handdator

Visa fullständig version : Nu har jag gjort en...


Sunny12
2015-01-17, 21:57
helomvändning...skippar Kykladerna i vår...

Poros kallar på mig..flabb_flab..denna lilla pärla... meningen var att jag skulle rest dit förra våren.. MEN.. då var det Amorgos som drog i mig..en oförglömlig resa naturligtvis.

Efter 10 veckor i Kykladerna 2014 lockar nu andra äventyr.. min plan är att ha Poros som bas och sen ta mig vidare till Galates (taxibåtar går ju ofta från Poros)...där hyra bil, om det finns biluthyrare? Sen utforska Peloponessos.. som jag hört så mycket positivt om, samt alla vackra bilder jag sett.. MEN.. kommer kanske inte köra runt på hela Peloponessos som jag förstår är väldigt stort!
Ni får gärna komma med tips till en nybörjare på fastlandet!.. :D

Eftersom jag gillar att röra på mig så kommer jag att cykla på Poros (så nu blir det cykelsemester ist för vandringssemester).. lika kul det!

Åh..vad jag ser fram emot detta!!.. _B-anana

Thira
2015-01-17, 23:14
Det kommer bli kanon Sunny
Peleponnessos hade jag själv gärna åkt till ifall jag haft körkort (tror det är näst intill nödvändigt där).
Då får vi läsa reserapporter därifrån i vår då förhoppningsvis.
Kul!

Katitzi
2015-01-17, 23:17
Du är härlig Sunny!flabb_flab Tvära kast kan man säga. Men det blir säkert jättebra detta med. Poros är fint och på Peloponessos finns hur mycket som helst att upptäcka. Det skulle jag gärna göra någon gång också. Hur ska man hinna med allt...?:p

Lycka till med planeringen!

Katitzi:)

Sunny12
2015-01-17, 23:23
Då får vi läsa reserapporter därifrån i vår då förhoppningsvis.
Kul!

Många rapporter blir det säkert.. :D

Du är härlig Sunny!flabb_flab Tvära kast kan man säga. Men det blir säkert jättebra detta med. Poros är fint och på Peloponessos finns hur mycket som helst att upptäcka. Det skulle jag gärna göra någon gång också. Hur ska man hinna med allt...?:p

Lycka till med planeringen!

Katitzi:)

:D...Tack, min magkänsla säger att det kommer att bli kanon!
Våren närmar sig.. bara 3 månader kvar.. sen drar jag!.. _B-anana

Ps. Jag har precis mailat till Panorama apt. för att reservera ett rum, hade kontakt med ägaren i fjol och fick ett bra pris då, får se hur det blir nu, spännande!

yannis
2015-01-18, 04:38
Du är för go, Sunny!
Den resan blir säkert toppen.
Birgitta.

kari
2015-01-18, 07:41
:D...Tack, min magkänsla säger att det kommer att bli kanon!
Våren närmar sig.. bara 3 månader kvar.. sen drar jag!.. _B-anana

Ps. Jag har precis mailat till Panorama apt. för att reservera ett rum, hade kontakt med ägaren i fjol och fick ett bra pris då, får se hur det blir nu, spännande!

Da treffes vi ikke tror jeg? (men nesten) - om det er akkurat/presis 3mnd til din ferie, har vi reist videre til Hydra.
Vi starter vårferien med ei uke på Poros i år, ny øy, som vi gleder oss til:)
Vi har og sett de gode anbefalingene, og tror Panorama er et rimelig og kjempebra sted å bo, men vi har valgt å bo i byen:)

Lissi
2015-01-18, 09:43
Peloponessos är underbart. Förutom vårveckan med bil, då svärmor var med 2007 har jag varit sammanlagt en vecka drygt i Nafplio med omgivningar. Nafplio är en helt underbar stad.
Vi kan också rekommendera Epidavros, Korintkanalen, Monemvasia, Githio, Stoupa och Kardamili......och allla a dra fina platser. Peloponessos har ALLT!!!

Lissi

Sunny12
2015-01-18, 11:58
Du är för go, Sunny!
Den resan blir säkert toppen.
Birgitta.

Det tror jag med!.. :D

Da treffes vi ikke tror jeg? (men nesten) - om det er akkurat/presis 3mnd til din ferie, har vi reist videre til Hydra.
Vi starter vårferien med ei uke på Poros i år, ny øy,

Jag kommer till Aten den 22 april och sen vidare till Poros från Pireus är tanken!
Synd att vi missar varandra... ja, för ni är väl inte där då om jag uppfattat det rätt!.. :)

Sunny12
2015-01-18, 12:08
Nafplio är en helt underbar stad.
Vi kan också rekommendera Epidavros, Korintkanalen, Monemvasia, Githio, Stoupa och Kardamili......och allla a dra fina platser. Peloponessos har ALLT!!!

Lissi

Tack, för dina rekommendationer, får skaffa mig en bra karta så jag inte kör vilse, tror jag!!.. flabb_flab

Har bokat nu direkt med Christian på Panorama och det priset är det lägsta jag haft i Grekland, det kan jag inte pruta på..flabb_flab..

Av honom kommer jag säkert få en massa bra tips, han verkar känna till det mesta, har skickat iväg en del frågor redan... det är guld värt att få lite förhandsinfo..:)

Lissi
2015-01-18, 12:14
[QUOTE=Sunny12;351873
Jag kommer till Aten den 22 april och sen vidare till Poros från Pireus är tanken!
Synd att vi missar varandra... ja, för ni är väl inte där då om jag uppfattat det rätt!.. :)[/QUOTE]

Då missar jag också Dig! :mad: Åker hem från Aten 17 april efter påskfirande på underbara Tinos!

Lissi

Sunny12
2015-01-18, 12:23
Då missar jag också Dig! :mad: Åker hem från Aten 17 april efter påskfirande på underbara Tinos!

Lissi

Ja, fast vi hade nog missat varann ändå.. alltså om vi inte är på samma öar!..:)

Påskfirande måste jag nog försöka boka i Grekland till nästa år, kanske vi ses då!.. ;)

Eller också kanske vi springer på varann tidigare, kanske i höst..vem vet!.. :rolleyes:

Alala
2015-01-18, 14:20
Så härligt det låter. Grattis, bra val! _B-anana Tror jag, för jag har ju aldrig varit på Poros eller Peloponnessos. :D Men de ligger högt upp på listan.

/ Anne :)

mst
2015-01-18, 14:33
Låter som ett bra val, (bland många...).
Poros är en fin ö med supermysig Chora - visserligen många år sedan jag var där, tror dock inte mycket har förändrats.
MEN - se upp för sjöborrar i vattnet, kan bli riktigt obehagligt!
Peloponessos har jag besökt bara mycket kortvarigt, men är säkert jättefint om man har tillgång till bil!

Kalimera
2015-01-18, 15:31
Eftersom jag gillar att röra på mig så kommer jag att cykla på Poros (så nu blir det cykelsemester ist för vandringssemester).. lika kul det!Kul att det blev Poros. Det hade jag inte kunnat gissa. :)

Det är en mycket trevlig ö med en underbar Chora. Ön är liten så du lär hinna se ön flera gånger om. (Amorgos är fyra gånger så stor.) Kul också att du ska upptäcka Peloponnesos. Ser fram emot dina rapporter!


http://www.kalimera.se/grekland/grekland/poros_cykla.jpg

Poros är en av två öar jag har hyrt cykel på.

