handdator

Visa fullständig version : Ev Kretaflytt


SvinFin
2015-01-08, 12:40
Efter att ha tillbringat en vecka i Hersonissos i somras så är jag väldigt sugen på att flytta dit. Gillade verkligen stället.

Jag ser att Hersonissos inte verkar ha så gott renomé hos flitiga resenärer. Vad är det för skillnad på resten av ön isåfall?
Vi var nöjda med att det inte låg i värsta turiststråket bortåt Chania...
Ang antalet ryssar, är de fler i Hersonissos än resten av Kreta?

Jag ska åka ner och sondera terrängen iaf, bo där några månader och se hur det utvecklar sig. Vill gärna ha tips och råd och lär återkomma med frågor ang arbetsmarknad och andra praktiska problem.

Vad bör jag tänka på i detta första steget?

Ylva A
2015-01-08, 17:27
Du kan hitta en hel del synpunkter ovan: "Om Grekland", underrubrik "Leva & bo i Grekland" angående boende.
Hitta jobb kanske du kan ordna under turistsäsong. Men under övrig tid av året är det både svårt med jobb och önskvärt är kunskaper i grekiska.
Hersonnisos är om möjligt mer turistiskt än det område du nämner. Ryssar hittar du nog på de flesta all inclusive- hotell på Kreta. Men antalet minskar nog nästa år p.gr. av den ryska krisen. Annars är byn mest besökt av engelsmän, som inte alltid uppför sig så bra, sägs det.
Det du bör tänka på i första hand: ha inte så stora förhoppningar!
/ Jannis, som ändå önskar dig "lycka till"!

SvinFin
2015-01-09, 06:46
Mhm, så fel man kan ha. Jag grundade turismuttalandet enbart pga de svenska charterbolagens hotellplaceringar. Där ligger de som ett pärlband utmed Chaniakusten så jag drog nog bara en förhastad slutsats. Sen hör det väl till saken att man är skadad från Kanarieöarna där i stort sett allt är exploaterat. Vi är vana vid annat, kan man säga.

Att arbetsmarknaden är stendöd är jag beredd på och initialt kanske det inte är helt nödvändigt med ett jobb. Några månader för att sondera terrängen är det första målet. Förhoppningarna hålls låga, den saken är klar.

Vi gillade iaf Kreta såpass mycket att en framtid där vore perfekt. Väldigt vacker ö och stor nog att utforska en bra tid framöver.

ramses
2015-01-09, 09:42
Om du har möjlighet så rekommenderar jag dig att resa till södra delarna av Kreta, både på öst o väst. Där hittar du något ganska annat än på de norra orterna. Det beror ju givetvis vad man vill ha, men det är synd om du missar det, då du ju verkar ha plan på mera långvistelse på denna ö som är ett land :cool:

Ylva A
2015-01-09, 11:48
Helt rätt, Ramses! Undvik turistområdena, de flesta ligger på norra sidan!
/ Jannis

Kalimera
2015-01-09, 14:29
Jag grundade turismuttalandet enbart pga de svenska charterbolagens hotellplaceringar. Där ligger de som ett pärlband utmed Chaniakusten så jag drog nog bara en förhastad slutsats.Månag brittiska charterbolag håller till på östra Kreta, bland annat i Hersonissos och i Malia.

Vi gillade iaf Kreta såpass mycket att en framtid där vore perfekt. Väldigt vacker ö och stor nog att utforska en bra tid framöver.Kreta är så mycket mer än de stora turistorterna i norr. Merparten av ön är inte exploaterad. Hyr en bil och utforska ön i lugn och ro så kommer ni garanterat att hitta ert paradis.

SvinFin
2015-01-09, 15:14
Nu fick jag lite att fundera på. Saken är den att när vi var på plats så hyrde vi fordon fem av de sju dagarna och tillbringade egentligen väldigt lite tid i Hersonissos. Vi var i princip där och åt på kvällarna. Kreta är helt otroligt fint och vi såg så mycket som vi fastnade för. De här dagarna så fick vi ju bara en liten försmak av allt som finns att upptäcka och det slog an en sträng hos oss.

Jag fick bra kontakt med en kille som jag slog mig i slang med och vi mejlar i detta nu. Han hjälper till med att skaffa bostad och det känns skönt att ha en sådan kontakt på plats. Det underlättar kraftigt i detta läget. Han har koll på läget just i Hersonissos så då faller sig det valet naturligt, men inget är hugget i sten.

Det är ju det ni beskriver som är det egentliga målet.
En start på plats är nödvändig, sen får vi se varåt det drar.

