Visa fullständig version : På plats i Paleochora.
Så har jag då åkt den vackra turen med bussen från Chania till Paleochora. Resan tog sin lilla tid då folk skulle av och på och varor lastas på efter vägen. Bussen var full med passagerare varav kanske en tredjedel var turister.
Nu är jag installerad på hotel Glaros i finaste rummet nånsin i Grekland. Bra med förvaring, fint duschrum med duschkabin. Gratis AC samt fin vägghängd platt-tv. Kanske Stin geia mas på lördag? Efted dusch gick jag en promenad runt byn och det gick ju fort:D Jag har spanat in morgonens lilla badvik där jag tror jag kan få skugga. En sen salladslunch blev det på Waters Edge cafe. Jag gick förbi Haris och är glad att jag inte bor så avsides. Nu bor jag precis över entren till Glaros där jag från balkongen har full koll på vilka som kommer och går ;) Nyss gick 12 franska medelålders turister iväg efter att ha tjattrat och skrattat högt ca 15 min. Hoppas de är tystare sent på kvällen.:)
En stund till sitter jag på balkongen medan solen går ner bakom grannhusen, innan jag ska leta upp den vegetariska restaurangen. Methexis blir det för lunch i morgon.
Livet är helt ok;)
Lissi
Hei, Lissi!
Hvilket rom har du på Glaros? Ut mot gaten? Vi bodde på baksiden så vi hadde ikke så fin utsikt, men rolig og fint.
Vi kommer antagelig til å dra til dette hotellet neste år også, så godt likte vi det.
Ønsker deg en fin ferie i Paleochora.
Vennlig hilsen
Pelagia
Pelagia, rum 210 har jag precis ovanför ingången....får väl se hur nätterna blir om alla tjattrar vid ingången när de kommer hem men jag har öronproppar så det löser sig.
Så här långt är allt bra och jag har ätit på The Third Eye den vegetariska tavernan, men där fanns varken priser eller kvitton..men gott var det !
Lissi
Låter som du fått en bra start i alla fall:) Ha det så bra resten av veckan!
//maji som åker till Rodos på söndagbye_bye
Nu bor jag precis över entren till Glaros
Jeg boede også i 210, så jeg ved, at der trives man :) skønt at sidde på altanen og nyde eftermiddagssolen.
Forøvrigt er Glaros det eneste hotel nogensinde, hvor jeg har haft "egen" Raki på værelset.
Jeg ønsker dig nogle dejlige dage i Paleochora og er spændt på, om byen endelig kommer med på din favoritliste.
Kalimera
2014-10-03, 13:42
Låter som en bra början. :)
Ha, det bäst Lisa!
Låter mysigt där du är nu!
Sunny(direkt från ett lite småkyligt Amorgos).. bye_bye
Ännu en trevlig dag på Kreta så här långt. Hela kvällen är ju kvar förstås, men allt tyder på att den också blir mysig. Jag tycker verkligen att jag varit borta länge, även om det bara är 14-15 dagar. Vi har ju denna gång sett oss om ordentligt på ön och det har varit kul.
Att nu vara helt själv på en ny plats, efter 14 dagars samvaro med maken är också en nyhet. Inte en kotte känner jag. Men det är en mycket trevlig känsla för en vecka. Idag blev det tidig frukost då fransmännen redan stod nere under min balkong och tjattrade straxt efter kl 7. De samlade ihop sig för vandring med guide till Sougia om jag fattade rätt. Giorgos, min värd sa att det skulle ta 6 timmar. Lite sugen är jag att kolla om det finns guidade turer under veckan. Vore kul.
Jag tog en morgonpromenad i byn på väg till den lilla stenstranden nedanför Methexis. En ganska gräslig anläggning egentligen, men jag var helt själv i flera timmar pga kraftig blåst på förmiddan. Jag badade och njöt skugga med en bra bok och glömde alldeles tiden. När det blev dags för lunch blev det Methexis och mamas sallad (god) och en saganaki (inte lika god). Men väldigt trevlig personal. Ett vackert foto på Arne och Birgitta, kanske inte alldeles nytaget fanns på väggen:D De är ju stammisar.
