Logga in

Visa fullständig version : Mätt på Grekland

Berra
2014-10-11, 08:06
Efter våra 4v på Kreta så infann sig en känsla av mättnad på Grekland. Av dom senaste 8 åren så har vi tillbringat 50v i Grekland, 38 öar avverkade. Har bestämt oss för en time out på obestämd tid.

/Berra o Gunsan
bye_bye

Tomas N
2014-10-11, 09:00
Kan också känna en viss mättnad efter ett antal veckor i Grekland men saknaden och längtan brukar komma tillbaka ganska snart.:)

Sunny12
2014-10-11, 09:14
Efter 6 veckor på Amorgos i våras innfann sig ingen mättnad, tvärtom världens abstinens och längtan tillbaka, nu är jag i Grekland igen sen den 24/9 och är fortfarande inte MÄTT..:p:p..är man greklandsfrälst så är man!

Den dagen jag mot förmodan skulle bli mätt på Grekland.. då är nog mitt liv SLUT!!!

Sunny(direkt från fina Naxos) bye_bye

Monica C
2014-10-11, 12:14
Precis den mättnnadskänslan har jag oxå upplevt,näe nu är det nog med grekisk mat osv,osv.MEN sen kommer längtan åter och vips så är en ny resa bokad och sen när man är på plats så är allt precis så härligt och bra som det bara kan vara i Grekland.
Monica:)

Wardakis
2014-10-11, 12:45
Jag trodde jag var mätt på Kreta efter 45 resor dit så jag testade Parga en vecka i somras. Men det där riktiga pirret infann sig inte så det fick bli en vecka i Chania i början av september och då kändes det bra igen!

Katitzi
2014-10-11, 12:57
Man får helt enkelt göra någon resa om året till ett annat land än Grekland, så inser man att "Grekland är ju ändå bäst!" Då kommer suget tillbaka snabbt igen.:D

Katitzi:)

Monica C
2014-10-11, 13:07
Man får helt enkelt göra någon resa om året till ett annat land än Grekland, så inser man att "Grekland är ju ändå bäst!" Då kommer suget tillbaka snabbt igen.:D

Så sant,så sant:D

Malina
2014-10-11, 16:27
Mätt på Grekland!!!??? Aldrig!
Däremot skulle jag självklart vilja se andra länder,trots att jag redan HAR rest mycket.

För ca 10 år sedan,reste vi till Torrevieja i Spanien.Emilio skulle köpa en gitarr.Vi steg av bussen och jag kände att något var fel.DET DOFTADE INGENTING!!!
Mitt misstag den gången, var att jämföra.Alltå,ni VET hur det är bara man kliver av planet i Grekland så känner man dofter av diesel blandat med kryddor och kanske en pust av matlagning.
Så, numera har jag lärt mig att aldrig jämföra.Man ska inte bli besviken på ett nytt land,utan ta det som det är!

Sunny12
2014-10-11, 16:31
Man får helt enkelt göra någon resa om året till ett annat land

Det räcker för mig att komma tillbaks till Sverige för att genast längta tillbaks till Grekland (ett annat land behövs inte för att få tillbaks greklandssuget)..:p:p

Sunny(direkt från paradiset Naxos)

Lissi
2014-10-11, 16:57
Jag trodde jag var mätt på Kreta efter 45 resor dit så jag testade Parga en vecka i somras. Men det där riktiga pirret infann sig inte så det fick bli en vecka i Chania i början av september och då kändes det bra igen!

fb_gillafb_gilla

Jag kände nu sista dagarna efter tre veckor , att jag var lite trött på turistlivet, att jag var mätt....men då visste jag ju att om 23 dagar är jag i Grekland igen;)

Men jag känner, att tre veckor är max. sen vill jag hem!

Tack och lov tar det ju bara några veckor så vill man vara där igen:D
Det blir nog värre efter nästa resa, för då har jag ingen ny Greklandsresa bokad....Men en Teneriffaresa över nyår. Spanien är ju också mysigt.

Lissi

Thira
2014-10-11, 17:15
Efter våra 4v på Kreta så infann sig en känsla av mättnad på Grekland. Av dom senaste 8 åren så har vi tillbringat 50v i Grekland, 38 öar avverkade. Har bestämt oss för en time out på obestämd tid.

