Visa fullständig version : Från Amorgos till Naxos
Tisdag 7 Oktober, Naxos
Kalimera!
Klockan 06.55 avseglade jag från Egiali (Amorgos) med Blue Star, det kändes bra fick ingen klump i magen som sist jag lämnade Amorgos, nu ska jag ju ut på nya äventyr så då känns det bättre... ALLTID..vemodiga när jag ska resa hem till Sverige igen.
Sen vet jag ju att jag ska tillbaka till Amorgos i vår igen om jag lever och har hälsan!
Efter 2 timmar var jag då framme på Naxos, inseglingen är fantastisk vilka vyer och vilket folkvimmel, vi var inte många som gick iland.. MEN.. desto fler gick ombord.
Rena och Theodoris stog och väntade på mig i början av hamnen, med skylten PENSION SOFI synlig.. vilket välkommande så GLADA människor.. Theodoris började genast förklara för mig vart jag kunde ta ett dopp osv.
Vi körde till pensionatet och det var riktigt mysigt, blev omgående bjuden på kaffe och en bakelse, detta bjuder vi på varje dag om du vill ha, sa de!
Vilket gulligt värdpar!
Theodoris plockade genast fram broshyrer odyl. och en guidebok som jag får låna under min vistelse för att förenkla för mig.
Hotellet är i stort sett fullbelagt..just nu sitter jag i en studio som jag ska ha tillfälligt ett par timmar och sen ska jag få ett annat rum på andra våningen med utsikt mot det gamla kastrot. Toppen!.. :D
När jag ska hyra bil behöver jag bara säga till Rena så ordnar hon så att biluthyraren kommer till Pensionatet och det kostar 25 euro per dygn om man hyr bilen i ett par dagar, så det tänker jag göra sen när jag har utforskat den närmaste omgivningen, har ju aldrig varit hit tidigare så det kommer att ta några dagar kan jag tänka mig.
Jag har gjort ett bra val både med ö och Pension Sofi, I LIKE IT ALREADY!!.. :D
Nu blir det väl till att fota igen, kan jag tänka mig.. så några bilder lär jag ju lägga in här senare!
Nu ska jag ta mig en tur i Chora om en stund, tills jag kan besitta mitt rum, gästerna just nu får ju ha rummet till kl.12.00..och sen ska det städas så det tar nog ett par timmar till innan det är klart för inflyttning.
I will be back with more...
Sunny (direkt från Naxos).. bye_bye
Redo för nya äventyr ser jag :)
Det här skall bli roligt Sunny, väntar med spänning på bilder!
Pension Sofi låter ju toppen!
Ha det gott! bye_by
Ylva
Låter som en bra början. Väntar naturligtvis ivrigt på mera. Hoppas du kommer att gilla Naxos!
/ Anne :)
:D..måste genast dela med mig av den fina utsikten från rum nr.3 på Pension Sofi som jag nu fått tillträde till... med utsikt mot kastrot...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=14945
det kommer mera.... :D
Sunny(direkt från Naxos).. bye_bye
Visst är det spännande med en ny ö.
Hoppas du kommer stt trivas på Naxos.
//
KR
Kalimera
2014-10-07, 11:16
Hotellet är i stort sett fullbelagt..Det är nästan alltid fullbelagt. När vi kom dit en gång i början av november skickade vi ett sms från färjan och skrev att vi snart var där. Hade inte en tanke på att det inte skulle finnas rum så sent på året, men det var det - nästan. Vi fick sista rummet. :)
Kul att du redan trivs! klapp_klap
fb_gilla Naxos är fint! Ha det gott!
Katitzi:)
Visste att du skulle gilla Naxos och Pension Sofiklapp_klap
//maji direkt från Rodosbye_bye
Hej! visste väl att du skulle trivas vi har bott i rum nr 5 två gånger
Hur är det med the old man i lilla huset mitt emot med den lilla söta trädgården
som han pysslade i varje dag lever han? Ha en skön fortsatt vistelse på
underbara Naxos hälsa familjen/ Susanne bye_bye
Hej! visste väl att du skulle trivas vi har bott i rum nr 5 två gånger
Hur är det med the old man i lilla huset mitt emot med den lilla söta trädgården
som han pysslade i varje dag lever han? Ha en skön fortsatt vistelse på
underbara Naxos hälsa familjen/ Susanne bye_bye
Jag har inte sett till någon i huset än men jag ser att det lyser där inne!
Ja, här är underbart!
Jag hälsade från er till Theodoris, men då svarade han att ALLA heter ju Susanne i SVERIGE..
flabb_flab..precis som i Grekland där många heter Maria, Georgios, Theodoros, Kostas mm..kan förstå om de inte kan komma ihåg alla personer som bor här, det är ju fullbelagt stort sett hela säsongen. kan hända att Rena minns er..ska fråga henne nästa gång!!
Sunny(direkt från Naxos) bye_bye
Tisdag 7 Oktober (del 2)
När jag väl installerat mig i mitt fina rum, tog jag mig en volta ner till The old town, vilka härliga gränder lätt att bli "lost" där!.. :)
Hade ingen aning vart jag var på väg.. tavernan Vasilis var tyvärr inte öppen så tidigt som 14.00 hade annars tänkt att äta där... (det var lätt att hitta dit inte så långt från Pension Sofi)
Jag vimsade vidare i de smala labyrintgränderna... så mysigt!
Tillslut kom jag ner till hamnpromenaden och hittade tavernan Meze2, slog mig ner där och beställde in en tonfisksallad, vitlöksbröd och en öl...stora portioner..detta orkar jag aldrig äta upp tänkte jag...mmm..:p...den godaste tonfisksallad jag ätit på länge.. så fräscht allting!
Så tack igen för tipset om denna taverna!
Skulle nog kunna leva på enbart dessa färska grönsaker..mumma!!!
Utanför tavernan hängde bläckfiskar på tork i solen...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15003
Härligt att sitta och titta på folkvimlet vilken kontrast till lilla Amorgos..här satt jag länge och bara njöt, killen som serverade skojade med mig och vi pratade en hel del... hmmm..något flirtigare och vågade är de här på Naxos.. till skillnad från Amorgos (något blygsamma där).
Alla tingeltangelbutikerna ligger på rad längs hamnpromenaden och trängs med alla caféer och tavernor.. här kan man lätt göra slut på en hel del pengar..OM.. man vill!
Orkade ju inte äta upp allt så jag fick en "dogybag" får bli min kvällsmat... senare!..:D
Drog sen vidare mot Apollo Portaran och området nedanför kan man bada och där finns även ett litet café, välordnat med dusch och toaletter.. perfekt om man vill bada på nära håll!..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15002
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15001
Så var denna dag till sin ende..Rätt slut efter en natts dålig sömn och upp tidigt i morse morgontrött som jag är... så några nattliga äventyr blir det inte ikväll!..:D
Tillbringade en stund av kvällen tillsammans med Rena och Theodoris, fick fler utflyktstips, funderar bla på att ta bussen till Agia Anna någon dag och sen hyra bil någon dag och åka norröver.
Här behöver man inte heller släpa hem vatten från affären, då de har en tappakran alldeles nedanför pensionat med friskt dricksvatten som kommer uppifrån bergen, toppen!
Imorgon väntar nya äventyr...
Sunny(direkt från Naxos)..bye_bye
Vilken härlig dag du haft Sunny och vilken bra början på äventyret Naxos :)
Jag ser fram emot fortsättningen!
Ylva
Bättre kan du inte bo det här är ett av de trevligaste boendet jag haft i Grekland. Ganska länge sen nu men jag kan tänka mig att återvända i mellansäsong. Eva
Vilken härlig dag du haft Sunny och vilken bra början på äventyret Naxos :)
Jag ser fram emot fortsättningen!
Ylva
Ja, det vart en bra start!..:)
Bättre kan du inte bo det här är ett av de trevligaste boendet jag haft i Grekland. Ganska länge sen nu men jag kan tänka mig att återvända i mellansäsong. Eva
Ja, jag trivs redan till 110%..:D..
som han pysslade i varje dag lever han?/ Susanne bye_bye
Susanne vill bara meddela att the old man är ute och påtar i sin trädgård, flitig som bara den, så han lever!!.. :D
Sunny(direkt från frukostbordet på Pension Sofi) bye_bye
Låter härligt! När vi var på Naxos 2007 så bytte vi aldrig ö efter en vecka utan bara by. Från Naxos chora till Appolonia. Jättefin liten by på norra Naxos. Missa heller inte Motsouna och alla andra fina byar..... Jag gillade Naxos fast det var i augusti vi var där....Men sen kom Tinos emellan och vi stannade där istället....:D.
Ha det gott! I morgon kväll åker jag hem från Kreta. Nedräknaren till Aten står då på 25 dagar;)
Lissi
ingegerd46
2014-10-08, 09:14
Härliga bilder! Vi brukar också bada där nedanför portaran de dagar vi inte har åkt ut till Maragas! Vår favoritpizza äter vi på El Girazole och baren bredvid, Diogenes, är också ett bra ställe tycker vi, mysigt att sitta där och kolla allt som händer. Undrar om det är mycket folk på Scirocco nu så här års. Längtar såååå till Naxos.
Tack Sunny härligt att höra
Ha det gott/Susannefb_gilla
Så fint det ser ut, nu börjar man ju och längta till Naxos. Tur för oss som inte är där nu att du är där så kan vi njuta med dig i stället. Hoppas det fina vädret fortsätter!
Kalimera
2014-10-08, 16:03
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15001
Det ser sannerligen härligt ut. Lugnt och stilla på havet och säkert jättevarmt i vattnet. Skulle gärna bada under sådana omständigheter. :)
Kul att du är nöjd med Meze2!
Låter härligt! När vi var på Naxos 2007 så bytte vi aldrig ö efter en vecka utan bara by. Från Naxos chora till Appolonia. Jättefin liten by på norra Naxos. Missa heller inte Motsouna och alla andra fina byar.....
Ha det gott! I morgon kväll åker jag hem från Kreta. Nedräknaren till Aten står då på 25 dagar;)
Lissi
Tack, Lissi för tips om byarna, ska ta mig en tur norröver nästa vecka tror jag att det får bli, ha en fin hemresa!..:)
Härliga bilder! Vi brukar också bada där nedanför portaran de dagar vi inte har åkt ut till Maragas! Vår favoritpizza äter vi på El Girazole och baren bredvid, Diogenes, är också ett bra ställe tycker vi, mysigt att sitta där och kolla allt som händer. Undrar om det är mycket folk på Scirocco nu så här års. Längtar såååå till Naxos.
Ja, det är helt ok att bada nedanför Portaran och där är i stort sett bara greker som badar där.. så jag kör en greek-style!!..:D
Förresten vart ligger Scirocco??..
Så fint det ser ut, nu börjar man ju och längta till Naxos. Tur för oss som inte är där nu att du är där så kan vi njuta med dig i stället. Hoppas det fina vädret fortsätter!
Tack, Anne.. hoppas ni alla kan njuta med mig!.. :)
Det ser sannerligen härligt ut. Lugnt och stilla på havet och säkert jättevarmt i vattnet. Skulle gärna bada under sådana omständigheter. :)
Kul att du är nöjd med Meze2!
Ja, det är underbart i havet nu, så varmt så det nästan inte svalkar särskilt mycket!
Meze2 var kanon, bra service, fräscha råvaror, läget.
Skulle kommit med rapport för idag onsdag, det har hänt massor så den kommer imorgon med bilder, nu ska jag ta och krypa i säng!!.. :D
Kalinichta!!..
Onsdag/torsdag 8-9 oktober, Naxos.
Nu har jag lite tid över för rapportering.. då jag nu ändå är på hotellet för lite siesta!..:)
Igår onsdag började med en hel del stackmoln och lite mer vind, så jag började dagen med att strosa i Choran.. finns ju så mycket att se såsom alla små butiker där de säljer allt mellan himmel och jord.. sen alla människor...även om det nu börjar att bli mindre turister så är det ändå många greker här.
Mitt på dagen blev det varmare och solen kikade fram igen och vinden stillade sig något.. BRA..beslöt mig för att gå ända upp till Apollo Portaran vilket jag inte gjorde sist, här var det en hel del turister med kameran redo för fotografering..även jag.. lägger inte in några bilder här då ju de flesta vet hur det ser ut där uppe.. vackert är det med utsikten in mot Chora.
Sen gick jag ner till badplatsen nedanför och kastade mig i det ljuvliga havet.. riktigt skönt!
När jag sen satt och solade kom plötsligt denna fågel simmande i hög hastighet in mot land vid badplatsen (kan tyvärr inte namnet på denna fågel, kanske någon av er vet??)..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15035
Den hoppade upp på land och satt och trånade mot tavernan.. fick sen höra av killen som driver tavernan att fågeln kommer varje fm för att bli serverad sin frukost, tavernapersonalen matar den, killen kunde t.o.m smeka den på fjäderdräkten, helt tam, jag satt bara en meter ifrån den och fotade, tog många bilder på denna fågel som jag vet är väldigt speciell och simmar väldigt snabbt i havet och fångar fisk (såg detta en gång på Tilos), vanligtvis är de ju väldigt skygga men inte den här, otroligt vilken upplevelse!
När den sen var mätt och belåten stack den iväg ut till havs igen... :p..
Efter flera dopp vart jag hungrig och satte mig till bords för lite god mat och en öl, inte mycket turister här, i stort sett bara greker som badade och satt vid tavernan, mysigt!
Fin utsikt härifrån in mot Choran..
Tidigare när jag badade fick jag se något jag aldrig sett tidigare på nära håll.. såg en grek som hoppade i havet och skulle snorkla, inget konstigt med det, han var ute bra länge och när han sen kom tillbaks såg jag att han hade något i handen.. det var en bläckfisk som han hade fångat med bara sina händer, otroligt!!..:eek:..Sen kom han och satte sig bara ett par meter ifrån mig och började så ihjäl bläckfisken mot stenplattorna, något obehagligt att titta på..men ändå en väldigt speciell upplevelse!(stackars bläckfisk tänkte jag tyst för mig själv)...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15036
Efter denna dags udda upplevelser drog jag mig hemåt till Pension Sofi, för en härlig dusch och sen balkongsittning med lite god raki från Amorgos (presenten från Theodoros)..:p..
Fick sen sällskap av min granne en ung kille från Holland som även bjöd mig på vin och vi hade riktigt kul och pratade om allt mellan himmel och jord.
Han öluffar och hade tidigare varit på Paros och ska på fredag dra vidare till Santorini som han aldrig besökt.. sen funderar han på att komma tillbaks till Naxos igen för han ska sen flyga hem från Aten.
Senare på kvällen tog jag mig en tur ner till The old town och strosade åter igen i de trånga labyrintgränderna tills jag tillslut slog mig ner på tavernan METAXA MAS.. detta också en väldigt bra taverna (tack för tips Janne).. så ikväll gjorde jag ett undantag och åt sen middag vid 20.00..inte så mycket folk på tavernan men kom ändå i samspråk med ett franskt par, de var trevliga!
End of this day!
Idag Torsdag..en mulen och blåsig fm, så då passade det bra att gå upp till The Monastery of Ag. Ioannis Chryssostomos, Rena berättade tidigare att om jag ringer på dörren kanske de 3 nunnorna som bor där släpper in mig för en visning på insidan av klostret.. så jag tog mig en tur upp till klostret..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15032
Vilka vyer här uppifrån ner mot Naxos stad.. Wow..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15033
När jag tillslut kom upp till klostret och ringde på porten och frågade genom en porttelefon om jag kunde få komma in.. svarade nunnan, tyvärr inte!
Så kanske de har speciella tider för besökare..fick ingen info om detta, får fråga Rena senare.. något besviken vart jag men det var ändå värt den korta promenaden dit upp med den fantastiska utsikten.
Klart inte på långa vägar så fantastiskt som det mäktiga klostret på klippväggen på Amorgos. Monastery Chosoviotissa, men klart sevärt dock!
Nu är det riktigt varmt och soligt igen på eftermiddagen får bli en volta ner på stan och sen kanske sammanstrålar med den trevliga holländaren(min granne)och ta en öl ihop!!..:p
Det är en skarv du sett, på Tilos kallas de logomariá fast jag tror det finns andra grekiska namn på dem också. De är störtsköna när de simmar lika snabbt som de flyger (fast det tycker inte fiskare hemma i Sverige, de förstör näten eller nåt).
