handdator

Visa fullständig version : 3 G


Athanasia
2005-03-30, 15:09
Nån som vet om 3 G telefoner funkar i Grekland(kreta)?:confused:

Arne
2005-03-30, 16:37
På Telias hemsida finns en information om 3G-täckning i hela världen.
Längst ned på sidan hittar du raden 3G i utlandet . Välj Grekland samt den operatör du vill se täckningsgrad på. Alldeles klart framgår att exv Vodafone har bra täckning på såväl Kreta som övriga Grekland.

Länk http://www.telia.se/privat/frame.do?mainFrame=%2Fsidtyp05.do%3FtabId%3D0%26channelId%3D-101020

Arne

Janérik
2005-03-30, 17:21
Och sedan är det väl precis som här i Sverige att om man inte har täckning för 3G så går telefonen automatiskt över till vanliga GSM-nätet.
Ganska lustigt egentligen, alla tidningar skriver att det är så dålig täckning med 3G-nätet, jag har sedan någon månad en Nokia 3G-telefon och Telia-abbonemang, på några ställen där jag tidigare hade noll täckning kan jag nu helt plötsligt ringa med 3G-täckning. Det är i det närmaste fullständig täckning läng alla större vägar i Västerbotten, Norrbotten och Norra Västernorrland för mej nu.
Mvh Janérik

PO
2005-03-30, 17:27
Kolla också för säkerhets skull vilket pris som gäller för just Ditt abbonemang,
det verkar skilja rejält både i pris och funktion.

http://svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9221301.asp

http://www.tre.se/templates/Page.aspx?id=2431

http://wwwb.aftonbladet.se/vss/mobil/story/0,2789,499686,00.html
Skillnad 11kr/min..!

//PO

PO
2005-03-30, 17:54
Ganska lustigt egentligen, alla tidningar skriver att det är så dålig täckning med 3G-nätet, jag har sedan någon månad en Nokia 3G-telefon och Telia-abbonemang, på några ställen där jag tidigare hade noll täckning kan jag nu helt plötsligt ringa med 3G-täckning. Det är i det närmaste fullständig täckning läng alla större vägar i Västerbotten, Norrbotten och Norra Västernorrland för mej nu.
Mvh Janérik

Och här är det tvärtom, Stockholms län börjar likna en igelkott, det är nya 3G-master i varje buske men inte f-n hjälper det, Telia GSM går överallt, Comviq vanlig och kontantkorts GSM har enstaka glesa vita fläckar. "Gamla" telefoner från Nokia & Ericsson går bra, men mellangrabbens svindyra 3G-nalle strular konstant, är den inte på reparation så har den ingen täckning, den har fler skumma finesser än Hobbykatalogen men går sällan att ringa med...

Förmodligen bor journalisterna här i närheten ;)

//PO

Bossew
2005-03-30, 19:20
När jag var i Grekland i slutet av januari så funkade min 3 G både på Naxos och i Aten men det gäller att välja rätt operatör då alla inte stödjer 3 G.

bosse

Agapi
2005-03-30, 20:56
Jag kan inte mycket om mobiler men jag vet att det kan löna sig att köpa nytt minneskort här nere(visst heter minikortet i mobilen så:confused: )
, det blir billigare i längden tror jag. Beroende om du kommer att använda den mkt.
Det gör alltid min syrra när hon kommer ner och jag när jag åker upp till Sverige. Vi skickar oftast sms. Men MMS kan du inte skicka från Grekland till Sverige eller tvärtom, ännu.

Jag vet i och försig inte hur det ligger till om du har abonnemang?
Om det är någon skillnad. Alltså billigare eller dyrare.

Förresten vad är en 3G-telefon??

En okunnig/
Agapi:o :)

PO
2005-03-30, 22:09
Mer om mobil i utlandet :cool:

http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,624342,00.html

//PO

Janérik
2005-03-30, 23:33
Jag kan inte mycket om mobiler men jag vet att det kan löna sig att köpa nytt minneskort här nere(visst heter minikortet i mobilen så:confused: )
, det blir billigare i längden tror jag. Beroende om du kommer att använda den mkt.
Det gör alltid min syrra när hon kommer ner och jag när jag åker upp till Sverige. Vi skickar oftast sms. Men MMS kan du inte skicka från Grekland till Sverige eller tvärtom, ännu.

Jag vet i och försig inte hur det ligger till om du har abonnemang?
Om det är någon skillnad. Alltså billigare eller dyrare.

Förresten vad är en 3G-telefon??

