handdator

Visa fullständig version : Järnhandeln i Katapola


inkfish
2014-10-18, 13:33
För att inte kapa Sunny12:s bloggtråd lägger jag ett par bilder från diversehandeln på Amorgos här istället. De är inte bra men jag lyckades inte ta några bättre, jag hade fullt upp med att huka för några typ 5-metersrör som ett par killar bar omkring mellan hyllorna.

Affären är helt grym, de har allt! (Inklusive de obligatoriska familjefotografierna på väggen bakom disken :))

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/Mobile%20Uploads/1A7725DE-FE92-4FDE-BA37-96F897931AEF_zpsnstogmcz.jpg (http://s17.photobucket.com/user/mandalaki/media/Mobile%20Uploads/1A7725DE-FE92-4FDE-BA37-96F897931AEF_zpsnstogmcz.jpg.html)

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/Mobile%20Uploads/26078FAD-2141-45D2-A897-2CAFB55B7EED_zps5bapc08c.jpg (http://s17.photobucket.com/user/mandalaki/media/Mobile%20Uploads/26078FAD-2141-45D2-A897-2CAFB55B7EED_zps5bapc08c.jpg.html)

Tyvärr satt en uthyres-skylt på dörren men det framgick inte om det var hela rörelsen eller bara lokalen. Det vore synd om den försvann.

Monica C
2014-10-18, 13:45
Underbara bilder av en underbar affär:D
Monica:)

inkfish
2014-10-18, 13:48
Ja, den är ju ruskigt välsorterad, röran till trots. Den verkade ha ALLT.

När jag skulle köpa en luftmadrass tittade jag först i "turistbutiken" men där fanns inga.

Så fortsatte jag bortåt, fick syn på järnhandeln och tänkte "ingen stor chans men jag kan ju alltid fråga ..." Och det fanns! Jag blev grymt imponerad flabb_flab

Eva L
2014-10-18, 14:02
Ja där har man ju botaniserat en del och förundrats.

Eva

Lissi
2014-10-18, 14:21
Visst är de underbara dessa affärer!
I Tinos Chora finns denna som också är häftig! Där har Du säkert varit Inkfish!

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/affaumlr_zpse1f01a1b.jpg

I det område, Psirri, i Aten där vi ska bo nu snart finns massor av dessa härliga affärer, där man får kliva ner i källaren via branta trappor från gatan och sen breder varumyllret ut sig....Ibland lite läskigt....
Hoppas denna typ av affärer får finnas kvar och inte moderniseras bort.

Lissi

Malina
2014-10-18, 14:49
Javisst är detta en underbar affär!Där har vi köpt bl.a duschmunstycken och teflonpannor,när man inte längre står ut med EN duschstråle eller tröttnar på senaste gästers felaktiga malagning.

inkfish
2014-10-18, 14:49
Underbart Lissi flabb_flab

Jag kan mycket väl ha varit där! Ser den mycket mindre ut utifrån? Isåfall kan jag ha varit med där och köpt en baddis, ett slags köttklubba som mer ser ut som ett sånt där pressverktyg som baristorna använder. :)

inkfish
2014-10-18, 14:50
Javisst är detta en underbar affär!Där har vi köpt bl.a duschmunstycken och teflonpannor,när man inte längre står ut med EN duschstråle eller tröttnar på senaste gästers felaktiga malagning.

Det ser ut som att där hänger en skylt som ni borde köpa med er hem ...? ;)

Lissi
2014-10-18, 15:07
Underbart Lissi flabb_flab

Jag kan mycket väl ha varit där! Ser den mycket mindre ut utifrån? Isåfall kan jag ha varit med där och köpt en baddis, ett slags köttklubba som mer ser ut som ett sånt där pressverktyg som baristorna använder. :)

Ja, den är liten utifrån. Minns jag inte helt fel ligger den i gränden som förbinder "Krypgatan" med den som jag kallar "Tingeltangelgatan. Kommer man nerifrån svänger man in alldeles efter de första serveringarna på höger sida...

Lissi

Sunny12
2014-10-18, 15:31
Åh, vilken häftig butik Inkfish... grejen är den att jag alltid blir så trött i skallen när det är så rörigt, men ska gå in där nästa gång jag är i Katapola!..:D

Sunny (direkt från beachen i Naxos) :cool:

Monica C
2014-10-18, 15:35
Lissi,vilken härlig bild på ännu en fantastisk affär,jag blir så glad av att se dessa otroliga ställen:D
Monica:)

inkfish
2014-10-18, 15:55
En annan grym affär var den ena supermarketen på Koufonissi. Helt sanslös röra, man fattade inte hur de kunde sälja livsmedel i det kaoset.

