handdator

Visa fullständig version : Bo i Kyra Panagia, Lefkos och ev. Apella på egen hand


dagun
2006-03-28, 18:36
Vi var på Karpathos 2004 och älskade ön, perfekt med en då 1,5-åring. Vi tänkte när vi åkte hem att; Hit skall vi åka igen snart, men helst inte bo i Pigadia och behöva åka buss till de verkligt fina stränderna, utan åka och bo vid stränderna men bara ett par dagar på vardera.

Jag skulle vilja få tips gärna inkl. email eller webbadress till beprövade trevliga boenden i Lefkos och Kyra Panagia om ni bott där utan charterbolagens bokning. Vi kommer att vara två vuxna en 3-åring och en 1,5-åring. På Apella vet vi att det troligen bara finns tavernan men om någon har någon kontaktuppgift till dem får ni gärna posta, jag minns inte säkert om de hade en rooms for rent skylt. I Kyra Panagia tror vi det finns ett hotell precis uppe vid det bildsköna kapellet, någon som vet? Om man åker i slutet av Maj, tror ni man behöver föhandsboka allt, någon med erfarenhet?

Hälsningar,
Dan

(PS Drömmer oss ofta tillbaka hit till härliga Apella DS)
http://www.riegler.se/images/Karpathos_apella_dagun.jpg

Kalimera
2006-03-28, 18:49
På Apella vet vi att det troligen bara finns tavernan men om någon har någon kontaktuppgift till dem får ni gärna posta, jag minns inte säkert om de hade en rooms for rent skylt. Tavernan har rum för uthyrning, fyra stycken om jag inte minns fel. Jag har deras visitkort någonstans, bara jag hittar det i all Greklandsröra.

PS. Snygg bild!

dagun
2006-03-28, 19:13
Tack på förhand, fyra rum är bättre än inget hoppas du hittar något mera om det.

Jag hittade förresten en ledtråd till vad jag letar efter på Kyra Panagia
Akropol tror jag stället heter se bilden nedan, någon som testat?
Finns det någon telefonkatalog på nätet som täcker Karpathos,
deras turisbyrå verkar ju lysa med sin frånvaro.

http://www.riegler.se/images/karpathos_kyra_dagun.jpg

Elisabet
2006-03-28, 19:40
Är det där den röda kupolen som man ofta brukar se i förgrunden på bilder av stranden i KP?

Kalimera
2006-03-28, 20:09
Är det där den röda kupolen som man ofta brukar se i förgrunden på bilder av stranden i KP?Yepp. Ser ut så här:

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/karp_kyra.jpg

Kalimera
2006-03-28, 20:10
Tack på förhand, fyra rum är bättre än inget hoppas du hittar något mera om det.Har letat en stund men utan resultat, det är som sagt ganska rörigt i min grekiska hörna. Påminn mig om jag skulle glömma Dan.

inkfish
2006-03-28, 20:19
Finns det någon telefonkatalog på nätet som täcker Karpathos,
deras turisbyrå verkar ju lysa med sin frånvaro.

Är inte helt hundra men funkar inte Possi travel som turistbyrå? De är lätta att hitta.

Kalimera
2006-03-28, 20:27
Hittar det inte. Dyker det upp återkommer jag. Men jag vet att de har rum, pratade med ägaren förra året om det ev skulle bli aktuellt att bo där i framtiden. Läget är inte dumt man säger så. :)

Elisabet
2006-03-28, 20:30
Är det där den röda kupolen som man ofta brukar se i förgrunden på bilder av stranden i KP?Yepp. Ser ut så här...Tack Janne för den vackra kupolen flabb_flab
Nu har jag emellertid letat och hittat flera bilder med det motiv jag tänker på och om det inte finns flera röda kupoler i KP så måste den på daguns bild vara densamma som den som NÄSTAN syns på din bild Ang_elx

inkfish
2006-03-28, 20:45
Yepp. Ser ut så här:

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/karp_kyra.jpg

Var på bilden anser du att kupolen är? Ny Kalimeratävling?:confused:

dagun
2006-03-28, 21:04
Jo, kupolen är kupolen som brukar synas i förgrunden mot stranden som som brukar synas på vykorten och som Admin postade utan kupol ovan.
Stranden är inte riktigt som som de andra stränderna i detta inlägg, den är riktigt grovkornig, nästan småsten. Lefkos har len finkorning sand och Apella lite korningare sand.

