Visa fullständig version : Förberedelser
Monica P
2014-11-08, 17:21
...inför vintern...
Ser bilder på Fb från Jämtland och Gävleborg med snö och trafiksvårigheter. Nej, så illa är det inte här, men min inre almanacka och min yttre omgivning visar tydligt att det är dags:
- att ta ner täckena från överskåpet
- att plocka fram riktiga skor och gömma sandalerna
- att lägga på mattor på stengolven
- att hänga upp dubbla gardiner mot de stora fönstren
- att stuva om i garderoberna
...men inte
- att kolla glykol och sånt, isskrapor, snöskyfflar och sandpåse och låsspray och bilfilt och vinterdäck och , ja, ni vet själva...
- att ordna småfågelbord och byta isoleringsremsor och flytta in blomkrukor och stampa snön av fötterna och , ja, ni vet själva...
Jag är så innerligt glad att slippa snö och slask och gråväder. Jag accepterar villigt kyliga hus och vinterstormar och sånt, bara jag ofta får sitta med tjocka kappan på ett kafé och känna solen mot ansiktet, snart se hur gräset friskar i och växer flera decimeter i taget, se blommor bryta fram ur den uppluckrade jorden, höra regnet brusa och skvala , gå längs en strand som inte har en enda parasoll...
Så har vi det och så vill vi ha det.
Men Monica, nu gör du ju så många nordbor avundsjuka! De flesta som läser ditt inlägg, kommer nu att längta ännu mer till "vårt" härliga land. Idag har det t.ex. varit halvklart, sydliga vindar från Afrika och +25. Jag håller med dig! Det känns bättre att huttra lite inomhus, när vinterstormarna sätter in, än att alltid behöva planera hemmavid vilka kläder och utrustning man behöver vid utevistelse. För oss väntar snart långkalsonger och spikförsedda skor. Brr! Vad gör man inte för barnbarn!
/ Jannis
Nu blir jag så otroligt avundssjuk, jag vill ha det precis som du, men man får inte alltid som man vill. Som tur är, har snön i Gävle försvunnit, och ån som går genom stan är ännu isfri.
Vi överlever vintern med hjälp av tanken på att vi är tillbaka på Rhodos i början på april.
Och det finns ljusglimtar i vintermörkret, vi träffar barn och barnbarn ofta.
Ha det så gott i ditt paradis, hoppas täckena värmer om natten!
Monica C
2014-11-08, 18:34
Åh,Monica och Ylva så underbart att läsa.Här uppe i Boden har vi nu haft några riktigt kalla nätter,minus 13-15 grader och omkring 5-7 minusgrader på dagarna,det har snöat,tinat och blivit kallt igen.Att gå ut och ta en promenad är förenat med risk för att ramla,broddar och stavar anbefalles:D
Monica:)
Man får göra vad man kan för att stå ut på vintern , dvs man får åka söderut några gånger...och när man är hemma får man krama barn och barnbarn och jobba ihop till nästa resa.
Men visst är det fint med vintern och livet hemma också. Man är lyckligt lottad som kan välja både ock!
Lissi
Du har det fint du Monica.. MEN.. jag gillar vintern här hemma när det är mycket snö och det knastrar under fötterna och när solen skiner samtidigt... så vackert när det är rimfrost i träden och sen ta en lång härlig skidtur i rocklunda skogen.. mmm..sen hem och koka varm choklad..:p..då njuter jag!
ALLA årstider är bra här i norden.. inte skulle jag vilja ha 30 graders värme året runt.. årstidernas växlingar är underbara!
Sunny(som gillar variation).. bye_bye
Mörkret är värst, kläder kan man bylsa på, värme kan man få från spis, element, kläder. Vi har bra hus här i norden, vi behöver inte frysa. Men mörkret, mörkret...
. Men mörkret, mörkret...
Tänk att inte ens det stör mig.. :D...då tänder jag massor med levande ljus och bara myser...
med ett gott glas vin och god mat... så har man snart glömt mörkret utanför... MEN.. det är jag det!!.. ;)
Jo, men det kan man ju inte göra mån-fre, om jag dricker vin och tänder ljus på jobbet så blir det nog morsning-goodbye... jag lider av mörkret på morgonen och på eftermiddan när jag skall hem, det är mörkt, mörkt.
Jo, men det kan man ju inte göra mån-fre, om jag dricker vin och tänder ljus på jobbet så blir det nog morsning-goodbye... j
.