Mer bad och bok blev det sen men vinden avtog och det blev för varmt. Promenad med kaffestopp på vägen hem. Nu balkongsittning med lite vin och vatten och boken igen. Vinden ökar precis som igår så det blir kofta på.
Paleochora är charmigt, men tyvärr får jag inte samma känsla som för Nea Chora.....Ändå är det småputtrigt.....men om denna känsla hänger i så kommer detta att bli en härlig vecka, absolut, men inget återvändsrställe.....är nog för litet för mig ;)
Mat ikväll blir på Pandelis.
Lissi
Foto av oss på Methexi???? Det har vi inte sett och inte skickat. Kan vara Olle som har tagit det??
Men vi ser det i november.
Birgitta.
Foto av oss på Methexi???? Det har vi inte sett och inte skickat. Kan vara Olle som har tagit det??
Men vi ser det i november.
Birgitta.
Det h å p e r jeg du/dere/vi får, Birgitta :) - men i fjor stengte de 3 november og åpnet ikke igjen før i desember vel ?
Forøvrig vil jeg si at det b u r d e jo henge bilder av dere mange steder rundt om i øyverdnen ;) Stammiser og ambassadører :D
Den unge servitören pekade på ett foto på anslagstavlan och sa Arne och visst var det Arne och du men du Birgitta var blond och kortet kan vara några år gammalt....eftersom jag nu ligger på stranden nedanför så får jag kolla vid nästa toalettbesök. Mysteriet måste lösas. Återkommer....
Idag startade jag dagen med morgonpromenad till Gialiskari 4km bort för morgondopp vid stenstranden där. Påminde starkt om Livadiabukten. Efter nån timme vände jag samma väg tillbaks.
Lissi
Mysteriet löst ! Det är INTE A och B på kortet utan ett par som skickat kort från Singö. Igår på lite avstånd och med solglasögon på så såg jag fel.....och kyparen sa ju att karln hette Arne.....Fast frun var allt lik dig Birgitta! Ni borde nu skicka ett kort av er på Skäret tycker jag!
God lunch åt jag där idag. Imam och deras goda Methexissallad. Fast bara halv portion av salladen. Imamen var riktigt, riktigt god!
Lissi
ciakoohler
2014-10-04, 14:27
Kanske Kari och hennes ArneAng_elx
Kalimera
2014-10-04, 14:43
Kanske Kari och hennes ArneAng_elxSå kanske det är. :)
Trivs du Lissi?
Nej det var det inte! Det stod bara Hälsningar från Singö på baksidan.
Nu är bästa stunden på dagen med dusch och hårtvätt avklarat och frukt och ett glas vin framdukat på balkongen. Mörka moln kommer norrifrån efter 2 strålande dagar. Morgnar och kvällar är kyliga. I morse vid frukosten fick jag en hälsning från Nilam genom en väninna till henne som bodde här sista natten.
Jag är jätteglad att jag bytte från Soulas till Glaros. På Soulas hade stark pålandsvind omöjliggjort balkongsittning på kvällen. Här är vindstilla i gränden. Så gillar jag morgonskugga och kvällssol... lkväll blir det en volta på huvudgatan och vin och fruktsallad med glass. Min lunch på Methexis var så mättande!
Janne, jag trivs men kommer inte att återvända. Här är SÅ mycket turister fast det är eftersäsong och jag längtar att höra grekiska. Nu är det mest engelska., franska ,tyska och norska som hörs....grekerna själva har flytt till eget bostadsområde en bit upp i bergen. Jag ser det från balkongen och ska gå dit i morgon...kanske hör man mer grekiska då. Jag överdriver väl lite kanske, men Nea Chora är för mig mer mysigt!.....för att inte tala om Tinos och Aten!!! Men jag trivs gott för en vecka, inte mer!
