handdator

Visa fullständig version : Vandra på Kreta


AndersK
2006-03-28, 15:06
Hej!!
Planerar just nu en veckas vandring på Kreta under dagarna kring månadsskiftet april/maj. Flygstol till Chania är bokad.
Vår förvävtan är att möta våren och försommaren. Något klättrande i berg och ravin har vi inte tänkt oss denna gång utan mer en stillsam vandring mellan byar i vilka vi tänker oss övernatta. Alltså - en njutningsfull vandring i grönska, bland doftande blommor och träd (ja - ni vet!).

Vi har tittat på några alternativ.
1. Att i stort sett konsekvent följa vandringsleden E4 från Kasteleli Kissamou och söderut.
2. Att bitvis följa leden, men på lämpliga ställen vika av till vackra och intressanta områden/byar.
3. Att vandra helt "ledlöst" i denna Kretas västra del, möjligen med någon by eller samhälle som utgångspunkt.
4. Att vandra vid sydkusten söder om Retymnon, med ex.vis. Fragolastelio, Plakias, Spili eller annan ort som utgångspunkt.

Vad anser ni om alternativen? Har ni tips och idéer, som ytterligare kan berika det viktigaste - vägen fram!

Tack på förhand!

Anders

Elisabet
2006-03-28, 17:09
Nej, inga tips och idéer tyvärr, men får man ställa några frågor? :)

Jag har vandrat rätt mycket i svenska fjällen och även på lågland, och brukar förståss vandra en hel del även i Grekland, men bara korta turer på några timmar eller så. Är dock sugen på att göra någon flerdagarsvandring där någon gång.

När ni vandrar bär ni allt med er antar jag. Vad har ni för utrustning och hur bor och äter ni?

Ninette
2006-03-28, 19:55
Så morsomt at det er flere Kreta-vandrere der ute! Mannen min og jeg skal også på en ukes vandring på Kreta først i mai. Vi skal gå E4 fra Kastelli Kissamou, evt. skal vi starte på Falassarna.
I fjor gikk vi annen tur som vi vil anbefale på det varmeste, fra Askifouplatået til Agia Nekatrios, videre til Hora Sfakion, til Loutro, til Agia Roumeli og til skutt opp Samariakløften.
Vi landet i Chania om natten, og tok drosje til Askifou der vi overnattet. Dette var forøvrig den eneste overnattingen vi forhåndsbestilte, men akkurat det var ikke helt enkelt, da ingen i landsbyen snakket engelsk ;-). Til tross for språkproblemer, fikk vi en fantastisk mottakelse i Askifou, og vi valgte å bli der et ekstra døgn. Denne dagen gikk vi på tur i fjellet over landsbyen. Første etappe på vår vandrerute gikk ned den vakre Asfendoskløften, til Agia Nektarios. Vi overnattet i Fragokastello, en vellykket avstikker i "feil" retning, og fikk dagen etter skyss til Hora Sfakion, der vi koblet oss på E4 og gikk kysten til Agia Roumeli med en overnattig i Loutro. Turen opp Samaraikløften var fantastisk, noe helt annet enn å gå nedover - i kø. Rundt en time midt på dagen møtte vi en del mennesker på vei i motsatt retning, ellers gikk vi stort sett alene hele veien. Planen var at vi skulle gå videre opp på Gingolos, men på grunn av såre ben, ble den turen avlyst. Men turen til Gingolos skal vi ta nå i vår.
Kreta har en fantastisk natur å vandre i. Utenfor allfarvei møter man gjestfrie mennesker som inviterer på besøk og sender med deg frukt og en flaske raki på veien. Bedre ferie kan man ikke få!

