handdator

Visa fullständig version : Ett annat Aten och Pireus


Kalimera
2014-11-28, 11:13
Årets tjugofemte resebrev är publicerat.

Ni kan läsa resebrevet här (http://www.kalimera.se/resebrev/2014/resa-till-aten-och-pireus.html).

Malina
2014-11-28, 11:21
UNDERBART resebrev! Detta får mig att längta tillbaks till Aten!

Sunny12
2014-11-28, 11:33
Fantastiskt fina bilder.. klapp_klap..bokhandeln var riktigt charmig i all röran..flabb_flab..måste ju till Akropolis någon gång... JA.. ditt resebrev lockar verkligen till ett ATEN besök, TACK för det Lissi!!.. :)

Monica P
2014-11-28, 12:53
Å så fint!

Lissi
2014-11-28, 15:42
Tack!
Lite kul är att när jag själv klickar på Kalimeras förstasida på den länk Janne lagt upp om Resebrev från Aten och Pireus så kommer det upp en sida om Marathi :confused::confused: Är det bara hos mig?

Lissi

inkfish
2014-11-28, 16:15
Samma här, Lissi. Jag förväntade mig Aten men kom till raka motsatsen. flabb_flab

Länken härinne fungerar dock.

Fina bilder! Särskilt Psirri ser jättefint ut.

Marianne
2014-11-28, 16:50
Så fina bilder från ett vardagligt Aten och Pireus. Bilden från Psirri, där du liknar med Paris, är ju bara sååå fin! Där vill man ju gärna sitta!
Perfekt planering att börja med Aten och sedan sluta med några härliga dagar i Pireus och ute vid havet. klapp_klap

ariadne
2014-11-28, 17:09
Jeg har lest det du har skrevet fra Athen og Pireus, og det har vært en fornøyelse å følge deg. Bildene dine er kjempefine. Tror vi må besøke Athen og Pireus igjen neste sommer, for jeg er som deg fascinert av byen.

Alala
2014-11-28, 17:11
Verkligen tjusigt! Det är sånt här som behövs för att väcka oss folk så att vi får upp ögonen. Själv gillar jag också städer så jag hoppas att det skall bli tid och möjlighet för Aten med omgivning förr eller senare.

Tackar och bockar!

/ Anne klapp_klap

Masse
2014-11-28, 17:17
Mina varma känslor för Aten och Piraeus är väl kända. Därför nöjer jag mig med ett STORT TACK Lissi för härliga bilder!

:) Masse

Masse
2014-11-28, 17:20
Tack!
Lite kul är att när jag själv klickar på Kalimeras förstasida på den länk Janne lagt upp om Resebrev från Aten och Pireus så kommer det upp en sida om Marathi :confused::confused: Är det bara hos mig?

Lissi

Japp, hos mig också. Något är kajko med länken.
:) Masse

Kalimera
2014-11-28, 17:28
Lite kul är att när jag själv klickar på Kalimeras förstasida på den länk Janne lagt upp om Resebrev från Aten och Pireus så kommer det upp en sida om MarathiFixat!

Annki
2014-11-28, 18:11
Tack Lissi för ett jättefint resebrev med så vackra och personliga bilder!

Ann-Kristin bye_bye

Katitzi
2014-11-28, 18:43
FIIINT Lissi!:D
Fastän jag var i Rom samtidigt som du var i Aten så suger det till i greklandstarmen när jag ser dina bilder...:o Grekland har något alldeles särskilt.
Men det behöver jag ju knappast nämna här på detta forum!:p

Katitzi:)

MariaJ
2014-11-28, 19:06
Tack för ett fint resebrev Lissi! Även om jag normalt inte har någon direkt längtan efter en storstadssemester så lockar det ändå liiite med Aten efter att ha sett dina fina bilder. klapp_klap

Maria

Lissi
2014-11-28, 19:27
Tack alla! Athen ÄR underbart !
Där finns allt!
Lissi

Tomas N
2014-11-28, 21:42
Har sagt och skrivit det förr;

Ge Aten och Pireus en chans att visa upp sig.

Lissi
2014-11-28, 21:58
fb_gilla.

Lissi

LaRose
2014-11-29, 01:11
Vilket underbart resebrev, Lissi!
Jag som bestämt att inte ta in en enda pryl till i mitt hem, bara göra mig av med, greps av habegär när jag såg loppisbilden. Den ljusblå/turkosa madonnan med barnet nere till vänster... den skulle jag faktiskt kunna bereda plats för... pust. Tror du dom har nån webbutik?

Lissi
2014-11-29, 08:14
LaRose, man skulle väl inte tro det, men med dessa greker vet man ju aldrig:D.

