handdator

Visa fullständig version : Vad heter...


Elisabet
2006-03-27, 19:06
...de egeiska ögrupperna på grekiska? Heter de 'norra' och 'östra' eller är det bara på svenska vi kallar dem så? Geografiskt sett är det ju svårt att inte tycka att de borde heta 'norra' och 'södra'.

Ruby
2006-03-28, 22:22
...de egeiska ögrupperna på grekiska? Heter de 'norra' och 'östra' eller är det bara på svenska vi kallar dem så? Geografiskt sett är det ju svårt att inte tycka att de borde heta 'norra' och 'södra'.Jag har en besläktad undring - nämligen om ögrupperna verkligen "finns" på riktigt? :rolleyes: Delas de grekiska öarna in i ögrupper på samma sätt i Grekland som i Sverige (och vissa andra länder) eller används det någon annan indelning i hemlandet? Administrativt går väl gränserna på lite andra ställen om jag har förstått saken rätt...?

Ruby

BrittMarie
2006-03-29, 15:00
Grekland består av 10 landskap, varav Egeiska öarna är ett. Landskapen i sin tur är uppdelade i 52 st län, varav Dodekaneserna är ett.


Landskapen: Thrakien, Makedonien, Epiros,Thessalien, Sterea Ellas, Atenområdet, Peloponnesos, Joniska Öarna, Egeiska Öarna och Kreta


Alla länen:
Ayion Oro (Mt. Athos): Aitolien och Akarnia, Achaia, Argolis, Arkadia, Arta, Attika, Dodekanisos, Drama, Evritania, Evros, Evia, Florina, Fokis, Fthiotida, Grevena, Ilia, Imathia, Ioannina, Irakleion, Karditsa, Kastoria, Kavala, Kefalonia, Kerkyra (Korfu), Halkidiki, Chania, Chios, Cycladerna, Kilkis, Korinth, Kozani, Lakonia, Larissa, Lasithi, Lesbos, Lefkas, Magnesien, Messinia, Pella, Pieria, Preveza, Rethymnon, Rodhopi, Samos, Serrai, Thesprotia, Thessaloniki, Trikala, Voiotia, Xanthi, Zakynthos

monica
2006-03-29, 15:05
Hej Brittmarie

Det var ett tag sedan, hoppas allt är ok med dig.
Min flicka hade precis i veckan prov på detta i Geografi, kunde inte rabbla det lika bra som du kan jag säga.
Må så gott vi hörs per mail eller telefon

Monica din gamla rumskompis på Kos

BrittMarie
2006-03-29, 15:10
Hej Monica,

Rabblade gjorde jag nog inte... Har några böcker i bokhyllan bredvid mig :).

Allt ok här

monica
2006-03-29, 15:14
Rabblade gjorde jag nog inte... Har några böcker i bokhyllan bredvid mig :).

Förstod nästan det ;)

Monica

Elisabet
2006-03-29, 15:20
Har några böcker i bokhyllan bredvid mig :)Men min fråga då, står det inget i dina böcker om den? :) Delas de egeiska öarna in i norra och östra? Geografiskt och språkligt alltså?

Ruby
2006-03-29, 21:17
Landskapen: Thrakien, Makedonien, Epiros,Thessalien, Sterea Ellas, Atenområdet, Peloponnesos, Joniska Öarna, Egeiska Öarna och KretaEnligt min Greklandskarta (från National Geographic (http://www.ngmapstore.com/shopping/product/detailmain.jsp?itemID=183&itemType=PRODUCT&iMainCat=6&iSubCat=45&iProductID=183)) finns det 13 "administrativa områden" i Grekland:

Attica (Atikí)
Crete (Kríti)
Southern Aegean (Nótio Egéo)
Northern Aegean (Vóreio Egéo)
Epirus (Ípiros)
Central Greece (Stereá Eláda)
Western Greece (Dytikí Eláda)
Ionian Islands (Iónioi Nísoi)
Central Macedonia (Kentrikí Macedonía)
Western Macedonia (Dytikí Macedonía)
Eastern Macedonia and Thrace (Anatolikí Makedonía Kai Thráki)
Peloponnesus (Peloponnisos)
Thessaly (Thessalía)

Vad är detta för indelning? Den skiljer sig ju något från den som Brittmarie hänvisar till.

Ruby

P.S. Elisabet, här delar man alltså upp de egeiska öarna i norra och södra, fast inte alls på samma sätt som vi är vana vid. Här hör nämligen både Kykladerna och Dodekaneserna till de södra egeiska öarna.