Ninette
2006-03-28, 22:50
Vi har gått på tur fra landsby til landsby på Kreta, og for oss er det den beste ferien vi kan tenke oss.
Vi har erfaring med å gå dagsetapper mellom landsbyer der det er mulig. Det er både hyggelig og praktisk, da har vi et mål for dagen, og vi vet at vi kan slappe av med god mat og vin ved dagens slutt. Overnatting har vi ordnet underveis, det har aldri vært noe problem.
Når vi er på denne type tur, bærer med oss all bagasje i ryggsekk, og den blir ikke særlig tung når man går på tur i sol og sommertemperatur. Vi har ikke med så mye klær, vi vasker underveis. Det som er svært viktig, er å ha gode sko!! Vi har erfaring med å gå i fjellsko, men noen steder går det sikkert bra med joggesko.
I tilfelle overnatting ute, har vi med sovepose eller fjellduk. Dette har vi hittil ikke fått bruk for, men det gir en ekstra trygghet i tilfelle problemer eller at vi rett og slett finner en fin strand vi ønsker å overnatte på.
En vellykket tur krever god planlegging, noe som igjen gir rom for å improvisere. Kart fra Road Edition og turguide fra Sunflower Landscapes anbefales i planleggingsarbeidet!

Elisabet
2006-03-28, 22:59
TACK Ninette! Jätteintressant!

Men vad har ni med er, förutom kläder, skor och sovpåse?
Toalettartiklar, krämer och lite sårvård, en bok till kvällen och liknande förstår jag att ni har, men i övrigt? Är det något särskilt som är bra att ha med när man vandrar så där?
Lagar ni någon mat efter vägen, eller bär ni med er bröd, frukt, yoghurt mm? Eller försöker ni rent av komma till någon taverna vid lunchtid?

Ninette
2006-03-29, 19:13
Pakkelisten til en vandretur på Kreta er omtrent som når du drar på øyloffing, forskjellen her er bare at vi landloffer.
Vi har med lette sommer/turklær til å gå i, samt fleecejakke og langbukse da det kan bli litt kjølig om kvelden høyt til fjells. Vi har også med et lett hodeplagg, toalettartiker, sovepose, badetøy, en bok å lese i, en bok å skrive notater i, reisehåndbøker om Kreta, kart og kompass, toilettpapir, kamera, plaster og litt førstehjelpsutstyr, vaskepulver, liten lommelykt, - minst mulig egentlig, kun det vi har absolutt behov for. Vi har også med et sett med "ordentlige" klær, som vi kan kle på oss når vi skal ut å spise på kveldene eller vi skal inn i kirker eller klostre. Dette er gjerne samme antrekk som vi bruker på kjølige kvelder. Og så har vi kjøpt noe smart på Kreta som vi skal ta med tilbake, en "maskin" som holder myggen borte fra soverommet. Når det gjelder mat, så spiser vi frokost og middag i tilknytning til det stedet der vi overnatter. Lunch spiser vi ute i det fri, vi har gjerne med litt brød, ost, tomater, yogort, mye vann og kanske litt "himat", lokal vin. Og i år skal ha med utstyr for å lage "ordentlig" kaffe. Det er det eneste vi har savnet på turen vår.....

Elisabet
2006-03-30, 16:16
Åh vad härligt det låter! :) Tack igen för intressant info!

Men jag måste få fråga lite mer:
Går ni alltid till byar där ni vet att det finns något övernattningsställe och någon taverna eller händer det att ni går till små byar där ni inte vet om det finns möjlighet att få tak över huvudet eller mat att köpa?

Om ni ska koka kaffe, då måste ni väl ha någon slags brännare med er? Eller finns det något annat sätt att ordna det på som jag inte känner till? Eller menar du kanske termos?