Vi köpte vårt reseminne i ett konstgalleri i Plaka. Betydligt dyrare.......Men oj så fint. Vi föll pladask! Vi skulle heller inte ha något mer hem.....

Lissi

Lissi
2014-11-29, 10:25
Här är vårt reseminne .Figurerna är ganska tunga så de fick bäras i handbagaget.
Vi gillar dem verkligen! Det galleriet i Plaka kan verkligen rekommenderas.

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/reseminne_zps96541a52.jpg
Yanni Souvatzoglou heter konstnären och vi kunde köpt ALLT i galleriet....så häftiga saker hade han och sonen. www.yannisouvatzoglou.gr

44 Voulis street i Plaka

Lissi

lenapg
2014-11-29, 11:37
Tack för ett fantastiskt resebrev! :)
Lena PG

yannis
2014-11-29, 14:00
Bra fotograf(er), som hittade smycken att fota och har gjort städerna intressanta.
Birgitta.

semlan
2014-11-29, 14:08
Tack Lissi för ett fint resebrev. Athen och Pireus är underbart. Vi letade efter restaurangen Rakadiko i höstas men hittade inte dit:( . Hoppas att vi hittar den nästa år.

Återigen tack för ett fint resebrev.
Anna

Marianne
2014-11-29, 14:51
En härlig skulptur ni köpte, Lisa. Jag forstår att ni bara "måste" ha den med er hem.
Affären minns jag mycket väl, vi har gått forbi många gånger på väg till Adonis i Plaka. Jag minns de vackra figurerna de hade där i fönstret, men jag tror aldrig vi vågade oss in i butiken, viste att frestensen ville vara stor, men att vi inte hade pengar till det. (Våra pengar gick till musik, idag har vi så mycket musik att jag gärna skulle gå in och se de vackra statyerna igen.)
Grattis till ett fint köp!

Alala
2014-11-29, 15:30
Verkligt fina skulpturer. Min spontana reaktion var faktiskt kungen och drottningen av Sverige! Och detta i positiv bemärkelse. ;)

/ Anne :)

zakka
2014-11-29, 18:04
Åh Lissi vilket underbart resebrev från Aten och Pireus! Bilderna är fantastiska!!! Jag blir SÅÅ himla sugen på att göra en likadan resa! Någon gång SKA det bli av!!! Tills dess kommer jag att njuta av dina bilder om och om och om igen... :)

Mvh zakka

Lissi
2014-11-29, 19:59
Tack snälla...av 400 bilder är det så svårt att välja max 30!
Man vill ju gärna att bilderna ska locka till resa för de som aldrig varit i Aten och Pireus. Vi hamnade på så trevliga ställen...bla bartendermässa i Gazi....fast vi råkade komma in bakvägen så vi fattade inte först varför vi kunde få gratis spritdrinkar bara "så där" :D

Lissi

kari
2014-11-29, 23:24
Tusen takk for herlige bilder fra Athen og Pireus:)
- og skulpturene er virkelig STILIGE fb_gilla
Jeg forstår godt at dere falt for dem bye_bye

LaRose
2014-11-29, 23:36
Åh, va roligt att få se vad det var ni köpte! Färgkombinationen gult/blått gör dem extra intressanta, tycker jag.

Thira
2014-11-30, 08:40
Tack för fint resebrev Lissi. Ni har besökt flera av de områden i Aten som en vän till mig därifrån rekommenderade mig att besöka nästa gång jag kommer dit.Thissio och Excharchia bl.a. Supersnyggt reseminne blev det också såg jag. Kul att se foton även på graffiti, som ju får sägas vara "ungdomen av folkets" raka och uttrycksfulla språk.
Nu vill jag tillbaks. På stuberten!

Lissi
2014-11-30, 10:09
Ni har besökt flera av de områden i Aten som en vän till mig därifrån rekommenderade mig att besöka nästa gång jag kommer dit.Thissio och Excharchia bl.a. Kul att se foton även på graffiti, som ju får sägas vara "ungdomen av folkets" raka och uttrycksfulla språk.
Nu vill jag tillbaks. På stuberten!

Thira, jag kan rekommendera både Thissio, (Och då inte bara området närmast Akropolis), Pangrati, Mets (med en fin icke-ortodox kyrkogård), Exarchia, Neapoli,Kapsali, Kolonaki samt inte minst området runt Gazi. Vill Du se grafitti , både fin och med avartskluddet, så ska Du gå i Psirri, Metaxurgiou, Keramikos, Omonia och området runt Monastiraki. ÖVERALLT har Du grafitti...

