handdator

Visa fullständig version : Plakias o "day of tourist"


bengtv
2015-01-20, 08:04
Hej igen. Det var väldigt länge sedan jag var aktiv på sidan. Nu undrar
jag ifall någon har en aning om byfesten i Plakias "day of Tourist", som
för ca tio år sedan var den 27 september varje år fortfarande existerar.
Jag hade den stora turen att få uppleva den två ggr. Nu har jag en tanke
att åka tillbaka till Plakias vid den tidpunkten.. Med vänlig hälsning Bengtv

JohnS
2015-01-20, 15:44
"Day of tourism" eksisterer fortsatt, og vi hadde gleden av å delta på den i 2013. Vi skulle også ha vært der i 2014, men av ulike årsaker besøkte vi Plakias noen dager tidligere. Da vi var der i 2013, ble det dekket bord til 3 - 400 personer på parkeringsplassen nærmest sentrum, det var taler av The Mayor, og siden grekere er glade i å tale, tok det sin tid når hele talen skulle gjentas på engelsk og tysk. Men så var det mat, delvis produsert av tavernaene i byen, men også en del hjemmelaget mat, vin og raki. Jeg tror det var nokså lik blanding av lokalbefolkning og turister
Tre forskjellige band spilte gresk musikk en time hver, delvis med dansere, og dette var virkelig genuin kretisk musikk, vi hørte ingen av de turist-melodiene som blir repetert i det uendelige på mange tavernaer. Festen var slutt ved midnatt, men lokale ungdommer, og en del eldre, fortsatte med mer dempet lyd fra CD-spillere. Vi gikk de få metrene til hotellet, og siste gang jeg så vidt våkna, hørte jeg fortsatt musikken ca halv 5.


Kvelden før var det forresten "oppvarming" med opptog gjennom hovedgaten, med "stasjoner" hvor man fikk servert raki og vin, og stor stemning.


"Turismens dag" kan absolutt anbefales. Vi har også deltatt på den i Agios Nikolaos på den samme datoen. Der var feiringen om mulig enda mer gedigen. Jeg tror den blir feiret en god del andre steder også, men så vidt jeg vet, er det mest i enklere former, bortsett fra at jeg tror jeg har lest at Rethymno har flere større arrangementer i byen.

lenapg
2015-01-20, 16:30
Vi deltog i en liknande fest i Agia Galini i slutet av september förra året. Instämmer med allt som nämnts ovan. Det var verkligen mycket trevligt!flabb_flab
Lena PG och Nisse

bengtv
2015-01-22, 18:40
Vad härligt.Tack för svaren.. nu blir det till att kolla flygstolar till Plakias..För tio år sedan bodde
jag (vi) på villa Ioanna... Ett litet fint lghhotell en km utanför själva staden..
Har googlat o hittat hotellet, men ingen emailadress.. Är det ngn annan som har
tips på bra boende.. Med bra menar jag. Lgh o bra läge..Det behöver absolut inte
vara femstjärnigt... Det enkla är alltid det bästa är min paroll..Hellre en bakgata
med trevliga greker än kostymklädda bärare framför hotellet.
Är det också ngn som vet vad en taxi mellan Chania eller Heraklion kostar till Plakias.?
vh Bengtv

JohnS
2015-01-22, 19:45
Vi har bodd flere gange på Costas&Chrysoula, nesten så sentralt som man kan komme. Trivelig, enkelt sted, med basseng og mulighet for frokost. Ingen utsikt å snakke om, siden hotellet ligger i en bakgate innenfor hovedgaten. Fordelen er at siden Plakias kan være utsatt for vind, er bassenget godt skjermet og kan benyttes også de dagene det er sandstorm på stranden.


En oversikt jeg fant viser at taxi fra Chania til Plakias (i 2014) koster 105 €, fra Heraklion 120 €.

Carina
2015-01-23, 12:20
Vi bodde också på Costas&Chrysola, bra hotell med bra läge och fräscha rum. Trevligt värdpar.
Så det hotellet kan vi rekommendera.

Carina

kari
2015-01-23, 18:29
Vi bodde också på Costas&Chrysola, bra hotell med bra läge och fräscha rum. Trevligt värdpar.
Så det hotellet kan vi rekommendera.Carina

Virkelig fine leiligheter:)
- men siden vi ikke ønsker/bruker basseng, prioriterer vi nok deilig utsikt, og bor på Creta Mare når vi skal til Plakias til høsten:)
Vi bodde der sist i april 2011 bye_bye

Kalimera
2015-01-23, 18:34
Vi har bott på Hotel Livikon (http://www.hotel-livikon-plakias.com/) och tyckte att det var väldigt bra!

Tom
2015-01-23, 20:37
Vi har bott på Hotel Livikon (http://www.hotel-livikon-plakias.com/) och tyckte att det var väldigt bra!

Hotel Livikon är bra !!!
Vi har bott där flera ggr. trevlig personal , nära till allt, havsutsikt & bar/servering på bv.
/ Tom

maji
2015-01-23, 21:48
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=953&pictureid=16056

Ja så här trevligt kan man ha det i baren hos Dionyssos på hotell Livikon
Perfekt ställe att börja eller/och avsluta kvällen på;)

//majibye_bye