handdator

Visa fullständig version : Åter till Amorgos hösten 2014

Sunny12
2014-09-25, 18:39
Torsdag 25 september

Anlände till Egiali igår natt cirka 01.30... lång väg till paradiset!
Theodoros väntade på mig i receptionen på Mikes hotell.. ett kärt återseende förstås han har ett stort hjärta.. och är ju supertrevlig som alltid.

Blev inte mycket prat, jag var helt slut och stupade i säng och somnade bums förstås!
Bor i samma rum som i maj/juni så det känns verkligen som att komma hem igen!.. :)

Öppnade balkongdörren när jag vaknade och möts av denna välkända utsikten....

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14772

en utsikt som jag aldrig tröttnar på...

Kom inte iväg ut förrän runt 12.30 sov länge och det behövdes...
Jättehungrig styrde jag stegen mot en av strandtavernorna, Selini är en trivsam taverna och här blev det min första greksallad som ju som ALLTID smakar som bäst och därtill en kall.. öl..:p...
Här satt jag länge och fattade inte riktigt att jag nu plötsligt var i Grekland.. :rolleyes:..träffade flera som hejade igenkännande åt mig och såg väldigt glada ut över att se mig igen, sånt värmer!

Har väl inte riktigt landat här än.. lämnade mitt hjärta här i juni, så nu känns det som jag fått igen det... den totala harmonin infinner sig.

Efter lunchen drog jag iväg över berget till Levrossos beach och slängde mig i det stora blå... vilken lycka, havet är alldeles ljummet!
Sen tog jag mig en frappe på tavernan där med den fantastiska utsikten bort mot centrala Egiali...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14773

Hit ska jag gå fler gånger.. frågade tjejen som jobbade där hur länge de tänker ha öppet framöver... det visste hon inte, menade på att det beror på hur mycket turister som blir kvar här... det är inte särskilt många här nu... det börjar tunnas ut!

Men det gör inte mig något, vill gärna ha hela härligheten för mig själv.. :D...

Imorgon ska jag försöka mig på en ny vandring... mer om det tänker jag berätta senare...

Ska natta mig tidigt ikväll.. tänkte starta innan det blir för hett...

Sunny(direkt från Egiali på Amorgos) bye_bye

inkfish
2014-09-25, 18:58
Vilken tur att den fortfarande var öppen! Jag föll direkt för Levrosso, inte minst för tavernan med det underbara läget.

Så underbart det måste vara att vara där! :)

Sunny12
2014-09-25, 19:10
Vilken tur att den fortfarande var öppen! Jag föll direkt för Levrosso, inte minst för tavernan med det underbara läget.

Så underbart det måste vara att vara där! :)

Det är finfint.. Ink...:D..

inkfish
2014-09-25, 19:55
Jag kom till Amo 31 aug och det var mycket folk (utan att vara FÖR mycket) ända fram till de tre-fyra dagarna innan jag åkte därifrån (i fredags). Då sa det bara schwopp och plötsligt hade alla åkt.

Men jag kan tänka mig att det kanske är något mer folk i Egiali eftersom många vandrare utgår därifrån.

litentuva
2014-09-25, 20:22
härligt :)

Malina
2014-09-25, 20:46
Lavrosso är en 2 år gammal favorit hos oss.Vi älskar att bada där och att äta på tavernan.Sist-i september åt vi gudomliga gigantes och briam.
Ha det underbart

Kalimera
2014-09-26, 08:47
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14772

en utsikt som jag aldrig tröttnar på...

Jag hade nästan samma utsikt i somras, och inte heller jag tröttnade på den vyn. :)

Välkommen hem till Amorgos! bye_bye

inkfish
2014-09-26, 09:43
Lavrosso är en 2 år gammal favorit hos oss.Vi älskar att bada där och att äta på tavernan.Sist-i september åt vi gudomliga gigantes och briam.
Ha det underbart

Jag var två gånger på Levrosso nu. Första gången åt jag uppe i Tholaria, en ganska gräslig måltid :D, andra gången på tavernan ovanför stranden. Där åt jag en stor bit spenatpaj och en chilistark tyrokafteri, båda jättegoda.

Jag har en text om det där andra tillfället i skallen, ska nog göra ett miniresebrev av den också när jag samlat ihop mig lite.

yannis
2014-09-26, 09:58
Och vi har en lika fantastisk utsikt från balkongen Toula Rooms på Fourni. Och ytterligare en vecka till.
Man kan aldrig få nog!!! (nästan som Skäret)

Birgitta.

Malina
2014-09-26, 10:02
Just på Lavrossos, på tavernan,hände ett litet underverk.Vi satt i godan ro med vår förträffliga mat,när jag plötsligt hörde välbekanta toner.
DEN sången har jag letat efter sedan 1996 när jag var med en väninna på Kalymnos.
Rusade ut i köket och frågade och en snäll flicka skrev "Neoellenes" med Katzantzidis och Vardis.Alldeles underbart!
När vi kom tillbaks till Titika,kopplade jag in en fin liten högtalare i smartphonen,gick in på U-tube och NJÖT!

inkfish
2014-09-26, 10:29
Malin vad lustigt! Jag har också ett väldigt starkt musikminne därifrån. Det är det jag tänkte skriva om.

Men jag har också en helkonstig upplevelse från den tavernan. Sunny, håll utkik efter en ung vacker amerikanska med sarong. Hon ville absolut sitta vid mitt bord, jag kunde inte avböja utan att vara oartig så hon slog sig ner och bad mig berätta om ön, själv hade hon inte sett mer än spa-hotellet uppe på sluttningen.

Med hjälp av kartan på sölduken redde jag ut ön för henne, när jag var klar pekade hon på Chora och sa "Och vi är här nu?" "Nej", sa jag, "vi är här" och pekade på Egiali. Hennes nästa fråga var om det tog mer än tio minuter att köra längs hela ön.

Så liknade hon Amorgos vid något djur, jag minns inte vilket, och jag sa att jag alltid sett den som en drake, varpå hon studsade till. "First you mention Agia Anna which sounds like my name, Ayana. Now you mention a dragon and I am a dragon, that's my sign. So you said all the magic things!"

Efter det lyckades jag bli av med henne på något vis, hon gick ner på stranden och jag såg henne prata med än den ena, än den andra. När jag själv gick ner för att bada satt hon längst ut på den lilla bryggan. I lotusställning, förstås ;) flabb_flab

Malina
2014-09-26, 10:45
Ja, hjälp! Bevare mig från sådana människor! Stackars dig! jag beundrar din uthållighet!

För länge sen på Ios(detta var posthippietiden i början av 80-talet),satt jag på en trapp vid övre torget.Jag kom i samspråk med en ung man.Frågade varifrån han kom.Då svarade han:"I´m a son of the Universe"... Häpp!

Inte ens då imponerades jag av dyligt dravel!

Sunny12
2014-09-26, 19:30
Fredag 26 september

Idag ville jag ut och vandra, startade runt 09.00.. behagligt väder idag!
Ville ju prova en ny vandring så jag beslöt mig för att gå upp till Machos det högsta berget precis ovanför Langada.

Upp till Langada gick lätt, där har jag ju gått flera gånger tidigare... sen när kom upp högst upp i byn vid parkeringen, tog jag höger och fann därefter stigen upp till Machos.

Mycket lösa stenar och ojämnt att gå men jag kämpade på som alltid.. uppför och brantare blev det!

Till slut efter en timme var jag där... de gamla väderkvarnarna kunde skymtas långt innan jag kom dit upp, men viken fin utsikt... med Langada långt därnere och Tholaria på andra sidan och det vackra havet....

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14787

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14788

Väderkvarnarna såg nästan spöklika ut i dimman som kom...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14789

Hade förstås fika med mig, så jag stannade här ett tag och njöt av utsikten när dimman hade skingrat sig något.

Efter vilan tog jag mig ner till Langada igen och gick sen över bergen till Tholaria och käkade en god lunch där... det är helt magiskt här på Amorgos.. alldeles tyst och stilla uppe i byarna, kom på mig själv med att bara sitta och blunda och insupa atmosfären.

Jag är ju i bra kondition eftersom jag tränar regelbundet hemma, men att gå brant uppför en lång sträcka får ändå mina ben att värka efter denna långa vandringsdag.

Miljöombyet har också gjort mig trött och dåsig, MEN jag ska väl snart vara i toppform igen!.. :D

Ikväll har det blixtrat över bergen i Egiali väldigt vackert att sitta och titta på... så det kan bli åskväder med lite regn imorgon enligt väderleksrapporten.

Det kan vara mysigt det med!.. :)

En annan sak som känns mer avslappnat denna resa är att jag inte har något behov av att fota så mycket... har ju redan tagit hundratals bilder på den tidigare resan hit i år!

Skönt att slippa springa med kameran i högsta hugg hela tiden!.. flabb_flab
Sen också en klar fördel att besöka samma ö är att det inte går åt så mycket energi att lära sig något nytt.

Den där tjejen du berättade om Inkfish borta vid Levrossos beach... henne har jag inte stött på och tur är väl det.. hon verkar ju helskum..

Imorgon vet jag inte vad jag ska göra, man måste ju inte alltid ha allt planerat.. blir nog en lugn dag med bad om vädret är ok.

Ha, det fint ALLA vart NI än befinner Er!

Sunny(direkt från Egiali).. bye_bye

Ylvan
2014-09-26, 21:17
Så härligt du har det Sunny :)
Hoppas du har det fortsatt gott!
Det ska bli roligt att få följa dig även på denna resa!
Ylva

inkfish
2014-09-27, 09:32
Så fint att se Lagada och Tholaria uppifrån - samtidigt!

Just tystnaden tycker jag också är så häftig, oavsett var man vandrar. Man hör sina steg och ibland sina stånkanden - och så stannar man till och tar in tystnaden. Det är magiskt.

Jag såg på facebook igår att klostret Agios Ioannis Thelogos skulle ha sin panegyri igår. Hörde du något om den? Jag har aldrig varit vid det klostret, har för mig är det ligger väldigt avigt till.