Tack E. för länken. Jag ursäktar jag hade glömt att det inte var ok att direkt posta länkar till hotell. Det är ju solklar policy för att hindra annonser. Alltså: jag önskar inga länkar bara ledtrådar eller lägg länken som epost. Hotellet heter Akropolis, har någon bott där, är det ok, bra? Skall kolla Possi också.


Så här ser stranden ut infrån ett av strandkaféerna
http://www.riegler.se/images/karpathos_kira_panagia_pano_dagun.jpg

Hälsningar,
Dan

Elisabet
2006-03-28, 21:21
Det finns nåt som heter Rigo Apartments i KP också.

dagun
2006-03-28, 21:41
Det finns bara en röd kupol på den sidan av stranden - bildbevis nedan!

Visst der det härligt ut - både vattnet och hotellets läge däruppe- Sällan skådat vatten på Karpathos, nästan i klass med söderhavet! Kretafans som gillar Elafonissis - ni får förlåta men det här är nog ett strå vassare.

http://www.riegler.se/images/karpathos_kira_panagia_beach_dagun.jpg

Elisabet
2006-03-28, 22:05
Tjaa.. nog skulle jag kunna tänka mig att äta frukost på nån av dom balkongerna nog ;)

Nora
2006-03-28, 22:08
Tjaa.. nog skulle jag kunna tänka mig att äta frukost på nån av dom balkongerna nog ;)

Åhh, det skulle jeg også kunne tenke meg...Sukk.. Det ser så utrolig vakkert ut i Kyra Panagia. Og jeg har ENDA ikke fått kommet meg dit.:o Jeg må prøve å gjøre noe med det til sommeren.:)

kari
2006-03-28, 23:18
[quote=dagun]Det finns bara en röd kupol på den sidan av stranden - bildbevis nedan!

Visst der det härligt ut - quote]

Jeg syntes også Kyra Panagia var en deilig strand :)
- og synes egentlig det er merkelig at ingen har stemt på den i avstemningen om "Karpathos beste strand".
( jeg kunne jo gjort det selv da :rolleyes: , men en annen liten perle fikk min stemme )
Takk for deilige bilder, dagun :)

bye_bye Kari
- som gleder seg til noen dager på Karpathos til høsten

inkfish
2006-03-28, 23:27
Vacker bild dagun! Jag har bara tillbringat en timma i den viken för jag tyckte inte om stranden alls, där var fruktansvärt trångt bland solstolar och folk.:(

Men att bo där några nätter är säkert ett sätt att få se en helt annan vik. Det blåste ovanligt hårt den dag jag var där, det kan ju hända att Kyra P var en av de få vikar det gick att gå in i och isåfall förklarar det ju folkmängden.

Ingrid
2006-03-28, 23:28
Ja flotte bilder er det du har tatt.
Spiste lunsj på tavernaen på Akropolis en av gangene vi var i KP. Anbefales. En utrolig fantastisk utsikt. En helt spesiell ro. God, hjemmelaget mat. :) Snakket med et par som bodde der, og de var veldig fornøyd. Men barna må virkelig passes godt på, det er mange og lange trapper opp dit.

Ingrid

inkfish
2006-03-29, 00:05
En sak som slog mig bara: om ni hade en liten knatte med er, var ni vid Agios Nikolaos (det finns två, detta är den utanför Arkassa på västkusten)?

Där är väldigt långgrunt och borde passa utmärkt för en liten. Den är tydligen känd för sina vågor, dock. Men så här såg det ut den dag jag var där:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010045.jpg

Där fanns flera pensionat på vägen ner från Arkassa till stranden.

rolle
2006-03-29, 07:04
Possitravel,är reseburon,ett trevligt och genuint grekiskt ställe som jag brukat besöka i Kira Panagia är SOFIAS room to rent,det enda blåvita 1 våningshuset på vänster hand,med en terass mot vägen när du går ner till stranden,det var det första och enda pansionen,då jag besökte Kptos första gången,Sofia har frukost och en ypperlig mat för sina gäster,hon är själv hemma från Spoa,så alla känner till henne,stället är dessutom barnvänligt,det är som en enda stor familj du besöker,kontakta Possi de hjälper dig.

Ingrid
2006-03-29, 11:44
Enig med Ink her. Den hvite bygningen på bildet ditt heter Glaros og har fine studioer og en taverna. Flere norske stamgjester her.

Ingrid

inkfish
2006-03-29, 12:32
Aha, du har också varit i Ag Nikolaos alltså? Jag åkte dit efter tips från öbor som tyckte att den var öns bästa strand. Blev själv lite besviken eftersom där var sand, jag är inte så förtjust i det.