/Berra o Gunsan
bye_bye

Visst kan man tröttna även om man älskar Grekland. Det kan helt enkelt bli det för mycket av det goda antar jag. Och ni har ju sett så många öar under så lång tid.
En time out för att vidga vyerna och även se andra länder är säkert sunt. Vem vet, kanske kommer Greklandslängtan åter snart.
Ha en bra timeout!

Sunny12
2014-10-11, 17:25
Visst kan man tröttna även om man älskar Grekland. Det kan helt enkelt bli det för mycket av det goda antar jag. !

Det kan ALDRIG bli för mycket av goda GREKLAND...vem vill sitta hemma i KALLA Sverige... :eek:...nej nu ska jag sluta.. flabb_flab...har förståelse för att vi ALLA är olika!!.. ;)

Lissi
2014-10-11, 17:45
Om jag ska vara i Grekland längre tid än max 3 veckor, då vill jag hyra ett hus eller lägenhet där det finns ett vardagsrum och ett riktigt kök så att jag kan leva ett riktigt vardagsliv och kunna laga måltider "hemma". Att sitta taverna varje dag både lunch och middag tröttnar vi till slut på och eftersom vi gärna vill åka tidig vår och i slutet av september och oktober så är vädret inte alltid gjort för balkongsittning. Att då bara ha en säng att sitta i blir tråkigt! Nu kändes det inte alls så denna gång för vädret var fint, men för mer än tre veckor får det bli ett annat boendealternativ.
Vi åker ju också till andra ställen. I år blev det Polen 2 ggr och det var jättefina resor!

Lissi

Katitzi
2014-10-11, 18:41
För oss blir det Rom om tre veckor och sedan en Lanzaroteresa v. 10. :D
Fast Greklandssuget har redan satt in, jag hänger över bokaknappen till Skiathos i september. Men känner ju att jag borde avvakta lite för att se vad som händer under sommaren, det är långt dit....:rolleyes:

Marja
2014-10-11, 19:47
Visst har jag varit trött på Grekland några enstaka gånger i mitt liv. Konstigt annars efter 40 års tids förälskelse i detta underbara land. Att leva och ha bott där var påfrestande vissa vintrar och andra perioder. Längtade då till Sverige.

Att ta time out…! Ja ibland är det nog klokt för att få lite distans och att ha tid för reflektion tänker jag. Speciellt för er som reser dit ofta eller stannar längre perioder eller år.

När jag gjort avstickare till andra länder saknar jag alltid vissa saker. Att kunna prata grekiska , musiken, kulturen /maten och de underbart gästfria grekerna. Greklandskänslan. :p:):p

Kunde vara intressant att få höra vad det är ni känner er eventuellt trötta på Berra?...... Lite nyfiken bara?

Kanhända det ändrar sig med tiden som det gjort för mig. ”Grekland i mitt hjärta ” även om det ibland finns eller funnits motstridiga känslor. Men var finns paradiset på jorden? Inget land är perfekt.

Efter 3 till 4 års vistelse i ett land kommer nog de flesta fram till att jämföra kulturerna och hamna i de kritiska tankarna om var de vill bo eller resa vidare till.

Respekterar ER känsla bara. Men hoppas ändå att er Greklandskänsla vinner med tiden! ;)

// Marja

Monica C
2014-10-12, 00:42
Alltså,ni VET hur det är bara man kliver av planet i Grekland så känner man dofter av diesel blandat med kryddor och kanske en pust av matlagning.

Åh så bra beskrivet,jag blir alltid nästan tårögd när jag stiger ut ur planet och stannar upp och andas in just detta,det är GREKLAND:D

Eva L
2014-10-12, 06:20
Jag är inte mätt men bara inte så hungrig. Hade jag tid och pengar att göra många resor på ett år skulle det bli lite olika länder och jag skulle då välja mindre exploaterade platser även i de andra länderna som jag försöker göra i Grekland. Vet att jag då skulle hitta många pärlor med sina dofter som också skulle bli mina. Just nu är det nästa resa som ligger närmast i tankarna. Den sker en kall januaridag och många timmar senare känner jag sanden mellan tårna på Koh Lanta. Då får jag njuta av riktigt härlig värme vilket helt saknades vid årets Greklandsresa men som vi sen fick massor av här hemma. Eva

