handdator

Visa fullständig version : en fråga o lite gnäll


Elisabet
2006-03-26, 22:34
Fråga:
Går det att låta fler än 30 inlägg finnas med under Snabblänkar/Dagens inlägg?
Det händer att mer än 30 inlägg har skrivits mellan gångerna man loggar in (ja även för mig, tro det eller ej :o ) och ibland så hinner/orkar man inte läsa alla och då kan det ha blivit ganska många fler när man ska läsa dem, så att de tidigare är borta. I båda fallen missar man en del inlägg. Går det att ändra Janne?


Ett försök att gnälla lite vänligt:
Jag är nog gammal och trög och nu verkar jag gnällig också, men snälla snälla alla, kan ni inte förhandskolla era inlägg innan ni klickar på skicka, så att ni ser om ni råkat ta bort något av programeringstecknen kring det ni citerar. Jag tycker det är så svårt att fatta annars... :o

Obs jag skämtar lite; jag är faktiskt ung och trög ;)

Janérik
2006-03-26, 22:43
Ett försök att gnälla lite vänligt:
Jag är nog gammal och trög och nu verkar jag gnällig också, men snälla snälla alla, kan ni inte förhandskolla era inlägg innan ni klickar på skicka, så att ni ser om ni råkat ta bort något av programeringstecknen kring det ni citerar. Jag tycker det är så svårt att fatta annars... :o

Jag kan inte annat än hålla med om detta, ibland sitter man och funderar varför någon har skrivit likadant som man precis har läst ända tills man kommer på att det är ju precis samma ord också så det måste vara felaktigt gjord citering.

Mvh Janérik

inkfish
2006-03-26, 22:45
Nån av er två, om ni har bättre tid än jag just nu: kan inte ni skriva en snabb och pedagogisk förklaring till hur man bäst använder citatfunktionen, här i tråden?

Jag tror helt enkelt att många inte kan.

Elisabet
2006-03-26, 23:05
Jané verkar ha loggat ut så jag gör väl det. Fast vilket sätt som är enklast är väl en smaksak...

Först klickar man ju på Citera i inlägget man vill svara på. Då kommer en ny ruta upp med det "gamla" inlägget inom programeringstecken (taggarna) som ser ut så här: [ QUOTE=användarnamn][ /QUOTE] (fast utan mellanslaget efter första klammern).

Det är bra att ta bort onödig text i inlägget och bara behålla det man vill svara på. Det är när man gör det som risken är stor att man tar bort något av tecknen i taggarna. Om något sådant försvinner blir det inget citat i en ljusblå ruta, utan istället "vanlig" text med något "mystiskt" tecken före eller efter.

Genom att ALLTID KLICKA PÅ 'Förhandsgranska inlägg' SER MAN OM MAN RÅKAT GÖRA SÅ OCH KAN DÅ ENKELT FYLLA I DE TECKEN SOM SAKNAS. Det är vad jag önskar att alla alltid skulle göra.

Det andra sättet att citera är att markera den del av det "gamla" inlägget som man vill ha kvar och klicka på pratbubblan ovanför rutan som man skriver i. Då blir just den delen av det gamla inlägget ett citat och man kan radera resten.

ÄVEN DÅ ÄR DET VIKTIGT ATT FÖRHANDSGRANSKA SÅ MAN SER ATT DET SER OKEJ OCH DÄRMED LÄTTLÄST UT.

inkfish
2006-03-26, 23:19
Tack!

Av de sätt du beskriver tycker jag att detta är lättast/snabbast:

Det andra sättet att citera är att markera* den del av det "gamla" inlägget som man vill ha kvar och klicka på pratbubblan ovanför rutan som man skriver i. Då blir just den delen av det gamla inlägget ett citat och man kan radera resten.

* markera = "måla" den text som ska citeras genom att hålla ner musknappen och dra markören över texten.

En sak till i sammanhanget: underlätta gärna för alla som läser genom att inte citera hela inlägg. Det är god netikett att se till att övriga inte behöver läsa ett inlägg flera gånger, det blir både tjatigt och gör trådarna onödigt långa.

Kalimera
2006-03-27, 07:05
Går det att låta fler än 30 inlägg finnas med under Snabblänkar/Dagens inlägg?Yepp! Nu är det satt till 50 inlägg.

Elisabet
2006-03-27, 08:43
Yepp! Nu är det satt till 50 inlägg.GREAT!! Tack! klapp_klap

Ruby
2006-03-27, 20:28
Yepp! Nu är det satt till 50 inlägg.Åh vad bra! klapp_klap Detta har jag retat mig på länge...

Ruby

Elisabet
2006-03-30, 16:02
Nu har jag en till fråga och lite mer gnäll :o ;)

Fråga:
Ibland står det [IDENT] i inlägg med citat. Hur kommer det sig att det blir så?

Lite gnäll:
Det var bra att höja antalet inlägg i Dagens inlägg till 50. Jag har sedan dess sett så mycket som 47 trådar med nya inlägg skrivna under ett dygn, så 50 är en mer lagom nivå.

MEN det löste inte mitt lilla bekymmer. Och inte Rubys heller tror jag mig veta. Ibland har man inte läst alla inlägg när de är ett dygn gamla och då försvinner de ju i alla fall från listan. Om man har valt att markera forum som lästa finns de inte heller kvar i Nya inlägg. Då missar man dem.

Går detta att lösa på något sätt, Janne? Och då menar jag INTE att jag ska sluta markera inlägg som lästa även om jag inte har läst alla flabb_flab Utan jag menar till exempel en lista där nya/olästa inlägg ligger kvar längre än ett dygn oavsett om de är markerade som lästa eller ej. Eller nåt annat fiffigt. Går det? :)

Kalimera
2006-03-31, 07:25
Ibland står det [IDENT] i inlägg med citat. Hur kommer det sig att det blir så?Jag tror, men är inte hundra, att IDENT kommer upp om man inte citer rätt, att man missar att "måla" hela texten.

MEN det löste inte mitt lilla bekymmer. Och inte Rubys heller tror jag mig veta. Ibland har man inte läst alla inlägg när de är ett dygn gamla och då försvinner de ju i alla fall från listan.Jag vet att det går att fixa, men inte hur. Det finns triljoner inställningar att göra. Men jag ska försöka hitta den funktionen Elisabet.