handdator

Visa fullständig version : Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa


Lissi
2015-01-02, 23:13
Gott Nytt År alla!

Claes och jag valde att fira nyår på Teneriffa, en ö vi aldrig varit på förut. Puerto de la Cruz på norra delen av ön är en riktig pärla! Så vackra hus och så mycket grönska. Vädret är så fint. Vi har nog tur....Alla soldyrkare finns på södra ön. Här finns ett fåtal lavasandsstränder och annars havsbassänger. Vi ska bada i morgon...Vi njuter av tapas, gott vin , goda fiskrätter och långa promenader . Stan är kuperad och medelsträckan i km per dag är 13.... Prisnivån är under grekisk och efter 3 dagar med sol och 20-27 grader kan vi ju inte vara annat än nöjda. Vi bor alldeles centralt vid havet mitt i staden, på 9:e våningen med havsutsikt och stor balkong. Bingo, med en frukost där allt finns! Med tanke på hur vädret är på Kreta just nu så valde vi rätt resmål. Bil har vi bokat 7-9 jan och ska då åka runt på ön. Hemresan går 13 jan. Vädret ska vara fint den närmsta veckan vad vi kan se! För att citera Arne så säger vi bara " livet leka" :D Nu sitter vi ute kl 22 lokal tid och det är 18 grader..

Lissi

Katitzi
2015-01-02, 23:43
Vad roligt att ni har det bra på Teneriffa! :D Har varit där ett antal gånger och trivs riktigt bra.
Ni måste åka upp till nationalparken Teide, otroligt landskap!

Ta också vägen västerut över bergen och ner på västra sidan. Jättevackert! Ta paus i den lilla fina staden Santiago del Teide innan ni tar av till utsiktsplatsen i byn Masca. Sedan kan ni fortsätta ner till Los Gigantes och Puerto de Santiago. Utsikten från serpentinvägen när man kör ner mot kusten är fantastisk! Lite otäckt dock med alla höjder och kurvor...:eek: Men det är absolut värt det!

Själva ska vi till Lanzarote i slutet av februari.

God fortsättning!

Katitzi:)

Netwolf
2015-01-03, 00:05
Kul att ni är på den underbara ön. Ska själv dit snart! :)

Om ni åker bil , så har jag några tips. Innan ni åker till Masca, så stanna till i mysiga lilla Garrachico i norr. Jättefina fiskrestauranger och en allmänt mysig by. Längst i söder finns windsurfarparadiset El Medano. Där har dom kanariernas bästa calamares på Avenico. En av Teneriffas bästa restauranger. Hamnar ni i Costa Adeje. Prova då kycklingen på Othello (II). Helt fantastisk!

/Netwolf - älskar mat!

Monica C
2015-01-03, 00:13
GOTT NYTT ÅR till dig Lissi och din man!!
Låter ju helt underbart att vara där på Teneriffa.Tänk att få bada i havet,så härligt.
Här uppe i Boden är det minst sagt ett mycket varierande väder,men det är ju inget vi kan göra något åt så det är bara att gilla läget:)Ena dagen -28.nästa dag ösregn och -7 och idag spösnö.Tja vad säger man,le och var glad det kunde vara värre och jag log och var glad och det blev värre.....:D
Ha det fortsatt gott där borta i värmen!
Monica😍

Eva L
2015-01-03, 04:59
Var där på 70-talet och trots att jag gillade ön mycket har jag aldrig återvänt. Kanske dags nu. Ha en fortsatt bra resa. Tapas, långa promenader och trevliga utekvällar låter inte så dumt. Eva

Marianne
2015-01-03, 17:16
Låter fantastiskt, Lisa. Underbart!
Att resa i januari ær en god ide, den jobbigaste månaden, tycker jag.
Vi har varit i Rom flera gånger i børjan av januari - och alltid haft tur med vædret. Att sitta ute och njuta ett glas vin utomhus kl. 22 i januari, det ær bara hærligt.
Fortsætt att njuta av skøna dagar i det spanska. Sjælv ær jag också snart på væg till Spanien, dock inte Kanarieøarna.

