handdator

Visa fullständig version : Storsatsning på turism


Kalimera
2014-11-17, 09:34
Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_14/11/2014_544617) skriver om ett jättesatsning på östra Kreta, vid Kavos Sidero som ligger norr om palmstranden Vai. Där ska byggas ett turistområde på 25 km² som omfattar 5 hotell (jag antar att det är stora hotell) och en golfbana.

I artikeln nämns även Kilada Hills på östra Peloponessos där det ska byggas ett lyxhotell, och en golfbana.

xenos
2014-11-17, 13:14
Inga särskilt bra nyheter...

En reaktionär kretavän har sagt sitt.

Admirala
2014-11-17, 14:06
Akk o ve!

Kilada er en kjempesøt liten fiskerlandsby, omtrent uten turisme, selv om Europas lengst bebodde grotte (Franchthi) ligger like over sundet. Avsporing: Man har forøvrig, muligens, funnet Europas eldste skjelett i den grotten.
Nåvel, for Kiladas skyld er det jo bra om det kommer turister, men hotellene blir vel AI __D

Forøvrig er det masse nasjonale og internasjonale steinrike folk som har sommervillaer i dette området. De setter sikkert pris på golfbanen :cool: snyft_drop

yannis
2014-11-17, 14:33
Ja tror att det är synd om sydöstra Kreta. Hotell för 2000 rum är lite synd. (Som dom säger)
Birgitta.

Alala
2014-11-17, 17:18
Angående Kreta undrar jag om det är samma projekt som vår guide Anna talade om när vi satt i bussen på väg från Vai-stranden eller var det Kato Zakros? Det var i alla fall frågan om ett stort projekt och golfbana....jösses när man ska ha ett så dåligt minne. :o Och var det månne ännu så att klostret Toplou var markägare och hade alltså då sålt till dessa investerare. Jaja, kanhända att jag minns helt fel. :o Hur som helst så fanns det öster om Sitia en stor, helt tom hotellby som ALDRIG lär ha varit i använding. Så ibland undrar man vad de håller på med. :confused:

/ Anne

Kalimera
2014-11-20, 18:48
Hur som helst så fanns det öster om Sitia en stor, helt tom hotellby som ALDRIG lär ha varit i använding.Antar att det är det här stället du menar.


http://www.kalimera.se/bilder/bilder/kreta-dionysos-village.jpg

Dionysos village fotad från bilen.

Alala
2014-11-21, 05:37
Precis!

/ Anne :)

xenos
2014-11-21, 07:15
Antar att det är det här stället du menar.
Dionysos village fotad från bilen.

Ett sådant misslyckande borde avskräcka till nya försök på östra Kreta. Vems desperation är det vi ser i ett nytt försök?

Lissi
2014-11-21, 07:58
Varför inte renovera den byn istället?

Lissiu

ramses
2014-11-21, 08:48
Må aldrig Kato Zakros råka ut för detta öde...!!

kari
2014-11-21, 13:48
Hur som helst så fanns det öster om Sitia en stor, helt tom hotellby som ALDRIG lär ha varit i använding. Så ibland undrar man vad de håller på med. :confused:
/ Anne

Vi reagerte også (negativt) på dette s t o r e hotellanlegget, Dionysos Village, da vi var i området i nov 2011!

kari
2014-11-21, 13:50
Varför inte renovera den byn istället?
Lissiu

Enig, i allefall v e l d i g mye bedre enn å bygge flere bye_bye

yannis
2014-11-21, 15:08
Ett upprop har även gått ut angående exploateringen på södra Kreta.
Det gäller TrioPetra/Akoumia. Tanken där är att bygga 700 små stugor med plats för över 2000 bäddar. Stranden ska privatiseras och stängas av för andra än gäster.
Visst vill jag att Grekland ska ha en omfattande turism. Men denna typ av exploatering brukar inne gynna befolkningen, tvärtom.
Birgitta.

Kalimera
2014-11-25, 20:37
Det gäller TrioPetra/Akoumia. Tanken där är att bygga 700 små stugor med plats för över 2000 bäddar. Stranden ska privatiseras och stängas av för andra än gäster.Varje gång jag kommer till Triopetra förvånas jag över att platsen inte är exploaterad överhuvudtaget. De tiderna kanske tyvärr är förbi. :o

amanda
2014-11-26, 16:06
Det verkar vara samma engelska projekt som domstolen i Aten stoppade för några år sedan.Klostret i Touplou som äger marken ville sälja och olivbönderna såg sitt vatten som de behövde, gå till golfbanor och swimmingpooler. De organiserade sig och samlade in pengar för att betala advokat och lyckades stoppa projektet förra gången.Vi får hoppas att de får hjälp och orkar en gång till.