Lissi
Men, Lissi, gå till Inochouse på huvudgatan och ät. Där talar alla grekiska. Och du kan säga till Marianne dagen innan om du vill ha någon speciell mat. Hon fixar det.
Birgitta.
Ja där ska jag äta! Ser mysigt ut och där är alltid mycket folk......engelsmän och tyskar. Serveringspersonalen är väl oftast grekisk, men jag menar surret i luften på gator och stränder..
Lissi
Tack Lissi för din beskrivning av Paleochora som alla verkar gilla mycket. Har funderat på om det skulle kunna vara ett alternativ för mig eftersom det går direktflyg till Kreta men efter din beskrivning vet jag att det inte är något för mig. Eva
Låter inte som Paleochora är ett resmål som skulle passa mig.. iaf inte som ensamresenär..MEN.. Lissi fortsätt och njut.. det vet jag ju att du gör.. ;)
Sunnybye_bye
Jag sällar mig till skaran som inte gillar Paleochora. Det klickade inte för oss heller.
Konstigt det där med hur man upplever en plats/ort........
Ja där ska jag äta! Ser mysigt ut och där är alltid mycket folk......engelsmän och tyskar. Serveringspersonalen är väl oftast grekisk, men jag menar surret i luften på gator och stränder..
Lissi
Hej ! Går du sen ner till Agios Bar , där sitter en man och säljer ngt vid Apoteket , stannar du där då fastnar du i bild på en live / web-cam ! Passa då på att vinka till Kalimera !
http://www.palaiochora.com/?page_id=438
/ Tom som håller koll ikväll.
Jo jag njuter Sunny .....och har just druckit kaffe och fått goda kakor i hotellets loggia.Glaros är superfint och med SÅ go personal. Kan verkligen rekommenderas och det är plus i dessa vindar att inte bo vid havet. Här har man det ju runt sig hela dagarna ändå! Men jag har fortfarande inte fått den känsla jag fått nästan direkt som på Tilos, Tinos, Nafplio, Nea Chora, Patmos, Aten m fl platser....jag hittar inte "själen":o Men det är trevligt!! Dock är det nästan uteslutande par här. Det är kanske det? På andra ställen har man fått kontakt med andra ensamresenärer, men här verkar det knappt finnas några...
Lissi
Dock är det nästan uteslutande par här. Det är kanske det? På andra ställen har man fått kontakt med andra ensamresenärer, men här verkar det knappt finnas några...
Lissi
Ja, lite trist när det är så, har inte sett så många ensamresenärer här heller, förutom den Italienska killen jag träffade när jag vandrade upp till Theologos, men han drog ju vidare igår.. annars hade han varit ett kul sällskap över en middag eller så!.. :)
I det stora hela så är det ju mest par av de få turister som finns kvar här..
Hm...Tråkigt att du inte hittat "själen" som du beskrev det. Jag reste till Pal helt själv förra året men tidigare på hösten och trivdes såpass bra att jag kan tänka mig ett återbesök.
Jag hängde bara med greker hela tiden. Lärde känna dem på tavernor eller butiker. Träffade några grek vänner från Kreta som tog sig till Paleochora för min skull. De sa att greker åker dit för semester men i augusti - september.
En enda gång fikade jag med ett par svenskar för att de är medlemmar i Kalimera. Håller med om att en vecka kan räcka om man inte planerar utflykter i omgivningarna.
Men olika blir våra upplevelser och du har ju dina smultronställen.
Skall bli spännande att följa din resa i Aten! :)
Ha det så gott!
