handdator

Visa fullständig version : Höstresa till Dodekaneserna och Östra Egeiska havet


Arne
2014-09-06, 11:10
Höstresa till Östra Egeiska havet och Dodekanesiska övärlden.

Ja, nu avresa vi till Övärlden för en höstresa. Vi far från Umeå till Arlanda idag lördagen den 6 September och taga oss en övernattning på Connect Hotel natten mellan den 6 och 7 September.

Connect erbjuder fri shuttle inom rimliga tider. Avresa från Arlanda söndag 07.05, och så knappt tre timmars väntan i Athen med planbyte och ankomst Samos klockan 15.15. Vi har boka in oss på ett Hotel i Pythagorian. Fem nätter.

Så vidarefärden till Patmos. Efter cirka en vecka på Patmos bär det så iväg till Agathonissi där vi bokat oss härbärge på Glaros tvenne nätter. Detta betingat av de knepiga färjeförbindelserna till och från ön.

Ja, efter Agathonissi bär det så vidare till Fourni där vi avser stanna cirka två veckor på Toula Rooms. Bokat och klart room eleven , upper floor.

Så far vi åter till Samos för ett par övernattningar innan vi flyger åter hem via Athen och Arlanda.
Vi avser att i god sed och vänja leverera dagliga rapporter över våra göranden och låtanden

Livet leker!

Arne och Birgitta

Sunny12
2014-09-06, 11:39
Vilka äventyr ni ska ut på, låter helt underbart!.. :)
Skulle själv någon gång i framtiden vilja kombinera Samos och Patmos...Samos har jag besökt tidigare och gillade verkligen denna gröna och sköna ö!!

Ska bli så intressant att följa Er!
Lycka till med resan!!

Sunny(som inte har så långt kvar till Amorgos - resan)..bye_bye

Athanasia
2014-09-06, 14:45
Vi önskar er en fin resa. Hälsningar från Paleochora.

sjöborren
2014-09-06, 14:49
Trevlig resa! ... bye_bye

Kalimera
2014-09-06, 16:04
Tja, nu blev jag så där lagom avundsjuk igen. :D

Ska ni bo hos Eva i Pythagorion?

Alala
2014-09-06, 16:10
Härligt att ni är i farten igen! Väntar ivrigt på rapporterna.

/ Anne :)

Lissi
2014-09-06, 19:07
Ha en fin resa!bye_bye.

Lissi

RAN
2014-09-06, 19:24
Jaaa klapp_klap Nu vet jag vad jag ska läsa under tiden jag dricker mitt morgonkaffe :)

RAN bye_bye

KR
2014-09-06, 20:33
Åh så härligt!
Speciellt Agathonissi i Fourni. Får en väldig längtan efter auberginrullarna och ost/lökpajen på favorittavernan på Fourni. Kommer inte ihåg vad den heter just nu men ni vet vilken jag menar.
Njut ordentligt!
//
KR

Marja
2014-09-06, 20:50
Ha det allra bäst! :)

Önskar er en komfortabel resa!
Ser fram emot all trevlig läsning som ni brukar ge! ;)

/Marja bye_bye

Arne
2014-09-07, 17:02
Tidig morgon på Connect Hotel, Arlanda. Frukost vid pass fem på morgonen och så shuttlebussen halv sex. Bussen var mer än överfylld med hågade semesterfirare. Bra rum och dito frukost på detta Hotell. Vi fick fri uppgradering till ett rum med balkong. Alltid skönt med en balkong och utebord samt stolar.

Incheckningen på Arlandas femma gick föredömligt snabbt, men i säkerhetskontrollen kärvade det rejält. Vi hade göra innemot en halvtimme att taga oss igenom detta filter.

Dimman låg tät denna morgon, men vi kommo oss ändock iväg med endast 15 minuters försening.

Vi landade ändock på tidtabell i Athen och möttes av ett veritabelt åskoväder med ösregn och åskknallar icke av denna världen. Turligt nog var ju uteserveringen på övre däcket vid Airport försedd med ett präktigt tak.
. Vår genomgående bokning medförde att vi ej behövde släpa på våra ränslar
.
Vi hade icke fullt två timmars väntan innan planet till Samos skulle avgå och dem avverkade vi genom att iakttaga folklivet på flygplatsen.

Anlände Samos vid pass halv fyra. En taxi tog oss genast till vårt förbokade Hotel, Damo, just beläget där hamnpiren börjar. Taxiföraren äskad nio Euro i åkdonslega, men fick tio.

Nu sitta vi att spisa middag på Taverna Elia vid hamnpromenaden. Birgitta fick sin tomatsoppa som hon alltid trånar efter. Arne tog en kycklingschnitzel med hemlagad bearnaisesås. Även denna väldigt god.

Nu stannar vi här på Samos/Pythagorian i fem nätter på Hotel Damo innan färden går vidare. Så snart vi till Samos anlände var vädret ånyo utmärkt med 27 grader och sol från molnfri himmel. Kvickt ombyte till shorts...

