handdator

Visa fullständig version : Semester Karpathos i Juni


Maria B.O.
2015-02-04, 09:58
Hej allihop!

Jag och min familj planerar att åka till Karpathos i början av sommaren för att boosta igång sommaren lite :)
Vi har funderat på att bo på Mihalis Studios som ligger ca 4 km från Pigadia. Nån som har erfarenhet av det här boendet?
Tänkte även hyra bil under veckan så om det ligger lite avsides gör inte så mycket, bara det inte ligger mitt ute i öknen :)

Familjen älskar snorkling. Nån som vet några bra stränder/platser för detta på ön? Föredrar ju helst lite klippor eller möjligen sten framför sand.

Alla tips mottages tacksamt <3
Mvh
Maria med familj

karinafp
2015-02-04, 14:40
Vad jag kan se så ligger Mihalis i Lakki, vid Amoopi. Mitt ute i öknen är det inte, snarare tvärtom. Det är en turistort som i princip består av en mängd hotell utplacerade i en backe. ;) Någon liten supermarket med souvenirer finns, och några riktigt bra restauranger. Du kan välja mellan sand- och stenstrand i Amoopi. Fina sandstränder, men alldeles för mycket folk för min smak. Vid stenstranden går det bra att snorkla. Spännande klippor att simma runt bland.

Eftersom ni ska hyra bil är det bara att köpa en detaljerad karta och ge sig iväg. Där det ser lovande ut, tar ni av ner mot havet; det finns mängder av stränder av alla de slag på Karpathos. flabb_flab

När det gäller tips rekommenderar jag dig att läsa igenom det här Karpathosforumet och gärna gå tillbaka ett par år; det finns många bra tips här. Och sen kan du börja läsa igenom resebreven... :) Har du fortfarande undringar efter det, är det bara att fråga mer. ;)

Karin
som åker ner om 133 dagar för att tillbringa en månad i Pigadia _B-anana

Maria B.O.
2015-02-04, 15:41
Tack Karin för snabbt svar!
Jag har läst en del på forumet och tenderar att bli mer och mer förvirrad ju mer jag läser :) Funderar just nu på att bo i Lefkos istället men kan som sagt inte bestämma mig/oss. Har precis beställt e-guiden och hoppas på att kunna bli lite klokare av den.
Iofs tror jag väl inte att det spelar nån jättestor roll var man bor om man har tillgång till bil...
Saken är den att i är 5 i familjen och ibland ställer det till det lite när man letar boende. Kan vara svårt att få tag på en tillräckligt stor lägenhet ibland."Normalfamiljen" verkar bestå av 2 eller max 4 pers :)
Mvh
Maria
ps Avundsvärt att få vara i Grekland en hel månad :)

karinafp
2015-02-04, 19:33
Jo, det är knepigt när man är fem. Så vi brukade lösa det med att boka två lägenheter och dela upp oss 2 + 3. I och för sig kan Maritsa på Blue Sky ledigt klämma in fem personer i sina stora lägenheter, men ni är säkert inte intresserade av att bo mitt inne i Pigadia med era barn. :)

Lefkos ligger långt bort från civilisationen, även om man har bil. Du får räkna med nästan en timmes körtid till Pigadia. (Åkte en gång med en busschaufför som höll på i en timme och trekvart för att ta sig till Lefkos; han körde aldrig med högre än tvåans växel. :D) Men det är många som stortrivs i Lefkos. Det enda du kan göra där är sola, bada, vila och äta. ;) Fantastiska sandstränder finns det där, så vi brukar åka dit ett par gånger varje sommar. Fast att bo där passar inte mig; jag skulle få lappsjuka. Jag vill bo så centralt som möjligt med liv och rörelse omkring mig och gångavstånd till det mesta. Och så är vi ute till sent på nätterna, men med barn blir det ju tidigare kvällar, så då är man inte lika beroende av ett aktivt kvälls- och nattliv. Ang_elx Hur gamla är barnen?

Karin

tekla99
2015-02-04, 22:22
Jag tänkte kanske också åka i juni och undrar vilket boende du skulle rekommendera om man vill bo nära havet och tavernor men ändå lugnt läge. Kommer väl att hyra bil men vill inte bo för långt från lite liv och rörelse.

karinafp
2015-02-04, 22:59
Jag tänkte kanske också åka i juni och undrar vilket boende du skulle rekommendera om man vill bo nära havet och tavernor men ändå lugnt läge. Kommer väl att hyra bil men vill inte bo för långt från lite liv och rörelse.