Sunny12
2015-01-18, 15:48
Kul att det blev Poros. Det hade jag inte kunnat gissa. :)

Kul också att du ska upptäcka Peloponnesos. Ser fram emot dina rapporter!




Poros är en av två öar jag har hyrt cykel på.

Ja, det ska bli intressant att upptäcka både Poros(som jag vet är en mycket liten ö) och en del av Peloponnesos... :)

Läste just Er blogg från Poros igår och det var väl bra Janne att du fick dig en cykeltur... flabb_flab..garvade gott när jag läste den!

Har förstått att det är en cykelvänlig ö, så då passar det mig utmärkt!

Sunny12
2015-01-18, 15:58
Så härligt det låter. Grattis, bra val! _B-anana

/ Anne :)

Tack!.. :)

Låter som ett bra val, (bland många...).

MEN - se upp för sjöborrar i vattnet, kan bli riktigt obehagligt!
!

Tack, ska se upp för sjöborrar, håller med de är inte trevliga!.. :)
Vet inte heller om det blir några bad, jag som gillar bäst när det är typ 25 gr. i havet, i april-maj är det säkert lite kyligt!

Netwolf
2015-01-18, 16:58
Poros är en av två öar jag har hyrt cykel på.

och den andra måste vara Kos?

Monica P
2015-01-18, 17:51
Och när du, efter otaliga resor, tycker att du kan Peloponnessos - har du hela Greklands fastland att utforska!
Tidningarnas söndagsbilagor har ofta särtryck med förslag till olika utflyktsmål. Problem: man hinner inte hundradelen även om man skulle ha råd och lust.

Kalimera
2015-01-18, 18:40
Läste just Er blogg från Poros igår och det var väl bra Janne att du fick dig en cykeltur... Jag gör aldrig om det. :)

och den andra måste vara Kos?Nej, det var faktiskt på Santorini, och inte heller där kommer jag cykla igen. Hu så jobbigt.

Sunny12
2015-01-18, 19:15
Och när du, efter otaliga resor, tycker att du kan Peloponnessos - har du hela Greklands fastland att utforska!
Problem: man hinner inte hundradelen även om man skulle ha råd och lust.

Ja, det finns sååå mycket att se i Grekland... skulle behöva ett liv till för att få uppleva ALLT det jag vill!.. :D

Lissi
2015-01-18, 21:16
Ja, fast vi hade nog missat varann ändå.. alltså om vi inte är på samma öar!..:)

Påskfirande måste jag nog försöka boka i Grekland till nästa år, kanske vi ses då!.. ;)

Eller också kanske vi springer på varann tidigare, kanske i höst..vem vet!.. :rolleyes:

Atens flygplats är ett finfint ställe att sammanstråla med vänner!
I höst blir inte Tinos.....Då blir det Kreta igen. 14 dagar redan bokat.
Blir det någon ytterligare resa till Grekland så blir det nog en julresa....till Peloponessos;)...om vi inte kör repris till Teneriffa!:D

Men nästa år så blir det nog en ensamresa till Tinos för påskfirande. Påsken är om jag minns rätt 1 maj då. Maken har inte samma Greklandslust längre så det blir varannan resa till Grekland utan honom. ;) Så Sunny, firar Du påsk 2016 på Tinos så ses vi nog.

Lissi

Sunny12
2015-01-18, 22:11
Men nästa år så blir det nog en ensamresa till Tinos för påskfirande. Påsken är om jag minns rätt 1 maj då. Maken har inte samma Greklandslust längre så det blir varannan resa till Grekland utan honom. ;) Så Sunny, firar Du påsk 2016 på Tinos så ses vi nog.

Lissi

Ok, så påsken infaller så sent, det passar mig bättre!.. :)
Ja, kanske vi ses på Tinos, vem vet om jag nu inte drar till Naxos ist som jag faktiskt gillar mer!..:D

MariaJ
2015-01-18, 22:29
Åh, vad kul att läsa att det är nån mer som velar hit och dit och hinner bestämma sig för flera olika resmål innan man verkligen bestämt sig :D Känner precis igen mig... Låter som en jättefin resa du har framför dig.

Maria - som nyss bokat till Naxos fvb till Amorgos ;)

Sunny12
2015-01-18, 22:34
Åh, vad kul att läsa att det är nån mer som velar hit och dit och hinner bestämma sig för flera olika resmål innan man verkligen bestämt sig :D Känner precis igen mig...

Maria - som nyss bokat till Naxos fvb till Amorgos ;)

Ja, inte är det lätt när det finns så många fina öar och även på fastlandet finns det massor att uppleva som är minst lika fint!.. :)

Lissi
2015-01-18, 22:45
Ok, så påsken infaller så sent, det passar mig bättre!.. :)
Ja, kanske vi ses på Tinos, vem vet om jag nu inte drar till Naxos ist som jag faktiskt gillar mer!..:D

Man ska åka till det ställe man gillar bäst!

Lissi

Sunny12
2015-01-18, 22:58
Man ska åka till det ställe man gillar bäst!

Lissi

Ja, fördelen med Tinos är ju att det är trevligare resrutt från Rafina och hinner man dessutom med en färja samma dag så är det smidigt!

Masse
2015-01-18, 23:11
Så kul med nya resplaner Sunny! Alltid spännande.

För min del är det 20 år sedan nu som jag var på Poros (Hu vad tiden går!). Starkaste minnet är en helt vidunderlig meze-middag för fyra personer med både ett stort seafood-fat och ett stort köttfat plus tzatsiki mfl smårätter. Det intogs på ett ställe som hette Dimitris. I en gränd rakt upp ovanför hamnen i Poros stad drev en familj dels ett hål i väggen som var köttbutik och intill det ett hål i väggen som var tavernakök. Bord och stolar stod dels några på trottoaren och dels några på en betongplatta tvärs över gränden. Fin utsikt över bukten.

Vet att jag har avhandlat detta tidigare en gång här på Kalimera, och några har då känt igen stället. Men det var som sagt 20 år sedan jag var där. Vet inte om Dimitris finns kvar, men om du stöter på det så vore det kul om du berättar.

:) Masse

Sunny12
2015-01-18, 23:42
Hoppas verkligen att Dimitris family taverna finns kvar, har läst om den tidigare, tror det var Janne som skrev om den..ska leta upp den när jag kommer dit! Lovar!.. :D

kari
2015-01-19, 08:23
Jag kommer till Aten den 22 april och sen vidare till Poros från Pireus är tanken!
Synd att vi missar varandra... ja, för ni är väl inte där då om jag uppfattat det rätt!.. :)

Det hadde vært trivelig, men da treffes vi nok ikke, Sunny!
Vi kommer til Poros allerede 9.april, gresk skjærtorsdag, og blir der en uke.
Vi fortsetter med Hydra, når du kommer, 22.apr, er vi på Spetses. Etter Spetses blir det Peloponnes, skal bo i Ermioni og Nafplio:)
G l e d deg til å " oppdage" Peloponnes, Sunnyfb_gilla
- og det gjør du har jeg forståttbye_bye

Sunny12
2015-01-19, 13:12
, 22.apr, er vi på Spetses. Etter Spetses blir det Peloponnes, skal bo i Ermioni og Nafplio:)
G l e d deg til å " oppdage" Peloponnes, Sunnyfb_gilla
- og det gjør du har jeg forståttbye_bye

Intressant resrutt..hyr ni bil när ni sen ska till Peloponessos? Hur länge stannar ni där?