Lissi
2015-01-03, 18:22
Låter fantastiskt, Lisa. Underbart!
Att resa i januari ær en god ide, den jobbigaste månaden, tycker jag
Sjælv ær jag också snart på væg till Spanien, dock inte Kanarieøarna.
fb_gilla

Jag vill inte heller vara hemma hela januari. Vi njuter för fullt och har tillbringat dagen vid den fantastiska bassänganläggningen med havsvatten. Häftigt! Väldigt kallt vatten....Ikväll ska vi på konsert med kanariska sånger och danser på gården vid Belem. Nu sitter vi och tar en drink på ett italienskt ställe....mitt livs första mojito.Hela dagen har varit varm och solig. Vi har sån tur med vädret!!

Lissi

zakka
2015-01-03, 21:08
Åh så härligt att höra Lissi! Jag njuter av att höra hur gott du har det! Tapas och gott spanskt rödvin låter mumma... 😋

Mvh zakka

maji
2015-01-04, 00:04
Åh då är vi ju här samtidigt Lissi! Har också tillbringat dagen i havsvattenbassängerna Är här tillsammans med min man vår dotter och hennes familj Vi älskar Puerto de la Cruz! Så härlig blandning av turister och den vanliga befolkningen Suttit ute alla kvällar o barnbarnen har lekt på Plaza del Charco varje kväll Härligt att se alla familjer som är där med sina barn Imorgon åker vi hem men det är nog inte sista gången vi är här för någon av oss
//majibye_bye

Lissi
2015-01-04, 11:29
Ha ha, då har vi kanske setts fast vi inte vetat om det..;) vi åt fantastiskt god mat på en restaurang vid det torget i förrgår och firade nyåret där.
Konserten i går var helt fantastisk. Sång och traditionella danser från alla kanariska öarna...Temat delvis var firandet av trettondagen och de vise männen som kom med gåvor. En mycket fin kväll !! Ja vädret kan man då inte klaga på!!

Lissi

Sunny12
2015-01-04, 20:29
Trevligt att höra att ni har det så fint i Puerto de la cruz, var själv på väg dit för några år sedan, men det kom något annat emellan.. :rolleyes:..tror det var GREKLAND..flabb_flab..

Har ni sytt ihop Er resa själva? Eller åker ni charter?(minns inte utifall du skrev något om det tidigare)

Ha, det fortsatt härligt, låter underbart med den värmen ni har där nu!!.. bye_bye

Lissi
2015-01-04, 22:12
Sunny, vi har charter...från Växjö. Bor suveränt ett stenkast från havet på 9:e våningen med havsutsikt. Idag visade temp.skyltarna vi gick förbi på 30 grader i solen. Vi går många timmar per dag, men har också badat i de kalla havsbassängerna med atlantvatten. I morgon tar vi buss till huvudstaden, Santa Cruz. Nästa vecka har vi bil i tre dagar och ska åka runt på ön. Bla till natonalparken nedanför Teide. Teneriffa så här långt är en mycket positiv överraskning. Faktiskt mer prisvärt och väl så vackert som Grekland.
Vädret har verkligen varit en positiv överraskni g dessutom.

Lissi

Sunny12
2015-01-04, 22:20
Låter fantastiskt Lissi.. :)..någon vinter kanske jag åker dit också...känns sååå långt till våren då jag ska iväg!.. :)

kari
2015-01-05, 17:15
- så HERLIG du beskriver Puerto de la Cruz , det er jo alltid TOPP med en vellykket ferie :D

På Tenerife har vi aldri vært, e t t besøk i Puerto Rico på Gran Kanaria i 1987, og to besøk på Lanzarote, 1990/91, sier vel n o e om vårt forhold til Kanariøyene ;)
Men NÅ har d u faktisk fristet meg :D - kanskje Puerto de la Cruz er noe å tenke på for oss og ...

Uansett ønsker jeg dere en fortsatt kjempefin ferie bye_bye

Lissi
2015-01-05, 18:40
Kari, ni skulle verkligen gilla Puerto de la Cruz. Går överhuvudtaget inte att jämföra med Puerto Rico...

