handdator

Visa fullständig version : Öluff i Småkykladerna


Kalimera
2014-10-17, 09:19
Årets tjugonde resebrev är publicerat.

Ni kan läsa resebrevet här (http://www.kalimera.se/resebrev/2014/oluffa-i-smakykladerna.html).

KR
2014-10-17, 09:53
Härligt resebrev!
//
KR

PA
2014-10-17, 09:57
Hej Alla bye_bye

Kul att läsa och härliga bilder, det är 10 år sedan jag besökte dessa öar.

//PA _B-anana

Malina
2014-10-17, 11:03
Vad var det som hände i Katapola?

Bea
2014-10-17, 12:19
Vad var det som hände i Katapola?

Det var en pris-fråga. Vi hade fått ett pris per telefon, samma pris när vi kom fram med färjan. Sen hade vi fri tid - för rummen var inte städade eller iordningställda (och såg verkligen inte ut som bilderna på hemsidan, men det är ju en annan femma- priset var lågt och vi skulle bara sova två nätter). När vi sen kom till rummen för att packa upp och gå till sängs så hade priset plötsligt höjts! Föreståndarna sa "take it or leave it" och då tittade vi på varandra, tog väskorna och gick! Kändes bra! Sen ordnade sig allt på bästa vis och i Eigiali fick vi superbemötande och fin service. Liiite högre pris än utlovat i Katapola, men världsvid skillnad på rummen... Så då stannade vi tre nätter :)

Det har aldrig hänt oss förut i Grekland - tack och lov!

Malina
2014-10-17, 13:05
MYCKET förvånande och tråkigt! Kanske du skulle varna för detta hotell...(JA,jag erkänner att jag är väldigt nyfiken)!

yannis
2014-10-18, 05:44
Bea, jag har en liten fundering; att så många Umebor sammanstrålar på samma ö/ögrupp som 26 personer är nog ganska ovanligt. Var ni alla släkt på något vis?

Jag blev väldigt sugen på Iraklia (den ön har jag surrat med Arne flera gånger om). Det blir nog en tur med Skopan nästa gång vi kommer till Amorgos (maken till trots).

Tack för ett fint resebrev.
Birgitta (som också är intresserad av vilket boende i Katapola du menar).

Thira
2014-10-18, 09:07
Tack för ett fint resebrev.Vad sugen jag blev på lilla Iraklia nu. Jag som till slut, efter mången färd, kommit på att jag gillar de stora öarna allra bäst.
Jag tycker det är klokt att ni inte skriver ut namnet på hotellet. Man vet ju inte ifall det var en engångsföreteelse eller om det blivit något missförstånd mellan dem som jobbade den kvällen.Vore tråkigt ifall de skulle få dålig publicitet och färre gäster p.g.a det. Men så klart, väldigt väldigt trist ifall de lurade er medvetet på något sätt.

Lissi
2014-10-18, 09:24
Härligt med så många vänner som vill till samma plats! Ungarna måste ju ha jättekul! Själv undrar jag om det skulle det vara semester för mig med så många runt om att ta hänsyn till men DET beror på åldern enbart:D

Jag håller med Thira om att det kan vara fel att namnge ett hotell på en så liten ö om det är negativt. Jag tänker på Bella Vista på Andros som fick sån negativ kritik här och där sen min bästa väninna bodde med sin man och sin sin son , svärdotter ,barnbarn och några fler. De hyrde alla lägenheterna och var helnöjda. De hade underbara dagar där och ägaren hade innan sagt att städning varje dag INTE ingick, vilket många här klagat på.
Vi ÄR olika både vad vi tycker är prisvärt och vad man vill ha för pengarna.
Men jag tycker VERKLIGEN oavsett detta att överenskommet pris ska hållas!