//Marja
Nu hemkommen efter en trevlig kväll, men utan fruktsallad :D Det ställe som annonserat om dessa sålde bara drinkar på kvällen.... så ett glas vin beställdes. Så kom regnet och jag erbjöd ett franskt par som satt längre ut på gatan att sitta vid mitt bord. Oj så trevligt det blev! Min knackiga franska och deras lite bättre engelska ledde oss till samtal om Kreta( de var i Zaros dan innan oss och hade också ätit på Veggera, där alla rätter kom in utan att man beställt), vi pratade fransk film, musik ,mat ja allt möjligt. T o m kyrkogårdar i Paris där de bodde. En grav på en kyrkogård i Montparnasse som vi diskuterade ska jag kolla på bild när jag kommer hem och sen skicka bilden via email som jag fick.....Detta kan ju bara hända i Grekland....eller? Efter ett glas vin till, som jag inte heller fick betala så visade jag dem vägen till The Third Eye där de ville äta. Så gick jag tillbaks till hotellet.
Nu sängen och en ny bok.
Duggregn ute.
Lissi
Ytterligare en slapp dag efter nattens slagregn. Morgon och förmiddag var mulen men varm och jag begav mig på promenad runt hela Paleochora, runt fiskehamnen och udden också. En fika på Water's Edge Cafe blev det också och hunden Elvis låg vid mina fötter. Ägaren var mycket pratsam och hade full koll på när Arne ovh Birgitta och Kari och Arne skulle komma. De flesta på Haris nu är svenskar som det lät på balkongerna och markterasserna. :D Jag gick sen hem till Glaros och bytte om till stranddress då solen plötsligt började lysa från klarblå himmel....3 timmar i skuggan på stenstranden satt fint med bra bok.....
Nu har jag parkerat mig på stället mitt emot Inochous med ett glas vin och sen ska jag äta på Inochous på Birgittas inrådan . Nu börjar borden fyllas och vet ni....jag börjar mer och mer gilla den avslappade stämningen här. Kanske bra att jag stanna en hel vecka?
Lissi
Vad skönt det låter! :) Mysigt!
Har du koll på den lokala högtiden 6:e och 7:e oktober?
"De 99 heligt fader " festen i byn Azogires. Läs annars denna sida om festivaler i Paleochora.
http://www.kritiguide.com/paleochora/en/festivals.html
//Marja som gärna hade velat vara på Kreta bye_bye
Nu börjar borden fyllas och vet ni....jag börjar mer och mer gilla den avslappade stämningen här. Kanske bra att jag stanna en hel vecka?
Lissi
Börjar ju låta bra! :D Inte så dumt att man kan ha det trevligt med fransmän t.ex.
/ Anne :)
Kalimera
2014-10-05, 19:04
jag börjar mer och mer gilla den avslappade stämningen här. Härligt! klapp_klap
Dessa trevliga fransmän pratade jag nyss med och kunde meddela att graven i Paris, som vi diskuterade igår, tillhörde Gilbert Becaud.... kom ju på det innan jag somnade igår:D.
Sällskapet vid bordet vid middan idag på Inochous var ett trevligt par från Norrköpingstrakten. De skulle i morgon till en stor botanisk trädgård utanför Chania....de visste inte namnet. Inte jag heller. Varmaste kvällen hittills. Supergod mat och jag åt bla fylld avocado med rödkål....underbart gott! 4 rätter, halvportioner förutom avocadoon zucciniballs, cheeseballs och imam. 12.50 euro inkl ett glas vitt. Marianne var jättetrevlig Birgitta!
Jag ska kolla länkarna ovan om festligheterna.
Lissi
Sällskapet vid bordet vid middan idag på Inochous var ett trevligt par från Norrköpingstrakten. De skulle i morgon till en stor botanisk trädgård utanför Chania....de visste inte namnet. Inte jag heller. Varmaste kvällen hittills. Supergod mat och jag åt bla fylld avocado med rödkål....underbart gott! 4 rätter, halvportioner förutom avocadoon zucciniballs, cheeseballs och imam. 12.50 euro inkl ett glas vitt. Marianne var jättetrevlig Birgitta!