Arne och Birgitta

Alala
2014-09-07, 17:18
Härligt! Nu vet jag att allting är ok. Tack ska ni ha och ha en bra fortsättning på vistelsen på Samos och andra öar. Ni är super Arne och Birgitta och en inspiration för oss alla!

/ Anne :)

maji
2014-09-07, 19:20
Ha en trevlig semester och vi ser framemot era dagliga rapporterklapp_klap

//majibye_bye med 4 veckor kvar till Rodos_B-anana

Kalimera
2014-09-07, 20:11
Härligt att ni är framme, och att vädret var bättre på Samos än i Aten.

Ser fram emot era rapporter! klapp_klap

Arne
2014-09-08, 09:14
Måndag 8 September. Pythagorion.

En bländande vacker morgon med 25 grader allredan vid sjutiden.
Utsikten över hamn och hav är från vår balkong formidabel.

Utflyktsbåtarna på kajen nedanför laddades inför dagens tur till olika destinationer. Mera troligt går det åt mera Retsina och Ouzo än dieselolja att framdriva dessa utflyktsbåtar.

Middagen på Elias var utmärkt, och vi erhöllo därtill kodnyckeln till Elias Wlan.

Tur det, Nyckeln kom väl till pass denna morgon enär vårt Hotels Wlan är minst sagt skakigt. Nu kunde vi med benäget bistånd av vår lilla ”Level One” antennsignalförstärkare få god connection med Elias Wlan. Tre staplar. Det är ju fågelvägen bara strax runt 100 meter till Elias från vår hotellbalkong.

Antennsignalförstärkaren finnes till avsalu på bland annat Kjell o Co och betingar pris av strax under 200 kronor. Rekommenderas varmt.

Vi noterade under gårdagskvällen ett för oss lika besynnerligt som oväntat fenomen. Tvenne karlar från södra Dalarna hade skruderat sig i färgglada hattar med jättelika solglasögon...
Hade de påtagit sig denna mundering hemma i västerdalarna, då hade de med all säkerhet blivit utskrattade. Men som turist i Grekland går det tydligen bra.

Vad vi ska företaga oss idag är ännu skrivet i stjärnorna.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Måndag 8 September”

Livet leka!

Arne och Birgitta

Kalimera
2014-09-08, 10:30
Tur det, Nyckeln kom väl till pass denna morgon enär vårt Hotels Wlan är minst sagt skakigt. Nu kunde vi med benäget bistånd av vår lilla ”Level One” antennsignalförstärkare få god connection med Elias Wlan. Tre staplar. Måste nog köpa en sådan där manick. Vet inte hur många gånger jag har varit tvungen att ge mig ut "på stan" för att hitta bra nät.

Monica P
2014-09-08, 12:24
[quote=Arne;
Vi noterade under gårdagskvällen ett för oss lika besynnerligt som oväntat fenomen. Tvenne karlar från södra Dalarna hade skruderat sig i färgglada hattar med jättelika solglasögon...
Hade de påtagit sig denna mundering hemma i västerdalarna, då hade de med all säkerhet blivit utskrattade. Men som turist i Grekland går det tydligen bra.

Ja just det! Här har man ibland satt kaffet i vrångstrupen när diverse egendomliga utstyrslar passerat förbi. "Turister känns igen", sa min lille son en gång, "på konstiga kläder och på att de går och tittar uppåt husväggarna hela tiden."

Kalimera
2014-09-08, 19:06
och på att de går och tittar uppåt husväggarna hela tiden.Varför gör de så? Har jag aldrig tänkt på. :)

Monica P
2014-09-08, 19:12
Sonen var rätt liten då, men han menade väl att turisterna tittade på allting medan vi, som varit där förr glodde rakt fram och var mindre intresserade av omgivningen.

Närbesläktat fenomen: alla som tar kort på allting (och publicerar det...) Tur för oss andra, för då får vi se en massa som vi annars inte skulle få se. Vi, de fastboende, låtsas inte om att vi blir fotade där vi sitter och är pittoreska infödingar...

(Ursäkta, Arne-Birgitta för intrång på er sida)

Sunny12
2014-09-08, 19:25
Vi, de fastboende, låtsas inte om att vi blir fotade där vi sitter och är pittoreska infödingar..)

:D:D:D.....

Eva L
2014-09-08, 20:54
Stora solglasögon och hatt är högsta mode i hela Europa idag men färgglada hattar på herrar har jag inte sett så ofta.

Eva

Thira
2014-09-09, 07:37
Haha synen måste ha varit fenomenalt rolig. Men farbröderna från Dalarna hade kanske tagit sig en liten semesterouzo när de gick för att inhandla dessa vackra kreationer. Eller så tyckte de helt enkelt hattarna var fina och ville ha dem på.
Kanhända vågade de det där men inte här hemma eller så går de ständigt runt i sina hattar, både här och där?
Hm...nu har jag fått något att fundera på. :D
Arne, kan du inte fråga dem om detta om du ser dem igen? ;):D

Netwolf
2014-09-09, 07:53
Låter härligt med er höstresa!