Sen har jag givetvis en massa praktiska frågor men det återkommer jag till.
Tack för era svar så länge.

Kalimera
2015-01-09, 16:36
En start på plats är nödvändig, sen får vi se varåt det drar.Berätta gärna hur det går. :)

SvinFin
2015-01-09, 16:59
Berätta gärna hur det går. :)
Absolut.
Fyll gärna på med tips och råd, allt är välkommet.
Jag lär säkert använda tråden som ventil även när jag är på plats.

Nu är planerna lika spikade som en vindflöjel.

Om jag väljer att bila ner, vilken färjelinje är bäst för att få med bilen till bästa pris?
Jag har förstått att det är väldigt enkelt att göra om bilen till grek så det alternativet är absolut aktuellt.

Bankkonto, är det enkelt att fixa på plats och vad krävs för det?

Löneläget ser väldigt lågt ut så jag får nog se det som att jag slipper sitta sysslolös om jag skulle få arbete. Det förlänger vistelsen i vilket fall.

Mobilt bredband, finns det bra alternativ och gärna med kontantfunktion?

SvinFin
2015-01-14, 15:13
Eftersom jag avser att bila ner till Kreta så har jag försökt hitta en bra färjelinje som tar bilar. Det finns en uppsjö av dem, minst sagt.
Vilken linje brukar de boende använda när de tar sig till fastlandet?
Det borde finnas en "vardagsfärja" eftersom trafiken borde vara ganska frekvent den vägen.

Någon som vet?

xenos
2015-01-14, 15:34
Inte mycket vet jag, men vet att det är dyrt ta med bil på båtarna.
Därför är den kortaste vägen den billigaste. Den kortaste är mellan Gythio på Pelepnessoss och Kissamos på västra Kreta.

SvinFin
2015-01-14, 16:09
Inte mycket vet jag, men vet att det är dyrt ta med bil på båtarna.
Därför är den kortaste vägen den billigaste. Den kortaste är mellan Gythio på Pelepnessoss och Kissamos på västra Kreta.
Tack.
Jag har tittat på Minoan lines och hos dem kostar det 850 kronor att ta med bilen. Det tycker jag är överkomligt.

xenos
2015-01-14, 16:16
Tack.
Jag har tittat på Minoan lines och hos dem kostar det 850 kronor att ta med bilen. Det tycker jag är överkomligt.

Nej. det lät inte farligt. Mellan vilka hamnar?

Ylva A
2015-01-14, 17:24
Jag vet inget om färjor!
Vi använder bara våra svenska bankkort. Du drabbas av den grekiska byråkratin, om du ska ha grekiskt bankkonto. Det räcker inte med pass. Du behöver skattenummer också.
Bredband kan du ordna på OTE, den grekiska motsvarigheten till Telia, men som numera är privatägt.
/ Jannis

Monica P
2015-01-14, 17:35
Angående bilen, vänta med att byta nationalitet på den tills du vet mer om tullar och sånt ! För oss var det klart bättre att köpa bil här och så lät vi en svensk kille som skulle flytta hem ta hand om vår bil.

Om du har gott om tid finns det mycket att läsa , många bloggar om sitt liv både här på Kalimera och på andra ställen.

Eva L
2015-01-14, 22:52
Jag vet inget om färjor!
Vi använder bara våra svenska bankkort. Du drabbas av den grekiska byråkratin, om du ska ha grekiskt bankkonto. Det räcker inte med pass. Du behöver skattenummer också.
Bredband kan du ordna på OTE, den grekiska motsvarigheten till Telia, men som numera är privatägt.
/ Jannis

Om det är som förr behöver din pappa skriva under kontoansökan och de vill även veta vad han jobbar med. 😁

Admirala
2015-01-15, 09:17
Skal du bo i Hellas bør du ha skattenummer, såkalt Afimi, ΑΦΜ. Det kreves i mange sammenhenger, og betyr IKKE at du er skattepliktig. Noe problem å få gresk konto er det heller ikke, det banken trenger å se er passet ditt, Afimi og bevis på fast adresse, f.eks en strømregning i ditt navn på den aktuelle adressen i Hellas. Har du ikke det, må du få en fastboende greker med deg til banken, slik at kontoen kan registreres på hans/hennes adresse. Slik var det iallfall i AlphaBank der jeg har konto.

Pappa måtte ikke skrive under på noe som helst, og det var jo bra, for han er død.