Sunny12
2014-09-27, 10:05
Ja, jag har varit på Ag.Theologos ett par gånger en otroligt fin vandring och vilket fint kloster helt magiskt! (skrev om den vandringen i mitt tidigare resebrev från Amorgos)

Tyvärr missade jag den tillställningen igår, fick höra om den senare när jag kom ner till Langada igen!
Ska ändå gå dit en dag för den underbara miljön däromkring!

Idag har det regnat och blåst på Amorgos, så först nu ska jag ta och gå ut en sväng!.. :D

Sunny (direkt från Egiali).. bye_bye

inkfish
2014-09-27, 10:14
Prognoserna har visat dåligt väder i helgen över större delen av ö-världen. Om jag sett rätt så blåser det imorgon men blir bättre redan på måndag.

Ha en underbar dag! bye_bye

Sunny12
2014-09-27, 17:20
Lördag 27 september

Idag en väldigt blåsig och regnig dag... gick vid lunchtid upp till Langada igen (trivs ju så bra där) strosa i de trånga gränderna och hälsa "Kalimera" till de goa äldre gummorna och gubbarna i byn... de är ju så goa!..:D

När jag gick iväg var det för stunden uppehåll och jag klarade mig precis till tavernan Machos innan himmelens portar öppnade sig och det var ju tur jag hann dit!

Kvinnan som jobbar där är supertrevlig.. vi känner ju igen varandra sen tidigare besök jag gjort där!

Vart lite sugen på mat så jag beställde in ugnsbakade grönsaker (ugnen var inte uppvärmd)så det tog ett tag MEN vad gjorde det när det hällregnade ute!

Sen till min stora förtjusning visade hon filmen THE BIG BLUE, som jag inte sett på så många år, så där satt jag och glodde på den och drack lite vin medans jag väntade på maten.

Jag var enda gästen, det dåliga vädret inverkar så hon var inte så glad över regnet.. det första kraftiga regnet som kom idag på hela säsongen...

När jag ätit klart och drömt mig bort i filmen... slutar det plötsligt att regna och solen visade sig igen... då beslöt jag mig för att vandra ner till Egiali igen innan det startar om på nytt igen!
Jag ber om notan och jag plockar fram min plånbok.. öppnar den och får en chock.. inga pengar i den.. :eek:..då kom jag på att jag hade pengarna i en annan plånbok och hade glömt att stoppa i dom i den jag hade med mig ... vad jag skämdes.. :o...don't worry säger hon då, kom du tillbaka imorgon och betala!
Vilket förtroende... skulle det funkat i Sverige tro.. nja tveksamt!!.. :D

Så jag lovade förstås att återkomma imorgon... och bad tusen gånger om ursäkt... hon bara skrattade och sa att det var ok!! Underbar människa!!

Nu ska jag sätta mig med en varm pläd i sängen med en god bok och ett glas vin... havet stormar utanför och det regnar samtidigt, denna bild tog jag nyligen!....

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14799

Kalispera och Kalinichta på Er!.. :cool:

inkfish
2014-09-27, 17:29
Åh, pay tomorrow är en grekisk klassiker :)

Vilken fantastisk dag du haft! Och fortfarande har. Det låter underbart, alltihop bye_bye

Sunny12
2014-09-27, 17:35
Åh, pay tomorrow är en grekisk klassiker :)

bye_bye

Är det? Hade jag ingen aning om, kan ju bero på att jag ALLTID betalat direkt efter maten, vilket väl är det som är det normala att göra! Eller??.. :D

inkfish
2014-09-27, 17:45
Det kan gälla i alla möjliga sammanhang, t ex i affären också. Eller lite varstans. Fast aldrig på båtkontoren, tror jag :D

Sunny12
2014-09-27, 18:19
Fast aldrig på båtkontoren, tror jag :D

:D..nej då är väl chansen extremt liten att de ska få några pengar dagen efter.. då är man väl redan på väg..

Malina
2014-09-27, 20:01
Detta har hänt oss ett par gånger.Senast på Amorgos,i Chora på "terassrestaurangen"(har ingen aning om vad den heter).Nåja,iallafall kom vi dit och var riktigt hungriga.Började beställa - DÅ kom jag på att de kanske inte tog kort.Frågade och mycket riktigt - nej inga kort.Innehavaren såg ju att vi hade etablerat oss och att vi verkligen ville äta.Då sa han "OK,you come pay tomorrow"!

Kvällen efter var vi ju bjudna till Theos(To Xyma) minnesceremoni,så det passade utmärkt att först gå till restaurangen och betala. Ägaren blev glad och nästan imponerad av att vi kom tillbaks.

inkfish
2014-09-27, 22:26
Malin var det kanske I thea? En taverna med utsikt från terrassen och ett gäng lätt förvirrade alt smågalna killar?

Där åt jag lunch ett par gånger nu. Den galnaste killen - liten och smal, cendré hår - ville bjuda på raki till notan. Jag avböjde bestämt, han gick in i köket igen och kom tillbaka med en bricka med en stor karaff med nån liter raki och två glas!

Han blev jättebesviken när jag avböjde ännu mer bestämt, han hade nog tänkt sig att vi skulle tillbringa eftermiddagen med att supa ner oss tillsammans flabb_flab

Lissi
2014-09-28, 09:11
Härlig läsning Sunny! Vi njuter också, just nu från Kupos i Chania stadspark där alla greker och vi dricker kyrkkaffe...

Lissi

Sunny12
2014-09-28, 10:09
Vi njuter också, just nu från Kupos i Chania stadspark där alla greker och vi dricker kyrkkaffe...

Lissi

Härligt att höra att också ni har det bra!
Sitter just nu på Machos taverna igen i Langada.. måste ju hit och betala notan från igår!.. flabb_flab

Monica P
2014-09-28, 14:04
Det är ju jättebra med lite mindre ställen så att man blir igenkänd. Ett antal gånger har jag missat att ta med pengar och tankat moppen ...kanena provlima...och på den ganska lilla mataffären där man känner igen mig och hälsar, samma sak, kanena provlima..

Sunny12
2014-09-28, 16:08
Ja, Monica..de är verkligen fantastiska grekerna..inga sura miner här inte...de bara skrattar och säger.. pay tomorrow... underbart!!.. :D

litentuva
2014-09-28, 16:21
Låter som en underbar resa , den grekiska gästfriheten och ärliga tilltro till människor är oslagbar , vem skulle kunna låta bli att komma tillbaka och betala efter ett sådant bemötande undrar jag... Grekland är inte bara sol och värme , är ju helt fantastiskt på hösten när vädret skiftar , älskar att bli inregnad på nåt ställe med en god bok kanske lite byvin - inga måsten - bara rofyllt!

Kalimera
2014-09-28, 16:21
Nu ska jag sätta mig med en varm pläd i sängen med en god bok och ett glas vin... havet stormar utanför och det regnar samtidigt, denna bild tog jag nyligen!....

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14799

Det låter hur mysigt som helst! Jag älskar den typen av väder, speciellt när jag är på Amorgos. :)

Sunny12
2014-09-28, 16:43
vem skulle kunna låta bli att komma tillbaka och betala efter ett sådant bemötande undrar jag... Grekland är inte bara sol och värme , är ju helt fantastiskt på hösten när vädret skiftar , älskar att bli inregnad på nåt ställe med en god bok kanske lite byvin - inga måsten - bara rofyllt!

Ja, det hoppas jag och tror att ALLA kommer tillbaka och betalar... skam till den som inte gör det!
Ja, tänk att det gör mig inte ett dugg att det just nu stormar och är lite kyligt, njuter av att ha en anledning att ta det lugnt och läsa en bok och bara vara!.. :)

Det låter hur mysigt som helst! Jag älskar den typen av väder, speciellt när jag är på Amorgos. :)

Ja, det är mysigt verkligen!.. :)

Sunny12
2014-09-28, 17:35
Söndag 28 september

Åter en stormig och lite kylig dag... fiskebåtarna guppar utanför mitt fönster när jag tittar ut över hamnen på morgonen.

Idag är det payback time..:D..jag äter en god frukost med grekisk youghart och frukt... mmmm..vad jag har saknat den när jag varit hemma i Sverige... :p..

Sen travar jag åter upp till min älsklingsby Langada, idag fick jag ta på mig en extra varm tröja och en regnjacka utifall att himmelens portar åter igen skulle öppna sig...

När jag kommer upp till tavernan i Langada, sitter ett par greker där och faktiskt en turist.. inte så folktomt som igår alltså...
Tavernaägaren har fullt upp med att tillreda mat och jag går in och beställer en frappe.. I'm back säger jag!
Hon möter mig med ett brett leende bara...
Senare berättar hon att idag är sista dagen hon har öppet, nästa vecka åker hon till Aten för att umgås med sin familj och ser verkligen framemot det efter flera månaders hårt arbete och inte en ledig dag.. menade på att nu ska det bli skönt att få sova ut imorgon... det kan jag verkligen förstå!
Men hon var nöjd med denna säsong och ser framemot nästa...hon önskade mig en fortsatt fin semester och jag svarade att vi ses nog till våren igen!

Sen traskade jag över bergen till Tholaria igen, trots blåsvädret men jag älskar denna vandringen som är så vacker och inte särskilt jobbig.

Tur iaf att jag inte hade hatt eller peruk de hade definitivt blåst av.. flabb_flab...

Väl framme i Tholaria igen, slog jag mig ner på tavernan Santouraki vid den fina kyrkan i byn, beställde in lite smårätter och vin, nu var jag vrålhungrig..det går åt mycket energi att traska runt överallt!
Här var jag helt ensam, men jag är väl konstig jag bara njuuuuter av tystnaden, att bara sitta i sina egna tankar och fundera på allt och ingenting, som om tiden stog stilla!

Det är klart något avslaget nu när man hör att en del tavernor stänger igen för säsongen, just nu är jag den enda gästen på mitt hotell!
Men det är möjligt att det kommer fler nästa vecka (kanske imorgon med Blue Star) har inte frågat Theodoros om det.. det visar sig väl!

