handdator

Visa fullständig version : Hälsning från Tilos.

sjöborren
2014-09-18, 09:00
Sänder en hälsning från ett soligt, men idag blåsigt Tilos. Resan hit blev inte riktigt som vi tänkt oss. "Sea Star is broken" fick vi till svar då vi kom till hamnen för att köpa biljetter och lämna väskorna. Men en vän från Kalimera, - nu boende på Rhodos - uppfattade dilemmat och erbjöd oss husrum. Änglar finns! Ang_elx Så det blev Diagora som dagen efter tog oss hit.

Samma dag vi kom ner till Tilos, även dagen efter, kom det fler båtflyktingar till ön.

I går kväll hade vi Kalimera-träff på Omonia. Trots att vi inte var fler än fem personer - min man kurerade förkylningen hemma - hade vi mycket trevligt. Åt god meze och drack gott vin - Retsina. ;) Fantastiskt att människor som aldrig tidigare träffats, kan ha så roligt tillsammans.

Sjöborren.

Bea
2014-09-18, 09:37
Härligt att vara på plats. Men jag blev orolig över Sea Star... Den är ju vi beroende av också på söndag. Vet du om den blivit lagad ännu?

Bea

Lissi
2014-09-18, 10:15
Det är synd att Tilos Star är så gammal och trots reparationer inte håller....
Nu vågar man knappt boka om man inte garderar sig för övernattning på Rhodos...vilket kan vara fint i o f s :D
Hoppas det löser sig!

Lissi i bilen till flyget om en timme

Sunny12
2014-09-18, 10:56
Kul att höra att Ni hade en trevlig Kalimera-träff!!.. :)

Tråkiga nyheter om Sea Star dock, tur att de löste sig med övernattning för Er, ha en fortsatt trevlig semester på fina TILOS.

Sunnybye_bye

Kalimera
2014-09-18, 14:22
Resan hit blev inte riktigt som vi tänkt oss. "Sea Star is broken" fick vi till svar då vi kom till hamnen för att köpa biljetter och lämna väskorna. Är den på verkstad, eller ligger den i hamn?

Samma dag vi kom ner till Tilos, även dagen efter, kom det fler båtflyktingar till ön. Så tragiskt. :mad:

Fantastiskt att människor som aldrig tidigare träffats, kan ha så roligt tillsammans.Ja, visst är det fantastiskt! klapp_klap

sjöborren
2014-09-18, 14:57
Sea Star är nu borttagen från turlistan ... Tyvärr! Ligger troligen kvar på Rhodos.

Bea
2014-09-18, 15:20
Oh no! Vad ska nu hända med vår resa... :eek:
Dags att planera om!

elisabethk
2014-09-18, 16:24
Åker ni charter fixar de ju biljetter till annan båt även om det kanske blir övernattning på Rhodos, men den fixar de ju också.

Trist med Sea star

ElisabethK

Bea
2014-09-18, 16:56
Vi har bara flygstolar, så ingen hjälp från charterbolag. På färjans hemsida har de ingen info om att båten repareras, senaste nyheten kom 16 sept och handlade om turlistan resten av sept... Vad ska man tro? 16 sept var ju i förrgår.

Den ligger på gtp också. Hmm

Annki
2014-09-18, 18:04
Vi har bara flygstolar, så ingen hjälp från charterbolag. På färjans hemsida har de ingen info om att båten repareras, senaste nyheten kom 16 sept och handlade om turlistan resten av sept... Vad ska man tro? 16 sept var ju i förrgår. Den ligger på gtp också. Hmm
Ta kontakt med charterbolagets reseguider på flygplatsen och hör med dem vad som gäller för deras resenärer som ska till Tilos. Har de satt in en ersättningsbåt brukar det gå bra att köpa en biljett och följa med den, även om man bara har flygstol. Vid liknande tillfällen tidigare har de ibland använt sig av en båt som gått från Kamiros Skala, och då får ni antagligen ta er dit på egen hand, då det däremot inte brukar vara möjligt att få följa med i transferbussen.
Annars går Blue Star Diagoras på måndagar 16.00 från Rhodos stad. Oroa er inte, det kommer säkert att lösa sig och Tilos väntar på er!

Ann-Kristin bye_bye

Bea
2014-09-18, 19:58
Yes! Det löser sig nog!

Tack Annki!

Masse
2014-09-18, 22:16
Härligt att ni hade en trevlig Kalimeraträff! Låter ju illavarslande på lång sikt för Tilos vad gäller Sea Star. Har för mig att det varit mackel ganska ofta senaste tiden. Värst för Tilosborna. Vi besökare får väl försöka matcha flightval efter Diagoras så gott det går. Önskar fortsatt många sköna Tilosdagar och hälsa maken att vi önskar honom snart tillfrisknande.

