Visa fullständig version : Bildgåtor från Paddan?
Varför går det inte längre att lägga in bilder till bildgåtor genom min i-Pad? Har jag kommit åt någon inställning eller vad gör jag för fel? Det blir bara en massa text i stället för en bild.:eek:
Katitzi:)
Kalimera
2014-11-13, 09:43
Varför går det inte längre att lägga in bilder till bildgåtor genom min i-Pad? Har jag kommit åt någon inställning eller vad gör jag för fel? Har det funkat tidigare har du troligen fibblat med något för vi har inte ändrat på något.
Jag kan inte fatta vad det kan vara för fel!snyft_drop
Så här blir det när jag försöker lägga in en bild från ett album här på Kalimera:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=416&pictureid
Katitzi:(
Kalimera
2014-11-14, 08:35
Jag kan inte fatta vad det kan vara för fel!Det fattas några siffror i länken till bilden, så jag tror att du inte har kopierat hela länken. Bilderna finns i albumet, så jag tror att det är problemet. Länken ska sluta med: pictureid=och några siffror.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=416&pictureid=7437
Och bilden ser ut så här:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=416&pictureid=7437
Janne kan man alltså ladda upp direkt på Kalimera om man bara börjar i ett album här? Jag använder photobucket men de har ändrat gränssnitt så jag hittar inte var man förminskar bilderna, de blir pinsamt stora varje gång.
Janne kan man alltså ladda upp direkt på Kalimera om man bara börjar i ett album.
Så gör jag alltid!.. :)
Tack, bra att veta! Då får de förmodligen en storlek som passar forumet bättre än mina fototapeter.
Kalimera
2014-11-14, 13:11
Då får de förmodligen en storlek som passar forumet bättre än mina fototapeter.Dock är kvalitén inte lika bra som på Photobucket.
Jag som är så datorokunnig och teknikokunnig skulle önska att man kunde lägga ut bilder direkt från mobilkameran till Kalimera som man kan till FB. Nu när jag lägger upp från Photobucket, så kommer tydligen länkar till andra bilder upp också som inte jag kan se.:confused: Nu kan man ju aldrig lägga ut bilder direkt på resor...eller har jag missat allt:eek:
Lissi
Lissi menar du att andra kan se fler bilder än den du lagt ut länk till? Det ska inte gå om du loggat ut från photobucket.
Janne - tack, då vet jag!
[QUOTE=inkfish;347529]Lissi menar du att andra kan se fler bilder än den du lagt ut länk till? Det ska inte gå om du loggat ut från photobucket.
/QUOTE]
Jo, när jag la ut bilder i tråden från "Ett annat Pireus " så skrev en medlem ett PM att det gick att klicka på en länk och se massor av andra bilder ur mitt Photobucket album. Jag fattar inte hur, men hon beskrev motiven på flera av bilderna. :confused: :confused:Jag kunde inte klicka fram dessa själv. Nu gjorde det inte så mycket för på mitt Photobucket finns bara bilder som jag publicerat på just Kalimera, som fotogåtor, trådar om andra städer o s v. Men det kan ju vara bra att veta för andra. Jag fattar inte hur det går till men det "går tydligen till" ibland:confused::confused:
Lissi
Men hade du loggat ut från photobucket då?
Jag fick detta PM en eller ett par dagar efteråt och då var jag definitivt utloggad.
Lissi
Loggar photobucket ut automatiskt? Jag är inte säker på det.
Jag har aldrig aktivt tryckt på någon logga-ut knapp på Photobucket, bara kryssat bort fliken. Har jag varit inloggad i alla tider då? Jag får ju logga in varje gång jag ska ladda upp nåt. Det är ju det jag säger, att jag är för dålig på teknik....men som sagt, alla bilder finns redan på Kalimera...