Underbara bilder och härligt att resan var så lyckad!klapp_klap

Lissi

kari
2014-10-18, 18:14
Takk for trivelig reisebrev og herlige bilder, Bea fb_gilla

Utsiktsbildet fra Maiistrali "følte" jeg langt inn i hjerterota!
Vi besøkte også Iraklia for første gang i år og bodde på der :D

ellada
2014-10-19, 12:25
Tack för ert fina resebrev vi var ju själva till Iraklia i sommar och blev golvad
bodde på Annas place ovanför Maestrali ska definitivt tillbaka dit igenbye_byebye_bye

MariaJ
2014-10-19, 12:35
Tack för ett mycket fint resebrev! klapp_klap

Iraklia har jag verkligen fått upp ögonen för under denna sommar, så många fina bilder som jag sett därifrån. Det får nog bli nästa års kombo, Iraklia tillsammans med Naxos och Amorgos.

Maria

Kalimera
2014-10-19, 14:29
Jag blev väldigt sugen på Iraklia (den ön har jag surrat med Arne flera gånger om). Det blir nog en tur med Skopan nästa gång vi kommer till Amorgos (maken till trots).Jag tror att det är en ö som skulle passa er helt perfekt. Det finns dock ett litet aber, och det är den branta backen upp till bland annat Maistrali.

Iraklia har jag verkligen fått upp ögonen för under denna sommar, så många fina bilder som jag sett därifrån. Det får nog bli nästa års kombo, Iraklia tillsammans med Naxos och Amorgos.Jag var på Schinoussa, Iraklia, Donoussa och Koufonissi i somras, och den ö som överraskade mig mest var Iraklia. Jag har varit i Småkykladerna många gånger, och har ibland upplevt att Iraklia hamnat lite på dekis, men så var det inte i år. Det har skett en viss utveckling, och bara till det positiva.

Jag la ut några bilder när jag var där i somras, det kommer här:

http://www.kalimera.se/bilder/iraklia.jpg

Hamnen, eller poolen som Bea skrev i sitt resebrev. :)


http://www.kalimera.se/bilder/iraklia_sallad.jpg

Lunch på Maistrali.


http://www.kalimera.se/bilder/iraklia_midsommar.jpg

Byn.


http://www.kalimera.se/bilder/iraklia_hamnstrand.jpg

Den fina hamnstranden.


http://www.kalimera.se/bilder/iraklia_blue_star.jpg

Nästan hel byn på en och samma bild.

ellada
2014-10-19, 16:00
oj vad fina bilder det nästan värker i hela kroppen av längtan dit
här i Luleå ligger det rejält med snö så dina bilder skänkte tröst

kari
2014-10-19, 18:44
.

Takk for l e k r e bilder fra IRAKLIA :D

Bea
2014-10-20, 08:49
Bea, jag har en liten fundering; att så många Umebor sammanstrålar på samma ö/ögrupp som 26 personer är nog ganska ovanligt. Var ni alla släkt på något vis?

Nej, vi är "bara" kompisar! Några Greklandsfanatiker sen tidigare, några frälstes på plats!

[FONT=Century Gothic]Birgitta (som också är intresserad av vilket boende i Katapola du menar).

Jag berättare helst inte det. Vill inte starta rykten om det nu var en engångsföreteelse, eller om ägaren hade en dålig dag... Som sagt, det har aldrig hänt oss förut, på någon ö alls. Så jag hoppas och tror att det var en engångsgrej! Och vi hade det fantastiskt bra på Amorgos i övrigt!

våga
2014-10-28, 15:09
Bea!
Jag har en undran till dig och andra som reser till små platser i stora sällskap:
Hur tänker ni kring den stora gruppens inverkan på ön, tavernor, barer, ljudnivåer etc? Jag är en av många som väljer små platser just för att komma bort från stora grupper och jag stötte också på er i somras på en av öarna. Det märktes väldigt mycket när ni kom!

Jag förstår att ni hade det väldigt trevligt tillsammans, och jag tycker absolut att en ska kunna resa tillsammans i större sällskap men efter den senaste sommaren har jag funderat mycket på fenomenet stora grupper på små platser... Varje plats har sin egen rytm, sin egen atmosfär och det har också varje grupp. När en stor grupp besöker en taverna eller en strand och är så många att de är i majoritet där verkar gruppens rytm, ljudnivå etc slå ut den "lokala" atmosfären. Det är synd, tycker jag!
Våga

Malina
2014-10-28, 22:38
Men det där var ju en trist kommentar tycker jag.Flera gånger har jag förvisso irriterat mig på högljudda Svenska grupper på tex Honeymoon på Santorini. Då kan man ju bara antingen gilla läget eller gå til sin studio.Jag tycker att det är fint och underbart att MÅNGA vill komma til Grekland!
Vi reser ju rätt ofta och söker dels öar med lugn dels dito med mer liv.
Om man är på en pytteö och känner sig störd,kan man antingen säga till eller flytta på sig.JAG har faktiskt sagt till föräldrar på Honeymoon när det har blivit FÖR mycket plask i poolen och för mycket skrik och ljud!