:) Masse och B

sjöborren
2014-09-19, 08:13
Bea! Vi åkte med Diagoras hit i måndags.- Min favoritbåt om jag får välja. Stor och trygg! Och med mycket trevlig besättning. Välkomna hit!

Masse! Nu får du önska mig detsamma. :eek: Bacillerna trivs även dom här nere. ;)

Bluesea
2014-09-19, 08:27
Enligt Stefanakis på Tilos går DODEKANISOS EXPRESSpå tisdag och torsdag - (till/från Rhodos) i alla fall denna veckan. Håll koll, för de lägger ut tabellen veckovis.

Annki
2014-09-19, 10:12
Enligt Stefanakis på Tilos går DODEKANISOS EXPRESSpå tisdag och torsdag - (till/från Rhodos) i alla fall denna veckan. Håll koll, för de lägger ut tabellen veckovis.
Men Bea kommer till Rhodos på söndagen, och då är ju Diagoras ett bättre val eftersom den går redan på måndag. Den är dessutom mycket bekvämare och kostar bara hälften så mycket i biljettpris.

Ann-Kristin bye_bye

Gita
2014-09-20, 09:03
Hur lång tid tar det med Diagoras från Rhodos till Tilos?

Annki
2014-09-20, 09:24
Hur lång tid tar det med Diagoras från Rhodos till Tilos?Den tar 2 timmar och en kvart om den går direkt, vilket den brukar göra på måndagar. Går den via Symi tar den ytterligare 40 minuter.

Gita
2014-09-20, 09:27
OK, bra! Och från Tilos till Rhodos, vilka dagar går den och hur lång tid brukar det ta?

Annki
2014-09-20, 09:56
OK, bra! Och från Tilos till Rhodos, vilka dagar går den och hur lång tid brukar det ta?
Här hittar du aktuella förbindelser Tilos - Rhodos. Turerna ändras efter säsong, men listan uppdateras varje vecka.
http://www.tilos-travel.com/tilos_ferry_schedules.php

Masse
2014-09-20, 12:22
Masse! Nu får du önska mig detsamma. :eek: Bacillerna trivs även dom här nere. ;)

Så synd! Självklart önskar jag dig detsamma! Hoppas det blir kortvarigt. Mycket tzatsiki och ouzo kanske hjälper.

:) Masse

Titti
2014-09-20, 14:24
Ett sent TACK även från mig för den trevliga kalimeraträffen i onsdags! Så roligt att träffa lika grektokiga personer som en själv. God mat och dryck blev det också.

Nu har vi hunnit med några vandringar under veckan. Idag gick vi upp till Achladia. Verkligen en vacker och fascinerande tur! Är det någon som vet mer om området där uppe på platån? Det ser ut att ha varit en rätt stor bosättning där en gång i tidernas begynnelse. Eller kan det rätt och slätt ha varit inhägnader för boskap bara? Fantasin sätts verkligen igång. Vi såg också betydligt fler fåglar där än på andra ställen på ön. Jag har varken fågelbok eller kikare med, men tyckte mig bl.a. se gulärlor.

I morgon blir det bussen till klostret.

sjöborren
2014-09-20, 21:04
Titti! Hör av dig; vi har både kikare och fågelbok.

Kalimera
2014-09-21, 17:31
Idag gick vi upp till Achladia. Verkligen en vacker och fascinerande tur!Var ligger det?

sjöborren
2014-09-22, 07:27
Janne! Achladia ligger öster om Livadia, enligt boken Exploring Tilos (Walkers guide to the island. (Walk 3).

Titti! Det var troligen en gulärla eftersom den är en stannfågel på ön.

Titti
2014-09-22, 08:50
Janne, vi gick vägen från Livadia mot Gera. Achladia passerar man då. Det är en rätt stor platå med stengärdesgårdar på båda sidor om vägen nästan som i Småland. Några ihoprasade hus finns också. Plus träd och buskar och visst fågelliv. Allt detta högt över havet.

Annki
2014-09-22, 09:39
Nu har vi hunnit med några vandringar under veckan. Idag gick vi upp till Achladia. Verkligen en vacker och fascinerande tur! Är det någon som vet mer om området där uppe på platån? Det ser ut att ha varit en rätt stor bosättning där en gång i tidernas begynnelse. Eller kan det rätt och slätt ha varit inhägnader för boskap bara?
Jag antar att du menar stället alldeles efter den lilla bron vid ravinen där man svänger av åt vänster mot Gera? Jag tror att det varit en sommarbosättning precis som Gera var för dem som bodde i Micro Chorio. Taken på husen är lägre och där finns även en s.k. aloni, en rund plats där man tröskade säden.