Lissi
Jo, när jag la ut bilder i tråden från "Ett annat Pireus " så skrev en medlem ett PM att det gick att klicka på en länk och se massor av andra bilder ur mitt Photobucket album. Jag fattar inte hur, men hon beskrev motiven på flera av bilderna. :confused: :confused:Jag kunde inte klicka fram dessa själv. Nu gjorde det inte så mycket för på mitt Photobucket finns bara bilder som jag publicerat på just Kalimera, som fotogåtor, trådar om andra städer o s v. Men det kan ju vara bra att veta för andra. Jag fattar inte hur det går till men det "går tydligen till" ibland:confused::confused:
Lissi
Så är det faktiskt! Upptäckte detta av en händelse i somras och fick gå in och deleta rubbet av albumen jag lagt in där (lite panikartat :eek:), hade inte tid att gå igenom bild för bild. Nu finns där bara bilder som jag laddat upp som t ex bildgåtor här på Kalimera. Tilläggas bör att jag loggat ut korrekt varje gång från Photobucket så det verkar inte var ngn säkerhet?
Simetra :cool:
Har ni kollat i inställningar så att era album är låsta? Mina är det. Jag kan dock inte säga exakt var jag låste dem, har mest använt appen rätt länge. Men i begynnelsen låste jag dem antagligen i webbversionen och så har det hängt med till appen.
Jeg er også teknisk"okunnig", og for en tid siden satte jeg inn en bildegåte med en "for lang/omfattende" adresse!
Jeg ble forskrekket da jeg oppdaget at jeg med den kunne komme rett inn på mitt /mine Photobucket album:eek:
Jeg skrev et PM til Janne, som rettet opp feilen/adressen for meg den gangen:)
Men hver gang jeg klikker på linken til et bilde på Photobucket for å kopiere, så kommer den f o r omfattende adressen.
- men nå er jeg obs på det og fjerner tegnene først og sist i adressen, slik at den begynner og slutter med "IMG".
Kanskje det er samme sak som hender deg Lissi?
Det var ikke slik på Photobucket tidligere, da kom kun den adressen som viser det e n e bildet man ønsker å vise, så...:confused:
Men når man v e t, går det greit å rette det før man "skickar"svar bye_bye
Ok då vet jag hur adressen ska börja och sluta. Det var ju ändå lite skönt att höra att det hände fler. det konstiga är dock att jag inte fattar VAR länkarna syns, för när jag ser bilder i ett inlägg så sitter jag aldrig och klickar på den bilden för att ev se nån länk eller komma vidare. Ser några av er alltså ingen bild utan bara en länk? eller klickar ni på bilderna också...:confused:Jag klickade på alla mina bilder i mitt inlägg om Pireus men det fanns ingen av de alternativ som fanns under som gav mig åtkomst till mitt photobucket....
Men för mig är det skit samma för jag har bara bilder till Kalimera på Photobucket, så de har ni redan sett:D
Lissi
Nja, alltså IMG är taggar som gör att länken blir en bild. Och länken ser man om man väljer citatsvar i inlägget här. Bland de fyra alternativen med länkar som photobucket erbjuder väljer man alltså den där det står IMG.
Lissi, ser du något hänglås på dina album? Om inte, bör du kunna hitta ett ställe där man låser. Troligtvis i inställningar (i appen är inställningarna under kugghjulet, minns inte om det ser likadant ut i webbversionen).
Nu har jag lagt upp en bildgåta med min gamla tröskverksdator! Då är det inga problem att få med alla siffror och bokstäver i länken. Men om jag vill kopiera bilden med i-Paden kommer inte allt med tydligen. Hur kan det vara så? Är det någon som är duktig på paddor som kan förklara?
Hur gör du då, på din ipad?
Hur gör du då, på din ipad?
Hur gör du inkfish? Om det funkar för dig kan du väl berätta hur du gör, please?
Jag är inte hemma nu och har inte paddan med mig men testade just på iphone. Gick till mitt album, valde Bilder att ladda upp, Välj fil, gå till Bildbibliotek och välj en bild, Ladda upp bild.