Kan informera om att bankomaten i Egiali har flyttats till det lilla torget bredvid matbutiken.. jag vart alldeles förskräckt när jag igår gick förbi där den tidigare varit placerad, alltså nedanför Mikes hotell... då hängde det bara ett plastskynke över där den tidigare varit placerad... min första tanke var att den var trasig och att jag måste åka till Chora för att hämta ut pengar.
Men frågade Theo.. fick ju då ett lugnande svar att den numera finns på torget... vilken lättnad.. något bökigt att behöva åka till Chora för att hämta ut pengar.

Imorgon ska jag nog till Chora iaf..har tänkt att hyra bil och se mig omkring även på den södra delen av Amorgos... känner att jag behöver lite miljöombyte nu. men det beror på vädret.. hoppas på att det blir fint imorgon.. med svagare vindar!

Det kommer mera....

Sunny (direkt från ett blåsigt Amorgos).. bye_bye

Lissi
2014-09-28, 19:14
Nea Chora har väldig blåst men inget regn nu ikväll och 20 grader.Ett par dagar till så kommer solen!

Lissi

Sunny12
2014-09-28, 19:20
Nea Chora har väldig blåst men inget regn nu ikväll och 20 grader.Ett par dagar till så kommer solen!

Lissi

Inget regn här idag heller, men kraftig blåst som sagt... men enligt öborna ska det bli bättre redan imorgon.. håller tummarna på det!.. :D

Sunny12
2014-09-29, 17:14
Måndag 29 september

Ännu en blåsig och småkylig morgon att vakna upp till, solen visar sig men värmer inte särskilt mycket!

Idag var ju planen att hyra en bil och dra söder över, MEN dom planerna hoppade jag.. vill ha något mindre vind och skönare värme..eftersom jag även tänkte slänga mig i det STORA blå vid AGIA ANNA då jag ju ändå ska ta den vägen... So tomorrow is the day for it!!.. :D..

Nu börjar det bli lite tradigt att traska runt i alla byarna varje dag.. men idag var jag upp till den närmaste byn POTAMOS och strosade planlöst omkring där ett tag.. tog några fina bilder därifrån här kommer de.....

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14817

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14816

När jag fick syn på denna åsna utan bundna framben, blev jag mycket GLAD..:D..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14815

Dessa tre sötnosarna gjorde mig än mer GLAD..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14814

Dessa trevliga möten uppe i den vackra byn Potamos gjorde min DAG trots blåsväder.

Sen blev det sen lunch på Tavernan ASTERIA den klart bästa i Egiali, där blir man erbjuden att komma med och titta i grytorna samt personalen där är supertrevlig.
Åt världens godaste pasta med championer, lök och en krämig sås..har gått och varit sugen på pasta länge och här serverar de den bästa enligt mig!!!... :p

NEL LINES kom in i hamn senare i eftermiddag, det var inte många själar som klev av typ 6-7 stycken.

Imorgon ska jag ut på andra äventyr.. är riktigt sugen på att köra bil och njuta av hela Amorgos.

Kalimera
2014-09-29, 17:32
NEL LINES kom in i hamn senare i eftermiddag, det var inte många själar som klev av typ 6-7 stycken.Den kan kännas lite sorgligt i slutet av säsongen när man ser att allt färre turister kommer, och tavernor och annat stänger ner. Inte minst när vädret som det är.

Imorgon ska jag ut på andra äventyr.. är riktigt sugen på att köra bil och njuta av hela Amorgos. Hoppas att vädret blir bättre så att du får njuta ordentligt.

Tack för fina bilder. bye_bye

Sunny12
2014-09-29, 17:41
Den kan kännas lite sorgligt i slutet av säsongen när man ser att allt färre turister kommer, och tavernor och annat stänger ner. Inte minst när vädret som det är.

Hoppas att vädret blir bättre så att du får njuta ordentligt.

Tack för fina bilder. bye_bye

Ja, jag har känt mig... lite nedstämd... in a bad mood...kan man göra det på Amorgos... :eek:..
får skylla på vädret... sen klart att det inverkar att se att vissa nu stänger ner för säsongen.. nästan som om ett lock snart läggs över hela Amorgos... i maj var det en helt annan känsla att vara här när allt skulle startas upp för säsongen och alla blommor och grönskan.. men,men det kan kännas bättre nu när jag ska ut och köra lite.

Kalimera
2014-09-29, 17:53
Ja, jag har känt mig... lite nedstämd... in a bad mood...kan man göra det på Amorgos... Det kan man gör överallt. :)

i maj var det en helt annan känsla att vara här när allt skulle startas upp för säsongen och alla blommor och grönskan..Vädret spelar stor roll, men även att det Amorgos som etsat sig fast i din hjärna, det från maj och juni, inte finns längre. Men bara vädret blir bättre kommer du att tycka annorlunda, det tror i alla fall jag. ;)

Sunny12
2014-09-29, 18:02
Vädret spelar stor roll, men även att det Amorgos som etsat sig fast i din hjärna, det från maj och juni, inte finns längre. Men bara vädret blir bättre kommer du att tycka annorlunda, det tror i alla fall jag. ;)

Nej, maj - juni kan ju inte ALLS jämföras med september månad, men ändå en nyttig erfarenhet att ha fått uppleva både vår och höst...håller tummarna på att NU kommer det snart bli bättre!!.. :)

maji
2014-09-29, 18:26
[
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14817

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14816

När jag fick syn på denna åsna utan bundna framben, blev jag mycket GLAD..:D..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14815

Dessa tre sötnosarna gjorde mig än mer GLAD..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14814

Sen blev det sen lunch på Tavernan ASTERIA den klart bästa i Egiali, där blir man erbjuden att komma med och titta i grytorna samt personalen där är supertrevlig.
Åt världens godaste pasta med championer, lök och en krämig sås..har gått och varit sugen på pasta länge och här serverar de den bästa enligt mig!!!... :p

Tack för fina bilder!

Jag håller absolut med dej om Asteria. Där har jag och maken tillbringat många kvällar med supergod mat och som du säger personalen är jättetrevlig.

Ha en fortsatt bra semester Sunny! Tycker inte du verkar ha det så värst trist;)

//majibye_bye

Sunny12
2014-09-29, 18:44
[

Tack för fina bilder!

Jag håller absolut med dej om Asteria. Där har jag och maken tillbringat många kvällar med supergod mat och som du säger personalen är jättetrevlig.

Ha en fortsatt bra semester Sunny! Tycker inte du verkar ha det så värst trist;)

//majibye_bye

Tack, Maji.. det är bara något drygt med detta blåsväder... men imorgon ser det ut att bli något svagare vindar!!.. :)

Malina
2014-09-29, 21:32
Ha det fortsatt underbart och glöm inte bort fina Katapola!!

Lissi
2014-09-30, 06:27
Sunny....fjärde dagen med storm och grå himmel här...vissst blir det trist med blåsten, men vi utforskar Chanias bostadsområden långt bortom gamla stan på långa promenader. Det kan ju inte du göra och jag tycker mer och mer synd om de som kom i lördags hit för endast en vecka. Blåst är jobbig men vi kan ju komma ifrån den lite. Det går ju inte på en liten ö. Det bättre vädret som utlovats kommer nog inte idag HÄR ialla fall så det blir ny långpromenad bortåt Souda idag.

Hoppas du kan njuta ändå.

Lissi

yannis
2014-09-30, 07:47
Ja, den vägen har vi också gått upp till Potamos. Det var då kameran fick värmeslag och la av. Det var minst 40 grader varmt. Jag tror att det är mycket jobbigare än din blåst och kyla.
Här på Fourni har vinden mojnat ganska mycket och solen lyser ånyå.
Ha det bäst, Sunny!
Birgitta.

inkfish
2014-09-30, 08:28
Ja, jag har känt mig... lite nedstämd... in a bad mood...kan man göra det på Amorgos... :eek:..
får skylla på vädret... sen klart att det inverkar att se att vissa nu stänger ner för säsongen.. nästan som om ett lock snart läggs över hela Amorgos... i maj var det en helt annan känsla att vara här när allt skulle startas upp för säsongen och alla blommor och grönskan.. men,men det kan kännas bättre nu när jag ska ut och köra lite.

Vet du vad - det behöver ju inte vara samma för dig eller någon enda annan som det är för mig men: på mig verkar Amorgos ha större inverkan än andra öar har. Och det är på gott och ont - positiva känslor går djupare än annars och dessvärre gör även negativa det.

Jag har ofta sagt att jag har turbo på känslorna när jag är i Grekland: det positiva blir ännu positivare och det negativa blir ännu negativare. Och även om det är jobbigt så tror jag att det jag gillar med Grekland - jag känner mig mer levande där. Än en gång - på gott och ont.

När jag åkte från Amorgos 2008 trodde jag inte att jag skulle åka tillbaka. Det hade trasslat med boende eftersom jag bokat försent, och egentligen var det minimala problem men jag var kunde ändå inte glädja mig fullt ut.

Men nu när jag kom tillbaka blev jag helt golvad. Det var som om jag aldrig varit på Amo förut, jag upplevde allt för första gången. För första gången på många år tappade jag räkningen på dagarna och gick en hel onsdag och trodde det var torsdag, och för första gången någonsin kände jag några dagar att det nästan skulle bli SKÖNT att åka hem, jag var så överväldigad, jag behövde få smälta och reflektera.

Ursäkta att det här blev en roman men jag vill bara ingjuta lite mod i dig. Bortåt oktober har jag alltid känt mig lite smådeppig om jag varit kvar i Grekland, ena stället efter det andra stänger och vi går så obevekligt mot mörkret. På Amorgos skulle den deppigheten garanterat ta mig rätt hårt.