Men om den är kvar vet jag inte.

Lissi
2014-10-18, 16:12
Det ser ut som att där hänger en skylt som ni borde köpa med er hem ...? ;)

"Kolla To " menar Du??:D:D

Lissi

inkfish
2014-10-18, 16:26
"Kolla To " menar Du??:D:D

Lissi

Nja, det ser nog mer ut som en liten kartong än en skylt. Men på den andra bilden finns en skylt som kunde pryda sin plats hos Malin och Emilio :)

Ändrar: Men shit, det är ju italienska! En bokstavs skillnad ...

Lissi
2014-10-18, 16:37
Kök alltså!

Deia
2014-10-18, 23:26
Min favoritaffär i Grekland!
Vi köpte en jättefin kran i mässing där för €20. Den sitter nu i vårt utekök :)Tyvärr blev den lite dyrare i slutändan för diametern på röret fanns inte i Sverige så vi fick gå till smeden......men man tänker på Katapola varje gång man behöver lite vatten.

yannis
2014-10-19, 11:09
Det är fantastiskt med dessa små grekiska affärer, där dom kan plocka fram allt ur sina gömmor.
Vi gick in i gränderna i Pariklia, Paros för många år sedan. Såg en trevlig farbror utanför sin affär. En krimskrams-affär tänkte vi. Alltså vykort utanför butiken samt flaggor som hängde högt uppe (fotbollsflaggor samt naturligtvis grekiska flaggor) Vi frågade farbrorn om han hade en EU-flagga, eftersom maken har en fabless för sådana. Jodå, så vi följde honom in och där uppenbarade sig inte bara turistsaker utan också mycket hantverk. Samt en massa kartonger. Han klättrade upp på en stege och rotade i en kartong och upp kom en Eu-flagga. När vi gick förbi affären efter några timmar hade han hängt ut flera EU-flaggor i tron om att alla turister är intresserade av dessa.
I Ermapouli, Syros gick vi in i en affär och tittade oss runt. Längst in i ett hörn stod några burkar med inlagda kaprisblad. Som vi hade letat! Janne och Camilla hade en gång bjudit oss på dessa blad och vi smälte direkt. Så när vi såg dessa köpte vi en burk direkt. Och det var samma här. Nästa dag stod resterande burkar i skyltfönstret. Nu är det mycket lättare att få tag på dessa kaprisblad. Till och med på taxfreen på Athens flygplats.
Man blir så glad när man träffar på sådana butiker.
För övrigt har jag bara sett uppblåsta luftmadrasser utanför affärer på direktcharter-öar.
Birgitta.

Kalimera
2014-10-19, 13:59
En annan grym affär var den ena supermarketen på Koufonissi. Helt sanslös röra, man fattade inte hur de kunde sälja livsmedel i det kaoset. Men om den är kvar vet jag inte.Den fanns kvar när jag var där i somras. Jag gick inte in så jag vet inte hur där såg ut.


http://www.kalimera.se/bilder/bilder/koufonissi-butik.jpg

Den här bilden tog jag 1997. Då var det öns enda affär, man hade inte så mycket val än att handla där. Det var inte bara rörigt, det var skitigt också. Minns när vi köpte feta på lösvikt och tanten plockade upp en bit ost med händer svarta av smuts. :o

Idag finns det många affärer på Koufonissi.

Ann
2014-10-19, 14:35
Ja du Janne, vi glömmer aldrig den där affären. Vi besökte samma affär i maj 1997. Tanten som sålde fetaosten i lösvikt till oss, ville vi inte ens äta. Skitig var verkligen tanten, sedan vill jag inte nämna var hon hade händerna före hon satte kniven i osten.... Men det är preskiberat nu.
/Ann

Lissi
2014-10-19, 15:13
Tanten som sålde fetaosten i lösvikt till oss, ville vi inte ens äta.
/Ann

Nä, tror jag det!:D:D:D

Lissi

Celbe
2014-10-19, 16:30
Den här bilden tog jag 1997. Då var det öns enda affär...

