Visa fullständig version : Risk för nyval
Kalimera
2014-12-09, 16:51
SvD (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/borskrasch-i-aten_4174807.svd) och DI (http://www.di.se/artiklar/2014/12/9/grekland-mot-ny-politisk-kris/) skriver idag att det kan vara risk för nyval i Grekland. Börsen i Aten föll idag med hela 11 procent.
Tänk om det blir nyval både här och där.
Ja, man börjar änna bli less på det där. Tror jag ringer och beställer en valfri pizza... :D
Monica P
2014-12-09, 19:43
Om man har sin sympati åt vänster (Syriza, andra vänsterpartier) eller höger (ND) eller extrema vänsterhögermitten (Pasok) är man i dag nervöst nöjd, väldigt nervös eller väldigt nervöst nöjd....Om inte tillräckligt många röstar på ND/Pasok:s förslag Dimas till president (tre omröstningar) faller den nuvarande regeringen. Tjafset som då uppstår är antagligen helt otroligt, och man kan inte fortsätta med förhandlingar med lånegivarna.
Min sammanfattning, det finns nog andra tolkningar.
Kalimera
2014-12-10, 08:36
tre omröstningarHur fungerar omröstningarna?
Monica P
2014-12-10, 08:51
Ska lära mig det, de görs av riksdagen och man har, förutom blocken, en hel del frilöpare eller vad det nu heter, som lämnat sina partier men sitter kvar i riksdagen. Dessa har klargjort att de inte talar om hur de tänker rösta förrän de har tänkt färdigt...
Personligen undrar jag om inte riksdagsmännen ska företräda FOLKET, sina väljare, och jag undrar hur stor kontakten är egentligen, när man väl blivit utsedd.
Lika rörigt som här låter det som.....FOLKET har väl inget att säga till om....:eek::eek: Inte efter valen i alla fall, då gör alla partier som de vill ändå!
Lissi - SÅ trött!
Men det är inte meningen att folket ska välja president - enligt grekiska grundlagen är det parlamentet som ska göra det, presidenten ska representera majoriteten. Jag läste om det alldeles nyss.
Enligt samma grundlag måste 200 av parlamentets 300 ledamöter stödja presidenten. Om inte, röstar man igen. Går det fortfarande inte, blir det en tredje och sista omröstning. Då räcker det med 180 röster. Nuvarande regering har 155 mandat, de behöver alltså 25 röster från representanter för andra partier för att få igenom sin kandidat. Lyckas det inte blir det nyval. Vet inte om detta besvarar din fråga, Janne?
Presidenten har väl dessutom ingen särskild makt? Ungefär som vår kung.
Sedan tycker jag nog att grekiska parlamentariker har mer väljarkontakt än t ex våra svenska verkar ha. Jag har nyss läst Kajsa Ekis Ekmans bok, och hon beskriver det som många av oss nog stött på hos våra grekiska vänner: alla har en politiker att ringa om stort och smått. (Det måste väl vara därifrån det olyckliga informella systemet med "röstköp" uppstått - en riksdagsledamot ordnar jobb i statsförvaltningen åt anhöriga till folk som lovar rösta på hen).
Monica P
2014-12-10, 16:51
Tack, Inkfish, du hann före.
Ja, det är riksdagen som ska välja presidenten, och ett tvisteämne blir alltså från vilket läger personen i fråga kommer. Det är ju oftast som politiker man gjort sig känd till den grad att man blir kandidat, men jag antar att en person som gjort något bra på annat område kunde vara väl så god att ha till president.
Det rävspel som nu pågår mer eller mindre tydligt, handlar om att värva de obeslutsamma. Scenarier om hotande katastrofer ...
Jag känner också politiker! Det är ingen konst på såna här små ställen att bli bekant och vän med hur många som helst...nåt jobb lär jag inte kräva...lite inside information (läs:skvaller) kan ju lätta upp tillvaron...
Ja precis, inte minst för att de öar vi ofta besöker är lokalsamhällen där alla känner alla, då har man sannolikt närkontakt med sina politiker också. Men Ekis Ekman är också inne på att hela det grekiska samhället är mer politiserat än vårt svenska.
Sedan måste man väl bäva lite inför tanken på ett nyval, Monica? Syriza är största parti i opinionsmätningarna och de har lovat riva upp (!) åtstramningspaketen - just när Greklands ekonomi äntligen börjat visa lite livstecken igen.
Kalimera
2014-12-10, 19:29
Vet inte om detta besvarar din fråga, Janne? Absolut, och svaret oroar mig, för jag antar att alla som inte ingår i regeringen vill ha nyval, och därmed inte röstar på presidentkandidaten.
Monica P
2014-12-10, 21:40
Jo, utan att veta tillräckligt mycket om Syrizas program när det kommer till verkligheten...deras popularitet har till stor del baserats på missnöje med den ekonomiska krisen, tvångssparandet och beroendet av lånegivarna. Ställda inför verkligheten kommer de att få större problem än de mäktar med, misstänker jag. Om jag har fel har vi i så fall blivit lurade i alla dessa år. Det vore för all del en trevlig sanning, men, men...
Kalimera
2014-12-11, 08:34
Ställda inför verkligheten kommer de att få större problem än de mäktar med, misstänker jag.Det tror jag också, för det är lätt att vara kaxig när man är i opposition, men inte lika enkelt när man ska styra ett land.
Absolut, och svaret oroar mig, för jag antar att alla som inte ingår i regeringen vill ha nyval, och därmed inte röstar på presidentkandidaten.
Utan att ha någon större kännedom - så tänker jag också! Presidentvalet kan bli en chans att fucka upp systemet. Idag är det kommunfullmäktige här i Göteborg, det är förlängt med 4 timmar eftersom SD lovat att "obstruera" enligt en av deras ledamöter i en intervju. Detta ska de göra genom att kräva votering om vartenda personval idag, något som egentligen är formalia.
På samma sätt kan ju riksdagsledamöter i Grekland resonera om presidentvalet. Det blir en möjlighet att obstruera.
Jo, utan att veta tillräckligt mycket om Syrizas program när det kommer till verkligheten...deras popularitet har till stor del baserats på missnöje med den ekonomiska krisen, tvångssparandet och beroendet av lånegivarna. Ställda inför verkligheten kommer de att få större problem än de mäktar med, misstänker jag. Om jag har fel har vi i så fall blivit lurade i alla dessa år. Det vore för all del en trevlig sanning, men, men...
Jag tror att du har rätt. De har vuxit tack vare superpopulistiska löften - men det blir inte lika lätt att hålla de löftena om de skulle få makten. Vad Grekland skulle kastas in i då orkar man inte ens föreställa sig. (Jag har dock inget emot vänsterallianser i sig, kanske jag får påpeka ;) )
Idag äger första omröstningen rum och förutspås inte nå 200 röster för presidentkandidaten.
http://mobil.dn.se/nyheter/varlden/hogt-spel-om-makten-kan-sluta-med-nyval/
Det blev kun til 160 (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_17/12/2014_545525) stemmer/röster.
Kalimera
2014-12-20, 16:48
DN skriver lite om valet av president idag. Läs här. (http://www.dn.se/ledare/signerat/gunnar-jonsson-varning-for-vilda-vanstern-i-grekland/)
Kalimera
2014-12-23, 14:30
Det blev kun til 160 (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_17/12/2014_545525) stemmer/röster.Idag blev det 168 röster. En sista omröstningen sker den 29 december.
Här kommer förklaringar kring omröstningarna, för er som är intresserade!
http://politikigrekland.blogspot.gr/
God helg / Jannis
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.