handdator

Visa fullständig version : Intressant om Gyllne Gryning


inkfish
2015-01-18, 18:54
Kl 20 idag söndag sänder SVT2 del 2 av Fosterland. Del 1 finns att tillgå på svt play och jag rekommenderar det för den som inte redan sett det.

Halva programmet handlar om en sverigedemokrat i Kungsbacka - och andra halvan om dottern till den häktade partiledaren för högerextrema Gyllene Gryning i Aten. (Och, förresten, flyktingar från Syrien som kommit till Aten). Det är mycket intressant.

I kvällens avsnitt har nog reportern rest vidare på sin upptäcksfärd genom den europeiska nationalismen.

Kalimera
2015-01-18, 19:54
Kl 20 idag söndag sänder SVT2 del 2 av Fosterland. Del 1 finns att tillgå på svt play och jag rekommenderar det för den som inte redan sett det. Fick tips från mamma när förra programmet sändes, men missade det då. Fick ett nytt tips idag, men hinner inte se det heller. Tur att Svt Play finns. Ska absolut se det!

inkfish
2015-01-18, 21:32
Ja, gör det! Avsnitt 2 var ännu bättre. Gripande på flera plan. Fredrik Önnevall är en skicklig intervjuare, det visade han här.


Och Gyllne Gryning är otäcka. Riktigt otäcka. De får järnrörsdemokraterna att framstå som ett gäng konfirmander.

Lissi
2015-01-18, 21:49
Jag har missat första då vi var bortresata och har inte hunnit ta igen det så jag såg inte del 2 utan ska se båda dessa i veckan! Tack vare SVTplay så kan man nästan skrota TV!
Fredrik Önnevall har jag alltid gillat, ända sen jag såg honom i Sydnytt första gången. En oerhört skicklig reporter tycker jag. Sen har jag förståelse för dem som kritiserar hans beslut att hjälpa flyktingen hit, men MÄNSKLIGT med hjärtat förstår nog alla hans beslut.

Lissi

inkfish
2015-01-18, 22:00
Vad har han fått för kritik för det? Så långt som vi fått se hittills tycker jag att han gjorde en humanitär insats för ett barn. Jag förstår vilken vånda det måste ha väckt i honom, men jag tycker att han gjorde rätt.

Eva L
2015-01-18, 22:26
Han gjorde definitivt rätt. Har ingen förståelse för kritiken alls. Eva

Lissi
2015-01-18, 23:09
Jag såg på Debatt häromdagen och där menade någon journalist( minns ej namnet) att det kan medföra att andra journalister kan utsättas för fara om de inte anses vara bjektiva då de tar ställning som en del anser att Fredrik gjorde, men själv tycker jag absolut att han gjorde rätt!! Tro inget annat.

Lissi

inkfish
2015-01-19, 11:01
Aha, då förklarar det varför jag missat kritiken. Jag tittar inte på Debatt. Sedan igår har jag läst om invändningarna mot honom i GP också.

Jag tycker han gjorde rätt, att vara opartisk journalist innebär inte, som jag ser det, att man måste låta bli humanitärt handlande. Däremot funderar jag lite kring andra aspekter, som t ex om det var rätt att ta med det i programmet. Men av det vi fått se hittills så tycker jag inte att han exploaterar pojken. Funderar också över om han utsatte pojken för risker med sitt agerande. Men det var otroligt gripande att se känslospelet i Önnevalls eget ansikte medan han funderade.

(Sen blir jag bara så hjärtans glad över att veta att denne 15-åring på drift klarade sig hit, tack vare Önnevall, och har fått uppehållstillstånd här. Sverigedemokraten i Kungsbacka borde jubla, eftersom han nu får större möjligheter i livet, precis som hon själv fick när hennes föräldrar flydde hit från Polen. Men hon fattar inte kopplingen :mad:)

Lissi
2015-01-19, 11:09
Appropå varför inslaget visades så fick vi svar på det med i programmet av en ansvarig inom SVT där internutredning pågår.
Man valde att visa detta inslag för att inte i efterhand bli anklagade för att försöka "mörka" . Men en utredning inom SVT pågår vad gäller Önnevalls agerande, utifrån hans uppdrag från SVT.