Efteråt, när du kommer hem, så tror jag ändå att du kommer att se tillbaka på ett fantastiskt Greklandsår. Du fick se Amorgos för första gången, och du fick se henne både tidigare och senare på året än de flesta andra av oss gjort :)

inkfish
2014-09-30, 08:32
Och - glömde en grej: du behöver ju inte vara lik mig på den här punkten heller men: oftast räcker det med en dag med bättre väder, en fin promenad och ett intressant möte med någon - så är jag glad igen. :)

kari
2014-09-30, 09:45
Och - glömde en grej: du behöver ju inte vara lik mig på den här punkten heller men: oftast räcker det med en dag med bättre väder, en fin promenad och ett intressant möte med någon - så är jag glad igen. :)

fb_gilla

kari
2014-09-30, 09:51
Dessa trevliga möten uppe i den vackra byn Potamos gjorde min DAG trots blåsväder.

NEL LINES kom in i hamn senare i eftermiddag, det var inte många själar som klev av typ 6-7 stycken.

Imorgon ska jag ut på andra äventyr.. är riktigt sugen på att köra bil och njuta av hela Amorgos.

Så f i n e bilder, Sunny og trivelige rapporter :)
Jeg ønsker deg deilige dager framover, og en fin i dag på bilturen :)
- håper det blirr m y e SOL og l i t e vind framover bye_bye

Lissi
2014-09-30, 15:51
Så fint skrivet Inkfish! Så är det ju!

Lissi

Sunny12
2014-09-30, 19:47
Vet du vad - det behöver ju inte vara samma för dig eller någon enda annan som det är för mig men: på mig verkar Amorgos ha större inverkan än andra öar har. Och det är på gott och ont - positiva känslor går djupare än annars och dessvärre gör även negativa det.

Efteråt, när du kommer hem, så tror jag ändå att du kommer att se tillbaka på ett fantastiskt Greklandsår. Du fick se Amorgos för första gången, och du fick se henne både tidigare och senare på året än de flesta andra av oss gjort :)

Tack Inkfish, du förmedlar känslan för Amorgos mycket bra! Vi är nog rätt lika där ändå!
Det är verkligen något speciellt med Amorgos... ön berör mig också på ett alldeles speciellt vis, bara för att det inte är exakt som i maj-juni så kommer jag lite ur balans.. sen detta blåsväder gör mig snart galen... MEN.. jag har ändå haft en toppenbra dag idag!.. :)
Mer om det tänker jag berätta om imorgon, nu orkar jag inte!

Så f i n e bilder, Sunny og trivelige rapporter :)
Jeg ønsker deg deilige dager framover, og en fin i dag på bilturen :)
- håper det blirr m y e SOL og l i t e vind framover bye_bye

Tack! :)

Sunny12
2014-09-30, 19:53
Hoppas du kan njuta ändå.

Lissi

Jag har njutit IDAG.. faktiskt på bättre humör nu.. :)..kört bil söder ut, älskar att köra bil här, serpentinväger, berg o dalbana.. Underbart!!.. :D
Berättar mer imorgon!
Ha, det fortsatt fint på Kreta!

inkfish
2014-09-30, 19:55
Blåst är skitjobbigt! Jag tänkte på det när jag gick omkring i Chora någon av de sista dagarna - jag tror att jag skulle bli knäpp om jag bodde där året runt och hörde det där satans vinandet nästan varje dag!

Men härligt att du haft en bra dag, ska bli spännande att läsa imorgon.

Lissi - tack! Ja, Grekland lyckas verka röra upp ens känslor, och vissa öar mer än andra. Och nu har jag fått veta att Amorgos är den ö som berör mig mest.

Sunny12
2014-09-30, 19:57
Ha det fortsatt underbart och glöm inte bort fina Katapola!!

Nej, ska inte glömma bort Katapola, ska ta en ny biltur om några dagar och då bla göra ett besök där, ska bli intressant att se vilka tavernor som fortfarande har öppet!!.. :)

inkfish
2014-09-30, 20:01
Det var bara en som stängde innan jag åkte, Diosmarini i Xilokeratidi. Men nu är det säkert fler som har dragit igen.

Sunny12
2014-09-30, 20:02
Ja, den vägen har vi också gått upp till Potamos. Det var då kameran fick värmeslag och la av. Det var minst 40 grader varmt. Jag tror att det är mycket jobbigare än din blåst och kyla.
Här på Fourni har vinden mojnat ganska mycket och solen lyser ånyå.
Ha det bäst, Sunny!
Birgitta.

Nej, Birgitta jag har hellre riktigt varmt än blåsväder, då kan man ju svalka sig i havet, MEN blåsväder vad ska man göra då... sitta inne och uggla någonstans!

Ha, det bra Ni också!.. bye_bye

Sunny12
2014-09-30, 20:05
Det var bara en som stängde innan jag åkte, Diosmarini i Xilokeratidi. Men nu är det säkert fler som har dragit igen.

:D..hoppas någon fortfarande är öppen så jag kan få i mig lite mat!
När jag kommer dit!.. ;)

inkfish
2014-09-30, 20:20
Men det är säkert några som är öppna. To Kamari, kanske Mouragio. Och ett av eller båda grillställena, Gorgona och Viktoras. Och förmodligen några till.

Sunny12
2014-09-30, 20:38
Hoppas The Corner har öppet, vet att de som driver tavernan bor där året runt.
Kapeten Dimos kanske också har öppet, också en favorit... ja det finns flera som jag gillar!.. :)

inkfish
2014-09-30, 20:44
Ja, The Corner tänkte jag också på. Men förmodligen inte Captain Dimos, kanske.

yannis
2014-10-01, 15:27
I Katapola har säkert To Corner och To Kamari öppet. Och Kapten Dimos hade i alla fall öppet 7 oktober förra året när vi var där.
Men Sunny. To Limani i Eigiali är ju hur mysigt som helst. Så underbart att sitta därinne om inte utetemperaturen är lämplig. Längtar dit!
Birgitta.

Kalimera
2014-10-01, 17:21
kanske Mouragio. Jag tror att de har öppet året om.

Monica P
2014-10-01, 17:34
På Kalymnos är vi lite "eljest"...nu när de vanliga turisterna åker iväg kommer klättrarna i stora horder. Det är ett nytt fenomen, så där tio år, innan dess var det inte mycket öppet efter 15 augusti. Nu har säsongen breddats helt fantastiskt. (Men visa mig en näringsidkare som är nöjd ändå...)

Sunny12
2014-10-01, 20:47
Tisdag - Onsdag 30/9-1/10

Hallo wake up am back again... :D...

Jag har ju som sagt varit lite låg ett tag, för att pigga upp mig själv på tisdagen tog jag och hyrde bil på Thomas auto-moto rental i Egiali, killen som jobbar där är från Italien och är inne på sin tredje säsong här.. hans sista fick jag veta!
Vilka hemska arbetspass de har, han börjar 09.00 och slutar 21.00..han har visserligen ett uppehåll på 2 timmar, men ändå!

Han berättade att han aldrig varit ner till södra delen av Amorgos... har inte funnits tid för det, de har ju inga lediga dagar.
Jag tyckte lite synd om honom... jag tog iaf och drog ner mot Chora först där jag stannade och inhandlade lite fika, kan vara bra att ha om jag ska ut och vandra lite.

Chora var (är)förstås lika charmigt som alltid, idag blåste det ju förstås en hel del också, men solen visade sig åtminstone.

Sen körde jag söderut mot Kalotaritissa så långt söderut man kan komma (här har jag ju varit en gång förut i maj) men alltid trevligt att återkomma.

Stannade till uppe på vägen för att kolla om det gamla vraket låg kvar därnere och det gjorde det förstås (tänkte inte knata ner dit igen)...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14883
(ursäkta den felvända bilden, ni får vrida på huvudet).. :D

Sen körde jag vidare tills vägen tar slut... ja till och med där Amorgos södra del tar slut... mysig med alla små fiskebåtar som ligger här och en helt ok sandstrand.
Här var helt öde förstås, inte en människa... bara några katter och en hel drös getter som alltid finns överallt på Amorgos.

Därefter körde jag tillbaka mot Arkesini hade tänkt äta lunch där men var inte så hungrig så jag drog vidare mot Vroutsi som jag kände för att strosa omkring lite i...parkerade bilen något innan byn...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14878

En mysig liten by... en sovande såg knappt en människa.. kom fram till skylten som visar vägen till Panagia Arkesini dit ville jag gå... så vackert.. först kommer jag fram till denna fina
Kyrkan som jag tror heter Aghios Ioannis(ni får rätta mig om jag har fel)...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14882

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14880

Och detta är väl Panagia Arkesini nere på klippan...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14879

Så otroligt vackert belägen... MEN.. nu var det så att det blåste stormvind så det kändes inte bra att gå dit ner... jag stannade och fikade istället vid Aghios Ioannis..det var så rogivande att sitta där.. alldeles tyst..efter en stund kom en åsnegubbe med sina hundar som skällde och bröt tystnaden för en stund.

Efter detta gick jag tillbaka upp till bilen och kände mig nöjd med dessa besök, nu ville jag till Agia Anna och bada, vilka vyer när man kör på dessa vägar.. har nog aldrig kört på vägar med vackrare vyer än på Amorgos... man blir alldeles lyrisk av glädje och lycklig att få uppleva allt detta.
Det var inte särskilt mycket folk i Agia Anna, gick ner till det lilla kapellet som jag varit till flera gånger tidigare och insöp atmosfären och blickar ut över det turkosblå havet som alltid är som blåast just här.
Kände inte för att bada just här utan gick upp till parkeringen igen och gick ner till andra sidan och slängde mig i där ist...så vackert!..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14877

Havet var alldeles ljummet, men det blåste fortfarande kraftigt så det vart lite kyligt när man kom upp efter ett dopp och klockan redan passerat 16.00.
Så det blev bara ett dopp, magen börjar kurra efter mat.. så jag körde upp mot Chora igen och strosade där en stund, här är ju så mysigt!
Slog mig ner på tavernan Kathodon, nästan mitt i Chora och beställde in en greksallad..mmmmm...så gott det var!
Här var det skönt att sitta i solen, lite i lä från vinden.
En hel del fransmän i Chora som semestrar nu, annars var det väldigt lugnt och stilla.
Här satt jag länge och bara njöt, men eftersom det nu blir snabbt mörkt på kvällarna.. redan vid 19.00 så drog jag mig vidare "hemåt"mot Egiali vid 18.30...njöt av den fina utsikten på tillbakavägen..världens vackraste vägsträcka!