Ja, det ska bli spännande med nya resmål!.. _B-anana

ellada
2015-01-19, 19:35
Åh så härligt när jag åkte över med den lilla båten till Poros blev jag kär direkt
Ha en trevlig resa/Susanne (jag överger kykladerna jag med undrar om man får abstinens):D:D

kari
2015-01-19, 19:36
Intressant resrutt..hyr ni bil när ni sen ska till Peloponessos? Hur länge stannar ni där?

Ja, det ska bli spännande med nya resmål!.. _B-anana

Planen er å leie bil noen dager, ja, og vi reiser hjem 30.april:)

Sunny12
2015-01-19, 19:44
Ha en trevlig resa/Susanne (jag överger kykladerna jag med undrar om man får abstinens):D:D

Risken finns.. :D..MEN.. som omväxling till att se vita hus med blå fönsterluckor...kan Poros bli uppfriskande... kykladerna finns alltid kvar!

Fint att höra att du föll för Poros, ja det verkar att vara en liten mysig ö!

Trevlig resa själv förresten!..bye_bye

Sunny12
2015-01-19, 19:50
Planen er å leie bil noen dager, ja, og vi reiser hjem 30.april:)

OK, om ni ser någon som vimsar omkring i Nafplio... då är det jag.. flabb_flab..

Nejdå, vet inte när jag tänker besöka Peloponessos, kommer att ta det med ro, den första veckan ska jag bara insupa atmosfären i lilla POROS och bara njuta, cykla omkring och bara vara...:D

Katitzi
2015-01-19, 21:42
Risken finns.. :D..MEN.. som omväxling till att se vita hus med blå fönsterluckor...kan Poros bli uppfriskande... kykladerna finns alltid kvar

Det finns fullt av vita hus med blåa fönsterluckor i
Poros stad, fast med röda tegeltak!:p;)

Katitzi:)

Sunny12
2015-01-19, 22:06
Det finns fullt av vita hus med blåa fönsterluckor i
Poros stad, fast med röda tegeltak!:p;)

Katitzi:)

OK.. då får jag ändå lite känsla av att vara i Kykladerna då!..:)

Sunny12
2015-01-19, 22:35
Nu var jag tvungen att googla lite på Poros stad och hittade de här fina bilderna, ser helt underbart ut..:p..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1289&pictureid=16015


http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1289&pictureid=16014


Åh, vad jag längtar dit nu....

Alala
2015-01-20, 09:13
Yes, ser lockande ut! _B-anana

/ Anne :)

Lissi
2015-01-20, 09:16
Du måste också ta en liten tur till Angistri...en liten pärla! Där bodde vi i 14(!) dagar år 2000. Då åkte vi också småturer med stopp på Egina, Hydra och Poros.

År 2000 var det år vi började åka fler gånger än en till Grekland.:D Då var jag på Kreta första gången (med dottern) i maj , sen på Angistri i juni/juli och på hösten firade jag 50 år en vecka i Warkiza utanför Aten, med 2 heldagar med övernattning i Nafplio också. Den resan väcktes lusten till grekiska fastlandet dit vi sen åkt så många gånger!
Så Sunny, Du tar en risk att bara vilja åka till fastlandet efter denna resa.

Själva ser vi ju fram emot norra Grekland i maj. Thessalonikiområdet i 10 dagar!

Lissi

Sunny12
2015-01-20, 11:36
Ja, Lissi ska försöka ta mig en tur till grannöarna Agistri och Hydra.. OM.. det går båtar så jag kan ta mig hem samma dag.

Kan bli att jag tar ett par övernattningar i Nafplio, där finns ju massor att se!.. :)

Tom
2015-01-20, 16:51
Hoppas verkligen att Dimitris family taverna finns kvar, har läst om den tidigare, tror det var Janne som skrev om den..ska leta upp den när jag kommer dit! Lovar!.. :D

Hej ! Så kul att det blev Poros & Panorama , jag kan rekomendera "Ikearummet" hos Christian. Vi åker dit den 22/3, har bokat det i 17 dgr !

Jag har för mig att Dimitris fanns kvar i April förra året. Sen kan jag rekomendera Taverna " Meze Meze " , den besöker vi ofta. Kocken Demos spelar & sjunger när han är klar i köket , en superb musiker. Han driver Tavernan tillsammans med svenska hustrun Katarina . Gå dit en fre/lö efter 21.00 , jag lovar en häftig kväll med spontan dans !

https://www.youtube.com/watch?v=oXWXIQWNzVE

http://www.poros.nu/restaurant/meze-meze/mezemeze.html



Bil brukar vi hyra på Galatas , "Top rent a Car" på huvudgatan han är bra att ha att göra med . Brukar ha bra pris ( 25e/dag) .

http://lillviks.blogspot.se/2014/11/fran-korint-kanalen-till-galatas-poros.html

Här ovan en blogg som jag följt med nöje, med ett par som kört Peloponnissos runt i vinter med husbil. Där finner du många intressanta platser. bl.a Poros !

/ Tom

Sunny12
2015-01-20, 17:04
TACK.. för ALLA superbra tips Tom..klapp_klap...

Jag har reserverat en hörnlägenhet och högt läge, Christian lovade att göra sitt bästa för att uppfylla mitt önskemål!.. :)

IKEA-rummet är det något speciellt med det?

Jag fick veta att det finns två biluthyrare i Galates och att de som driver dem är bröder, enligt Christian... tar bara någon minut att gå dit när man gått i land. (kanske det är en av dem du menar)?
Tops och Pops hette dom visst.. (bilfirmorna)..lustiga namn..flabb_flab

Ps. Såg jättetrevligt ut med dansen och den levande musiken på Meze-Meze... dit måste jag absolut gå.

Tom
2015-01-20, 17:16
Ikearummet är möblerat med möbler odyl från Ikea !

Jo det finns två rent a car på Galatas. Top car & Pops car , mycket riktigt som Christian säger så är dom bröder. Vi har flera ggr hyrt av båda och tycker Top är att föredra.
Men skall du hyra från flygplatsen då kan du hyra "envägs" med Pop Car och lämna på Galatas . Det händer vi gör det, pris runt 80 e .
/Tom

Sunny12
2015-01-20, 17:28
Men skall du hyra från flygplatsen då kan du hyra "envägs" med Pop Car och lämna på Galatas . Det händer vi gör det, pris runt 80 e .
/Tom

OM jag bara hade vågat köra från flygplatsen, så hade det varit en bra idé.. MEN trafiken är nog för livlig där för min smak. :)

Sunny12
2015-01-20, 17:58
Passar på att fråga om färjorna till Poros från Pireus, förutom Flying Dolphin så går det ju en större färja, hur ofta går den och vilka dagar?

Tänkte att kanske du Tom hade koll på det?.. :)

Tom
2015-01-20, 18:35
Har ingen koll på det !