Idag har vi varit med lokalbuss i Santa Cruz, Teneriffas huvudort. Stor, 275000 inv. Väldigt trevligt centrum med mycket att se. 12 km har vi gått och 6 tim var vi där. Fikapaus i solen och lunchpaus i en mysig gränd. Vackra hus, kyrkor ovh parker har vi sett. Rent och snyggt och inte ett enda "husvrak"...
I morgon blir det vilodag vid havsbassängerna och sen har vi bil tre dagar. Vi har verkligen fått smak för mer Spanien.

Lissi

Sunny12
2015-01-05, 19:34
Kul, då kanske det kommer ett litet fotoresebrev senare?.. :D

Lissi
2015-01-05, 21:05
Sunny, jag lägger gärna ut bilder under Europa när jag kommer hem. Vill gärna locka fler hit som alternativ till Grekland. Tänk, inte ett enda icke färdigbyggt hus har vi sett och här är så rent...papperskorgar finns överallt och alla lägger också skräpet där...Härligt att gilla BÅDE Grekland och Spanien....lika nära och bekvämt att ta sig till.
Tack också för tips om fina platser att se!

Lissi

Sunny12
2015-01-05, 21:42
Lite nyfiken på maten.. hittar du några vegetariska rätter?

Du skrev att prisnivån var lägre än i Grekland... vad betalar ni för en lunch där då?

Sunnybye_bye

Katitzi
2015-01-05, 22:05
Sunny, jag lägger gärna ut bilder under Europa när jag kommer hem. Vill gärna locka fler hit som alternativ till Grekland. Tänk, inte ett enda icke färdigbyggt hus har vi sett och här är så rent...papperskorgar finns överallt och alla lägger också skräpet där...Härligt att gilla BÅDE Grekland och Spanien....lika nära och bekvämt att ta sig till.
Tack också för tips om fina platser att se!

Lissi
fb_gilla

Katitzi:)

Lissi
2015-01-05, 22:52
Sunny! Ca 12-15 euro för lunch för två, med lite tapas och öl. På kvällar har vi ätit ibland 3- rätters meny, riktigt gott, inkl vin eller öl för 8 euro - 11 euro pp och då har det varit jättegott! Igår kostade maten med räkcoctail, halstrad lax med tillbehör, samt flamberad frukt med grädde och ett stort glas vitt vin 7.95 euro pp Ikväll delade vi på en stor Iberisk sallad och en stor 4-ostar-pizza samt 1/2 liter vin för 19 euro. Härom kvällen åt jag grillspett på fisk med räkor och musslor bredvid, samt sallad och kanarisk potatis för 11 euro...+ vin för knappt 2.... Jättegott...och husets vin är ofta från flaska som öppnas vid bordet. Maten är mycket god och vegetariskt finns överallt!

Lissi

Sunny12
2015-01-05, 22:58
Väldigt bra priser och det lät så gott det ni äter!..:p

Masse
2015-01-06, 02:31
Det låter som om uteätandet i Puerto har blivit betydligt billigare än vad det var när jag var där senast för 10 år sedan. Behagligt!


:) Masse

Lissi
2015-01-06, 11:18
Ja, Masse, de senaste 4 spanienresorna under 2012 , 2013 och nu har vi varit VÄLDIGT förvånade över prisnivån. Ska man vara riktigt ärlig är maten kanske t o m bättre jämfört med grekisk och vinet väldigt mycket bättre....men sen är ju Grekland ändå Grekland...:D Nu ska vi hyra bil i 3 dagar för 54 euro. Då levereras bilen till hotellet.

Lissi

Monica C
2015-01-06, 12:15
Ja, Masse, de senaste 4 spanienresorna under 2012 , 2013 och nu har vi varit VÄLDIGT förvånade över prisnivån. Ska man vara riktigt ärlig är maten kanske t o m bättre jämfört med grekisk och vinet väldigt mycket bättre....men sen är ju Grekland ändå Grekland...:D Nu ska vi hyra bil i 3 dagar för 54 euro. Då levereras bilen till hotellet.

Lissi

fb_gilla Det låter ju toppenbra!!!
Monica:)

Sunny12
2015-01-06, 13:23
Nu ska vi hyra bil i 3 dagar för 54 euro. Då levereras bilen till hotellet.

Lissi

18 euro per dygn det var ett bra pris.. ingår försäkring då?