Netwolf
2014-10-12, 06:58
Mätt kan man bli och liksom Lissi, brukar ca 3 v vara nog. Speciellt för dotra, som då längtar efter sina kompisar. :)
Det som däremot inte känns bra är när man inte har nån grekresa inbokad, vilket jag inte har nu.. :eek:
Oron i kroppen är högst påtaglig, precis som det fattas mig något (vilket det ju gör ;)). Bara tanken på att INTE åka till Grekland nåt år, gör mig nästan panikslagen. Har svårt att tro att jag skulle klara av det. Jag vet inte vad det är med det där landet... snyft_drop

/Netwolf

inkfish
2014-10-12, 10:25
Jag tror att det är fel på min Greklandsmetabolism för ju mer jag stoppar i mig, desto mer vill jag ha. Inte ens den gång jag var där i 9 veckor ville jag åka hem, det var snarare ännu värre än vanligt att lämna.

Min relation med Grekland har hittills bara djupnat, jag tror att jag har intensivare känsloupplevelser nu än jag hade i början.

Mätt vet jag inte vad det är. Jag är nog hetsätare vad gäller Grekland.

inkfish
2014-10-12, 10:26
Mätt kan man bli och liksom Lissi, brukar ca 3 v vara nog. Speciellt för dotra, som då längtar efter sina kompisar. :)
Det som däremot inte känns bra är när man inte har nån grekresa inbokad, vilket jag inte har nu.. :eek:
Oron i kroppen är högst påtaglig, precis som det fattas mig något (vilket det ju gör ;)). Bara tanken på att INTE åka till Grekland nåt år, gör mig nästan panikslagen. Har svårt att tro att jag skulle klara av det. Jag vet inte vad det är med det där landet... snyft_drop

/Netwolf

Airtours, som oftast har bra priser, har bokatidigt-rabatt på 500 kr även på flygstolar, inte bara paket som rabatterna brukar gälla. Just sayin' Ang_elx

AGGE
2014-10-12, 12:31
Jag tror att det är fel på min Greklandsmetabolism för ju mer jag stoppar i mig, desto mer vill jag ha. Inte ens den gång jag var där i 9 veckor ville jag åka hem, det var snarare ännu värre än vanligt att lämna.

Min relation med Grekland har hittills bara djupnat, jag tror att jag har intensivare känsloupplevelser nu än jag hade i början.

Mätt vet jag inte vad det är. Jag är nog hetsätare vad gäller Grekland.

Inkfish, där sa du precis det jag känner! Kan inte ens föreställa mig att bli mätt på Grekland för det skulle vara som att bli trött på att leva.
:cool:

Kalimera
2014-10-12, 12:37
År 2007 reste vi runt i övärlden i nästan sex månader. Inte en enda gång kände oss mätta på Grekland. Dock tröttnade vi på att resa runt så vi avslutade med tre underbar veckor på Naxos i november.

År 2010 åkte vi till Grekland i början av juni. Reste på enkel biljett och hade inga planer på att åka hem. Men efter några månader kände vi faktiskt en viss mättnad, och då flög vi hem. Vet inte varför det kändes så, kanske för att vi strax före resan hade flyttat till landet.

AGGE
2014-10-12, 12:56
Jag tror att man behöver längta för att till fullo uppskatta det mesta. Som för att till fullo uppskatta våren krävs att man har en vinter att genomleva. Hade det varit vår hela tiden hade det inte varit samma sak.
Så man behöver nog en paus för att suget ska bli maximalt. Oh ljuva längtan!
:)

Gita
2014-10-12, 13:13
Lissi, det där med att ha lägenhet är super, då kan man ta en hemmakväll om det känns så. Några av våra mysigaste kvällar i år var just hemmakvällar på Tilos. Jag lagade bla Fasolakia av färska tomater och bönor, plockade kryddor i byn. Och så levande ljus, grekisk musik, alla dofter, solnedgång... ack, ack...