Jag har för mig att den stora går vid 18,30 tiden .
Snabbåtarna är ganska dyra , runt 25 e / pers enkel !

I alla fall har vi anv envägshyra med bil för att slippa komma så sent till Poros.
Det tar runt 3 tim med bil , inkl matpaus vid Korintkanalen.



/ Tom (som tänker ta stora båten i år)

Sunny12
2015-01-20, 19:00
Jag har för mig att den stora går vid 18,30 tiden .
Snabbåtarna är ganska dyra , runt 25 e / pers enkel !




/ Tom (som tänker ta stora båten i år)

Ok, får hålla koll när tidtabellen för de färjorna kommer ut, de brukar vara sena, har jag hört!
Tänker också ta den stora färjan, 18.30 då hinner jag med den, om den nu går varje dag i veckan, för kolla upp det senare!

Anna Pernilla
2015-01-20, 20:59
Jag skall till både kykladerna och Peloponnissos:D Bodde i lilla Akrata på norra Peloponnissos för ca 20 år sen! Bodde där i ca 2 år, sen längtade jag ihjäl mig hem. Nu skall jag ta med mig min kära pojkvän och visa han vackra Akrata. Träffa mina underbara vänner och umgås och minnas. Längtar väldigt! Sist jag träffade de, besökte de mig i Oslo och det är nu snart 10 år sen... Har liksom blivit andra resmål som lockat. Men nu är det dags_B-anana

Sunny12
2015-01-20, 21:07
Nu skall jag ta med mig min kära pojkvän och visa han vackra Akrata. Träffa mina underbara vänner och umgås och minnas. Längtar väldigt! Sist jag träffade de, besökte de mig i Oslo och det är nu snart 10 år sen... Har liksom blivit andra resmål som lockat. Men nu är det dags_B-anana

Härligt, skönt att det äntligen blir av då!.. :)
Så känner jag med!.. ;)

Malina
2015-01-20, 22:15
Sunny! Hydra är ett MÅSTE!

Sunny12
2015-01-20, 22:18
Sunny! Hydra är ett MÅSTE!

Ja, jag tror dig.. :D..har läst mycket om den bilfria ön, så den är prio nr.1 när jag är på Poros.

Sunny12
2015-01-21, 17:30
Till Korintkanalen måste jag åka .. häftig bild jag hittade...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1289&pictureid=16037

Lissi
2015-01-21, 19:53
Dessa bilder tog vi sommaren 2006 då vi gjorde en kombo med Nafplio och Skopelos (!)

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Korint2_zpsea89ed95.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Korint1_zpsc5879a46.jpg


Det finns också en bro längre ner, som sänks ner i vattnet när en båt kommer. Rätt häftigt. År 2000 när jag var vid korintkanalen var vi på bron när signalen gick att den skulle sänkas ner för att det kom en båt. Vi gick iland , men en liten vild hund stannade kvar och fick simma undan för sitt liv när båten kom.

Du måste absolut åka dit och glöm då inte gamla Korint.

Lissi

Sunny12
2015-01-21, 20:12
Häftiga bilder Lissi!

Gamla Korint är det mysigt där, har ju ingen aning!.. :rolleyes:

Sunny12
2015-01-21, 23:14
Angående kranvattnet på Poros är det drickbart eller bör man köpa vatten på flaska? (något bortskämd nu när jag varit på Amo och Naxos där man kunde hämta färskt vatten från tappa-kranar)..:)

Sunny12
2015-01-22, 19:22
Angående kranvattnet på Poros är det drickbart eller bör man köpa vatten på flaska? (något bortskämd nu när jag varit på Amo och Naxos där man kunde hämta färskt vatten från tappa-kranar)..:)

Hmmm...nu citerar jag mig själv.. :D...how about the water.. var frågan??
Är det drickbart eller smakar det bläää.:)

annlind
2015-01-24, 15:56
Har varit på Poros två ggr mycket fin liten Ö och från min balkong på Agistri ser jag utöver Peleponesos mycket vacker och stor inte så långt ifrån Korinth som jag också ser från balkongen! Ha en fin semester!:)

Sunny12
2015-01-24, 16:39
Har varit på Poros två ggr mycket fin liten Ö och från min balkong på Agistri ser jag utöver Peleponesos mycket vacker och stor inte så långt ifrån Korinth som jag också ser från balkongen! Ha en fin semester!:)

TACK.. :).....ja, jag tror det kommer att bli underbart!!

Hur gjorde du när du var på Poros, drack du kranvattnet eller köpte du vatten på flaska?

(flera här som varit på Poros, MEN får ändå inget svar... :rolleyes:)

Givetvis ska jag även fråga på hotellet sen, men vore intressant att höra hur ni brukar göra!


Sunny, som längtar dit nu när snön yr utanför mitt fönster.

Katitzi
2015-01-24, 17:19
Vi drack flaskvatten på Poros. Reflekterade faktiskt inte över något annat. Men det kanske är bra vatten där?
Nu var det förstås i början på 2000-talet vi var där ett par gånger. Någon som varit där senare kanske vet bättre?

Katitzi:)

Sunny12
2015-01-24, 17:25
Vi drack flaskvatten på Poros. Reflekterade faktiskt inte över något annat. Men det kanske är bra vatten där?
Nu var det förstås i början på 2000-talet vi var där ett par gånger. Någon som varit där senare kanske vet bättre?

Katitzi:)

Ja, ELLER också har alla enbart druckit vin och ouzo.... flabb_flab......

På Amorgos och Naxos smakar iaf dricksvattnet väldigt bra och det var enkelt att hämta!
(men jag har givetvis inget emot att köpa vatten på flaska).

Kalimera
2015-01-24, 18:17
Ja, ELLER också har alla enbart druckit vin och ouzo.....Vi drack både vin och ouzo när vi var där, och vatten köpte vi på flaska. :)

Tom
2015-01-24, 19:55
Vi dricker alltid kranvatten i Grekland , Poros inget undantag !
/ Tom

Sunny12
2015-01-24, 20:17
Vi dricker alltid kranvatten i Grekland , Poros inget undantag !
/ Tom

Det gör jag också för det mesta.. MEN.. det smakar ju inte alltid så gott!
Då kan det ju inte smaka så illa på Poros, eftersom ni dricker det!.. :)

mst
2015-01-24, 21:20
Du måste nog testa själv!
Farligt är det ju inte, att dricka grekiskt kranvatten. men det smakar annorlunda, inte alltid så gott..
Har inte något minne av att det fanns tappning-ställen på Poros, men det är flera år sedan jag var där.
Jag kan f.ö. tycka att vatten i andra städer, tom i Sverige, inte är lika gott som hemma. En vanesak, naturligtvis.
Men, som sagt, testa dig fram.
Ha en jättetrevlig resa!

Sunny12
2015-01-24, 21:53
Men, som sagt, testa dig fram.
Ha en jättetrevlig resa!

Tack, jag får testa när jag kommer dit, höra mig för på plats, oftast rekommenderar de att man köper vatten på flaska, vilket jag sjäv upplevt inte alltid är nödvändigt!
(sjuk har jag i vilket fall som helst aldrig blivit av kranvattnet i Grekland.)