Synd att du åker samma dag jag kommer Titti, men jag hoppas vi får möjlighet att träffas en annan gång. Önskar dig fortsatt härliga dagar!

Ann-Kristin bye_bye

Kalimera
2014-09-22, 17:59
Janne! Achladia ligger öster om Livadia

Janne, vi gick vägen från Livadia mot Gera. Achladia passerar man då. Det är en rätt stor platå med stengärdesgårdar på båda sidor om vägen nästan som i Småland. Några ihoprasade hus finns också. Plus träd och buskar och visst fågelliv. Allt detta högt över havet.

Nu vet jag exakt var Achladia ligger. Har varit där många gånger men kände inte till att platsen hade ett namn. Nu vet jag. :)

inkfish
2014-09-23, 09:56
Jag antar att du menar stället alldeles efter den lilla bron vid ravinen där man svänger av åt vänster mot Gera?

Är det alltså den plats som du och jag pratat om? För mig är den faktiskt höjdpunkten på Gera-vandringen. Där är så otroligt vackert, man kan så lätt föreställa sig hur där såg ut medan den användes.

inkfish
2014-09-23, 09:59
Är den på verkstad, eller ligger den i hamn?

Jag kollade på liveships map igår eller i förrgår, då låg hon på Rhodos.

Så tragiskt. :mad:

Jag åkte till Grekland den 30 aug, från början av juli och fram till dess hade det kommit 700 flyktingar. Och de kommer alltså fortfarande. En del personer på Tilos sliter häcken av sig för att hjälpa dem. De gör en enastående insats.

sjöborren
2014-09-25, 06:43
Åter en underbar morgon på Tilos. Medan maken gått ner till stranden - tillsammans med kameran - tänkte jag berätta för er som är här på Tilos, och
för er på väg hit: På lördag, 27/9 klockan 21.00 sjunger Norrtälje gospel här på torget i Livadia. Var tvungen läsa lappen - satt uppklistrad vid Jánnis butik - två gånger. Norrtälje gospel ... Det vill vi inte missa.

Dagen innan, serveras det klockan 17.00 afternoon thé/ biscuits här på torget. Om jag förstod den engelska kvinnan som satte upp lappen vid Kiriakos rätt, har skolan bidragit med pengar till flyktingarna. Så nu vill de med vår hjälp samla in pengar till skolan.

Självklart kommer vi dricka afternoon thé på fredag. Och lyssna på gospel på lördag. Vi ses på torget! bye_bye

sjöborren
2014-09-26, 20:45
I dag har det varit en händelserik dag här på Tilos. I morse gav jag mig ut på vandring - vilket jag av flera anledningar skulle låtit bli. På eftermiddagen drack vi afternoon the på torget - vilket under en timme inbringade närmare 500 euro till skolan.

Under den timmen kom det drygt 100 nya flyktingar ...

Ylvan
2014-09-26, 21:20
Jag hade gärna suttit på torget och haft afternoon tea :)
Ha det fortsatt härligt!

sjöborren
2014-09-27, 06:35
Tack Ylvan! I kväll ska vi åter bege oss till torget. Det ska bli roligt att få lyssna på Norrtälje gospel som ska sjunga där klockan 21.00. :D

sjöborren
2014-09-28, 13:49
Det blev ingen musik på grund av ovädret som i går vid lunchtid drog in över ön. Men i kväll sjunger de i Megáli Chório och i morgon på torget i Livadia.

Just nu har vi sol och klarblå himmel, men mycket blåsigt. Våra vänner som i morse, klockan 06.00, skulle åka med Fédon tillbaka till Rhodos, fick vänta till strax efter klockan 13.00 - och då åka med en två timmar försenad Diagoras. Så de missade planet hem till Sverige ...

Så visst kan det vara en fördel att åka charter - som de tack och lov gjorde.

Lissi
2014-09-28, 14:01
Just nu har vi sol och klarblå himmel, men mycket blåsigt. Våra vänner som i morse, klockan 06.00, skulle åka med Fédon tillbaka till Rhodos, fick vänta till strax efter klockan 13.00 - och då åka med en två timmar försenad Diagoras. Så de missade planet hem till Sverige ...

Så visst kan det vara en fördel att åka charter - som de tack och lov gjorde.

Precis. Till Tilos är det nog bäst att åka charter.

Lissi

cyrene
2014-09-28, 14:41
Har man bara en vecka på sig får man ha bra koll på väderleken och båttidtabellerna, då åker ju man när det passar bäst!