Blir det.. flabb_flab...Inte på mitt jobb där festar vi och dricker och myser.. :D..nejdå skämt åsido.. menar bara att man får mysa till det så gott det går när man är ledig och försöka uthärda den mörka tiden.. när snön kommer tycker jag att det ljusar upp något... :)
Jo, men det kan man ju inte göra mån-fre, om jag dricker vin och tänder ljus på jobbet så blir det nog morsning-goodbye... jag lider av mörkret på morgonen och på eftermiddan när jag skall hem, det är mörkt, mörkt.
Jag lider också av mörkret och det har blivit värre med åren. Lite bättre de dagar jag hinner ta en promenad på lunchen. Kändes bra att snön kom redan i början av nov det lyser upp så fint men tyvärr har det blivit plusgrader igen. Vill inte ha Skånevinter som vi hade i fjol. Jag botar mig med några vinterveckor på Koh Lanta och lite extra D-vitamin här hemma. Eva
Jo, men det kan man ju inte göra mån-fre, om jag dricker vin och tänder ljus på jobbet så blir det nog morsning-goodbye...
Det gör jag och livet är mycket trevligt. Hur skulle man annars stå ut? :D
/Wolfen
Eva, bra tips det där med promenad. Man måste bara ha diciplin, inte bli sittandes med de andra "tanterna" utan försöka gå en sväng... Jag skall tänka på det.
Wolfen - du har kanske, eventuellt en annan arbetsgivare än jag har? :D
tyvärr har det blivit plusgrader igen. Vill inte ha Skånevinter som vi hade i fjol.
Hej!
Tur att landet är långt, en blek november sol och 12 grader och bladen på väg ner mot marken, ingen frost /snö i sikte här än, njuter varje dag av Skånes milda och goa klimat.
_B-anana Rolf
Monica P
2014-11-09, 10:37
Efter alla år i Sverige har jag verkligen en inre almanacka, som kommenderar mig att klä på mig ordentligt redan i oktober fast det är soligt och varmt ute! Det där med promenad är en utmärkt idé för den som kan och har tid.
Det gör jag och livet är mycket trevligt. Hur skulle man annars stå ut? :D
/Wolfen
flabb_flab:D:D..
klä på mig ordentligt redan i oktober fast det är soligt och varmt ute! .
Fast det gör ju Greker som inte varit bosatta i Norden också.. nu senast på Naxos gick många i dunjackor och kängor... medans jag gick i betydligt tunnare kläder... :D
Monica P
2014-11-09, 11:34
Min inre almanacka är jämtländsk...
Jämt? :D
Ja, där kan man snacka om mörker och kyla tidigt och länge... MEN..så vackert!!
Har själv bott där i 5,5 år (säg där jag inte bott).. :rolleyes:...:D
Min syster bor i Offerdal och hon har 6 mil till Åre och lika långt till Östersund.. MEN tänk hon klagar aldrig på varken mörkret eller kylan..(trots uppväxt i Göteborg)men hon har fullt upp med sin kennel och familjen!
Där har jag tillbringat mycket tid... ibland längtar jag norröver igen!..
Sunny(som ännu inte riktigt hittat "hem "!)
Monica P
2014-11-10, 19:07
Visst kan vintern vara otroligt vacker i Norden, jag vet, jag håller med. Många fina minnen särskilt från tiden som barn, med häst och släde, med lek i snön, med den sköna känslan att komma in i värmen , att hänga sina blöta vantar på en lina över köksspisen, den särskilda lukten i rum som inte användes mer än till jul, vedeldning...men nu är jag nöjd med att slippa allt det där, och valet är lätt: korta vintrar, mer sol.
Visst kan vintern vara otroligt vacker i Norden, jag vet, jag håller med. Många fina minnen särskilt från tiden som barn, med häst och släde, med lek i snön, med den sköna känslan att komma in i värmen , att hänga sina blöta vantar på en lina över köksspisen, den särskilda lukten i rum som inte användes mer än till jul, vedeldning...men nu är jag nöjd med att slippa allt det där, och valet är lätt: korta vintrar, mer sol.
fb_gilla
Visst kan vintern vara otroligt vacker i Norden, jag vet, jag håller med. Många fina minnen särskilt från tiden som barn, med häst och släde, med lek i snön, med den sköna känslan att komma in i värmen , att hänga sina blöta vantar på en lina över köksspisen, den särskilda lukten i rum som inte användes mer än till jul, vedeldning...
Vilken härlig uppväxt du verkar haft!!.. :)
Under dom åren jag bodde uppe i Jämtland fick jag även uppleva den underbara känslan att åka med häst och släde bla till julottan..något jag aldrig kommer att glömma!.. :)Detta var under början av 1990-talet.. känns som hundra år sedan..flabb_flab..
Jag var väldigt aktiv inom trav och ridsport på den tiden och gick utbildning på Wången i Alsen(om du känner till den platsen?) till instruktör i körning med häst och jobb i travstall följde därpå... hästar har alltid varit ett stort intresse i mitt liv... den tiden kan jag sakna ibland!
