handdator

Visa fullständig version : Mer Nostalgi...


kari
2014-10-20, 10:26
Inspirert av Inkfish' innlegg og bilde av Jernvare/ "altmulig" butikken i Katapola
tittet jeg litt i gamle album.

Jeg fant et par bilder fra Koufonissi, tatt i 2001, som jeg vil dele:)
Mange kan sikkert bidra med lignende, dere er velkomne i tråden!

D e n n e var fortsatt i bruk, se myntene i skåla :) :

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/Bildegte1702.jpg

M E N , man fulgte da med i tida og ;)
- v i s s t fantes det en "internetkafe" :D
Unødvendig å si at t r a n g t bare var fornavnet bye_bye

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/bildegte180207.jpg

ciakoohler
2014-10-20, 10:29
fb_gilla

inkfish
2014-10-20, 13:11
Ja jösses, OTE på Koufonissi ... Undrar om jag inte har en bild därifrån med Marianne och Jens som ringer hem till Danmark från den där telefonen :)

Koufonissi är också det enda ställe där jag fått växla mina SEK till DRS på en taverna. Det var på Melissa eftersom de var familj med postkvinnan, som normalt var växlingskontor, men hon råkade ha åkt till Aten i några dagar flabb_flab

Kocken tittade på min svenska femhundring och frågade vilken valuta det var. Jag förklarade att det var SEK och hur mycket 500 brukade vara i drachmer. Då halade han fram motsvarande summa och lämnade den till mig.

Hoppas Arne dyker upp och berättar om växling på Fourni innan de fick bankomat. Det är en obetalbar historia flabb_flab

Arne
2014-10-20, 14:39
På den gamla goda Drachmertiden bevistade vi för allra första gången Fourni.

Vi hade i vår enfald räknat med att det fanns en Bankomat på ön, men det gjorde det på den tiden naturligtvis icke. Vad göra? Vi sporde "Elaka tanten" på travel Agency hur vi skulle frågan lösa. Ta en tur med den lilla Kaiken till Ikaria att därstädes befintlig bankomat uthämta pekunniära medel?

Elaka tanten visste på råd. Ni turister kan ta ett kuvert och däri inlägga visakortet, pinkoden, samt kortinnehavarens namn jämte önskat belopp. Kaikens skeppare stegar vid uppehållet i hamnen upp till bankomaten med ett antal kuvert att uthämta äskade belopp. Ni avvaktar sedan Kaikens återkomst till Fourni vid femtiden på kvällen då ni kunna hämta era med drachmer fyllda kuvert jämte visakort.

Vi fann förfarandet en smula udda, för att icke säga suspekt, men Elaka tanten lät förmäla att Kaikskepparen var en ärbar man med uppdrag i Fournis Kommunfullmäktige, samt att detta system fungerat perfekt utan mankemang sedan Bankomaten på Ikaria installerats. Alternativet var naturligtvis att medfölja Kaiken själv, men då skulle det åtgå en hel dag.

Vi präntade ner pinkod, namn samt önskad summa och lämnade kuvertet till Elaka tanten. Systemet fungerade precis perfekt, och på aftonen kunde vi hämta vårt kuvert innehållande 80.000 Drachmer.

Nostalgi var ordet...

Arne

inkfish
2014-10-20, 15:29
Haha, precis så Arne, tack!flabb_flab

Tänk dig din lokala bankmans sammanbrott när du berättar att du blivit skimmad i Aten på hemresan och sedan tvingas berätta hur det gick till på Fourni flabb_flab

ciakoohler
2014-10-20, 16:11
På tal om Fourni är det nån av er som har ett foto av Annas affär där.Mina foto försvann bort i evigheten ,när jag sparade dem på en cd för länge sen .Tack på förhand.

Thira
2014-10-20, 17:12
På den gamla goda Drachmertiden bevistade vi för allra första gången Fourni.

Vi hade i vår enfald räknat med att det fanns en Bankomat på ön, men det gjorde det på den tiden naturligtvis icke. Vad göra? Vi sporde "Elaka tanten" på travel Agency hur vi skulle frågan lösa. Ta en tur med den lilla Kaiken till Ikaria att därstädes befintlig bankomat uthämta pekunniära medel?

Elaka tanten visste på råd. Ni turister kan ta ett kuvert och däri inlägga visakortet, pinkoden, samt kortinnehavarens namn jämte önskat belopp. Kaikens skeppare stegar vid uppehållet i hamnen upp till bankomaten med ett antal kuvert att uthämta äskade belopp. Ni avvaktar sedan Kaikens återkomst till Fourni vid femtiden på kvällen då ni kunna hämta era med drachmer fyllda kuvert jämte visakort.