Monica P
2015-01-15, 10:58
Många reagerar på detta med faderns namn som ska stå på alla officiella papper. Numera finns födelsenummer här, AMKA, men detta med fadern var förstås en del i identifieringen av en person, och hänger med ett tag till...

kari
2015-01-15, 11:28
Många reagerar på detta med faderns namn som ska stå på alla officiella papper. Numera finns födelsenummer här, AMKA, men detta med fadern var förstås en del i identifieringen av en person, och hänger med ett tag till...

Ja, da jeg var på Politistasjonen i Chania (etter uhellet vårt) måtte jeg oppgi navn på både mine og Arne's foreldre, og de er med i politirapporten bye_bye

SvinFin
2015-01-15, 13:55
Nej. det lät inte farligt. Mellan vilka hamnar?

Mellan Piraeus - Heraklion. Det verkar vara fräscha färjor dessutom, det gillar jag. :)

http://www.minoan.se/priser_heraklion.htm

Angående bilen, vänta med att byta nationalitet på den tills du vet mer om tullar och sånt ! För oss var det klart bättre att köpa bil här och så lät vi en svensk kille som skulle flytta hem ta hand om vår bil.

Om du har gott om tid finns det mycket att läsa , många bloggar om sitt liv både här på Kalimera och på andra ställen.
Okej. Jag läste att man kan beställa papper för att regga om den från grekiska ambassaden och det skulle kunna göras kostnadsfritt när man var på plats. Jag beställer blanketterna så jag har dem med mig iaf. Ska kolla mer på det.
Bilen ska med i vilket fall. Hellre fylla den med det jag behöver några månader framåt än att landa med en väska på flygplatsen. Det är planen för tillfället...

Banken ja. Jag har mailat två banker och fått besked från dem och det verkar inte vara några problem så sett. Anledningen till bankkonto är att jag avser att jobba för att kunna förlänga vistelsen. Jag tror att det är knöligt för en arbetsgivare att sätta in lön i en svensk bank.

Var får jag det där skattenumret ifrån?

Monica P
2015-01-15, 15:44
Okej. Jag läste att man kan beställa papper för att regga om den från
Var får jag det där skattenumret ifrån?[/quote]

På större orter finns skattekontor "Eforía". I annat fall finns KEP (ΚΕΠ), Kentro Exypirétisi Politón, informationskontor vad gäller mest allting. Där kan man få stämplar på levnadsintyg om man är pensionär, där kan man ställa av och på sitt motorfordon, där kan man få hjälp med allt skriftligt. Där fick vi vårt AMKA-nummer o.s.v

Med lite tur finns där någon som kan engelska eller annat främmande språk.

jan c
2015-01-16, 19:10
betr,bilen så har det varit så förut att du måste betala tull för den i Grekl, Kolla detta ,Och arb,givare som betalar ut lönen till en bank ,Det är nog bara Grek.staten som gör .Annars är det nog vanligare att man betalar kontant .

SvinFin
2015-01-16, 19:58
betr,bilen så har det varit så förut att du måste betala tull för den i Grekl, Kolla detta ,Och arb,givare som betalar ut lönen till en bank ,Det är nog bara Grek.staten som gör .Annars är det nog vanligare att man betalar kontant .
Ajajaj...ska man gå efter vad det står i en tidigare tråd så ser det inte ljust ut. Det är uppenbarligen olika bud i frågan.

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=12007

En tidigare sökning gav svaret att man skulle ordna papper innan man åkte så kunde man regga bilen kostnadsfritt om den var besiktigad i Sverige.
Måste kolla detta och tänka ett varv till.

jan c
2015-01-17, 09:02
http://livingincrete.net/cartemporaryimport.html kolla här

Monica P
2015-01-17, 10:17
Bra info, tack Jan!

SvinFin
2015-01-18, 20:32
http://livingincrete.net/cartemporaryimport.html kolla här
Tack för den länken. Det förändrar läget en aning kan man säga. Ursprungsplanen att bila ner står sig iaf, det måste vara smidigare för mig att få med mig mer saker och samtidigt ha ett fordon på plats utan att hyra eller köpa.
Vem vet, jag kanske bara blir kvar några månader och då kan jag lika gärna ta bilen hem igen. Eller fortsätta någon annanstans. En sväng runt viken så har man södra Italien framför nosen...eller näbben menar jag. Näbben. Tiden får utvisa det.

Och...jag ser fram emot det så hårt.