Men där var idylliskt och vackert. Och för folk med småbarn borde det långgrunda vara perfekt. Om det inte går vågor förstås - vet du hur det är med det?

Ingrid
2006-03-29, 14:21
Jepp, leier alltid bil noen noen dager der nede og farter rundt på øya. Det er et must å komme seg litt ut av Pigadia, synes jeg.
Det har vært endel bølger på vestkysten når vi har vært der, det blåser vanligvis mer på den siden av øya. Vinden kommer stort sett fra nordvest.
Jeg har forresten tlf.nr til Glaros hvis noen er interessert.

Ingrid

Riitta
2006-03-29, 14:32
Ni som har varit på Kyra Panagia,hur tog ni er dit?
Vi såg ju stranden från båten på väg till Diafani och jag tyckte att bilvägen såg ut och gå väldigt högt ovanför:o Går det köra bil dit ner utan större besvär eller går det badbåtar från Pigadia?

Till vilka stränder kan man ta en badbåt?

Riittabye_bye

inkfish
2006-03-29, 14:35
Jag åkte båt. Olika båtar går olika dagar till bl a Kyra Panagia, Apella och Agios Minas. Fyll på, ni som kommer på fler..

Elisabet
2006-03-29, 14:39
Till Achata tror jag också att det går båt.

Vägen går ända ner Riitta, men den är nog inte den bästa av vägar, har för mig att jag läst att fwd rekommenderas.

Riitta
2006-03-29, 14:49
Trevligt:) Då får vi välja en båtutflykt en dag.Får se vad det blir:)
Tror inte vi kör bilen ner till Kyra Panagia:o Tack för tipsen!

Riittabye_bye

Ingrid
2006-03-29, 15:11
Till Achata tror jag också att det går båt.

Vägen går ända ner Riitta, men den är nog inte den bästa av vägar, har för mig att jag läst att fwd rekommenderas.

Neida, ikke nødvendig med 4WD. Veien ned til KP er kjempefin, asfaltert, men svingete selvfølgelig. Men hvis en tar av asfaltveien til KP og kjører helt ned til Kato Lakko, er det en fordel med 4WD ja ;)

Ingrid

inkfish
2006-03-29, 15:13
Kato Lakko - dit var vi på väg med båt i höstas men det blåste så att det inte gick att gå i land. Skum strand men såg rätt häftigt ut.

Är rätt säker på att jag såg bilar därnere men kunde inte riktigt klura ut hur de tagit sig dit, det var ju bara skog bakom.

Elisabet
2006-03-29, 15:16
Neida, ikke nødvendig med 4WD. Veien ned til KP er kjempefin.Aha, vad bra att veta Ingrid! Då var det antingen gammal info jag läste eller så minns jag fel och det var om någon annan strand.

dagun
2006-03-29, 18:42
Hej alla igen, det är ämnesskaparen som återkommer. Tack för en mycket aktiv dialog med många tips och utökat ämnesomfång, jag sammanfattar här var jag står idag en dag efter orginalämnet postades:

1. Generellt; Possi Travel verkar vara en väg att få svar/boka, har dock bara hittat en mailadress (hotmail) som inte gett något svar. vill gärna ha visitkortsinfo på kalimeramail

2. Boende Kyra Panagia; flera bra tips
a. Stället på mitt foto heter Akropolis - (ingen här har bott)
ingen kontaktinfo hittad, kanske barnovänligt pga. trappor.
vill fortfarande få kontaktinfo till Akropolis om någon har.
b. SOFIAS room to rent (beprövat bra)
c. Rigo Apartments (ej beprövat)

3. Boende Lefkos; inga personliga erfarenheter ännu, hoppas på tips

4. Boende Apella; Tavernan har fyra rum, ingen kontaktinfo hittad

5. Alternativ strand Agios Nicolaios



http://www.riegler.se/images/Karpathos_lefkos_dagun.jpg
Lefkos - "en mycket blåsig dag" som Puh skulle sagt

dagun
2006-03-29, 19:15
Possi: - nu kontakt upprättad - tackar för det tipset får se hur många svar det leder till
/Dan




http://www.riegler.se/images/Karpathos_sandfot_dagun.jpg

Lefkos lena sand

inkfish
2006-03-30, 21:50
Dagun, måste berömma dig för ditt handfasta sätt att organisera utfallet i tråden - och för den fantastiskt goa bilden på de knubbiga benen. Gissar att den lille både vuxit i och vuxit ur de där shortsen sen dessflabb_flab

ciakoohler
2006-03-31, 08:13
Ni som har varit på Kyra Panagia,hur tog ni er dit??

