Visa fullständig version : Skopan vid 6 BF
Vad ska man tro om det? Tänker inte främst på sjösjuka utan risken för inställd tur.
Jeg tror ikke at Skopan indstiller sejladsen for 6BF. Det er jo ikke andet end frisk vind (http://sv.wikipedia.org/wiki/Beauforts_skala).
Ja, jag har också kollat det där och drar samma slutsats som du. Enligt prognosen ska det blåsa 40 km/h = 6 BF = frisk vind. Det borde inte vara så farligt.
Kalimera
2014-09-13, 14:09
Skopan ställs inte in vid 6 BF. Jag vet att hon har gått när det blåst 8 BF också, och säkert ännu mer. Vad jag kan minnas har jag bara varit med om att Skopan ställts in en gång. Jag skrev om det här (http://www.kalimera.se/grekland/amorgos-vandringar.html), och här (http://www.kalimera.se/grekland/amorgos-storm.html). Men då blåste det säkert 9-10 BF.
När ska du åka? Ser ut som fint väder framöver på Poseidon (http://poseidon.hcmr.gr/weather_forecast.php?area_id=gr).
Ja, det folk varnar för med Skopan är väl mest att hon går i alla väder ;)
Jag kan åka torsdag eller fredag men när jag tittade på Poseidon senast täckte den bara t o m onsdag. Enligt en av mina väderappar ska det blåsa upp just på torsdag-fredag.
Fast just nu skulle jag helst bli inblåst fram till slutet av november :o
Förresten Janne, jag kommer faktiskt ihåg en gång som Skopan blev inställd eller i alla fall försenad. Det var när vi var här samtidigt och Skopan, till allas förvåning, låg kvar vid kaj en morgon när man kom ut.
Frampå förmiddagen hörde vi att man inte kunde hitta kapten(!). Det var då vi kom på att vi hade hört besättningen stimma inne i köket på The Corner, när vi åt där kvällen innan. De satt och kollade fotboll medan de åt (och drack ...)
Jag får alltså se till så att det inte är någon viktig fotbollsmatch kvällen innan ska jag åka flabb_flab
Hur är läget på Amorgos nu.. fick du in den rätta känslan?
Det var väl ett tag sedan du var där?
Är det fortsatt mycket turister?
Något nyfiken!!.. ;)
Sunny(som bara längtar dit..) bye_bye
Åh ... Jag blev KÄR. Igen :o Jag hade varit här 3-4 gånger innan, senaste gången var -08. Inte haft någon impuls att åka tillbaka förrän nu.
Och jag hade glömt den där magin som Amorgos har. Här är underbart! Kan inte komma tillbaka fort nog.
I fortsättningen kommer jag nog att klara mig med två öar, Amorgos och Tilos. De kompletterar varann så bra, ger mig olika slags upplevelse och jag tycker om båda.
Här är sig likt sedan -08, i Katapola är bara fler restauranger och biluthyrare. Vid Agios Pavlos finns ett flott hotell med pool (idiotiskt nog, havsvattnet kan nästan inte vara klarare än där). Och i Chora är ju tyvärr To Chyma igenbommat, det är så tragiskt med hans död.
Ja, här är mycket turister, tycker jag nog. Det är mycket folk på restaurangerna på kvällarna.
Men det känns inte FÖR mycket (utom vid Agia Anna men där är det ju alltid för trångt). Bara tillräckligt många för att man ska kunna smälta in och känna sig lite anonym, ingen tavernaägare behöver tjura för att man går förbi.
Och mixen är jätteskön. Jag hör mest franska och italienska. Inte särskilt mycket svenska, trots att jag bor på Eleni. Här brukar ju det kritiseras för att vara svenskinvaderat men åtminstone nu är det inte det. Sedan jag kom hit för två veckor sedan imorgon har jag hört mer italienska och tyska än svenska här på pensionatet.
Åh ... Jag blev KÄR. Igen :o
Och jag hade glömt den där magin som Amorgos har. Här är underbart! Kan inte komma tillbaka fort nog.
I fortsättningen kommer jag nog att klara mig med två öar, Amorgos och Tilos. De kompletterar varann så bra, ger mig olika slags upplevelse och jag tycker om båda.