SvinFin
2015-02-01, 22:40
Jag besökte en grotta med en intressant historia förra sommaren men jag vet inte vad den har för namn.
Jag utgick från Malia och åkte österut och upp i bergen och fann en grotta med 7 eller 9 "salar" där det hade gömt sig 2500 pers undan turkarna. De blev funna och avrättade.
Tyvärr var jag bara inne i den första delen av grottan men ska definitivt dit för att gå hela vägen till sommaren. Någon som vet vilken grotta jag menar och vet vad den heter?

Kalimera
2015-02-02, 09:44
Någon som vet vilken grotta jag menar och vet vad den heter?Den heter Milatos cave.

SvinFin
2015-02-02, 21:21
Den heter Milatos cave.
Så var det ja, tack. Väldigt tragisk historia det där, och förhållandevis nära i tid.
Dubbla ficklampor och in i mörkret -skräckblandad förtjusning!

SvinFin
2015-02-09, 13:32
Hm, jag sitter och tittar på resrutten. Jag ska som sagt bila ner till Kreta och har en fråga om resvägen.
Ni som har bilat ner, vilken väg åkte ni? Som jag har förstått så är närmsta vägen för mig genom Slovakien, Serbien och Bulgarien. Är den vägen den bästa om man tänker på avstånd och säkerhet?

Har ni andra förslag? Jag funderade lite på att gå mer rakt ner och vika av vid Italien men då hamnar Albanien i vägen vilket känns sådär...
Kan tillägga att det är Piraeus jag ska till.

Jag vill passa på att tacka för svaren jag har fått hittills. Tack. bye_bye

karinafp
2015-02-09, 14:11
Köra ner genom Italien och ta bilfärjan mellan Brindisi och Igoumenitsa?

Sunny12
2015-02-09, 15:26
Vet inte om du känner till Kenneth Duell som har bloggen "Galen i Grekland "?

Han har ju bott många år på Kreta och har stora erfarenheter, vet att han kört bil iaf från Kreta och till Sverige.

Om du går in på hans blogg, så hittar du hans mejladress där, han kanske kan ge dig värdefulla tips! (om han har tid med det dvs).

Lycka till med planeringen!.. bye_bye

Monica P
2015-02-09, 18:41
Det finns många som har bilat till Grekland och har erfarenhet från olika rutter. Jag vet inte hur du ska hitta deras inlägg här på Kalimera, kanske någon annan vet. Jag har med min familj gjort den resan massor av gånger och med olika bilar. Lättaste vägen är via Italien och sen färja , finns flera alternativ. Genom gamla Jugoslavien är nu vägen jättebra enligt min son som reste i september. Så vad du än väljer finns det alternativ.

Sunny12
2015-02-09, 20:15
Varför jag nämnde Kenneth Duell var inte enbart för att han säkert kan ge tips om resrutten utan för att få tips om helheten... alltså att bo en längre tid på just KRETA och den erfarenheten har väl bara ett fåtal här på forumet!

(fast det är ju inte säkert att Kenneth numera svarar på mail överhuvudtaget, ingen aning, men det visar sig väl).. :rolleyes:

inkfish
2015-02-09, 20:44
Sök på ordet "köra" (bil är för kort för sökfunktionen) i forumavdelningen Resa till Grekland så hittar du 4-5 trådar i ämnet (har dock inte läst dem så jag vet inte om de är relevanta för dig).

SvinFin
2015-02-13, 19:49
(fast det är ju inte säkert att Kenneth numera svarar på mail överhuvudtaget, ingen aning, men det visar sig väl).. :rolleyes:
Jodå, jag fick svar. Inte det bekvämaste svaret men det var ju inte det jag begärde heller. Att resa genom Östeuropa var inte att rekommendera. Alternativen är således att dra ner till Italien och välja om man ska åka färja i 30 timmar eller vika av österut med bilen.
Och undvika Albanien såklart men det är min egen fördomsfulla(?) hjärna som inte vill passera den gränsen.

Tack för svaren...återigen.

Sunny12
2015-02-13, 19:56
Jodå, jag fick svar. Inte det bekvämaste svaret men det var ju inte det jag begärde heller.

.

Så bra att du fick svar, kul!.. :)

Admirala
2015-02-14, 08:09
Jodå, jag fick svar. Inte det bekvämaste svaret men det var ju inte det jag begärde heller. Att resa genom Östeuropa var inte att rekommendera. Alternativen är således att dra ner till Italien och välja om man ska åka färja i 30 timmar eller vika av österut med bilen.
Och undvika Albanien såklart men det är min egen fördomsfulla(?) hjärna som inte vill passera den gränsen.

Tack för svaren...återigen.