Men visst fanns det en liten minimarket på hörnet där man går upp till Sorokos (mot helikopterplattan)? Vi var på Koufonissi första gången 1997 och då handlade vi där. Har för mig att den var indelad som i två rum när man klev in. Fick inte plats så många kunder åt gången:D.

Men affären på bilden har besökts också, har dock inte handlat fetaost utan bara en dammig flaska vin. Tanten tittade på tv samtidigt som hon tog betalt. Tror vänner till oss, som förlovade sig på ön, faktiskt lyckades hitta champagne där!

Hm, har inte varit på Koufonissi sedan 2005, då blev vi inblåsta... Tiden går!

Celbe

Celbe
2014-10-19, 18:15
Hm, har inte varit på Koufonissi sedan 2005, då blev vi inblåsta... Tiden går!

Celbe

Får korrigera mig själv, det var 2004 vi var där senast...

Celbe

Netwolf
2014-10-19, 18:47
Ja, den där järnhandeln har man allt besökt. En gång hittade jag där ett märkligt fiskedrag, som jag köpte med mig hem. När jag kom hem, konsulterade jag en bekant som är fiskeexpert och han sa att det var ett drag för - bläckfisk! :p

/Wolfen

kari
2014-10-19, 18:58
De er bare helt herlige disse butikkene som har a l t :D

- det har de ikke her, men denne kafeen i Tholaria var det også en opplevelse og besøke :)
Vet ikke om den finnes lenger, er modernisert, eller fortsatt ser ut som den gjorde i 2001 :confused:

Jeg har kun dette uklare, innskannede papirbildet:

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/bildegte7febr.jpg

Kalimera
2014-10-19, 20:04
Men visst fanns det en liten minimarket på hörnet där man går upp till Sorokos (mot helikopterplattan)? Vi var på Koufonissi första gången 1997 och då handlade vi där. Har för mig att den var indelad som i två rum när man klev in.Den missade vi. Synd, för då hade vi handlat där i stället. :)


- det har de ikke her, men denne kafeen i Tholaria var det også en opplevelse og besøke :)
Vet ikke om den finnes lenger, er modernisert, eller fortsatt ser ut som den gjorde i 2001


http://www.kalimera.se/bilder/amorgos_tholaria.jpg

Jag var där i somras, och det såg likadant ut från utsidan. Jag gick inte in och tittade, men jag kan inte tänka mig att det har hänt något där.

kari
2014-10-19, 22:33
http://www.kalimera.se/bilder/amorgos_tholaria.jpg

Jag var där i somras, och det såg likadant ut från utsidan. Jag gick inte in och tittade, men jag kan inte tänka mig att det har hänt något där.

fb_gilla

inkfish
2014-10-20, 12:53
Min favoritaffär i Grekland!
Vi köpte en jättefin kran i mässing där för €20. Den sitter nu i vårt utekök :)Tyvärr blev den lite dyrare i slutändan för diametern på röret fanns inte i Sverige så vi fick gå till smeden......men man tänker på Katapola varje gång man behöver lite vatten.

Vad jag tycker skiljer den från andra kaotiska affärer är just att de har riktiga grejer, det är inget smäck utan riktiga verktyg och andra användbara grejer. Det intrycket fick åtminstone jag. :)

inkfish
2014-10-20, 12:55
Men visst fanns det en liten minimarket på hörnet där man går upp till Sorokos (mot helikopterplattan)? Vi var på Koufonissi första gången 1997 och då handlade vi där. Har för mig att den var indelad som i två rum när man klev in. Fick inte plats så många kunder åt gången:D.



Jag tror jag var på Kouf första gången 98 eller 99, då fanns det mycket riktigt en supermarket till. Pytteliten men med bättre kvalité på varorna än i snuskaffären.

Janne - tack för bild! Ja, jag minns den också som rätt äcklig :o

inkfish
2014-10-20, 12:56
Ja, den där järnhandeln har man allt besökt. En gång hittade jag där ett märkligt fiskedrag, som jag köpte med mig hem. När jag kom hem, konsulterade jag en bekant som är fiskeexpert och han sa att det var ett drag för - bläckfisk! :p

/Wolfen

*note to self för nästa resa* ;)

inkfish
2014-10-20, 13:02
Kari, Janne - Jag var inne på O Choreftis i Tholaria nu i september och minns inte att jag reagerade på att där såg annorlunda ut än tidigare. Så där hade nog inte hänt något.

Det är ett märkligt ställe som jag inte bara har goda erfarenheter av.