Arne
2014-09-09, 08:26
Tisdag 9 September. Pythagorion.

Friska vindar denna morgon, men alltfort varmt och vackert väder. Termometern visade på 24 grader vid halvsjutiden.

Vi har sedan till Samos vi anlände icke hört ett endaste surr från någon mygga. Vårt myggmedel ligger kvar i ränseln än så länge.

Under gårdagens förmiddag vandrade vi efter långfrukost med streamad lokalradio ner till byn att plundra Bankomaten på 700 €. Vi tog en strandtavernasittning att iakktaga turistlivet.

Inslaget av nordiska turister är påfallande, för att inte säga bedövande. Nu i September dominerar gruppen 50+ samt de glada välbeställda pensionärerna, den senare gruppen lär vi förmodligen tillhöra…

Barnfamiljer finnes, men de äro fåtaliga

Efter vederbörlig siestavila med AC påkopplad stegade vi så ner till en av våra favorittavernor i gränden. Tavernan heter Maritsa, och det är ett familjeägt etablissement med vällagad mat till humana priser.

Ett saltvattenakvarium med stora färgglada fiskar tronar invid köket.

Birgitta valde en kycklinggryta med god sås medan Arne sin vana trogen fann tycke för en fläskschnitzel med klyftpotatis.

Hemåt vid sjutiden att avnjuta såväl Radio Västerbotten som en lättgrogg på vår balkong med den formidabla utsikten över hamnområdet.

En turistskonare hade un attder dagen ankrat upp på redden. Hamnbarkassen forslade glada turister in till byn att sig förlusta.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Tisdag 9 September”

Arne och Birgitta

Marja
2014-09-09, 09:07
Vad härligt ni har det! :)
Tjusig balkong utsikt över hamnen. Mysig gränd till favorit tavernan. Hi hi! :D Roliga hattar männen hade med de extremt stora solglasögon i gårdagens bild.
Ha det fortsatt ljuvligt skönt!

Marja

Thira
2014-09-09, 09:44
Åh så fint ni har det där borta. Så roligt att få se bilderna. Tack för att ni delar med er lite Grekland till oss som ännu är kvar här hemma i Sverige.
Noterar dock en smula besviket att hattarna på dal-gubbarna inte alls såg ut så som jag föreställt mig. Jag förväntade mig damhattar med vida brätten i knallrosa och mintgrönt med en liten elegant rosett kring "hattkullen". Bättre än det där kan de allt ;)

Kalimera
2014-09-09, 09:57
Tavernan heter Maritsa, och det är ett familjeägt etablissement med vällagad mat till humana priser.Vi brukar äta fisk där, de har egna fiskebåtar så fisken är alltid färsk. :p

Vilken otrolig utsikt ni har från balkongen! snyft_drop

MariaJ
2014-09-09, 21:58
Vad kul att se era bilder från Pythagorion, jag känner igen varenda en från vår vecka där i våras. Ni ser ut att ha precis lika fin utsikt som vi hade på Remezzo studios som ligger tvärs över vattnet, ovanför Elias taverna.

Ha det fortsatt gott både på Samos och kommande öar på färden!

Maria

Arne
2014-09-10, 07:36
Onsdag 10 September. Pythagorion

En morgon med väderomslag kantänka. Nej, de elaka molnen blåste snabbt bort utöver den Turkiska kusten belägen cirka sex distansminuter från Pythagorion. Solen återvände med full kraft redan vid sjutiden. Vi saknar en skyddande parasoll på vår i övrigt eminenta balkong.

Efter gårdagens långsittning för frukost på balkongen gingo vi vid tiotiden ut på byn i akt och mening att få kontakt med Eva på Pension Sunshine, men det misslyckades vi med.
Vi ska ju taga oss härbärge därstädes när vi återvänder hit innan hemresan. Nåja, vi har ju tid fram till fredag att kontakt etablera.

Efter siestavilan kunde vi så skåda hurusom gamle ”Nisse” alltså Nissos Kalymnos anlöpte hamnen här. Prydligt nymålad i vitt och blått till skillnad från rött och gult.

Den Grekiska kustflottans patrullfartyg ligger som alltid förankrad här i hamnen. Elva mans besättning samt bestyckning bestående av en hypermodern 57 millimeters automatkanon i pansarkupol på akterdäcket, samt en 13,7 millimeters tung kulspruta på fördäck. Vad ska detta kosta för att upprätthålla försvaret mot Turkiet?

Middagen avåto vi på favorittavernan i gränden, Maritsa. Det blev resans billigaste middag hitintills. Vi tog varsin soppa samt ett krus vitt. Elva Euro totalt.

Vi har emellertid ett dilemma att lösa. Vår antennsignalförstärkare synes vara spårlöst försvunnen. Arne har letat i hela studion, men den är icke att upptäcka. Nåja, den kommer väl fram så småningom…

Tvenne bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Onsdag 10 September”

Arne och Birgitta

Netwolf
2014-09-10, 11:16
Bygg dig en egen Wifi-antenn. Här hittar du instruktioner http://m.wikihow.com/Build-a-Low-Cost-WiFi-Antenna

ofelia
2014-09-10, 20:07
Det låter ljuvligt att kunna vistas i arkipelagen så här års. Men vad hände med Ikaria, blev den bortvald denna resa?