Bläckfisken var nog död redan, de slår dem mot backen för att möra dem och för att få ut bläck och lite annat klägg. (Ett av mitt livs stoltaste ögonblick var de timmar jag hade sugkoppsmärken på underarmen efter att ha fångat en bläckfisk, tyvärr försvann märkena alldeles för fort Ang_elx)
Tack, för info om fågeln, ja de är verkligen störtsköna!..:)
Angående bläckfisken Ink..så var den inte död han började slå den i backen först när han kom och satte sig nära mig .. Ok..möra den ja.. det kan man säga att han gjorde.. :D..såg sliskigt ut, tack för info!.. :)
Ja, det är skitsliskigt. Det är konstigt att så vackra och smarta djur kan ge upphov till den där geggan.
Ofta tas de med harpun eller händer, sedan kan man snabbt ta död på den genom att liksom vränga dem ut och in innan man börjar dunka stackarn.
På Amorgos såg jag två bläckfiskar när jag snorklade, det var jag jätteglad för. En nedanför Elenis i Katapola och en i Agia Anna. På Tilos i våras såg jag inte en enda och det är inte många resor som jag helt bommat. Bläckfisk är det roligaste med hela semestern så det var tur att Amo ställde upp med ett par :)
Är dom smarta också??.. :D
Har verkligen önskat att jag vågat snorkla, har aldrig provat, tror jag skulle få panik på något vis.. synd för man missar mkt av det som händer under ytan!
Fantastiska upplevelser du haft Ink..
Kalimera
2014-10-09, 18:41
Tack, Lissi för tips om byarna, ska ta mig en tur norröver nästa vecka tror jag att det får bli, ha en fin hemresa!..:)Andra byar du inte får missa är bland annat (finns många) Chalki, Melanes, Koronos, Filoti och Apiranto.
Förresten vart ligger Scirocco??..På Court square som ligger mellan Naxos stad och Agios Georgios.
Kalimera
2014-10-09, 18:45
Kul att du gillade Metaxi Mas. Vi åt där sjutton kvällar på raken ett år. Det var i november så det var inte så många ställen öppna.
Synd att du inte kom in i klostret, men du fick i alla fall se utsikten.
Lycka till med holländaren. :)
Andra byar du inte får missa är bland annat (finns många) Chalki, Melanes, Koronos, Filoti och Apiranto.
På Court square som ligger mellan Naxos stad och Agios Georgios.
Tack för info, får kolla hur långt reskassan räcker för att köra runt överallt, avstånden är ju rätt så långa här... tex upp till Apollonas är det väl minst 5 mil.. sparar nog några byar till nästa besök på Naxos... för jag vet att jag ska hit igen!.. :D
Ikväll när jag var på väg ner till Choran.. stormade det så här mycket över havet... vågorna gick höga...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15038
ingegerd46
2014-10-09, 19:48
Spara gärna rundresan med bil till nästa gång men jag tycker du ska ta bussen till Filoti och sätta dig på tavernan med den stora platanian och mys! Men kolla först busstiderna så du kommer hem igen.
Spara gärna rundresan med bil till nästa gång men jag tycker du ska ta bussen till Filoti och sätta dig på tavernan med den stora platanian och mys! Men kolla först busstiderna så du kommer hem igen.
Tack, Ingegerd.. för tips!
Jag har ju tänkt att hyra bil nästa vecka...MEN.. jag åker nog inte runt till ALLA byarna, vill iaf åka norröver till Apollonas och dag 2 dra mot Chalki.
Imorgon om vädret är bra ska jag ta bussen till Plaka och kolla in de fina stränderna...
Filoti är det långt dit, kan inte hitta den byn på kartan... norr eller söder???
:D...nu hittade jag den på kartan ser att det är på vägen mot Chalki.. bra.. Då besöker jag den samtidigt om jag ska till Chalki.
Kalimera
2014-10-09, 20:42
Jag har ju tänkt att hyra bil nästa vecka...MEN.. jag åker nog inte runt till ALLA byarna, vill iaf åka norröver till Apollonas och dag 2 dra mot Chalki. Jag tycker att du ska hoppa över Apollonas eftersom det är så långt dit, och inte så mycket att se på vägen. Bättre att spara det till nästa gång. Du får absolut inte missa Apiranto (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/naxos_apiranto.html) som är Naxos finaste by. Byn är bilfri (det är många byar på på Naxos iofs), gatorna är av marmor från Naxos. Trånga gränder, mysiga torg med kaféer och tavernor.
I Chalki ligger Valindras Kitrondestilleri. Ett måste när man är på Naxos!
Koronos (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/koronos_naxos.html)ligger lite avigt till från Apiranto, Filoti och Chalki, men är väl värd ett besök. Det är en av öns äldsta byar, där har inte hänt mycket under många år. Panos - Renas pappa - kommer därifrån.
Då ska jag absolut följa ditt råd Janne.. klart jag vill se det som är mest sevärt och genuint.. bortkastad tid annars.. så TACK. igen för nyttig vägledning... :)
Om du är vid Agia Anna vid 5-snåret,kolla om det fortfarande finns sköldpaddor där vid piren!
Jag tycker att du ska hoppa över Apollonas eftersom det är så långt dit, och inte så mycket att se på vägen. Bättre att spara det till nästa gång. Du får absolut inte missa Apiranto (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/naxos_apiranto.html) som är Naxos finaste by. Byn är bilfri (det är många byar på på Naxos iofs), gatorna är av marmor från Naxos. Trånga gränder, mysiga torg med kaféer och tavernor.
I Chalki ligger Valindras Kitrondestilleri. Ett måste när man är på Naxos!
Koronos (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/koronos_naxos.html)ligger lite avigt till från Apiranto, Filoti och Chalki, men är väl värd ett besök. Det är en av öns äldsta byar, där har inte hänt mycket under många år. Panos - Renas pappa - kommer därifrån.
Återigen håller jag med Janne. Dessa ställen tycker jag du inte ska missa när du är på Naxos för första gången.
Och att ta bussen till Plaka och gå tillbaka till Agia Prokopius. Med stopp för bad på flera ställen.
Du har det skönt du, Sunny!
Birgitta.
Om du är vid Agia Anna vid 5-snåret,kolla om det fortfarande finns sköldpaddor där vid piren!
Åh, tänk att få se de stora havssköldpaddorna, ska absolut kolla om jag är där vid den tiden!!.. :D
Återigen håller jag med Janne. Dessa ställen tycker jag du inte ska missa när du är på Naxos för första gången.]Birgitta.
Ja, det var BRA tips.. pga avstånden här så är det bra att bli lite mer dirigerad så jag hamnar rätt på engång!..:)
Sunny(direkt från frukostbordet, Pension Sofi).. bye_bye
Håller med om du inte får missa stränderna söder om Chora! Rekommenderar precis som ovan buss till Plaka och sedan promenad längs vattenkanten tillbaka mot Agios Prokopios.
Om du stannar till i Chalki på din tur runt ön så finns det ett café i övre delen av byn, längs genomfartsvägen och mittemot skolan, som är väl värt ett besök.
Tack, Lemon..för tips!
Jag sitter just nu i Agia Anna..och ska inta en god lunch..mer om denna fantastiska dag kommer senare...
Sunny (direkt från Agia Anna).. bye_bye
Om du vill åka lite bil så ta en tur ner till Lionas, om tavernan delfini fortfarande är öppnen så är den i sig värd resan, Jag gillar Lionas starkt, en av de häftigare byarna på Naxos och vägen ner är ganska dramatisk, bränslet blir inte så dyrt, vi körde en hel del och tror inte vi la mer än 60 euro på soppan, o då hade vi bil i 10 dagar, En Panda drar inte så mycket annat än uppför men det tar man nästan igen i nedförsbakarna :)
Åh, tänk att få se de stora havssköldpaddorna, ska absolut kolla om jag är där vid den tiden!!.. :D
Åh Sunny! Hur har jag missat att du just nu är på absoluta favoritön??? Jag blir alldeles grön av avund... ;) Håller tummarna jättehårt att du får se sköldpaddan! Och tack för att du rapporterar med sådan inlevelse klapp_klap Känns nästan som jag är där med dig... ;)
MVH zakka
Fredag 10 oktober, Naxos.
Idag en solig och varm dag... MEN... blåsig.. men beslöt mig ändå för att dra till Plaka beach och bada, var så nyfiken på stränderna som jag hört så mycket om att de ska vara så fina!
Tog först en fika nere vid buss-stationen med min trevliga granne på hotellet, som idag skulle dra vidare med Blue Star till Santorini kl.13.00 och min buss skulle avgå vid 12.00 till Plaka, så vi satt där i nästan en timme och hade riktigt trevligt!
Tiden gick därför fort och jag tog adjö och önskade en trevlig tid på Santorini, förmodligen kommer han åter till Naxos om några dagar.
Nu börjar en del tavernor i Chora skylta med att de snart ska stänga inför säsongen, det märks också markant att antalet turister minskat.
På bussen var det inte särskilt många heller...vägen till Plaka var vacker...i Agia Anna upplevde jag det som väldigt exploaterat, liksom helt uppbyggt för turismen..men ändå mysigt!
Väl framme i Plaka... åh..det var nästan som jag tappade andan VILKA FANTASTISKA STRÄNDER.. pudersand som var ljuvlig att gå på... inte många själar här heller, bara ett fåtal som klev av där med mig...
Jag uppsökte genast en passande plats under ett träd som bjöd på lite skugga..slängde mig sen i det ljuvliga havet.. vilken känsla.. en STOR skillnad mot hamnbassängen i Chora där jag tidigare badat... sen la jag mig och solade med den här underbara vyn framför mig....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15074
Här följer fler bilder från Plaka beach...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15076
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15075
Här stannade jag förstås flera timmar och bara njöt..vilken underbar miljö!
Tyvärr blåste det kraftigt.. tillslut hade jag sand överallt.. i munnen och näsan.. flabb_flab..så efter flera dopp var jag ändå nöjd för idag.. beslöt mig för att promenera längs stranden till Agia Anna...åh...så härligt!
Tillslut var jag där inte särskilt långt att gå, här syns Agia Anna på håll....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15077
Satte mig sen på tavernan mittemot piren där fiskebåtarna ligger tätt ihop(här hoppades jag sen att få se sköldpaddor....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15078
Tyvärr kom jag inte ihåg namnet på tavernan, men ni som varit här vet säkert det.. en trevlig familjedriven taverna och fint läge... frågade killen som serverade om möjligtvis sköldpaddorna fortfarande brukar komma in här vid piren runt 17.00..men han sa att så här sent på säsongen är det inte så vanligt att de kommer in tyvärr... så tyvärr jag fick inte se någon!
Agia Anna håller också på att stänga igen, såg lastbilar med solstolar som transporterades bort från stränderna.. vissa hotell såg öde ut, här skulle jag inte vilja bo i lågsäsong..skulle nog lätt få "lappsjuka" då!!.. :D
Men gärna i mellansäsong för de fina strändernas skull!
Nöjd med sen lunch..kändes det dax to move on.. eftersom jag kände behov av att röra på mig så beslöt jag mig för att gå hela vägen hem till Chora... cirka 6 km till Chora från Agia Anna...det blåste kraftigt fortfarande så det blev ingen trevlig promenad tillbaks, dessutom är det en hel del trafik på den vägen mot Chora, tur det inte hade hunnit bli mörkt..då det inte finns någon gångväg utan man måste ju gå på bilvägen, men det gick bra, det tog en timme till Pension Sofi och där väntade gulliga Rena som genast bjöd mig på ett glas vin och en liten tallrik med eget odlade tomater och underbart god getost också denna hemmagjord, hon berättade att de har egna djur såsom getter, grisar och höns..Theodoris var just nu iväg och matade dessa berättade hon... hur hinner de med allt kan man undra.. de är otroliga..satt en timme och pratade med Rena som är den mest vänliga och omtänksamma människa jag träffat på länge.. jag berättade för henne om de galna grisarna jag mött uppe i bergen på Amorgos (just för att hon själv har just den här typen av grisar själv) hon skrattade gott när jag berättade om detta möte, hon tyckte också att det var underligt att de sprang fritt så långt uppe i bergen... det gör inte deras de går i ett inhägnat område.
Att getter går fritt är ju helt naturligt i Grekland menade hon... MEN.. grisar inte lika vanligt!
Trött och nöjd efter denna dag, nu ska det bli skönt att krypa i säng!
Kalinichta!
Sunny (direkt från Naxos) bye_bye
Undrar om det är mycket folk på Scirocco nu så här års. Längtar såååå till Naxos.
Kan berätta att Scirocco har öppet gick förbi där ikväll när jag var på väg hem från Plaka.. såg mysigt ut några gäster hade de... :)...får ta mig en tur dit en kväll innan de stänger igen!.. :)
Vad synd med sköldpaddorna!
Jag tror att resturangen du menar heter Faros. De har egna ekoloiska odlingar och eget kött.Riktigt bra!
Jag tror att resturangen du menar heter Faros. De har egna ekoloiska odlingar och eget kött.Riktigt bra!
Eller också är det Gorgona.
Men dom tavernorna ligger väl intill varandra?
Birgitta.
Om du vill åka lite bil så ta en tur ner till Lionas, om tavernan delfini fortfarande är öppnen så är den i sig värd resan, Jag gillar Lionas starkt, en av de häftigare byarna på Naxos och vägen ner är ganska dramatisk, bränslet blir inte så dyrt, vi körde en hel del och tror inte vi la mer än 60 euro på soppan, o då hade vi bil i 10 dagar, En Panda drar inte så mycket annat än uppför men det tar man nästan igen i nedförsbakarna :)
Tack för tips, ja det kan bli en tur till Lionas också, får se vart jag hamnar när jag snurrat runt på vägarna.. :D..nejdå jag hoppas jag hittar rätt på en gång!
Nej, klart de små bilarna drar inte så mycket soppa...sen kör jag ju för det mesta väldigt lugnt och fint!!.. Ang_elx
Åh Sunny! Hur har jag missat att du just nu är på absoluta favoritön??? Jag blir alldeles grön av avund... ;) Håller tummarna jättehårt att du får se sköldpaddan! Och tack för att du rapporterar med sådan inlevelse klapp_klap Känns nästan som jag är där med dig... ;)
MVH zakka
Tyvärr inga sköldpaddor i sikte!..
Ja, verkligen!
Eller också är det Gorgona.
Men dom tavernorna ligger väl intill varandra?
Birgitta.
Det var på Gorgona kommer ihåg namnet nu!!..:)
Sunny(som har en helt oplanerad dag idag).. :D
Om du har lite spring i benen och gillar stränderna på Naxos (vem gör inte det) och vädret är varmt och skönt skulle jag rekommendera att ta första bussen från Chora riktning Chalki men gå av vid hållplatsen Ano Sagri.
Gå in mot byn och såvida du inte har stenkoll på vart du ska fråga efter vägen (gång) till Temple of Demeter. Njut av platsen och gå sedan ner mot bilparkeringen och följ den asfalterade vägen åt höger. Efter ca 10 min, mitt i en uppförsbacke ser du en grusväg som viker av åt vänster. Följ den till du kommer fram till en asfalterad väg på vilken du viker av åt höger, gissar att det rör sig om en timme.
Efter ca 15 minuters lite tråkig vandring kommer en oasfalterad avtagsväg åt höger, tror det står Kastraki på en vägskylt.
Följ grusvägen och så småningom kommer du att blicka ut över havet mot vilket du tar riktning. Om du kommer dit jag tänker mig är du på södra änden av Kastrakistranden.
Nu är det bara att gå med fötterna i havet och bada som du vill. Inte många kommer att "störa" dig. Så småningom kommer du till Mikri Vigla vilket du korsar och därefter väntar Plaka, mera bad, blöta fötter och Agia Anna med bussen tillbaka till Chora.
En heldagsvandring, ganka lång men inte mycket upp och ner och defenitivt härlig. Kolla busstiderna bara och förbered dig på att tavernorna kan ha stängt.
Ozogott :)
klapp_klap..Tack, Ozogott.låter alldeles underbart den vandringen.. ska absolut försöka göra den nästa vecka... MEN... först tänkte jag hyra bil nästa vecka.. Måndag -Tisdag hade jag tänkt!!.. :)
Sunny (direkt från Naxos, Chora).. bye_bye
Lördag 11 oktober, Naxos
Idag har jag inte haft några större planer, SOL idag med!!.. _B-anana.
MEN.. fortfarande stark vind.. vågorna går höga!
Tog och strosade i The old town och sen gick jag bort mot Ag.Georgios Bay, inte särskilt mycket folk, men några var det iaf som badade...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15081
Jag kände inte alls för att bada idag.. väldigt nöjd efter allt badande igår i Plaka..
skönt att bara gå runt i alla kvarter och iakta allt som försigår...
En hel del folk inne i Chora.. jag började snurra runt i de smala gränderna i The old town..gick bla förbi denna taverna... någon som ätit där?? På Typografio?...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15080
Läste på menyn på utsidan att de hade en hel del att välja på...
Nu var det stängt så tidigt på eftermiddagen kanske jag går dit ikväll!
