handdator

Visa fullständig version : Mykonos


Mia81
2006-03-24, 00:56
Hej.
Mykonos har lockat mig länge nu, men vet inte när ja ska våga mig iväg. Hur är det där, hur är det med stränder o uteliv mm?
Jag har bara hört att det är väldigt vackert där, men inget mer....

Ja behöver tips.
Tack på för hand Maria

Peter
2006-03-24, 14:41
hur är det med stränder

Det finns fantastiska stränder. Paradise och Super Paradise tex. På den senare är det mycket naket och mycket gay.

(Avdelningen för totalt överflödig information: 1981 tältade jag på Paradise. Då fanns det bara en Taverna längst bort på stranden.... Toaletten där var då ett hål i golvet, utan underlättande tillbehör som det där man sitter på, eller ens hantag... Möjligen fanns det något snöre att hålla sig i... Men den gången köpte jag en flaska vin där (rött kommer jag ihåg av någon märklig anledning) och lade mig (och vinflaskan) på bastmattan senare. Jag hade rullat ut den på stranden mitt i natten, och låg där och tittade upp på stjärnorna. Det fanns då inga lampor, ingen belysning över huvud taget. Det var kolsvart. Förutom alla stjärnorna då... Det var en otroligt stark upplevelse. Tankar och frågor for genom huvudet. Och jag minns att jag inte kände mig speciellt stor... Trots mina 1,80 över havet.

Ja, ja, jag vet att det inte så mycket att skryta med numera... Ungarna idag måste vara uppväxta på rent protein och Blomstra... Och jag gillar inte när 14-åriga "lyktstolpar" tittar ner på mig...

Inte ens den diskreta snarkningen från min dåvarande hustru i tältet kunde störa mig... Jag känner nästan fortfarande känslan av hur det kändes att köra ner fötterna i den fortfarande, mitt i natten solvarma sanden, ta en klunk vin och titta upp på stjärnorna... Där tog min kärlek till Grekland ett rejält skutt upp. Något har jag insett så här efteråt. Och sedan har den bara ökat... Jag har nog aldrig upplevt något lika starkt där, även om jag haft MÅNGA stjärnkollanätter senare...

Och så var det ju det där med de 7 miljarderna myggen som bodde i vassruggarna bakom tältet...

Vi åkte vidare dagen efter, men den natten glömmer jag aldrig... 25 år sedan. Suck.. Men jag är inte speciellt förtjust i Mykonos trots min upplevelse där... Bökigt och dyrt... Sorry...

Jag har fortfarande kvar min gamla kalender från det året. Där står: Söt by, men varför stanna...)

o uteliv mm?

Internationellt uteliv. Mykonos har varit en av det internationella Jetsetets lekplatser de senaste 30 åren. Du kan springa på Al Pacino, Madonna, eller välj vilken kändis du vill. Såväl som din granne. Om du har otur...

Boende finns från fantasipriser till det normala dödliga har råd med. För visst finns det fortfarande ställen där du kan bo hyfsat billigt även i Chora. Och det finns Tavernor där du kan äta för normala pengar. Men det finns också ställen där ett glas vin kostar 20 €...

Utanför Mykonos stad så är det egentligen vanligt Grekiskt liv. Men det finns väl bara en annan större by att bo i har jag för mig... Och numera finns det ett antal hotell vid de populäraste stränderna...

Jag har bara hört att det är väldigt vackert där, men inget mer....

Det ÄR väldigt vackert där. Mykonos stad och hamnen kan nästan få folk att flämta efter luft eller möjligtvis drägla. Väderkvarnarna på kullarna ovanför osv. Men "beauty is only skin deep"... Man anstränger sig för att allt ska se ut som en "äkta" grekisk by, men innanför är det tyvärr väldigt mycket "turistifierat".

Mykonos och Santorini anses väl vara de vackraste öarna i Grekland. Alla vackra vykort är tagna på endera ön...

Personligen så försöker jag undvika Mykonos numera. Jag tycker det stökigt, bökigt och dyrt. Fast ibland måste man byta färja där. Sitter man då i hamnen och väntar på nästa färja och vill ha en sallad så kostar den 5 €. För lite grönsaker...

Men åk dit och bilda dig en egen uppfattning. Det är sanslöst vackert, ett otroligt hålligång om man vill och stränderna är fina.

Peter