Tre veckor hemma - och jag planerar redan nästa resa. Grekland, men vart...?

karinafp
2014-10-12, 14:31
Nej, mätt på Grekland blir jag inte. Hela min själ mår bra när jag är där. Och det där med att tröttna på grekisk mat förstår jag inte alls. :confused: Jag äter inte enbart "svensk" mat - vad det nu är - när jag är hemma i Sverige... Ang_elx Det finns så många olika sorters mat även i Grekland, så jag förstår inte hur man kan tröttna. Det är klart, om man bara äter gyros, souvlaki, moussaka och pastitsio är det klart att man tröttnar efter ett tag. Själva äter vi nästan aldrig något av detta, lika litet som vi äter köttbullar hemma i Sverige. Det finns ju SÅ mycket annat än typisk turistmat att äta! :p

Karin
som alltid längtar ner

Lissi
2014-10-12, 16:22
Lissi, det där med att ha lägenhet är super, då kan man ta en hemmakväll om det känns så. Några av våra mysigaste kvällar i år var just hemmakvällar på Tilos. Jag lagade bla Fasolakia av färska tomater och bönor, plockade kryddor i byn. Och så levande ljus, grekisk musik, alla dofter, solnedgång... ack, ack...

Tre veckor hemma - och jag planerar redan nästa resa. Grekland, men vart...?
Gita, med lägenhet menar Du då studio? För det har vi ju nästan alltid haft. Men jag menar mer att ha sköna stolar/fåtöljer att sitta i inomhus. Vi är ju ofta i mars/april och oktober/nov Då behövs mer "innesittarmöbler" Det får vi aldrig i Greklandsstudios. Inte heller en ugn.
Men jag har lite uppslag på lägenheter som jag ska kolla till nästa greklandsresa.

Lissi

Thira
2014-10-12, 16:49
Jag tror att man behöver längta för att till fullo uppskatta det mesta. Som för att till fullo uppskatta våren krävs att man har en vinter att genomleva. Hade det varit vår hela tiden hade det inte varit samma sak.
Så man behöver nog en paus för att suget ska bli maximalt. Oh ljuva längtan!
:)

fb_gilla

Ja det där med Greklandslängtan har hunnit bli något man liksom lärt sig leva med. Något som hör till livet lika mycket som Grekland gör. Och som en drivkraft när livet här hemma blir för grått.

F.ö brukar jag säga: Det är en sån otrolig tur att vi har Grekland i Europa. Det är lätt för oss att ta oss dit och det går snabbt. Inte behöver det kosta så mycket heller.
Träffade en kvinna från Australien nu när jag var i Aten. Hon var så avundsjuk på oss för att vi så lätt kan åka dit.

kize
2014-10-12, 16:50
Kan lite förstå hur du menar. Var i år iväg i tre veckor och det kändes som precis lagom. Har under de senaste knappt 20 åren gjort uppehåll ett par gånger på våra resor till Grekland. Suget återkommer dock alltid eller som någon tidigare skrev att då är det såå lätt att använda bokafingret. Jag önskar er härliga resor till andra delar av världen, tror att det kommer bli många jämförelser med Grekland. Säkert återvänder ni så småningom till den grekiska arkipelagen.

Netwolf
2014-10-12, 18:10
Träffade en kvinna från Australien nu när jag var i Aten. Hon var så avundsjuk på oss för att vi så lätt kan åka dit.

Ja, det har en faktiskt inte tänkt på. Den stora nackdelen med att bo i Asien, USA m fl ställen , är ju det långa avståndet till Grekland...
Tänk va lyckligt lottade vi är :)

/NW

Katitzi
2014-10-12, 18:21
Gita, med lägenhet menar Du då studio? För det har vi ju nästan alltid haft. Men jag menar mer att ha sköna stolar/fåtöljer att sitta i inomhus. Vi är ju ofta i mars/april och oktober/nov Då behövs mer "innesittarmöbler" Det får vi aldrig i Greklandsstudios. Inte heller en ugn.
Men jag har lite uppslag på lägenheter som jag ska kolla till nästa greklandsresa.

Lissi
Om man bokar en lägenhet med ett sovrum i stället för studio brukar det vara soffor som går att bädda i "allrummet". Så bodde vi på Panselinos i Eftalou på Lesbos ett år. På Kanarieöarna är det nästan alltid så. Ugn är det nog värre med tror jag.