Lissi
"Inochous" er en av våre favoritter i Paleochora og :)
God mat , God og trivelig service og rimelig fb_gilla
Dessa trevliga fransmän pratade jag nyss med och kunde meddela att graven i Paris, som vi diskuterade igår, tillhörde Gilbert Becaud.... kom ju på det innan jag somnade igår:D.
Jag ska kolla länkarna ovan om festligheterna.
Lissi
fb_gilla
Härligt. Lissi!
Birgitta
Hei Lissi :)
Nå håper jeg YR har rett, for da skal du få nyte sol og varme resten av tiden du har i Paleochora :D
Koselig å høre at du begynner å få en bedre "følelse" av Pal, og det viktigste er jo ikke å finne flere "återvenda"steder, men å ha det b r a der man er, n å r man er der :)
Det er jo så fine strender i byen, så det er ikke nødvendig å gå langt for å finne en strand:) Men siden du liker å gå/vandre, så er det en fin tur å gå til Anidristranda, ingen vandring i berget, men på veien langs havet, minimal sjanse til å få skader ;)
Du har kanskje vært der allerede? Hvis ikke turen tar ca 50 - 60 min ( mener jeg å huske) kommer selvsagt an på fotostopp o.a langsveien :)
- veien utover langs havet andre veien, videre etter sandstranda, finner du flere fine badeviker, om du vil kombinere å gå og å bade. Det er riktignok en god del trafikk på d e n veien.
Opp til landsbyen Anidri kan du også gå veien, vi har gjort det, men hvis du vil gå i berget, så går det en sti opp dit fra Anidristranda :)
Til fine Azogires synes jeg/vi det er l i t t for langt å gå:o - men kanskje ikke d u :) Vi har tatt taxi en gang, den hentet oss igjen, ellers har vi hatt bil, men d u er jo sprek:)
Uansett hva du bruker dagene til, n y t og kos deg bye_bye
Kari, idag gick jag ända till Kountoura längs landsvägen och där fanns flera fina stenstränder för bad. Häftigast var Plakaki beach med jättehöga vågor och eftersom jag var alldeles solo så blev det nakenbad.:D Grameno gick jag ner till men det var ingen strand i min smak. Jag gick sammanlagt 1,2 mil idag med lunchpaus på en trevlig taverna en bit bortom Grameno. Då var promenaden till Gialiskari härom dagen trevligare. Att gå på landsväg i över en mil med greker som kör som om det är biljakt på gång är inte så skönt. Tyvärr får jag bara gå på plan mark med mitt knä, så om jag ska till byarna ovanför Pal så får det bli på landsväg. Vädret var riktigt mulet i morse när jag gav mig iväg, men solen kom efter nån timme och nu kl 17.45 visar termometern i skuggan på26 grader. Jag njuter!.....och Paleochora växer...jag trivs mer och mer men jag kommer ändå inte att få Pal så väldigt högt på återvändarlistan.
Lissi
Kalimera
2014-10-06, 18:33
Jag njuter!.....och Paleochora växer...jag trivs mer och mer men jag kommer ändå inte att få Pal så väldigt högt på återvändarlistan.Roligt att du trivs allt bättre Lissi. Att Paleochora inte kommer hamn högt på återvändarlistan är nog inte så konstigt, där är ju redan trångt. Sedan är det väl så att ju äldre man blir desto färre platser återvänder man till. Man väljer guldkornen i första hand. :)
fb_gilla Direkt från fullmåne och en fantastisk kväll på Water's Edge Cafe Bara månglittret och månen över Libyska sjön är värt veckan här....Märkligt hur man får ändra uppfattning;) Flera snäpp upp!!!
Lissi- som blir SÅ väl bemött på WEC!
ciakoohler
2014-10-06, 18:55
Visst är fullmånekvällar underbara !!Du har några kvar dessutom.Sitter här hemma och njuter genom dig.