Jaha.. nu har jag avslöjat något som säkert ingen visste om mig... :D..But why not!!
Sunnybye_bye
Ps. Skulle gärna vilja byta med dig Monica.. för visst skulle även jag vilja ha kortare vintrar och mer SOL.. :D..
Korta vintrar, mer sol! Kan inte uttryckas bättre Monica!
Kul info Sunny!!
Lissi
Monica P
2014-11-11, 05:43
Sunny, visst känner jag till Wången . Vi får väl ta och starta en tråd om den nordsvenska hästen, för det ämnet är outtömligt...vi hade arbetshästar som fick några säsonger på travet som unga, då var det bara ett lopp för varmblod på travbanan i Östersund. Kallbloden dominerade stort och somliga var riktigt snabba. På Wången, den tiden (femtio-och sextiotal) hade man de tyngre timmerhästarna och jag tror att verksamheten har förändrats. Du vet nog mer om det än jag.
Sunny, visst känner jag till Wången . tror att verksamheten har förändrats. Du vet nog mer om det än jag.
Anade att du måste känt till Wången.. :)..oja verksamheten har förändrats sen några år tillbaka, numera är det travgymnasium samt en en del andra kurser och utbildningar såsom till hovslagare.
När jag gick utbildning fick vi ta hand om varsin 4-årig nordsvensk brukshingst, utbilda den för det slutgiltiga bruksprovet för 4-åringar, vi fick lära oss att köra med stötting i skogen och hämta timmer som de gjorde förr i tiden (kändes verkligen som att färdas långt tillbaka i tiden).. :)..Sen körde vi med sulky, slädar och även parkörning..det var en mycket lärorik och rolig tid i mitt liv...
Sen fick vi även varsin kallblodstravare(1-2 åring att köra in)..
Sen bedrev ju Wången avelsverksamhet på den tiden, en del fölningar fick vi vara med på, underbar upplevelse!
Sen när min fyraåriga nordsvenska hingst fick högst poäng av alla, grät jag av lycka... han hette Pass och var så snäll och lugn, jag fick ta hand om den finaste under dom 40-veckorna jag gick min utbildning, han var lika fin att rida på som att köra med!
När utbildningen var slut och vi skulle skiljas åt, för han blev ju såld ganska omgående då grät jag krokodiltårar, för man kommer ju djur så nära (speciellt hästar som är så kloka) de känner av allt, hur man mår osv.
Jag blev erbjuden att köpa honom, men det passade inte in i mitt liv just då, tyvärr! Ekonomin var inte på topp!
Här kommer en bild på min Pass, nordsvensk brukshingst..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1489&pictureid=15375
Samt när vi kör på Alsen-sjön i Jämtland.. det är jag som ligger i täten.. flabb_flab..vi körde så snön yrde omkring oss.. så härligt..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1489&pictureid=15376
Det är skannade bilder så kvaliten är inte den bästa.. om inte bilderna syns här, gå in på min profilsida och kolla i mitt album "hästar".
Mmm...tänk om man kunde vrida klockan tillbaka.. skulle gärna varit där igen..
Sunnybye_bye
Ps.Hoppas det var ok att jag använder din tråd till detta Monica?.. :o..annars kan Janne flytta mitt inlägg dvs.
Monica P
2014-11-11, 11:26
Helt OK för min del, Sunny. Oj, vi hästälskare skulle nog ha mycket att prata om, du får ta och komma hit...
:D..Ja, du hade varit kul att komma till Kalymnos och prata lite häst 🐴.. Monica!
Någon gång ska jag väl dit iaf!..:)
Sunny, du skulle älska Kalymnos! Jag fattar fortfarande inte att jag aldrig återvänt:o. Jag SKA det!
Lissi
Sunny, du skulle älska Kalymnos! Jag fattar fortfarande inte att jag aldrig återvänt:o. Jag SKA det!
Lissi
Jag älskar de flesta öar jag varit på.. ;)...Kalymnos har jag varit på väg till flera gånger.. men det känns svårare att hitta billiga flyg dit.. jag vill ju fortsätta och envisas med att åka i lågsäsong och endast flygstol.. :D...till Aten är det ofta bra och låga priser från ARN.
Aten och sen inrikesflyg är en möjlighet.
Vi är nog rätt lika, har heller aldrig vantrivts nånstans... Det GÅR inte i Grekland.
Monica, vi SKA ta en fika ihop i Pothia! Senast 2016 och nu har jag alla på Kalimera som vittnen!:D.
Lissi
Aten och sen inrikesflyg är en möjlighet.
