handdator

Visa fullständig version : resekassa


Solkatt
2006-03-27, 23:28
Hej
Roligt men inte lätt med alla beslut....
Vi har beslutat oss för en tänkbar resrutt Athen-flyga till Milos,luffa serifos+sifnos inrikes flyg från Milos till Aten vidare hem.

Har försökt titta lite på länkarna till studios för att få en uppfattning om vad det kan kosta....
Vad kan en resekassa tänkas bli på två vuxna och två barn (2 +8 år)
Kanske svår fråga att ställa...beror ju på förstås...

Mellan 1 juni - 14 juni planerar vi att resa

Elisabet
2006-03-28, 09:44
Det beror ju helt på hur ni vill bo, äta och vad ni vill göra samt förståss på hur mycket ni kommer att shoppa.

Men om man antar att ni bor på små enkla men välskötta familjehotell, äter ordentligt men inte jättedyrt, köper glass, drinkar mm, hyr fordon några dagar och/eller åker på utflykter som kostar och köper en del småsaker, så tror jag att ni klarar er på 2000 kr per dag. Då har jag inte tagit hänsyn till inrikesflygresorna.

Jag tycker det är bäst att ha med sig ett internationellt bankkort där man har en buffert, dvs mer perngar än man räknar med att det ska gå, så man ändå har dem om det skulle behövas. Och behövs det inte så finns ju pengarna kvar när man kommer hem :)

Marianne
2006-03-28, 11:07
Nu var det kanske mest resekassan det handlade om, men jag vill i alla fall tipsa om att du redan nu går in och kollar läget ang. flygbiljetterna, för det är min erfarenhet att de helst ska beställas mycket tidigt på säsongen. Nu vet jag inte om Milos är lika svårt som Paros, men vi har flera gånger försökt att få biljetter till eller från Paros, och det har varit fullt redan tidigt på året.
bye_bye

Gita
2006-03-28, 12:01
Vi är 2 vuxna och 2 barn/tonåringar (10 och 14) och vi brukar klara oss på ca 1000kr/dag. Boendekostnaden är inte inräknad i denna summa. Vissa dagar går det åt mer, vissa mindre, men i genomsnitt ca 1000kr/dag.

Sedan beror det ju på hur ni lever... om ni lyxar till det varje dag, eller kan tänka er att tex laga egen lunch ibland?

Vi äter middag ute varje kväll, men lunchen blir lättare/billigare (toast, Gyros pita,), ibland hemlagad. Om era barn är 2 + 8, så gör de nog inte av med så mycket pengar som våra ungar, de äter inte lika mycket och vill inte handla lika mycket.

Nora
2006-03-28, 18:31
Tror vi også bruker ca 1000 kr pr dag når vi er 4 personer. Og da spiser vi alt ute, og jeg syns ikke vi spiser spesielt enkelt heller. Men det pleier å gå sånn i gjennomsnitt 1000 kr. Det er selvfølgelig bare det vi bruker til mat, drikke og litt shopping og taxi/buss, bosted kommer utenom. Men det skjønte du sikkert.:)
Margrethe

Solkatt
2006-03-28, 21:30
Tack för era svar!!!!

Alexandra
2006-04-07, 00:17
En fråga bara, Elisabet skriver att hon brukar ha med bankomatkortet som extra buffert. Blev lite nyfiken, brukar ni växla in hela reskassan och ta med i kontanter:confused:

/Alexandra bara tar med kontanter för de första dagarna:D

Eva L
2006-04-07, 08:18
Jag vill absolut inte resa omkring med hela rekassan mellan öarna så jag tar ut pengar för några dagar och använder sedan bankomaterna på plats. Kolla bara att de finns på den ö ni åker till dvs de allra flesta utom små öar. Fanns inga på Folegandros för några år sedan men jag antar att det förändrats idag. Står säkert i Jannes beskrivning Eguide om ön.

Eva

Ia
2006-04-07, 08:53
Jeg pleier å ta med et kredittkort i tilegg til bankkort, kanskje er det det Elisabet mener...?
Jeg pleier å veksle inn litt Euro(et par tusen kr.) på flyplassen i Oslo før jeg går igjennomsikkerhetssjekken. Der har jeg fått aller beste kurs..:)
(i høst var det 50 øre forskjell pr. euro i automaten før og etter sjekkpunktet....)
Så har jeg med både bankkort og kredittkort som jeg prøver å oppbevare på to forskjellige steder.
Et bankkort kan enten bli stjålet, mistet eller "spist" av en automat en sen kveldstime/morgen/helg utenom bankens åpningstid og da er det godt å ha et ekstra kort i bakhånd...:o
( selvopplevd da jeg glemte å få med meg bankkortet mitt på Naxos sommeren 2004. I Norge får man beskjed om å ta ut bankkortet av automaten før pengene kommer..., I flere av automatene i Helas kommer pengene ut først og bankkortet leeenge etter.... Jeg oppdaget ikke fadesen før dagen etter da jeg var på Koufonissi.....:eek: . Jeg fikk sperret kortet og det gikk bra, og hadde heldigvis med et kort ekstra)

Ia _B-anana

Elisabet
2006-04-07, 08:59
Jag har nog uttryckt mig otydligt :rolleyes:

Jag har ett vanligt bankkort med mastercardanslutning. På det kontot har jag inte bara hela reskassan utan även bufferten :) Under två veckor tar jag ut kontanter i bankomat minst fyra gånger - alltså inga större belopp åt gången.
Betalar med kortet gör jag om jag köper biljetter, inte annars.

amélie
2006-07-24, 13:29
Hejsan!
Jag undrar att om man är en familj på två vuxna och två barn..så räcker faktiskt 1000kr per dag som reskassa?? Har ni räknat med utflykter i den här summan? Eller vad brukar ni räkna med?? Mat, shopping, resor?
:)