Varubilar på Epidavrou kan se ut så här:


http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Bilparingepidavrou_zps37d66b26.jpg

Metron till Pireus

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/MetrontillPireus_zps331b0454.jpg

Grafitti i Echarxeia:

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Exarchia-grafitti2_zps526e7f78.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Exarchia-grafitti_zps1d758073.jpg


Även en skola med Grrafitti i Pangrati (tror jag det var)

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Vackergrafitti2_zpse3f86f97.jpg
..och så ett hyreshus i Psirri nära Monastiraki

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Vackergrafitti1_zpsd7bafd7c.jpg

Som sagt, Graffitti-lovers Åk till Aten!

Lissi

Thira
2014-11-30, 11:05
Det är lustigt och jag kan inte riktigt förstå varför. Men just när det kommer till grafitti har jag en "soft spot". Detta samtidigt som jag anser att klottret så klart förstör och i Grekland har man ju redan svårt ekonomiskt med underhåll av Aten. Men trots detta så är det något med klottergrafitti och mer konstnärlig sådan som hugger tag i mig. Personligen skiljer jag dock mellan s.k "tags" som personen "pinkar revir" med och på protester med någon form av budskap mot samhällsordningen. Det är någon som vill protestera mot något och ungdomar är så som ungdomar är. Deras reaktioner är så direkta och ofta rakt ut på ett sätt som säger så mycket om den tid de lever i, sammanhanget de befinner sig i osv. Och å andra sidan så finns det naturligtvis betydligt mer konstruktiva sätt att protestera på. Men kanhända inte just i den värld och omgivning de befinner sig i. Nåväl, dubbelt är det för mig i vilket fall.
Tack för ytterligare fina grafittibilder.

Kalimera
2014-11-30, 15:07
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/reseminne_zps96541a52.jpgJag hade haft väldigt svårt att inte köpa dem. Helt fantastiska! klapp_klap

Vi har köpt en del skulpturer i Grekland, och skulle gärna ha fler. För några år sedan var det nära att vi köpte en stor tavla i Plaka. De skulle skicka hem dem. Vi gick dit fler gånger, men valde till sist att inte köpa den. Priset var lite väl saftigt för vår ekonomi, den kostade drygt 23 000 kr. Hur mycket gav ni, om man får fråga. ;)

Lissi
2014-11-30, 15:18
Janne, priset var egentligen 320€ styck, men eftersom vi köpte paret så fick vi 40€ i rabatt, så 600 € gav vi. Där fanns en helt underbar tavla också som vi grunnar på fortfarande.....;) Går att få skickad hem via beställning på nätet....
Men vi kommer ju att återkomma till galleriet så vi får se. Konstnärerna, far och son, ska ha utställning 2 ggr Frankrike i sommar, men när de är i Paris så har vi inte kommit än....De inredde också svenska ambassaden i Berlin.... De finns representerade i Danmark.

Lissi

Kalimera
2014-11-30, 19:12
Janne, priset var egentligen 320€ styck, men eftersom vi köpte paret så fick vi 40€ i rabatt, så 600 € gav vi. Där fanns en helt underbar tavla också som vi grunnar på fortfarande.....
Skulle gärna betalt det jag också. Grunnar också på den där tavlan vi såg, men den är nog såld nu. Ville inte fota den, så jag kan inte visa, men det var fantastiskt, och så grekisk!

Thira
2014-11-30, 19:30
Janne, priset var egentligen 320€ styck, men eftersom vi köpte paret så fick vi 40€ i rabatt, så 600 € gav vi.

Lissi

fb_gilla Låter som ett kanonbra pris.
Återigen, otroligt fina.
Grattis till ett riktigt kap!

Monica C
2014-11-30, 23:53
Lissi,vilket underbart resebrev alla dessa fantastiska foton,en ren njutning att få ta del av.
Monica:)

Eva L
2014-12-01, 06:48
Den utbredda graffitin och klottret är en katastrof för många gamla byggnader i Aten. Saneringen är svår och kostsam och många husägare kan inte åtgärda det. När jag pratar med mina grekiska vänner som har det lite bättre ställt berättar de att många som levt på familjernas tillgångar nu fått det svårare när pengarna börjar ta slut. Då förfaller husen. Projekt med legal graffiti är viktiga men tyvärr verkar ju hela staden ha blivit något som många tar sig friheten att använda som duk.

Eva

Thira
2014-12-01, 07:12
Den utbredda graffitin och klottret är en katastrof för många gamla byggnader i Aten. Saneringen är svår och kostsam och många husägare kan inte åtgärda det. När jag pratar med mina grekiska vänner som har det lite bättre ställt berättar de att många som levt på familjernas tillgångar nu fått det svårare när pengarna börjar ta slut. Då förfaller husen. Projekt med legal graffiti är viktiga men tyvärr verkar ju hela staden ha blivit något som många tar sig friheten att använda som duk.

Eva

Jag menade att jag tycker fenomenet som sådant är intressant ur ett sociologiskt perspektiv.
Inte att det är bra att det sker för den skull.