Sunny, drygt 3 månader kvar till Poros...._B-anana

Obo
2015-01-25, 18:28
Hej. Det här är nästan "historiskt" men jag var där för ca 10 år sedan. Då hade de problem med vattnet på Poros. Myndigheterna spikade upp anslag att ingen skulle dricka vattnet och att ledningsnätet skulle chockkloreras. Minns jag rätt (?) var det ngt med citronodlingarna vid Galatas och misstänkta bekämpningsmedel i dricksvattnet. Men det är som sagt historia.

Mvh Obo

Kalimera
2015-01-25, 20:07
Vi dricker alltid kranvatten i Grekland , Poros inget undantag ! Och ni tycker att det smakar gott? Det gör inte jag, förutom några undantag, som Kreta och Ikaria.

Tom
2015-01-25, 22:13
Och ni tycker att det smakar gott? Det gör inte jag, förutom några undantag, som Kreta och Ikaria.

Gott.....och gott... nja.. jag dricker inte vatten för att det är gott ! Jag dricker det för att hålla vätskebalansen , vill jag det ska smaka gott häller jag med fördel i lite ouzu ! flabb_flab
/Tom

Sunny12
2015-01-25, 22:45
Hej. Det här är nästan "historiskt" men jag var där för ca 10 år sedan. Då hade de problem med vattnet på Poros. Myndigheterna spikade upp anslag att ingen skulle dricka vattnet och att ledningsnätet skulle chockkloreras.

Mvh Obo

Det lät ju inget vidare.. MEN.. det var ju som sagt 10 år sedan....ska bli intressant att höra vad de säger på hotellet, kanske säkrast att följa deras råd isf. ..:)

Men koka kaffe och dyl. tänker jag göra med kranvattnet!

Sunny12
2015-01-25, 22:50
, förutom några undantag, som Kreta och Ikaria.

Men gillade du inte vattnet på Naxos, alltså vid Pension Sofi finns ju tapp-kran, det vattnet kommer ju uppifrån bergen, det var gott när det vart kylt tycker jag!

Sen vet man väl inte direkt vad det vattnet som man köper på flaska kommer ifrån och hur bra kvalitet det är på det!.. :rolleyes:

Kalimera
2015-01-26, 16:59
Men gillade du inte vattnet på Naxos, alltså vid Pension Sofi finns ju tapp-kran, det vattnet kommer ju uppifrån bergen, det var gott när det vart kylt tycker jag! Jomen, vatten på tapp dricker jag gärna, men inte vatten ur kran.

Sunny12
2015-02-18, 21:31
Ändrade planer...ska fortfarande till POROS men har bokat om till ett senare flyg, åker istället ner den 2 maj.. en övernattning på LILIA hotel (efter Lissis rekommendationer).. :D..

Fick inget tidigt flyg, anländer Aten 20.30...men det passar mig bra.. är ju ingen morgonmänniska, då slipper jag gå upp i ottan!.. :D

Varför har jag då ändrat avresan.. kanske man kan undra... helt enkelt för att jag varit sjuk en hel del i vinter och behöver jobba in lite mer pengar nu när jag friskat på mig igen.

Dessutom kanske värmen har kommit till Grekland i maj.. :p..kan man ju alltid hoppas!.. :rolleyes:

I vilket fall som helst ska det bli helt underbart att komma till mitt kära Grekland!.. :).._B-anana

Thira
2015-02-18, 22:25
Ändrade planer...ska fortfarande till POROS men har bokat om till ett senare flyg, åker istället ner den 2 maj.. en övernattning på LILIA hotel (efter Lissis rekommendationer).. :D..

Fick inget tidigt flyg, anländer Aten 20.30...men det passar mig bra.. är ju ingen morgonmänniska, då slipper jag gå upp i ottan!.. :D

Varför har jag då ändrat avresan.. kanske man kan undra... helt enkelt för att jag varit sjuk en hel del i vinter och behöver jobba in lite mer pengar nu när jag friskat på mig igen.

Dessutom kanske värmen har kommit till Grekland i maj.. :p..kan man ju alltid hoppas!.. :rolleyes:

I vilket fall som helst ska det bli helt underbart att komma till mitt kära Grekland!.. :).._B-anana

fb_gilla

Sunny12
2015-02-21, 17:01
Båttidtabeller till dom stora färjorna till Poros, kan jag inte hitta?

När jag söker på openseas.gr och ferriesingreece.com kommer endast snabbåtarna upp, alltså Flying Dolphin och Flying Cat.

Visst skulle jag kunna ta en av dem, men det är ju halva priset på den stora båten, sen har jag inte så bråttom, måste inte ta mig över till Poros på en timma... varför stressa när man har semester!.. :D

Kan istället bli aktuellt med en snabb båt när jag ska hem och hinna med ett flyg.

Tacksam för svar!.. bye_bye

Lissi
2015-02-21, 17:06
Var inte orolig, det går färjor flera ggr om dagen. Turlistorna är nog bara inte ute än. Jag skulle inte heller ta snabbåt utan njuta av saroniska bukten!

Lissi

Sunny12
2015-02-21, 17:32
Var inte orolig, det går färjor flera ggr om dagen. Turlistorna är nog bara inte ute än. Jag skulle inte heller ta snabbåt utan njuta av saroniska bukten!

Lissi

Ja, så tänker jag med.. lugn och skön färd över och bara njuta!.. :p:D

mamma mu
2015-02-22, 08:58
Hej Sunny.
Kul då är vi två om samma tanke. Jag börjar också bli nyfiken på fastlandet och all spännande historia som finns där. Har en lös tanke om att återvända till Poros för att kunna utforska Peloponnesos. Panorama har en fantastisk utsikt! Kan vara rätt tungt att klättra 6 trappor upp när det är gassande varmt, men som sagt utsikten från balkongen gör att det är värt varje trappsteg. Panorama ligger på en liten gata ovanför huvudgatan, så ner dit är det en lika jobbig trappa. Jag undrar om Christians pappa fortfarande är i livet. Han bodde högst upp och sprang ledigt dessa trappor upp och ner flera gånger om dagen. Då önskar jag dig en jättetrevlig resa och ser framemot resebrev.
Hälsningar Mona som drar till Egina 8 april. [/COLOR][/FONT]

Lissi
2015-02-22, 09:40
Mona, vi är många som drar iväg direkt efter svenska påsken.:D Jag drar ju till Tinos för att fira påsk där för tredje gången. 2011, 2013 och nu 2015. För mig är det dock första gången själv över grekisk påsk.

Lissi

Sunny12
2015-02-22, 11:01
Tack Mona, det kommer att bli så spännande att komma till Poros och fastlandet!

Sen angående trappor och annat så har jag inga problem med det, jag är i god kondition och tränar regelbundet.

Älskar att vandra när jag är ute på öarna tex, nu blir det att hyra cykel på Poros!.. :D

Hoppas du får en fin semester och påsk i Egina!..bye_bye

Tom
2015-02-24, 20:41
Båttidtabeller till dom stora färjorna till Poros, kan jag inte hitta?

När jag söker på openseas.gr och ferriesingreece.com kommer endast snabbåtarna upp, alltså Flying Dolphin och Flying Cat.

Visst skulle jag kunna ta en av dem, men det är ju halva priset på den stora båten, sen har jag inte så bråttom, måste inte ta mig över till Poros på en timma... varför stressa när man har semester!.. :D

Kan istället bli aktuellt med en snabb båt när jag ska hem och hinna med ett flyg.