Vi fann förfarandet en smula udda, för att icke säga suspekt, men Elaka tanten lät förmäla att Kaikskepparen var en ärbar man med uppdrag i Fournis Kommunfullmäktige, samt att detta system fungerat perfekt utan mankemang sedan Bankomaten på Ikaria installerats. Alternativet var naturligtvis att medfölja Kaiken själv, men då skulle det åtgå en hel dag.

Vi präntade ner pinkod, namn samt önskad summa och lämnade kuvertet till Elaka tanten. Systemet fungerade precis perfekt, och på aftonen kunde vi hämta vårt kuvert innehållande 80.000 Drachmer.

Nostalgi var ordet...

Arne

Åh underbart!!! Hahahahaa!

Arne
2014-10-20, 17:15
Vi ur minnet återkallar att vi har bilder från affären. Vi skola kolla i det digra materialet och återkommer de närmaste dagarna.

Arne och Birgitta

ciakoohler
2014-10-20, 17:58
Tack på förhand !!!

maji
2014-10-20, 18:35
[quote=inkfish;345655]

Kocken tittade på min svenska femhundring och frågade vilken valuta det var. Jag förklarade att det var SEK och hur mycket 500 brukade vara i drachmer. Då halade han fram motsvarande summa och lämnade den till mig.


Vi råkade ut för något liknande på Iraklia för många år sedan.
Vi skulle äta en "sista" måltid på Maistrali då vi upptäckte att vi inte hade tillräckligt med drachmer. Inga problem dom kunde växla för oss bara vi talade om hur många drachmer vi skulle ha för våra SEKflabb_flab

//majibye_bye

Kalimera
2014-10-20, 18:57
http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/Bildegte1702.jpg
Underbar bild! Tyvärr är OTE igenbommat. Det var något speciellt med den gamla inrättningen, och farbrorn som alltid satt utanför.

Kul att höra om alla växlingshistorier. Visst är det ett underbar land. :D

inkfish
2014-10-20, 20:41
Vi råkade ut för något liknande på Iraklia för många år sedan.
Vi skulle äta en "sista" måltid på Maistrali då vi upptäckte att vi inte hade tillräckligt med drachmer. Inga problem dom kunde växla för oss bara vi talade om hur många drachmer vi skulle ha för våra SEKflabb_flab

//majibye_bye

Haha, där också :)

Småkykladernas valutaservice :)

naxoss
2014-10-20, 21:08
Hej
Så här gick det till på Donoussa på 90-talet men då var det en turist som samlade ihop kort och kod och åkte till Naxos någon eller några dar. Det fungerade alldeles utmärkt :)

Lena

Kalimera
2014-10-20, 21:26
Så här gick det till på Donoussa på 90-talet men då var det en turist som samlade ihop kort och kod och åkte till Naxos någon eller några dar. klapp_klap

kari
2014-10-20, 22:56
På den gamla goda Drachmertiden bevistade vi för allra första gången Fourni.

Vi hade i vår enfald räknat med att det fanns en Bankomat på ön, men det gjorde det på den tiden naturligtvis icke. Vad göra? Vi sporde "Elaka tanten" på travel Agency hur vi skulle frågan lösa. Ta en tur med den lilla Kaiken till Ikaria att därstädes befintlig bankomat uthämta pekunniära medel?

Elaka tanten visste på råd. Ni turister kan ta ett kuvert och däri inlägga visakortet, pinkoden, samt kortinnehavarens namn jämte önskat belopp. Kaikens skeppare stegar vid uppehållet i hamnen upp till bankomaten med ett antal kuvert att uthämta äskade belopp. Ni avvaktar sedan Kaikens återkomst till Fourni vid femtiden på kvällen då ni kunna hämta era med drachmer fyllda kuvert jämte visakort.

Vi fann förfarandet en smula udda, för att icke säga suspekt, men Elaka tanten lät förmäla att Kaikskepparen var en ärbar man med uppdrag i Fournis Kommunfullmäktige, samt att detta system fungerat perfekt utan mankemang sedan Bankomaten på Ikaria installerats. Alternativet var naturligtvis att medfölja Kaiken själv, men då skulle det åtgå en hel dag.

Vi präntade ner pinkod, namn samt önskad summa och lämnade kuvertet till Elaka tanten. Systemet fungerade precis perfekt, och på aftonen kunde vi hämta vårt kuvert innehållande 80.000 Drachmer.

Nostalgi var ordet...