Vi är nog rätt lika, har heller aldrig vantrivts nånstans... Det GÅR inte i Grekland.
Lissi
Ja, den möjligheten kan jag ju kolla upp!
Precis är jag i Grekland så är jag lycklig vart jag än befinner mig där!!..:D
Precis är jag i Grekland så är jag lycklig vart jag än befinner mig där!!..:D
Jag är just nu lycklig i Pireus. I morgon åker vi hem.
Lissi- som ber Monica om ursäkt för "kapad" tråd :o :o
Jag är just nu lycklig i Pireus.
:D..till och med där kan man vara lycklig för en stund!.. :)
Aten och sen inrikesflyg är en möjlighet
Lissi
Nu vart jag så nyfiken.. :D..så jag gick in på Momondo och kollade flyg från Aten till Kos(för inte har väl Kalymnos flygplats??)..det var hyfsat bra priser under 500 kr och cirka 55 min flygtid!
Så nu vart jag lite sugen.. får se vart jag hamnar sen i APRIL..;):D
Hmmm...nu såg jag precis att Kalymnos har inrikesflyg.. bravo!!.. :)
Monica P
2014-11-11, 15:37
Kapa på bara, Lissi! Kul med en tråd som engagerar. Dagens vinterförberedelse: Köpte några krukväxter som ska få stå ute i större krukor, och en stor påse med olika blomlökar som jag petade ner rätt planlöst. Det ska bli en överraskning i vår...
Om ni kommer hit kan jag lova en guidad tur runt ön i min lilla Atos med stopp för intagande av lämplig förtäring här och där.
Om ni kommer hit kan jag lova en guidad tur runt ön i min lilla Atos med stopp för intagande av lämplig förtäring här och där.
Det lät ju alldeles underbart Monica!!.. :D
Förresten vet du under vilka tider som inrikesflygen från Aten - Kalymnos går?
Inte så ofta verkar det som när jag försökte hitta flyg där emellan, kanske är bäst att flyga till KOS?
Eller vad tror du?
Monica P
2014-11-11, 15:54
Sommartid brukar det vara ett morgon-och ett eftermiddagsflyg. På vintern bara morgonturen. Till Kos är det många fler turer per dag.
Kapa på bara, Lissi!
fb_gilla.
Lissi
Sommartid brukar det vara ett morgon-och ett eftermiddagsflyg. På vintern bara morgonturen. Till Kos är det många fler turer per dag.
Under våren går de kanske lika sällan verkar det som?!
Men till KOS fanns det flera avgångar att välja på.. får se vad jag gör sen när jag bestämt mig... :rolleyes:..vart jag ska!!.. :D
Efter alla år i Sverige har jag verkligen en inre almanacka, som kommenderar mig att klä på mig ordentligt redan i oktober fast det är soligt och varmt ute! Det där med promenad är en utmärkt idé för den som kan och har tid.
Monica, den almanackan har nog många greker fast de aldrig bott i Jämtland! Vi har gått i sommarkläder här i värmen medan de flesta andra haft vinterstövlar, tjocka tröjor och halsdukar.:D.
Lissi
Jag gillar hösten.Det är mörkt-javisst.Dock kan man göra mycket för att lysa upp tillvaron,som flera av er har skrivit.Ljus är viktigt.Det kan vara levande ljus inomhus som är nog så viktigt,men det allra viktigaste tror jag är att man får i sig och på sig det superviktiga D-vitaminet som finns i LJUSET och inte bara i solen som en del tror.D-vitaminet finns även vid mulet väder.Jag är noga med att gå en kort promenad varje lunch-dels för att få energi,men också just för D-vitaminet skull!
Sen kan man ju alltid se fram emot våren...
Inte bara dagsljuset denna tid är viktig.. lika viktigt med motion..ta en rask promenad, en joggingrunda eller en cykeltur det gör mycket för humöret och sen får vi kroppens eget lyckopiller på köpet....endorfinerna!.. :)
Monica C
2014-11-11, 22:39
Ojoj det låter allt bra trevligt,jag tror jag oxå vill sälla mig till skaran som åker till Kalymnos.Har varit på ön en gång för många,många år sedan och gillade verkligen den,men sen har många andra öar besökts och någon återresa har tyvärr aldrig blivit av.Men man vet aldrig vad framtiden har med sig för resor.
Monica:)
Kalimera
2014-11-14, 13:27
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1489&pictureid=15376
Oj, det ser helt underbart ut! klapp_klap
Ja, Janne... det var det verkligen!.. :)
Trav och ridsport är en underbar sysselsättning.... numera blir det inte lika ofta..nu är det väl 6 år sen jag var riktigt aktiv!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.