Men en rolig grej som jag fnissade åt nu senast var att de hade klätt in en av grenarna i det stora trädet intill med flera varv tjockt skumgummi - uppenbarligen för att grenen är så låg att man annars riskerar dra skallen i den när man lämnar stället. Medan jag satt och käkade filosoferade jag över varför man inte sågat av den, eller att gästerna helt enkelt inte lärt sig att se upp för grenen, det gick ju inte att missa den.

Sedan lämnade jag stället - och drog skallen i skumgummit :oAng_elx

LaRose
2014-10-20, 18:01
Tack för ett gott skratt, inkfish!

Thira
2014-10-20, 18:14
De er bare helt herlige disse butikkene som har a l t :D

- det har de ikke her, men denne kafeen i Tholaria var det også en opplevelse og besøke :)
Vet ikke om den finnes lenger, er modernisert, eller fortsatt ser ut som den gjorde i 2001 :confused:



http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/bildegte7febr.jpg

Jodå, det finns kvar (åtminstone fanns det där 2013). Tror tom jag ska ha en eller ett par bilder därifrån någonstans. Men det är mycket "rörigare" (tycker den där röran är så charmig) nu där inne. Ska försöka ladda upp bilderna här i forumet...

Sunny12
2014-10-20, 18:21
Sedan lämnade jag stället - och drog skallen i skumgummit :oAng_elx

flabb_flabflabb_flab...du har då så roliga historier.. tack för den!
Höll på att sätta vinet i vrångstrupen när jag började läsa.. flabb_flab.

Sunny, på sista tavernabesöket på Naxos för i år.. BUT I will come back soon..:D

Kalimera
2014-10-20, 18:59
Det är ett märkligt ställe som jag inte bara har goda erfarenheter av.Kan det möjligen handla om något ätbart? :)

Sedan lämnade jag stället - och drog skallen i skumgummit
:D

Jag såg skumgummiträdet i somras. Undrade också en del.

Thira
2014-10-20, 19:00
De er bare helt herlige disse butikkene som har a l t :D

- det har de ikke her, men denne kafeen i Tholaria var det også en opplevelse og besøke :)
Vet ikke om den finnes lenger, er modernisert, eller fortsatt ser ut som den gjorde i 2001 :confused:

Jeg har kun dette uklare, innskannede papirbildet:

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/bildegte7febr.jpg

Nu ska vi se om jag lyckas ladda upp en bild i forumet (den första i mitt liv) =)
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1478&pictureid=15161<

Fast nu blev jag plötsligt osäker på om det verkligen är samma ställe. Men det kan väl inte finnas två lika pittoreskt "röriga" i lilla Tholaria tycker jag.
Borden finns kvar fastän de inte syns på bild så nog borde det vara samma. Hyllan bakom disken finns kvar och hyllorna på väggen, jo det måste vara samma ställe.

Sunny12
2014-10-20, 19:07
Jag såg skumgummiträdet i somras. Undrade också en del.

Tänk jag som varit så många ggr till Tholaria. har missat detta ställe totalt.. :rolleyes:.fast jag är mer fokuserad på att sätta mig vid en taverna och njuta än att gå in i butiker.

Kalimera
2014-10-20, 19:12
Tänk jag som varit så många ggr till Tholaria. har missat detta ställe totalt.. :rolleyes:.fast jag är mer fokuserad på att sätta mig vid en taverna och njuta än att gå in i butiker.Det är en butik, ett kafé och typ en taverna också. :)

Sunny12
2014-10-20, 19:15
[QUOTE=Kalimera;345692]Det är en butik, ett kafé och typ en taverna också. :)[/QUOTE

Ok. missat den anyway..:D..får kolla till våren när jag ska till Amo..igen!

inkfish
2014-10-20, 20:37
Kan det möjligen handla om något ätbart? :)



Nja, faktiskt inte. Jag brukar alltid fika där, nu senast åt jag lunch och den var inte bra men det kan ha varit en enstaka miss. Så det var inte det jag tänkte på.

Tanten är barsk som tusan. Men det behöver man heller inte hänga upp sig på. Vill man ha "lokalfärg" är det ett mysigt ställe ändå. Nu senast såg jag t ex hur matvaruinköpen går till i grannskapet. Först kom en gammal man, gick in och kom snabbt ut igen med en välfylld plastkassen i handen. Sedan kom en liten kille, gick in och kom även han snabbt ut igen - med en välfylld plastkasse.