Ofelia

Malina
2014-09-10, 22:02
Hej på er! Fint att läsa era berättelser-som vanligt! Ikväll är vår sista kväll på Naxos. Vidare sen till Ios där jag inte har varit på 30 år!! Vi åt på er stamkrog ikväll . Fotis. Det var gott och trevligt. Vi berättade om er. F.blev glad och lät sig fotograferas. Se FB. Ha en fortsatt fin semester!

Eva L
2014-09-11, 06:20
Varmt här hemma. Shorts och kjolväder igår och ska bli så idag också. Vattnade krukorna ute vid halv åtta och då var det det fortfarande 20 grader men hösten lär väl snart slå till. Eva

Arne
2014-09-11, 07:47
Torsdag 11 September. Pythagorion

En enastående vacker morgon. Solen masar sig upp över det höga berget på den Turkiska kusten vid pass halvsju.

Försvarets patrullbåt har under natten avseglat från sin fasta kajplats här i Pythagorion mot främmande destination

Kanske man fått i uppdrag att avvisa flyktingsmugglare? Det lär visst ska komma ett tusental båtflyktingar till Greköarna varje månad. I sanning tragiska människoöden som söker sig ett bättre liv inom den Europeiska Unionen. Det är bara så trist att smugglarna tjänar grova pengar på denna hantering.

Under gårdagen strövade vi runt i byn att beskåda vackra byggnader samt iakttaga folkliv.

Efter välbehövlig siestavila med påslagen AC vandrade vi vid femtiden upp till Tavernan i gränden för ett välkylt krus av husets vita, innan vi gick ned till den trivsamma Pizzerian vid hamnstråket att spisa middag.

Vi delade på en läcker Pizza. Notan inklusive det vita kruset landade på elva Euro. Pizzan var i sanning förstklassigt tillagad och med riklig fyllning.

Idag ska vi till Travel Agency att inhandla färdbiljetter till morgondagens resa till Patmos. Tacknämligt nog avgår Nisse härifrån Pythagorion.

Några bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Torsdag 11 September”

Vår antennsignalförstärkare är alltfort på driven..

Arne och Birgitta

Titti
2014-09-11, 08:08
Ska ni bo på Patmos Garden? Dit längtar jag tillbaka efter förra höstens vistelse där! Så jättefint och trevligt boende!

yannis
2014-09-11, 08:57
Det låter ljuvligt att kunna vistas i arkipelagen så här års. Men vad hände med Ikaria, blev den bortvald denna resa?

Ofelia

Tyvärr, tyvärr valde vi bort Ikaria även denna gång. Färjetiderna var förskräckliga. Men om vi ledsnar på Fourni kanske vi ändå åker dit,,,,,, (men risken är liten)
Birgitta

Kalimera
2014-09-11, 10:58
Så fin Nisse är i sin nya skrud! klapp_klap

Hoppas att ni hittar antennen!

Arne
2014-09-11, 14:19
Vår antennsignalförstärkare hava nu vederbörligen återfunnits. Densamma hade placerats i ett fack i Arnes dataväska som normalt sett icke används...

Lycka!

Arne

Monica P
2014-09-11, 15:07
[quote=Arne;342926]Torsdag 11 September. Pythagorion
Det är bara så trist att smugglarna tjänar grova pengar på denna hantering.

Håller med hundrafalt.

Varje flykting har ruskiga berättelser att förmedla. Till detta kommer den osäkra och dyrköpta transporten, och den totala osäkerheten om vad som kan hända sen-----men-----men----men----finns det någon lösning på problemet....? Jag ser ingen.

Arne
2014-09-12, 07:43
Fredag 12 September. Färden går vidare.

Ja, idag ska vi ta Nissos Kalymnos härifrån Pythagorion för vidare färd till Patmos. En resa som ska taga tre och en halv timme, och betingar pris av 8,5 € per person. Biljetterna inhandlades i Travel Agency på huvudgatan.

Vi har förbokat härbärge för fem nätter på Hotel Effie, beläget vid hamnstråket. 40 € per natt, med fem nätter bokade samt option på ytterligare tre. Hotellets lilla minibuss möter upp vid färjans ankomst för transport av gäster och bagage.

Det var en varm gårdag här i byn med nästintill vindstilla. Vi fann oss dock svalka på Tavernan i gränden innan siestavilan. Att sitta på vår balkong var icke att tänka på, därute var det minst 30 grader eller mer.

Efter vederbörlig siestavila med AC i full drift gick vi så vid fyratiden ner till bygatan att handla färjebiljetter, samt tog vi en tur till den allra bortesta tavernan, den med badstrand nedanför, att svalka finna i varsin isad Ouzo.

Så tillbaka till Taverna Elia att spisa middag. Vi valde båda två den goda Schnitzeln med hemlagad bearnaisesås. Denna sås passar likt handen i handsken till den läckra schnitzeln. Notan landade strax under 20 €.