Deia
2014-10-12, 18:29
År 2007 reste vi runt i övärlden i nästan sex månader. Inte en enda gång kände oss mätta på Grekland. Dock tröttnade vi på att resa runt så vi avslutade med tre underbar veckor på Naxos i november.

År 2010 åkte vi till Grekland i början av juni. Reste på enkel biljett och hade inga planer på att åka hem. Men efter några månader kände vi faktiskt en viss mättnad, och då flög vi hem. Vet inte varför det kändes så, kanske för att vi strax före resan hade flyttat till landet.

Så kanske det är. Inte en mättnad utan en längtan efter ett vardagsliv. Ett hemma, sina personliga saker och en tillvaro som inte är semester.
Vi skulle väldigt gärna hyra en längre tid för att känna in hur det är att bo. Helst ta med lite personliga saker. Det har ingen betydelse vart man åker för efter en tid är det inte "semester" längre.
När vi var på Ithaka så hyrde vi en lägenhet med separat sovrum. Vi packade upp allt i garderoberna, lagade mat, frukost och tvättade. Fick en känsla av hur det skulle vara att bo......och vi gillade det.

Katitzi
2014-10-13, 16:42
Airtours, som oftast har bra priser, har bokatidigt-rabatt på 500 kr även på flygstolar, inte bara paket som rabatterna brukar gälla. Just sayin' Ang_elx

Och har man rest med dem tidigare har man dessutom 200 kr i "Trogen" rabatt per person!

Lissi
2014-10-13, 18:47
....och jag och Claes har precis huggit 2 biljetter t o r till Thessaloniki i maj. 10 dagar att utforska denna fantastiska stad med omnejd!...så så där jättemätt är jag inte. :o
Lycka med två storstadssemestrar framför oss i Grekland.;)

Lissi

Sunny12
2014-10-13, 18:53
....och jag och Claes har precis huggit 2 biljetter t o r till Thessaloniki i maj. 10 dagar att utforska denna fantastiska stad med omnejd!...så så där jättemätt är jag inte. :o
Lycka med två storstadssemestrar framför oss i Grekland.;)

Lissi

fb_gilla..:D...

Sunny(som funderar på att stanna kvar på Naxos forever...)

Lissi
2014-10-13, 18:55

Du är en sann Ö-människa och vi är STADSMÄNNISKOR. Tur att det finns både öar och städer i Grekland!:D

Lissi

Sunny12
2014-10-13, 19:10
Du är en sann Ö-människa och vi är STADSMÄNNISKOR. Tur att det finns både öar och städer i Grekland!:D

Lissi

What....:eek:...trodde du gillade öar..du pratar ju alltid så gott om Tinos!.. :D

Lissi
2014-10-13, 19:24
Jo Tinos är mycket speciell för mig med hyfsat stor Chora. Men annars älskar vi städerna bäst även på öarna. Naxos Chora är fin...men små öar med mest stränder och små byar blir för långsamt. Så det kommer nog att dröja innan tex Tilos får återbesök för 14 dagar. Då får det bli några dagar i kombo med Rhodos stad en vår eller höst. Mer och mer upptäcker vi att vi vill ha större ställen. Kanske en följd av att vi inte är solbadare längre och att vi tröttnar på strandsittning i skugga. På ett litet ställe finns för lite att göra tycker vi.

Lissi...förlåt utvikning fel tråd

Sunny12
2014-10-13, 19:30
Jo Tinos är mycket speciell för mig med hyfsat stor Chora. Men annars älskar vi städerna bäst även på öarna. Naxos Chora är fin...men små öar med mest stränder och små byar blir för långsamt. Så det kommer nog att dröja innan tex Tilos får återbesök för 14 dagar. Då får det bli några dagar i kombo med Rhodos stad en vår eller höst. Mer och mer upptäcker vi att vi vill ha större ställen. Kanske en följd av att vi inte är solbadare längre och att vi tröttnar på strandsittning i skugga. På ett litet ställe finns för lite att göra tycker vi.