Här är sig likt sedan -08, i Katapola är bara fler restauranger och biluthyrare. Vid Agios Pavlos finns ett flott hotell med pool (idiotiskt nog, havsvattnet kan nästan inte vara klarare än där). Och i Chora är ju tyvärr To Chyma igenbommat, det är så tragiskt med hans död.
.
Låter underbart! Amorgos är verkligen en magisk ö!!
Förstår inte heller idén med en pool vid Agios Pavlos...där är ju så fint att bada!
Måste kännas sorgligt för Er som kände ägaren till To Xyma.. själv fick jag ju höra om hans plötsliga död från granntavernan.. hoppas någon annan kan ta över efter honom.
Önskar dig en fortsatt fin tid på paradisön Amorgos.. snart är jag där igen!!.. bye_bye
Tack Sunny bye_bye
Jag kände inte Theo, hade bara pratat lite kort md honom om den goda maten jag ätit där, han hade ett så äkta engagemang i mat.
Engagemang verkar också ägarparet med Diosmarini ha, i efter kröken i Xilokeratidi (gamla Psaropoula för de som varit där tidigare). De har en annorlunda meny, är lite dyr men satsar en del på lokalproducerat och ekologiskt. Jag har ätit där två gånger, ena stunden fenomenalt gott, andra gången "bara" jättegott. ;)
Konkurrensen bland restaurangerna i Katapola har verkligen hårdnat. Inte minst tack vare två superbra ställen med gyros och annat grillat, Gorgona och Viktoras. Ett av mina mål är att kunna avgöra vilken av dem som är bäst innan jag åker hem ;)
Kalimera
2014-09-13, 16:44
Förresten Janne, jag kommer faktiskt ihåg en gång som Skopan blev inställd eller i alla fall försenad. Det var när vi var här samtidigt och Skopan, till allas förvåning, låg kvar vid kaj en morgon när man kom ut. Stämmer bra. Hade glömt den gången. :D
Och jag hade glömt den där magin som Amorgos har.Samma här när vi återvände 2006 efter tre års bortavaro. När vi satte fötterna på kajen var det som ett blixtnedslag. Hur, hur, hur, kunde vi hålla oss därifrån i tre år.
Måste kännas sorgligt för Er som kände ägaren till To Xyma...Kände honom inte heller, men var där ofta ofta och åt, och hade många givande samtal med honom. Han var en mycket fin människa.
Du skulle varit på Amorgos idag Sunny. Idag är det stor fest i Stavros, det är hans namnsdag idag. :)
Engagemang verkar också ägarparet med Diosmarini ha, i efter kröken i Xilokeratidi (gamla Psaropoula för de som varit där tidigare). De har en annorlunda meny, är lite dyr men satsar en del på lokalproducerat och ekologiskt.Ser verkligen fram emot att äta där! :p
:D..Ok, Janne måste tänka på det nästa år då... tänk att vara med på fest i Stavros.. vore underbart!!.. :)
Kalimera
2014-09-13, 17:43
:D..Ok, Janne måste tänka på det nästa år då... tänk att vara med på fest i Stavros.. vore underbart!!.. :)Sorry, festen är i morgon. Men du är ju ändå inte där. ;)
Sorry, festen är i morgon. Men du är ju ändå inte där. ;)
14 september ska jag memorera då!!.. ;)
Fast just nu skulle jag helst bli inblåst fram till slutet av november :o
Det är ju det som är så bra med att vara i Grekland. Man är ju på rätt ställe för alla eventualiteter!:D
När vi hade inbrott på vårt rum på Paros 1995 och både pengar och mitt pass blev stulna, så minns jag att Apolloguiden sa till mig att jag skulle ta mig från Paros till svenska ambassaden i Aten för att få nytt pass för hemresan. Vaddå?? Jag hade ju bara varit EN natt på Paros och om jag inte kom hem med mitt körkort så stannade jag GÄRNA kvar! Sommarlovet var ju långt!
SJÄLVKLART kom jag hem utan pass!!;)
Lissi
Inger-Mariann
2014-09-13, 22:00
Ja Amorgos er fantastisk. Første gang vi var der var i 1991. Jeg, min mann og to barn/tennåninger på 18 og 13 år var der. Bodde da på Annas Rooms . Deretter har vi bodd der ytterligere et par ganger. Trolig drar vi også ditt neste år. Sist bodde vi på Elini Rooms.