Lissi
2014-12-01, 09:55
Vi blev rätt chockade faktiskt att så gott som ALLA hus i de stadsdelar vi var i hade någon form av klotter om inte annat så en svart "tag" på fasaden eller på brevlådan eller något källarfönster. En dag tittade vi särskilt efter hus som INTE hade något klotter alls och det var inte ens en handfull....tror det var 4 st totalt på hela dagen. När vi satt vid favoritstället Kapnikarea på en tvärgata till Ermou, så var hela väggen vid borden nedklottrad och vid en av de mysiga tavernorna i Psirri där vi skulle sätta oss ute var hela väggen nerklottrad bara med svart utan någon som helst finess eller budskap. DET är trist, men staden i sig är HELT underbar och där vi såg minst klotter var faktiskt i Plaka som rustats upp och där det blivit riktigt mondänt med flotta barer, restauranger och gallerier. i Pireus var det väldigt fint och inte alls så mycket klotter. Jag tror det är under de våldsamma demonstrationerna som förekommit i Aten som det mesta av klottret kommit till. Men som sagt...Aten älskar vi oavsett!!!flabb_flabflabb_flab

Lissi - som gärna firar nästa jul i Pireus!

Ylvan
2014-12-01, 20:04
Härligt resebrev och bilder Lissi! :)
Nu kan jag t o m tänka mig att åka till Aten igen, fast kanske helst till Pireus då.
Vilka fina figurer, förstår att de åkte med hem ;)
Ylva

Anna Pernilla
2015-01-11, 18:42
Ååååh, vad jag längtar till Aten nu! Tack för ett härligt fotoresebrev ifrån mitt älskade Aten! Så kul att läsa någon mera ger Aten en chans och upptäcker denna levande stad. Har bott där för många år sedan och har tyvärr inte varit där på några år men i sommar är det äntligen 5 dagar inplanerade efter båtluff. Nu längtar jag jätte mycket!

Lissi
2015-01-11, 21:12
Ja, Aten kommer alltid att ha en alldeles speciell plats i mitt hjärta! Jag är glad att Du gillade fotona.

Lissi

Sunny12
2015-02-21, 15:59
Vart någonstans i Piraeus finns denna taverna?
http://kalimera.se/resebrev/2014/aten/27.jpg

Ser ju underbart ut med den utsikten, Lissi!.. :)

Lissi
2015-02-21, 16:21
Tavernan heter Santorini. Vi promenerade flera timmar efter havet och jag minns inte exakt, men det går kanske att söka på google och få exakt adress. När man går flera dagar och strosar och njuter så minns man inte exakt, men jag TROR att går man tillräckligt långt th så kommer man till stora hamnen. Alltså nånstans mellan hamnen Zea och färjehamnen.... Det låg massor av fiskrestauranger efter vägen och det var fullt överallt!

Lissii

Sunny12
2015-02-21, 16:25
Någon gång ska jag väl strosa där med, men då behöver jag mer tid!.. :)

Så underbart att det var fullt på alla tavernor, alltså i december!

Lissi
2015-02-21, 17:04
Sunny...det bor ju ca 200.000 pers i Pireus och på lördagar -söndagar är det extra mycket folkliv på alla tavernor och caféer efter havet särskilt och i småbåtshamnarna. Många atenare kommer ju också. Nu var det ju dessutom osedvanligt varmt med ca 25 grader.

Pireus är en fantastisk stad att vara i på hösten/vintern.
Jag "scannade" av TripAdvisor för att se om Santorini fanns där men hittade inget. Däremot en massa ställen jag skulle vilja äta på så det blir återbesök garanterat!:D

Lissi

Sunny12
2015-02-21, 17:26
Jodå jag vet att invånarantalet är högt, men visste inte att ni just varit ut och ätit där under en helg!
Härligt i vilket fall som helst!.. :)

Ps. Jag var ju ut och käkade vid den lilla marinan i våras... på en söndag när jag övernattade på Phidias hotell och det var underbart att sitta där och kolla in folklivet.

Lissi
2015-02-21, 17:36
Jag är inte säker på om det var en lördag eller söndag Sunny...tror faktiskt inte det för det var en lördag vi kom dit och det var nån av de sista dagarna vi åt där...det var mycket folk varje dag.....:D Jag tror att utelivet i Grekland ÄR stort varje dag och att äta ute med vänner prioriterar man trots dåliga tider. Även alla caféer är ju fulla. Grekerna kan ju sitta i timmar över en kaffe och diskutera. Vi skulle ha mer sånt hemma!!

Lissi

Sunny12
2015-02-21, 18:15
Ja, just det är så underbart med grekerna att de kan sitta i timmar på ett café eller taverna, på slutet av min semester brukar jag bli likadan!.. flabb_flab