Ha, det bra på bilutflykten, ska bli spännande att höra mer om den sen!.. :D

Lissi
2015-01-06, 16:12
Sunny, Full insurance ingår. Vädret ska bli mulet 3 dagar så då passar bil bra... Vi har nyss suttit bar 3 timmar i solen i en mysig gränd..,,,en STOR sangria till mig,öl til Claes. Sen 2 öl och patates con chesa och jambon....totalt 12 euro. Ett himla mysigt ställe vi ska tillbaks till....tapas till sangrian ingick! Personalen var jättetrevlig och sjöng hela tiden...Det var knökfullt med folk....

Nu siesta efter nästan en mils promenad högt över byn..Bilder finns på FB som vamligt.
Lissi

Kalimera
2015-01-06, 17:23
Tack för rapporter Lissi, det låter som om ni har hamnat i paradiset. :)

Sunny12
2015-01-06, 17:29
Personalen var jättetrevlig och sjöng hela tiden...Det var knökfullt med folk....


Lissi

Spanjorerna är lika nice som grekerna eller??.. :D
(frågar en som aldrig varit i Spanien... :o)

Lissi
2015-01-06, 22:20
Janne, vi har det himmelskt! Sunny, all serveringspersonal vi mött har varit jättetrevliga....Nyss hemkommen från en härlig tapaskväll....
Mums!

Lissi

Kalimera
2015-01-07, 19:00
Janne, vi har det himmelskt! Förstår det! Jag har inte varit i Spanien sedan 1981. Gjorde min första luff i Grekland 1982, och allt sedan dess har det blivit Grekland, men vem vet... ;)

Lissi
2015-01-07, 20:22
Idag har vi kört bil i 7 timmar längs nordkusten västerut och en flera timmarstripp uppe i bergen. Gudomligt vackert och så otroligt grönt. Tyvärr kom regn och dimma så högt upp så bilderna blev ju inte med panoramvyer. Men vilka byar vi sett!!! I lilla bergsbyn Masca stannade vi vid en kombinerad affär och bar med 2 matbord. Vi beställde omelett och soppa och det var så gott. Lilla mamma lagade maten. Det kom så småningom tre personer till och de var greker så vi åt vår måltid under högljutt grekiskt pladder! Kunde ju inte bli bättre! Vi har idag sett äldsta drakträdet och Teneriffas äldsta kyrka. I morgon åker vi österut. Hoppas på mer sol då!.....Grönare vyer har jag aldrig sett. Vi är helt betagna av ön.

Lissi

Sunny12
2015-01-07, 20:48
Tänk så lyckad er resa blev! Härligt!..:)

Var det tre veckor ni skulle vara där?

Lissi
2015-01-07, 23:15
Sunny...vi tänkte en vecka, men så såg vi att det var exakt på kronan samma pris för två veckor och då var det ju lätt att ta två. Vi hade dock inga större förväntningar mer än på sol och god mat. Jag kan ju bara säga att jag gärna kunde stanna fyra veckor....Denna resa har vida överglänst alla förväntningar. :D Min spanska börjar vakna ur trädan och efter min nu 8:e spanienresa börjar jag bli sugen på att läsa spanska igen....45 år sen jag läste spanska!!!

Lissi

Sunny12
2015-01-07, 23:39
Kul.. Spanska ett väldigt vackert språk dessutom!..:)

Lissi
2015-01-08, 20:51
Dagen i dag började lite häftigt! Hyrbilen var borta när vi kom i morse för att börja dagens bilfärd. Häpp! Det visade sig att vi när vi kom hem i mörkret igår parkerade i en lucka i en rad av bilar, ovetandes om att vi parkerat i en bussfil...:mad: Bilen var borttransporterad och fick lösas ut med 140 euro...sura pengar, men vi fick en skön morgonpromenad på några km till uthämtningsstationen i alla fall...;)

Vi körde sen en 6 timmarsrunda med stopp bl a i Orotava och Guimar, två jättemysiga ställen. Bergen var helt inhöljda i moln idag, så vi åkte längs kusten. Vid hemkomsten parkerades bilen säkert högt upp i byn....
Vi åt en supergod tapasmiddag för 2 inkl en flaska rött vin och vatten för 24 euro...ett supermysigt litet ställe som ska få fler besök....
I morgon väntar Teide!