Kari, idag gick jag ända till Kountoura längs landsvägen och där fanns flera fina stenstränder för bad. Häftigast var Plakaki beach med jättehöga vågor och eftersom jag var alldeles solo så blev det nakenbad.:D Grameno gick jag ner till men det var ingen strand i min smak. Jag gick sammanlagt 1,2 mil idag med lunchpaus på en trevlig taverna en bit bortom Grameno. Då var promenaden till Gialiskari härom dagen trevligare. Att gå på landsväg i över en mil med greker som kör som om det är biljakt på gång är inte så skönt. Tyvärr får jag bara gå på plan mark med mitt knä, så om jag ska till byarna ovanför Pal så får det bli på landsväg. Vädret var riktigt mulet i morse när jag gav mig iväg, men solen kom efter nån timme och nu kl 17.45 visar termometern i skuggan på26 grader. Jag njuter!.....och Paleochora växer...jag trivs mer och mer men jag kommer ändå inte att få Pal så väldigt högt på återvändarlistan.
Lissi
Ja, hold deg på landevegen :) - en l a n g tur du gikk i dag:)
Vandringen til Anidri beach er triveligere og bedre, få eller ingen biler da vi gikk der :)
Visst är fullmånekvällar underbara !!Du har några kvar dessutom.Sitter här hemma och njuter genom dig.
fb_gilla - det gjør jeg og, cia :)
Cia....de som har FB kan ju se bilder, men här är för knöligt för mig att lägga in.
Kul att så många följer mig!
Lissi
fb_gilla Direkt från fullmåne och en fantastisk kväll på Water's Edge Cafe Bara månglittret och månen över Libyska sjön är värt veckan här....Märkligt hur man får ändra uppfattning;) Flera snäpp upp!!!
Lissi- som blir SÅ väl bemött på WEC!
S o m du får meg til å lengte, etter balkongen og utsikten vår på Haris :D
Selvsagt herligst med, men også uten fullmåne fb_gilla
Vi skal bo i leiligheten/balkongen i 2.etg, nærmest WEC, i år og :D
Ha det fortsatt deilig, Lissi bye_bye
Kalimera
2014-10-06, 19:13
Märkligt hur man får ändra uppfattning;) Flera snäpp upp!!!klapp_klap
S o m du får meg til å lengte, etter balkongen og utsikten vår på Haris :D
Selvsagt herligst med, men også uten fullmåne fb_gilla
Vi skal bo i leiligheten/balkongen i 2.etg, nærmest WEC, i år og :D
Ha det fortsatt deilig, Lissi bye_bye
Ekaterina väntar på er! Så himla trevlig och vilken god vegetarisk mat hon lagade till mig....Henne gillar jag verkligen ! Ikväll var Lucy där också.:)
Lissi
Ekaterina väntar på er! Så himla trevlig och vilken god vegetarisk mat hon lagade till mig....Henne gillar jag verkligen ! Ikväll var Lucy där också.:-)
Lissi
Koselig å vite at vi er ventetfb_gilla
Ekaterina er jo så blid og trivelig :D
Ekaterina väntar på er! Så himla trevlig och vilken god vegetarisk mat hon lagade till mig....Henne gillar jag verkligen ! Ikväll var Lucy där också.:)
Lissi
Nu kanske du fattar varför vi trivs där.
Ekaterina trivs med oss och vi trivs med henne.
Och om vi säger att vi ska äta middag där nästa kväll frågar hon alltid mig vad hon ska förbereda (men det gör Marianne också).
I december-januari är det mest grekiska stamkunder där.
Ha det trivsamt. Lissi!
Birgitta.
Jo jag förstår varför ni trivs men självklart är man också trevlig och rar mot sina gäster om man har taverna. SÄRSKILT mot de som återvänder år efter år månadsvis off-season. De blir ju också vänner. Själv skulle jag aldrig vilja bo i Paleochorai dec-jan. Däremot i Aten.
Jag tänkte igår när jag gick förbi alla gatorna med de otaliga tavernorna att bortsett från att här inte är backigt så liknar Paleochora och Parga varandra väldigt mycket. Båda ställena klarar på något konstigt sätt att svälja alla dessa turister utan att mista sin charm, men fler turister vore synd.
Idag halvmulet och varmt men solen lyser mellan molnen. Idag upp bakom kyrkan på höjden och till museet. Sen efter lunch stranden i skugga och bra bok....mitt knä får vila!
Lissi
Jo jag förstår varför ni trivs men självklart är man också trevlig och rar mot sina gäster om man har taverna. SÄRSKILT mot de som återvänder år efter år månadsvis off-season. De blir ju också vänner. Själv skulle jag aldrig vilja bo i Paleochorai dec-jan. Däremot i Aten.
Jag tänkte igår när jag gick förbi alla gatorna med de otaliga tavernorna att bortsett från att här inte är backigt så liknar Paleochora och Parga varandra väldigt mycket. Båda ställena klarar på något konstigt sätt att svälja alla dessa turister utan att mista sin charm, men fler turister vore synd.
Lissi
Det Paleochora du opplever nå, med så mange turister, har vi aldri opplevd.
- da jeg så sammenligningen med P a r g a, fikk jeg nesten "kaffen i halsen";)
Før vi bestemte oss for å bo der i Novembermåned i fjor, hadde vi kun vært i Paleochora to ganger.
Vi var der første gang i slutten av april -07, og neste gang 1 - 5 mai 2011,
det var veldig få turister begge de gangene, og i november 2013 nesten ingen:)
Greske stamkunder sto for minst 95% av de som satt på Water Edge Cafe i november.
Og samme % var grekere på Kafeer og Tavernaer ellers i Paleochora og:)
Vi bor på Haris på grunn av beliggenheten, og en veldig gunstig månedsleie, dessuten liker vi nr 9, leiligheten vi bodde i, så godt:D
Vi booket den omgående til i år da vi reiste hjem:)
Men selv om vi bor der, sitter vi ikke så mye på WEC, vi elsker å "sitte balkong"- og har jo d e n utsikten "hjemme":)
For oss er det nesten et minus at de vi leier av også har en kafe eller Taverna, fordi jeg føler på at vi burde gå dit , mer enn vi gjør:o
- skal vi på kafe vil vi heller sitte i byen og se noe "annet" / folkelivet:)
Og spise på Tavernaer som vi synes passer oss best. Vi følger en diett, spiser bl a ikke brød, siden WEC er en k a f e består menyen mye av Toast, hamburgere o.l,som vi ikke vil ha.
Vi lager ganske mange måltider hjemme og, synes det er koselig :)
Flora lager i blant middag, hun er en virkelig g o d kokk :p
I år skal jeg spørre Ekaterina om hun kan lage "noe" som passer oss, da kan vi bli litt bedre kunder på WEC;)
Jeg er også veldig glad i Athen, Lissi. å bo der mer "over tid" hadde sikkert vært fint, foreløpig har jeg booket 3 netter nær Psirri før vi reiser hjem i desember :)
Men vi nyter det "helsebringende" livet vi tror det er å bo i et klima hvor vi kan bade de aller fleste av dagene, selv i november:)
Det kunne vi både i fjor, og på Rhodos i 2012. Er spent på årets november..
