Logga in

Visa fullständig version : Båtförbindelser mellan Amorgos och Lesbos?

janelos
2014-10-31, 20:29
Hej!
Jag är helt ny här och har heller aldrig varit i Grekland :) Men har under flera år känt ett stort sug efter att åka till grekiska övärlden. Det svåra är ju bara att bestämma sig för vilken/a öar en ska åka till!

Nu till min fundering. Jag och min pojkvän planerar att gifta oss nästa sommar och åka till Amorgos i juni. Min pojkvän vill dock också väldigt gärna till Lesbos. Jag har försökt hitta förbindelser emellan dessa öar, men det verkar svårt. Är det någon som vet ifall det går att ta sig dem emellan på något sätt?

Kalimera
2014-11-01, 13:01
Nu till min fundering. Jag och min pojkvän planerar att gifta oss nästa sommar och åka till Amorgos i juni. Välkommen till Kalimera, och grattis till bra val av ö för bröllopsresa. klapp_klap

Min pojkvän vill dock också väldigt gärna till Lesbos. Jag har försökt hitta förbindelser emellan dessa öar, men det verkar svårt. Är det någon som vet ifall det går att ta sig dem emellan på något sätt?Det finns tyvärr ingen båtförbindelse mellan Amorgos och Lesbos. Det går att ta sig Lesbos, men det krävs en del planerade. Hur längs ska ni vara borta?

janelos
2014-11-01, 18:37
Tack för ditt svar!

Vi har inte bestämt ännu hur länge vi ska vara borta, inget är bokat än, men vi tänker oss nog tre veckor. Vi skulle dock vilja börja med några dagar i Aten.

Claes på Lesvos
2014-11-01, 23:10
Sedan ett par veckor seglar Hellenic Seaways mellan Pireus och Lesvos
enligt denna tidtabell:http://www.hellenicseaways.gr/files/dromologia/2014/mykonos2014_en.pdf

Hur det blir till nästa sommar vet ingen just nu.
Normalt går båtarna till Lesvos från Pireus via Chios till Lesvos eller från Kavala (ibland Thessaloniki) till Lesvos och Samos

janelos
2014-11-02, 14:22
Tack så mycket för länken! Det tar alltså väldigt många timmar från Pireus till Lesvos.. Det verkar som att det alltså enbart går att ta sig med båt från Pireus till Lesvos och inte alls från Cykladerna. Dvs om vi ska besöka både Amorgos och Lesvos så måste vi ta oss till Aten emellan... är det rätt? Det funkar inte att börja med Aten för att sedan vara en vecka på Amorgos och en vecka på Lesvos i följd efter varandra verkar det som....?

Kalimera
2014-11-02, 15:47
Tack så mycket för länken! Det tar alltså väldigt många timmar från Pireus till Lesvos.. Det verkar som att det alltså enbart går att ta sig med båt från Pireus till Lesvos och inte alls från Cykladerna. Dvs om vi ska besöka både Amorgos och Lesvos så måste vi ta oss till Aten emellan... är det rätt? Antingen Aten, eller så kan trixa er fram till Samos och åka färja därifrån. Men det finns ingen båtförbindelse mellan Amorgos och Samos heller.

janelos
2014-11-02, 18:56
Tack för era svar :) Känns som att vi får skippa Lesvos den här gången ;) Bättre koppla av ordentligt på Amorgos tänker jag!

Sunny12
2014-11-02, 19:15
Bättre koppla av ordentligt på Amorgos tänker jag!

Precis min tanke med.. skulle inte kunna tänka mig en mer underbar bröllopsresa än till Amorgos.. Grattis till ett bra val samt till det kommande bröllopet!.. :D

Sunny(som tillbringat 8 veckor på Amorgos i år)

Eva L
2014-11-03, 05:46
Om ni vill kombinera Amorgos med en annan cykladisk ö är Folegandros en riktig pärla. Chora är fantastiskt fin och här finns små tavernor på de vackra torgen. En perfekt plats för en kärlekssemester.

Eva

maji
2014-11-03, 09:00
Om ni vill kombinera Amorgos med en annan cykladisk ö är Folegandros en riktig pärla. Chora är fantastiskt fin och här finns små tavernor på de vackra torgen. En perfekt plats för en kärlekssemester.

Eva

Instämmer helt med Evaklapp_klap
//majibye_bye

Sunny12
2014-11-03, 09:41
Ja, eller Naxos för lite mer fart och fläkt..:)..bara 2 timmar emellan med Blue Star...

Naxos chora har hundratals butiker och tavernor... sen till på köpet underbara sandstränder..

Sunny (som gillade den kombon nu i höst)..bye_bye

janelos
2014-11-03, 17:39
Åh vilka fina tips ni kommer med :) blir så glad att folk svarar och bryr sig! Tack ska ni ha :)

Kalimera
2014-11-04, 18:09
Åh vilka fina tips ni kommer medDet finns massor med fina öar av olika karaktär nära Amorgos. Dessutom är båtförbindelserna bra. ;)