Malina
2014-10-28, 22:48
Men det där var ju en trist kommentar tycker jag.Flera gånger har jag förvisso irriterat mig på högljudda Svenska grupper på tex Honeymoon på Santorini. Då kan man ju bara antingen gilla läget eller gå til sin studio.Jag tycker att det är fint och underbart att MÅNGA vill komma til Grekland!
Vi reser ju rätt ofta och söker dels öar med lugn dels dito med mer liv.
Om man är på en pytteö och känner sig störd,kan man antingen säga till eller flytta på sig.JAG har faktiskt sagt till föräldrar på Honeymoon när det har blivit FÖR mycket plask i poolen och för mycket skrik och ljud!

Bea
2014-10-29, 09:22
Vi har rest i olika stora grupper till olika typer av öar genom åren. Hittills har alla varit välkomnande. Om det nånsin skulle kännas som att vi inte var välkomna till en ö (av grekerna, inte av andra turister), så skulle vi aldrig åka tillbaka dit. Tack och lov har det aldrig hänt! Ofta får vi tvärtom höra av de bofasta att de är så glada att vi är där, och att de önskade att det fanns fler barn på öarna! Så svaret till dig Våga är helt enkelt nej. Vi har aldrig funderat på hur många vi får vara i en grupp när vi åker på semester.

Bea

våga
2014-10-29, 11:20
Så svaret till dig Våga är helt enkelt nej. Vi har aldrig funderat på hur många vi får vara i en grupp när vi åker på semester.
Bea

Nu var ju detta inte riktigt min fråga, självklart får ni vara hur många ni vill när ni är ute och reser! Min fråga handlade inte heller om ifall gruppen bestod av barn eller vuxna. Jag tolkar ditt svar som att ni inte har haft eller har några tankar på hur en stor grupp besökare påverkar en liten plats, och det var det jag undrade.
Vänliga hälsningar
Våga

para poli
2014-10-30, 16:49
LOL 555 :D
Förklarar ju varför det var fullt av Ume-bor när man anlände till Iraklia i somras...

Bea
2014-10-31, 16:18
LOL 555 :D
Förklarar ju varför det var fullt av Ume-bor när man anlände till Iraklia i somras...

Ang_elx flabb_flab

Lissi
2014-10-31, 17:18
Jag tror en stor skara människor som kommer till en ö, oavsett storlek, uppskattas enormt av de greker som har tavernor och pensionat!:D Det tycker jag är det viktigaste.

Grekerna själv gillar ju stora sällskap och något bullrigare, mer högljutt och GLATT än stora grekiska sällskap på tavernor och caféer får man väl leta efter;)

Lissi

Eva L
2014-10-31, 17:48
Jag hade ett stort bullrigt grekiskt sällskap som grannar några dagar på Folegandros sist jag var där. De sprang över med mat och dryck till mig titt som tätt för de insåg nog att de dominerade hela innergården. Det slutade med att jag också spelade tavli och drack ouzo halva natten. Eva

Lissi
2014-10-31, 18:31
Jag hade ett stort bullrigt grekiskt sällskap som grannar några dagar på Folegandros sist jag var där. De sprang över med mat och dryck till mig titt som tätt för de insåg nog att de dominerade hela innergården. Det slutade med att jag också spelade tavli och drack ouzo halva natten. Eva

fb_gilla

Lissi

Monica C
2014-10-31, 19:43
Jag hade ett stort bullrigt grekiskt sällskap som grannar några dagar på Folegandros sist jag var där. De sprang över med mat och dryck till mig titt som tätt för de insåg nog att de dominerade hela innergården. Det slutade med att jag också spelade tavli och drack ouzo halva natten. Eva

fb_gilla
Monica:)