handdator

Visa fullständig version : Böcker om Kythira och Chios?


parga
2006-03-29, 13:59
Hej!

Är det någon som har några tips om böcker om Kythira och även om Chios? De behöver inte vara på svenska. Engelska och norska går lika bra.

Jag är lite nyfiken på dessa två öar, verkar ha mycket att se och uppleva. Chios har ju en historia som är rätt intressant också.

Tack!

Jenny/Parga:)

Mixelite
2006-03-29, 15:08
Det finnes ikke så mange bøker om Chios som jeg vet om. Det finnes en fra Toubis, som har bøker om de fleste andre greske øyer såvidt jeg vet. Boken heter "Chios, Oinousses, Psara" - the fragrant island. Og er altså utgitt av Toubis. Jeg mener at jeg har sett boken annonsert på nettet. Iallfall er den en Chiotisk bokhandler som selger den på sin nettbutikk. I tillegg finnes det en gok om Chotiske sagn, antagelig også til salgs hos denne bokhandleren.

I tillegg finnes det en del gode sider om Chios på nettet. Chiotene har vært flinke til å legge ut informative sider, synes jeg. Google har svaret.

(Huff, jeg synes det er vanskelig å svare på slike innlegg når man ikke kan legge ut linker. -men når det gjelder mitt kjære Chios gjør jeg et unntak).

parga
2006-03-29, 15:44
Tack så mycket! Jag ska genast söka efter boken om Chios. Jag har hittat fina sidor på internet, men det är härligare att krypa upp i en fåtölj och läsa en bok! :)
Har du varit på Chios?

Mixelite
2006-03-29, 16:09
Jeg har vært på Chios 12 ganger, tror jeg(jeg orket ikke telle etter), siden 1990. Først i 90/91, i 94 og så hvert år fra og med 2000. :) Så spør og grav, om du lurer på noe!

Tom
2006-03-29, 17:49
[QUOTE=parga]Hej!

Är det någon som har några tips om böcker om Kythira och även om Chios? De behöver inte vara på svenska. Engelska och norska går lika bra.

Hej!
Någon bok om Kythira kan jag inte tipsa om. Men ett par bilder från vårt "paradis" kan jag bidra med ! Bild 100+ 98 är från vårt boende i Kapsali. Bild 84+85 är från Afroditestranden "Kaladi" / Tom

http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/100.jpg
http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/085.jpg
http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/084.jpg
http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/098.jpg

parga
2006-03-30, 11:54
Tack!

Vilka härliga bilder! Jag tror det blir Chios eller Kythira, nästa gång jag åker till Grekland. Fast jag har svårt att välja bort Parga. Hmm... Kanske kan åka två gånger i år!? Finns det mycket att uppleva på Kythira? Dyrt?
Jenny

parga
2006-03-30, 12:00
Det var många gånger det! En favorit alltså?!! Jag har förstått att det inte går att flyga direkt till Chios från Sverige. Ska man flyga till Aten, sedan flyg till Chios eller till någon ö, sedan vidare med färja? Jag är en person som inte kan ligga på stranden i en hel vecka, går hellre på tur eller sitter på kafé någonstans. Finns det mycket att se på Chios?
Jenny

Mixelite
2006-03-30, 13:03
Det var många gånger det! En favorit alltså?!! Jag har förstått att det inte går att flyga direkt till Chios från Sverige. Ska man flyga till Aten, sedan flyg till Chios eller till någon ö, sedan vidare med färja? Jag är en person som inte kan ligga på stranden i en hel vecka, går hellre på tur eller sitter på kafé någonstans. Finns det mycket att se på Chios?
Jenny

Vi har enten flydd Charter fra Oslo eller tatt rutefly til Athen og fly videre til Chios. Chios har fergeforbindelse både med Pireaus, Samos, Lesvos, Cesme... Og flyforbindelse med Athen, Samos, Lesvos, Thessaloniki, Rhodos...

Chios har veldig mye å se på! Middelalderlandsbyer med ulikt preg, sletter, fjell og klipper, mange museer, utendørsbio om sommeren ;-) chora er i seg selv en storby i miniformat, man har uberørte strender, strender med solstoler, sand eller småstein... kirker og klostere(Nea Moni står på unescos liste over verdensarv), keramikklandsby med verksteder og utsalg, svømmehall med olympiske dimmensjoner, små idylliske fiskehavner(Katarraktis f.eks) gode tavernaer, pedalbåter, nudiststrand...

Tom
2006-03-30, 14:13
Finns det mycket att uppleva på Kythira? Dyrt?Jenny[/QUOTE]

Hej !
Jag har öppnat en ny tråd om Kythira, och om hur man kan ta sig dit.
/Tom