Riittabye_bye

Det går buss vissa dar i veckan,fast den dan jag bestämt mig för Kyra Panagia var det bara jag som ville dit ,turen blev inställd o jag for till Apella en gång till.Det går oxå att gå av Apellabussen vid lämpligt ställe o gå resten av vägen.Om jag kommer ihåg rätt så var det nog 5 km,så det får inte vara för varmt då.Cia

dagun
2006-03-31, 09:56
Jag skulle spontant inte vilja rekommendera någon att gå av den buss som går uppe på vägen till Apella och gå ned (och sen gå upp igen) till Kyra Panagia. Kyra ligger i en bergsklyfta med en slingrande relativt lång och brant serpentinväg ned från korsningen. Dels så är det en mastig promenad (väldigt vacker dock), dels så är det en helt anonym korsning mitt ute i ingenstans som vi hade svårt att hitta. Att stå där och vänta på en buss man inte vet om den kommer eller inte tror jag inte skulle vara så mysigt.

http://www.riegler.se/images/Karpathos_road_dagun.jpg
Vägen uppåt Apella 2004

dagun
2006-04-11, 21:09
Hej,
Det har gått ett tag sen jag postade frågor om boende i denna tråd tänkte bara följa upp och berätta vad jag valt och därmed öppna för ev. nya kommentarer.

Vi åker 14-dagars flygstol den 1 juni

Vi börjar med sex nätter på Nikos Studios i Lefkos. 6 meter från Lefkos strand vilket fått avgöra. Nikos är ju featured här på Kalimera men jag hittar inga kommentar om bra och dåligt. €30 är ju bra pris per natt tycker jag med det läget.

Sen vill vi njuta civilisationen och har bokat två nätter på Electra Beach i Pigadia. €75 för 4-pers-rum åt inlandet är en chansning. Vi hoppas på perfekt kombination av strand, barnpool (våra barn är små) och kort avstånd till ett par tidiga restaurangkvällar på stan.

Sen tänkte vi ju oss till Akropolis Studios i Kyra Panagia. Nikos var snälla och fixade fram kontaktinformation som inte jag lyckades tråla fram på nätet. Jag har därefter pratat med ägarna men de har gett alla sina rum till resebyråer och vi är på någon slags väntelista. Inte heller Kyra Panagia Hotel har några rum att boka. Vi har inte hittat nåt alternativ som känns klockrent så om det inte blir återbud kommer vi att stanna i Pigadia dessa tre nätter också och ta badbåten uppåt kusten.

Vi hoppar över boende ute på Apella, dels har ingen kontaktinfo hittats och dels känns det som ett ställe som är väl litet för våra behov i år.

Slutligen tänkte vi avrunda med tre nätter i Amopi och där har vi fastnat för Helios Hotel. Vi gillade deras strandtaverna när vi var på ön sist. Men har ingen info eller referenser i övrigt. Kontakt är upprättad men de kan inte boka ännu utan vill först svara på en sådan förfrågan 15 dagar före ankomst. Antagligen för att de också fram till dess är bundna vid avtal med charterbolag. Här har jag inget riktigt bra alternativ, jag hittar helt enkelt inget som känns superlockande i Amopi, tips mottages därför gärna.

Det hör kan ju kännas som lite överflödig info för forumet men ni har ju postat många tips och jag har spenderat mycket tid på att hitta kontaktuppgifter och leta hotell så jag tänkte att det var värt att posta någonslags resultat.

Det som är ser ut för mig som att öns hotellägare har bra beläggning redan nu för första veckorna i juni. Hotellen är stängda eller under renovering så kommunikation med dem har varit ganska seg. Jag är en inbiten mail-kille men telefon hade nog varit bättre för detta överlag. Resebyrån Possi Travel är snälla men verkar inte kunna boka något som jag inte kan boka lika lätt själv, de hänvisar till att hotellen är stängda. Det är alltså lite av en tidsparadox; mycket är bokat av resebyråer och upptaget nu men hotellen indikerar att det kan bli vakanser om vi väntar till riktigt nära resan med att boka. Därför har det känts lite som jag är ute i fel tid nu 1,5 månader före resan.

/Dan
http://www.riegler.se/images/Karpathos_skylt_dagun.jpg