Lissi

Sunny12
2015-01-08, 21:29
Åh, vileken otur med parkeringen av bilen, trist!

Hur är det annars att köra bil där? Mycket trafik?.. :)

Netwolf
2015-01-08, 22:27
Bilen var borttransporterad och fick lösas ut med 140 euro...sura pengar

Inge kul, men ställer man det i aspekt till att man är frisk och allt, så är det ju försumbart i långa loppet. Glöm och dra vidare, helt enkelt! :)

/Netwolf

Lissi
2015-01-09, 09:44
Netwolf, det var glömt meddetsamma, vi hade en underbart trevlig dag.... nu ska vi dra iväg igen..sista dan med bilen..
Lissi

Kalimera
2015-01-09, 10:22
Netwolf, det var glömt meddetsamma,Härlig inställning! klapp_klap

nickelena
2015-01-09, 10:40
Fortsätt att njuta av resan!
Landskapet på vägen upp mot Teide är gôrhäftigt!
Kul att följa er, särskilt som vi nyss varit på ön.

Ha det gôtt!bye_bye
Lena

Masse
2015-01-09, 14:44
Vi åt en supergod tapasmiddag för 2 inkl en flaska rött vin och vatten för 24 euro...ett supermysigt litet ställe som ska få fler besök....

Lissi

Lissi! Jag blir mer och mer förstummad över restaurangpriserna som du rapporterar om. Är det fulla portioner som ingår? Känns som att det börjar bli dags för ett återbesök i Puerto framöver.

:) Masse

Lissi
2015-01-09, 18:21
Masse, det var en bricka med rågade skålar med tapas. Kanarisk potatis i röd sås, 5 stora croketter med fiskfärs i. En skål med många köttbitar i sås, som Claes fich helt för sig själv, en skål med en helt underbar potatis och grönsaksröra, samt en skål med grönsaker kokta i sås, bla brytbönor och lite köttfärssås och ett stekt ägg överst. Vi hade tänkt beställa fler skålar men orkade inte. Mellan 3-4 euro kostar tapasrätterna här generellt. Vissa, som här , är stora....nere vid strandpromenaden mindre...
Vinet, en flaska rött, kostade 5.50. Ett prisex till: I går i byn Orotava tog vi varsin kaffe med varsin bocadillo ( liten baguette)med ost. Sen ville jag ha en kaffe till och äppelkaka....stor och god. 10.50euro.Det är billigt!
Vi åt i förrgår på en engelsk bar. Där kostade en räkomelett med sallad, aioli, pommes frites och ett glas vin 6.95 euro. Jättegod omelett med mycket räkor i.
Ja vi är förvånade över både priset och framförallt kvaliten på maten.

Idag har vi åkt upp till Teide...härlig tur. Tyvärr gick bara en av linbanevagnarna upp till toppen....1,5 timmes kötid, så vi struntade i det. Det blåste väldigt också. På anslagstavlan stod att temp skulle vara -6,5 grader. Lätt att avstå då! Häftigt lavalandskap!! Vi tog vägen ner till södra sidan, los Gigantes, och sen längs efter södra kusten via Santa Cruz och åter till Puerto de la Cruz. Norra sidan är otroligt mycket vackrare !! Los Americanos och grannen playa las Americas såg fruktansvärt trista ut... men vill man bara ha sol och bad på semestern är det mer sol där. . Ikväll går vi åter till det mysiga tapasstället och i morgon blir det havsbassängerna. Vi har bara solat och badat en dag hittills så vi får ta en vilodag.

Lissi

Sunny12
2015-01-09, 18:34
Är det fina vägar att köra på där? (fick aldrig något svar på det)..? :D

Lissi
2015-01-09, 18:37
Sunny Jättefina vägar!!! Du skulle garanterat våga köra. Däremot är det ett mindre helvete att hitta p-platser!!

Lissi

Sunny12
2015-01-09, 18:48
ett mindre helvete att hitta p-platser!!