Jeg bare lurer: hvorfor ikke gjennom Østeuropa? Et finsk vennepar av meg kjører fra Helsinki til Nafplio (og tilbake, såklart) hver sommer og har gjort det i seks-syv år, uten problemer.

Monica P
2015-02-14, 08:58
Vår första resa via Balkan var 1967. Summering: usla vägar, långt mellan mackarna, hemsk trafik, dinarer vars värde man bara kunde gissa. Vägarnas staus förbättrades gradvis men på grund av krigen på 90-talet valde vi att åka genom Italien istället.- I höstas åkte sonen genom Bulgarien , Serbien,Kroatien och Slovenien och var högst imponerad av vägarna. Jag flög via Google samma väg och trodde inte mina ögon, utmärkta motorvägar och fina rastplatser.

En annan sak är att man får en välkommen vila på färjan när man tar Italienvägen. Man har suttit hårt koncentrerad mil efter mil genom Europa, sen sitter man på färjan lagom länge för att vila sig och äta gott och kanske bada i poolen...man närmar sig Grekland stegvis, ser Kerkyra och Igoumenitsa och känner att man snart är framme. Patras!

Mycket nöje med ert vägval!

SvinFin
2015-02-21, 19:24
Jeg bare lurer: hvorfor ikke gjennom Østeuropa? Et finsk vennepar av meg kjører fra Helsinki til Nafplio (og tilbake, såklart) hver sommer og har gjort det i seks-syv år, uten problemer.
Det cirkulerar tydligen historier om att folk som åkt genom öststaterna blir trakasserade vid gränserna. Å andra sidan är färjan från Italien inte så rolig. 30 timmar på färja som dessutom är dyr...men jag har inte kollat priset själv.
Jag reser troligtvis genom öststaterna men alternativet att dra rakt ner till Italien och svänga vänster är fortfarande öppet. Förhoppningsvis har jag sällskap i bilen ner så jag inte reser ensam. Det underlättar.

Tidsplanen ner ser ut att hålla, sen får jag se hur lång vistelsen blir. Hellre två månader på kött än fyra månader på nudlar. Arbetsplanen är för närvarande nedlagd. Jag vill vila och gräva i berget.
Men -allt ligger i stort sett öppet. Huvudsaken är att jag kommer dit och det ska ingen sätta käppar i hjulet för. :cool:

SvinFin
2015-03-03, 22:29
Finns det någon bra sida där alla, eller de flesta, färjelinjerna i Medelhavet ligger uppe? Sicilien lockar när man ändå är i trakterna. Det är ett av två resmål jag bocka av innan jag kilar vidare.

SvinFin
2015-03-11, 20:08
Apropå min senaste fråga så vill jag bara upplysa om en bra sida. Michelin har gjort en väldigt bra karta/reseplanerare. Man ser allt man behöver, till och med gällande vägtullar. Vet inte om ni känner till den men här är den iallafall.

http://www.viamichelin.com/

Kalimera
2015-03-14, 09:40
Apropå min senaste fråga så vill jag bara upplysa om en bra sida. Michelin har gjort en väldigt bra karta/reseplanerare. Man ser allt man behöver, till och med gällande vägtullar. Vet inte om ni känner till den men här är den iallafall.Kände inte till den. Tack för tips!

Jag skrev in Karlskrona - Aten, fick förslag att köra genom forna Jugoslavien. Kostnad för bensin och tullar: 441.36 €. Tid: 35 timmar. Längd: 3021 km.

SvinFin
2015-03-14, 18:50
Kände inte till den. Tack för tips!

Jag skrev in Karlskrona - Aten, fick förslag att köra genom forna Jugoslavien. Kostnad för bensin och tullar: 441.36 €. Tid: 35 timmar. Längd: 3021 km.
Fick du förslag att åka via Öresundsbron också? Testa via Trelleborg-Sassnitz så tjänar du ytterligare.

Kalimera
2015-03-15, 18:15
Fick du förslag att åka via Öresundsbron också? Testa via Trelleborg-Sassnitz så tjänar du ytterligare.Ja, det var via Öresundsboron. Det går färja härifrån till Polen, och då blev det närmare.
Kostnad för bensin och tullar: 338.35 €. Tid: 31 timmar. Längd: 2473 km.

SvinFin
2015-03-16, 01:26
Hm, ännu en fråga. Eftersom jag har ett tandläkarbesök i morgon så slog det mig vad det kostar att gå till tandläkaren i Grekland.
Är det samma pris som i Sverige?