Tänker du åka charter eller boka själv? Och hur nära havet vill du bo? Min första, spontana tanke är Zephyros Village. Alldeles vid stranden men vid en återvändsgata så det är ingen trafik som stör. Ligger i ett område med massor av bra tavernor. Tio - femton minuters promenad in till Pigadias centrum. Kolla upp det och hör av dig igen om det inte skulle passa! bye_bye

Karin

Maria B.O.
2015-02-05, 06:43
Barnen är stora nu (18 ,15 och 11) så på det viset är det inte ett problem med Pigadia :). Lappsjuka i Lefkos säger du... Det får mig att tänka om lite med tanke på att bo i Lefkos. Jag/vi blir lätt rastlösa. Jag vill oxå ha liv och rörelse omkring mig bara det inte är ett myller av folk o bilar som tutar.
Det som lätt händer när man tittar på kartan över ön är att man stirrar sig blind på avståndet (som inte ser så farligt ut) och inte lägger till att det är kuperat och att vägarna är som dom är i Grekland :D. Jättetack för ditt svar. Nu blev det lite klarare. :)

Maria B.O.
2015-02-05, 06:48
Måste bara få fråga Karin... Om man väljer att bo i Amopi då som vi tänkte först (är sugen på att boka Mihalis studios). Tar man sig lätt in till Pigadia då? Bil kommer vi som sagt att ha :)

Tino
2015-02-05, 08:07
Barnen är stora nu (18 ,15 och 11) så på det viset är det inte ett problem med Pigadia :). Lappsjuka i Lefkos säger du... Det får mig att tänka om lite med tanke på att bo i Lefkos. Jag/vi blir lätt rastlösa. Jag vill oxå ha liv och rörelse omkring mig bara det inte är ett myller av folk o bilar som tutar.
Det som lätt händer när man tittar på kartan över ön är att man stirrar sig blind på avståndet (som inte ser så farligt ut) och inte lägger till att det är kuperat och att vägarna är som dom är i Grekland :D. Jättetack för ditt svar. Nu blev det lite klarare. :)

Hej, Lefkos är enligt oss underbart, men det bygger på att du bara vill sola, bada, vila och äta. Det finns absolut ingenting i övrigt förutom ca 10 restuaranger. Ingen shopping och är inget liv & rörelse. De flesta är tillbaka på sina hotell senast kl 23 eftersom resturangerna stänger relativt tidigt för att vara i Grekland. klapp_klap

karinafp
2015-02-05, 08:14
Om man väljer att bo i Amopi då som vi tänkte först (är sugen på att boka Mihalis studios). Tar man sig lätt in till Pigadia då? Bil kommer vi som sagt att ha :)

Ja, det är enkelt. Tar inte lång stund att köra och vägen är bra. Om ni skulle vilja in till Pigadia för en utekväll (dvs med alkohol inblandat ;) )så kostar taxiresan inte många euro. Det går buss också, fast inte så sent på kvällarna. Man kan t ex göra en helkväll genom att ta sista bussen in till Pigadia (går vid fyratiden har jag för mig), shoppa litet, se sig omkring, fika, så småningom ta sig till Pelagos för middag och musik och sedan ta taxi hem. flabb_flab

Karin bye_bye

HannaHallberg
2015-02-05, 08:21
Maria,


Vad jag har förstått finns den bästa snorklingen i Amoopi och där finns både klippor, klappersten och sandstrand. Många som vill ha lite liv och rörelse väljer att bo i Pigadia men åka med badbuss till Amoopi eller badbåt till andra ställen. Vi bodde i Amoopi vilket passade oss som ville slippa åka till och från stranden (litet barn).

Maria B.O.
2015-02-05, 08:24
Hej, Lefkos är enligt oss underbart, men det bygger på att du bara vill sola, bada, vila och äta. Det finns absolut ingenting i övrigt förutom ca 10 restuaranger. Ingen shopping och är inget liv & rörelse. De flesta är tillbaka på sina hotell senast kl 23 eftersom resturangerna stänger relativt tidigt för att vara i Grekland. klapp_klap

Alltså jättebra info! Det var precis det jag ville veta. Jag konstaterar att Lefkos nog är för lugnt för oss men att det kommer definitivt att bli ett utflyktsmål flabb_flab

Tackar för det!