Strosade vidare i de trånga gränderna.. kom fram till en butik som sålde allt mellan himmel och jord .men så fick jag se något som jag letat efter länge... vinkaraffer i plåt.. de som de serverar vin i på tavernorna.. jag tog genast och köpte 2 st blå, min älsklingsfärg, 4 euro st, så billigt! Nu är jag GLAD... visst är de fina?...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15085
Ska bli trevligt att servera vin med dom hemma i samband med en liten festlig middag med goda vänner!
Efter detta inköp gick jag och köpte mig en god spenatpaj i bageriet och drog hem till Pension Sofi för att där äta och slappa ett tag.. ikväll ska jag ut och äta på något nytt trevligt ställe!.. :)
Här kommer en bild på mysiga Pension Sofi, jag bor i rummet i mitten längst upp!
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15079
Det kommer mera......
Sunny(direkt från Naxos, Chora).. bye_bye
Åh jag blir varm i hjärtat på varenda bild du visar visst är Plaka fint och mysiga choran och framförallt Pension Sofi vi bodde i rummet bredvid första gången bodde vi 14 dagar andra ynka 3 dar önskar man vore där och far gärna upp till Dimitras tempel var jätte fint Ha det fortsatt toppen /Susannefb_gillafb_gilla
Så roligt att läsa om dina upplevelser på min favvoö! Är så avis....men önskar dig en fortsatt härlig vistelse och ser fram emot dina skriverier!
/Emma
Åh jag blir varm i hjärtat på varenda bild du visar visst är Plaka fint och mysiga choran och framförallt Pension Sofi vi bodde i rummet bredvid första gången bodde vi 14 dagar andra ynka 3 dar önskar man vore där och far gärna upp till Dimitras tempel var jätte fint Ha det fortsatt toppen /Susannefb_gillafb_gilla
Ja, här är väldigt mysigt!. :)
Förresten jag frågade Rena om hon kom ihåg dig och din familj och när jag sa att ni bla firat påsk med dom (för visst var det ni som gjort det?).. då mindes hon er.
Hon påpekade att namn är svårt att komma ihåg men ett ansikte glömmer hon aldrig...:D
Så roligt att läsa om dina upplevelser på min favvoö! Är så avis....men önskar dig en fortsatt härlig vistelse och ser fram emot dina skriverier!
/Emma
Tack, vad trevligt att du tycker det!.. :)
Lördag 11 oktober, Naxos
Idag har jag inte haft några större planer, SOL idag med!!.. _B-anana.
MEN.. fortfarande stark vind.. vågorna går höga!
Tog och strosade i The old town och sen gick jag bort mot Ag.Georgios Bay, inte särskilt mycket folk, men några var det iaf som badade...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15081
Jag kände inte alls för att bada idag.. väldigt nöjd efter allt badande igår i Plaka..
skönt att bara gå runt i alla kvarter och iakta allt som försigår...
En hel del folk inne i Chora.. jag började snurra runt i de smala gränderna i The old town..gick bla förbi denna taverna... någon som ätit där?? På Typografio?...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15080
Läste på menyn på utsidan att de hade en hel del att välja på...
Nu var det stängt så tidigt på eftermiddagen kanske jag går dit ikväll!
Strosade vidare i de trånga gränderna.. kom fram till en butik som sålde allt mellan himmel och jord .men så fick jag se något som jag letat efter länge... vinkaraffer i plåt.. de som de serverar vin i på tavernorna.. jag tog genast och köpte 2 st blå, min älsklingsfärg, 4 euro st, så billigt! Nu är jag GLAD... visst är de fina?...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15085
Ska bli trevligt att servera vin med dom hemma i samband med en liten festlig middag med goda vänner!
Efter detta inköp gick jag och köpte mig en god spenatpaj i bageriet och drog hem till Pension Sofi för att där äta och slappa ett tag.. ikväll ska jag ut och äta på något nytt trevligt ställe!.. :)
Här kommer en bild på mysiga Pension Sofi, jag bor i rummet i mitten längst upp!
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15079
Det kommer mera......
Sunny(direkt från Naxos, Chora).. bye_bye
Det måste vara vår favoritbutik i hela världen! Där finns kryddor i säckar, oliver i olika inläggningar,rolig sprit,keramik,ost osv osv.
Jaha... detta bevisar att jag inte är så haj på citerandet...
Nja, så stor var inte denna butik, det fanns kläder och souvenirer och lite annat tingeltangel... inte kryddor och mat... det finns ju så många liknande butiker i Chora... :D
Kalimera
2014-10-11, 16:27
underbart god getost också denna hemmagjord, hon berättade att de har egna djur såsom getter, grisar och höns..Theodoris var just nu iväg och matade dessa berättade hon... Vi har varit med Thodoris några gånger när han har matat djuren. Vid ett tillfälle hade en av getterna fått små söta bebisar. Thodoris döpte en av dem till Camilla, som så klart gjorde Camilla glad och stolt.
http://www.kalimera.se/bilder/bilder/naxos-get.jpg
Camilla, Camilla och Thodoris. Geten Camilla lever inte längre, men hennes barn gör det. Vad de heter vet jag dock inte. :)
Här kommer en bild på mysiga Pension Sofi, jag bor i rummet i mitten längst upp!Det är vårt rum. flabb_flab
Vi har varit med Thodoris några gånger när han har matat djuren. Vid ett tillfälle hade en av getterna fått små söta bebisar. Thodoris döpte en av dem till Camilla, som så klart gjorde Camilla glad och stolt.
Camilla, Camilla och Thodoris. Geten Camilla lever inte längre, men hennes barn gör det. Vad de heter vet jag dock inte. :)
Det är vårt rum. flabb_flab
Så gulligt att döpa den till Camilla!..:D
Ok, visst är det ett bra rum, läget är perfekt!!.. :)
Kalimera
2014-10-11, 16:37
Så gulligt att döpa den till Camilla!Ja, framförallt när Camilla betyder Kamel på grekiska. :D
Ja, framförallt när Camilla betyder Kamel på grekiska. :D
flabb_flab...
Undrar om det inte var det rummet jag och min dotter bodde i. Det var slutet av en maj månad och trädgården vi såg på var en ljuvlig blomsterdröm. Det var Panos som satt i receptionen på den tiden och hans hustru som bjöd på yoghurt, honung, tomater, oliver och fetaost. Eva
Malina, du menar nog affären som ligger på vänster sida när man går huvudgatan uppåt från hamngatan.
Där finns massor med oliver, kryddor, sprit och ostar. Även dessa vinkaraffer i plåt.
Jag missar aldrig den affären när jag är inne i chora. Rekommenderar dig, Sunny att gå till den affären.
Birgitta.
Panos kommer jag att få träffa första gången idag, då han varit på semester (en bussresa)
berättade hans dotter Rena... ska visst vara en väldigt mysig grekfarbror!!..:D
[QUOTE=yannis;345149]Malina, du menar nog affären som ligger på vänster sida när man går huvudgatan uppåt från hamngatan.
Där finns massor med oliver, kryddor, sprit och ostar. Sunny att gå till den affären.
Birgitta.
Birgitta jag ska försöka hitta den, det finns ju hundratals med butiker här.. :D..
Sunny(som snart ska ut och röra på sig).. :cool:
Sunny, att hyra bil på Naxos är en upplevelse. Eller som vi, ha en egen chaufför och guide, Vaggelis på hotell Agios Prokopis.
Jag vet inte hur det är om man åker norrut. Men åker man från chora och österut, varierar odlingszonerna hela tiden. Olivträdszonen varvas med apelsinträdszonen. Däremellan kan ”getzonen” komma, d v s där bara getter kan se vad som växer och kan äta. Det är så fantastiskt att se denna variation. Även här har man ”Greklands äldsta olivträd”. Men det har man på varenda ö. Naxos äldsta var det i alla fall och vi stannade och tittade på den.
Men så finns det också ”zoner” av människoförstörelse. Det är marmorbrotten. Vissa berg blöder på bergssidorna. Det är inte vackert!
Vi åkte österut. Passerade Chalki, Filoti, Apherantos och kom fram till östra kusten Moutsouna. Det var där vi hjälpte Vaggelis att plocka dom skimrande svarta stenarna, som han skulle ha i sitt nya hotell. Jag plockade även med mig en hem som jag har på spiselhällen.
På hemvägen åkte vi en annan väg tillbaka. Stavros, Kindaros, Mili och Konrouniochori. Vägen var underbar hela tiden, men man ska inte vara höjdrädd, vilket jag är. Jag blundade lite då och då.
Sunny, det verkar vara många här som gillar Naxos. Så många som vill ge dig råd om bra tavernor och bra turer för upplevelser. Och även jag är en av dom.
Ha det fortsatt gott!
Birgitta.
Jag vet inte hur det är om man åker norrut. Men åker man från chora och österut, varierar odlingszonerna hela tiden. Olivträdszonen varvas med apelsinträdszonen.
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][B]Vi åkte österut. Passerade Chalki, Filoti, Apherantos och kom fram till östra kusten Moutsouna. Det var där vi hjälpte Vaggelis att plocka dom skimrande svarta stenarna, som han skulle ha i sitt nya hotell. Jag plockade även med mig en hem som jag har på spiselhällen.[/FONT
[FONT=Comic Sans MS]Sunny, det verkar vara många här som gillar Naxos. Så många som vill ge dig råd om bra tavernor och bra turer för upplevelser. Och även jag är en av dom.
Ha det fortsatt gott!
Birgitta.
Intressant det du berättar, tänkte dra iväg imorgon på en ROADTRIP.. österut får det bli första dagen, ska bli så spännande!!.. _B-anana
Sunny(direkt från Naxos, Chora)
[QUOTE=Sunny12;345109]Ja, här är väldigt mysigt!. :)
Förresten jag frågade Rena om hon kom ihåg dig och din familj och när jag sa att ni bla firat påsk med dom (för visst var det ni som gjort det?).. då mindes hon er.
Hon påpekade att namn är svårt att komma ihåg men ett ansikte glömmer hon aldrig...:D
Haha Sunny det är inte lätt för dej med alla du ska hälsa ifrån Det var jag som tillsammans med min man Kenth och vår son och sonhustru som firade förra påsken tillsammans med familjen
Härliga berättelser du ger oss
Ing-Marie /maji:rolleyes: direkt från Rhodos
Haha Sunny det är inte lätt för dej med alla du ska hälsa ifrån Det var jag som tillsammans med min man Kenth och vår son och sonhustru som firade förra påsken tillsammans med familjen
Härliga berättelser du ger oss
Ing-Marie /maji:rolleyes: direkt från Rhodos
flabb_flab..så tokigt det kan bli, i vilket fall som helst så mindes hon Er!!..:D
Sunny(direkt från en fin beach på Naxos.. Ang_elx)
PS. Hoppas ni har det lika fint på Rhodos?
Reflekterar just nu över vilken stor skillnad det är i smak på en Heiniken och en Mythos, de hade ingen kall Mythos i butiken så därför blev det en Heiniken till beachen, men nu på tavernan tog jag en Mythos, vilken skillnad.. så mycket mer smakfull!
Fix är också goda!.. :p
Sunny(direkt från ett sommarvarmt Naxos, ingen vind).. :cool:
Söndag 12 Oktober, Naxos
Idag en helt underbar dag... varmt som mitt i sommaren, svag vind.. härligt!!.. _B-anana
Efler att ha packat min lilla rygga med badgrejer gick jag ner till receptionen och pratade en stund med Rena och hennes supertrevliga far Panos, som nu kommit hem från sin semester.
En riktigt mysig grekfarbror!!.. :p
Passade på att be Rena kontakta hyrbilsfirman, så jag har en bil till imorgon då jag ska ut och
göra vägarna osäkta..:D...en ROADTRIP.. mmmm..så jag längtar efter det!
Rena lovade att fixa detta, så imorgon till runt 09.00 har jag bokat bilen för ett par dagar!
Men idag vill jag ut och röra på mig, så jag tog och promenerade på bilvägen till Ag.Prokopis, hade igentligen tänkt att gå ända till Plaka, men eftersom jag varit där häromdagen så beslöt jag mig för att stanna i Ag.Prokopis här var ju så fint!
Gick förbi den mysiga tavernan O'fotis.. här kan man sitta med denna underbara utsikten...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15090
Ett stenkast därifrån hittade jag denna strand som jag fick ha helt för mig själv, underbart!!...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15091
Här var helt underbart att bada... MEN..kan säga att havets temperatur nu är något kyligare, inte som på Amorgos för en vecka sedan då det var helt ljummet!
Efter flera timmars badande och solande tog jag och packade ihop och drog iväg för att äta lunch, på O'fotis fanns inte en människa, vet inte ens om de har öppet,synd hade gärna velat sitta där på en av de blåa stolarna... inte mycket turister kvar här nu... men jag gillar verkligen Ag.Prokopis här vill jag bo någongång!
Hittade sen en jättemysig taverna längre ner på gatan.. Tavernan Odyssia5.. Åh..här blir det mysigt att sitta....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15092
Beställde in en tonfisksallad och en Mythos... kolla in salladen... visst ser den god ut...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15093
Även här trevligt folk som serverar, inte mycket turister dock... här satt jag ett par timmar och bara njöt av den härliga utsikten!
Bättre kan man inte ha det!
Sen tog jag bussen hem till Chora kl.18.30...då fick jag syn på mina grannar från hotellet ett franskt par.. så då fick vi en trevlig pratstund hela vägen hem till Pension Sofi... de ska åka hem imorgon... de har öluffat hade varit på flera öar under fyra veckors tid, de gillar Naxos mycket... hmm...vem gör inte det??.. :D
Imorgon blir det nya äventyr ska bli intressant att se landsbygden på Naxos...
Ha, en helt underbar natt! Det ska jag ha!!.. :D
Kalinichta!
Sunny (direkt från Naxos, Chora) bye_bye
Aha, lunch vid tyskornas taverna. Där har man suttit några gånger o njutit av utsikten. Ja, man blir lätt fast vid Naxos, säger en verklig Naxosfantast. Det finns alltid mer att se o vi har varit där 17 ggr nu o fler lär det bli. Önskar dig en fortsatt härlig resa!
Fotis hade nog bara tillfälligt stängt. Han var nog bara iväg för att handla förnödenheter. Jag har för mig att dom brukar ha öppet hela året. Men han separerade från sin fru i slutet av förra året, så det kan ha blivit skillnad på öppet hållandet.
Men efersom borden och stolarna står kvar (vårt vardagsrum när vi är på Naxos) var det bara tillfälligt stängt.
Birgitta
Fotis hade nog bara tillfälligt stängt. Han var nog bara iväg för att handla förnödenheter. Jag har för mig att dom brukar ha öppet hela året. ][B]Birgitta
Tack för info.. :D..då ska gå dit igen en annan dag!
Sunny bye_bye
Kalimera
2014-10-13, 18:08
Fotis hade nog bara tillfälligt stängt. Jag tror också det. Vi har ätit där i november.
Ska bli spännande att höra vad du har gjort idag Sunny. :)
Hej Sunny :)
Så härligt du har det på Naxos, det låter som om det blev en mycket lyckad planändring att byta ö, så glad jag blir för din skull!
Jösses så fina de blå vinkarafferna var! Skulle nästan ge vad som helst för att få tag på ett par sådana!
Naxos låter faktiskt som en jättefin ö. Hur backigt är det att t.ex.ta sig till och från pension Sofi?
Ha det fortsatt jättegottbye_bye
Ylva
Ska bli spännande att höra vad du har gjort idag Sunny. :)
Rapport kommer inom kort.. ;)..Rätt slut efler alla nya upplevelser idag och bilkörande... gör nog en sammanfattning av två dagar imorgon ist..ha TÅLAMOD!!..:D
Hej Sunny :)
Så härligt du har det på Naxos, det låter som om det blev en mycket lyckad planändring att byta ö, så glad jag blir för din skull!
Jösses så fina de blå vinkarafferna var! Skulle nästan ge vad som helst för att få tag på ett par sådana!
Naxos låter faktiskt som en jättefin ö. Hur backigt är det att t.ex.ta sig till och från pension Sofi?
Ha det fortsatt jättegottbye_bye
Ylva
Tack, Ylva för dina vänliga ord!.. fb_gilla
Om du ska bo på Pension Sofi behöver du inte vara orolig över att det är backigt för det är det inte, det finns två vägar att gå dit en som är helt plan och en som är lite uppför.men ingen lång bit.
Sen får du transfer till och från båten av det snällla värdparet Rena och Theodoris.. utan kostnad, bättre kan det inte bli.. :D..
Enkelt att gå ner till centrala Choran och Old town..bara ett stenkast härifrån!