Så antagligen ringer frun i huset till affären, talar om vad hon ska ha, varorna packas - och sedan skickas maken eller sonen att hämta dem flabb_flab

Det lite obehagliga minnet är för flera år sedan, när jag lyckades tajma mitt besök med stammisarna. Det brukar vara himla mysigt. De sitter och pratar, tanten som äger stället kan sitta och sprita ärter, ett par gubbar spelar kanske tavli.

Men den gången liksom tystnade de när jag beställt mitt kaffe och tittade på mig, avvaktande. En av männen reste sig och kom fram till bord, han stod och tittade ner på mig och frågade avmätt varifrån jag kom, om jag varit på ön förut, om jag var på semester osv - alltså de vanliga frågorna. Men han frågade liksom inte vänligt nyfiket, han var hela tiden väldigt allvarlig och stirrade stint på mig. Det kändes som att jag var utsatt för nåt test, jag vet bara inte av vad.

Men tydligen klarade jag testet för han gick till slut tillbaka till sitt bord och folk släppte uppmärksamheten på mig.

Det kändes oerhört knepigt och jag har inte varit med om det vare sig förr eller senare. Jag har aldrig förstått vad det handlade om.

Tänk jag som varit så många ggr till Tholaria. har missat detta ställe totalt.. :rolleyes:.fast jag är mer fokuserad på att sätta mig vid en taverna och njuta än att gå in i butiker.

Om man håller svagt vänster in i byn, lite uppför - så ser man snart ett valv in till vänster. Innanför valvet är det.

Kalimera
2014-10-20, 21:22
Nu ska vi se om jag lyckas ladda upp en bild i forumet (den första i mitt liv) =)Grattis! :)

Fast nu blev jag plötsligt osäker på om det verkligen är samma ställe. Men det kan väl inte finnas två lika pittoreskt "röriga" i lilla Tholaria tycker jag.
Borden finns kvar fastän de inte syns på bild så nog borde det vara samma. Hyllan bakom disken finns kvar och hyllorna på väggen, jo det måste vara samma ställe.
Jag tycker att det liknar, men ändå¨inte. Det finns fler röriga ställen i Tholaria. Stället som Kari la upp en bild från i trådens början ser ut så här, från valvet sett.


http://www.kalimera.se/bilder/bilder/tholaria-taverna.jpg

På bilden syns även skumgummiträdet. :)

Minns du om det är samma ställe Thira?

Kalimera
2014-10-20, 21:23
Men tydligen klarade jag testet för han gick till slut tillbaka till sitt bord och folk släppte uppmärksamheten på mig. Det kändes oerhört knepigt och jag har inte varit med om det vare sig förr eller senare. Jag har aldrig förstått vad det handlade om. Märkligt. :confused: Svarade du på hans frågor?

Kalimera
2014-10-20, 21:31
På tal om järnhandeln i i Katapola och andra röriga affär så drog jag mig till minnes en otroligt rörig affär i Mandraki på Nisyros. Där fanns också det mesta, men inga matvaror. Jag har en skannad bild tagen 2001.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/nisyros-shop.jpg

Affären och det stolta ägaren.

När jag kollade bilden högerklickade jag på den och bad Google hitta liknade bilder, och fick bland annat detta exempel.


http://www.kalimera.se/bilder/bilder/nisyros-shop-2.jpg

Till och med Google tyckte att affären var rörig och föreslog en gatubild från Indien. :)

inkfish
2014-10-20, 22:38
Märkligt. :confused: Svarade du på hans frågor?

Jadå, varenda en. Ja, det var faktiskt jättemärkligt.


Han har i alla fall ett par fina kängor att sälja, Nisyros-mannen :)

Och den indiska bilden ser ut ungefär som min balkongutsikt i Goa. :D

kari
2014-10-20, 22:44
Kari, Janne - Jag var inne på O Choreftis i Tholaria nu i september och minns inte att jag reagerade på att där såg annorlunda ut än tidigare. Så där hade nog inte hänt något.

Det är ett märkligt ställe som jag inte bara har goda erfarenheter av.

Men en rolig grej som jag fnissade åt nu senast var att de hade klätt in en av grenarna i det stora trädet intill med flera varv tjockt skumgummi - uppenbarligen för att grenen är så låg att man annars riskerar dra skallen i den när man lämnar stället. Medan jag satt och käkade filosoferade jag över varför man inte sågat av den, eller att gästerna helt enkelt inte lärt sig att se upp för grenen, det gick ju inte att missa den.

