handdator

Visa fullständig version : Naxos eller Skiathos???


jess_80
2005-03-30, 12:35
Skall i sommar åka till Grekland för första gången, mycket svårt att välja resmål. Har begränsat urvalet till Naxos eller Skiathos och undrar härmed om någon vänlig själ vill dela med sig av erfarenheter om dessa båda resmål...

Paphianna
2005-03-30, 15:15
Hej!
Jag har ingen erfarenhet av Skiathos och kan därför inte jämföra, men dela med mig av lite erfarenheter från Naxos kan jag däremot. Fördelen med Naxos är att den ön har nästan allt och kan tillfredställa både barnfamiljer, vandrare, badare (med och utan kläder), naturmuppar, och sandstrandsälskare. Hur det är på håll-i gångsidan vet jag inte, men tror helt spontant att det inte är förstavalet om man vill ha ett hektiskt nöjesliv. Vill man däremot äta gott och relativt billigt, sitta och trivas på nån bar/taverna och bara ha det bra finns många godbitar på Naxos.
I själva staden finns massor av sevärdheter, hamnen, restauranger och affärer och en skaplig strand. Vill man ha en kanonstrand är det enklast att ta sig till Agia Anna där stranden är km-lång och omgivningarna lugnare. Mellan stan och Ag. Anna finns också Ag. Prokopios med bra strand och justa omgivningar.
Eftersom Naxos är stor finns möjligheter att ta sig runt ön och hitta nästan orörda stränder och fina små byar både här och där. Kort sagt,:) en toppenö för de allra flesta!!
Kanske vi ses i sommar, själv åker jag dit på midsommardan!!

Brige
2005-03-30, 19:56
Även "Håll-i-gång" finns:) I det närmaste hur mycket som helst faktiskt:D Sedan beror det lite på NÄR under säsongen man vistas på ön, augusti är klart livligast och med flest unga människor.
Hoppas att du blir nöjd, vad än du väljer;)
Birgitta

Ia
2005-03-30, 23:03
Begge øyene er flotte med flotte sandstrender.....Skal du bare være borte en uke ville jeg vel ha valgt Skiatos siden Skiatos har egen flyplass.
Øya er grønn og fin men har ikke mange severdigheter, men en dag med bil er fin avkobling, men da har du også sett alt.
Du er avhengig av buss,moped eller bil for å komme til de bedre strendene. Bussen går greit, det finnes bare en vei hvor bussen går og alle holdeplassene har bare et nummer. Ville i tilfelle ha valgt å bo i gangavstand til byen og heller reist ut for å bade. Det finnes også badebåter.
Byen er veldig koselig med mange bra spisesteder.
Skal du være borte i to uker..., så er det mere å se og oppleve på Naxos og strendene der er fantastiske.
Personlig synes jeg det er renere og mindre søppel langs veiene på Naxos enn på Skiatos, men det kan jo være tilfeldigheter.
Uansett hva du velger tror jeg du blir fornøyd.
Men siden det er din første tur til Hellas ville jeg kanskje holdt en knapp på Naxos da får du også med deg Santorini og båtturen derifra med innseilingen til Naxos som er en opplevelse bare det....

Lykke til med valgets kvaler :)

Marianne
2005-03-30, 23:21
Det är väldigt fina öar, både Skiathos och Naxos, men det beror ju lite på när man åker och vad man vill med sin semester. Båda öarna har jättefina stränder, men Naxos är ju en mycket större ö, så det finns mycket fler möjligheder att åka runt och se olika platser på ön. Skiathos har inga små mysiga byar att åka till, men till gengäld är det väldigt lätt att åka flygbåt över till Skopelos eller Alonissos på en dagstur eller ev. med någon övernattning om man vill.

Som Ia säger, Skiathos har den fördelen att man landar på själva ön, och kan vara på stranden kort tid efter man landat. Gäller det bara en vecka, så utnyttjar man ankomstdagen bättre eftersom man slipper transfern med färja från en ö till en annan.

Det finns bra bussförbindelser på bägge öarna.

Trevlig semester vad du än väljer!

Marianne

Annlotta
2005-03-30, 23:29
Har inte heller jag någon erfarenhet av Skiatos, men väl av Naxos. De senaste åren har ön helt enkelt varit ett måste för oss på båtluffen.
Det är en intressant ö, för även om jag varit där många gånger växer det ständigt fram nya vyer.
Det bästa är nog stränderna, som enligt mitt tycke är de bästa i Cykladerna. Inte inne i staden, men väl en kvarts bussresa bort, så hittar du fantastiska stränder. Jag gillar att titta på lagom mycket folk, sitta på mysiga tavernor vid havet och bada i underbart vatten så det här är en pärla. Längre söderut finns det också fina stränder, som är mer till för den som vill ha enskildhet.

Själva staden har också flera dimensioner. Hamnpromenaden med mycket liv och rörelse och gamla stán med sin charm. Dessutom finns både thailändsk och mexikansk mat, om man så vill. För att inte tala om den enormt goda creepsen, som serveras längst bort vid hamnpromenaden. Otroligt billigt och otroligt gott!

Ett extra plus i kanten är att Naxos anses som en av de billigare öarna. Det finns gott om boende och gott om matställen i varierande klasser till bra priser.

Föredrar själv att sitta och titta på folk på kvällarna, men det finns flera discotek och mängder av barer för den som lockas av detta.

Som du ser är jag en hängiven Naxosfarare, som bara ger dig en skjuts på vägen!

Ha en trevlig semester. Vad du än väljer!

jess_80
2005-03-31, 08:10
Tack snälla för alla tips och råd på vägen :) .
Vet inte om det underlättade egentligen, men då jag bara har möjlighet att vara borta en vecka så lutar det nog lite åt Skiathos. Jag har också funderat lite på det här med transfern och då man bara har en vecka på sig känns det ju bra att man kommer fram fort. Trots att jag inte varit i Grekland ännu så är jag helt säker på att jag kopmmer att trivas bra vilken av dessa öar jag väljer. Känns som att det lutar åt Ö-luff nästa sommar, hade jag bara haft mer tid denna sommaren så hdade det varit det självklara valet.