Lissi

Hmmm...det var ju just det ja!.. :D
Förstår att ni nu är mer noga med var ni parkerar någonstans!.. ;)

Ps. Jag säger som Masse, jag blir förstummad över allt gott ni äter och de låga priserna, fantastiskt!.. :)

Lissi
2015-01-09, 22:06
I mitt förra inlägg skulle det givetvis stå Christianos och Playa de Americas... trista ställen som det såg ut i vår synvinkel.

Nu är vi mätta och nöjda efter ny tapasmåltid...ska lägga in bilder när jag är hemma igen. I morgon ska det bli 22 grader och sol, så då blir det BAD! Tre dagar kvar...det känns som vi varit borta länge!

Lissi

Masse
2015-01-10, 00:16
Idag har vi åkt upp till Teide...härlig tur. Tyvärr gick bara en av linbanevagnarna upp till toppen....1,5 timmes kötid, så vi struntade i det.
Lissi

Såg att ni ska till Lago Martianez imorgon. Då kan ni kanske njuta av Teide därifrån istället. Enligt mitt lilla recept:

Lägg dig och flyt på rygg i solgasset i den största bassängen. Njut av kontrasten mellan svalkan i havsvattnet och den värmande solen. Glänta på ögonen och spana upp mellan palmkronorna som finns runt bassängen, ............. och där ser du den vackra snöklädda toppen på Teide.

Vi som är sol-och-bad-älskare gillade skarpt L M. Första gången vi var i Puerto, för drygt femton år sedan, tillbringade vi många dagar av vår tvåveckorsresa där. Var bland de första in på morgonen när de öppnade, och bland de sista ut när de stängde. Tyvärr var det stängt för renovering när vi var i Puerto senast.

:) Masse

Netwolf
2015-01-10, 08:50
Ja vi är förvånade över både priset och framförallt kvaliten på maten.


Ja, det finns sååå många guldkorn på Tenne. Bara man ger sg iväg från strandbarerna på Los Christianos/P Las Americas, som oftast har erbarmlig kvalitet.
Priserna är överlag låga. Har man eget boende och ska handla mat. Ta dig upp till en bergsby och sök upp den lokala super marketen (som kan vara förvånande stor). Priserna där är skrattretande låga. T ex kan man finna en helt ok flarra rödtjut till det facila priset av 1 €

/Netwolf

Lissi
2015-01-10, 10:59
Vi som är sol-och-bad-älskare gillade skarpt L M. Första gången vi var i Puerto, för drygt femton år sedan, tillbringade vi många dagar av vår tvåveckorsresa där.

:) Masse

Vi har varit där 5 timmar av hittills 11 dagar! Vi är mer av sist in och först ut när det gäller badanläggningar och solning. Men det är ett häftigt ställe, rent och snyggt! Vi har ägnat dagarna åt långa promenader i alla fantastiska parker och uppe på höjderna. 1,2- 1,5 mil om dan och mycket uppför....

Frukosten som ingår i boendet består av olika sorters yoghurt, musli, massor av frukt, bröd i alla ljusa nyanser som finns , samt söta marmelader och juice som är saft och massor av korv, skinka o ost. Bacon, bönor stekt ägg och grönkokta vanliga, ibland kokta grönsaker, stekt fläsk, potatis samt minst 8 sorters söta kakor och muffins. Min frukost består av yougburt som jag skivar färsk frukost i, några klyftor tomater samt skivad ost....allt det andra är inte min grej! Men gud vad folk lassar i sig!!! Nu mot vattnet!

Lissi

zakka
2015-01-11, 10:00
Har precis "läst ikapp" här och det låter som ni har det riktigt härligt! Kanske kan vara något att ta med i planeringen framledes. Det börjar bli olidligt att övervintra i Sverige... 😩 Har precis vaknat efter en natt med Egon... Ja stormen alltså... Hela taket på växthuset har försvunnit... 😭 Skulle gärna vara hos er och dela en flaska rött... Ha det fortsatt gott!

MVH zakka

Lissi
2015-01-11, 10:56
Det börjar bli olidligt att övervintra i Sverige... 😩 Har precis vaknat efter en natt med Egon... Ja stormen alltså... Hela taket på växthuset har försvunnit... 😭 Skulle gärna vara hos er och dela en flaska rött... Ha det fortsatt gott!

