handdator

Visa fullständig version : Vad kan du berätta om Kefalonia?


Evelina
2006-03-28, 23:51
var på TUR mässan och hittade lite Grekland tips. Blev lite förtjust i Kefalonia. Kollade runtpå lite blider och läsa den lilla texten som fanns. Men som sagt. Det var inte mycket.

Tänkte att jag kan gå in på Kalimer och läsa, men Janne hade inte varit där så det fanns inte mycket att läsa...

Vad kan vi Kalimeror berätta åt mig?

Resan skulle då gå av stapeln första veckorna i September. Jag vill gärna ha fina stränder av varierande slag, gärna ställen där man kan vara lite ensam. Allt från klippor till småsten och sandstrand går ner. En lite promenad är inte fel.

Hur är det med bussar runt ön? Finns det eller måste man hyra bil/moppe?

Vad finns det att se? Läste om den underjordiska sjön. Mer?

Vad finns det annars att göra?

//Evelina

Panakakis
2006-03-29, 11:41
Hej Evelina! Det är sant att inte Janne varit på Kefalonia men många andra kalimeror har besökt denna underbara ö som jag själv ett stort antal gånger.
Om du söker på Kefalonia i Kalimera så får du fram en hel del material om ön.
Om du vill ha mer information får du meila till mig så sänder jag tillbaka uppgifter om Kefalonia.

MVH/PANAKAKIS bye_bye

Simon (Kefalonia)
2006-03-29, 19:04
Jag har varit på ön ett antal gånger, och det finns mycket att se och uppleva. September är en underbar månad, bra valt. Vad kan man säga om ön? Jag kan norra delen ganska bra, det vill säga Fiskardo och Assos och ner till Sami. Självklart har jag varit runt på hela ön...men inte lika mycket, denna del kan Panakakis mer om. Lite grovt kan man säga att det är sand i södra delen och mer klippor och stenstränder norr ut. Den vackraste stranden enligt mig är Myrthos och den ligger ungefär mitt på ön, lite svårt att ta sig till måste ha bil eller skoter, se tidigare ämne på detta forum. Det bästa är nog om man hyr bil eller skoter att antal dagar på ön, visst går det bussar men inte så ofta, från Fiskardo till Argostoli går det två gånger om dagen, från Lassi och och de andra mer chartertäta områderna vet jag inte hur förbindelserna är, mer än att det finns. Du pratade om den underjordiska sjön, jag har besökt den och tycker väl att det var så där. Jag var där i Augusti vilket inte var så smart....det är fullt av turister vilket gör att sjön tappar sin charm, så visst kan det vara bättre i september, det finns även några grottor som jag hade ungefär samma upplevelse av. Så vad rekommenderar jag?? Jag skulle åka till Myrthos, Assos, Fiskardo kanske Sami och Lixouri och dess halvö, finns några vackra stränder där. Gillar man att komma utanför turismen kan man ta en tur till Ainos, det högsta berget ca:1300m (om jag minns rätt), ganska smala vägar, men fullt färdbara. De flesta vägarna är mycket bra, men du får inte ha svindel, för vissa ligger ganska högt upp och det är branta klippor ner till havet. Det är inte farligt men visst tar man det lite försiktigt. Det finns även vackra och bra vägar i södra delen, typ Poros och Skala. Argostoli, den största staden på ön, är väl inte känd för att vara vacker, men den har sin charm (efter ett tag), den har även ett ställe som gör riktigt goda Souvlaki (stavas väl inte så..). Utforska ön!! Den är ganska stor och har mycket! Jag har tidigare i forumet sagt att det går bra att lifta, så det kan ni göra om ni känner för det, man måste kanske vara lika galen som jag, men det är skoj! Om det skulle vara något mer du skulle vilja veta, maila mig!

MVH
Simon