Odd Gunnar
2006-03-30, 18:40
Hei Elisabet.
Den som nu talar er Ninettes mann, teknisk delegerad i vandrergruppen "Med Feta og Fjellsko" ;-))

Vi tar med et helt vanlig gassbluss, de brukes stort sett over alt og du kan derfor kjøpe gass på de fleste steder. Har du problemer med å få tak i slike når du er i Hellas, så gå inn på inn på nærmeste taverna eller kafeninon så forteller de hvor du kan kjøpe det. Når planlegger du å dra til Kreta? Kan hende vi kan møtes for å ficka kaffe ock eta Kung Oskars pepparkakor med ingefærsmarmelad. Jeg kan ta med Zoegas mellanrost. Det er det godaste kaffen som finnsklapp_klap

Ninette
2006-03-30, 20:28
Hei Elisabet! En kommentar helt til slutt, etter at "teknisk delegerad" har sagt sitt i forrige innlegg.

I forkant av turene våre planlegger vi mye, vi leser oss opp på området vi skal gå i, om vandreruter, landsbyer og overnattingssteder. Dette har flere fordeler:
- vi kan glede oss over den planlagte ferien flere måneder før vi reiser
- vi er "kjent" i området vi skal gå i og dermed bedre forberedt
- vi har større mulighet til å avvike fra oppsatt plan

Så stort sett får vi ingen store overraskelser. I år skal vi sannsynligivs gå en etappe som er uten tavernaer og overnattingssteder, og da må vi forberede oss på å ligge ute denne ene natten - men det er ikke noe problem med sovepose og god mat og vin i sekken.

Men jeg er jo dame, og foretrekker ordnede forhold neste natt. Altså, maks en natt ute i gangen!

Elisabet
2006-03-30, 21:57
Hej Odd Gunnar och välkommen till Kalimera du med!

Jag har inga bestämda planer. Nästa resa blir till svenska fjällen (Riksgränsen, så nära Norge man kan komma) i mitten av april och sedan Frankrike i mitten av juni - och då blir det nog lite vandring.

Så i vår blir det inte Grekland, så mycket är säkert. Jag vet inte om nästa Greklandsresa går till Kreta - men en längre vandring ska jag absolut göra, var det än blir! Det låter SÅÅÅÅ härligt när ni berättar!

Och skulle vi träffas så blir det utmärkt med kung Oskar och Zoega flabb_flab


Ninette: Jag är van att tälta, har varit ute på fjället hela veckor utan tillgång till annat än fjällvatten, så den biten bekymrar mig inte. Men att sova ute utan tält, det är dessvärre inte min grej. Jag har så jäkla bra hörsel när jag sover... :rolleyes:

AndersK
2006-03-30, 22:54
Tack så här långt för fantastiska svar, Ninette och Odd Gunnar. Dessutom ett tack till dig Elisabet för envist frågor, som faktiskt resulterar i att vårt val blir allt lättare.

Men - fortsätt gärna med fler tips och idéer!
Tack på förhand!!
Anders

Eva L
2006-03-31, 07:21
Personligen tror jag det är enklare att vara ute länge i fjällen än i den grekiska naturen där värmen säkert gör längtan efter en dusch, en skopa gott vatten och svalka större. På Kreta finns det gott om drickbart vatten i naturen men jag vet inte hur lätt det är att hitta igen och det är säkert inte så enkelt som i fjällen. Vid ett tillfälle var det vattenkonferens i samband med att jag besökte Rethymnon och där fanns många spännande posters om vattnet på Kreta och i världen.

Nu när jag var i Amazonas sov vi även ute i djungeln i hängmatta och det var en härlig upplevelse som jag skulle vilja vara med om igen. Värmen, den höga luftfuktigheten, den uppmärksamhet som krävs för att titta efter spindlar, ormar och alla getingbon som fanns på marken gjorde vandringarna mycket tuffa. Guiderna var imponerade att två gamla kvinnor från Sverige kunde klara så många timmars vandring och när vi på kvällarna berättade sagor för varandra vid lägerelden berättade jag om de norrländska fjällen, isen, snön och hjortronmyrarna i mina barndomstrakter.

Säger som dig Elisabet att jag skulle gärna göra riktiga vandringar på Kreta tyvärr har det bara blivit lite korta sträckor samt Samariaravinen.