Tacksam för svar!.. bye_bye

Hej !
Jag lovar att kolla upp båttider när det gäller dom "stora båtarna" på ort och plats när vi åker ner 22/3 . Kollar även upp om det finns lättilgängligt bagagedrop i Pireus .
Återkommer här med besked.
/ Tom

Sunny12
2015-02-24, 20:58
Tom, Tack.. det var bussigt..vilken tur jag har, då ju ni också ska till Poros!.. :D

Tom
2015-02-24, 22:15
Tom, Tack.. det var bussigt..vilken tur jag har, då ju ni också ska till Poros!.. :D

Ja och vi ska bo på samma boende som du, hos Christian på Panorama !
Vår favorit på Poros !
/ Tom

Sunny12
2015-02-24, 22:21
Ja och vi ska bo på samma boende som du, hos Christian på Panorama !
Vår favorit på Poros !
/ Tom

Ja, jag vet ju det.. :D..han är ju supertrevlig Christian...har skickat flera mail om olika frågor och han svarar på en gång och verkar inte alls besvärad av det!.. :) Tvärtom!

Bl a frågat om dricksvattnet, helt OK enligt honom, sen finns det visst även en källa med bra vatten som man kan hämta, fast det var cirka 1,5 km från hotellet.

Kul att höra mer om Er vistelse där nu i mars, det är ju snart!.. :D

Tom
2015-02-27, 21:53
Båttidtabeller till dom stora färjorna till Poros, kan jag inte hitta?



Hej !
Jag har haft telefonkontakt med Christian ikväll ! Han lovade att kolla upp vilka tider dom stora färjorna går.
Återkommer med svar.
/ Tom

Sunny12
2015-02-27, 21:54
Hej !
Jag har haft telefonkontakt med Christian ikväll ! Han lovade att kolla upp vilka tider dom stora färjorna går.
Återkommer med svar.
/ Tom

Tack, snälla!!.. fb_gilla

Tom
2015-02-28, 22:02
Hej Tom & Bodil!

Trevligt att talas vid per telefon igår. Ringde idag angående båtiderna för färjorna men de bad mig att åkterkomma mellan 7-10 dagar. Det är inte ovanligt att gäster hör av sig till mig och frågar efter tiderna även under sommaren då de vill boka flyg i god tid men kan ej finna tiderna. Det är lite dumt att de inte kan uppdatera i god tid. Men jag ska hålla kolla och medela så fort jag får ett klart besked.

Här på Poros växlar det mellan kyligt väder och varmt väder sista veckorna. Det är ganska typiskt klimat för ferbruari. Hoppas ni bara har det bra! Ska bli väldigt trevligt att få se er igen.

IKEA rummet väntar på er :-).

Vänlig hälsning

Christian

Som synes går det inte få klarhet i hur båtarna går nu i vår (mars) !
Typiskt Grekiskt ! En skärpning eftersöks !!!
/ Tom

Sunny12
2015-02-28, 22:21
Trist Tom, verkligen att det ska ta så lång tid innan de kommer ut med båttiderna..skärpning.. ja det tycker jag med!
Man vill ju kunna planera, särskilt ni som snart ska iväg!

Bara vänta och ha lite tålamod då!.. :)

Admirala
2015-02-28, 22:41
Grekere trenger ikke båtruter i god tid, for de (advarsel om generalisering) planlegger ikke reisene sine lenge før de skal reise.
Grekerkjæresten og jeg har planer om å dra til Alexandroupoli, med fly, i løpet av året. Når jeg sier til ham at "vi bør bestille nå, for å få de billigste billettene i (eksempelvis) juni", sier han "hvem kan planlegge helt til juni?"

Båttidene kommer når de kommer _B-anana

Sunny12
2015-02-28, 22:50
Grekere trenger ikke båtruter i god tid, for de (advarsel om generalisering) planlegger ikke reisene sine lenge før de skal reise.
Grekerkjæresten og jeg har planer om å dra til Alexandroupoli, med fly, i løpet av året. Når jeg sier til ham at "vi bør bestille nå, for å få de billigste billettene i (eksempelvis) juni", sier han "hvem kan planlegge helt til juni?"

Båttidene kommer når de kommer _B-anana

Tja, för min del är det väl inte hela världen OM jag inte får veta just IDAG hur båttiderna ser ut i början på maj, men det finns säkert många som vill kunna planera att åka med en båt samma dag de landar tex.

Blir det för mycket strul i planerandet kanske en del lessnar och åker till ett annat land... det är ju inte bra för turismen i Grekland, bara en tanke!.. :rolleyes:

Sunny12
2015-03-02, 14:38
Tom, på vilken våning finns IKEA-rummet?

Är det sämre standard på de andra rummen då eller?

Sunny, som är lite nyfiken!.. :D

Tom
2015-03-02, 18:05
Hej !
Vi väljer Ikea-rummet för att vi trivs där , det är smakfullt inrett med möbler och detaljer från Ikea . Dessutom ligger det lagom högt ( 3-e vån ) . Men det finns fler fint inredda rum på Panorama. Christian renoverar och moderniserar efter hand .
Beträffande transfern ser det ut som om att man får ta den "rysliga" Flying Dolphin
som avgår från Pireus 17.00 snyft_drop !
/Tom

Sunny12
2015-03-02, 18:13
OK, ja jag har ju reserverat ett rum högst upp en hörnlägenhet.. får se om det blir det!
Det blir nog bra vilket som, Panorama har ju ett toppenläge!

WHAT.. har inte de stora färjorna börjat gå i slutet på mars??

I början på maj hoppas jag de är igång iaf!..:)

blixten
2015-03-03, 00:56
hej sunny kan jag få adressen till Panorama som du skrivit om det verkar bra,ev i början på maj är jag nog där...Jan

Sunny12
2015-03-03, 11:02
hej sunny kan jag få adressen till Panorama som du skrivit om det verkar bra,ev i början på maj är jag nog där...Jan

Om det är bra på Panorama vet jag inte än... MEN..hoppas det!.. :)

Här har du info om hotellet....


http://poros.biz/contact.asp

Obs! Går även att boka på booking.com.

Tom
2015-03-03, 15:03
http://poros.biz/contact.asp

Obs! Går även att boka på booking.com.



Hej !
Boka direkt med Christian , det blir billigare !
/ Tom som är på plats om 3 v !

Sunny12
2015-03-08, 17:40
Nu har jag velat färdigt.. :D...har precis skickat mail till Panorama apt. och avbokat min vistelse där i maj, så jag hoppar POROS är så vandringssugen så nu blir det SIFNOS/SERIFOS istället... det blir så mycket åkande om jag först ska till de Saroniska öarna och sen till Kykladerna.

MEN vill verkligen till POROS så jag åker dit i höst och kombinerar med Nafplion eller Aten, det känns bättre!