Monica P
2015-03-16, 08:55
Bra mycket billigare, men jag vet ju inte vad just din åtgärd kostar. Själv ska jag iväg till rengörning , det kostar 30 € och tandläkaren är trevlig och proffsig.

jan c
2015-03-16, 18:40
Ungefär halva priset .Och i Chania finns en tandl,utbildad på Karolinska i Stockholm och hon pratar flytande Svenska .

SvinFin
2015-03-16, 21:38
Ungefär halva priset .Och i Chania finns en tandl,utbildad på Karolinska i Stockholm och hon pratar flytande Svenska .
Så bra!
Vill du skicka hennes uppgifter i ett meddelande?
(Om du inte vill lägga upp det här vill säga.)

Ylva A
2015-03-16, 21:56
Jag har också en utmärkt tandläkare men i Ierapetra. Han tar ungefär halva priset. Han har bara semestrat i Sverige, så han kan inte snacka svenska. Är du intresserad, kan jag ordna kontakt, när jag (och du) är på ön.
/ Jannis

SvinFin
2015-03-17, 00:21
Jag har också en utmärkt tandläkare men i Ierapetra. Han tar ungefär halva priset. Han har bara semestrat i Sverige, så han kan inte snacka svenska. Är du intresserad, kan jag ordna kontakt, när jag (och du) är på ön.
/ Jannis
Lysande. Jag har bostad från 1/5 och planerar åtminstone tre månader.

jan c
2015-03-17, 07:54
Så bra!
Vill du skicka hennes uppgifter i ett meddelande?
(Om du inte vill lägga upp det här vill säga.)

Det kamske är av intresse för fler,Valentina Spiropoulou-Kokkinaki.Tel 28210 74315.mob.6946115585.Marko Botsari 64 A.

SvinFin
2015-03-17, 17:33
Det kamske är av intresse för fler,Valentina Spiropoulou-Kokkinaki.Tel 28210 74315.mob.6946115585.Marko Botsari 64 A.
Allt är av intresse. Tackar!

Gärna tips på sånt man måste göra och även big no-nos i Grekland.

SvinFin
2015-04-22, 11:44
En fundering till!

Mackmyra whisky, finns den att köpa i Grekland?
Avser att köpa den i present och vill undvika det som redan står på
hyllan.

Kalimera
2015-04-22, 15:13
Mackmyra whisky, finns den att köpa i Grekland?
Jag kan inte tänka mig att den finns att köpa där. Jag har då aldrig sett den.

kalamari
2015-04-22, 15:56
Hej Monica!
Går hos tandläkaren här i Kolymbari på Kreta och hon använder amalgam fortfarande. Vet du om det är vanligt i Grekland??

Monica P
2015-04-22, 16:17
Om det är mig du menar så kan jag bara svara för "min" tandläkare. Han använder inte amalgam. Man får väl säga till hur man vill ha det.

Ylva A
2015-04-22, 17:15
Nej, inte min utmärkte t.l. i Ierapetra heller! Du måste ha en kvar från den gamla skolan! Byt!
Mackmyra tror jag inte du hittar!
/ Jannis

kalamari
2015-04-22, 20:41
Tusen tack för era svar på min tandläkarfråga.

SvinFin
2015-05-01, 17:38
Sådär.
Sitter i hamnen och väntar på att färjan ska avgå.
Kretasommaren 2015 (den första av många) har snart börjat!
klapp_klap

yannis
2015-05-02, 05:36
Sådär.
Sitter i hamnen och väntar på att färjan ska avgå.
Kretasommaren 2015 (den första av många) har snart börjat!
klapp_klap

Lycka till och hör av dig här på Kalimera!
Birgitta.

Alala
2015-05-02, 10:17
Lycka till och hör av dig här på Kalimera!
Birgitta.

Samma från mig!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2015-05-02, 13:09
Sitter i hamnen och väntar på att färjan ska avgå.
Kretasommaren 2015 (den första av många) har snart börjat!Härligt! klapp_klap

Berätta gärna hur det går för dig.

SvinFin
2015-05-03, 10:31
Sitter i bostaden, så gott som uppackad och klar. Det enda som saknas nu är väl en antennkabel till tv:n. Och någon från Sverige såklart.
Och ja, det finns jobb på Kreta, även för en utböling som bara har tre ord i det grekiska ordförrådet. Men semester och vila är det mest prioriterade nu.

Nu ska det andas, strögas runt och kollas på omgivningarna!

Kalimera
2015-05-03, 16:13
Nu ska det andas, strögas runt och kollas på omgivningarna!Låter underbart! klapp_klap

Var är du?