Väl framme i Egiali samspråkade jag med den trevliga biluthyraren en bra stund, han är riktigt
kul..hade verkligen behov av att få skratta lite.
Så blev denna tisdag en riktig bra dag och jag är helnöjd!.. :)

Idag onsdag vaknade jag upp till ett strålande solsken och knappt någon vind, kan detta vara möjligt tänkte jag.. MEN.. det var sant!
Jag packade min lilla rygga med badgrejer och drog bort mot Levrossos beach, men gick förbi den till nästa strand Psili Ammos den gillar jag bäst, en härlig känsla att vara helt för sig själv, här stannade jag hela dagen och har nog aldrig badat då mycket som idag.. havet är alldeles ljuvligt, faktiskt skönare att vara i havet än uppe på land.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=14876

Visst är det vackert här?

Scopelitis kom in i hamn vid 19.20 och det var ett fåtal personer som klev iland.. så än är det inte heldött här.. flabb_flab

MEN.. jag är den enda gästen på mitt hotell, som jag förstår så kommer det inte fler,Theodoros hade tänkt att stänga hotellet den 5/10 men han har lovat mig att jag kan få bo kvar här till den 15/10, så gulligt av honom!.. :D

Hoppas att morgondagen blir en lika fin dag som idag!

inkfish
2014-10-01, 21:05
Du är verkligen bra på att göra något av dina dagar! Jätteroligt att läsa. Baden vid Psili Ammos låter bara underbara.

I kapellet vid Agia Anna tog jag en bild med blixt in genom den låsta dörren, och när jag tittade i kameran sedan blev jag häpen. Kapellet verkar inte användas längre, där fanns inte en enda religiös symbol. Jag tyckte det var lite sorgligt, undrar om det är Le grand bleu-turismen som förstört kapellets religiösa betydelse.

Jag kikade på min karta nu, kapellet längst ut vid utgrävningarna vid Ancient Arkesini/Kastri heter Panagia Kastriani. Tittade du något på den gamla boplatsen? Jag var inte där den här gången men som jag minns det är den fin.

Sunny12
2014-10-01, 21:15
Jag kikade på min karta nu, kapellet längst ut vid utgrävningarna vid Ancient Arkesini/Kastri heter Panagia Kastriani. Tittade du något på den gamla boplatsen? Jag var inte där den här gången men som jag minns det är den fin.

Ja, jag såg en gammal boplats, men mest bara gamla ruiner kvar av den!
Har också kollat på min karta för att hitta kyrkornas namn, det finns ju flera så det är svårt att veta exakt, men fina är de i vilket fall som helst!.. :)

inkfish
2014-10-01, 21:19
Ja, jag tänkte faktiskt den här gången på att Amo har otroligt många kyrkor! Alla öar jag varit på har haft många kyrkor men Amo har nog bannemej flest. Det känns som om var man än ställer sig så har man minst fyra kyrkor i blickfånget om man vänder sig runt.

Kalimera
2014-10-02, 16:15
MEN.. jag är den enda gästen på mitt hotell, som jag förstår så kommer det inte fler,Theodoros hade tänkt att stänga hotellet den 5/10 men han har lovat mig att jag kan få bo kvar här till den 15/10, så gulligt av honom!.. :DSå himla snällt av honom! Han är verkligen något utöver det vanliga. klapp_klap

Tack för din rapport. Kul att du äntligen fått lite bättre väder. klapp_klap

Om det inte stormar nästa gång du går till Ancient Arkesini så kommer du få uppleva många vackra vyer. Där är magiskt.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/amorgos-arkesini.jpg

Från Ancient Arkesini.

Sunny12
2014-10-03, 11:00
Torsdag 2 Oktober

En dagen efter rapport.. :D...
Igår torsdag en fin och lagom varm dag med en svag vind.. hurra!

Tog och packade min rygga med diverse, fika mm...idag vill jag ut och vandra!
Gick upp till Lagada och slog mig ner på O'Nicos taverna i den grönskande miljön som är så hänförande, finns inget mer harmoniskt och lugnt ställe att inta förfriskningar eller en bit mat.

Beställde in en frappe och en god hembakad chokladkaka..mums!!..:p
Fick sällskap av den trevliga kocken som jobbar där och som är i från Egypten, han lagar de mest godaste falafel jag ätit någon gång.
Han hade det lugnt så här på fm så vi pratade om allt mellan himmel och jord, han har jobbat här i flera år men bor annars i Aten.
Svårt med jobb under vinterperioden menade han, det blir lite knapert..får leva en hel på det han tjänar under sommarsäsongens 6 månader.

Han berättade att O'Nicos även har 20 st studios, hotellet heter Pagali.. finns nog ingen mer romantisk plats att bo på.. :p...får se när jag träffar mannen i mitt liv.. :rolleyes:..då vill jag bo här!!.. :D

Värdinnan var inte där så jag beslöt mig för att återkomma senare och be om att få se ett rum och höra om priser.

Efter en timme med trevlig samvaro tackade jag för mig och drog vidare... målet var Ag.Theologos det magiska klostret.. cirka en timmes promenad från Lagada.. bland den vackraste vandringen som finns på Amorgos.. Samma led går även till Stavros dit jag ju vandrat tidigare som bekant.. MEN.. idag var målet endast Ag.Theologos.

Välbekanta vyer hela vägen dit upp..när jag åter igen får se det fina klostret blir jag lite tårögd det är ju så vackert...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1335&pictureid=13384

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1335&pictureid=13378

Mötte ett par turister som var på väg därifrån... jag var åter igen helt ensam på denna magiska plats, helt tyst och stilla.. endast bjällror från getter kan höras.
Solen värmer skönt och jag sätter mig på klostergården och bara njuter av värmen, meditativ miljö verkligen.
Efter fika och ett par timmar här drar jag mig sakta och något motvilligt hemåt igen.. på vägen ner från klostret mötet jag en kille som vandrat till Stavros, han är från Italien och heter Gabriel.
Mycket trevlig.. han berättade att han hade avbrutit vandringen en bit före Stavros han upplevde att stigen blev så smal så han tyckte det var läskigt att gå vidare.. berättade att jag hade varit modig och tagit mig hela vägen till Stavros tidigare i år..han var imponerad!

Men han berättade att han hade mött en tjej som mer eller mindre sprang fram på stigen, han förundrades över detta mod.
Men höjdrädd är jag ju förstås sa han!

Vi slog följe hela vägen ner mot Lagada och han var så pratsjuk och jag kom på mig själv med att stundtals gapskratta..han var en riktigt kul prick!
Tyvärr ska han redan idag dra till Katapola och imorgon fara vidare till Aten och sen hem till Italien, förstår inte hur man kan åka så långt och bara stanna i 3 dagar.

Han frågade mig om vägen till Tholaria över bergen, så när vi kom fram dit så skildes vi åt och jag tog vägen ner mot Lagada igen.
Han tackade så mycket för vägbeskrivningen och det trevliga sällskapet och traskade glatt mot en för honom ny vandring mot Tholaria.

Väl framme i Lagada igen vart jag hungrig klockan hade hunnit bli 18.00 och jag styrde stegen mot O' Nicos igen... träffade värdparet till hotellet de även driver där och bad om att få kolla på ett rum.. rummen var inte så stora men det fanns kylskåp och pentry, vissa rum med havsutsikt och andra in mot trädgården och bergen.
De tar 25 euro nu i lågsäsong, bra pris! Tackade för titten och lovade att höra av mig om jag nu tänker flytta dit.
Slog mig ner vid ett bord med den underbara utsikten ner mot Egiali och det kändes som jag nu var i paradiset.. beställde in ett litet krus vitt och falafel såklart.. som smakade gudomligt efter denna underbara vandringsdag.
En del andra gäster anslöt mest fransmän, fick höra att en del av dem har egna ägda hus i Lagada..de älskar verkligen denna plats fransmännen.

Det började bli mörkt när klockan närmade sig 19.00..beslöt mig för att bryta upp och vandra ner mot Egiali igen.. när jag fortfarande kan se något på stigen neröver.

Innan jag gick ner tog jag denna fina solnedgångsbild från O'Nicos..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1278&pictureid=14903

På vägen ner i de smala gränderna mötte jag en äldre man med käpp..Kalispera hälsar jag och han hälsar tillbaka.. frågar vart jag är på väg i mörkret? Ner mot Egiali svarar jag!

Ett brett leende bryter ut i hans ansikte och han svarar att.. come and stay in my house to night..flabb_flab.....vilken mysgubbe!
Some other time! Svarar jag artigt! Sen gick jag och gapskrattade åt detta möte hela vägen ner till Egiali!.. flabb_flab
Vilken DAG!!

Nu var jag rätt mör när jag kom ner till Egiali igen.. slängde några ord till Theodoros i receptionen och sen tog jag mig en härlig dusch.

Resten av kvällen bokade jag flyg hem till den 22/10 med Norwegian som hade ett lågt pris då för 700 kr helt OK.
SAS har höga priser nu över 2000 för en enkel till ARN från Aten, så jag hade tur nu med Norwegian.
Detta innebär en övernattning i Pireus så jag bokade en övernattning på Pireus Dream Hotel,som ligger bra till nära hamnen.
Så nu är hemresan fixad det känns skönt!.. :)

Håll i Er nu..jag kommer att lämna Amorgos på tisdag den 7/10 och tillbringa två veckor På Naxos och bo på Pension Sofi en ö jag aldrig besökt.
Det börjar bli tradigt här nu då jag traskat runt i stort sett överallt här, finns inte så mycket mer att upptäcka..då jag ju tillbringade 6 veckor här i maj-juni.