Så ser jeg at veldig mange lovpriser Tilos. Der var min mann og jeg for første gang tidlig i mai i år, og vi bodde bra på Elly bay, men ellers var vi ikke overbegeistret. Få mennesker og ikke hva vi vi forventet oss etter mange lovord på Kalimera... Kan opplyse om at vi elsker Leros, og kanskje bør vi igjen prøve Tilos....
og kanskje bør vi igjen prøve Tilos....
Annars kan ni bara byta ut en bokstav och prova Tinos :D
Lissi
Finns det möjligen någon mer som kan ge lite input om Skopan och blåst? Larvih och Janne låter ju klart lugnande, skulle bara vara bra med lite fler tankar :)
Att resa med Skopan är i sig illa nog. Att resa i elakt väder är mer än illa. Det är förfärligt.....
Arne
Direkt från Café Igloo i Scala, Patmos. Havsbrisen oss svalka giva. Det förefaller som om det blir lika varmt som under gårdagen, morgonens svala inledning till trots.
Att resa med Skopan är i sig illa nog. Att resa i elakt väder är mer än illa. Det är förfärligt.....
Arne
Direkt från Café Igloo i Scala, Patmos. Havsbrisen oss svalka giva. Det förefaller som om det blir lika varmt som under gårdagen, morgonens svala inledning till trots.
Men nu tror jag att han som sitter mitt emot mig får en smocka. Eller så drar jag in 50-Euros-sedeln så han får diska ikväll.
FINA, SÖTA, SKOPAN, denna livrem för Småcykladerna.
Birgitta.
Men nu tror jag att han som sitter mitt emot mig får en smocka. Eller så drar jag in 50-Euros-sedeln så han får diska ikväll.[SIZE=3]Birgitta.
:D:D....
Kalimera
2014-09-17, 13:03
Jag kan åka torsdag eller fredag men när jag tittade på Poseidon senast täckte den bara t o m onsdag. Har du bestämt dig? Blir det Skopan?
Har du bestämt dig? Blir det Skopan?
Ja, det blir Skopan på fredag. Men just nu blåser det som *** så jag hoppas det går bra.
Var inne på båtkontoret i går och pratade med Butter som jobbar där. Han gjorde hela det grekiska kroppsspråket för "huuuuur ska jag kunna veta hur mycket det blåser på fredag?" Vilket han ju iofs har helt rätt iflabb_flab
Han vägrade sälja biljetter till mig. (Alltså jag kunde ju ha krävt att få köpa men jag valde att lita på honom istället.) Han sa att han inte kan lämna besked om Skopan förrän torsdag em så han vill att jag ska köpa biljett då. Och han har en poäng för jag har en backup med Blue Star från Egiali samma tid. Skulle Skopan ställa in så får jag ta en taxi dit upp på morgonen.
Sedan sa han att Skopan inte går om det blåser 7 vilket det kan komma att göra enligt Poseidon. Jag vet inte om det stämmer eller om han har bättre provis på Blue Star ... Det vore ju kass om jag åker till Egiali och Skopan sedan går.
Jag kanske går förbi Nautilia ikväll och hör vad de säger.
Ja, det blir Skopan på fredag. Men just nu blåser det som *** så jag hoppas det går bra.
Var inne på båtkontoret i går och pratade med Butter .
flabb_flab...nu blev jag så full i skratt.. Butter ja och väldigt stram...hans personlighet är inte direkt som greker brukar vara...
Hopppas du tar dig hem tryggt och säkert!!.. :)
Eller varför inte stanna kvar!
Så det blåser mycket just nu alltså?
Hoppas det lugnar ner sig till nästa vecka, blåsväder är inget kul!
Sunnybye_bye
Alltså här kan ju blåsa jämt. Amorgos är ett blåshål. Jag har haft jättetur som sluppit hård vind fram till nu.
Så du har också stött på Butter flabb_flab Jag tror i och för sig inte att han är omöjlig, jag tror han ska tas på samma sätt som han själv beter sig: med mycket snack och stora gester.
Jag har hängt på vindsajten Poseidon i flera dagar och kollat mina väderappar. När jag gick ut nu ikväll så stannade jag till vid fiskarens fru som alltid sitter utanför sitt hus, nedanför där jag bor. Tänkte att hon borde ju veta allt om väder och vind eftersom de lever av sjön - och hon sa att det var lugnt, det ska blåsa mindre fredag morgon än det gör just nu.
