handdator

Visa fullständig version : Aten i april

nickelena
2015-01-07, 10:26
Halloj.
Åker till Aten 5-9/4. Tar gärna emot tips på vad vi bör hitta på (utöver Akropolis och museet som ju är självklara). Kända eller okända pärlor...
Vi är fyra vuxna och två grabbar på 11 år.
Tack!
nickelena m kompisar

Masse
2015-01-07, 16:17
Jag tycker att den mäktiga utsikten från Lyckavittos Hill är mäktig och värt ett besök. Vill man inte vandra ditupp så finns en kabelvagnsbana att tillgå för transporten. Väl däruppe ser man vida omkring över Atens hustak på alla håll.

:) Masse

Kalimera
2015-01-07, 18:19
Nästan alla viktiga sevärdheter ligger inom gångavstånd, så ni lär inte missa något om ni håller er runt Plaka och Akropolis. Jag gillar att bara strosa runt och känna av atmosfären. Saluhallen missar jag aldrig, inte loppmarknaden heller för den delen. :)

nickelena
2015-01-07, 19:56
Tackar för dessa tips.
Givetvis fortsätter vi spana och skriva ner...
Tack!bye_bye
Lena

karinafp
2015-01-07, 22:00
Läs gärna bland resebreven; där brukar det finnas detaljerade beskrivningar av vad man kan göra i Aten. ;)

Karin

Lissi
2015-01-07, 22:22
Att GÅ upp till Likavittos är lätt som en plätt numer. En helt asfalterad gångväg med härlig utsikt. Kul för barnen!
Ta en av "Jump on jump off" - bussarna från Syntagmaplatsen...ger bra överblick över Aten..och Pireus om ni väljer den längre turen. Vid Syntagma måste ni ju se vaktavlösningen. Varje hel timme är den.
Sitt cafe och njut av folklivet!!!

Lissi

lemon
2015-01-08, 09:29
Att från Likavittos se solen gå ner i Egeiska havet och ljusen över Attika tändas är svårlaget.
Parlamentet och Evzonerba vid den okände soldatens grav lär ni inte kunna missa.
En promenad genom den fina parken Zappeion och ett besök vid den hästskoformade stadion, som användes vid OS 1896 och 2004, är också att rekommendera.
Trevlig resa!

nickelena
2015-01-13, 10:34
Tackar så mycket!
Jag antecknar allt. Resebreven är lästa. Vi spanar vidare.
Igår hade jag ett ungt grekiskt par inne på jobbet (jag jobbar på ett
cafe´). Pratade lite om Grekland och Aten. Det enda de kunde tycka var ok med Aten var Akropolis, annars var det inte någon trevlig stad var de överens om. Jag hoppas träffa dom flera gånger, kul och inte så vanligt att gästerna kommer från Grekland.
Lenabye_bye

Kalimera
2015-01-13, 18:49
Pratade lite om Grekland och Aten. Det enda de kunde tycka var ok med Aten var Akropolis, annars var det inte någon trevlig stad var de överens om. Jag hoppas träffa dom flera gånger, kul och inte så vanligt att gästerna kommer från Grekland.Fråga varifrån i Grekland de kommer ifrån om du träffar dem igen. De kanske är från konkurrenten Thessaloniki. :)

nickelena
2015-01-14, 15:55
Tjejen kom ensam idag, efter avslutad SFI. Hon kommer från Halkidiki, så visst ligger Thessaloniki bättre till där. Jag hörde inte riktigt var killen kom ifrån, men han pratade om vattenfall och att jag får bo där hos honom om jag åker ditflabb_flab.
Tjejen har bott i Stockholm tills hon var fyra år och sen flyttat "hem" till Grekland. De har nu bosatt sig utanför Sunne, pluggar svenska och menar att utbilda sig alt skaffa jobb. Hitta jobb här är dessvärre inte så lätt.
Vi pratar svenska SAKTA och tydligt (ingen grov värmländska), mycket bra träning. Sen vill hon veta vilka grekiska ord jag kanflabb_flab
Spännande krydda i vardagslivet, kan bli många samtal framöver.

Kalimera
2015-01-15, 09:36
Spännande krydda i vardagslivet, kan bli många samtal framöver.Det är jättebra för er alla. :)