Lissi
2014-11-26, 16:26
olivbönderna såg sitt vatten som de behövde, gå till golfbanor och swimmingpooler. De organiserade sig och samlade in pengar för att betala advokat och lyckades stoppa projektet förra gången.Vi får hoppas att de får hjälp och orkar en gång till.

fb_gilla Det får vi hoppas! Det är så trist med allt detta storskaliga!

Lissi

Malina
2014-11-26, 20:51
Usch!

Kalimera
2016-03-18, 10:39
Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_14/11/2014_544617) skriver om ett jättesatsning på östra Kreta, vid Kavos Sidero som ligger norr om palmstranden Vai. Där ska byggas ett turistområde på 25 km² som omfattar 5 hotell (jag antar att det är stora hotell) och en golfbana.

I artikeln nämns även Kilada Hills på östra Peloponessos där det ska byggas ett lyxhotell, och en golfbana.

Nu har projektet fått klartecken enligt Chania Post (http://www.chaniapost.eu/2016/03/15/minoan-group-crete-luxury-project-gets-go-ahead-from-greece/). 1200 nya jobb kommer att skapas, och det är ju bra.

SvinFin
2016-03-20, 13:32
När jag var på plats så såg jag ett antal större (och mindre) hotell som stod övergivna som betongskelett. Jag ifrågasatte varför de inte gjordes i ordning och fick då svaret att det salta vattnet i havet inte är bra för obehandlad betong som då börjar vittra. Denna processen börjar ganska fort.
Efter några år i saltvattensfukt så blir de utdömda.

Om detta stämmer eller ej vet jag inte, men det låter rimligt i mina öron.

Synd...för ett mindre hotellskelett skulle vara perfekt att färdigställa.

amanda
2016-04-13, 20:54
Det låter bra med nya jobb men...
Detta är ett projekt som olivodlarna här nere länge kämpat mot eftersom det innebär att deras vatten går till pooler och golfbanor istället för bevattning.Det är också ett hårt slag för all småskalig turism i detta område som lockar naturälskare,stora hotellkomplex är inte vad de vill ha.
Detta projekt stoppades av högsta domstolen ? i Aten för några år sedan.
Då hade olivodlarna samlat in pengar genom olika arrangemang för att ha råd med en bra advokat.Och fram tills nu andades vi ut och trodde det var stoppat.Sorgligt!

ricky
2016-04-14, 10:49
Målgruppen är antagligen Ryssar, asiater och östeuropeer?


Vi i Norden och väst blir väl mer o mer medvetna (tror/hoppas jag) om de negativa effekter som all inc och såna här artificiella turistbyar för med sig och vi söker nog i högre grad det mer genuina och äkta även om all inc tyvärr ökar i popularitet.


Tyvärr är det nog inte heller lokalbefolkningens fickor som fylls?

Lissi
2016-04-14, 10:58
Inga särskilt bra nyheter...

En reaktionär kretavän har sagt sitt.

fb_gilla

Småskaligt ska det vara....Det är SÅ tråkigt med alla turistkomplexen med AI


Lissi - i det avseendet också reaktionär!

Kajja
2016-04-14, 11:06
Målgruppen är antagligen Ryssar, asiater och östeuropeer?


Vi i Norden och väst blir väl mer o mer medvetna (tror/hoppas jag) om de negativa effekter som all inc och såna här artificiella turistbyar för med sig och vi söker nog i högre grad det mer genuina och äkta även om all inc tyvärr ökar i popularitet.


Tyvärr är det nog inte heller lokalbefolkningens fickor som fylls?

Håller fullständigt med!!
Har aldrig/ ska aldrig beställa All inc.
Vill gynna de lokala tavernorna.
Dessutom är maten bättre. Vad jag har hört så
är den ganska smaklös i storköken.
Man samlar även på sig många upplevelser och minnen
i de små genuina restaurangerna.
bye_bye

Kalimera
2016-04-14, 15:43
Då hade olivodlarna samlat in pengar genom olika arrangemang för att ha råd med en bra advokat.Och fram tills nu andades vi ut och trodde det var stoppat.Sorgligt!Ja, då kommer ju allt i en helt annan dager. Sorgligt - absolut!