Sunny(som är lycklig över en toppendag ON THE ROAD)..:cool:
Måndag 13 oktober, Naxos
Bilutflykt dag 1...så spännande.. jag hade redan igår bokat en bil genom min värd Rena, så strax innan 09.00 kom biluthyraren hit med min lilla Fiat.
Så praktiskt att slippa gå till biluthyrningskontoret, nu kunde jag sticka iväg på en gång.. fick bra vägbeskrivningar av biluthyraren.
Målet var att köra österut mot byarna Halkio, Filoti och Apirathos... mycket trafik innan man kommer ut från Choran men sen vart det lugnt och fint på vägarna.
Vägarnas skick är något sämre än tex på Amorgos, serpentinväger är jag ju van vid att köra på så det gick finfint!..
Vilka vyer Naxos höga berg är mäktiga... jag kom först fram till byn Halkio men kände inte för att stanna här, får bli på hemvägen tänkte jag och körde vidare till bergsbyn Filoti, så vacker.. http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15098
Här parkerade jag bilen och strosade i den mysiga byn.. här var det riktigt genuint med greker som satt på caféer och pratade om livet i största allmänhet tänkte jag!
Slog mig sen ner vid ett café för en frappe och en god nybakad chokladkaka, mums!
Sög in atmosfären runt omkring mig, den var härlig!
Också här lite turister, mest bara greker!
Därefter körde jag vidare mot Apirathos.. när jag kom fram dit tappade jag nästan andan.. Åh..så vackert.. bland dom vackraste byarna jag sett...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15095
Så mysiga gränder att strosa i....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15096
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15097
Kyrkan i byn.. så vacker...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15099
Här strosade jag omkring en timme, lite folk i rörelse märks att det är i slutet på säsongen..
denna dag var varm som en sommardag i Juli så jag beslöt mig för att dra vidare till Moutsouna beach för ett dopp och återvända senare till Apirathos för sen lunch..
Vilken vacker väg ner mot Moutsouna...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15102
Ja, det var ju ett litet sömnigt kustsamhälle, den enda lilla matbutiken i byn var igenbommad ett par tavernor såg ut att vara öppna dock, såg knappt en människa.. tog mig ett dopp här...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15100
Det var väldigt härligt att bada här, sandbotten och havet var alldeles klart!
Men det kändes så väldigt ödsligt så efter ett par timmar beslöt jag mig för att återvända till Apirathos...
Här kommer en bild till från Moutsouna...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15101
Väl framme i Apirathos igen, gick jag till närmaste taverna och beställde in lite mat.. det var så härligt att sitta här, vilken underbar by, här skulle jag kunna tänka mig ett bo några nätter någon gång!
Sen strosade jag igen omkring där och sen blev det samma väg tillbaka ner mot Filoti och Halkio och där stannade jag och gick igenom den lilla byn, här också väldigt lugnt och stilla, men jag fick inte riktigt in den rätta känslan här.
Slog mig ner på ett litet café och beställde in en frappe och glass, nu kände jag mig rätt så trött i huvudet, alla nya intryck och bilkörande.
Ön är stor och vägarna många, man måste hela tiden hålla koll på skyltar och kartan så man hamnar rätt, lätt att köra fel.. skulle behövt en kartläsare... flabb_flab...men jag klarade det galant.
En annan sak som jag reflekterat över är hur otroligt vänliga och glada naxosborna är, man känner sig så välkommen, de är nyfikna och frågar mycket, det gillar jag!.. :)
När det började mörkna drog jag mig hemåt mot Choran, det vart en heldag på östra Naxos som jag aldrig kommer att glömma!
Fantastiskt vacker vägsträcka med de mäktiga bergen ständigt närvarande, lite trafik och inga getter på vägarna för ovanlighetens skull.
Idag Tisdag har jag ju också varit ON THE ROAD again, MEN om denna dag återkommer jag till imorgon... det är lite jobb med att ladda upp bilder så det orkar jag inte nu.
Kalinichta!
Ja, visst är det vackert att åka österut, Sunny.
Jag glömmer aldrig den resan!
Må gott!
Birgitta.
Kalimera
2014-10-15, 07:58
Jag tror att byarna skulle var mer lockande om det inte vore så sent på året. Filoti är något av Naxos ”vandrarby”. Flera vandringar utgår därifrån, bland annat den som går till Naxos högsta berg Zas, eller Zeus. Om du återänder till Chalki igen måste du göra en rundtur i Valindras Kitrondestilleri. Kul att du gillade Apirantos. Tycker också att det är en av övärldens finaste byar. Moutsona är sömnigt idag, annat var det för när byn var centrum för Naxos smärgelexport. Om man längtar efter Amorgos kan man åka dit, för man ser ön därifrån. :)
Filoti är något av Naxos ”vandrarby”. Flera vandringar utgår därifrån, bland annat den som går till Naxos högsta berg Zas, eller Zeus. Om du återänder till Chalki igen måste du göra en rundtur i Valindras Kitrondestilleri. Kul att du gillade Apirantos. Tycker också att det är en av övärldens finaste byar. Moutsona är sömnigt idag, annat var det för när byn var centrum för Naxos smärgelexport. Om man längtar efter Amorgos kan man åka dit, för man ser ön därifrån. :)
Tack för info, ska tänka på det vid nästa besök till Naxos, Filoti var väldigt charmigt.. angående byn Chalki (som väl igentligen är en fransk översättning) av byns namn på kartorna och vägskyltarna står det Halkio eller Halkio.. vilket väl är det grekiska namnet för byn!? (träffade ett franskt par som också påtalade detta, Chalki är ett franskt ord)
OK, så det var Amorgos som skymtades på andra sidan från Moutsouna, hade jag ingen aning om.. flabb_flab..kanske lika bra det.. längtan hade nog blivit för stor!!.. :D
Tisdag 14 oktober, Naxos.
Bilutflykt dag 2..
Idag en strålande solig och varm dag att vakna upp till... igen.. :eek:.._B-anana...i flera dagar nu har det varit i stort sett vindstilla och lika varmt som mitt i sommaren... grekerna glädjs då det innebär att fler turister vill vara kvar och fler kommer... Pension Sofi får hela tiden nya gäster som kommer och går... jag är väl den enda som stannar en längre tid.
Idag kände jag för att åka söderut långt ner mot PIRGAKI och AGIASOS.. Rena berättade för mig att där ska vara så vackert... i denna värmen kände jag dessutom inte för att sitta i en bil hela tiden... nej nu ska det badas..:D...
Fin väg att köra på hela vägen ner... MEN.. så fint när jag kom dit och stannade först i Pirgaki.. kustområdet här är otroligt vackert...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15103
Den här tomma gamla byggnaden har jag ingen aning om vad det en gång varit... någon som vet???....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15104
Stranden i Pirgaki, var helt öde...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15105
Fortsatte sen till nästa fina strand i Agiasos...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15106
Här fick jag ha hela härligheten för mig själv bra länge, sen dök det upp ett par stycken.. annars var det helt öde...underbar sand att promenera på, här blev det flera simturer och slappa på stranden med fika med förstås, här fanns inget som var öppet..så det var tur jag hade tagit med något ätbart.
Ännu en fin bild från stranden i Agiasos...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1464&pictureid=15107
Efter flera timmar här och mycket solbadande kände jag att det var dags att röra på sig (lagom är bäst) när det gäller att vara i solen iaf...:D...
Bilen var ju het som en kamin förstås, ner med båda rutorna och full fart därifrån, såja nu vart det genast svalare...
Nu körde jag mot ANO SAGRI och väl där gick till den fina kyrkan Moni Ag.Eleftheriou( rätta mig om jag har fel.. kan inte ha full koll på alla kloster/kyrkor jag besökt den senaste tiden),
vacker och speciell var den iaf....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15108
Efter detta drog jag vidare till det magiska Temple of Dimitra..wow..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15109
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15110Sen omgivningarna där omkring var även de magiska.. härlig landsbygd med kor som gick och betade alldeles tyst och stilla..här satte jag mig under ett träd (som Ferdinand).. flabb_flab..och bara njöt av stillheten och alla dofter... lääänge...
Här syns templet på avstånd...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15112
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15110
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15111
Viken fin dag jag fick... är helnöjd, efter detta drog jag mig hemåt, inget mer bilkörande nu.. det får bli nästa gång jag återvänder till Naxos då ska jag dra norröver..kanske ihop med någon annan så man kan dela på kostnaderna, det kostar en del att hyra bil plus bensinen... men klart värt det!
När jag kom tillbaka till Pension Amorgos, bjöd Rena, Theodoris och Panos mig på tomater och getost samt ett glas vin och vi pratade om mina äventyr on the road och jag fick fler tips till nästa gång jag vill ut och explore the island.
Till sist en bild på min "kompis" Fiat...:D..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15113
Onsdagens rapport kommer inom kort... sorry att jag ligger lite efter i tid..:o...
Sunnybye_bye
Sunny!
Den runda du körde gjorde i stort sett Claes och jag med fyrhjuling 2007.
Jag tror att den övergivna byggnaden skulle bli ett hotell, men aldrig färdigställdes. Templet var väl fint? Där var så fridfullt och när vi var där var det också bara vi och korna. :D
Dessa bilder tog vi på samma platser men oj så dålig den kameran var!
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Naxos1_zps8092d745.jpg
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Naxos2_zps03aa7fa9.jpg
Vi hade i alla fall lika fint väder:cool::cool:
Tack för all fina rapporter!!!
Lissi
Tack, för info Lissi!
Ok, ett hotell.. hmmm..jag trodde det var en antik byggnad.. :D..
Dina bilder var bra tycker jag, visst är det en fin runda att köra!.. :)
Tack Sunny va härligt det ser ut. Visst är Naxos nåt specielltbye_byebye_bye
Ja, Dina bilder, som ju i mycket är på samma motiv som våra får en att längta tillbaks.....Naxos är en ö jag gillade, trots att vi var där i början av augusti och trots att det var KNÖKFULLT med folk!
En oktobervecka mitt i Chora skulle jag absolut kunna tänka mig....Fasen att det
finns så många fina platser att se!
Kanske en kombo med Tinos nästa höst.....;)
Njut nu av Dina sista dagar....eller när åker Du hem?
Lissi - 19 dagar från Aten :D
Tack Sunny va härligt det ser ut. Visst är Naxos nåt specielltbye_byebye_bye
Ja, verkligen en underbar ö och människorna varma och vänliga!.. :)
...Naxos är en ö jag gillade, trots att vi var där i början av augusti och trots att det var KNÖKFULLT med folk!
En oktobervecka mitt i Chora skulle jag absolut kunna tänka mig....Fasen att det
finns så många fina platser.
Njut nu av Dina sista dagar....eller när åker Du hem?
Lissi - 19 dagar från Aten :D
Ja, jag skulle nog inte trivas här om det var knökfullt med folk, nu är det precis lagom inne i Choran... älskar att strosa omkring här i alla de trånga gränderna... i alla de små mysiga butikerna... ja, det finns många fina öar, men nu tror jag att jag har hittat mina favoriter... Amorgos, Naxos och Tinos!
Angående hemresan...så är den bokad till den 22/10..MEN.. kollar priser varje dag. :D...om det dyker upp ett lågt pris.. trycker jag nog på "boka om knappen"..flabb_flab...vädret är på topp just nu... men nästa vecka vet jag inget om...
Angående hemresan...så är den bokad till den 22/10...MEN..kollar varje dag eventuella ombokningar... :D...om det dyker om ett lågt pris.. trycket jag nog på "boka om knappen"..flabb_flab...vädret är på topp just nu... men nästa vecka vet jag inget om...
...men oavsett så har Du ju flera fina dagar kvar!:D
NJUUT!
Lissi
Onsdag 15/10, Naxos
Efter två dagar "on the road " med många nya upplevelser känns det idag skönt med en dag att bara "vara" och strosa i the old town, kan aldrig få nog av denna mysiga choran.. :
Även idag en mycket het och vindstilla dag, kände ändå inte för en dag på stranden eftersom jag varit så mycket i solen så känns det i huden, för mycket solande är ju inte så bra!
Gick förbi tavernan Oniro som har den här fina lilla väderkvarnen på taket....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15116
Här finns så mycket att se och uppleva, blir aldrig långtåkigt.. efter ett par timmars strosande kom jag fram till Tavernan Boulamatsis riktigt genuint grekisk, övervägande grekiska matgäster.. slog mig ner och beställde in en greksallad.. priserna här var också något lägre än normalt i Choran..
Här har jag fin utsikt över hamnen och lyckades få med både Blue Star och Scopelitis på samma bild...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15114
När Blue Star anlände runt 13.00..var det rätt så många turister som klev av och lika många ungefär som lämnade ön..
Så än är det inte heldött här.. även om en del tavernor stängt igen för säsongen.
Här satt jag länge och bara njöt..mysig miljö och kolla på folklivet nere på gatan!
Inne i tavernan hade de många färgglada vinkaraffer på hyllan....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15115
Mmmm..så där många skulle jag vilja ha hemma på min kökshylla..så fint.. :p..
Pga av det så gick jag och köpte 2 st till vinkaraffer i guldfärg...fast en storlek mindre än de blå jag köpte sist.
Yannis (Birgitta), jag hittade den där butiken med alla kryddor,ostar, oljor,viner, vinkaraffer mm...köpte lokalproducerade tvålar (oliv och Rosmarin), aprikoser, natursalvor och karafferna där, en rolig butik att gå och titta i med alla starka dofter från kryddor mm.
Resten av dagen och kvällen har jag haft det lugnt och skönt på Pension Sofi, pratat med Rena och bara softat... känner att jag behöver ha en kväll och ta det lugnt nu.. varit rätt så intensivt ett tag nu.
Imorgon väntar nya äventyr...
Sunny(från balkongen på Pension Sofi).. bye_bye
Tack för dina härliga rapporter. Det får nog bli en tur till Naxos också inom kort (och Amorgos)!
Maria
Sunny, tänk att ha en slappardag emellanåt. Alltså, inte ha något bestämt mål med dagen, bara ta den som den kommer.
Den affären är ett måste för mig varje gång vi är på Amorgos. Fast man inte har något man behöver köpa kommer man alltid ut därifrån med något. (Förresten dom har billiga soltorkade tomater där. En gång köpte en svensk 2 kilo pga priset och kvaliten).
Ta bussen (eller gå) åter till A Anna och A Prokopios. Hälsa på Fotis (och hälsa från oss, vi som köpte en tavla i våras). Vi har känt honom sen dottern var 3 år. Nu har hon ett barn på 3 år.
Gå gärna till Hotel A Prokopis och hälsa på Effie och Vaggelis och kolla om deras vackra och välskötta åsna, Birbolle, har en växande mage. Om det har lyckats denna gången.
Ha det gott, Sunny!
Birgitta.
Tack för dina härliga rapporter. Det får nog bli en tur till Naxos också inom kort (och Amorgos)!
Maria
Nej, missa INTE ett besök på Amorgos och Naxos, att kombinera dessa två öar känns som en perfekt mix, lugnet på Amorgos och sen lite mer fart och fläkt på Naxos...:)
Den affären är ett måste för mig varje gång vi är på Amorgos. Fast man inte har något man behöver köpa kommer man alltid ut därifrån med något.
[B][FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=#0000ff]Ta bussen (eller gå) åter till A Anna och A Prokopios. Hälsa på Fotis (och hälsa från oss, vi som köpte en tavla i våras). Vi har känt honom sen dottern var 3 år. Nu har hon ett barn på 3 år.
Gå gärna till Hotel A Prokopis och hälsa på Effie och Vaggelis och kolla om deras vackra och välskötta åsna, Birbolle, har en växande mage. Om det har lyckats denna gången.]Birgitta.
Ja, det är en intressant butik, verkligen!.. :)
Får se om det blir en tur till Agia Anna och Prokopis idag, då ska jag absolut hälsa ifrån Er!
Sunny (direkt från frukostbordet, Naxos).. bye_bye
Angående de färgglada VINKARAFFERNA tål de vanlig handdisk? Eller ska det bara sköljas ur med endast vatten?
Fick en kommentar angående dessa att de inte får diskas i maskin, då blir de fula och färgen försvinner! (nu har ju jag ingen diskmaskin,så detta kommer ju aldrig att ske)
Intressant att höra hur ni rengör dem?
Sunny:)
Jag har alltid handdiskat min kanna och det har aldrig varit några problem MEN så fick maken för sig att stoppa den i diskmaskinen och ut kom något som inte liknade ursprunget direkt:mad: Han köpte en ny på nästa resa så han är förlåten:)
Visst är det kanongod mat på Boulamastis?! Sist vi var där så hade dom "moderniserat" inredningen lite men fortfarande så lagas det underbar mat. Personligen tycker jag det är den bästa tavernan i hela choran och resten av stan också för den delen.
