Visa fullständig version : Blåsigt men härligt i Nea Chora
Allra först: Jag kan absolut förstå besvikelsen hos de charterresenärer som kommit för sol och bad en vecka hit och som nu ser fjärde dagens strandliv spolierats av storm och mulet väder. De flesta strandstolarna är uppstaplade längs muren vid promenaden. Vi som var trötta på extremvärmen förra veckan har ägnat dagarna sen hemkomsten från rundresan åt långa promenader i de bostadskvarter som ligger bakom Nea Choras strand och sen bakom gamla stan ut mot Souda. Det är lugnt, vardagligt och det finns härliga miljöer att uppleva. Att under denna blåst vara på en pytteö hade fått mig galen . I går åt vi långlunch med Kikh på LoDoloma och vi hade så trevligt. Det är alltid så mysigt att höra om livet här för de som valt att flytta hit. TUFFT är ordet! Efter en promenad i de överfyllda gränderna i gamla stan avslutade vi mötet med en kopp kaffe. Tack Kikh!
På torsdag åker jag till Paleochora och ser fram emot miljöombytet. Claes är nöjd att åka hem. 14 dagar är 3 dagar för mycket för honom och tre veckor nästan för kort för mig så vi är båda nöjda. Nästa rapport blir från Paleochora.
Nu ut på strövtåg samtidigt som solen skymtar till!
Lissi
Marianne
2014-09-30, 08:32
Enligt väderprognoserna får Claes (och alla andra) tre fina dagar nu med sol och lagom 23 grader, så hoppas han blir nöjd med att ha de sista 3 dagarna också.
När du kommer till Paleochora, Lissi, så finns det en vegetarisk taverna, The Third Eye, som serverar jättegoda vegetariska rätter. Tyvärr tycker jag den ligger lite tråkigt, ingen utsikt alls, men för den goda matens skull rekommenderar jag ett besök. Ligger mitt emellan det som jag kallar "torget" (den plats man stänger av trafiken på kvällen) och Hotell Sandy Beach - i fågellinje. Alltså, om du går gatan från "torget" mot sandstranden och tar av till vänster efter 30-40 m så hamnar du vid tavernan ca 50 m innan du kommer ut till stranden (efter bästa minne.)
Ha det bäst!
Lissi det låter som en resa helt i din smak! bye_bye
Jag tror att Lizzy kommer att parkera på The Third Eye. Och hon har inte långt dit från Glaros.
Men dom flesta tavernor i Paleochora har god vegetarisk mat.
Birgitta.
Marianne
2014-09-30, 09:12
Men dom flesta tavernor i Paleochora har god vegetarisk mat.
Det är ju det dom har, så det kanske räcker med ett enkelt besök eller två på The Third Eye för att prova maten. Det finns allt för många andra härliga, trevliga och mycket rimliga matställen i Paleochora, som Lissi säkert också vill prova.
Hur som helst, så ska det bli spännande att höra om du upplever charmen i Paleochora nu, Lissi. Är det inte fullmåne snart? Och vädret ser fint ut... det ska nog bli bra, Lissi!
Det är ju det dom har, så det kanske räcker med ett enkelt besök eller två på The Third Eye för att prova maten. Det finns allt för många andra härliga, trevliga och mycket rimliga matställen i Paleochora, som Lissi säkert också vill prova.
Hur som helst, så ska det bli spännande att höra om du upplever charmen i Paleochora nu, Lissi. Är det inte fullmåne snart? Och vädret ser fint ut... det ska nog bli bra, Lissi!
Den fulla månen infinner sig på onsdag om en vecka, den 8 oktober. Man ser den bäst från Haris studio på stenstranden. I princip hela natten :).
Lissi, jag hoppas du får det fantastiskt fint i Paleochora.
Birgitta.
ciakoohler
2014-09-30, 11:16
Eller så går du och äter på Methexis den kvällen..Det har jag gjort tom två gånger.
Marianne
2014-09-30, 11:33
Perfekt timing, fullmåne dagen innan hemresan. Då får man glädje av den vackra synen i dagarna upp till fullmåne när månen blir större för varje kväll när den tittar fram där bakom "krokodilen" och speglar sig i havet.
Skulle gärna sitta där nere...
Perfekt timing, fullmåne dagen innan hemresan. Då får man glädje av den vackra synen i dagarna upp till fullmåne när månen blir större för varje kväll när den tittar fram där bakom "krokodilen" och speglar sig i havet.
Skulle gärna sitta där nere...
fb_gillafb_gilla
Det sa du så bra, Marianne!
Birgitta.
Tack alla! Nu på hotellet igen efted 7 timmar och 13,8 km promenad med 2 korta pauser och en bussresa emellan. Vi gick i bostadskvarteren på andra sidan huvudvägen österut mot Souda och vände i den bortersta av de två bukterna efter Chania. Häftiga vyer av alla slag, både kyrkor, hus, skolor och havsvyer så småningom. Mysigt kafeneion med bara tavlispelande gubbar hann vi också sitta på. Sen när vi kom förbi busstationen vid 14- tiden hoppade vi på en buss till Platanias. Vi såg fel och klev av i Ag.Marina så vi fick en promenad till...Vi gick efter en enkel lunch upp till gamla Platanias och njöt av utsikt och mysiga gränder. Vi var tämligen ensamma då himlen nu blivit blå. Många hade nog slängt sig i solen igen.Sen buss tillbaks, glada att bo i Nea Chora.;)
Tack för tips om Pal.
Lissi
Kalimera
2014-09-30, 19:37
Nästa rapport blir från Paleochora.Det ska bli så spännande att höra vad du tycker. Om du inte trivs skyller jag på att Claes inte är med. :D
Han vill hem nu, så hade jag släpat med honom hade jag garanterat INTE trivts...:D
Ha nu en trevlig jubileumsdag, Lisa!
Ät en vrålmiddag tillsammans med bättre hälften innan han åker hem. Och sitt och håll tummarna för MFF (eller Olympiakos?).
Imorgon måste du njuta av den fantastisk fina bussresan över bergen till Paleochora.
Birgitta, direkt från vårt "vardagsrum" på Patras Cafe på Fourni.
Kalimera
2014-10-01, 17:20
Han vill hem nu, så hade jag släpat med honom hade jag garanterat INTE trivts...Okej, då får vi skylla på något annat om du - mot förmodan - inte skulle trivas. flabb_flab
Hade jag varit i Grekland nu hade jag hållit på MFF. Men eftersom jag är i Sverige håller jag på Olympiakos :)
MFF 1-0....och i morgon blir det kul med Pal.
Kalimera
2014-10-02, 15:57
Men eftersom jag är i Sverige håller jag på Olympiakos :)Som bara hade två greker med i laget. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.