Lissi

Naxos Chora är ju större än Tinos.. upplever jag det som iaf...här finns ju hundratals butIker och caféer och tavernor jag gillar den kombinationen nu... härliga stränder och sen på kvällen strosa i Chora som har så mycket att bjuda på!
Amorgos blir jag iofs inte uttråkad på eftersom de underbara vandringarna där är så lätt-tillgängliga!.. :)

Lissi
2014-10-13, 19:37
Jo Naxos Chora är större än Tinos, det vet jag och den är FIN! Jag skrev storstäder, men menar kanske mer STORA orter och de kan ju finnas på öarna...men pytteöar , som jag gillade förut, kommer att falla bort....Man ändras...:o
TINOS kommer dock ALDRIG att falla bort:D

Lissi

Sunny12
2014-10-13, 19:42
Jo Naxos Chora är större än Tinos, det vet jag och den är FIN! Jag skrev storstäder, men menar kanske mer STORA orter och de kan ju finnas på öarna...men pytteöar , som jag gillade förut, kommer att falla bort....Man ändras...:o
TINOS kommer dock ALDRIG att falla bort:D

Lissi

Ja, Tinos är en pärla, funderar lite på att göra ett återbesök dit nästa år... påminner om Naxos lite när man kör runt här på landsbygden med alla de fina byarna... STORSLAGET.. med de höga bergen.. precis som på Tinos... :)

yannis
2014-10-14, 04:22

Det skulle jag inte heller ha emot! fb_gilla
(Fast jag tycker chora är lite för stort)
Birgitta.

ErOg
2014-10-14, 08:48
Alltså,ni VET hur det är bara man kliver av planet i Grekland så känner man dofter av diesel blandat med kryddor och kanske en pust av matlagning.

Åh så bra beskrivet,jag blir alltid nästan tårögd när jag stiger ut ur planet och stannar upp och andas in just detta,det är GREKLAND:D

Själv tycker jag dorfen av hav, diesel och heta avgaser ombord på färjorna är det som verkligen luktar Grekland. Ibland kan man få en svag känning hemma i Sverige på varma sommardagar om en gammal traktor eller lastbil åker förbi...

Claes på Lesvos
2014-10-14, 11:19
Jag har nu bott 5 halvår på Lesvos. Jag har inte ångrat mig en minut. Är inte riktigt säker på längre, vad som är hemma. Skala Mistegnon eller Bunkeflostrand. Hustrun gillar också att vara här, men inte riktigt lika länge. I år har hon varit här 14 veckor mot mina 24. För henne är Bunkeflostrand hemma och Skala Mistegnon kommer in som god två.
Vi har lärt känna ett annat Grekland än det vi upplevde som turister. Vi bor i en by med 22 helårsboende och totalt ca 500 grekiska turister under juli och augusti. I övrigt har vi haft några turkiska, tyska, danska, norska, engelska och spanska turister här, totalt 50 gäster. Vi räknar bara dom som stannar minst 5 dagar.
Vi har inte semester! Vi bor här och lever ett grekiskt liv tillsammans med våra grannar. Vi delar deras glädje och sorg och ser på mycket nära håll hur det är att vara grek idag. Byborna är nog mer öppna mot oss, som dom upplever som nästan bybor, än mot tillfälliga besökare. Greker eller ej. Vi har fått insikter vi aldrig hade kunnat få som turister. Vi har fått vänner, i alla generationer, vi inte vill vara utan. Vi hittar fortfarande nya smultronställen på vår stora ö. Vi var här på Lesvos första gången 1997 och bodde på ett hotell ca 5 km söderut mot flygplatsen. Kärlek vid tredje ögonkastet, det regnade de första två dagarna.Kärleken består.
På lördag är det dags för mig att starta resan till Bunkeflostrand. Jag har valt att göra resan, som en semesterresa, den andra i år genom Europa. Övernattar i Thessaloniki, Padova, Nürnberg och Berlin. Två nätter på vardera plats. Dessutom en natt på färjan från Igoumenitsa till Ancona. Jag har slutat bo på hotell. Har istället bokat in mig på enkla B&B under vägen. Betalar i snitt €30 per natt. Hade i år också tur med båtbiljetterna. Båda rederierna hade kraftiga rabatter (30%) de dagar jag åker.

Kärleken består. Bilresan nästa år startar omkring 1/5, men jag gör ett en veckas vinterbesök i februari.