Vad roligt att du tycker så bra om Naxos! Trodde iof inget annat. Naturen som är så vacker, alla stränder, choran med sitt virrvarr av gränder, den goda maten och framförallt alla dessa vänliga människor. Är det någonstans jag skulle kunna tänka mej att långtidshyra så är det på Naxos. Där finns det mesta tycker jag plus att det är lätt att ta sig till många andra öar därifrån. Mixen Amorgos-Naxos är så bra det kan bli tycker jag. Ha det fortsatt bra resten av tiden och tack för både hälsning och alla dina härliga rapporterklapp_klap
//majibye_bye
Härligt att du fortfarande trivs så bra och har ett så fint väder. Alltid lika roligt att läsa dina rapporter som jag verkligen uppskattar. klapp_klap Själv har jag bara varit en gång på Naxos och hann inte se hela ön. Men det räckte med det besöket för att få den känslan att hit vill jag tillbaka. ;)
Jag har haft mina i ett par år handdiskar dem. Har en i blått o en i rödorange älskar dem förövrigt inhandlat i Naxos ha det fortsatt bra
och rapportera flitigt:D:D
Monica C
2014-10-16, 11:29
Handdisk är ok.
Så himla roligt att läsa din dagsrapporter,återupplever egna resor,minns och njuter.
Ha det fortsatt bra i värmen,här uppe i Boden har vi haft minus 8,9 i natt och det är fortfarande minusgrader,brrrrrr:D
Monica:)
Tack, ALLA för era trevliga kommentarer , kul att ni gillar mina rapporter!.. :D
Samt era råd angående rengöring av karafferna!.. fb_gilla
Maji, ja ett långtidsboende på Naxos skulle suttit fint!.. :)
Ska ta och höra med Rena vad de tar för ett par månader här!
Då skulle jag kunna åka över till Amorgos några dagar och vandra där och sen tillbaka till Naxos igen, bara en tanke som dök upp!!.. :rolleyes:
Sunny(direkt från en solig beach i
Agia Anna).. :cool:
Jag tycker att du ska passa på att se Paros också. I lågsäsong är det nog en underbar ö. Ta en tur upp till den gamla huvudstaden Lefkes.
Eva
Jag tycker att du ska passa på att se Paros
Eva
Känner inget behov av det.. denna gång.. trivs så bra här på Naxos.. sen har jag hört från andra här att Paros inte är lika bra som Naxos, fast klart smaken är som baken.. jag har ju aldrig varit där.. så jag vet ju inte!
Sunny bye_bye
Kalimera
2014-10-16, 17:17
Ska ta och höra med Rena vad de tar för ett par månader här! Då skulle jag kunna åka över till Amorgos några dagar och vandra där och sen tillbaka till Naxos igen, bara en tanke som dök upp!!..Den tanken har jag också haft några gånger. ;)
Torsdag 16/10, Naxos.. http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1367&pictureid=14223
Åter igen en het och solig dag att vakna upp till, dock något mer vind.. men det är ju bara skönt!
Vid frukostbordet på min fina balkong med utsikt mot det gamla kastrot intog jag min goda frukost som ALLTID består av grekisk youghart med mandariner, färska och naturligtvis här ifrån Naxos... mmmm.:p.samt kaffe förstås!
Åh, vad jag kommer att sakna den grekiska yougharten när jag kommer hem till Sverige sen, finns det igentligen någon att köpa som är lika god som den i Grekland??
Idag kände jag för att ta mig en rejäl promenad... jag som är van vid att vandra upp i de höga bergen på Amorgos, börjar nu få lite abstinens.
Så jag tog och packade min lilla rygga med diverse, sen gick jag bilvägen mot Agia Anna, på vägen dit i utkanten av Chora finns en liten djuraffär där de säljer bla undulater,kaniner mm,
utanför butiken sitter denna fina papegojan och vaktar... :D...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15120
Efter att hälsat på denna fina gojan drar jag iväg mot Agia Anna, efter en timme är jag där och nu känner jag verkligen för ett dopp i det BLÅ, stranden är ju så fin här....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15121
Stranden fick jag i stort sett ha helt för mig själv, vilken lyx och lycka!.. :p
Mer vind och högre vågor blev det efter ett tag och det började komma in fler stackmoln, men fortsatt väldigt varmt i luften och havet var ljuvligt!
Efter ett par timmar här kände jag mig nöjd, solen är stark.. så jag tog och gick upp till Fotis taverna för att se om det var öppet, såg en tjej där så jag frågade om det var okej att jag beställde in lite mat, det var det förstås!
Tjejen som var Fotis dotter och mycket trevlig, berättade att så tidigt på eftermiddagen är det dåligt med gäster så här i slutet av säsongen, jag var den enda gästen... men på kvällarna brukar de dyka upp fler.
Jag ville ju hälsa från Arne och Birgitta till Fotis, han var inte där just då men skulle dyka upp om en liten stund sa hon.
Beställde in en tonfisksallad kändes som en lagom måltid då jag inte var så värst hungrig, den smakade förstås otroligt gott och till det ett litet krus retsina.. mmmm..:p..
Sen med den fina utsikten mot havet är oslagbar!
Efter en stund dök Fotis upp, vilken trevlig man, han började genast prata med mig och frågade nyfiket vart jag kom ifrån och vart jag nu bodde osv..han berättade att han har studios som han hyr ut i anslutning till tavernan, stora fina med pentry, han tar 20 euro i lågsäsong per natt, billigt!
Han bjöd mig sen på ett extra krus retsina och vi fortsatte att prata om allt möjligt, han sa att nu kommer det upp varma vindar från Afrika så det är därför det är så varmt i Grekland just nu.
Sen tyckte han att jag skulle flytta till hans hotell istället för här är ju så fint i Ag.Prokopios,
:D..Ja, visst är det men jag ska ju snart åka hem så det får bli nästa gång jag kommer till Naxos, han visade mig en studio med havsutsikt och den var fantastisk!
Nu håller han på att renovera alla rum, så han har att göra, byter ut alla balkongdörrar och sätter in 3-glas fönster i dem.
Ja, här skulle jag kunna tänka mig att bo, absolut!
Jag framförde hälsningen från Arne och Birgitta och han blev GLAD... fick se en tavla han hade gjort, så duktig han är!
Han sa att han skulle måla fler till nästa år, då ska jag köpa en!
Här kommer en bild på Fotis när han sitter på sin fina uteservering med de blå stolarna.....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15122
Han tyckte jag skulle komma tillbaka imorgon så skulle han bjuda mig på något drickbart... vilken mysfarbror!.. :p:D
Får se hur det blir med det.....tog sen och promenerade tillbaks till Chora.. trött i benen nu.. 12 km cirka plus simturer.... men verkligen skönt att få röra på sig!
Kalinichta!!
Sunny (direkt från Naxos, Chora).. bye_bye
Jag njuter av Dina rapporter! Du gör verkligen något av Dina dagar! :)
Lissi
Känner inget behov av det.. denna gång.. trivs så bra här på Naxos.. sen har jag hört från andra här att Paros inte är lika bra som Naxos, fast klart smaken är som baken.. jag har ju aldrig varit där.. så jag vet ju inte!
Sunny bye_bye
Ja den åsikten har inte jag. Naxos natur är mer storslagen men i mellan och högsäsong känns Paros mer grekisk. Inte alls så mycket Skandinavier som på Naxos. Naoussa är en mycket mysig by. Kolymbitres en speciell strand och i Parikia har jag ätit mycket gott. Lefkes är en av Greklands finaste byar. De hundra dörrarnas kyrka är fantastisk. Eva
Ja den åsikten har inte jag. Naxos natur är mer storslagen men i mellan och högsäsong känns Paros mer grekisk. Inte alls så mycket Skandinavier som på Naxos. Naoussa är en mycket mysig by. Kolymbitres en speciell strand och i Parikia har jag ätit mycket gott. Lefkes är en av Greklands finaste byar. De hundra dörrarnas kyrka är fantastisk. Eva
Som sagt jag är ändå helnöjd med 2 veckor på Amorgos och snart 2 veckor på Naxos, det finns en gräns för hur många nya upplevelser jag orkar ta in.. eftersom Naxos är en helt ny ö för mig så har det gått åt en hel del energi att lära mig en del av den, ändå har jag bara utforskat en bråkdel av denna ö, när jag är klar med denna ö kanske jag besöker även Paros... vem vet!.. :)
Tack för tips iaf!
... Idag kände jag för att ta mig en rejäl promenad... jag som är van vid att vandra upp i de höga bergen på Amorgos, börjar nu få lite abstinens...
Har du ikke vandret op på Zeus bjerget? Det er rigtig godt mod abstinenser...
1) Bussen mod Apiranthos.
2) Hoppe af bussen ved vejen til Danakos.
3) Gå et stykke ad vejen op til en lille kirke på højre side.
Og dér begynder stien. :)
Har du ikke vandret op på Zeus bjerget? Det er rigtig godt mod abstinenser)
Tack, för tips! Med vägbeskrivning, tål att tänkas på.. om det blir nu eller nästa resa... det visar sig!!!.. ;)
Kruxet är väl att hinna med bussen hem sen bara.. den sista går runt 16.30..risken är väl att jag kan gå vilse och tar det inte lång tid att gå upp på det berget?
Tack, för tips! Med vägbeskrivning, tål att tänkas på.. om det blir nu eller nästa resa... det visar sig!!!.. ;)
Kruxet är väl att hinna med bussen hem sen bara.. den sista går runt 16.30..risken är väl att jag kan gå vilse och tar det inte lång tid att gå upp på det berget?
När jag är ute och vandrar på Naxos i lågsäsong och dagens sista buss har gått brukar jag lifta tillbaka till Chora. Det har alltid varit lätt att få lift och jag har träffat många trevliga Naxosbor på detta sätt. Märkligt nog har de flesta av dem känt minst en av mina vänner från småöarna!
Våga
Som sagt jag är ändå helnöjd med 2 veckor på Amorgos och snart 2 veckor på Naxos, det finns en gräns för hur många nya upplevelser jag orkar ta in.. eftersom Naxos är en helt ny ö för mig så har det gått åt en hel del energi att lära mig en del av den, ändå har jag bara utforskat en bråkdel av denna ö, när jag är klar med denna ö kanske jag besöker även Paros... vem vet!.. :)
Tack för tips iaf!
Ja det kan ju vara skönt att stanna till där man är både för kropp och själ. Klokt att inte lyssna till andras råd om öar alltid det finns så många olika uppfattningar. Eva
När jag är ute och vandrar på Naxos i lågsäsong och dagens sista buss har gått brukar jag lifta tillbaka till Chora.
Våga
Låter som en bra idé.. :)...och det är väl "safe" här på öarna i jämförelse med Sverige..??
Mysfarbrorn Fotis, ja.
Vi kom till Naxos i slutet av 90-talet och har sett deras son och dotter växa upp.
Sonen jobbar i Athen, ja tror som jurist.
Dottern har tagit över kokkonsten på tavernan efter mamman. Här syns tre generationer Fotis.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1475&pictureid=15125
Dottern hade en tam gås som gick runt och roade. Gåsen älskade att följa med ut och simma, antingen med fadern eller dottern. Tyvärr blev hon överkörd på den livligt trafikerade gatan och många sörjde henne.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1476&pictureid=15126
Pappa Fotis är också fiskare och har sin båt nedanför tavernan. Här slår han ur bläcket från sina bläckfiskar.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1474&pictureid=15124
Detta kallar vi ”vårt vardagsrum” på Naxos. Det besöks två gånger per dag, det är så härlig svalka där. Från början rymdes bara två bord med stolar och det fanns risk att ramla ner i sanden nedanför. Nu har man tagit bort telefonkuren, lyckats utöka ytan och satt upp fallskydd. Det har blivit ett populärt ställe att sitta på trots trafiken.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1474&pictureid=15123
Oj, vilken nostalgitripp jag fick!
Och Sunny, Naxos är en vida känd vandringsö (eller hur Larvih) så du kommer säkert tillbaka.
Birgitta
Tack, Birgitta (Yannis) för historien om familjen Fotis, gullig familj tycker jag! (trots att jag inte känner dom).. :D..
Tänk att ha en gås som följer med en ut och simmar vad mysigt.. flabb_flab...rolig berättelse var det!.. klapp_klap
Sunny(som är lite trött efter en lång roadwalking):cool:
Kalimera
2014-10-17, 15:17
http://www.kalimera.se/bilder/bilder/naxos-gas.jpg
Tog denna bild 2007. Är det mamma Fotis till vänster?
För övrigt snygg graffiti på muren. Ang_elx
Låter som en bra idé.. :)...och det är väl "safe" här på öarna i jämförelse med Sverige..??
Jag har aldrig känt mig det minsta otrygg när jag har liftat på öarna. Det känns som att de som bor på öarna vet att det är "glesbygd" i alla fall i lågsäsong och gärna hjälper till.
Våga
Jag har aldrig känt mig det minsta otrygg när jag har liftat på öarna. Det känns som att de som bor på öarna vet att det är "glesbygd" i alla fall i lågsäsong och gärna hjälper till.
Våga
Bra att veta om!.. :)
Faktisk mister jeg tidsfornemmelsen når jeg vandrer, men som jeg erindrer det, tager det ca. 1 - 1,5 time at gå fra den lille kirke og op til toppen af Zeus bjerget.
På vej op gik jeg vild et sted! Jeg passerede det første hus på venstre side, men jeg skulle have passeret huset på dets højre side. Det kostede 15 - 20 minutter.
Når man kommer ned igen, er det jo ikke sikkert at der kommer en bus i samme øjeblik, men så kan man gå ned til Filoti. Der findes en vandresti til Filoti lige modsat vejen til Danakos.
En lidt kortere vandring er fra Chalki til Tsikalariou Castle. Fantastisk fin vandring og meget fine udsigter fra slottet.
Vandringen fra Koronida til Apollonas kan også varmt rekommanderes. :)
Sunny, jag liftade hem från en vandring upp till Exoumburgo på Tinos i april.
Alternativen var att antingen gå samma väg tillbaks, vilket i o f s varit vackert, eller ca 11 km asfaltväg i serpentinmodell. Jag såg en bil som stannat och en kvinna i bilen pratade med en vid vägkanten utanför ett hus. Jag frågade om hon skulle till Chora och hon sa meddetsamma att jag kunde få lift!!
Härligt för trötta fötter och kvinan kände Nikoleta mycket väl;)
En trevlig pratstund fick vi dessutom och kvällen efter när jag satt på en taverna vinkade hon när hon gick förbi!
Lissi
Tack, Larvih för vandringsinformationen..låter som fina vandringar!.. :)
Men min energi är nu på upphällningen efter snart 4 veckor i Grekland.. det har varit intensivt sen dag 1..vandrade en hel del på Amorgos tidigare och här har jag gått mycket på bilvägarna!
Så jag tar och spar dessa vandringarna till våren om jag ska hit.. :rolleyes:...eller Amorgos.. hmmm...det får jag fundera på över vintern!.. :)
En bra karta får jag nog också skaffa mig till nästa gång om jag ska vandra här!
Rena vill att jag ska komma hit i april och fira påsken med dom... så jag får dansa lite menade hon!!.. flabb_flab
Men påsken är ju så tidigt nästa år i Grekland.. 12 april har jag för mig att hon sa, ja i vilket fall som helst så tål det att funderas på, har aldrig firat påsk i Grekland... en upplevelse lär det ju vara!
Sunny(som strax ska sticka ner till Old town och äta).. bye_bye
Sunny, jag liftade hem från en vandring upp till Exoumburgo på Tinos i april.
Lissi
Ja, det är säkert helt ok att lifta som ensam kvinna här i ö-världen... men har som princip att aldrig lifta hemma i Sverige.. därför har jag väl det lite i mig att inte göra det nu heller.
... En bra karta får jag nog också skaffa mig till nästa gång om jag ska vandra här!
SKAI MAPS har et godt vandrekort over Naxos. (I 2013 hed kortet 311 NAXOS)
Boghandlen i Chora sælger kort.
Kanske Anavasi.gr (http://www.anavasi.gr/index.php?lang=en) også har et vandrekort.
... Sunny(som strax ska sticka ner till Old town och äta)...
Bon appetit! :)
Till Yannis kan jag meddela att det inte blev någon åsnebebis hos Effie o Vaggelis i år heller.
Bon appetit! :)
Tack, jag har precis slagit mig ner på Meze2...här är alltid mycket folk!.. :p
Fredag 17 oktober, Naxos
Värmen håller i sig, strålande sol även idag och ingen vind som en sommardag i Juli!. :)
Idag ville jag ut och vandra lite, om man nu kan kalla det för det när man går på bilvägen!