Under måltiden skulle Arne provköra Vodafonedongeln, och upptäckte till sin glädje att i den lilla blixtlåsförsedda sidofickan fanns förutom dongeln och tvenne 32 GB-s Usbminnen med backupprogramvara ävenså den saknade Antennsignalförstärkaren. Som vi hade letat efter den i studion…

Nu strax dags att fly studions heta balkong samt skrida ner till Tavernan i gränden att oss svalka finna.

Hellenic Coast Guards patrullbåt anlände åter till sin ankringsplats här i hamnen i gryningen. Uppenbarligen är fartyget ute var och varannan natt att bevaka territorialvattnen för att upptäcka eventuella flyktingsmugglarbåtar.

Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Fredag 12 September”

Arne och Birgitta

Kalimera
2014-09-12, 09:38
Jag är lite nyfiken på varför ni inte bor där ni brukar bo: hos Eva i Pythagorion och hos Eva på Patmos. :)

Arne
2014-09-12, 10:12
Eva i Pythagorion har vi trots flera försök icke lyckats nå. Kantänka hon bytt telefonnummer alternativt sålt pensionatet till ny ägare. Ska göra ett nytt försök idag innan vi far till Patmos.

Patmos Garden nu. Birgittas elaka ben klarar svårligen den långa uppförsbacken från Scala till Hotellet. Därav väljer vi ett mer centralt boende. Lägg därtill att Eva och Giannis sedan ett par år tillbaka gått skilda vägar.

Vi erhöllo nyss med benäget bistånd av vår Hotellägarinna tillstånd att ha kvar vår studio till klockan 14.00. Nisse avgår ju först klockan tre i eftermiddag. Då hinner vi intaga siestavila. Mycket tacknämligt.

Arne och Birgitta

Direkt från svalkan på Taverna Maritsa i gränden.

Kalimera
2014-09-12, 10:20
Eva i Pythagorion har vi trots flera försök icke lyckats nå. Kantänka hon bytt telefonnummer alternativt sålt pensionatet till ny ägare. Ska göra ett nytt försök idag innan vi far till Patmos.

Patmos Garden nu. Birgittas elaka ben klarar svårligen den långa uppförsbacken från Scala till Hotellet. Därav väljer vi ett mer centralt boende.

Aha, då förstår jag.

Kan ni inte gå förbi Eva i Pyt och kolla om hon är där. Jag vet att hennes dotter har börjat hjälpa henne, men har inte hört något från henne i år.

Arne
2014-09-12, 11:00
Nyss etablerat kontakt med Evas dotter. Dottern har temporärt tagit över pensionen tillsammans med sin man. Eva är uppenbarligen lite krasslig och vistas at moment hemma i Thessaloniki.

Vi har nu bokat in oss tvenne nätter, 21-23 September samt några dagar i Oktober innan hemfärden.

Arne och Birgitta

Direkt från svalkan i Taverna Maritsas innergård

Kalimera
2014-09-12, 14:25
Vi har nu bokat in oss tvenne nätter, 21-23 September samt några dagar i Oktober innan hemfärden.Hälsa från mig och Camilla, och be dottern hälsa till Eva från oss.

Arne
2014-09-13, 10:06
Lördag 13 September. Patmos.

Försenad dagsrapport. HotelletsnWlan var denna morgon segare än en debatt i Kommunfullmäktige.. Vi sitta nu kafé nere vid rondellen i centrum. Här är det prima fart på Wlan.
.

En varm och vacker morgon här på Hotel Effie i Scala, Patmos.
Vi trivs något så rent förträffligt på detta eminenta Hotel. Till och med Wlan fungerar (stundtals) oklanderligt. Den i rumspriset ingående frukosten är likaså mycket bra. Lite synd bara för oss morgonpigga att frukostmatsalen öppnar först klockan åtta…

Gårdagens resa hit till Patmos med Nisse gick bra. Vi angjorde först Agathonissi samt därefter lilla Arki innan vi anlände till Patmos vid pass halv sju. Effies lilla minibuss hämtade som avtalat i hamnen för färden till hotellet.

Snabb installation och sedan promenaden ner till Tavernan ”Tzibaepi” just nedanför hotellet. En tjusig tavernaaltan en trappa upp. Vi hade rekommenderats stället av tjejen i receptionen. Jodå, det är en bra taverna med god mat till humana priser.

Matportionerna voro mycket väl tilltagna , och detta gagnade husets kattor som lät sig väl smaka av läckerbitarna. Arne tog lever och Birgitta en god köttgryta. Notan stannade på 18 € inklusive en halvflaska Malamatina.

Vad vi skola oss företaga idag står ännu skrivet i stjärnorna.

Bilder från gårdagen ligga i galleriet under ””Lördag 13 September”

Arne och Birgitta

Netwolf
2014-09-13, 10:44
En varm och vacker morgon här på Hotel Effie i Scala, Patmos. Vi trivs något så rent förträffligt på detta eminenta Hotel. Till och med Wlan fungerar (stundtals) oklanderligt.

