Logga in

Visa fullständig version : Vinter på vår nivå

Monica P
2015-02-05, 16:15
Jag ser på TV, läser i inlägg från vänner på Kalimera och Facebook , pratar i telefon med mina barn. Hela tiden blir det tal om snö och kyla, som många gillar, andra avskyr.

Vi har också vinter! Utan att vilja tjata om att vi har det kallare inomhus än ute...kan jag berätta att ylletröjor och tofflor är nödvändiga här ett tag än.

En effekt av vinterstormarna är ju också störningar i båttrafiken. Kan det inte komma pallar med mat och frukt och tankbilar med bensin och sånt märks det omgående. Nu har vi haft storm i repriser med resultat att många hyllor på affärerna står tomma, varorna finns på Rodos eller i Aten.

Jag pratade med en av grabbarna på Theofilis snabbköp, han hade just fått en efterlängtad leverans med katamaranen och jobbade hårt med att få in lådorna i affären innan nästa regnskur brakade loss.

Är man förtänksam ser man till att ha lite i reserv hemma, även om man bor inom bekvämt håll från en affär.

De mindre öarna har allvarligare problem: inga läkare och inga båtar så att man kan ta sig till närmaste klinik. Vid allvarligare fall kan man få åka helikopter, men då ska det vara verkligt allvarligt.

Vinterstormarna är tjusiga att titta på, med jättevågor och skum och ommöblering av stränderna. Men så mycket skräp som slängs upp!

Det är ojämn fördelning av snön i Sverige, så är det här i Grekland också: massor av snö i de högt belägna områdena norrut, isolerade byar, sönderregnade vägar, skador på odlingarna. Den gamla bron i Arta rasade...

Likafullt känns det gott och varmt för det mesta. Solen är mycket starkare redan, grönskan är rekordkraftig efter alla regn. Snart är det dags att börja snygga till barer, hotell och restauranger, städa stränderna, anställa folk- för vi vill ha besök av alla er som huttrar i kylan i norr och som längtar efter sandaler och frappe och solskyddskrämer.

Sunny12
2015-02-05, 16:25
Snart är det dags att börja snygga till barer, hotell och restauranger, städa stränderna, anställa folk- för vi vill ha besök av alla er som huttrar i kylan i norr och som längtar efter sandaler och frappe och solskyddskrämer.

Men, Monica......skriv inte så där.. nu blev jag alldeles GALEN av längtan till fina Grekland... snyft_drop...tänk en frappe och gå i sandaler.. men snart så..... :D

Lissi
2015-02-05, 16:58
Likafullt känns det gott och varmt för det mesta. Solen är mycket starkare redan, grönskan är rekordkraftig efter alla regn. Snart är det dags att börja snygga till barer, hotell och restauranger, städa stränderna, anställa folk- för vi vill ha besök av alla er som huttrar i kylan i norr och som längtar efter sandaler och frappe och solskyddskrämer.

...och vi kommer! Snart är öarna fulla av turister igen!:D

Jag tittar varje dag på mobilens nedräknare inför vårens två Greklandsresor med 62 resp 95 dagar kvar ! _B-anana

Lissi

Pnyx
2015-02-05, 23:56
Snart är det dags att börja snygga till barer, hotell och restauranger, städa stränderna, anställa folk- för vi vill ha besök av alla er som huttrar i kylan i norr och som längtar efter sandaler och frappe och solskyddskrämer.

Var lugn för att vi kommer! I slutet av september är ni sååå trötta på oss och våra sandaler, shorts och andra märkliga beteenden. ;)

jan c
2015-02-06, 07:03
För första gången på sex år har jag inte fruset,inomhus,inte utomhus heller .Vi har inte så kallt ännu.förklaring, vi är i Sverige över vintern i år . Visst längtar vi till Kreta .Men inomhus klimatet på vintern i Grekland kan vi avvara.Där finns en guldgruva för den som hjälper Grekerna att förbättra inomhusklimatet,solfångare ackumulatortankar isolering ventilation,om någon har råd att betala.

Monica P
2015-02-06, 09:16
Du har så rätt, Jan. Husen här är ju byggda för sommarväder, vintern är en sån där prövning som går över om man sitter i sin vrå några månader...vi bor i ett relativt nytt hus med bra fönster och dörrar, men likafullt byggt för sommar, ingen plats för kaminer eller så.

Jag sover faktiskt väldigt bra här i mitt kyliga sovrum, luften är inte torr som i hyreshuset i Sverige. Men det går åt lite stök: dubbla täcken, varmvattendyna och överst en tjock katt...

Sunny12
2015-02-06, 09:21
. Men det går åt lite stök: dubbla täcken, varmvattendyna och överst en tjock katt...

flabb_flab..det lät mysigt Monica... särskilt det där med en tjock katt överst!.. :D

jan c
2015-02-06, 16:48
Du har så rätt, Jan. Husen här är ju byggda för sommarväder, vintern är en sån där prövning som går över om man sitter i sin vrå några månader...vi bor i ett relativt nytt hus med bra fönster och dörrar, men likafullt byggt för sommar, ingen plats för kaminer eller så.

Jag sover faktiskt väldigt bra här i mitt kyliga sovrum, luften är inte torr som i hyreshuset i Sverige. Men det går åt lite stök: dubbla täcken, varmvattendyna och överst en tjock katt...
Appropå kaminer ,vi hade heller inte plats ,så jag köpte en gasol kamin på hjul som vi kunde flytta runt efter behov .
Vi sover med öppet fönster i sovrummet året runt ,mina kläder förvarar jag på toaletten för att slippa iskalla kläder ,vintertid ,tjock katt får jag klara mig utan då min fru är allergisk mot katter.