Maria B.O.
2015-02-05, 08:25
Ja, det är enkelt. Tar inte lång stund att köra och vägen är bra. Om ni skulle vilja in till Pigadia för en utekväll (dvs med alkohol inblandat ;) )så kostar taxiresan inte många euro. Det går buss också, fast inte så sent på kvällarna. Man kan t ex göra en helkväll genom att ta sista bussen in till Pigadia (går vid fyratiden har jag för mig), shoppa litet, se sig omkring, fika, så småningom ta sig till Pelagos för middag och musik och sedan ta taxi hem. flabb_flab

Karin bye_bye

Oxå superduperinfo! Jag har nu bokat Mihalis studios vilket känns bra i maggropen _B-anana.
Tack alla snälla Karpathoslovers för all info <3

Maria B.O.
2015-02-05, 08:27
Maria,


Vad jag har förstått finns den bästa snorklingen i Amoopi och där finns både klippor, klappersten och sandstrand. Många som vill ha lite liv och rörelse väljer att bo i Pigadia men åka med badbuss till Amoopi eller badbåt till andra ställen. Vi bodde i Amoopi vilket passade oss som ville slippa åka till och från stranden (litet barn).

Perfekt! :p Kommer passa oss utmärkt.

HannaHallberg
2015-02-05, 09:41
Perfekt! :p Kommer passa oss utmärkt.



Jag var tvungen att kolla på booking och det ser ju verkligen jättemysigt ut! Ser dock ut som att det kan vara en bit att gå till stranden (vet dock inte hur bra karta jag hittade) men det kan ju vara ok när man har barn som går själv.

Maria B.O.
2015-02-05, 12:15
Jag var tvungen att kolla på booking och det ser ju verkligen jättemysigt ut! Ser dock ut som att det kan vara en bit att gå till stranden (vet dock inte hur bra karta jag hittade) men det kan ju vara ok när man har barn som går själv.

Ja det är helt ok för oss som har "stora" barn. Jag har dock i färskt minne hur det var att semestra med dem när man skulle dra den ena i barnvagn och typ bära den andra. Till stranden brukar ju gå bra. Det kan ju vara värre på hemvägen flabb_flab

Monica C
2015-02-05, 12:46
Hej, Lefkos är enligt oss underbart, men det bygger på att du bara vill sola, bada, vila och äta. Det finns absolut ingenting i övrigt förutom ca 10 restuaranger. Ingen shopping och är inget liv & rörelse. De flesta är tillbaka på sina hotell senast kl 23 eftersom resturangerna stänger relativt tidigt för att vara i Grekland. klapp_klap

Håller fullständigt med om detta och just därför älskar vi att bo i Lefkos,men vi är två pensionärer 70+:D
Så för er familj med tonåringar,näe,det blir nog för långsamt!
Monica:)

LottaB
2015-02-05, 12:57
Maria, skulle ni gilla Lefkos och vill stanna en dag extra där är det nog inte särskilt svårt att hitta boende för en natt i början av juni. Fråga på någon av tavernorna då får ni säkert tips. Lefkos är lugnt men har en underbart mysig och familjär atmosfär som vi och många med oss uppskattar. Min tonårsdotter följer med varje år och även hon gillar att det är lugnt och stilla som omväxling! klapp_klap

Lotta

Maria B.O.
2015-02-05, 15:32
Maria, skulle ni gilla Lefkos och vill stanna en dag extra där är det nog inte särskilt svårt att hitta boende för en natt i början av juni. Fråga på någon av tavernorna då får ni säkert tips. Lefkos är lugnt men har en underbart mysig och familjär atmosfär som vi och många med oss uppskattar. Min tonårsdotter följer med varje år och även hon gillar att det är lugnt och stilla som omväxling! klapp_klap

Lotta

Jag är säker på att Lefkos är underbart och om vi hade två veckor på oss hade vi nog alternerat med en vecka i Pigadia och en vecka i Lefkos. Nu får det bli nån dagstripp dit så vi får se vad vi missar :rolleyes: Förhoppningsvis blir det fler resor till ön framledes - Greklandslovers som vi är _B-anana

Maria B.O.
2015-02-05, 15:41
Håller fullständigt med om detta och just därför älskar vi att bo i Lefkos,men vi är två pensionärer 70+:D
Så för er familj med tonåringar,näe,det blir nog för långsamt!
Monica:)

Ja Monica, jag misstänker oxå att åtminstone mina söner skulle tycka att det är lite för långsamt. Själv är jag oxå lite rastlös av mig så lite liv och rörelse kommer att uppskattas. Kan tänka mig att Lefkos är en bra träning i att bara vara och att lugna sig från vardagsstressen :o