En okunnig/
Agapi:o :)


Det heter SIM-kort det som man ska köpa. Vad man egentligen gör är att man köper ett grekiskt abbonemang och behöver inte betala mottagningsavgiften, i stället får den som ringer dej betala för utlandssamtalet till grekisk mobil. Ska man ringa varandra då man är i Grekland eller ringa till andra grekiska abbonenter så är det helt klart lönande att köpa ett grekiskt abb men ska du bara ringa något enstaka samtal under tiden du är i Grekland är det väl tveksamt om det lönar sej. Du måste ju först anmäla ditt nya nummer till alla som kan tänkas ha ärende till dej och dit går det ju en del ringande eller SMS:ande.
Det är ju synd att det inte går att ringa och ändra sitt mobilsvar från Grekland och sedan bara stänga av telefonen som då ger hänvisning till det nya numret, då hamnar man ju på samtalsavgifter för alla som ringer och kopplas vidare till mobilsvar.
Jag tror att man (åtminstone på Telia) kan ringa från ett annat nummer för att ändra inställningarna för mobilsvar men jag minns inte hur man gör. I fall detta fortfarande går att göra så kan man ju faktiskt köpa ett nytt kort i Grekland, ringa upp sitt gamla nummer och ändra mobilsvarmeddelandet till en hänvisning till det grekiska numret men det har jag aldrig testat. Ifall man gör detta så är det viktigt att man aldrig haft igång telefonen i Grekland med det svenska numret för då åker man sedan på kostnaden igen.

En 3G-telefon är den nya generationens mobiltelefoner som kommer att ersätta GSM-telefonerna. De har en massa trevliga funktioner som man aldrig kommer att använda. Föredelen jag ser med dessa telefoner är att själva telefonen ofta är som en liten dator med en hel del (för mej) intressanta funktioner. Telefonen ser för övrigt ut ungefär som en GSM-telefon men är ofta något större då den har en större display.

Mvh Janérik

Athanasia
2005-03-31, 06:46
Tack för alla upplysningar.:) Då klarar vi oss nog bra,vi har en med abbonemang,och en med kontantkort.(mindre än 2 månader kvar,jippie!!!)

xristina
2005-03-31, 07:48
Men MMS kan du inte skicka från Grekland till Sverige eller tvärtom, ännu.

Åh? Det kan man sende fra Hellas til Norge - uten problemer. Veldig greit å sende bilder hjem, slik at de på jobben blir skikkelig misunnelig! :cool:

Bossew
2005-03-31, 13:25
Men MMS kan du inte skicka från Grekland till Sverige eller tvärtom, ännu.



Funkat för mej iallafall.

bosse

Agapi
2005-03-31, 14:16
Funkat för mej iallafall.

bosse

Lägg av!:rolleyes: Hur gjorde du då? Skickade du till annan mobil el dator?
Vart i Grekland var du? När?

Hundra frågor
från Agapi:)

Agapi
2005-03-31, 14:19
Tack så mycket för info!

Nu känns det nästan som om jag skulle kunna doktorera i mobiltelefonkunskap. Så här mkt har jag inte kunnat om mobiler förut;) :cool: ! (Aldrig suttit mig ner för att läsa om dem.)

ciao:)
Agapi

Det heter SIM-kort det som man ska köpa. Vad man egentligen gör är att man köper ett grekiskt abbonemang och behöver inte betala mottagningsavgiften, i stället får den som ringer dej betala för utlandssamtalet till grekisk mobil. Ska man ringa varandra då man är i Grekland eller ringa till andra grekiska abbonenter så är det helt klart lönande att köpa ett grekiskt abb men ska du bara ringa något enstaka samtal under tiden du är i Grekland är det väl tveksamt om det lönar sej. Du måste ju först anmäla ditt nya nummer till alla som kan tänkas ha ärende till dej och dit går det ju en del ringande eller SMS:ande.
Det är ju synd att det inte går att ringa och ändra sitt mobilsvar från Grekland och sedan bara stänga av telefonen som då ger hänvisning till det nya numret, då hamnar man ju på samtalsavgifter för alla som ringer och kopplas vidare till mobilsvar.
Jag tror att man (åtminstone på Telia) kan ringa från ett annat nummer för att ändra inställningarna för mobilsvar men jag minns inte hur man gör. I fall detta fortfarande går att göra så kan man ju faktiskt köpa ett nytt kort i Grekland, ringa upp sitt gamla nummer och ändra mobilsvarmeddelandet till en hänvisning till det grekiska numret men det har jag aldrig testat. Ifall man gör detta så är det viktigt att man aldrig haft igång telefonen i Grekland med det svenska numret för då åker man sedan på kostnaden igen.

En 3G-telefon är den nya generationens mobiltelefoner som kommer att ersätta GSM-telefonerna. De har en massa trevliga funktioner som man aldrig kommer att använda. Föredelen jag ser med dessa telefoner är att själva telefonen ofta är som en liten dator med en hel del (för mej) intressanta funktioner. Telefonen ser för övrigt ut ungefär som en GSM-telefon men är ofta något större då den har en större display.

Mvh Janérik

Bossew
2005-03-31, 14:40
Lägg av!:rolleyes: Hur gjorde du då? Skickade du till annan mobil el dator?
Vart i Grekland var du? När?



Tagit emot från Kreta och skickat själv från Aten, till och från mobil.

bosse

Agapi
2005-03-31, 19:49
Tagit emot från Kreta och skickat själv från Aten, till och från mobil.

bosse

Då ska jag ta och testa nu.

Agapi