Tomas N
2014-10-15, 12:22
En liten resehistoria som hände i somras när vi gick ombord på båten i Pireus som skulle ta oss till Egina. Detta var en söndag så det var jättelite folk med så vi kunde verkligen sitta/ligga bekvämt uppe i cafeterian. Jag satte min Iphone på laddning och klämde fast densamma bakom tv skärmen eftersom väggkontakten fanns där bakom. Vi var ganska trötta under denna timslånga färd så sömnen var inte långt borta. Båten lägger till i hamnen och vi går och sätter oss vid en av hamnrestaurangerna för att förfriska oss innan vi bestämmer vart på Egina vi skall bo. Vi har säkert suttit i 10 min när jag skriker högt; "faan Iphonen är kvar på båten", mitt förtvivlade ångestskrik får alla i och runt restaurangen att tystna och stirra på mig. Upptäcker att båten ligger kvar så med jättesteg springer jag (under svordomar) genom restaurangen, ut på gatan med riktning mot båten. Denna löptur på ca 500 m sker i 35 graders värme, pust och stön. Hur som helst så ser och hör jag att båten verkar mer eller mindre snart klar för avgång dock är akterbryggan fortfarande nedfälld. Tio meter till killen som tar biljetter så frågar han; ticket ,sir? Varvid jag skriker när jag passerar honom att jag har glömt min telefon ombord. Då skriker han tillbaka när jag är redan är ombord; GO GO GO! Kan inte låta bli att småle åt honom men sedan kommer nästa fasa, är telefonen kvar eller är den försvunnen?
Kommer upp till salongen där vi satt och ser till min stora glädje att den är kvar trots att det sitter passagerare rakt under men den var tydligen inte så lätt att se? Väl tillbaka på restaurangen så mottogs jag ungefär som dagens hjälte med applåder, leenden, ryggdunkningar och glada tillrop. Fattade först ingenting men sen berättade min fru att efter att jag sprang iväg så var alla, nåja nästan alla, nyfikna på vad som hänt och då förklarade hon varför jag drog iväg snabbare än en dopad Ben Johnson.
Bara så glad att just denna båt låg kvar i hamnen längre än vad man är van vid. Ni vet ju själva hur snabbt båten lämnar kajen vid normala av och påstigningar.
Sensmoral? När man glömmer något men det får ett lyckligt slut så får man förfriska sig med den största och kallaste ölen som fanns på just den restaurangen. Joråsåatt:cool:
Kommer upp till salongen där vi satt och ser till min stora glädje att den är kvar trots att det sitter passagerare rakt under men den var tydligen inte så lätt att se? Väl tillbaka på restaurangen så mottogs jag ungefär som dagens hjälte med applåder, leenden, ryggdunkningar och glada tillrop. Fattade först ingenting men sen berättade min fru att efter att jag sprang iväg så var alla, nåja nästan alla, nyfikna på vad som hänt och då förklarade hon varför jag drog iväg snabbare än en dopad Ben Johnson.
Bara så glad att just denna båt låg kvar i hamnen längre än vad man är van vid. Ni vet ju själva hur snabbt båten lämnar kajen vid normala av och påstigningar.
Sensmoral? När man glömmer något men det får ett lyckligt slut så får man förfriska sig med den största och kallaste ölen som fanns på just den restaurangen. Joråsåatt:cool: