handdator

Visa fullständig version : Victoria Hislop "The Thread / Tråden


kari
2014-10-17, 23:35
Mulig jeg har oversett at noen har skrevet om / anbefalt "The Thread "
av Victoria Hislop i Forumet ?
Men boka er så fantastisk bra at det går an å omtale den en gang til :)

Den heter "Tråden" på norsk, jeg har ikke sett noen svensk tittel på den!
- kanskje den heter "Tråden" i Sverige og?

The Scotsman er sitert på omslaget, de sier : "Hislops beste!"

Nå er det vel vanskelig å sammenligne n o e med "To Nisi"?
- m e n jeg er ikke "uenig", (minst) like god vil jeg si og :)

Handlingen foregår i Thessaloniki, og jeg kjenner at jeg bare m å dit etter å ha lest "Tråden" :)
(Lissi du som har booket tur til Thessaloniki til våren, har du lest den?)

A n b e f a l e s bye_bye

Admirala
2014-10-18, 09:31
Jeg har lest Tråden, og er enig med deg!
Lettlest og litt sukkersøt i perioder, ja, men også full av gode fortellinger om tiden og livet i perioden den beskriver.
Helt klart anbefalt lesestoff for de som skal til Thessaloniki, og jeg, som har vært der, fikk ekstra lyst til å dra tilbake etter å ha lest Tråden.

Netwolf
2014-10-18, 09:39
Hoppas den kommer på svenska med

inkfish
2014-10-18, 10:03
Tråden? Hon måste ha skrivit om Kalimera :)

Lissi
2014-10-18, 10:51
(Lissi du som har booket tur til Thessaloniki til våren, har du lest den?)

A n b e f a l e s bye_bye

Den ligger på sängbordet!
Jag har den på engelska och började läsa innan sommaren, men ska nu läsa om ifrån början. Jag har "sparat" den då vi länge pratat om att åka till Thessaloniki och jag då ville komma i stämning med boken innan.

Nu läser jag om "Längtans ö" efter besöket på Spinalonga och ser fram emot DVD:erna som jag köpt och är på väg från Aten. (När jag beställde dem visste jag inte att de skulle skickas därifrån. Då kunde jag ju hämtat på plats ;) )

Jag har massor av tjocka bökcer som ligger på läsekö...bla Hans Falladas "Ensam i Berlin" och Chimanda Ngozi Adichie "Americanah" Den senare fick följa med t o r till Kreta oläst, då jag läste sex andra böcker där....:D Jag hittade så många spännande låneböcker på hotellen jag bodde på.

Så hade jag ju Kallifatides "Sina läppars svalka" med mig till Kreta. HELT UNDERBAR!...och den lämnade jag inte kvar!

Lissi

inkfish
2014-10-18, 12:13
Lissi, glöm inte Americanah bara, den är fantastisk ...

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/Mobile%20Uploads/E5A29F80-D884-4A26-BC1F-D9AC128915F8_zpssxi6ofqg.jpg (http://s17.photobucket.com/user/mandalaki/media/Mobile%20Uploads/E5A29F80-D884-4A26-BC1F-D9AC128915F8_zpssxi6ofqg.jpg.html)

Lissi
2014-10-18, 12:18
Det var du som inspirerade till köpet Inkfish!

Lissi

Lissi
2014-10-18, 12:23
På tal om Thessaloniki.....jag var ju där 1997 när Thessaloniki var Europas kulturhuvudstad...fantastiska utställningar men vid våra tre dagsbesök från Sithonia, (Nea Marmaras) där vi bodde så var det SÅ varmt! Vi var i juli....
Thessaloniki ska VERKLIGEN bli kul att återse och vi ska bo mitt i centrum för att kunna promenera runt. Så ska vi ha bil i några dagar för att utforska omgiviningarna. Amfipolis är ett resmål....