Nämen, va trevligt att ni bor på Effie. Där bodde vi 96 och glömmer aldrig det stället (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=5533&highlight=effie) och dess ägarinna. Wlan fanns dock inte då och var inget vi saknade heller... :D;)

/Netwolf

Lissi
2014-09-13, 10:48
Jag antar att en flamberad saganaki på Lipsistranden står på något av dagsprogrammen i alla fall ;)

Patmos är en liten pärla.

Lissi

Alala
2014-09-13, 13:27
Hej Arne och Birgitta, hoppas ni har det bra. Jag har aldrig varit på Patmos och skulle vilja fråga om det är något speciellt med Patmos, alltså varför är det en ö ni gärna återvänder till? Nu tycker jag ju själv om alla grekiska öar jag har varit på hittills så det är ju inte alls så märkvärdigt att man vill återvända till vilken ö som helst. flabb_flab Men, betyder Patmos något speciellt för er?

Ha det fortsatt skönt och låt livet leka!

/ Anne :)

Kalimera
2014-09-13, 15:16
Vi trivs något så rent förträffligt på detta eminenta Hotel. Hotellet ser verkligen fint ut, där ska vi bo nästa gång vi åker till Patmos. Var exakt ligger det?

Sunny12
2014-09-13, 16:11
. Jag har aldrig varit på Patmos och skulle vilja fråga om det är något speciellt med Patmos, alltså varför är det en ö ni gärna återvänder till? Men, betyder Patmos något speciellt för er?

Ha det fortsatt skönt och låt livet leka!

/ Anne :)

Är också nyfiken på Patmos..så jag undrar detsamma!!. :)
Ha, det underbart och njuuut... trevligt att följa Er på resan!

Sunnybye_bye

Netwolf
2014-09-14, 08:21
Hotellet ser verkligen fint ut, där ska vi bo nästa gång vi åker till Patmos. Var exakt ligger det?

Det ligger inte så långt från hamnen. Man ser hotellskylten från båten, när man kommer. Gå till höger bort från hamnen, så hittar du det.

/NW

Arne
2014-09-14, 08:47
Söndag 14 September. Patmos.

Lite svalare ute denna morgon, och det tackar vi för. Värmen har de senaste dagarna varit väl hög enligt vårt förmenande. Vi ska så strax gå ner till frukostmatsalen att spisa frukost. Samtidigt ska vi tala vackert med receptionisten att vi vill ha vårt rum kvar till fredag morgon, då vi ånyo skola borda Nisse för vår färd till lilla Agathonissi.

Valdag hemmavid. Vi förtidsröstade redan för tio dagar sedan. Under gårdagen fick vi mail från vår lokala Sosseförenings ordförande där han undrade om vi kunde ställa upp att dela ut valsedlar vid bostadsområdets vallokal. Det hade uppstått ett par vakanser. Vi svarade att det svårligen skulle kunna arrangeras enär vi ju oss befinna i den Grekiska arkipelagen.

Nu till frågorna om varför vi trivs så bra på Patmos. Det är förvisso svårt att sätta fingret på någon speciell punkt. Det är helheten vi trivs med. Ön är levande året runt, som Syros. I säsong är det ganska så livat nere i byn. Hamnstråket är ofta fyllt av moppar, bilar och motorcyklar som till synes färdas planlöst utan mål.

Detta kunna ännas enerverande stundtals för gästerna på uteserveringarna, men oss stör det alls icke.
Patmos har ett mycket bra utbyggt system med kollektivbussar som för en billig penning har turisterna till önskade platser. För oss som högst ogärna hyr motorfordon passar det perfekt.
Taxi har därtill en station nere i centrum.

Lägg därtill Chora uppe i bergen ovanför Scala. Det vackra Citadellet just ovanför Tavernorna är ju en sevärdhet i sig. Utsikten från Jimmys Balcony är oslagbar. I siktigt väder ser man Fourni, Ikaria, Samos samt Marathy Arki och Agathonissi.
Lambistranden når man med taxi. Bra badstrand samt serverar den fina strandtavernan sin flamberade Cheese Saganaki. Väldigt god.

Kryssningsfartygen som ankrar på redden fyllda med turister som endera ska upp till Johannes grotta eller Citadellet, samt därefter ner till Scala att shoppa loss i juvelerarbutikerna eller affärerna med märkeskläder..

Vintertid är det mest turister med religiös framtoning som bevistar ön.

Så till frågan om vårt Hotels belägenhet. Vi går hamnstråket i riktning bortåt gästhamnen och viker av upp till vänster just där hamnbadplatsen börjar. Så är det 200 meters promenad till Hotellet.

Gårdagens värme var för oss tryckande. Vid tiotiden gick vi ner på byn att på café avnjuta såväl havsbris som ett krus vitt.

Så hem vid halv två att vila siesta. Full fart på AC-n.

Kvällens middag avnjöto vi på Taverna Pirofarni. Det visade sig att tavernan även på menyn hade flamberad Cheese Saganaki. Vi tog en dylik samt som huvudrätt Chicken Fillét. 18 € kostade kalaset.