Eva

Eva

Elisabet
2006-03-31, 09:39
Personligen tror jag det är enklare att vara ute länge i fjällen än i den grekiska naturen där värmen säkert gör längtan efter en dusch, en skopa gott vatten och svalka större. På Kreta finns det gott om drickbart vatten i naturen men jag vet inte hur lätt det är att hitta igen och det är säkert inte så enkelt som i fjällen.Det tror jag också Eva, jag menade bara att några dagar i det fria tillsammans med lika skitigt sällskap, inte är något bekymmer för min del. Men om det är varmt längtar man säkerligen fortare efter duschen än man annars gör.

Jag tror iofs att på en flerdagars vandring i G utan dusch, skulle jag tycka det värsta vore om man har badat i havet och inte får duscha av sig saltet.

Kan man få "byta ö" och höra med er som har varit på Skopelos? Skulle den ön passa för en sådan här vandring på några dagar?

Ninette
2006-03-31, 20:54
Tack så här långt för fantastiska svar, Ninette och Odd Gunnar. Dessutom ett tack till dig Elisabet för envist frågor, som faktiskt resulterar i att vårt val blir allt lättare.

Men - fortsätt gärna med fler tips och idéer!
Tack på förhand!!
Anders

Jeg har et tips til; det er fordel å være i god fysisk form. Du trenger ikke være OL-form, akkurat, men å ha god kondisjon er en absolutt fordel hvis du skal gå 2, kanskje 3, mil pr. dag, gjerne i terreng med noe stigning.

AndersK
2006-04-27, 21:56
Hej igen!!
Har nu på alla upptänkliga sätt gått igenom hur vi skall utforma vår vandring.
För det första har vi förändrat inriktning! Beteckningen vandring har ändrats till promenad med olika innehåll och utgångspunkter. Ju mer vi läst och hört så stegras "ambitionsnivån" så fort begreppet "vandra" kommer in i bilden. På näthinnan kommer en med packning nedtyngd, svettandes, fyllfjädrad och för alla eventualiteter garderad person, som få av oss har förmåga och vill vara. Det skrämmer och säkert spärrar många från det egentligen enklaste sättet att förflytta sig!

”Promenera” skall det vara! I detta fall i ett annat land med sina speciella egenskaper.
Vi kommer på under nu kommande lördag att ”bosätta” oss i en "by" och ha den som utgångspunkt för dagsturer. Det blir för oss anpassade turer från byn, ta buss, taxi eller båt tillbaka – eller omvänt. Det skall inte bli konstigare än att ta sig några timmars promenad ”runt knutarna” hemma.

Visst, vi har laddat en mindre vårdlåda, kompass, kartor och guideböcker (alltsammans mycket bra!). Med följer inte någon från topp till tå speciellt anpassad klädsel. Bra på fötterna är ett måste vid promenad i stenig terräng, men kan givetvis vara enklare om valet är promenad längsmed väg. I dessa delar är vi visa av erfarenheter efter promenader på ett flertal andra grekiska öar. Det allra viktigaste är att ta med sig en portion vanligt vett och förstånd, - en insikt om att det, liksom hos oss här hemmavid, inte går att klampa i väg både var och hur som helst. Dessutom en ”spegel” i vilken man i alla sammanhang ser sina personliga begränsningar. Det man trots allt klarar av är fullt tillräckligt för att få den där riktigt fina upplevelsen. Många lever i villfarelsen om att känslan av upplevelse ökar i takt med en stegring av strapatser. Nonsens! Sitt en dag i lugn och ro i skuggan vid Medelhavets strand, läs en bok eller – se, hör och sniffa på det du vill och fråga därefter; har jag upplevt något idag? Såklart!

Med detta vill vi säga; ta en promenad eller fler på Kreta! Vi återkommer med våra upplevelser!
Första anhalten blir Paleachora på lördag eftermiddag (29/4). Hör av er om ni kommer att befinna er i trakterna under den vecka som följer!

