handdator

Visa fullständig version : Två veckor i Nafplio


Thira
2015-01-21, 07:17
Godmorgon alla glada,

Jag funderar på att plugga grekiska i Nafplio i vår. Vad tror ni som känner till staden lite närmare om att spendera två hela veckor där (har ju inte körkort så kommer inte att kunna resa runt så mycket). OM jag åker så är det ju för att plugga språket i första hand så klart. Men även för att upptäcka en ännu en otroligt lockande plats i fantastiska, fenomenala och underbara Grekland. Finns det tillräckligt att göra, se och upptäcka i Nafplio för två veckors vistelse, kommer så klart att göra de utfärder i närmaste omgivningen som går att göra per buss eller promenader, men vill ju få ut så mycket som möjligt av resan utöver språkkunskaperna då vill säga?

bye_bye

Bea
2015-01-21, 08:01
Godmorgon! Jag gick kursen med Omilo en av två veckor påsken 2012. Skolan arrangerar aktiviteter och tipsar också om längre utflykter. Många samordnade sig under kursen och några hyrde en bil tillsammans den veckan jag åkte hem. Det finns jättemycket att se runt Nafplio, till fots och med bil eller båt. Lyllos dig!

Bea

Admirala
2015-01-21, 08:43
Som delvis innbygger av Nafplio kan jeg garantere at det er masse å se og gjøre i byen og i nærheten _B-anana

Går ut fra at det er et Omilos-kurs du skal ta, og som Bea sier så arrangerer de utflukter og samlinger, i tillegg krever også kurset tid, med fire timer i klasserommet hver dag pluss hjemmelekser.

I Nafplio kan du besøke tre borger, flere museer, gå fine turer og rett og slett bare oppleve byen. Å sitte på en kafé ved sjøen og se solnedgangen er nærmest avhengighetsskapende. En kveld kan du gå (eller ta bussen) til Fougaro, et kultursenter like utenfor sentrum som ofte arrangerer konserter. Kanskje vil du dra til Karonis for å lære om ouzoproduksjon, eller til det byzantinske klosteret like ved. Hver onsdag og lørdag er det marked med friske frukter og grønnsaker så langt øyet rekker. Kanskje vil du slikke sol på bystranda en ettermiddag? Du kan ta en kort busstur til Tyrins, en imponerende mykensk borg, og til Argos, som bl.a. har et amfiteater å by på.
Se her for flere ideer: http://www.visitnafplio.net/

Lissi
2015-01-21, 11:10
Thira, så helt underbart det låter!!!
Önskar att jag haft modet att NU plugga grekiska på plats. Var på väg till Ikaria på 90-talet för att läsa, några veckor, men det sågs med så oblida ögon av dåvarande maken att jag avstod. :mad: Nu har jag alla såna möjligheter, men jag tycker att jag är för gammal och minnet börjar bli så dåligt för pluggande....Men OM jag skulle plugga någonstans på plats så blev det i Nafplio, garanterat! En helt underbar stad...
Lycka till!!!

Lissi

Sunny12
2015-01-21, 12:38
SÅ kul det lät Thira, så då blir det Nafplio iaf..:D...då kanske vi ses.. om du nu inte har fullt upp med studierna förstås!.. ;)

Thira
2015-01-22, 07:18
Tack för alla uppmuntrande och positiva svar. Ni är då för gulliga!

Bea, jag har läst ditt resebrev här på Kalimera och det är faktiskt ytterst medskyldigt till att jag valde just denna kurs ;)

Det låter kanonbra Admirala, verkar finnas hur mycket som helst att göra. Har skrivit ut dina tips nu för att ta med mig dem när/om jag åker.

Lissi, tack för pepp. Tråkigt att höra om exmakens inställning __D. Men härligt att du nu kan uppleva så mycket av Grekland som du gör och som du vill.

Sunny, jag kommer att vara där veckan före och efter den grekiska påsken.
Är det så att vi är där samtidigt så är det klart vi kan ses något.

Ja, nu har jag anmält mig, nu återstår bara att betala in anmälningsavgiften och att se om jag får semester.
Längtar något oerhört till Grekland just nu.



bye_bye

Admirala
2015-01-22, 07:26
Sunny, jag kommer att vara där veckan före och efter den grekiska påsken.
Är det så att vi är där samtidigt så är det klart vi kan ses något.

bye_bye

Synd jeg er i Norge da, for ellers kunne vi jo arrangert kalimeratreff klapp_klap

Bea
2015-01-22, 09:35
Du kommer att få det jättebra! Jag önskar jag hade haft råd, tid och möjlighet att stanna två veckor. Det kändes som att det lossnade lite efter första veckan nämligen - språkinlärningen. Det får lov att bli fler tillfällen!

Bea

Kalimera
2015-01-22, 11:01
Godmorgon! Jag gick kursen med Omilo en av två veckor påsken 2012. Här (http://www.kalimera.se/resebrev/2012/nafplio.html) finns resebrevet du skrev från kursen.

Sunny12
2015-01-22, 12:06
Sunny, jag kommer att vara där veckan före och efter den grekiska påsken.
Är det så att vi är där samtidigt så är det klart vi kan ses något.



bye_bye

Då missar vi nog varann, jag kommer till Poros 22/4, visst var väl påsken tidig i år?

Synd jeg er i Norge da, for ellers kunne vi jo arrangert kalimeratreff klapp_klap

Ja, det hade ju varit kul, får bli vid ett annat tillfälle kanske!.. :)

Thira
2015-01-27, 18:28
Synd jeg er i Norge da, for ellers kunne vi jo arrangert kalimeratreff klapp_klap
Ja det var synd. Men det kan säkert bli fler tillfällen. Har en känsla av att jag kommer tycka väldigt mycket om Nafplio. Som jag längtar nu...

_B-anana

karinafp
2015-04-08, 19:28
Omilo postar dagliga små filmer på FB från din kurs. Idag fick ni tydligen lära er att säga nej utan ord. ;) Det var det första jag lärde mig på grekiska, för sådär 40 år sedan... :eek:

Karin bye_bye

Thira
2015-04-08, 23:49
Hahaha jag vet inte vilken av grupperna detta skulle skett i. Men om du menar den gamla klassiska "oxi" nicken som var poppis i Aten för typ 20 -30 år srn så vat den ngt vi skojade om härom dagen. Men det var ju bara ngt lärarna berättade för oss elever som kuriosa. Det är många unga studenter i min grupp och de kände nog inte till den.
Edit; Nu har jag sett filmen. Det där är inte från Nafplion. De postar ju en hel del mer allmän kuriosa på den där sidan också. Allt är inte sånt vi lärt oss etc. Angående oxi-nicken så togs den upp i samband med tss- ljudet i alfabetet kom jag på nu.