handdator

Visa fullständig version : Flyktingarna på Tilos

inkfish
2014-10-07, 08:13
Här finns en färsk och mycket bra artikel om flyktingarna på Tilos:

http://www.equaltimes.org/on-a-remote-greek-island-syrians?lang=en#.VDOSPWIaySM

Ylvan
2014-10-07, 09:51
Tack för den länken Inkfish, det var verkligen en bra artikel!

inkfish
2014-10-07, 10:00
Ja visst är den. Den innehöll en del faktainfo som jag inte hittat själv, t ex att Tilos får ersättning för en del av matkostnaderna för varje person.

sjöborren
2014-10-07, 10:21
En mycket bra och gripande artikel! Att få ord till det som utspelades framför våra ögon, och som etsats sig fast på näthinnan. Jag gråter när jag läser de sista raderna ... Ser framför mig de dubbla leden då de går ombord på Diagoras.

kari
2014-10-07, 10:39
Ja visst är den. Den innehöll en del faktainfo som jag inte hittat själv, t ex att Tilos får ersättning för en del av matkostnaderna för varje person.

Takk for muligheten til å lese denne artikkelen:)
Jeg er imponert over innsatsen til de frivillige på lille Tilos !

BRA de i det minste får dekket n o e av matkostnadene.

Monica P
2014-10-07, 10:59
Till er som känner för att hjälpa till lite:
Man kan lämna kläder, skor, kassar (att bära sina få ägodelar i) , ja allt är välkommet hälsar fru Atsa här på Kalymnos. Kvinnor samlas två dar i veckan för att ordna de kläder som folk lämnar in, barnkläder för sig o.s.v

Manskläder behövs mest, och skor.

Man har skickat till olika ställen förutom det man ger till behövande här. Jag är klart imponerad av deras insatser.

inkfish
2014-10-07, 11:26
Jag är också jätteimponerad, både över folk på Tilos och de på andra öar som t ex samlar in kläder. Jag tror jag såg att man på Kos hade samlat in rejält med kläder och/eller förnödenheter som skulle vidare till Tilos.

sjöborren
2014-10-08, 08:54
Synd att vi inte visste det ... Min man hade gärna skänkt kläder.

Kidderina
2014-10-08, 17:43
Tack för länken, Inkfish! klapp_klap