Med varm vårhälsningar

Anders och Marie

ramses
2006-04-27, 22:13
Hälsa Pal. från mig. ni komer att få det jättebra.

xenos
2006-04-28, 07:42
AndersK]Hej igen!!
Dessutom en ”spegel” i vilken man i alla sammanhang ser sina personliga begränsningar.
Anders och Marie

Bra beskrivning av innebörden av att resa till Kreta.
Planerar min nästa spegling. Alltid, men blir till Kreta först till hösten.

Lefteris

Riitta
2006-04-28, 08:02
Det kommer säkert bli härliga "promenader" i den vackra blommande naturen. Ha det så fin resa:)

Riittabye_bye

NinaD
2006-04-28, 08:08
Tusan hakar att jag inte såg den här tråden förrän idag (men tur att jag hann se den innan jag åker i alla fall - för jag har fått en del tips). Jag har nämligen samma planer som ni (Anders och Marie) och skulle gärna ha kontakt. Har skickat privatmejl också nu.
Hälsningar
Nina (åker till Chania 29 april och tänker promenera/vandra och ha det skönt!)

AndersK
2006-04-28, 20:13
Tack för glada tillrop! Nu är det packat och klart. Av någon för stunden outgrundlig anledning, packade jag ned och kommer att bära min röda keps med tryckt text KALYMNOS i fronten. Det blir något att fundera över en stund över, över en Mythos eller två!
I morgon vid denna tid har mörkret lägrat sig över Paleachora. Känslan? Ja - den råder det väl ingen tveksamhet om!
Väl mött igen!!
Anders

inha
2006-04-29, 11:02
Tusan hakar att jag inte såg den här tråden förrän idag (men tur att jag hann se den innan jag åker i alla fall - för jag har fått en del tips). Jag har nämligen samma planer som ni (Anders och Marie) och skulle gärna ha kontakt. Har skickat privatmejl också nu.
Hälsningar
Nina (åker till Chania 29 april och tänker promenera/vandra och ha det skönt!)

Jag håller med Nina om att det är var verkligen en bra tråd gällande vandring/promenad på Kreta.

En fråga bara: Hur många vandringsleder finns det på Kreta? Finns det någon översikt hur dem går och hur långa dem är?

/Inha

AndersK
2006-05-21, 17:31
Hej igen!!
Vill denna bara kort och gott meddela, att
- av en slump blev första anhalt för promenader inte Paleachora utan Sougia - förträffligt!
- andra anhalt blev Loutro (den förtjusande byn utan biltrafik) - förträffligt!
- att vi under promenader mötte ett stort antal fransmän i högst varierande åldrar och därtill personer av skiljda nationaliter, som jag "ytligt" sett inte kunde tro att de kunde ta sig fram på de stigar, leder, småvägar, som vi promenerade på - fantastiska!
- att det finns ett smått oändligt antal valmöjligheter att utgå från när man planerar sina kortare, längre, svårare eller lättare promenader - givetvis helt beroende på den plats man bor på och benägenhet att flytta till annan by - återvänder!
- det behövdes minst två tröjor för att hålla kylan borta under kvällsmåltiden, men att det blev varmare efterhand - värmande!
- vi träffade Nina med min ledtråd hittade oss på Chanias flygplats - kul!

Jag kommer att återkomma med närmare beskrivning av vår enkla promenadresa innan den 8 juni då planet går mot Samos.

Varma vårhälsningar

Anders

AndersK
2006-06-05, 23:28
Hej igen!!
Lovade för mycket i mitt svaret här ovan! Hann och hinner inte till den 8 juni!
Mina små noteringar under promenaderna, kommer jag istället att försöka att "tota ihop" till något begripligt på vår altan, på taverna eller under skuggande träd på Telendos, Lipsi, Agatonissi eller ...... under de närmaste veckorna. Återkommer någon gång efter midsommar!
En trevlig fortsättning på sommren!
Anders