[QUOTE=inkfish;347599]Jag är inte hemma nu och har inte paddan med mig men testade just på iphone. Gick till mitt album, valde Ladda upp bild, gick till bildbiblioteket och valde Ladda upp (tror det var i överkant första gången och i nederkant andra gången, ska kolla igen)[/QUOTE
Ja så långt går det bra för mig med. Det är nästa steg när jag ska kopiera bilden för att kunna lägga in den i ett inlägg eller bildgåta på Kalimera som det inte funkar. Vad jag förstår så dubbelklickar man på länken under bilden och då kommer "kopiera" upp. Men sen när man ska " klistra in" bilden i inlägget blir det bara en massa text och ingen bild!:confused:
Katitzi nu tror jag att jag fattar. Jag gick vidare och skulle kopiera bildlänken för att lägga in här - och det går inte. Iphone kommer inte åt att kopiera hela länken. Det är det som händer på ipad också, eller hur? Isåfall är det inte du som gör fel, det beror på att Kalimera inte är mobilanpassat. Jag har t ex ofta problem i texteditorn (skrivrutan) här, på både iphone och ipad.
Vilken länk försöker du kopiera? Om du väljer den som heter BB så är den IMG-taggad och blir en bild. Men dubbelklicka går ju inte, du får stå på länken tills du får upp den blå markören - men det är sedan det alltså skiter sig på min iphone, jag kommer inte åt att kopiera hela länken.
(Ursäkta om jag låter lite rörig, är i föräldrahemmet och har fullt sjå att parera så att tårna inte blir överkörda av två rullatorer:eek:)
Om du väljer den som heter BB så är den IMG-taggad och blir en bild. Men dubbelklicka går ju inte, du får stå på länken tills du får upp den blå markören - men det är sedan det alltså skiter sig på min iphone, jag kommer inte åt att kopiera hela länken.
)
Det funkar på min mobila enhet dvs en Sony Xperia tablet, jag trycker på den länken, den blir delvis blå, sen kommer det upp "markera allt" och då trycker jag där och därefter på "kopiera",
sen på "infoga " i inlägget... så kommer bilden där!
Sunny:)
Ja, det är så det ska funka. Men på min iphone går det inte att markera, markören hoppar bara till. Och jag har liknande fel i texteditorn, fel som jag kopplar till att Kalimera inte är mobilanpassat. På andra forum med mobilversion funkar det däremot som det ska.
Eftersom Katitzi har ipad så gissar jag att hon får samma fel som jag får på iphone. Det är alltså inte hon som gör fel.
Jaha, då kanske det inte beror på mig alltså! :p Tack för att ni engagerar er!
Janne kan kanske modernisera Kalimera lite om det går?;)
Jag trodde att jag lagt upp bilder förut härifrån, men det kanske inte var på Kalimera...
Jag ska kolla på min ipad senare ikväll när jag kommer hem. Den uppför sig nog samma för mig.
Den spökar för övrigt lite just nu, sedan jag uppdaterade den med ios 8 och samtidigt skaffade iphone 6. Igår kväll ringde det plötsligt även på ipaden när jag fick ett mobilsamtal - trots att den inte har simkort och alltså inte går att ringa med! Då höll jag på att få skitslaget innan jag hittade förklaringen.
Jag ska kolla på min ipad senare ikväll när jag kommer hem. Den uppför sig nog samma för mig.
Den spökar för övrigt lite just nu, sedan jag uppdaterade den med ios 8 och samtidigt skaffade iphone 6. Igår kväll ringde det plötsligt även på ipaden när jag fick ett mobilsamtal - trots att den inte har simkort och alltså inte går att ringa med! Då höll jag på att få skitslaget innan jag hittade förklaringen.
fb_gilla Teknikens underverk! flabb_flabflabb_flab
Eller hur :D
Jag övervägde på allvar att anlita någon som talar med andar. ;)
Ja, det är så det ska funka. Men på min iphone går det inte att markera, markören hoppar bara till. Och jag har liknande fel i texteditorn, fel som jag kopplar till att Kalimera inte är mobilanpassat.
Hur kan det funka med min surfplatta, som ju ÄR en mobil enhet??.. :confused::confused:
Om nu inte Kalimera är mobilanpassad?
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1489&pictureid=15441
Jag kunde få in den här bilden från min smartphone också.. Ni får nog ta och byta till en Sony Xperia ist..flabb_flab..