Å være ute 12 - 14 timer i døgnet med fhv lite eksos i lufta, føles også b r a! ( Hjemme er jeg en"stuegris" i vinterhalvåret)
Når man er så glad i å bade som oss, er Paleochora ekstra bra, når det blåser/er for mye bølger på den ene stranda, er det oftest stille på den andre :)
Så synes jeg Paleochora er passe stor, det var trivelig folkeliv i byen om kveldene hele november i fjor :)
Men vi synes ikke Paleochora er "perfekt" på alle områder, det er noen minuser der og, kanskje vi velger et annet sted neste år:confused:
Jag förstår VÄL alla som gillar Paleochora men för mig är det för litet för längre vistelse och jag är GLAD att det inte är Tinos jag/vi ska till i nov. Jag är alldeles för rastlös för att ligga på stranden och slog nästan rekord häromdagen med tre tim.inklusive en tim på Methexis...menhär finns ju nästan inget annat att göra om man inte ska vandra och det kan jag bara på landsväg här med gingligt knä. Nu sitter jag balkong i skugga med god bok. Bröd äter jag inte alls här , kaka idag och igår är undantag, men varken till frukost eller mat vill jag ha bröd och äter jag gyrospita så lämnar jag brödet.. men tro inte att jag inte trivs. Pal är bara för litet och det har jag kommit på att Tilos är också, så nästa år får vi se.....kanske Tinos på sen vår och sen Pothia på Kalymnos på hösten.
Lissi
Det Paleochora du opplever nå, med så mange turister, har vi aldri opplevd.
- da jeg så sammenligningen med P a r g a, fikk jeg nesten "kaffen i halsen";)
Før vi bestemte oss for å bo der i Novembermåned i fjor, hadde vi kun vært i Paleochora to ganger.
Vi var der første gang i slutten av april -07, og neste gang 1 - 5 mai 2011,
det var veldig få turister begge de gangene, og i november 2013 nesten ingen:)
Greske stamkunder sto for minst 95% av de som satt på Water Edge Cafe i november.
Og samme % var grekere på Kafeer og Tavernaer ellers i Paleochora og:)
Vi bor på Haris på grunn av beliggenheten, og en veldig gunstig månedsleie, dessuten liker vi nr 9, leiligheten vi bodde i, så godt:D
Vi booket den omgående til i år da vi reiste hjem:)
Men selv om vi bor der, sitter vi ikke så mye på WEC, vi elsker å "sitte balkong"- og har jo d e n utsikten "hjemme":)
For oss er det nesten et minus at de vi leier av også har en kafe eller Taverna, fordi jeg føler på at vi burde gå dit , mer enn vi gjør:o
- skal vi på kafe vil vi heller sitte i byen og se noe "annet" / folkelivet:)
Og spise på Tavernaer som vi synes passer oss best. Vi følger en diett, spiser bl a ikke brød, siden WEC er en k a f e består menyen mye av Toast, hamburgere o.l,som vi ikke vil ha.
Vi lager ganske mange måltider hjemme og, synes det er koselig :)
Flora lager i blant middag, hun er en virkelig g o d kokk :p
I år skal jeg spørre Ekaterina om hun kan lage "noe" som passer oss, da kan vi bli litt bedre kunder på WEC;)
Jeg er også veldig glad i Athen, Lissi. å bo der mer "over tid" hadde sikkert vært fint, foreløpig har jeg booket 3 netter nær Psirri før vi reiser hjem i desember :)
Men vi nyter det "helsebringende" livet vi tror det er å bo i et klima hvor vi kan bade de aller fleste av dagene, selv i november:)
Det kunne vi både i fjor, og på Rhodos i 2012. Er spent på årets november..
Å være ute 12 - 14 timer i døgnet med fhv lite eksos i lufta, føles også b r a! ( Hjemme er jeg en"stuegris" i vinterhalvåret)
Når man er så glad i å bade som oss, er Paleochora ekstra bra, når det blåser/er for mye bølger på den ene stranda, er det oftest stille på den andre :)
Så synes jeg Paleochora er passe stor, det var trivelig folkeliv i byen om kveldene hele november i fjor :)
Men vi synes ikke Paleochora er "perfekt" på alle områder, det er noen minuser der og, kanskje vi velger et annet sted neste år:confused:
Ja. precis så är det i den säsong vi åker.
Och vi trivs så vanvettigt!
Att "hela Paleochora är en enda taverna" upplevde vi på första resan dit. Och då trivdes vi INTE.
Birgitta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.