RUJO
2014-10-15, 19:40
javisst kan man nu så här på hösten tycka att nästa år hittar vi ett nytt resmål, men då har man inte tänkt färdigt. Vi har under många, många år rest till massor av länder världen över. Visst var det otroligt på atollöarna utanför Fijii, visst vara xx, yy otroligt,
men med eftertankar så konstaterar man snabbt att ett annat land på så nära håll som Grekland och som bjuder på så mycket, finns inte. Alla de variabler som finns i Grekland är det svårt att hitta någon annan stans. Karibien, Mexico, Australien, Indonesien,Spanien- ja visst är det otroliga resmål, men Du fastnar lätt i en omgivning som passar oss nordbor.
Ta gärna en time out, men gör en lista på plus och minus på alternativen, så ser Du snabbt ...................

Aina
2014-10-16, 17:31
Vi var i norra Spanien i somras. Vacker grön natur - och regn emellanåt. Det hände att vi misströstade och började prata lyriskt om Grekland. Så tog vi ännu en klunk av det fylliga vinet serverat i vackra stora glas.

Spanien vin(n)er för tillfället.

Aina

inkfish
2014-10-16, 18:57
Inkfish, där sa du precis det jag känner! Kan inte ens föreställa mig att bli mätt på Grekland för det skulle vara som att bli trött på att leva.
:cool:

Lite drastiskt uttryckt men - I'm with you ;):D

När jag är i Grekland tänker jag nästan varje dag: vilket privilegium det är att ha det här ...

Och har man rest med dem tidigare har man dessutom 200 kr i "Trogen" rabatt per person!

Hm, det fick inte jag.:cool: Men det gör inte så mycket, jag gjorde en bra affär ändå. Prisskillnaden mellan Apollo och Airtours var jättestor.

ellada
2014-10-21, 17:48
När man tar sina första steg på grekisk mark känner solen som värmer i nacken hör någon som ropar ella ella då får jag alltid en tår i ögat jag älskar Grekland och längtar ständigt ner.Och vilken tur att man inte var född i Australien Lustigt men vi träffade oxå på ett par från Australien som tyckte vi var lyllos som bodde i Europa med så många sevärdheter och framförallt Grekland nära.
Snart åker boka fingret upp till nästa sommar vet bara inte vart men det löser sig nog:D:D

Berra
2014-12-22, 16:52
Man är inte sämre än att man kan ändra sig. Julklapp till Gunsan och mig, Chania 3-15/8 med Norwegian. Paelochora i 12 dagar på Soula, alltså inget flängande, bara slappa
//Berra

Lissi
2014-12-22, 16:59
Man är inte sämre än att man kan ändra sig. Julklapp till Gunsan och mig, Chania 3-15/8 med Norwegian. Paelochora i 12 dagar på Soula, alltså inget flängande, bara slappa
//Berra

fb_gilla

Precis! Härlig julklapp! Vi gav oss en Spanienresa istället.....

Jag ger Grekland tre resor nästa år, dryga 40 dagar:D
GOD JUL ALLA!!

Lissi

Monica P
2014-12-22, 17:07
När man läser svaren ser man en liten trend till önskan att kunna bo liksom till vardags, hyra något kanske. Ni som känner att det vore en bra sak : börja fråga runt vid nästa resa. Det finns massor av lediga bostäder och hyrorna är rimliga på de flesta håll. Problemet blir väl snarast att hitta den som har anvaret för det lediga huset vars ägare kanske är i Darwin eller Florida eller Bryssel för att jobba ihop till kostnaderna för huset - som man byggde när det var lätt att låna...men fråga , fråga.

Att köpa kan vara ett för stort steg, men långtidshyra borde kunna vara lämpligt.

Kalimera
2014-12-23, 14:17
Man är inte sämre än att man kan ändra sig. Julklapp till Gunsan och mig, Chania 3-15/8 med Norwegian. Paelochora i 12 dagar på Soula,klapp_klap Man blir aldrig mätt på Grekland. ;)

zakka
2014-12-23, 20:17
klapp_klap Man blir aldrig mätt på Grekland. ;)

Så sant som det var sagt!!! klapp_klap

MVH zakka