Lite bilder från gårdagen nu inne i galleriet under ”Söndag 14 September”

Arne och Birgitta

Alala
2014-09-14, 09:54
Tack för fin Patmos-info! Låter alltså absolut som en ö som är värd ett besök! En till på listan alltså! :D

Skulle gärna önska er lite svalare väder, men när jag själv skall resa till Kreta den 25 september så önskar jag ju att värmen ska bli kvar. flabb_flab Men det är ju bra att det finns AC, då kan man svalka sig inomhus.


/ Anne :)

Sunny12
2014-09-14, 11:03
Låter alltså absolut som en ö som är värd ett besök! En till på listan alltså! :D


/ Anne :)

Precis en ö till på den långa listan... får se när det besöket ska bli av.. just NU är det ju bara fina AMORGOS som drar... :p

Arne
2014-09-15, 07:54
Måndag 15 September. Patmos.

Återigen en vacker morgon. Det blir mera troligt lika varmt som under gårdagen. Hotellkatten kom och hälsade på vid vår morgonsittning på
Balkongen.

Till vår stora lycka finner vi alltid svalka nere på fiket invid hamnplanen varje förmiddag. Från fiket kan vi se vad som sig tilldrager. Båtarna med dagsturister avgår mot olika destinationer. Återkomsten brukar ske vid femtiden på aftonen.
Gamle Nisse anlände på förmiddagen att avleverera turister, till besöksnäringens stora glädje. Något stort kryssningsfartyg på redden stod denna dag icke att finna.

Däremot en lustyacht med ett tjugotal gäster ombord samt en besättning på ett tiotal Filipiner och en brittisk skeppare. Naturligtvis var detta skepp Gibraltarflaggat av skattemässiga skäl.
Vi kunna även på näravstånd iakttaga hurusom öns befolkning hanterar rondellkörning i den lilla minirondellen. Flertalet fordon ignorerar pilarnas visning av körriktning, och därav uppkomma grekiskt kaos...

Hem vid halvtvåtiden att siesta vila med AC på full kapacitet.
Vid halvsextiden ner till tavernan vid uppfartsvägen till Hotel Effie. Nu visade det sig emellertid att sagda Taverna skulle öppna först klockan sex, så vi stegade istället in på fisktavernan belägen på bottenvåningen.

Det fick bli varsin isad Ouzo. I fisktavernan tronade tvenne jätteakvarium med färskvaror. I det ena fanns det medelhavslobster i mängd, i det andra stora vita fiskar.

Tre gäster beställde stuffed Lobster , en icke helt billig maträtt. Kilopris om 60 € per kilo…

Det är alltid lika vackert att i kvällsljus beskåda Chora med det vackra Citadellet uppe på höjden. I ofärdstider när pirater och främmande lands trupper angjorde ön, då samlades hela befolkningen uppe i Citadellet, som då fungerade som en befästning där man kunde försvara sig.

Vid tid strax efter klockan sex lämnade vi fisktavernan för att gå en trappa upp till vår favorittaverna. Arne
valde en portion lever medan Birgitta tog dagens special, bestående av ugnsmörat kött. Oj så gott. Notan landade på 19 € inklusive det obligatoriska kruset vitt.

Hemåt till hotellet vid niotiden att genast koppla upp oss mot P4- valvakan. När det vid elvatiden på kvällen stog klart att det blir maktskifte i riksdagen med en S-ledd rödgrön regering stängde vi förnöjda av och nattade oss med AC-n brummande.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Måndag 15 September”
Arne och Birgitta

Kalimera
2014-09-15, 10:03
Det är alltid lika vackert att i kvällsljus beskåda Chora med det vackra Citadellet uppe på höjden.Ja, det är en mäktig syn, bland de vackraste man kan tänka sig.

yannis
2014-09-15, 10:40
Precis en ö till på den långa listan... får se när det besöket ska bli av.. just NU är det ju bara fina AMORGOS som drar... :p

Sunny, det kommer många vandringsmänniskor till Patmos, så det måste vara en ö för dig.
Men Scala, huvudbyn är inte som lilla Katapola. Mycket liv och rörelse och mycket trafik. Men ändå en härlig by.
Birgitta

Sunny12
2014-09-15, 11:04
Sunny, det kommer många vandringsmänniskor till Patmos, så det måste vara en ö för dig.
Men Scala, huvudbyn är inte som lilla Katapola. Mycket liv och rörelse och mycket trafik. Men ändå en härlig by.
Birgitta

Låter toppen.. någongång ska jag kombinera Samos och Patmos... Samos vet jag iaf att jag trivs på... Patmos är jag mkt nyfiken på!!.. :D

Ha, det fortsatt fint!!.. bye_bye

Eva L
2014-09-15, 17:17
Sunny, det kommer många vandringsmänniskor till Patmos, så det måste vara en ö för dig.
Men Scala, huvudbyn är inte som lilla Katapola. Mycket liv och rörelse och mycket trafik. Men ändå en härlig by.
Birgitta

Jag gillar också Patmos men den finns inte på min 10-i-topplista över grekiska favoritöar.