Sedan gick jag bort till Skopan för jag tänkte att besättningen naturligtvis måste veta, sjömän har ju järnkoll. Jag frågade ett par killar som stod i aktern - och en av dem tog upp sin smartphone och kollade vindsajten Poseidon ... flabb_flab
Fredag er jo "short Skop" uden Donousa, og med vind fra nord, kommer du hurtigt i læ af Koufonisi og Naxos.
Kalimera
2014-09-17, 20:02
Sedan gick jag bort till Skopan för jag tänkte att besättningen naturligtvis måste veta, sjömän har ju järnkoll. Jag frågade ett par killar som stod i aktern - och en av dem tog upp sin smartphone och kollade vindsajten Poseidon ... flabb_flab:D
Såg att båtarna går nästan samtidigt. Synd. Jag tror att Skopan går även om den blåser 7 BF, men det vore ju surt sa räven om den inte gick. Du skulle kunna sova sista natten i Egiali. Jag vet att du inte vill det, men kanske bättre än att ta en taxi tidigt på morgonen. Svårt val.
EDIT: Ser ut som 6 BF på Poseidon fredag morgon.
Fredag er jo "short Skop" uden Donousa, og med vind fra nord, kommer du hurtigt i læ af Koufonisi og Naxos.
Ja, det är lite så jag tänker också. Det ska nog på.
:D
Såg att båtarna går nästan samtidigt. Synd. Jag tror att Skopan går även om den blåser 7 BF, men det vore ju surt sa räven om den inte gick. Du skulle kunna sova sista natten i Egiali. Jag vet att du inte vill det, men kanske bättre än att ta en taxi tidigt på morgonen. Svårt val.
EDIT: Ser ut som 6 BF på Poseidon fredag morgon.
Japp, jag har sett det. På en smartphone på Skopans landgång flabb_flab
Jag lekte faktiskt med tanken på att ta sista natten i Egiali, men det stöp på att det är så jäkla tradigt med packningen såna där enstaka nätter. Jag får en natt på Santorini ändå.
Apropå Egiali så har jag varit på Levrosso två gånger, hade aldrig varit där innan. En helt ljuvlig strand! Och en bra taverna ovanför.
Ja, det blåste rejält i början på maj då jag kom till Amorgos... fem dagar i sträck det var så drygt och det var dessutom kyligt!
MEN...är man på Amorgos så finns det ju så mycket annat som gör en GLAD..:D..såååå jag är beredd på blåsväder det får bli som det blir!
Ja, "BUTTER" haft jag träffat ett par gånger.. flabb_flab...han var inte särskilt serviceminded!
Fast han kanske bara hade en dålig dag eller flera.. Ang_elx
Kalimera
2014-09-17, 20:16
men det stöp på att det är så jäkla tradigt med packningen såna där enstaka nätter.Man flyttar inte gärna om man bott så länge på samma ställe, så jag förstår dig. ;)
Apropå Egiali så har jag varit på Levrosso två gånger, hade aldrig varit där innan. En helt ljuvlig strand! Och en bra taverna ovanför.Ja, där är väldigt fint. Har inte ätit på tavernan, kul att där var bra.
Apropå Egiali så har jag varit på Levrosso två gånger, hade aldrig varit där innan. En helt ljuvlig strand! Och en bra taverna ovanför.
Fin strand verkligen...har inte ätit på tavernan.. MEN.. ska testa nu när jag kommer till Egiali!
Är det skönt i havet nu? Hur många grader cirka?
Längtar efter härliga simturer i det STORA BLÅ!..:D
Svårt att säga Sunny, jag är dålig på att bedöma vattentemperatur. Jag brukar dela in det i snorkla länge, snorkla kortare och inte snorkla alls. Under de här knappa tre veckorna har det varit "snorkla länge" överallt :D
Du kommer att få det bra. Det har blivit väldigt mycket färre turister bara senaste dagarna, min favoritrestaurang har redan stängt och det blåser rejält just nu. Men enligt Maria här på Elenis ska det blåsa mindre fr o m måndag :)
Monica P
2014-09-18, 18:49
:D:D:D för Yannis reaktion på Arnes kommentar...
Låter bra det med färre turister och mindre blåst!..fb_gilla
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.