MVH zakka

Ja fy så jobbig svenska vintern är! Jag kunde gladeligt stannat till mars minst...fast man längtar förstås till barn och barnbarn...och så måste jag ju jobba ihop pengar till nästa resa ;)
Idag mulet men varmt..solen lär komma om nån timme..

Lissi

Tom
2015-01-11, 17:57
Ja fy så jobbig svenska vintern är! Jag kunde gladeligt stannat till mars minst...fast man längtar förstås till barn och barnbarn...och så måste jag ju jobba ihop pengar till nästa resa ;)
Idag mulet men varmt..solen lär komma om nån timme..

Lissi

Hej Lisa !
Jobbig ? Det är bara "förnamnet" ! :mad:
Hittade en resa till vår favvis Corralejo på Furteventura i gårkväll till ett bra pris.
Åker i morgonbitti fr Sturup !
Ser framemot vackert väder i en vecka. flabb_flab
/ Tom & Bodil

Sunny12
2015-01-11, 17:58
Ja fy så jobbig svenska vintern är! Jag kunde gladeligt stannat till mars minst...

Lissi

Ja, tänk så härligt det skulle varit!!.. :D
Jag måste nog med börja tänka om.. alltså försöka få in några semesterveckor under vintern också... det känns sååå långt till våren.. men tiden tuffar på.. konstigt nog.. snart mitten på Januari.. :eek:..vart tog den månaden vägen!

Sunny (som längtar ner...).. bye_bye

Lissi
2015-01-11, 18:34
Nu har vi bara en hel dag kvar...första helmolniga dagen idag, men de fyra termometrar vi stött på under söndagens 9-km promenad har visat 22, 23,24 och 25 grader så i alla fall nånstans där har temperaturen varit. Jag har gått i kjol och linne hela dan.. Nu siesta på hotellet.
Vi hade ju bokat en vecka till Dusseldorf i februari, men ska avboka den....det kan ju bli en kall vecka....och vi har resor både i april, maj, juli och september....och så blir jag väldigt sugen på repris här nere nästa vinter!

Lissi

Masse
2015-01-12, 00:12
Jag är lite nyfiken på hur vädret har varit som helhet under er vistelse i Puerto. Mitt intryck från det du skrivit är att det har varit sol och värme i stort sett varje dag. Är det så?

Vid våra besök där har det bara vid ett tillfälle varit gassande sol non stop i en hel vecka. Någon gång har det varit mulet och ganska kallt i två hela veckor. Mestadels har det varit växlande väder med mulet och solsken om vart annat. Därutöver har vi nästan alltid upplevt de här små återkommande 10-minutersskurana som är så vanliga på den delen av ön.

Vi som är soldyrkare har ibland tyckt att det varit lite plågsamt med lynnigheten i vädret. Men det är ju det som är priset som måste betalas för att få uppleva den vackra grönskan och blomsterprakten. Det är ju något helt annat än de tråkiga höghushotellplayorna på annat håll. Och oftast håller sig ju temperaturen på rätt sida om 20-gradersstrecket.

:) Masse

Lissi
2015-01-12, 10:54
Masse, vädret har varit jättefint utom tre dagar med mer mulet och den 8 januari var det regn....första veckan sol och uppåt 25-27 graded var dag. Strålande promenadväder....vår andra vecka har varit jättefin den med, men med mer moln och dis...igår var det mulet, men väldigt varmt. Bortsett från regnskurar en av bildagarna då vi var i bergen,( synd på utsikten) så har vi inte fått regn på oss. En eftermiddag har det regnat här i Puerto, men då var vi på södra sidan efter Teidebesöket. Vi har haft tur kanske, vi har ju inte kunskap om hur här brukar vara...Linne och korta byxor eller kjol varje dag. På kvällarna oftast 17-18 grader vid 21- tiden.Idag mulet men varmt!!! Långpromenad och shopping....I morgon hem!!
Lissi

kari
2015-01-12, 11:36
Hvilket f i n t vær og opphold dere har hatt, Lissi fb_gilla

- akkurat n å hadde jeg ønsket vi hadde ei uke i sol og varme, feks på Tenerife, og se fram til :)