Jag är en person som gillar utmaningar, upptäcka nya miljöer osv.
nu börjar turisterna här nästan helt att försvinna och jag mår faktiskt inte helt bra fortfarande
även om jag hittills haft en hel del fina dagar.
Men nu vill jag ut på nya äventyr... NAXOS.. ska bli så intressant att besöka.

Nu kanske det låter som jag sviker Amorgos, nejdå jag älskar Amorgos och tänker återvända hit i maj nästa år, den tiden på året jag kom att trivas bäst här.

Idag fredag vet jag inte om det kommer att hända så mycket, en kylig vind och en hel del moln breder ut sig på himmelen...brrrr...det blir väl någon liten promenad och en tavernasittning och glo på de få personerna som finns kvar här.

inkfish
2014-10-03, 11:10
Vilken ljuvlig rapport Sunny! Det låter underbart.

Din farbror med käpp där - det skulle kunna vara Michalis som jag träffade. Men han sa att han inte pratade någon engelska alls ...

Fasen att jag inte gick till Agios Theologos, det ser ju så himla fint ut. Men jag har inget emot att ha mycket kvar att upptäcka på Amorgos :)

ellada
2014-10-03, 11:14
Oj Oj du kommer att stormtrivas på Pension Sofi finns inga underbarare
människor än Panos Rena och Thodoris hälsa från Susanne och Anders
Du kommer att trivas på Naxos finns hur mycket som helst att se
Ha det bra och hoppas att solen skiner på dej/Susanneflabb_flab

Sunny12
2014-10-03, 11:20
Vilken ljuvlig rapport Sunny! Det låter underbart.

Din farbror med käpp där - det skulle kunna vara Michalis som jag träffade. Men han sa att han inte pratade någon engelska alls ...

:)

Jag det kanske var samma farbror, tänkte på det sen efter vad du hade berättat tidigare!.. :)

Sunny12
2014-10-03, 11:22
Oj Oj du kommer att stormtrivas på Pension Sofi finns inga underbarare
människor än Panos Rena och Thodoris hälsa från Susanne och Anders
Du kommer att trivas på Naxos finns hur mycket som helst att se
Ha det bra och hoppas att solen skiner på dej/Susanneflabb_flab

Tack,Susanne!
Ja, de verkar trevliga, har haft mejlkontakt med Rena verkar hur bra som helst!
Några fler varma dagar hoppas jag att det blir!

PS.Ska hälsa!

Kalimera
2014-10-03, 14:01
Välbekanta vyer hela vägen dit upp..när jag åter igen får se det fina klostret blir jag lite tårögd det är ju så vackert.Håller helt med. Vi har varit där massor med gånger och varje gång vi kommer dit blir vi lika lyckliga. Vi gillar klostret så mycket att vi till och med hade planer på att gifta oss där. Du kan läsa om det här (http://www.kalimera.se/grekland/wedding/grekisk_vigsel_6.html).

Håll i Er nu..jag kommer att lämna Amorgos på tisdag den 7/10 och tillbringa två veckor På Naxos och bo på Pension Sofi en ö jag aldrig besökt. I november år 2007 bodde vi på Pension Sofi i tre veckor. (Vi har bott där många gånger båda innan och efter.) Dessa tre veckor på Naxos i lågsäsong är den bästa tiden vi någonsin har haft i Grekland. Vet inte vad det var, men magiskt, det var det. Jag tror att du kommer gilla Pension Sofi, Rena och Thodoris är något utöver det vanliga.

Sunny12
2014-10-03, 14:11
Låter bra det Janne angående Pension Sofi, tror det kommer att bli en ny intressant upplevelse!.. :)
Jag skrev till dem att jag fått tips på hotellet från er på Kalimera de hälsade tillbaka att ni var ett trevligt par du och Camilla!.. :)

Ja, du har berättat tidigare om ert tänkta giftemål på Theologos..ja tänk vilket bröllop de hade kunnat bli där!

Men ni är väl säkert nöjda med det nu fick på Santorini!.. :)

Malina
2014-10-03, 14:43
Janne! Har du skrivit klart om bröllopet,eller är det jag som är en förvirrad tant!?

maji
2014-10-03, 14:56
En sådan underbar dag du hade med fin vandring och härliga möten med människor. Det är sådant som man bär med sig länge och kan plocka fram när livet är lite jäkligare.
Beträffande Naxos och pension Sofi så tror jag du kommer att gilla både ock. Naxos är underbart vackert med sina härliga gränder och fina natur Och du som gillar att köra bil kan utforska ön riktigt mycket.
Pension Sofi är som sagts många gånger något speciellt. Hela familjen är fantastisk! Mysigare grekfarbror än Panos vet jag ingen. Senast vi var där var i påskas och då var det fest hemma i deras trädgård för släkt och vänner, bara såå trevligt.

Theodoris och Rena

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1457&pictureid=14904

Önskar dej forsatta härliga dagar på Amorgos och härliga nya upplevelser på Naxos.

Du får givetvis gärna hälsa till familjen från Ing-Marie & Kenth om du kommer ihåg det.

//majibye_bye som åker till Rodos på söndag_B-anana

Kalimera
2014-10-03, 15:08
Då kontrar jag med den här bilden. :)

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/naxos_pension_sofi.jpg

Sunny12
2014-10-03, 15:32
Tack, Maji.. det verkar ju festligt värre..iaf när man kollar på bilderna!
Blir nog en fin vistelse!

Ska försöka komma ihåg att hälsa från er också!

Tack för trevliga bilder!

Sunny (som just nu sitter och fikar uppe i Tholaria)

inkfish
2014-10-03, 16:24
Jag måste fråga dig en märklig grej, Sunny, eftersom du rört dig mycket kring Egiali.

Har du sett människor med en speciell missbildning på foten? Istället för att peka rakt fram från benet böjer den sig i rät vinkel inåt.

Jag såg det inte den här gången, men tidigare år har jag gjort det. Och bara i Tholaria och i Egiali. I Egiali såg jag en gång en äldre man som hade båda fötterna vinklade inåt, han hoppade fram med såna där träkryckor som går ända upp i armhålan. (Janne, var ni med då? Jag undrar om det inte var den dagen då vi hade vandrat från klostret.)

Har du sett detta någon gång Sunny? Det är en missbildning som alltså verkar ha fått fäste just i Egialiområdet.

Sunny12
2014-10-03, 16:54
Jag måste fråga dig en märklig grej, Sunny, eftersom du rört dig mycket kring Egiali.

Har du sett människor med en speciell missbildning på foten? Istället för att peka rakt fram från benet böjer den sig i rät vinkel inåt.

Har du sett detta någon gång Sunny? Det är en missbildning som alltså verkar ha fått fäste just i Egialiområdet.

Inte i Egiali men uppe i Lagada en kille som har foten vriden inåt som du beskriver...märkligt!
Ser väldigt besvärligt ut när han går, han använder inte kryckor...synd om honom!

Sunnybye_bye

Leena
2014-10-03, 21:17
Har vid tidigare besök sett en man med "felställda" fötter, varje dag gick han 2 gånger ner från Potamos till Aegiali!!! Vilken prestation!! Fick oss att verkligen att skämmas då vi stönade över "lite" uppförsbacke. I år såg vi han inte.

Kalimera
2014-10-04, 14:42
Men ni är väl säkert nöjda med det nu fick på Santorini!.. Ja, bättre än så kunde det inte ha blivit, inte ens på Amorgos.

Janne! Har du skrivit klart om bröllopet,eller är det jag som är en förvirrad tant!?Tyvärr har jag inte det. Jag har lovat flera gånger men inte kommit till skott. Håller nu på med "nya" Kalimera, och är när jag är klar med det kanske jag tar tag i bröllopet. Finns mycket kul att berätta.

Janne, var ni med då? Jag undrar om det inte var den dagen då vi hade vandrat från klostret.Har faktiskt inget minne av det. Hade bara den där kalla belöningsölen i skallen antar jag. :o

Sunny12
2014-10-04, 16:32
Lördag 4 Oktober

En kylslagen och blåsig morgon att vakna upp till.. kan inte minnas att jag någon gång tidigare i Grekland känt att jag vill dra den varma filten i sängen över huvudet och somna om igen!
Kommit till insikt om att så här sent på året ska jag aldrig mer åka till Amorgos, är glad för att jag gjort de flesta finaste vandringarna i maj-juni, nu blir jag inte direkt inspirerad att gå några längre vandringar.
Den vandringen som jag har kvar och vill gå, är den mellan klostret Chosoviotissa och Egiali över bergen, men den sparar jag till nästa vår om jag ska hit igen.

Vädret är alldeles för opålitligt nu för att jag ska våga mig på en så lång vandring ensam, till våren blir bättre.

När jag tillslut segade mig upp ur sängen denna fm och hade intagit en lång frukost inomhus,att sitta ute är otänkbart då vinden är kylig.

T.o.m att ha balkongdörren öppen känns kyligt!!

Tog ändå en promenix upp till Lagada och sen gick jag en annan stig ner som jag inte visste fanns, tillslut kommer man ner på bilvägen och passerar bensinstationen i byn Egiali.
Så det vart lite kul som omväxling!

Slog mig sen ner på en av strandtavernorna, där blåste det friskt, endast ett par gäster och jag på hela tavernan.

Beställde in en vegetarisk pasta och en öl, smakade väldigt bra!
Jag har just nu fått dille på att äta pasta, vet ej varför... äter det inte så ofta hemma, kanske därför!
Ordentligt mätt blir man iaf, sen blev jag bjuden på 2 raki..de tyckte jag kunde behöva det i kylan... det är ju sant.. det värmde gott..supertrevliga de som driver tavernan, även här kom kocken och satte sig vid mitt bord och vi hade en trevlig pratstund!.. :)

Hoppas morgondagen blir varmare... MEN.. just nu längtar jag bara till Naxos.. :D..

