handdator

Visa fullständig version : Resplaner


Solkatt
2006-03-25, 12:21
Hej!
Första inlägget här på kalimera....Tänkte ställa en fråga till er rutinerade och erfarna!

Vi har planer på att åka i slutet av maj(typ 25:e) till Serifos+sifnos med våra 2 barn på 2 och 8 år. Är det varmt i vattnet redan då? (Har hört att Koufonissi är ok då men där har vi redan varit...underbart, men nu vill vi se något annat.)

Någon som vet om Sterling är ok att åka med...verkar ju ok utan mellanlandningar???

inkfish
2006-03-25, 12:29
Fullt badbart för en svensk men inte särskilt varmt, är min erfarenhet - lite svårt att ligga i vattnet långa stunder.

Solkatt
2006-03-25, 22:55
Vi blir lite tveksamma...men det ser ut som att den enda tiden för resa är 27:e maj till 10 juni....för mig är juli inget alternativ...(varmt och mycket folk för vår yngsta...)

Skulle Amorgos och öarna i närheten vara ett bättre alternativ???

Elisabet
2006-03-25, 22:57
Någorlunda varmt vatten kan ni nog bara räkna med på södra Kreta vid den tiden.

inkfish
2006-03-25, 22:58
Får förtydliga: jag har inte varit på Serifos/Sifnos vid den tidpunkten. Jag har varit på Tinos, Amorgos och i Dodekaneserna/Nordöstra egeiska, det är därifrån mina erfarenheter är.

Du blev nog mer avskräckt än jag hade avsett: det är helt okej att bada under den tidsperiod du nämner. Men det är inga 25 som man är van vid från september. Däremot skulle jag tippa att det är 20-21 i vattnet, åtminstone där jag varit. Bada är alltså helt okej men jag skulle inte ligga i och snorkla i 20 minuter.

Solkatt
2006-03-25, 23:04
ok,....jag kanske låter lite halv-hysterisk angående badtemperaturen..men vi åkte till sydamerika hela förra sommaren (alltså till vintern) så vi vill ha det somrigt...även om vi inte bara vill vara vid stranden...

Så ni avråder inte ialla fall?? Man åker inte ner "bara" för att vandra denna tidpunkt...(något jag gärna skulle göra, men inte så "barnvänligt")

inkfish
2006-03-25, 23:07
Nejnej, det är definitivt badsemester man åker på! Vi är väl vikingar, för sjutton:D ;)

Under hela 90-talet åkte jag till Grekland, mest Dodekaneserna, ca 23 maj och var nere 2-3 veckor. Jag badade varenda dag och det var verkligen inga vinterbad. Vad är det här hemma vid den tiden, 17 grader?

inkfish
2006-03-25, 23:14
*anropar fler som varit i krokarna dit solkatten ska i maj/juni, alt nån som är säkrare på att höfta badtemperaturer än vad jag är*

Solkatt
2006-03-25, 23:19
Jo,jo....!!
Tack för svaren!!!

Solkatt
2006-03-25, 23:22
Ja det vore bra med flera tips! Underlag till förhandlingarna här hemma!!

Marianne
2006-03-26, 00:37
Vi har ofta åkt i maj och juni - perfekt, tycker vi.
Har alltid badat stort sett varje dag (oavsett vilken ö vi varit på), och jag tror snarare vattnet är kallare på Koufonissi än på Sifnos - om det nu skulle vara någon skillnad.
Sifnos/Serifos är en fin kombination.

Sterling är OK att åka med.

Marianne

Solkatt
2006-03-26, 15:36
Det låter som att det blir en bra period att resa....! men jag började kolla båtturer Pireus - Serifos och det går ju bara en tidig morgonbåt...så vad göra.?

Stanna i athen känns inte som ett alternativ, kanske man skulle kunna åka över till Egina för att sedan tidigt i ottan ta sig tillbaka till Pireus nästa dag ......


Annars flyga till Santorini (verkar ju inte gå några båtar till Serifos där heller?)

Har ni några tips?

Solkatt
2006-03-26, 17:37
Jag tror inte att jag riktigt vet hur man gör här på forumet..men nu skriver jag en liten fundering till här...

Hur skulle det vara att flyga inrikes Aten-Milos???? Blir lite dyrare men kan man lita på att flyga från milos samma dag som flyget går hem från Aten??
(Milos-Aten 16.05-16.45 Aten-Stlm. 22.00...?)

Isåfall slipper vi övernattning i Aten/alt Egina med barnen....och det blir verkligen korta båtturer..milos-serifos-sifnos

Peter
2006-03-26, 18:04
...kan man lita på att flyga från milos samma dag som flyget går hem från Aten??
(Milos-Aten 16.05-16.45 Aten-Stlm. 22.00...?)

Inrikesflyget brukar gå att lita på. Och i Maj är det ingen större risk att det skulle bli inställt pga blåst. Jag hade definitivt gjort så för att få en extra dag/kväll på ön. Och så har ni gott om tid att byta plan i Athen.

Peter

Abi
2006-03-26, 19:28
Ja det vore bra med flera tips! Underlag till förhandlingarna här hemma!!

Förra året var vi 6 - 19 juni (bara veckan senare) på Sifnos, Milos och Syros. Helt underbara öar, som vi badade mycket på hela tiden. Och även snorklade en hel del. Vi är absolut inga vikingar, även om vi gillar att bada. Sen tror jag inte det går att vara alldeles säker på temperaturen, den varierar nog mellan olika år. Vi har åkt där vid månadsskiftet ett par gånger förut, och alltid tyckt det har varit fullt tillräckligt varmt. T.o.m. väl varmt ibland i luften.

Hoppas ni får en lyckad resa!:cool: bye_bye

/Abi

PS. Angående båtarna från Pireus, tror jag inte de tiderna är utlagda än. (Rätta mig om jag har fel, någon som vet mer.) I alla fall åkte vi på e.m. till Sifnos, via Serifos om jag inte minns fel. Det var lagom att ta bussen till Pireus, köpa biljetter till båten och ta en lååång, härlig lunch innan båten gick. DS.

solstråle
2006-03-26, 20:06
Hej!
Även jag vill tala om att Sterling är helt ok att flyga med.
Att ta inrikesflyget direkt till Milos skulle jag verkligen rekomendera. Det är skönt att veta att man kommer ut i övärlden direkt. Dessutom ligger ju både Sifnos och Serifos nära Milos och speciellt mycket dyrare blir det ju inte. Har båtluffat ett antal gånger i början av juni och visst har det varit lite kallt i vattnet men inte tillräckligt för att hålla mig och mina barn borta från att bada.