Målet var byn Galini cirka 6 km norr om Chora. Traskade iväg på fm och packade ner lite fika i ryggan, inte säkert att det finns någon taverna som har öppet så här sent på säsongen.
Det var som sagt olidligt hett idag och ingen skugga att svalka sig i, tradigt att gå på en bilväg men vackra vyer när man kommer högre upp, ner mot havet och bergen.
Halvvägs tänkte jag för en stund om det vart så klokt att gå i denna hettan, men fortsatte ändå.
Tillslut hittade jag en skuggig plats att vila på ett tag och inta vätska, hade dessutom en fantastisk utsikt ner mot byn Galini...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15142
Det var ju en bit kvar att gå... men tillslut kom jag ändå dit, det tog ett par timmar, mycket uppför och ett par pauser... 6 km.. hmm..kändes mer som 10 km...men här var väldigt rofyllt att vara...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15145
Sen strosade jag runt på en del småvägar en bit bort ifrån byn, mysiga vägar...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15144
Sen passerade jag en stackars igelkott som hade det blivit påkörd, så synd.. jag gillar igelkottar, första gången jag ser en i Grekland.... synd att den var död!...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15147
Stannade och fikade en timme, det verkade stängt på den enda tavernan i byn.. traskade sen hela den långa vägen hem till Chora igen, kunde ju ha liftat men kom mig aldrig för att göra det, dum som jag är.. :D..
Såååå skönt att komma hem och ta en härlig dusch och sen softa på balkongen..!
Senare stack jag ner till Meze2 och intog en god måltid med ett krus retsina, där har de alltid mycket gäster, känns trevligare då!
Gillar inte att sätta mig på ställen som är helt folktomma, även om det händer i bland ute obygden.. flabb_flab..
Fick senare veta av min värd Rena att det idag varit 32 grader i skuggan.. hon vill ha regn för det behövs nu..
Sunny(som just nu sitter i bara ett linne på balkongen och det är alldeles ljummet ute, klockan är snart 23.00 lokal tid).. :p
En tur til Galini var min første vandring i Grækenland nogensinde. Det var i 1979.
I Galini begyndte byens "søde" små børn at kaste sten på mig, mens de råbte "turist, turist".
Jeg gik tilbage til Chora og har aldrig siden besøgt Galini.
I Galini begyndte byens "søde" små børn at kaste sten på mig, mens de råbte "turist, turist".
Jeg gik tilbage til Chora og har aldrig siden besøgt Galini.
Men fy då vilken obehaglig upplevelse.. kan förstå att du inte vill dit igen!
Vilken tur jag hade då... inga elaka barn som kastade sten på mig.. ;)..numera är väl de flesta greker väldigt vänligt inställda till turister!
Var det alltså den igelkotten som blivit påkörd? Jag ser dem jätteofta på öarna, stackarna är nästan alltid helt platta när de blivit överkörda.
Den första levande igelkott jag såg var på Tilos första gången jag var där, i trappan ner mot torget från Annas studios. Fick gå hem och slå upp vad de hette, det var skadzóchiro, det har jag aldrig glömt sedan. :)
Förresten Sunny, om du vill samla på dig vinkaraffer så kan du köpa dem på Amorgos också, i järn/diversehandeln i Katapola. Jag köpte två nu senast bara för att få möjlighet att ta en bild där inne, det är ett helt osannolikt ställe, de har ALLT och ägaren vet dessutom precis var han ska hitta det man frågar efter.
Jag gick först in och frågade om han hade en luftmadrass, han tänkte ett slag, böjde sig sedan ner där han stod och halade fram en kanonfin madrass för 9 € flabb_flab (Sedan tittade han nästan medlidsamt på mig när jag sa att jag skulle ha den för att sova på balkongen ;))
Var det alltså den igelkotten som blivit påkörd?
Alltså den såg inte skadad ut.. MEN.. jag petade på den lätt med foten och ingen reaktion..
kanske den spelade död??..Ang_elx
Förresten Sunny, om du vill samla på dig vinkaraffer så kan du köpa dem på Amorgos också, i järn/diversehandeln i Katapola. )
Ok, jag vet vilken butik du menar, blev aldrig att jag gick in där, såg så rörigt ut.. :D..sen vart suget efter vinkaraffer inte så stor då!
Ska tänka på det nästa år, för klart jag ska till fina Amorgos då!.. :)
Sunny (från ett hett och soligt Naxos).. bye_bye
Fantastiskt att du har sånt väder!
Fantastiskt att du har sånt väder!
Ja, underbart!.. :)
Grekerna själva är förvånade, brukar inte vara över 30 gr i slutet på oktober... så det är ju bara att tacka och ta emot!!.. :D
Monica C
2014-10-18, 12:23
Alltså den affären på Amorgos måste upplevas,den är helt otrolig.Nu är det många år sedan vi var där men DEN minns jag tydligt:D
Haha, så du har också varit där, Monica :)
Jag la ett par bilder därifrån i en ny tråd på Amorgosforumet för att inte kapa den här tråden.
Lördag 18 oktober, Naxos http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1367&pictureid=14223
Numera blir jag inte förvånad över att det är fint väder när jag stiger upp på morgonen, bara att tacka och ta emot!
Minst 32 grader idag med, så därför blir det inga långa vandringar på bilvägar idag.. istället ska jag njuta av härliga simturer i det underbara havet.. får passa på nu.. snart dax att åka hem till kalla Sverige.. brrrr..
Långt orkar jag inte gå idag.. därför blev det en tur bort till Saint Georges beach...men den långgrunda stranden vill jag inte bada vid utan jag tog och badade vid en liten strand strax innan man kommer till St.George beach..ja några av er kanske känner igen er??..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15152
Först var det bara jag och två grekiska damer, efter ett tag dök det upp fler, övervägande greker som badar här, så jag kör en greek-style igen!.. :D
Bla de här två grekiska damerna skulle ta sig ett dopp, var av en av dem med en lustig hatt.. som jag tycker är så charmigt på grekiska äldre damer...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15151
Här stannade jag länge och fick åter se en grekisk man som fångade en bläckfisk under en snorkeltur och proceduren som följer därefter.. så nu börjar jag bli lite van... :D..
Senare på eftermiddagen drog jag mig ner mot den långa beachen St.George och närmaste café/bar Finikas som var ett väldigt mysigt ställe att sitta och ta sig en frappe och en sandwich mmmm,....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15149
Väldigt mysig miljö på Finikas...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15150
Här satt jag och njöt länge.. skönt att bara slappa och slänga några ord till den trevliga killen som serverade..
Tidigare idag fick jag en bild på Scopelitis som var på väg att lägga till i hamnen på Naxos, den är så trevlig den båten... :D..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15153
När jag till kvällen kom hem till Pension Sofi satt hela gänget där, dvs Rena, Theodoris och Panos de bjöd mig på en Frappe och vi hade en trevlig pratstund, passade på att fråga Rena om långtidsboende vad hon tar och naturligtvis får jag ett speciell price... så det hoppas jag att jag kan göra någongång stanna ett par månader... mmm..så härligt det skulle vara!.. :p
Sunny(direkt från varma Naxos).. bye_bye
Underbart! Njut!!!!
Idag har jag gjort en SUNNY 12!!! Jag bestämde mig plötsligt för att INTE åka hem från Thessaloniki i vår, så jag har bokat flyg med Aigean 21 maj från Thessaloniki till Aten f v b till Tinos. Där stannar jag 10 dagar och åker sen hem från Aten 31 maj! YIPPIE!!!:D:D:D:D
Lissi
Underbart! Njut!!!!
Idag har jag gjort en SUNNY 12!!! Jag bestämde mig plötsligt för att INTE åka hem från Thessaloniki i vår, så jag har bokat flyg med Aigean 21 maj från Thessaloniki till Aten f v b till Tinos. Där stannar jag 10 dagar och åker sen hem från Aten 31 maj! YIPPIE!!!:D:D:D:D
Lissi
fb_gilla...:D:D...
Härligt Sunny12 att du har så fint väder. Det är bra att lagra på lite sol nu för snart skall du ju hem till kalla nord. Passar på att tacka för alla dina fina rapporter och bilder och önskar dig en bra resa hem (för hinner kanske inte mera kommentera här före det). klapp_klap
Och tack till Birgitta för de fina bilderna från Fotis. Vi var på Naxos 2009 om jag inte minns fel och då visade pappa Fotis stolt just denna baby för oss. Trevligt ställe att sitta på är det.
Kalimera
2014-10-19, 13:15
Senare på eftermiddagen drog jag mig ner mot den långa beachen St.George och närmaste café/bar Finikas som var ett väldigt mysigt ställe att sitta och ta sig en frappe och en sandwich mmmm,....Fascinerande att se stranden så öde. :)
passade på att fråga Rena om långtidsboende vad hon tar och naturligtvis får jag ett speciell price... så det hoppas jag att jag kan göra någongång stanna ett par månader... mmm..så härligt det skulle vara!..Ja du, det vore allt nåt. :D
Söndag 19 oktober, Naxoshttp://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1367&pictureid=14223
Blåsvädret startade redan under natten, fönsterskydden till balkongdörrarna skallrade och slog utanför, jag vaknade med ett ryck vid 02.00..sov oroligt resten av natten!
Vilket plötsligt väderomslag.. :eek:..fast så är det ju ute på öarna..nu är nog hösten här!
Det blåste kraftigt när jag senare på fm drog mig ner mot hamnen, kolla in vågorna...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15158
Idag blir det inget bad, strosa i Chora känns trevligare, solen värmde dock något.. men inget shortsväder precis, det blev långbyxor och en kofta.. en del greker går ju redan i dunjackor och tjocka västar.. :D..
Inte myllrar det med folk nu, men när Blue Star anlände så var det nog ett 30-tal personer som klev av... dock ungefär lika många som lämnade Naxos.
Naxos Chora är verkligen vacker..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15157
Jag trivs verkligen här, strosa i de trånga gränderna utan att igentligen ha något mål..
Efter ett par timmar vart jag sugen på lite mat och slog mig ner på Pizzeria o Spagettheria Girasole i början av hamnpromenaden... beställde in ugnsbakade grönsaker och ett litet krus vitt..det smakade underbart gott..:p..
Mina bordsgrannar beställde in en pizza som de delade på... kan förstå varför, den var i jätteformat!
Ångrar att jag inte tog en pizza ist för den såg så god ut, tror att de är duktiga på det här, får nog gå dit imorgon och prova en pizza även om min rätt var helt ok.
Vanligt förekommande att det hänger bläckfiskar på tork i Chora...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15156
Det starkaste minnet från Naxos för mig kommer nog att vara ALLA bläckfiskar jag sett på tork samt bli fångade och slagna i backen.. :D..nästan så jag tappat lusten för att äta dessa!
Imorgon sista dagen i paradiset.. börjar få ångest, letar lågprisbiljetter skulle gärna stannat kvar, men jag måste väl hem och göra någon nytta!.. :D
Janne.. KALIMERA -dekalen sitter prydligt på väggen strax innanför entrén på Pension Sofi, fast det vet du väl, du var väl här i sommar!?
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15155
Kalimera
2014-10-19, 19:15
Janne.. KALIMERA -dekalen sitter prydligt på väggen strax innanför entrén på Pension Sofi, fast det vet du väl, du var väl här i sommar!?
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15155
Jo, jag var där i somras. Om jag inte minns helt fel var det någon som stal den ett år, och jag fick ta med mig en ny. Rena har säkert bättre minne än vad jag har.
Prova pizza du, det brukar var väldigt gott i Grekland.
Kan inte fatta att du snart är på väg hem igen. Njut nu av den sista tiden! bye_bye
Sunny! Som vanligt har det varit med glädje jag har följt din resa!
Tack för fantastisk rapportering och ha det bra tills nästa gång!!
Jo, jag var där i somras. Om jag inte minns helt fel var det någon som stal den ett år,
Prova pizza du, det brukar var väldigt gott i Grekland.
Kan inte fatta att du snart är på väg hem igen. Njut nu av den sista tiden! bye_bye
Stal den.. :eek:..kära nån har folk inget bättre för sig!.. :D
Ja, jag ska verkligen prova en pizza imorgon, sista dagen och natten med gänget!!.. :D
Sunnybye_bye
Sunny! Som vanligt har det varit med glädje jag har följt din resa!
Tack för fantastisk rapportering och ha det bra tills nästa gång!!
Så roligt att mina rapporter har varit till glädje..:D...jag har en dag kvar här.. så det blir väl något att rapportera om imorgon också!!.. ;)
Sen ska jag till Pireus på tisdag och stanna där en natt..om jag nu inte har ändrat mina hemreseplaner igen!!.. flabb_flab
Reflekterar just nu över båtpriserna med Blue Star, är det inte lustigt att priset från Amorgos - Pireus är lika som från Naxos - Pireus.. alltså 33.5 euro!
Det är ju kortare väg så det borde väl vara ett lägre pris..eller??
Sunny(från ett soligt men blåsigt Naxos).. bye_bye
Sunny, kom du ihåg när vi åkte speedaren från Amorgos till Tinos i juni?
Den resan var dyr och skulle vi ha åkt till Rafina istället hade den resan varit marginellt dyrare.
När vi sen åkte med speedaren från Tinos till Rafina var den resan nästan lika dyr som Amorgos-Rafina!
Det kostar att gå av och ombord med andra ord.
Birgitta.
Båtpriserna varierar med avgifter/subventioner på olika öar. Det kan göra att en sträcka till och med kan kosta olika beroende på åt vilket håll man åker den. Helt knäppt.
Amorgos har förmodligen lägre avgift/högre subvention än Naxos, där så många fler båtar trafikerar.
Sunny, kom du ihåg när vi åkte speedaren från Amorgos till Tinos i juni?
Den resan var dyr och skulle vi ha åkt till Rafina istället hade den resan varit marginellt dyrare.
När vi sen åkte med speedaren från Tinos till Rafina var den resan nästan lika dyr som Amorgos-Rafina!
Det kostar att gå av och ombord med andra ord.
Birgitta.
Amorgos har förmodligen lägre avgift/högre subvention än Naxos, där så många fler båtar trafikerar.
Tack för info, då förstår jag!.. :D
Finns det någon av Er som kan tipsa mig om någon trevlig taverna i närheten av Pireus Dream Hotel.. anländer Pireus imorgon runt 15.00..till kvällen tänkte jag ut och äta men känner inte för att gå så långt från hotellet!
Tacksam för svar!.
Sunny (som har en skön stund i solen på min balkong Pension Sofi).. :p
Kolla under Aten&Pireusforumet, min tråd Äta gott i Pireus från 2011. Såvitt jag kan se på kartan vid en snabbtitt (är på jobbet) så borde taverna Rakadiko ligga vid tredje korsningen från ditt hotell räknat. Adress Karaoli kai Dimitriou 5.
Hoppas du hittar dit, de har otroligt god mat i fin miljö. Kolla menyn noggrant, de har en del lite udda rätter.
Här är länk till tråden: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27392
Här är länk till tråden: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27392
Tack, det verkar ju och vara en trevlig taverna.. :)..får se om det blir där eller om mitt hotell kan tipsa mig om något ställe inte så långt från hotellet!..
Hörde en historia när det gäller betongskelettet vid Pirgakistranden på Naxos att det skulle bli ett hotell men att byggherren på något sätt inte informerat eller vilselett kyrkan i samband med detta projekt. Eftersom kyrkan är stark i Grekland så satte man stopp för detta bygge.
Intressant Tomas..Men tänk vilket fantastiskt hotell det hade kunnat bli.. med det läget!.. :D
Hej Sunny,
Jag rekommenderar på det varmaste ett besök på Rakadiko. Vi var där två kvällar av två möjliga i somras. Annorlunda miljö och god mat. Vi tog ett generellt beslut. I fortsättningen lägger vi in en övernattning när vi passerar Piraeus även om vi inte är tvungna. Detta för att kunna avlägga flera besök på Rakadiko.
Det är en busenkel promenad dit från Piraeus Dream. Tar bara c:a 10 min.
:) Masse
Hej
Jag håller verkligen med Masse, missa inte detta ställe. Jättegod mat och en underbar atmosvär.
vi var där förra året, missa det i år pga färjornas sena ankomst.
/Ann
Instämmer med både Masse och Ann. Missa inte denna pärla!
Önskar dej en trevlig hemresa
//majibye_bye
Tisdag 21 oktober, Naxos
Avresedag mot Pireus kl.09.30 med Blue Star.. ångesten startade redan igår.. neeej jag vill inte åka hem... men hade en trevlig och lugn sista dag i Naxos Chora, strosade omkring där mest hela dagen och inhandlade det sista inför avresan.. fikade och kollade på folklivet..