(nu kan jag ju en del om Poros, så jag behöver inte fråga så mycket till nästa resa).. :D

ellada
2015-03-09, 10:29
Du kommer inte att bli besviken två förtjusande öar men Serifos blev nog favvoön inte minst boendet med utsikt över havet och den vackra choran
som lyste likt en slalombacke upp mot toppen.Efter årets resor ska vi tillbaks till Serifos och Folegandros som har seglat upp som några i topp 5flabb_flab

Sunny12
2015-03-09, 10:39
Efter årets resor ska vi tillbaks till Serifos och Folegandros som har seglat upp som några i topp 5flabb_flab

Kul, ja jag tänker inte missa Serifos.. :)..tänker iaf börja med Sifnos, tror det blir en bra kombo..eller om jag drar till Folegandros ist för Serifos..Ang_elx:D

Lissi
2015-03-09, 11:24
Du får svårt att bestämma Dig med så många fina öar.....Ta du S-öarna först....;) Det verkar vara en bra kombo...


Så kan Du ta K-öar ett annat år...Khitnos och Kea....

Själv är jag glad att i år bara åka tillbaks till gamla favoriter.....där kan vi bara "vara" . Känner mig slut efter tre veckors virusinfektion..inte över än men bättre Så NU Sunny, finns bara en tanke i mitt huvud, att komma till Tinos 8 april, utan strejker eller sjukdom:D

Lissi

Sunny12
2015-03-09, 11:32
Du får svårt att bestämma Dig med så många fina öar.....Ta du S-öarna först....;) Det verkar vara en bra kombo.

Själv är jag glad att i år bara åka tillbaks till gamla favoriter.....där kan vi bara "vara" . Känner mig slut efter tre veckors virusinfektion..inte över än men bättre Så NU Sunny, finns bara en tanke i mitt huvud, att komma till Tinos 8 april, utan strejker eller sjukdom:D

Lissi

:D..hoppas min nyfikenhet ska stilla sig så småningom.. för visst är det härligt att ha gamla favoriter att återkomma till.. att känna sig hemma direkt..

Ska försöka hålla mig till S-öarna denna resa... flabb_flab...

Bra du är på bättringsvägen.. sen får vi hålla tummarna på att vi slipper strejker odyl... :rolleyes:

ellada
2015-03-09, 12:53
Ligger oxå hemma med brakförkylning.Har före det varit sjukskriven för upprepade svimningar legat inne på hjärtavd ett par dagar för vidare utredning får ibland alldelens för låg puls men måste bli kry för får inte missa sommarens
Grekäventyr:D

Sunny12
2015-03-09, 14:40
Ligger oxå hemma med brakförkylning.Har före det varit sjukskriven för upprepade svimningar legat inne på hjärtavd ett par dagar för vidare utredning får ibland alldelens för låg puls men måste bli kry för får inte missa sommarens
Grekäventyr:D

Men så trist.. krya på dig du med.. du vet väl att GREKLAND är den bästa medicinen för allt!..:D

Lissi
2015-03-09, 16:44
Ligger oxå hemma med brakförkylning.Har före det varit sjukskriven för upprepade svimningar legat inne på hjärtavd ett par dagar för vidare utredning får ibland alldelens för låg puls men måste bli kry för får inte missa sommarens
Grekäventyr:D

Jag svimmade 2 ggr hemma första veckan av influensan. Slog mig halvt fördärvad i huvud och ena höften....Läskigt. Har fortfarande yrsel och väldigt lågt blodtryck...Yrsel hör tydligen till symptomen:mad:

Vi får krya på oss!

Lissi - 30 dagar från Tinos!

ellada
2015-03-09, 17:43
Krya på dig själv.Endast döden kan hindra en från Grekland:D:D:D

Lissi
2015-03-09, 20:31
Krya på dig själv.Endast döden kan hindra en från Grekland:D:D:D

fb_gilla.

Lissi

Tom
2015-04-15, 20:10
Jag har för mig att Dimitris fanns kvar i April förra året. Sen kan jag rekomendera Taverna " Meze Meze " , den besöker vi ofta. Kocken Demos spelar & sjunger när han är klar i köket , en superb musiker. Han driver Tavernan tillsammans med svenska hustrun Katarina . Gå dit en fre/lö efter 21.00 , jag lovar en häftig kväll med spontan dans !

Ledsen att meddela att Meze Meze stängt på Poros !
Glädjade nog ska dom öppna på nytt i Galatas , vid lekplatsen 300m th (med ryggen mot Poros) från Taxibåtarna. En fin lokal med utsikt mot Poros. Samma tema gäller , mat & livemusik. Taxibåtarna går hela natten för en billig peng ( 1euro)
/ Tom

Sunny12
2015-04-15, 21:00
Ledsen att meddela att Meze Meze stängt på Poros !
Glädjade nog ska dom öppna på nytt i Galatas , vid lekplatsen 300m th (med ryggen mot Poros) från Taxibåtarna. En fin lokal med utsikt mot Poros. Samma tema gäller , mat & livemusik. Taxibåtarna går hela natten för en billig peng ( 1euro)
/ Tom

Ja, det var ju tråkigt för er som brukar gå dit..MEN.. som du säger ändå enkelt att ta sig över till Galatas... :)
Får prova det till hösten, då jag hoppas ta mig till Poros... :rolleyes::D

kari
2015-04-15, 21:45
Ledsen att meddela att Meze Meze stängt på Poros !
Glädjade nog ska dom öppna på nytt i Galatas , vid lekplatsen 300m th (med ryggen mot Poros) från Taxibåtarna. En fin lokal med utsikt mot Poros. Samma tema gäller , mat & livemusik. Taxibåtarna går hela natten för en billig peng ( 1euro)
/ Tom

Hei Tom:)

Vi er på Poros nå og har virkelig lett etter "Meze Meze" uten å finne stedet :confused: - ikke så merkelig når de har stengt!
I går tok vi turen over til Galatas, og d e r så vi et " Meze Meze" skilt satt opp mot en husvegg....., og n å har du forklart hvorfor:)

Men her på Poros er det virkelig GOD mat å få mange steder:p
- så det har gått bra bye_bye

Sunny12
2015-04-15, 22:05
Kul att höra Kari.. att ni har det bra och trivs!.. :)
Klart det måste finnas många andra ställen att gå ut och äta på!

Ha, en fortsatt fin vistelse i Grekland!

Sunny, som snart är på väg... bye_bye

Tom
2015-04-15, 22:21
Klart att där är många bra Tavernor på Poros . Besök gärna Apagio , en mysig taverna med bra mat , med hyfsade priser ! Den ligger en bit ner där hyrsegelbåtarna ligger . Där firade jag min årsdag i mars. Ber man ägaren Spiros att spela och sjunga en låt, kanhända han gör det.
/ Tom

kari
2015-04-15, 22:45
Klart att där är många bra Tavernor på Poros . Besök gärna Apagio , en mysig taverna med bra mat , med hyfsade priser ! Den ligger en bit ner där hyrsegelbåtarna ligger . Där firade jag min årsdag i mars. Ber man ägaren Spiros att spela och sjunga en låt, kanhända han gör det.
/ Tom

På APAGIO har vi spist et par ggr, senest i kveld:)
Deilig mat og trivelig vertskap der, men vi ikke har hørt Spiros spille og synge.
- og siden vi reiser videre til Hydra i morgen, må det bli neste gang vi kommer hit!
Dette var vårt første besøk på Poros og vi har likt oss veldig godt :D

kari
2015-04-15, 22:51
Kul att höra Kari.. att ni har det bra och trivs!.. :)
Klart det måste finnas många andra ställen att gå ut och äta på!
Ha, en fortsatt fin vistelse i Grekland!
Sunny, som snart är på väg... bye_bye

Tusen takk, Sunny :)
Ha det godt og NYT "nedtellingstiden", snart er det d i n tur bye_bye

Sunny12
2015-04-15, 22:56
[QUOTE=kari;359218]Tusen takk, Sunny :)
Ha det godt og NYT "nedtellingstiden", snart er det d i n tur bye_bye[/QUOTE

Ja, det ska bli underbart.. som jag har längtat.. :p..hela långa vintern..MEN..snart så.. är jag på väg... _B-anana

Thira
2015-04-20, 07:53
fb_gilla
Härligt Sunny!!! Snart är det dags för dig att få åka till underbara Grekland.
Min kärlek har bara fördjupats allt mer och mer till landet, folket och kulturen, för varje resa jag gjort. Nyss hemkommen därirån är jag fullständigt uppfylld av desamma. (Resebrev kommer snart.)
Jag önskar dig en fantastisk resa.