SvinFin
2015-05-03, 18:37
Var är du?
Bor precis utanför Hersonissos. Har nosat lite i Milatos cave idag, legat på Malia beach och handlat mat. Sjukt dyrt är det med mat här, nästan värre än hemma. Ska försöka hitta något lämpligt alternativ att handla på istället för fina mataffären i city.

Jag köpte iaf frukt och grönt av en man som åkte runt med bil med högtalare på taket. Färska fina grejer. :)

Kalimera
2015-05-03, 19:22
Ska försöka hitta något lämpligt alternativ att handla på istället för fina mataffären i city.Brukar finns billigare alternativ nära större städer, så du hittar säkert någon. :)

SvinFin
2015-05-09, 09:49
Så.
Den första veckan har passerat. En underbar tid med massor av värme och avkoppling. Ett par brända axlar har jag fått. Den konstruktiva hjärnan har delvis varit helt av, det har varit prio på vila.
Trots det har mycket fallit på plats. Jag har fått erbjudande om jobb men jag har bett dem avvakta lite. Hold your horses...
Snart kommer den bättre hälften på besök, också hon för ren avkoppling även om vi alltid har en liten radar ute efter erbjudande om bättre bostad, helst året om, och sysselsättning.
Givetvis håller vi förväntningarna i schack. Lönebilden är inte vad vi är vana vid...på långa vägar.
Kan detta bli en form där vi åker till Sverige för att tjäna pengar på vintern och leva på Kreta sommartid med någon enklare form av sysselsättning eller rörelse så är det gott nog. Allt löser sig i sinom tid.

Iallafall, det har gått över förväntan. Jag har inte behövt lyfta ett finger och snubblat vidare i planen automatiskt. Härligt.

Mvh från en opportunistisk Svinfin.

LaRose
2015-05-09, 13:59
Härligt att höra ifrån dig! Lycka till i fortsättningen.

Kalimera
2015-05-10, 16:45
Kan detta bli en form där vi åker till Sverige för att tjäna pengar på vintern och leva på Kreta sommartid med någon enklare form av sysselsättning eller rörelse så är det gott nog. Låter som ett ett prefekt upplägg. :)

Iallafall, det har gått över förväntan. Kul att allt har börjat så bra, nu kan det bara bli ännu bättre. Njut! bye_bye

SvinFin
2015-05-19, 17:14
Brukar finns billigare alternativ nära större städer, så du hittar säkert någon. :)
Det har ordnat sig bra. "Billigt" i den meningen finns nog inte, men jag har hittat två affärer som i det närmaste kan beskrivas som storgross med skillnaden att man kan handla styckvis. Luddig mening men ni kanske fattar. :D Bättre är det iallafall.

I vanlig ordning får man möjligheter så fort befolkningen får veta att man är mer än vanlig turist. Affärsförslag/partnerförslag/jobbförslag trillar in. Vi svarar inte positivt på något utan väljer att lägga allt i samma korg och sorterar om ett tag. Ett långt tag.
Likadant är det med boendefrågan. Allt går att lösa, vi bara inväntar rätt tid. Än så länge är det nog dyrt eftersom årets turistsäsong står för dörren. Vi samlar även där allt i samma korg och slår till när säsongen är över.

Som bilden ser ut just nu så blir det en dipp. Förra året var ett rekordår för turismen och nu väntas en dipp, vilket de boende redan märker av. Det är inte alls samma tryck i år som det var under samma period förra året.
Vi ser tiden an...med försiktig optimism.

Solen? Den skiner för fullt.

Kalimera
2015-05-19, 20:01
Som bilden ser ut just nu så blir det en dipp. Förra året var ett rekordår för turismen och nu väntas en dipp, vilket de boende redan märker av. Det är inte alls samma tryck i år som det var under samma period förra året.Det var som attan, har fått för mig att fler åker till Grekand i år, men det kanske bara är där du är?

SvinFin
2015-05-19, 23:37
Det var som attan, har fått för mig att fler åker till Grekand i år, men det kanske bara är där du är?
Det kan ligga nåt i det. Jag vet bara vad folk säger här. Och jag vet inte om de jag har kontakt med är direkt representativa för resten av Kreta. Men här är det än så länge sämre än förra året.
Den nya regeringen ställer till det och skapar vad jag har förstått stor osäkerhet. Uppfattningen är att han går folkets vilja till mötes men har gjort sig osams med resten av Europa.
Det är lite pest eller kolera för invånarna. De vill ha det bättre, de vill ha högre standard och mer lön kvar, men de får betala med sämre relation till omvärlden.
Det ska bli intressant att följa utvecklingen. Prisnivån på bostäder, både köpes och hyres, är hög så länge det finns optimism, det återstår att se vart det leder.
I höst borde facit komma...

Kalimera
2015-05-20, 16:06
I höst borde facit komma...Jag tror att många svar kommer tidigare än så.

SvinFin
2015-05-20, 20:50
Jag tror att många svar kommer tidigare än så.
Det gör det säkert. Jag pratade med en hotellägare förut och han menar att det som åsyftas är att handeln minskar drastiskt. Dels har folk mindre pengar att röra sig med, dels köper många all inclusive. AI gör att folk stannar kvar inom hotellområdet i större utsträckning och spenderar mindre pengar.
Frankrike väntas stå för den största ökningen i år med 60% fler bokningar jämfört med förra året.
Som kuriosa sa han (ang matkvalitét) att maten på ett AI-hotell beräknas kosta 6€ per dygn. Lägg detta i förhållande till vad man faktiskt betalar i tillägg för AI.
Det blir mycket glass och alkohol för att man ska få valuta för den verkliga kostnaden.

NilsHåkan
2015-07-25, 14:18
Hej där!

Följer också tråden med stort intresse då våra "husdrömmar på kreta" kraschade men intresset för ett liv i Grekland och speciellt Kreta lever och frodas fortfarande.

Athanasia
2015-07-25, 15:24
Vi har också drömmar .men vår tanke är att hyra nåt...

Lissi
2015-07-25, 17:08
SvinFin hur går det?


Lissi

NilsHåkan
2015-07-26, 10:14
Samma sak för oss Athanasia. Vi är nog för fega med hela den för oss osäkra proceduren att köpa ett hus.

Friheten att "flytta runt" blir dessutom en bonus när man hyr.

Ser med spänning fram emot SvinFin:s äventyr på Kreta.

SvinFin
2015-09-19, 18:24
En uppdatering såhär från Svedala.

Sommaren avlöpte på ett underbart sätt. Jag skapade kontakter och fick en ganska bra bas för att planera framtiden. Just nu är det stiltje i planerna men jag tar snart nya tag.

Det finns möjligheter för ett liv på Kreta, men då halvårsvis och inte permanent. Lönerna i Grekland är så otroligt låga. Tillsammans med de höga priserna så blir ekvationen omöjlig. Jag avundas de som är pensionärer och inte behöver tänka på inkomsten. Jag är förundras fortfarande över hur en normalgrek kan leva på sin inkomst.

Det finns bostäder att hyra för en rimlig peng, det är positivt. Man kan lätt hyra en bostad och ha den stående året om. En fin tvåa för ett par tusen i månaden duger gott.

Jag hade tanken att lägga vantarna på något övergivet hus men det är svårt. Det finns en uppsjö av dem men det är nästan omöjligt att finna dess ägare. Polisen är ovillig att hjälpa till. Rådet jag fick var att skaffa en advokat som kunde sköta all kontakt med de myndigheter som krävdes.
Det fungerar inte riktigt som i Sverige där man bara lyfter luren till kommunalkontoret...

Jag har lärt mig massor om hur livet funkar. Traditioner, rutiner, marknad och vardag. Det var väldigt nyttigt. En tråkig insikt är att man åker till ett land där man vet att det är en stor svart marknad med mutor och slöhet - och så är det 1000 gånger värre än man kunde ana.

Men iallafall -det är ett underbart land och någon gång i framtiden kanske jag bor där. Men inte så länge jag är i arbetsför ålder.

Om jag ska åka tillbaka för en likadan upplevelse?
You bet!
Med tanke på sommaren i Sverige så kan jag lugnt konstatera att jag valde rätt sommar. Jag tror att jag hade ca 4 timmar regn där vattnet studsade mot jordklotet och vände tillbaka upp igen.

Och som nästan alla på forumet skriver, greker är otroligt trevliga, varma och öppna människor.

LaRose
2015-09-20, 02:19
Tack för din berättelse, Svinfin! Roligt och spännande att höra av dig. Särskilt när du skriver så nyanserat. Lycka till med fortsättningen av ditt partiella Greklandsliv!

yannis
2015-09-20, 10:32
Vilken fin beskrivning du har gjort. Jag tackar dig för den!
Birgitta.

Kalimera
2015-09-20, 16:17
Stort tack för din rapport! klapp_klap

Fortsätt gärna berätta hur det går längre fram. Det är jätteintressant läsning!