Hur kan det funka med min surfplatta, som ju ÄR en mobil enhet??.. :confused::confused:
Ja men det är klart att olika problem kan uppstå med olika mobila enheter och vi har ju inte samma. Det är väl bara att tacka och ta emot om det funkar.
Jaha, då kanske det inte beror på mig alltså! :p Tack för att ni engagerar er!
Janne kan kanske modernisera Kalimera lite om det går?;)
Jag trodde att jag lagt upp bilder förut härifrån, men det kanske inte var på Kalimera...
Jag testade på paddan nu men den uppförde sig exakt som på iphone: markören vägrar markera hela länken. Så det är inte dig det fel på ;):D
Ja men det är klart att olika problem kan uppstå med olika mobila enheter och vi har ju inte samma. Det är väl bara att tacka och ta emot om det funkar.
OJA..jag tackar och bugar och niger för det... flabb_flab..skoja bara lite med Er!!.. :rolleyes::D
Måste väl ändå få säga att det funkar för mig eller???
. Så det är inte dig det fel på ;):D
Nej, vem har trott det!.. :rolleyes:
OJA..jag tackar och bugar och niger för det... flabb_flab..skoja bara lite med Er!!.. :rolleyes::D
Måste väl ändå få säga att det funkar för mig eller???
Ja fast du frågade ju hur det kunde funka för dig - med två :confused::confused: Då låter det ju inte som att du berättar att det funkar, utan att du faktiskt frågar.
Här skrev jag att det funkade.. om nu inte Kalimera är mobilanpassad så skulle ju inte heller jag klara att länka in en bild, eller???Oavsett vad för sorts mobil enhet det än må vara, kan jag tycka!
Det var ju precis det jag svarade på. Med att eftersom vi har olika mobila enheter är det inte konstigt om de uppför sig olika. Katitzi och jag har har apple, du har sony, alltså är det olika.
Det var ju precis det jag svarade på. Med att eftersom vi har olika mobila enheter är det inte konstigt om de uppför sig olika. Katitzi och jag har har apple, du har sony, alltså är det olika.
Ja, det vet jag.. MEN.. du skrev tidigare att KALIMERA inte är mobilanpassad.. då lät det som du menade ALLA mobila enheter!
Då ville jag bara säga att det funkar med Sony Xperia!
Men fortfarande är Kalimera en webversion. Den har ingen mobilversion. Att den funkar i vissa mobiler ändrar inte på det. När du t ex läser en dagstidning får du olika utseende på din dator jämfört med mobil/platta - eftersom den är designad i två olika versioner (samt en tredje version, en app och en fjärde, en e-tidning). Kalimera har en design, en webversion, som är den vi ser även i mobil/på platta - eftersom det bara finns den versionen.
Men det här börjar kännas smått fånigt. Jag svarade bara på det jag uppfattade som en fråga. När du avslutar en mening med två frågetecken samt ytterligare två smileys med frågetecken så får du nog räkna med att man tror att du ställer en fråga.
Men fortfarande är Kalimera en webversion. Den har ingen mobilversion. Att den funkar i vissa mobiler ändrar inte på det.
Men det här börjar kännas smått fånigt. .
Det har jag ju aldrig ifrågasatt heller, vet ju att KALIMERA är en webversion, finns ju inte som app tex..MEN.. det jag menade var bara att jag lyckades med att lägga in bilder både med smartphone samt surfplattan vilket jag gjort under en längre tid till mina resebrev bl a, som sagt jag är GLAD att det funkar för mig iaf trots att inte KALIMERA är mobilanpassad som du säger!
Blev bara förvånad över att ni inte kunde göra detsamma, that's all!!..:D
Något fånigt blev detta, håller med!!.. flabb_flab
Ja, det är skitbra när allt funkar. Jag har ett annat forum som inte finns i mobilversion men där allt funkar ändå. Det vanligaste "felet" jag upplevt har annars varit att hela gränssnittet inte syns på skärmen, man får scrolla mer.
Om Katitzi och jag har samma upplevelse på våra ipads så gissar jag det beror på att de inte kan hantera webbversionen av Kalimera. Men det KAN naturligtvis vara individuella fel också. Dock beror det nog inte på att Katitzi gör något fel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.