Men vi elsker Roma
- det er dit vår neste reise går, om en uke e r vi der :D
En januartur til Roma er blitt tradisjon,
denne gangen skal vi bo veldig sjarmerende i Trastevere:)

Nyt siste feriedagen ( for denne gang) og riktig god tur hjembye_bye

Lissi
2015-01-12, 22:19
Tack Kari! Vi har njutit sista dagen fullt ut med promenad 11.9 km med fikastopp med crepes....och ett stopp till med irish coffee, stark och god för 2.10 euro! Prisnivån är förvånande! Små presenter till barnbarnen är inköpta och till min väninna som vattnat... Vädret idag lite mulet, men solen lyste igenom i ett fint soldis. Temperaturen dryga 20 grader. Nu har vi packat och även ätit sista gången på favoritstället El Camino, där Carlos huserar med hjälp av mamma i köket och pappa i baren. 4 lagom stora skålar till brädden fyllda med tapas; paella, fisksallad, potatissallad med grönsaker samt en god röra med bönor. Till detta en flaska spanskt rödvin och till efterrätt en hemlagad chokladbryle med grädde. SÅ gott. Notan slutade på 26.70 euro. Det får vi inte en flaska vin för ens hemma på krogen..
I morgon hämtar buss kl 9.30 och vi tänker oss redan repris nästa nyår...

Lissi

Masse
2015-01-12, 22:48
Jo visst är Puerto de la Cruz speciellt. Inte minst växtligheten är ju annorlunda där jämfört med södra delen av ön. Julstjärnorna i trädformat är ju lite större än de små kvistarna som vi sätter in till jul härhemma. Kul att ni haft det fint i Puerto. Ha en bra hemresa!

:) Masse

Lissi
2015-01-13, 09:43
Tack Masse! Jo blommorna har gjort mig lyrisk! Bara i Jardin Botanico var det visset...men alla helt gröna växter var frodiga.
Idag helt igenmulet. Första morgonen som inte ens en glimt av solen kan skönjas.
Nu får vi väl bara hopps att bilen inte är insnöad när vi kommer hem ikväll.

Lissi- så nöjd med resan.

Alala
2015-01-14, 10:55
Vilken trevlig resa ni har haft! Och ibland är det ju bra att ha tur med vädret också. :) Själv har jag inte varit på någon Kanarieö sen slutet av 90-talet. Sista resan gick just till Teneriffa och vi bodde i Los Gigantes. Det var i princip helt ok, men vi fick alla någon magåkomma, många på hotellet blev sjuka. Så på något sätt fick vi nog och böt land. Grekland blev det! :D Och så började vi och resa på våren i stället för på vintern.
Men om jag skulle ha möjlighet att resa mera skulle det inte alls vara dumt med en Kanarieöresa under vintern. :p

Tack för fin rapportering!

/ Anne :)

Lissi
2015-01-14, 13:53
Själv har jag inte varit på någon Kanarieö sen slutet av 90-talet. Sista resan gick just till Teneriffa och vi bodde i Los Gigantes. Det var i princip helt ok, men vi fick alla någon magåkomma, många på hotellet blev sjuka. Så på något sätt fick vi nog och böt land.


Men om jag skulle ha möjlighet att resa mera skulle det inte alls vara dumt med en Kanarieöresa under vintern. :p

Tack för fin rapportering!

/ Anne :)

Jag har bara erfarenhet av Gran Canaria innan och det är länge sen.Ingen ö vi vill tillbaks till. Vi var lite skeptiska innan resan men vi valde rätt ort! Norra sidan och Puerto de la Cruz och alla mysiga byar runt om dit man lätt tar sig med bussar på jättefina vägar var en SÅ positiv överraskning! Så många vackra blommor på en och samma resa minns jag inte att jag nånsin sett!
Södra sidan däremot skulle jag aldrig bo på, även om de NORMALT sett har bättre solväder där. Dock inte i år visade det sig. de som bott på södra sidan nu hade inte haft mycket sol....
Några foton kommer så småningom...som en liten aptitretare kanske för nån som är sugen på en vinterresa.
Vi själva är ju glada att vi inte valde Kreta denna resa! Vi hade lite funderingar innan om en nyårsresa till Chania.

Lissi