Sedan lämnade jag stället - och drog skallen i skumgummit :oAng_elx

flabb_flab

- det er utrolig at den fortsatt ser ut som før, men kult a t den gjør det fb_gilla

kari
2014-10-20, 22:46
På tal om järnhandeln i i Katapola och andra röriga affär så drog jag mig till minnes en otroligt rörig affär i Mandraki på Nisyros. Där fanns också det mesta, men inga matvaror. Jag har en skannad bild tagen 2001.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/nisyros-shop.jpg

Affären och det stolta ägaren.

När jag kollade bilden högerklickade jag på den och bad Google hitta liknade bilder, och fick bland annat detta exempel.


http://www.kalimera.se/bilder/bilder/nisyros-shop-2.jpg

Till och med Google tyckte att affären var rörig och föreslog en gatubild från Indien. :)

:D

kari
2014-10-20, 22:48
Jodå, det finns kvar (åtminstone fanns det där 2013). Tror tom jag ska ha en eller ett par bilder därifrån någonstans. Men det är mycket "rörigare" (tycker den där röran är så charmig) nu där inne. Ska försöka ladda upp bilderna här i forumet...

Det ville være moro å få se stedet anno 2013 :D

kari
2014-10-20, 23:06
Det ville være moro å få se stedet anno 2013 :D

:o jeg hadde oversett at du h a r lagt inn bildet :o:

kari
2014-10-20, 23:11
Nu ska vi se om jag lyckas ladda upp en bild i forumet (den första i mitt liv) =)
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1478&pictureid=15161<

Fast nu blev jag plötsligt osäker på om det verkligen är samma ställe. Men det kan väl inte finnas två lika pittoreskt "röriga" i lilla Tholaria tycker jag.
Borden finns kvar fastän de inte syns på bild så nog borde det vara samma. Hyllan bakom disken finns kvar och hyllorna på väggen, jo det måste vara samma ställe.

Moro å se bildet ditt uansett :)

Men, jeg er veldig usikker på om det k a n det være det samme stedet :confused: D a er det en del "modernisert" i tilfelle :rolleyes:

Her er hvelvingen og kafeen innenfor ( innskannet 2001 bilde) stemmer beliggenheten med "ditt sted"?

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/Tholaria_zps0b0079ce.jpg

kari
2014-10-20, 23:44
Jag tror jag var på Kouf första gången 98 eller 99, då fanns det mycket riktigt en supermarket till. Pytteliten men med bättre kvalité på varorna än i snuskaffären.


Dette er vel det lille super( mini) markedet? :) - eller?
- dette er også fra 2001:

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/ButikkparingKoufonissi_zps685014df.jpg

inkfish
2014-10-21, 10:27
Kari - jag minns inte hur den lilla såg ut. Kommer bara ihåg att det var skönt att hitta den, eftersom den stora var så sunkig :o

Thira
2014-10-21, 18:02
Grattis! :)
Minns du om det är samma ställe Thira?

Jo, så där såg det ut där vi satt.
Har ett minne av två Atenskor i vackra hattar, tjusiga klänningar och högklackat (minns de höga klackarna eftersom jag inte, för mitt liv, kunde begripa hur någon klarar att gå i sådana i Tholaria med alla nivåskillnader) som stod livligt inbegripna i ett samtal vid ett av borden längs med huset mitt emot. Och så det breda "hålet i väggen" som syns på bilden i huset rakt fram.
Men det konstiga är att jag har absolut inget minne av att vi gick genom ett valv (din bild Kari) för att komma dit. Kan man gå andra vägar också kanske. Antingen det, eller så finns det två ställen i Tholaria som är väldigt lika både utanför och inuti.

Lissi
2014-10-21, 18:46
Antingen det, eller så finns det två ställen i Tholaria som är väldigt lika både utanför och inuti.

Men då måste Du ju åka dit och kolla!:D

Lissi

Thira
2014-10-21, 19:14
Ja det så klart!
Ett mycket viktigt uppdrag ;)
Ska kombinera två återbesök på olika öar i sommar ;)
Vilka är säkerligen en mycket mystisk hemlighet =)

Kalimera
2014-10-21, 19:43
Kan man gå andra vägar också kanske.Det går att komma dit utan att gå genom valvet.