handdator

Visa fullständig version : Vad är viktigast att göra/besöka en helg på Östra Kreta??


FrazzeTiger2
2006-03-25, 09:29
Hej!

Jag och min sambo landar sent 31 augusti på Heraklions flygplats, första natten är bokad men inte de två följande. Förslag på boende? (På söndagen ska vi med en färja från Agios Nikolaos). Vi har bil så det gör ju inget om boendet ligger relativt långt ifrån Agios Nikolaos. Vad är det viktigaste att hinna göra/besöka under denna korta vistelse (har aldrig varit på Kreta)?? Knossos har vi tänkt besöka, vad mer??

Tacksam för svar.

FT

Eva L
2006-03-25, 10:00
Besök museumet i Heraklion före Knossosbesöket. Kompl varandra mycket bra.

Eva

amanda
2006-03-25, 12:19
Kör upp till vinodlarbyn(den är ganska stor så by?) Archanes.
Det finns en helt ny motorväg upp.
Strosa omkring och njut här är det riktiga Kreta fast så nära Heraklion.
Intill ligger byn Peza här kan man prova vin och olja på Vinkooperativet Peza, glöm inte att köpa med deras tvålar.Oljan kan man nuförtiden köpa på flera flygplatser.Åk och bo en natt i Archanes så ni kan äta på någon av restaurangerna som ligger vid det stora torget.De är lika bra båda och så dricker man Archanesvin...
En annan natt hade jag bott i Mochlos alldeles nere vid vattnet.Det ligger öster om Agios Nikolaus,En av tavernorna har rum och ligger på en pir med vattnet på två sidor.Inte dumt med ett morgondopp i det klara men steniga Mochlos.
Knossos och Museet tycker jag man gör på vintern när turisthordarna dratt förbi och det är avlt ute.Passa på och njut istället.

Stinab
2006-03-28, 09:43
Jag föreslår boende i Agia Pelagia (2 mil från Heraklion), en liten by med mysfaktor. Finns flera alternativ från lyx till mera enkelt. Har själv bott en bit upp i "berget" med en fantastisk panoramautsikt på Pela Mare.bye_bye

Eva L
2006-03-28, 11:31
Knossos och Museet tycker jag man gör på vintern när turisthordarna dratt förbi och det är avlt ute.Passa på och njut istället.

Håller med men då måste man vara där vintertid och många skandinavier besöker Kreta på våren, sommaren eller hösten.

Eva

FrazzeTiger2
2006-03-29, 08:48
Tack så mycket för svaren, nu vet jag vad jag ska göra. Bo i Agia Pelagia (min sambo har bott där tidigare och föreslog det oxå), åka till Knossos, dricka inhemskt vin och bara mysa och softa!!!!!

Grekland är fantastiskt eller hur?!!:-)

MVH FT

xenos
2006-03-29, 09:01
Tack så mycket för svaren, nu vet jag vad jag ska göra. MVH FT

Om ni känner för att förhöja Kreta till en i närmast oslagbar nivå ska ni, via Ag. Nikolaus och Kritsa bege er till Karatouplatån söder om Lassithiplatån, (som ni kan gästa på återvägen)
På östra Kreta, en oslagbar plats, hälsa min återställda gåsgam,softa sedan.

Lefteris