Trots att det är lågsäsong så är det en hel del folk i rörelse, härligt!.. :)
Här skulle jag kunna övervintra.. no probleme at all...:D..det är ju ändå 23000 åretruntboende enligt Theodoris.
Så här blir ju aldrig helt folktomt..
Till kvällen tog jag mig en volta ner på stan igen och slog mig ner på den trevliga och grekiskt traditionella tavernan Irini i början av hamnpromenaden..trevliga killar som serverade.. skojiga och pratglada.. efter min goda måltid.. blev jag bjuden på en bakelse och därefter även en raki och ett litet fruktfat..så gulligt!.. :p
En bra avslutning på sista kvällen i Naxos...
Fick en liten present av Rena innan avresa, så gulligt och hon hoppades förstås på att återse mig nästa år igen.. vilken fantastisk värdfamilj, den bästa värdfamilj jag någonsin haft i Grekland.. rent och fräscht på rummet varje dag, byte av handdukar varannan dag, sänglakan var tredje dag, allt var perfekt med detta boende!
De bjöd på kaffe eller annan dryck plus en bakelse eller liten sallad om man ville ha...varje dag!.. klapp_klap..fantastiskt vilken gästfrihet! (även om jag sällan utnyttjade detta)
Här kommer ett par bilder på den trevliga familjen...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15174
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15173
Här ombord på Blue Star..Ta leme fina NAXOS...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15172
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15171
Inte mycket folk på båten, kan inte vara många som lämnat Amorgos, många säten tomma.. från Naxos var det inte heller många som gick ombord...
Nu ska jag till stökiga Pireus.. ska försöka ta mig till tavernan Rakadiko..som ni rekommenderar(Ann,Masse och inkfish)... fint att veta att det är värt ett besök!
Får be hotellet om en vägbeskrivning sen...
Tack igen för trevliga kommentarer under min vistelse på Amorgos och Naxos... blir väl någon liten rapport sen även från Pireus, fast det känns inte lika kul att rapportera om..
Nu ska jag sola på däck..fint väder idag!!.. :D
Sunny (direkt från Blue Star).. bye_bye
Instämmer i hyllningskören för Rakadiko! Ska äta där nu i november igen.
Njut sista kvällen Sunny!
Tack för alla rapporter!
Lissi
Pireus, Aten
Nu har jag installerat mig på Pireus Dream Hotel, väldigt fint hotell.. lätt att hitta hit, gick till GATE 9 och sen över gatan ett par kvarter upp och då var det där, lätt som en plätt!
Men dessvärre tänker jag inte traska till RAKADIKO ikväll, det låg en bra bit från hotellet, det visade mig på en karta i receptionen.
Känner mig inte trygg här i Pireus sen när det blir mörkt, kanske jag går helt vilse med!.. :D
Restaurangen här på hotellet serverar flera grekiska rätter till ett lågt pris, så jag äter här ikväll,rätt slut ändå efter båtresan.
Även om den var behaglig och skönt att sitta ute på däck och sola, ingen vind!
Så då vet ni att.. I'm still alive!!.. :D
Sunny(direkt från Pireus Dream Hotel).. bye_bye
Synd att du har en så negativ inställning till Piraeus. Hoppas att du får en fin avslutningskväll ändå. Ha en fin hemresa!
Synd att du har en så negativ inställning till Piraeus. Hoppas att du får en fin avslutningskväll ändå. Ha en fin hemresa!
Det har inget med negativ inställning till Pireus att göra om man inte känner sig trygg och vill ge sig ut ensam på en plats man inte känner till. NEGATIV inställning till saker/platser är nog det minsta Sunny har :D:D:D
Rakadiko ligger kvar! Njut av Din sista kväll Sunny med middag på hotellet och promenad i närområdet.
Lissi
What..:eek:..har jag uttryckt att jag har en negativ inställning till Pireus..onej.. känns bara olustigt att gå här senare på kvällen ensam.. det är ju inte som ute på öarna precis.. sen när jag läst här att flera har blivit rånade..låter ju inte särskilt tryggt då... MEN.. jag ska strax gå ut en sväng nu medans det är ljust!
Sunny:cool:
. NEGATIV inställning till saker/platser är nog det minsta Sunny har :D:D
Lissi
Eller hur.. fb_gilla..
Takk for fine rapporter fra Amorgos og Naxos, Sunny12, alltid trivelig å følge deg fb_gilla
(- o g s å når du er steder j e g selv ikke liker s å godt ;) )
Ønsker deg en fin kveld i Pireus :)
- og en riktig God Tur hjem i morgen bye_bye
Takk for fine rapporter fra Amorgos og Naxos, Sunny12, alltid trivelig å følge deg fb_gilla
Ønsker deg en fin kveld i Pireus
- og en riktig God Tur hjem i morgen bye_bye
Tack, Kari.. I will do my very best..:D;)
Finns det någon av Er som kan tipsa mig om någon trevlig taverna i närheten av Pireus Dream Hotel.. anländer Pireus imorgon runt 15.00..till kvällen tänkte jag ut och äta men känner inte för att gå så långt från hotellet!
Tacksam för svar!.
Sunny (som har en skön stund i solen på min balkong Pension Sofi).. :p
Tack, det verkar ju och vara en trevlig taverna.. :)..får se om det blir där eller om mitt hotell kan tipsa mig om något ställe inte så långt från hotellet!..
Nu ska jag till stökiga Pireus..
Men dessvärre tänker jag inte traska till RAKADIKO ikväll, det låg en bra bit från hotellet, det visade mig på en karta i receptionen.
Känner mig inte trygg här i Pireus sen när det blir mörkt, kanske jag går helt vilse med!.. :D
Restaurangen här på hotellet serverar flera grekiska rätter till ett lågt pris, så jag äter här ikväll,rätt slut ändå efter båtresan.
OK, vad som är långt från hotellet är ju relativt. Jag tycker inte att några kvarter och 10 min promenad är så långt. Men jag har all respekt för om man känner sig otrygg någonstans efter mörkrets inbrott. Men då är ju å andra sidan 100 m och 1 minut också långt. Men positivt att hotellet (som ju är jättebra) har ett alternativ att erbjuda.
Det har inget med negativ inställning till Pireus att göra om man inte känner sig trygg och vill ge sig ut ensam på en plats man inte känner till. NEGATIV inställning till saker/platser är nog det minsta Sunny har :D:D:D
Rakadiko ligger kvar! Njut av Din sista kväll Sunny med middag på hotellet och promenad i närområdet.
Lissi
Om man inte känner sig trygg på en plats och inte vill gå ut där så tycker jag att det innebär en negativ inställning till den platsen. Svårt att se det som något positivt. Det innebär ju inte att det är en felaktig inställning.
Personligen upplever jag en hel del ställen i Aten som mera tveksamma. Lite tråkigt är det att så många via olika media bidrar till denna otrygghet, motiverad eller ej. Och jämfört med Stockholm så upplever jag både Aten och Pireus som mera trygga.
What..:eek:..har jag uttryckt att jag har en negativ inställning till Pireus..onej.. känns bara olustigt att gå här senare på kvällen ensam.. det är ju inte som ute på öarna precis.. sen när jag läst här att flera har blivit rånade..låter ju inte särskilt tryggt då... MEN.. jag ska strax gå ut en sväng nu medans det är ljust!
Sunny:cool:
Sunny, jag menar verkligen inte att du är någon som är rädd av sig. Jag avser inte heller att försöka övertala dig att gå ut i Piraeus om du inte känner dig trygg där. Du är verkligen en häftig kvinna som gör mycket som många andra skulle tveka inför. Du reser långa resor på egen hand utan färdiga paket. Du är ute på vandringar överallt på egen hand. o s v ........
Min personliga uppfattning är att du kanske utsätter dig för större risker på en del ensamvandringar i naturen än vad du skulle göra på en promenad i Piraeus. Men det är min högst personliga uppfattning.
Vad jag skrev var bara att jag tycker att det är synd att du har en negativ inställning till Piraeus. Det grundade jag på att du bl a skrev "Nu ska jag till stökiga Pireus.." och att du avstår en kort promenad i stan efter mörkrets inbrott för att komma till en intressant taverna. Det uppfattar jag som en negativ inställning till Piraeus. Men jag har respekt för att alla inte tycker så, och framförallt respekt för att du väljer som du gör. Det har ingen annan med att göra.
Oavsett det så säger jag åter igen..... ha en trevlig kväll och en fin hemresa. Tack för alla dina fina rapporter!
Bra inlägg Masse...jag hade nog inte läst alla inlägg ordentligt och tyckte du lät så hård mot Sunny12. :o.
Missförstånd är till för att lösas! Rakadiko ÄR ett toppenställe och jag är så glad att jag fick tips av Inkfish till julen 2011. Nu är vi ju igen i eftersäsong på samma hotel Lilia där vi trivdes så gott vid Mikro Limani, lite längre att gå tror jag. Vi har ju 4 ggr varit i Pireus off-season i februari, december och nu snart i november. Pireus är jättemysigt!
Lissi
Kalimera
2014-10-21, 19:08
vilken fantastisk värdfamilj, den bästa värdfamilj jag någonsin haft i Grekland..Visst är det fantastiska människor. Vi har bott där otaliga gånger, och vi kommer att återvända lika många gånger. Kul att du också trivdes så bra! klapp_klap
Här ombord på Blue Star..Ta leme fina NAXOS...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15172
Det där är en "hemsk" syn för mig. När vi lämnade Naxos i november 2007 efter sex månader i Grekland, och tre veckor på Naxos, och skulle resa hem, stod vi där på däck och tittade sorgset ut över den folktomma hamnen. Det kändes i hjärteroten, jag lovar.
Om man inte känner sig trygg på en plats och inte vill gå ut där så tycker jag att det innebär en negativ inställning till den platsen. Svårt att se det som något positivt. Det innebär ju inte att det är en felaktig inställning.
Sunny, jag menar verkligen inte att du är någon som är rädd av sig. Jag avser inte heller att försöka övertala dig att gå ut i Piraeus om du inte känner dig trygg där. Du är verkligen en häftig kvinna som gör mycket som många andra skulle tveka inför. Du reser långa resor på egen hand utan färdiga paket. Du är ute på vandringar överallt på egen hand. o s v ........
Min personliga uppfattning är att du kanske utsätter dig för större risker på en del ensamvandringar i naturen än vad du skulle göra på en promenad i Piraeus. Men det är min högst personliga uppfattning.
Vad jag skrev var bara att jag tycker att det är synd att du har en negativ inställning till Piraeus. Det grundade jag på att du bl a skrev "Nu ska jag till stökiga Pireus..
Oavsett det så säger jag åter igen..... ha en trevlig kväll och en fin hemresa. Tack för alla dina fina rapporter!
När jag skrev "stökiga Pireus" så jämförde jag med de två öarna jag just besökt, då är Pireus stökigt enligt min uppfattning!
Sen. JA, jag känner mig otrygg och obekväm här därför att jag har ingen som helst koll.. har tidigare bara gått direkt till flygbussen eller blivit skjutsad direkt till hamnen!
Jag är inte feg, men går hellre på långa vandringar uppe i bergen än går ut här och vimsar i mörkret.. :D...förstår om ni som reser i sällskap med någon kan uppleva Pireus som mysigt, men att gå ut själv här känns inte mysigt!
Tack, Masse för att du uppskattat mina rapporter, kul att höra och jag hoppas att hemresan går finfint!.. :)
. Pireus är jättemysigt!
Lissi
Ja, du gillar ju större städer så då kan jag förstå det, men jättemysigt håller jag inte med om.. däremot är Amorgos och Naxos jättemysigt!.. :D
Sunny(som iaf har varit ut och kollat lite ett par kvarter från hotellet, men fick ingen större lust att gå något längre...mycket trafik, dålig luft..bläääää....
PS. Men däremot är Pireus Dream Hotel jättemysigt och väldigt serviceminded personal och oerhört trevliga. :)
Visst är det fantastiska människor. Vi har bott där otaliga gånger, och vi kommer att återvända lika många gånger. Kul att du också trivdes så bra! klapp_klap
Det där är en "hemsk" syn för mig. När vi lämnade Naxos i november 2007 efter sex månader i Grekland, och tre veckor på Naxos, och skulle resa hem, stod vi där på däck och tittade sorgset ut över den folktomma hamnen. Det kändes i hjärteroten, jag lovar.
Ja, verkligen en toppen familj.. ska inom kort planera för en återresa och stanna lääänge på Pension Sofi.. :D
Ja, det var sorgligt att lämna Naxos... men nu har jag något att längta tillbaka till!
Jag tycker också att P. är superjobbigt och ljudligt och stökigt efter besök på öarna! Däremot har vi upplevt P.andra gånger,med Grekiska vänner och då är det en annan sak. Jag skulle inte gå ut som ensam tant i Piteås-natten. Förstår dig fullkomligt Sunnygirl!
Ursäkta! Vår dator är paj,så det är lite jobbigt med bokstäverna via smartfånen Pireaus,ska det vara!
Jag tycker också att P. är superjobbigt och ljudligt och stökigt efter besök på öarna! Däremot har vi upplevt P.andra gånger,med Grekiska vänner och då är det en annan sak. Jag skulle inte gå ut som ensam tant i Piteås-natten. Förstår dig fullkomligt Sunnygirl!
fb_gilla..:D..
Tack för alla dina fina rapporter och att vi fått följa din resa. Naxos är nog lagom i lågsäsong. Den populära tavernan i Pireus kan du besöka en annan gång i dagsljus. Pireus är för mig så långt från mysigt man kan komma. Däremot kan ett besök i goda vänners sällskap i den del som heter Mikrolimani vara trevligt. Dit åker gärna en del Atenbor. Eva
Tack Sunny för rapporterna och visst är Pension Sofi bara bäst
fb_gilla
Sunny, det har varit helt underbart att följa dig på dina turer på Amorgos och Naxos. Jag är helt övertygad om att vi åter kommer att mötas på A/N, eftersom vi gillar dessa öar och åker i samma säsong.
Ha nu en skön resa hem och jag hoppas att du nu har en buss till Västerås samma dag, så du kommer till hemmet utan överliggning på ARN.
På tal om Pireus: Jag har blivit bestulen 2 gånger i mitt liv. Första gången var min gamla cykel. Jag känner mig fortfarande förnedrad, fastän Umeå är en "lånecykelstad". Andra gången var i Pireus Handväskan låg högst uppe i Kånkenryggsäcken. Men där fanns bara passen och en ålderdomlig mobil. Därför känner JAG mig kränkt varje gång jag kommer till Pireus och vi försöker undvika stan. Men Plaka älskar jag!
Birgitta
Tack Sunny för rapporterna och visst är Pension Sofi bara bäst
fb_gilla
Det bästa boendet jag haft i Grekland! 'klapp_klap
Sunny, det har varit helt underbart att följa dig på dina turer på Amorgos och Naxos. Jag är helt övertygad om att vi åter kommer att mötas på A/N, eftersom vi gillar dessa öar och åker i samma säsong.
Ha nu en skön resa hem och jag hoppas att du nu har en buss till Västerås samma dag, ]Birgitta
Tack, Birgitta.. ja vi ses säkert igen på någon av öarna skulle vart så trevligt!!..:D
Ikväll hinner jag med en buss, det är bara på Lördagar som det inte går någon flygbuss efter 21.00..knepigt!!.. :rolleyes:
Flyger 14.15 från Aten med Norwegian igen.. kanon för då kan jag surfa ombord!!.. flabb_flab
Har precis intagit den bästa buffé-frukosten i Grekland någonsin på Pireus Dream Hotel, här finns ALLT.. vilken kvalitet.. ger dom 10**********kanon fresh allting!!
Sunny(som snart ska göra sig redo för take off mot flygbussen, 5 min. promenad från hotellet, fast det hade känts bättre att gå mot Gate 7 och en tur mot Naxos eller Amorgos såklart!!..:D)
Tack för alla dina fina rapporter och att vi fått följa din resa. Naxos är nog lagom i lågsäsong. Den populära tavernan i Pireus kan du besöka en annan gång i dagsljus. Pireus är för mig så långt från mysigt man kan komma. Däremot kan ett besök i goda vänners sällskap i den del som heter Mikrolimani vara trevligt. Dit åker gärna en del Atenbor. Eva
Tack Eva för din kommentar.. i övrigt instämmer jag till fullo i det du säger här...:D
Tack för att vi fick vara med på din resa.
Ha en fin tur hem.
Nu kan du ju snart åka till Rocklunda o se Mästa Mästarna,
laget i mitt hjärta VSK.
Lyckliga du som bor i Västerås.
//
KR
Onsdag 22/10 Athens airport
Har checkat in, ska snart gå till gaten, men sitter just nu och tar min sista Frappe för i år..snyft_drop..men tiden går fort så till våren är jag åter igen på väg!