Tror jag tar och kryper ner under filten och läser min bok!

Kalispera!

Sunny (direkt från Egiali).. bye_bye

Lissi
2014-10-04, 16:56
Här i Paleochora är det 18 grader och väldigt mulet....det ser ut som om det kan bli regn. Jag är så glad att bo i gränderna och inte vid havet. Då hade jag inte kunnat sitta ute i hotellets trevliga loggia och druckit kaffe som jag precis gjort. Jag är också glad att jag inte ska själv till Tinos i november. Blåsten där om man har otur kan jag vara utan. Blåsten vi haft på Kreta räcker. Nej i november ska man vara i Aten!!! Sunny, du har haft såna fantastiska vecckor i våras på Amorgos, så det är ju alldeles självklart att 2 veckor nu räcker! Nu har du både fått se ön öppna och stänga en säsong. Fantastiskt ! Naxos stänger inte på samma sätt och där är mer folk!
Ha nu fina sista dagar på A även om det blir med bok på taverna. Kram!

Marja
2014-10-04, 17:04
Klokt av dig att ändra dina planer och välja Naxos i detta läget.
Klart du älskar Amorgos ändå. :) Men din nya erfarenhet kan ha ett annat värde längre fram. Våren är nog din grej Sunny = Du är ju solen! :D

Det är ruggigt i Grekland när kylan kommer och med de hårda vindarna och regnet. Minns de vintrar jag bott i Grekland när jag var yngre och frusit som en hund. Känner igen mig när du beskriver att ligga kvar under täcket.

Hoppas du får en fortsatt bra tid!

//Marja

Sunny12
2014-10-04, 17:06
Sunny, du har haft såna fantastiska vecckor i våras på Amorgos, så det är ju alldeles självklart att 2 veckor nu räcker! Nu har du både fått se ön öppna och stänga en säsong. Fantastiskt ! Naxos stänger inte på samma sätt och där är mer folk!
Ha nu fina sista dagar på A även om det blir med bok på taverna. Kram!

Tack, Lissi.. det är så sant som du säger..2 veckor räcker här denna gång, ja det är fantastiskt att få uppleva Amorgos när allt ska startas upp och som nu snart stängas.

Första gången faktiskt som jag fått uppleva det på någon ö i Grekland!
Ja, det blir nog finfint på Naxos sen, med den fantastiska värdfamiljen kan det ju inte bli fel och de ger mig säkert många nyttiga tips!

Sunnybye_bye

Sunny12
2014-10-04, 17:14
Klokt av dig att ändra dina planer och välja Naxos i detta läget.
Klart du älskar Amorgos ändå. :) Men din nya erfarenhet kan ha ett annat värde längre fram. Våren är nog din grej Sunny = Du är ju solen! :D

Hoppas du får en fortsatt bra tid!

//Marja

Ja, våren är nog min tid här på Amorgos, men jag minns när jag var till Tinos förra året vid denna tiden och det var riktigt varmt, nästan som mitt i sommaren, klart vädret är varierande från år till år.

Sunny12
2014-10-04, 17:24
Nu är Scopelitis på väg in i hamnen.. ska bli intressant att se om någon kliver av!!.. Ang_elx

Tro det eller ej.. men det var ett tiotal personer som klev iland... MEN.. OJ..vad hon gungade "flytetyget"(jag kör en Arne).. :D..Skopan.. skulle inte velat vara på den båten nu!

Sunny(som tycker det känns tryggt att fara med BLUE STAR på tisdag)

Sunny12
2014-10-04, 17:51
På den här tavernan på strandpromenaden var jag och käkade sen lunch idag(namnet la jag inte på minnet).. men mysigt var det där!!... :)...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1278&pictureid=14913

Ylvan
2014-10-04, 18:55
Hej Sunny :)

Nu har jag läst ikapp. Jag glömmer ju alltid bort att för att få se dina bilder måste jag använda Crome samt logga in ( det mysteriet fortsätter :confused:)
Så jag har inte haft tålamod att börja om tidigare.

Men som alltid är det kul att få följa dig på din resa. Det verkar som du haft några riktiga kanondagar och några sämre dagar. Men så bra att du ändrar planerna och åker till Naxos några veckor istället för att stanna kvar! Så kan du se fram emot Amorgos till våren istället :)

Och så får vi vara med på ett hörn när du upptäcker Naxos, det ser jag framemot jättemycket! Ha det nu så jättebra och hoppas att de sista dagarna på Amorgos blir riktigt bra!

Ylva

Sunny12
2014-10-04, 19:26
Och så får vi vara med på ett hörn när du upptäcker Naxos, det ser jag framemot jättemycket! Ha det nu så jättebra och hoppas att de sista dagarna på Amorgos blir riktigt bra!

Ylva

Tack, Ylva det ska bli riktigt spännande att få upptäcka Naxos... ser fram emot det nu!!.. :)

Masse
2014-10-04, 20:57
Många trådar här på Kalimera har en benägenhet att fråga om vädret i Grekland. Klart att det liksom i Sverige är skillnad på nord och syd. Men jag känner ändå att oavsett vissa "turskott" så är det så att vädret blir betydligt mycket darrigare och svalare när vi kommer in i oktober. Om det har både "Sunny12", "Arne" och "Lissi" vittnat. Blåst, regn och öde tavernor är inget för mig. Att sedan göra en storstadsresa i Aten eller liknande är en helt annan grej.

Från att ha varit "mycket solpressare" till att nu vara "ganska mycket solpressare" så är min övertygelse att september-vädret är det som torde passa de flesta för Greklandsvistelse. För mig är det den optimala månaden i Grekland.

Kör på med Naxos Sunny. Det kommer att bli en helt annan grej. Ingen lappsjuka där inte. Ha en fortsatt go tur!

:) Masse

inkfish
2014-10-04, 21:11
Inte i Egiali men uppe i Lagada en kille som har foten vriden inåt som du beskriver...märkligt!
Ser väldigt besvärligt ut när han går, han använder inte kryckor...synd om honom!

Sunnybye_bye

Har vid tidigare besök sett en man med "felställda" fötter, varje dag gick han 2 gånger ner från Potamos till Aegiali!!! Vilken prestation!! Fick oss att verkligen att skämmas då vi stönade över "lite" uppförsbacke. I år såg vi han inte.

Då har ni alltså också sett dem. Det verkar ju som de som bor i Egiali-området oftast har bildat familj i sitt eget område, eftersom en speciell missbildning tycks ha fått fäste där.

Har faktiskt inget minne av det. Hade bara den där kalla belöningsölen i skallen antar jag. :o

Men då var det kanske inte den gången. :) Jag kan ha sett honom där vid något annat tillfälle.

Sunny12
2014-10-04, 21:15
Kör på med Naxos Sunny. Det kommer att bli en helt annan grej. Ingen lappsjuka där inte. Ha en fortsatt go tur!

:) Masse

Lappsjuka...ja.. det är nog den "sjukdomen" jag lider av just nu.. flabb_flab..

Naxos kommer att bli så bra!!.. :)

Kalimera
2014-10-05, 16:48
Nu är Scopelitis på väg in i hamnen.. ska bli intressant att se om någon kliver av!!.. Hur många var det?

Sunny12
2014-10-05, 18:35
Hur många var det?

Jag skrev det i samma inlägg.. ett tiotal var det!.. :)

Kalimera
2014-10-05, 19:02
Jag skrev det i samma inlägg.. ett tiotal var det!.. :)Missade det. :)

Sunny12
2014-10-05, 19:57
Söndag 5 oktober

Idag en strålande dag att vakna upp till för omväxlings skull.. :D..svag vind och strålande solsken!

Skuttade ur sängen och fixade frukost och efter att ha avnjutit denna packade jag min rygga och bestämde mig för gå halvvägs mot Chora över bergen.

Startade från Egiali och gick upp genom byn Potamos i början av byn stog denna ståtliga åsna och spanade på mig.. inga bundna ben..hurra..klapp_klap...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1461&pictureid=14922

Efter detta möte och en smekning på åsnans mule traskade jag vidare uppåt i den backiga byn Potamos med alla trappstegen...

Vilka vyer när man börjat komma upp på lite högre höjder...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1461&pictureid=14923

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1461&pictureid=14925

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1461&pictureid=14926

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1461&pictureid=14924

Att starta denna vandringen mellan Egiali -klostret Chosoviotissa eller till Chora från Potamos är inte att rekommendera.. det tar musten ur en att starta så brant vilket det är hela vägen upp till Potamos och innan man kommer längst upp på vandringsleden.

Men envis som jag är så skulle jag ändå gå från denne ende..jag skulle ju ändå bara gå halvvägs.. :rolleyes:..

Men i vilket fall som helst så njöt jag oerhört av denna vandring so far...när det blev lite mer plant att gå och ibland lite nerför var det härligt!

Senare kom jag fram till ett litet hus där getterna höll till och blev utfodrade som jag förstod.
De var riktigt tama, en get kom nyfiket fram till mig för att hälsa och nosa lite på mig.. kanske den tänkte att jag kom med mat!
Jag kliar den under hakan och smekte den på pannan... den njöt som om den vore en hund eller katt.. jag vart förvånad jag har tidigare upplevt att de snarare är väldigt skygga.

Tog en fin bild på en getmamma med sin baby så fina.. dessa också helt orädda...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1461&pictureid=14927

Håll i Er nu..:D..plötsligt vart jag väldigt överraskad av att det här så långt uppe i bergen sprang en flock stora grisar, jag vart livrädd när en stor galt kom rakt emot mig och JA han var skitstor säkert över en meter hög, tjock, brun och ful!

Jag började tjoa och vifta åt den så den inte skulle komma närmare, som tur var så drog den åt ett annat håll.
Avskyr grisar.. de luktar så illa!

Sen avlägsnade jag mig snabbt från denna plats.. hann inte ta något foto då jag dessutom inte alls var fokuserad på att ta någon bild på detta odjur.

Fortsatta sen den vackra vandringen med de tjusiga vyerna och tystnaden alldeles underbart!