Vi kommer till Tilos i mitten av oktober och stannar några veckor.

Cyrene

Kalimera
2014-09-28, 16:19
Så visst kan det vara en fördel att åka charter - som de tack och lov gjorde.Det var då för väl det.

sjöborren
2014-09-28, 18:03
Fick ett sms, att de skulle flyga till Finland för övernattning - i morgon till Stockholm.

Titti
2014-09-29, 22:34
Nu är jag hemma i Sverige igen. Vi fick mycket riktigt åka med Blue Star Diagoras till Rhodos igår. Det gick bra och gungade inte så mycket. Vi missade vårt flyg förstås, och Apollos lösning på det blev - att sätta oss på en färja till Marmaris i Turkiet. Där blev alla vi som skulle till Skandinavien bussade till två hotell, där vi fick middag och en säng att sova i några timmar.

Upp i morse kl. 03.20 och sedan buss i ett par timmar till Dalamans flygplats. Ett par timmar till på ett Pegasusplan till ********. Därefter byte till nytt Pegasusplan som tog oss ända hem till Arlanda. Vilken pärs!

Men Tilosvistelsen var helt underbar!

sjöborren
2014-09-30, 06:31
Vilken hemresa Titti! Och våra vänner - som åkte med Vingresor - skulle få flyga till Finland för övernattning, enligt ett sms vi fick. Men vi har inte hört något mer från dem ...

Ha det gott! bye_bye

Ylvan
2014-09-30, 14:36
Och jag skall genast sluta gnälla för satt jag fick en oväntad övernattning på Rhodos förra året :eek:
Särskilt som jag tillbringade tiden med gulliga Anna som jag inte hade träffat annars :)
Ylva

marilene
2014-09-30, 15:07
Vi gjorde samma resa som Titti. Det var ganska så påfrestande. Men dessförinnan hade vi två underbara veckor tillsammans med nya vänner. Tack alla.

Marilene

Kalimera
2014-09-30, 19:35
Men Tilosvistelsen var helt underbar!

Men dessförinnan hade vi två underbara veckor tillsammans med nya vänner.

Vilken otroligt knasig hemresa ni fick. Har aldrig hört något liknande. Skönt att ni är så nöjda med Tilos i alla fall. :)

inkfish
2014-09-30, 19:46
Finland - och Turkiet. Det låter ju inte klokt!

Jag undrar om det nästan inte skulle kännas säkrare att åka på egen hand. Då får man ju själv hålla koll på hur båtarna går och gå på säkerhet i ett sånt här läge - alltså lämna Tilos på fredagen. För blåsten i söndags syntes troligen på Poseidon några dagar innan.

sjöborren
2014-09-30, 21:40
Inte nog med att vi måste åka till Rhodos redan på fredag ( hemresa söndag.) Nu har vi fått veta att flygledarna på Rhodos planerar strejka på lördag/söndag. :eek:

Masse
2014-10-01, 00:02
Inte nog med att vi måste åka till Rhodos redan på fredag ( hemresa söndag.) Nu har vi fått veta att flygledarna på Rhodos planerar strejka på lördag/söndag. :eek:

Kan ju bli knöligt. Men att få lämna Tilos på fredagen förmodar jag fanns med i planen. Hoppas det löser sig med strejken. I värsta fall får ni väl nyttja tipset om nya rutten via Marmaris för hemresan. :D För turkarna strejkar väl aldrig??

Hoppas att ni har haft och fortsatt har det fint där på Tilos. Förstår att vädret är lite svajigt så här sent på säsongen. Är det fortfarande drägligt för sådana som mig och Birgit, dvs "solpressare" som Arne säger?

Ha det fortsatt gott, och god tur med hemresan när det blir dags önskar
:) Masse

sjöborren
2014-10-01, 06:51
Hej Masse! Hade Sea Star gått hade vi kunnat åka söndag morgon. På de snart, tre veckor vi varit här, har vi haft en dag regn/några riktigt blåsiga men soliga dagar. Idag är det näst intill vindstilla och sol från klarblå himmel - riktigt sol-pressar-väder. :):cool:

Turkiet ... nej, då föredrar vi turen till Finland.

Ha det gott! bye_bye

inkfish
2014-10-01, 20:34
Sjöborren - det har kommit upp en ny tur med BS Diagoras fr o m söndag. Kl 9.10 från Tilos, framme på Rhodos 11.10. Men ni kanske har flyg mitt på dagen och då skiter det sig väl ändå ...

sjöborren
2014-10-02, 07:45
Vårt plan går 11.50, så det blir lite körigt ... Hotell på Rhodos är bokat / båtbiljetter fixade.