Sunny(Som är mer än nöjd med 10 veckor i Grekland i år!.._B-anana
//
KR
Ska vi byta.. vart bor du?.. flabb_flab;)
Sunny,som inte är så värst sportintresserad
I'm on the air... att surfa går alldeles utmärkt... TACK..för det Norwegian...:D...MEN.. snälla kan ni ta och vända om mot Grekland igen.. börjar redan få abstinens..flabb_flab...
Allt gick smidigt som vanligt på Athens flygplats..bara boardingen som gick sakta som om det var 500 sniglar som skulle boarda..pga det så vart vi 20 minuter försenade till start!
Fullt i planet.. inte lika glada miner nu som när alla ska ner till Grekland.. the same for me!!
Det värsta med att komma hem är alla bestyr med tvätt, packa upp, gå till affären och handla... jag har tomt i både kyl och frys. MEN.. det värsta av ALLT är ändå omställningen, att komma från värmen och de glada och varma grekerna och hem till ett helt annat klimat...
Det tar några veckor innan jag landar efter en greklansresa... So bad feelings..
Men så småningom är man inne i ekorrhjulet och snurrar igen... flabb_flab...
Greece I Love you forever....
Sunny(direct from Norwegians airplane).. bye_bye
Jag bor i Göteborg/Partille och har ärvt grön-vita gener som jag är lycklig över.
Som du förstår är jag väldigt sportintresserad.
//
KR
Jag bor i Göteborg
KR
Åh, my home town..Götet är fint.. speciellt på sommaren!.. :D
Skulle gärna flytta ner igen!
Väntar bara på rätt tillfälle....
Kalimera
2014-10-22, 15:11
Tack snälla Sunny för alla rapporter. Ser fram emot din nästa resa lika mycket som du. :D
Fy...sjutton hörde just att det bara är 4 gr i Stockholm.. brrrr... det var 22 i Aten i morse!
Sunny(snart landning i kalla Sverige)
Tack snälla Sunny för alla rapporter. Ser fram emot din nästa resa lika mycket som du. :D
Tack själv, det var snällt sagt!!.. :)
Marianne
2014-10-22, 16:41
Instämmer i hyllningskören, Sunny, tusen tack för all underhållning, det har verkligen varit trevlig läsning. Du skriver så levande och det är lätt att känna hur skönt du har det och att du njuter varje minut.
Ha nu en fin vinter hemma i Sverige!
Jag har också varit med på hela din resa även denna gång! Intressant att se att du tar in fler öar än Amorgos bland favoriterna. Tillfälligheter gör att vi hamnar på olika platser i Grekland, men gemensamt för oss är att vi älskar att vistas där. På Naxos har jag varit 1978, men aldrig besökt Amorgos!
Tack för dina rapporter! / Jannis
Arlanda 18.15
Happy landing kl.17.00..resan gick lätt och snabbt, hade ett trevligt äldre grekiskt par i sätet bredvid mig.. så det kändes som jag hade Grekland med mig hem till Arlanda..flabb_flab...Ska strax gå på flygbussen till Västerås and then the story is over..
Marianne och Jannis det glädjer mig att även ni gillat mina rapporter som jag själv inte upplever som särskilt speciella!..
Sunny(direkt från Arlanda airport)..bye_bye
Även jag tackar för att ha fått följa med på din resa! klapp_klap
Det som är speciellt med dina rapporter är att de är så levande, det känns verkligen som att man är med dig där du går på nåt sätt. Sen tror jag att alla fina bilder som du lägger ut direkt i tråden gör det extra levande också. Dagens höjdpunkt har varit att gå in på Kalimera och läsa om din dag, nästan som när man som barn såg fram emot att öppna dagens lucka i julkalendern. :D
Jag ser fram mot din nästa resa!
Maria
. Dagens höjdpunkt har varit att gå in på Kalimera och läsa om din dag, nästan som när man som barn såg fram emot att öppna dagens lucka i julkalendern. :D
Jag ser fram mot din nästa resa!
Maria
Åh, vad GLAD jag blir nästan så jag börjar gråta.. snyft_drop..blir så rörd..flabb_flab...det roar mig verkligen att "blogga" när jag är i Grekland..så jag önskar jag kunde vara där lite mer ofta... MEN.. 10 veckor i år är ju inte så illa!!.. :D
Sunny(direkt från flygbussen mot Västerås)
ingegerd46
2014-10-22, 18:11
Varmt tack för dina öberättelser! Glädjer mig speciellt åt Naxos som är min favoritö sen många år tillbaka! Ser fram emot din nästa resa!
Varmt tack för dina öberättelser! Glädjer mig speciellt åt Naxos som är min favoritö sen många år tillbaka! Ser fram emot din nästa resa!
fb_gilla..:D........
Till sist vill jag bara dela med mig av ett par härliga flygbilder under flighten hem till Arlanda från Aten... på den första bilden syns bergen i Grekland... Säkert en vy som många känner igen... :D..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15253
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1473&pictureid=15255
Sunny, som älskar att flyga..:p:p..en fönsterplats är kanon...
Åh, vad GLAD jag blir nästan så jag börjar gråta.. snyft_drop..blir så rörd..flabb_flab...det roar mig verkligen att "blogga" när jag är i Grekland..så jag önskar jag kunde vara där lite mer ofta... MEN.. 10 veckor i år är ju inte så illa!!.. :D
Sunny(direkt från flygbussen mot Västerås)
Som jag sagt tidigare, du skriver jättefint! Jobba på nu så du snart har råd att åka igen!!:D Vi väntar...
Som jag sagt tidigare, du skriver jättefint! Jobba på nu så du snart har råd att åka igen!!:D Vi väntar...
Tack, Lissi!.. :D
Jag instämmer i hyllningskören, det är jättetrevligt att läsa dina rapporter från härliga Grekland! Tack för det! Det blir som en minisemester för en själv faktiskt, jag känner dofterna och smakerna, ser alla platser framför mig, känner solen värma och hur det doftar av timjan och saltvatten. Ser fram mot din nästa resa.
Anne
Nu kan du ju snart åka till Rocklunda o se Mästa Mästarna,
laget i mitt hjärta VSK.
//
KR
I helgen börjar det _B-anana
Pela ( väldigt sportintresserad )
litentuva
2014-10-22, 20:49
Tack för att jag fått ta del av din resa, du har så härligt positiv inställning men ger ändå äkta skildringar när inte allt blir precis som det var tänkt - härligt med ofiltrerat återberättande !
Kan bara hålla med alla: Tack för trevlig resa! Det känns nästan som man var med!:D:p
Jag instämmer i hyllningskören, det är jättetrevligt att läsa dina rapporter från härliga Grekland! Tack för det! Det blir som en minisemester för en själv faktiskt, jag känner dofterna och smakerna, ser alla platser framför mig, känner solen värma och hur det doftar av timjan och saltvatten. Ser fram mot din nästa resa.
Anne
Tack för att jag fått ta del av din resa, du har så härligt positiv inställning men ger ändå äkta skildringar när inte allt blir precis som det var tänkt - härligt med ofiltrerat återberättande !
Kan bara hålla med alla: Tack för trevlig resa! Det känns nästan som man var med!:D:p
Då får jag TACKA Er för Era trevliga kommentarer, roligt att jag lyckas roa så många, det glädjer mig!.. _B-anana
Nu har jag i stort sett packat upp allt och varit och handlat det nödvändigaste i matväg..blev glad när jag kom hem och såg att jag hade lite rödvin kvar.. att värma mig med.. :D...höll på att få frostskador när jag klev av bussen i Västerås.. flabb_flab..nejdå så farligt var det inte men en stor temperaturskillnad mot sommarvärmen i Grekland..
Ska bli skönt att krypa ner i min egna säng efter fyra veckor i Grekland, det är ALLTID en alldeles speciell känsla!.. :p..
Kalinichta!
Monica C
2014-10-23, 00:39
fb_gilla
Kalinichta!!!
Ett stort tack till din otroligt fina reseberättelse. Men vad ska jag göra nu vid frukostbordet ? Varje morgon har det varit underbar läsning... Tack än gång!
/Ann
Tack för rapporteringen Sunny.
Jag har inte följt den ingående eftersom jag samtidigt har acklimatiserat mig till Sverige efter hemkomsten från Sifnos och Naxos. Ska läsa den mer ingående om ett tag. Men av det jag läst så har jag förstått att du är nöjd med Naxos och att din resa blev bra. Bra idé att "blogga" från dina resmål.
Klokt val att stanna på Naxos när Amorgos var så pass lugnt, eller hur? ;)
/E
Vill också tacka dej Sunny för alla trevliga rapporterklapp_klap
Det är såå roligt att läsa om dina upplevelser både det som är positivt men även det som ibland är lite mer negativt.
Tyckte du valde en jättebra kombination av öar och så kul att du kom att uppskatta Naxos så mycket. Ska bli roligt framöver att ev få höra om ett låntidsboende på pension Sofi. Det har nämligen jag och min man också funderat över. Vem vet vi kanske ses där någon gångflabb_flab
//majibye_bye
Ett stort tack till din otroligt fina reseberättelse. Men vad ska jag göra nu vid frukostbordet ? Varje morgon har det varit underbar läsning... Tack än gång!
/Ann
Trevligt att höra!!.. fb_gilla:D
Klokt val att stanna på Naxos när Amorgos var så pass lugnt, eller hur? ;)
/E
Ja, du berättade ju det för mig tidigare... men envis som jag är ville jag ju dit och bilda mig en egen uppfattning.. vilket man alltid bör göra tycker jag... MEN.. du hade helt rätt.. det var en aning ödsligt..har aldrig tidigare haft problem med att det är för lugnt.. men jag mådde faktiskt riktigt dåligt ett tag på Amo..klart vädret var inte på topp hela tiden och inte lika underbart som i maj -juni.. så därför hade jag ju något att jämföra med.. och pga det så blev känslan inte den samma.
Tyckte du valde en jättebra kombination av öar och så kul att du kom att uppskatta Naxos så mycket. Ska bli roligt framöver att ev få höra om ett låntidsboende på pension Sofi. Det har nämligen jag och min man också funderat över. Vem vet vi kanske ses där någon gångflabb_flab
//majibye_bye
Ja, det var verkligen en jättebra kombo Naxos/Amorgos, den kommer jag att köra igen!.. :D
Vi kanske blir som en ända stor familj då.. vi som vill stanna lääänge på Pension Sofi... flabb_flab...ja, vi ses kanske där någongång!.. :)
Vad jag gillar med Naxos var att man kunde vara helt anonym, kunde besöka olika tavernor utan att någon brydde sig... på mindre öar märker det så väl om man inte skullen komma tillbaka.. och då känns det inte lika bekvämt...
Sen ALLA mysiga gränder i The old town som omfamnade mig..att gömma sig i, gå vilse i.. ALLA.. mysiga små butiker och tavernor.. I LOVE IT!!..:p..
De många fina sandstränderna att promenera barfota på.. vid Plaka..Agia Anna..och Ag.Prokopios det var underbart och vilka fina bad jag fick!
Nästa resa till Naxos ska jag vandra lite mer uppe i bergen och även på Amorgos..det blir nog en kombo igen till våren.. men kommer nog att lägga mest tid på NAXOS.
Sunny(som vaknat upp till vardagen i Västerås, gråmulet och kyligt ute.. det kommer att ta tid att ställa om sig...) :rolleyes::D
.. det kommer att ta tid att ställa om sig...
Det kan komme til at tage rigtig lang tid.
Første gang jeg besøgte Naxos var i 1979. Og det er aldrig lykkedes mig at ændre psyken til Danmark igen...
Tack Sunny för att du bloggar så flitigt på dina resor!
Gillar mycket hur du njuter av varje dag och är något inte bra så gör du det bästa av det och gör ändringar så du får fortsätta att njuta, det är så underbart!
Nu får man lite abstinens tills du ger dig iväg till våren igen!
Nu har jag faktiskt blivit riktigt sugen på Naxos i lågsäsong, frågan är bara hur pass lättillgängligt det är när man är beroende av kryckor. Tilos var ju perfekt för det men efter din resa nu funderar jag på om det inte vore kul med lite mer liv och rörelse, en "annan sorts resa" om det blir en nästa resa för mig, trots att jag älskade Tilos.
Och du Sunny om vi skulle vara där samtidigt nångång så är jag gärna medhyrare av bil och kartläsare ;)
Tack för denna resa klapp_klap
Ylva
Det kan komme til at tage rigtig lang tid.
Første gang jeg besøgte Naxos var i 1979. Og det er aldrig lykkedes mig at ændre psyken til Danmark igen...
Ja, det är verkligen en ö som påverkar ALLA sinnen.. :D....precis som Amorgos.. så ja det tar nog låååång tid...MEN har tänkt att återvända i början av maj... 6 månader kvar.. snyft_drop...MEN.. det går fort när man jobbar och står i..;)...
Nu får man lite abstinens tills du ger dig iväg till våren igen!
Nu har jag faktiskt blivit riktigt sugen på Naxos i lågsäsong, frågan är bara hur pass lättillgängligt det är när man är beroende av kryckor.
Och du Sunny om vi skulle vara där samtidigt nångång så är jag gärna medhyrare av bil och kartläsare ;)
Tack för denna resa klapp_klap
Ylva
Tack, för dina fina ord!!.. fb_gilla
Men om du klarade att ta dig till Tilos på kryckor då borde du ju även kunna åka till Naxos, Grekland är ju inte känt för att vara handikappanpassat precis, men jag tror att du skulle klara det fint om du tex bodde på Pension Sofi, de har rum på nedre plan också utan någon lång trappa att gå upp i, ner till Choran därifrån är inte backigt helt Ok väg att gå på!
Ja, du får gärna vara kartläsare om vi skulle vara på Naxos samtidigt, alltid trevligt med sällskap!
Sunny(som åter igen ska kila ner i tvättstugan).. bye_bye
Ps. Hela hamngatan i Chora som sträcker sig ända till St.George beach är ljuvlig att promena på, plant och fint!
Ylvan - avstånden är lite större i Naxos chora än i Livadia på Tilos, även om hamnpromenaden är lika lätt att gå även med kryckor. Pension Sofi är mycket riktigt ett kanonställe men du har allt en liten bit att gå ner till hamnpromenaden därifrån. Det kanske inte är ett problem, dock :)
Ylvan - Pension Sofi är mycket riktigt ett kanonställe men du har allt en liten bit att gå ner till hamnpromenaden därifrån)
Det finns flera vägar att ta sig ner till hamnpromenaden, för mig tar det högst 5 minuter... det finns en genväg som också skulle funka att ta sig fram på med kryckor, plant där med.. den vägen kan jag förklara för dig Ylva om det skulle bli aktuellt att du ska till Naxos/Pension Sofi..:)..(det är inte långt till ner till hamngatan.)
Ps.Jag har iofs aldrig hoppat på kryckor den vägen, så hur eventuellt jobbigt eller långt det nu må upplevas för dig kan jag ju omöjligt veta!!.. ;)(tycker det var strångt av dig att resa till Tilos)
Sunny(som längtar ner...).. bye_bye
Jodå, jag vet att det inte tar många minuter, men du och jag går ju inte med kryckor :)
Något helt annat: Har du facebook? På sidan Amorgos Friends la de ut en skithäftig bild när Skopan lämnade ett dramatiskt molnigt Naxos igår.
Jodå, jag vet att det inte tar många minuter, men du och jag går ju inte med kryckor :)
Något helt annat: Har du facebook? På sidan Amorgos Friends la de ut en skithäftig bild när Skopan lämnade ett dramatiskt molnigt Naxos igår.
Ja, jag skrev det i mitt inlägg också, "att hur det upplevs att gå ner dit på kryckor kan jag ju omöjligt veta "men långt är det i vilket fall som helst inte!
Tyvärr har jag inte Facebook (eller tyvärr) kanske är fel ord.. något jag valt bort!
MEN om du kan lägga in bilden här? Vore kul!.. :)
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/Mobile%20Uploads/B6A425F4-CA5E-4928-8B95-7CF2CFDA5FB2_zpsctjz8xb4.jpg (http://s17.photobucket.com/user/mandalaki/media/Mobile%20Uploads/B6A425F4-CA5E-4928-8B95-7CF2CFDA5FB2_zpsctjz8xb4.jpg.html)
Thank you, Amorgos Friends on Facebook! (Janne, ta bort den om du tycker att det är dumt att "låna" den)
WOW..vilken häftig bild!.. klapp_klap
Ser lika gråmulet ut som här i regniga Västerås!
Göteborg också. Fast nog är man hellre på ett grått Naxos? :D
Göteborg också. Fast nog är man hellre på ett grått Naxos? :D
Absolut.. fb_gilla..:D..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.