Sunny12
2015-04-20, 11:40
Tack Thira..det ska bli underbart att få komma iväg till Grekland igen snart!.. :D

Det är bara där jag kan koppla av helt och få den vila jag behöver!

Ser fram emot att höra mer om din resa, är väldigt nyfiken!. :)

Sunny12
2015-08-05, 14:16
Nu har jag gjort en helomvändning tillbaka till POROS igen... :D...Ja, jag vet att jag är snurrig och har beslutsångest.. MEN.. NU..har jag velat färdigt för i år..:D..

Bokade igår direkt med Christian på Panorama och ser verkligen fram emot denna resa, där jag även kommer att besöka Hydra över dagen och eventuellt Agistri och förstås Galatas på fastlandet och om reskassan räcker blir det även ett besök i Nafplio...

Har ju varit på väg till Poros under två år nu.. så det känns som det är på tiden..
Christian skrev att det var mycket att göra nu i högsäsong och att många Atenare var där på semester nu.. låter bra... trots krisen att många ändå kan ta semester.

Vet inte hur länge jag stannar där denna gång, men flera veckor blir det!
Hydra ska bli riktigt spännande att besöka!

Längtar.. _B-anana

Lissi
2015-08-05, 15:33
Glöm inte bort lilla pärlan Angistri....Ska Du vara många veckor så hinner Du med råge med alla öarna i bukten...

Lissi - som kanske ändå tror att Du hinner ändra Dig igen ;) Men DET får man!!!!

Sunny12
2015-08-05, 15:55
Lissi - som kanske ändå tror att Du hinner ändra Dig igen ;) Men DET får man!!!!

Nej, nu ska jag inte ändra mig mer...:D

Alala
2015-08-05, 17:41
Poros låter riktigt härligt! klapp_klap Det gör ingenting om du ändrar dig, det har alltid varit lika trevligt att få läsa dina rapporter vart än du har rest.

Du får nog en fin resa igen! fb_gilla

/ Anne :)

Sunny12
2015-08-05, 19:34
det har alltid varit lika trevligt att få läsa dina rapporter vart än du har rest.

Du får nog en fin resa igen! fb_gilla



/ Anne :)

Tack, Anne..det var gulligt sagt!!.. :)

Lissi
2015-08-05, 19:59
Sunny, jag håller helt med Alala! Dina reserapporter är underbara. Man är med och känner dofterna och smeks av vinden! Det är t o m att jag nästan fick träningsvärk av de långa vandringarna. :D Sluta aldrig rapportera från Dina resor oavsett var Du hamnar!

Lissi

Sunny12
2015-08-05, 20:10
Tack snälla Lissi för uppskattningen..det värmer!.. fb_gilla

Kalimera
2015-08-06, 10:42
Hydra ska bli riktigt spännande att besöka!Om du har möjlighet och stanna över natten får du uppleva de magiska kvällarna på Hydra.

Sunny12
2015-08-06, 14:39
Om du har möjlighet och stanna över natten får du uppleva de magiska kvällarna på Hydra.

Ja, det vore trevligt.. :)..får kolla om det finns något litet pensionat till ett bra pris som passar mig... när jag gör ett dagsbesök där!

mamma mu
2015-08-31, 06:53
Hej Sunny.
När kommer du att vara på Poros? Jag är på Egina nu men åker vidare till Hydra den 5/8 och sen till Poros den 7/8. Ska också boka in mig på Panorama. Hade varit kul att ses bye_bye

mamma mu
2015-08-31, 07:17
Jag menar så klart i september. Har precis börjat fundera på att avboka rummet på Hydra och ta det som det kommer i stället. Hoppas vi ses klapp_klap

Sunny12
2015-08-31, 11:09
Hej Sunny.
När kommer du att vara på Poros? Jag är på Egina nu men åker vidare till Hydra den 5/8 och sen till Poros den 7/8. Ska också boka in mig på Panorama. Hade varit kul att ses bye_bye


Hej, jag kommer till Poros den 28 september.. hade ju varit jättekul att ses.. :)..men då är du kanske inte kvar där?
Kul att du ska bo på Panorama.. har bara läst positivt om det hotellet!

Sunny, som längtar ner.. bye_bye

mamma mu
2015-08-31, 11:28
Otur, då har jag redan åkt. Panorama är jättetrevligt. Bott där en gång tidigare. Christian var tidigare ihop med en fd kollega till mig. Då bodde han norrut i Sverige någonstans.

Från Mona som sitter och svettas med en kall Amstel i Agia Marina på Egina.

Sunny12
2015-08-31, 11:32
Ja, det var verkligen otur.. Jag åker ner senare i år än vad jag brukar.. men vi kanske ses där vid något annat tillfälle..:)..alltid lika kul att träffa Kalimera-vänner... ha det fortsatt underbart.. förstår att du njuter!.. :D

mamma mu
2015-09-02, 10:30
Och nu har mina planet ändrats igen, jag stannar på Egina. Alla vänner här tycker det är konstigt att jag ska åka någonstans ensam, där jag inte känner någon när jag har alla mina vänner här, "do you have a lover there?" Så typiskt grekiskt uttalande. Det blir mao inget större äventyr denna gången, lugn och skön semester. Alldeles för varmt för vandringar. En dagstur med buffé till Poros och Hydra blir det dock. :)

Sunny12
2015-09-02, 12:01
Det blir mao inget större äventyr denna gången, lugn och skön semester. Alldeles för varmt för vandringar. En dagstur med buffé till Poros och Hydra blir det dock. :)


Det blir säkert lika bra det.. :)..att ta det lugnt och vara med vännerna på Egina.. tänk att det är SÅ varmt i Grekland nu.. härhemma ösregnar det och är 12 gr varmt bara.. skulle gärna bytt med dig.. :)...
Dagstur till Hydra blir det även för mig.. ska kolla upp rum och eventuellt boka in några nätter där.. blir nog en upplevelse!
Sen ska jag försöka ta mig till Nafplio och stanna där en vecka.. har inte bokat någonstans förutom på Poros.. vill ha det lite öppet..utifall jag ändrar mig igen.. :D...

Vem vet jag kanske besöker Egina med..

Ha, det fortsatt gott!!.. bye_bye