Men tack! Inkfish för upplysningen. bye_bye

Lissi
2014-10-02, 08:16
Ha en fin hemresa. Rhodos stad är fint denna tid på året som ni ju vet. En dag där ut och en hem är liksom vant nu. Hör till Tilosresan.

Lissi - på väg till Paleochora straxt.

turkos
2014-10-02, 09:48
Vilken resa några av Er varit tvungna att göra till/från härliga Tilos !!! Hoppas vid gud att Sea Star kommer att lagas igen !!!

Vad tragiskt med alla flyktingar!! Var på Tilos kommer de iland? Vart tar de vägen när de kommer till Tilos? Blir de inkvarterade tillfälligt eller får de åka vidare med båt genast?

inkfish
2014-10-02, 11:01
Ja Sjöborren, det låter ju onekligen lite snävt. Synd!

inkfish
2014-10-02, 11:04
Vilken resa några av Er varit tvungna att göra till/från härliga Tilos !!! Hoppas vid gud att Sea Star kommer att lagas igen !!!

Vad tragiskt med alla flyktingar!! Var på Tilos kommer de iland? Vart tar de vägen när de kommer till Tilos? Blir de inkvarterade tillfälligt eller får de åka vidare med båt genast?

De kommer med båtar som jag tror landar på lite olika ställen. Till Skafi tror jag de kommit åtminstone en gång.

De tas om hand av frivilliga krafter på Tilos. I somras inkvarterades de i skolan men när höstterminen började gick ju det inte det längre. Då fick de istället sova på gården vid klostret Panagia Politissa, där de inte hade tak över huvudet vid regnet häromdagen t ex. Det är verkligen ur hand i mun-lösningar.

De stannar några dagar och tas sedan vidare till Aten för mer formell flyktingmottagning. De på Tilos som försöker hjälpa dem sliter arslet av sig, så vitt jag förstått.

Kalimera
2014-10-02, 16:07
De på Tilos som försöker hjälpa dem sliter arslet av sig, så vitt jag förstått.Jag såg hur det slet arslet av sig för att hjälpa flyktingarna ett år då det kom över 300 flyktingar på samma gång. Öborna gjorde en beundransvärd insats. När vi lämnade Tilos den gången åkte alla flyktingar med samma färja som oss, de hade "nya" kläder på sig, många hade t-shirts där det stod olika lokala firmanamn, och det stod Tilos på flera dem. Det var mycket rörande, och sorgligt eftersom vi visste att efter Tilos skulle de troligen inte möta samma förståelse längre.

Som väl var greps några av människosmugglarna och deras båtar beslagtogs. När polisen från Rhodos hämtade dem, med dragna pistoler, kunder vi inget annat göra än att applådera.

Titti
2014-10-02, 21:57
Vad tragiskt med alla flyktingar!! Var på Tilos kommer de iland?

Det kom drygt 100 flyktingar, som kördes på lastbilsflak i fyra omgångar ner till polishuset i Livadia. Jag hörde att de kommit iland vid Eristos den här gången. Det var en dag med alldeles lugnt väder innan stormen i helgen. Vi satt och åt på taverna Trata i backen ner mot hamnen. Flyktingarna vinkade åt oss, och jag vinkade tillbaka. En man ropade "I love you" till mig. Det kändes så sorgligt och gripande.

inkfish
2014-10-03, 11:13
Det var mycket rörande, och sorgligt eftersom vi visste att efter Tilos skulle de troligen inte möta samma förståelse längre.

Precis så har jag tänkt också. Tilos blir deras första kontakt med Europa och sedan kommer resten ... De riskerar helt klart en rad kallduschar på vägen.

Kalimera
2014-10-03, 13:47
Precis så har jag tänkt också. Tilos blir deras första kontakt med Europa och sedan kommer resten ... De riskerar helt klart en rad kallduschar på vägen.Precis. Vi var på stranden när några av barnen badade för första gången i sina liv (i alla fall tolkade vi det så) och de var hur lyckliga som helst. Samma ungar mötte vi på färjan många gånger, och de såg fortfarande saliga ut. Men sen...

sjöborren
2014-10-06, 09:00
Samtidigt som Titti satt på Trata, satt vi på torget och såg flyktingarna komma. De första jublade och vinkade även till oss.

En stund senare då vi promenerade längs hamnen kom båtpolisen med fler. Det var tre äldre, en kvinna och två män. I motsats till tidigare anlända, kom de i ett skick jag inte kan (vill) beskriva. Det var en mycket stark upplevelse, och som jag aldrig kommer glömma.