Arne

Haha, precis så Arne, tack!flabb_flab

Tänk dig din lokala bankmans sammanbrott när du berättar att du blivit skimmad i Aten på hemresan och sedan tvingas berätta hur det gick till på Fourni flabb_flab

Ja jösses, OTE på Koufonissi ... Undrar om jag inte har en bild därifrån med Marianne och Jens som ringer hem till Danmark från den där telefonen :)

Koufonissi är också det enda ställe där jag fått växla mina SEK till DRS på en taverna. Det var på Melissa eftersom de var familj med postkvinnan, som normalt var växlingskontor, men hon råkade ha åkt till Aten i några dagar flabb_flab

Kocken tittade på min svenska femhundring och frågade vilken valuta det var. Jag förklarade att det var SEK och hur mycket 500 brukade vara i drachmer. Då halade han fram motsvarande summa och lämnade den till mig.

Hoppas Arne dyker upp och berättar om växling på Fourni innan de fick bankomat. Det är en obetalbar historia flabb_flab



Kul att höra om alla växlingshistorier. Visst är det ett underbar land. :D

Haha, där också :)

Småkykladernas valutaservice :)

Hej
Så här gick det till på Donoussa på 90-talet men då var det en turist som samlade ihop kort och kod och åkte till Naxos någon eller några dar. Det fungerade alldeles utmärkt :)

Lena

Hvilke fantastiske HENDELSER / OPPLEVELSER :Dflabb_flab:D TAKK ALLE klapp_klapklapp_klapklapp_klap

kari
2014-10-20, 22:58
[QUOTE=Kalimera;345677]Underbar bild! Tyvärr är OTE igenbommat. Det var något speciellt med den gamla inrättningen, och farbrorn som alltid satt utanför. /QUOTE]

:D Ja, det er noe helt spesielt ved de gamle ordningene fb_gilla

yannis
2014-10-21, 08:33
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1480&pictureid=15169

Så här såg Annas bod på Fourni ut år 2002. Lite rörigt, men hon visste vad hon hade.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1479&pictureid=15167

Och så här såg boden ut 2003 när Cia hade varit där och städat.

Apropå Fournis kajkar, dom är livsnödvändiga för befolkningen eftersom färjorna är ett orosmoment. Vilken färja kommer att gå nästa månad, vilka färjor nästa år? Sånt vet man inte, men kajkarna går alltid.
År 2002 skulle vi åka från Ikaria till Fourni. Taxin som vi tog från Armenistis körde oss till Ag Kirikos och lämnade av oss, inte vid en färja utan vid en kajk. Den här går till Fourni, sa han. Vi var inalles nio personer, vi två och sju grekiska kvinnor. Samt frukt, grönsaker, ölbackar, retsinakartonger m.m. Vi passagerare fick sitta ute på små bänkar, det enda ställe vi rymdes på. När vi kom fram ville vi betala. Nja, får jag 3 Euro totalt. När vi kom till Toula Studios frågade hon vilken färja vi hade åkt. Det fanns ju ingen i närheten,,,,,

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1480&pictureid=15170

Så här ser bankomaten ut på Fourni. Den såg så JÄTTESTOR ut när den hade installerats på huvudgatan halvvägs upp till torget. Så nu behöver man inte anlita kajken för att bli stadd i kassa.
Birgitta.

ciakoohler
2014-10-21, 09:51
TACK snälla för bilderna av Anna och hennes affär.

inkfish
2014-10-21, 10:22
Och så här såg boden ut 2003 när Cia hade varit där och städat.



Men Cia, vilken hjälteinsats klapp_klapklapp_klapklapp_klap

(Fast jag kan ge mig den på att Anna "städade" igen när du åkt, för hon hittade säkert inte som hon brukade ...;))

yannis
2014-10-21, 10:59
Men Cia, vilken hjälteinsats klapp_klapklapp_klapklapp_klap

(Fast jag kan ge mig den på att Anna "städade" igen när du åkt, för hon hittade säkert inte som hon brukade ...;))

Just, precis!
Nästa år när vi kom tillbaka hade hon "städat". Så att hon hittade sina saker.
Men i år hade hon troligen överlåtit affären till en yngre tjej. Som hade samma ordning som Cia.
Birgitta.

Kalimera
2014-10-21, 19:36
Och så här såg boden ut 2003 när Cia hade varit där och städat.Heja Cia! klapp_klap Du kan åka runt på många öar och städa. :)

ciakoohler
2014-10-21, 20:12
Ja det vore ju en ide det.`Kanske var det för att jag städade ,som jag fick så bra pris på rummet. 15€ natten !!

Måste också tala om att hon hjälpte folk med nån sorts självdeklaration ,där vid kassadisken.