag och min man känner veeerkliiiiiiigeeennnn luuuugneeeeeeeet och mysigheten med allt vad det innebär. Precis vad vi är ute efter. Tack för era bildgestaltningarklapp_klap
Helt fantastiskt med dessa glädjefyllda delningar som Mafric säger! _B-ananaklapp_klap
Mafric vilket hotell har ni valt?
Jag kikar på Anna studios och Iliadia rock beach. .... :)
_B-anana
Helt fantastiskt med dessa glädjefyllda delningar som Mafric säger! _B-ananaklapp_klap
_B-anana
Eller också Marinas Studios, men be isf om ett rum i det främre huset, lika fin utsikt som från Annas...du kan kolla i mitt Tilos-album på min profilsida, där finns bilder på hotellet och utsikten därifrån, samt andra bilder från Tilos, Välkommen in!.. :D
Lycka till med planeringen!
Sunny12, vilka fina bilder i ditt album! Ja det får nog kollas upp. Marina Studios. _B-anana tack för tipset och för att jag fick titta på dina fina bilder!
_B-anana
Om du kikar på de två så brukar nog Ilidi vara väldigt mycket dyrare än Annas. Ilidi är flott, Annas är enklare. Båda har väldigt fint läge men jag föredrar Annas, Ilidi är för stort för mig.
Sunny12, vilka fina bilder i ditt album! Ja det får nog kollas upp. Marina Studios. _B-anana tack för tipset och för att jag fick titta på dina fina bilder!
Tack!.. :)
Om du kollar på Ving.. så tror jag de har Marina hotell.
Annas är också bra... Ilidi rock var lite för dyrt tycker jag, men fint läge!
Du hittar säkert något som passar!.. :D
sjöborren
2015-02-09, 10:30
Har ännu inte lärt mig hur man citerar ...:o Men instämmer med inkfish (kan inte sägas bättre). Att Livadia är både litet, enkelt, mysigt och välkomnande, som en mysig famn att krypa in i. Och tystnaden, skönheten och de dramatiska bergen ... Låter som poesi i mina öron.
Vi har ännu inte bokat någon resa. Men senaste åren har vi tillbringat fem, sex, veckor på Tilos - maj och september. Förhoppningsvis blir det några veckor även i år.
Och vem vet ... Trots att det är några år sedan vi träffades i Livadia kanske vi åter ses över en lunch Masse och Sunny. Eller över en glass elisabethK eller på en kalimeraträff Lissi, med flera. Och någon gång hoppas jag vi ses på Tilos inkfish. Vi bor ju trots allt på samma hotell. :D
Och vem vet ... Trots att det är några år sedan vi träffades i Livadia kanske vi åter ses över en lunch Masse och Sunny. Eller över en glass elisabethK eller på en kalimeraträff Lissi, med flera. Och någon gång hoppas jag vi ses på Tilos inkfish. Vi bor ju trots allt på samma hotell. :D
Det hade varit jättekul!
:) Masse
Det hade verkligen varit trevligt att sammanstråla igen!.. :D
Sjöborren - nästa gång ska jag faktiskt bo på min andra favorit. När jag var på Amorgos i höstas med den fantastiska utsikten från Eleni kände jag hur viktig utsikten faktiskt är för mig, jag NJÖT, morgon, middag och kväll. Men därmed inte sagt att jag övergett Irinoula för gott, jag tycker väldigt mycket om båda ställena. Jag får flexa, helt enkelt :D
MetaxaHasse
2015-02-09, 17:37
Jag vet inte vad exakt som gör Tilos till nå´t...Men öns hjärta och själ ger gott till egna själen..Min uppfattning efter 1gång och ska åter dit,men vet ej när...
Hasse
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.