Jag hyllar det civilkurage som han visade. Tråkigt om det får följder för hans jobb!

Lissi

inkfish
2015-01-19, 11:41
Ja, jag har också läst det. Hans chef berättar i intervjuer att han först var kritisk till Önnevalls agerande, men mjuknade när han såg filmerna med killen. Det är nog omöjligt att inte göra det.

Malina
2015-01-19, 16:43
I detta nu - i detta besynnerligt mörka samhälle,är det på sin plats att så många som möjligt av oss visar civilkurage och en smula civil olydnad.
Man kan göra det på sin arbetsplats,på gatan,i tunnelbanan/bussen,via nätet osv osv.

Jag tycker att Fredrik Önnevall gjorde helt rätt.

Läste fö att Jimmie Åkesson tänker peta Björn Söder... Ett LITET steg i rätt riktning!

Lissi
2015-01-19, 17:04
Nu har jag sett ifatt båda avsnitten och man är alldeles omtumlad! Heja Fredrik!!!
Kvinnan, kommunalrådet, som Fredrik följer gör mig mörkrädd!
Jag ser fram emot fortsättningen.
Lite igenkänning var det också, då inledningsscenerna från Aten i avsnitt 1 var från Epidavrougatan där vi bodde i november....den helt nerklottrade gatan där hela världen rymdes och vi inte var oroliga en sekund. Till och med den nedklottrade budbilen såg jag.;)

Det är verkligen ett program som väcker tankar över situationen i Europa och Sverige och just den rädslan för det om är annorlunda som så tydligt speglas hos den svenska politikern är ju värsta grogrunden för främlingshat.

Ni får man skingra tankarna med ett spinpass!;)

Lissi

inkfish
2015-01-21, 10:13
Nu har jag sett ifatt båda avsnitten och man är alldeles omtumlad! Heja Fredrik!!!
Kvinnan, kommunalrådet, som Fredrik följer gör mig mörkrädd!
Jag ser fram emot fortsättningen.


Ja, jag blev också lite omtumlad, för att det var så bra. Även Frankrikeintervjuerna var ju jättebra.

Sverigedemokraten i Kungsbacka är ju otrolig. Hennes utläggning om varför hennes rädsla är befogad gjorde att jag famlade efter skämskudden.

(Men kommunalråd är hon väl inte? SD har knappast ett kommunalråd i Kungsbacka :confused:)

Lissi
2015-01-21, 10:17
(Men kommunalråd är hon väl inte? SD har knappast ett kommunalråd i Kungsbacka :confused:)

Nä, hon stod för listan för val till kommunfullmäktige.....ILLA NOG!!!!!;)

Lissi

inkfish
2015-01-21, 10:20
Ja fast då blir man ju inte kommunalråd. :)

Lissi
2015-01-21, 10:55
Ja fast då blir man ju inte kommunalråd. :)

Nä, det VET jag Inkan! Men jag hade för bråttom när jag skrev och orkade inte sätta på SVT play igen för att kolla hennes egentliga titel Det var mer en hänvisning till vem jag menade....Ber om ursäkt!!!:mad::mad: Är ju inte journalist tack och lov....:D
Jag hoppas i o f s att hon förblir den "politiska nolla" hon är och inte väljs in nånstans!

Lissi

inkfish
2015-01-21, 11:15
Men du har väl inget att be om ursäkt för :D Jag blev bara förvånad över om SD fått ett kommunalråd i en av mina grannkommuner, dessutom just den. Socioekonomiskt sett borde de inte ha gått så bra där. Därför blev jag tvungen att kolla upp det och som tur är, så är inget av deras fyra k-råd en sverigeodemokrat.

inkfish
2015-01-21, 11:19
SD fick 9,4 proc i kommunvalet där ser jag nu. Det är verkligen illa nog. Men det är i alla fall mindre än i riksdagsvalet och de är bara femte största parti i kommunen.