Men först ATEN!!! 16 dagar kvar:D

Lissi

inkfish
2014-10-18, 12:26
Kul att höra, Lissi! Ja, du har ju sett den där bilden förut ;)

Och i en amorgiansk hängmatta hade jag nog till och med kunnat läsa en inbunden kollektion söldukar med stor behållning. Men Americanah hade jag tokgillat även om jag så satt i höstregnet och läste den. Ras, klass, relationer - i så himla många bra resonemang. :)

kari
2014-10-18, 18:16
Tråden? Hon måste ha skrivit om Kalimera :)

:D

kari
2014-10-18, 18:25
Jeg har lest Tråden, og er enig med deg!
Lettlest og litt sukkersøt i perioder, ja, men også full av gode fortellinger om tiden og livet i perioden den beskriver.
Helt klart anbefalt lesestoff for de som skal til Thessaloniki, og jeg, som har vært der, fikk ekstra lyst til å dra tilbake etter å ha lest Tråden.

Fordi den fenget meg, ble den "lettlest", det var ikke vanskelig å komme gjennom de 442 sidene:) - den var kanskje lettlest? - du leser sikkert endel "tyngre" bøker enn jeg vanligvis gjør .
- forskjellig terskel for hva som er "sukkersøtt" har vi kanskje og.
Jeg syntes den hovedsaklig var gripende, og skildret mange tragiske skjebner:)

Lissi
2014-10-18, 18:27
Läste ni den på norska?
Jag klarar ju engelska bra, men böcker känns alltid lite svårare att läsa på engelska...men när man väl kommit in i dem så lossnar det ju och man tänker inte på det!

Lissi

kari
2014-10-18, 18:38
Läste ni den på norska?
Jag klarar ju engelska bra, men böcker känns alltid lite svårare att läsa på engelska...men när man väl kommit in i dem så lossnar det ju och man tänker inte på det!

Lissi

Admirala gjorde kanskje det?

- men ikke jeg, med min begrensede engelskkompetanse ville jeg mistet altfor mange detaljer/nyanser i handlingen bye_bye

Lissi
2014-10-18, 19:04
Det är ju det med engelskan....man missar lite av det underförstådda, nyanserna..
Lissi

ariadne
2014-10-18, 21:18
Fant akkurat ut at Hislop nå har kommet med en ny bok med handling fra Kypros som heter "The sunrise".

kari
2014-10-18, 21:42
Fant akkurat ut at Hislop nå har kommet med en ny bok med handling fra Kypros som heter "The sunrise".

Jeg har sett den, men ikke kjøpt enda, anmeldelsene jeg har lest har vært litt "lukne".

Alala
2014-10-19, 09:11
Jag klarar ju engelska bra, men böcker känns alltid lite svårare att läsa på engelska...men när man väl kommit in i dem så lossnar det ju och man tänker inte på det!

Lissi

Precis så är det för mig också. I princip är det ju förstås alltid bäst om man kan läsa en bok på det språk som den är skriven på, men för oss flesta så är det ju ganska inskränkt så då får man hoppas på att översättningen är bra. Läste John Fowles "The Magus" på engelska och måste säga att den var ganska jobbig, där skulle jag nog hellre ha läst en översatt version.

Men härligt att här gillas både "The Thread" och "Americanah" för båda finns på min önskelista. :p Gillade förstås "The Island" och "En halv gul sol" av respektive författare. Och nu vet jag att jag absolut skall läsa dessa böcker. The Thread ser jag att har kommit ut på finska, men det har de flesta här väl ingen nytta av. Möjligtvis väljer jag själv trots allt att läsa den på engelska, hmm.

/ Anne :)

inkfish
2014-10-20, 13:15
Läste John Fowles "The Magus" på engelska och måste säga att den var ganska jobbig, där skulle jag nog hellre ha läst en översatt version.

Men härligt att här gillas både "The Thread" och "Americanah" för båda finns på min önskelista. :p Gillade förstås "The Island" och "En halv gul sol" av respektive författare.

Jag läser gärna på engelska men Illusionisten (The Magus) tyckte jag var trög till och med på svenska. Så den förstår jag verkligen att du fick kämpa med på engelska.

Jag var inte jätteförtjust i En halv gul sol men nu funderar jag på att läsa om den, för är hon så bra som hon är i Americanah så måste jag ha läst dåligt.