Efter ett par timmar kom jag fram till det fina kapellet i Asfondilites (här kan jag tänka mig att jag nu var halvvägs till slutmålet Chosoviotissa det mäktiga klostret på den höga klippväggen.)

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1461&pictureid=14928

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1461&pictureid=14929

Det här lilla kapellet (kyrkan)var också väldigt vacker och vilken härlig miljö runt omkring.

Strax efter kapellet kommer jag fram till detta hus...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1461&pictureid=14930

Där det bor en man mitt ute i ödemarken och här driver han även ett café under säsongen, nu var det stängt tyvärr!

Eftersom jag hade glömt att ta reda på när sista bussen går från Chora till Egiali vågade jag inte fortsätta längre då klockan redan nu var 13.30 och jag hade halva vägen kvar att gå minst... så jag tog det säkra före det osäkra... att ta en taxi skulle bli alldeles för dyrt om jag nu skulle missa bussen.
Så bättre planering nästa gång då ska jag gå hela vägen fast från andra hållet som jag tror är enklare och inte så brant i början.

Vände om igen och knatade tillbaka men stannade och fikade en stund och bara njöt av den stilla miljön.
På återvägen gick jag och hoppades på att de galna grisarna inte skulle vara där... jag hade tur de syntes inte till.. bara de gulliga getterna.

Solen värmer riktigt skönt idag och efter 5 timmar uppe i bergen satt det gott med en kall öl och en bit mat när jag trött i benen återvände ner till Egiali igen.

Imorgon sista dagen i paradiset Amorgos.. MEN.. sen väntar ju ett annat paradis NAXOS..
Känns skönt att inte behöva åka hem till Sverige och ALLA måsten riktigt än iaf.

Lissi
2014-10-05, 21:36
Himmel..finns det någon plätt på ön du INTE sett??:D.
Tack för att du delar med dig!
Lissi

Sunny12
2014-10-05, 21:50
Himmel..finns det någon plätt på ön du INTE sett??:D.
Tack för att du delar med dig!
Lissi

flabb_flab..Nej, snart finns det nog inte det!.. :D

Alala
2014-10-06, 09:38
Tack för fin rapportering och bilder från Amorgos. Nu kan du ön ännu bättre, vädret så här års kan ju vara lite ostadigt och det känns inte alltid så bra. Men, då kan du glädjas ännu mera när det kommer en fin och solig dag!

Naxos är säkert ett bra val. En fin ö med mycket att upptäcka. Ha det bra!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2014-10-06, 10:16
Så bättre planering nästa gång då ska jag gå hela vägen fast från andra hållet som jag tror är enklare och inte så brant i början.
Det är enklare att gå från andra hållet. Från klostret är det ganska brant till en början, men inte på långa vägar som stigen via Potamos. Det är en fröjd att komma fram till Potamos, se Egiali där nere, och gå ner i stället för upp.

Vilken tur att du slapp grisen på vägen tillbaka. :)

kari
2014-10-06, 11:12
Ja, våren är nog min tid här på Amorgos, men jag minns när jag var till Tinos förra året vid denna tiden och det var riktigt varmt, nästan som mitt i sommaren, klart vädret är varierande från år till år.

Det må ha vært spesielt kjølig vær i år mange steder, kombinert med mye vind, ingen g o d kombinasjon :mad:
Vi har vært på div øyer, og på Peloponnese, mange ganger, både den tiden du har vært på Amorgos nå, og mye senere i oktober og hatt "sommervær".

Amorgos ligger vel litt "utsatt"? Så det jeg er enda mer forundret over er det kjølige været som har vært på Kreta:confused:

I november i fjor, i Paleochora, spiste vi frokost inne kun et par ganger i løpet av måneden, dvs vi satt inne med bordet helt inntil åpen verandadør. I november velger jeg alltid å ha morgensol :)
Om vi spiste inne året før, da vi tilbrakte november i Gamlebyen på Rhodos, husker jeg ikke, men jeg tror ikke det. Det var noen dager det var litt for "luftig" oppe på terrassen ( Kristinas Rum), da satt vi inntil veggen ved rommet vårt nede i gården. Det er spesielt lunt ( - og koselig) inne i den gården:)
Jeg er spent på årets november, tør nesten ikke t r o at den kan bli like varm og fin.... - men å h å p e er jo lov :D

Jeg ønsker deg v a r m e og s o l r i k e dager på Naxos, Sunny :)

Sunny12
2014-10-06, 17:59
Det är enklare att gå från andra hållet. Från klostret är det ganska brant till en början, men inte på långa vägar som stigen via Potamos. Det är en fröjd att komma fram till Potamos, se Egiali där nere, och gå ner i stället för upp.
)

Ska gå från RÄTT håll nästa gång!.. :)
Ser fram emot att göra den vandringen till våren!

Sunny12
2014-10-06, 18:02
Tack för fin rapportering och bilder från Amorgos.

Naxos är säkert ett bra val. En fin ö med mycket att upptäcka. Ha det bra!

/ Anne bye_bye

Tack!.. :)

Jeg ønsker deg v a r m e og s o l r i k e dager på Naxos, Sunny :)

Tack, det kommer säkert att bli toppen!!.. :D

Sunny12
2014-10-06, 18:09
Måndag 6 Oktober

IDAG..min sista dag och då visade sig Amorgos från sin bästa sida!.. :)
SOLIGT och varmt som en sommardag i juli.

Ett bra avslut här och bad hela dagen på den fina stranden Psili Ammos.. en sen lunch på strandtavernan och nu fullt upp med att packa ihop allt i resväskan.

Vad jag hatar att packa.. tur jag bara ska till grannön då är det inte så noga för jag ska ju snart packa upp igen!.. :rolleyes:

Jag hör väl av mig från Naxos sen...

Sunny(sista natten i Egiali).. bye_bye

Kalimera
2014-10-06, 18:45
Jag hör väl av mig från Naxos sen... Det får vi hoppas. :)

Naxos är en helt annan typ av ö än Amorgos, framförallt är Naxos mycket mer exploaterat och där är bra många fler turister. Men det kanske bara är en fördel nu när Amorgos börjat kännas lite ödsligt. Det finns fler vandringar att göra på Naxos, dock är de inte lika lättillgängliga som på Amorgos. Naxos högsta berg är högre än högsta berget på Amorgos, det heter Mount Zeus och är 1001 meter högt. Det går att vandra dit. Det finns ett kloster ovanför Chora som heter "Monastery of Agios Ioannis Chryssostomos". Dit kan du gå från Pension Sofi. Mycket vacker utsikt därifrån.

Du bör hyra en bil och upptäcka landsbygden. Finns mycket att se där.

Sunny12
2014-10-06, 18:50
Det får vi hoppas. :)

Naxos är en helt annan typ av ö än Amorgos, framförallt är Naxos mycket mer exploaterat och där är bra många fler turister. Men det kanske bara är en fördel nu när Amorgos börjat kännas lite ödsligt. Det finns fler vandringar att göra på Naxos, dock är de inte lika lättillgängliga som på Amorgos. Naxos högsta berg är högre än högsta berget på Amorgos, det heter Mount Zeus och är 1001 meter högt. Det går att vandra dit. Det finns ett kloster ovanför Chora som heter "Monastery of Agios Ioannis Chryssostomos". Dit kan du gå från Pension Sofi. Mycket vacker utsikt därifrån.

Du bör hyra en bil och upptäcka landsbygden. Finns mycket att se där.

Tack för nyttiga tips Janne, jag kan nog behöva lite mer folk omkring mig nu.. så det blir bra det med fler turister... :D

Sunny(som just nu blev väldigt glad över en present från Theodoros en stor flaska raki som avskedspresent..så gulligt av honom!.. :p)

Kalimera
2014-10-06, 19:16
Tack för nyttiga tips JanneDu kommer garanerat få många tips av Rena och Thodoris. Det sitter kartor och bilder på väggarna i receptionen, och det finns böcker om ön där också.

som just nu blev väldigt glad över en present från Theodoros en stor flaska raki som avskedspresent..så gulligt av honom!.Det är en fin människa. ;) Hälsa honom.

Kalimera
2014-10-06, 19:24
Klostret ser ut så här från håll.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/naxos-chryssostomos.jpg

Det är den vita byggnaden i bergen. Du kommer att bo bakom Kastro, som är den gamla stadsdelen som syns till höger i bild.

Sunny12
2014-10-06, 19:25
Det är en fin människa. ;) Hälsa honom.

Ska hälsa, har faktiskt glömt sen sist du bad mig hälsa till honom.. :o..

Sunny12
2014-10-06, 19:26
Klostret ser ut så här från håll.

Det är den vita byggnaden i bergen. Du kommer att bo bakom Kastro, som är den gamla stadsdelen som syns till höger i bild.

Så mysigt det verkar!.. :)

yannis
2014-10-07, 05:47
Håller med Janne, du bör hyra bil där vid tillfälle.
Vi åkte bil med Vaggelis över till östra Naxos en dag och fick se landsbygden och dom fina bergen.
Den resan kommer vi aldrig att glömma (liksom den vi gjorde med dig upp till Langada).
Birgitta.

inkfish
2014-10-07, 07:59
De där grisarna du såg - jag träffade ett amerikanskt par i klostret, de hade just gjort vandringen från Egialihållet och berättade något chockade att de mött vildsvin! Men då var det alltså vanliga grisar? Hihi. :D

Sunny12
2014-10-07, 08:36
De där grisarna du såg - jag träffade ett amerikanskt par i klostret, de hade just gjort vandringen från Egialihållet och berättade något chockade att de mött vildsvin! Men då var det alltså vanliga grisar? Hihi. :D

Ja, vid första anblicken såg det ut som vildsvin, men jag uppfattade det som att det var vanliga grisar.. :D..

inkfish
2014-10-07, 08:45
Ja, det var det ju säkert :D

Jag minns inte att det var grisar just där men på andra håll på Amorgos har jag sett dem, i utkanten av Arkesini t ex.