Eva

Arne
2014-09-16, 08:37
Tisdag 16 September. Patmos.

Denna del av övärlden är sådär fem till tio grader varmare än vi är vana vid denna tid på året. Kantänka klimatförändringar?

Birgitta är nu präktigt förkyld, men denna snuva är emellertid mera troligt självförvållad enär hon kräver AC-n på tjugo grader nattetid. Det blir rena ismaskinen…

Medicin i form av Depontabletter har på apoteket inhandlats att bringa lindring. Allt enligt expertis på apoteket.

Under gårdagens förmiddag gingo vi ånyo ner till centrum att på Caféet erhålla svalka samt iakttaga folkliv. När katamaranen anlände vid pass halv två noterade vi att det var bra många turister som gick iland till de väntande rumsraggarna.

Vi fick lift tillbaka till hotellet av minibussen. Hotellägaren hade icke fått några nyanlända att nappa på hans anbud.

Vid hemkomsten kontaktade vi receptionen för att efterhöra huruvida vi kunde utnyttja vår option om ytterligare tre nätter i rum 302. Jodå, det gick utmärkt, så nu blir vi kvar här fram till fredag morgon, då vi med Nisse tar oss till Agathonissi. Avgång 09.20 och ankomst vid halvtolvtiden efter korta stopp på några småöar längs vägen.

Det är bra många rum lediga här på Hotel Effie nu. Samma gäller de flesta hotellen i Scala nu.

Vi har kikat lite på de utflyktsbåtar som finns i hamnen. Sammanlagt åtta olika företag erbjuda dagsturer till olika platser. Koncepten är likartade, men målen skilja sig åt. Enhetspris inkluderande fritt vin och öl samt vid ett tre timmar långt uppehåll vid badstrand bjuds lunch från grillen.

Då vi ej särskilt hett åtrår att ligga och solpressa på någon strand är dessa utflykter inget för oss.

Vi hade planerat att idag fara upp till Chora att visitera Jimmys Balcony, balkongen med den formidabla utsikten över öarna. God mat serveras ävenså på denna taverna. Vi får dock avvakta och se om Birgitta piggnar till under dagen.



Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Tisdag 16 September”

Arne och Birgitta

Kalimera
2014-09-16, 09:42
Vi får dock avvakta och se om Birgitta piggnar till under dagen.Hoppas att Deponen hjälper. Den brukar hjälpa mig om jag blir sjuk i Grekland. Ni har ju lång tid kvar.

Sunny12
2014-09-16, 11:05
Krya på dig Birgitta!!..:)

Eva L
2014-09-16, 16:34
Krya på dig. Ställ om AC till 24 grader. Betydligt bättre för hälsan. Eva

Tom
2014-09-16, 19:46
Mig veterligen blir man inte förkyld av kyla ! Om så vore skulle ju dom flesta norrlänningar vara förkylda från höst till våren. :cool:
Förkylning får man genom smitta !:eek:

http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forkylning/

I vilket fall som helst krya på dig , och kör AC på behagliga +20 !

/ Tom

Eva L
2014-09-16, 23:23
Naturligtvis får man inte förkylningar av luftkonditioneringen men den kyla rummet får när den står på 20 grader kan upplevas som jobbig för kroppen och luftrören. Oftast blir det lite rått och som Arne skriver får man en känsla av kylskåp. Förkylningar får man av virus men de kan övergå i en bakteriell infektion. Vissa förkylningar kan orsakas av bakterier ex bihåleinflammationer och halsfluss. Eva

KR
2014-09-17, 01:13
Hoppas du snart känner dig bättre Birgitta så ni kan fortsätta att njuta fullt ut av er resa.
//
KR

Eva L
2014-09-17, 06:21
Arne det är nog klimatförändring här hemma också. Varma dagar och helgen var som högsommar. Varmt även igårkväll 15 grader sent på kvällen. Det har inte regnat sen ni for och det är mindre skogsbränder runt om i Västerbotten i princip varje dag. Märkligt. Eva

Arne
2014-09-17, 08:54
Onsdag 17 September. Patmos.

Lite svalare denna morgon,och det tackar vi för. Vid sjutiden denna morgon skulle ett tiotal galanta ryska damer i medelåldern avresa från hotellet. Damerna har bara bott en natt här, och måste ha ankommit igår afton.

Flera nya gäster måste emellertid ha anlänt under gårdagen eftersom det var gott om nya ansikten i frukostmatsalen denna morgon.

Enär Birgitta var en smula förkylningskrasslig stannade vi hemma på hotellområdet hela dagen fram till klockan fem, då Birgitta kände sig betydligt bättre. Kanske den inhandlade medicinen sin verkan gjort?

Arne ner vid lunchtid att på byn inhandla viktualier samt lite annat bråte.
En ny jättelik kryssare hade anlänt till redden och barkasserna fraktade in tusentals kryssningspassagerare till byn, där bussar väntade för transport upp till den heliga grottan samt Citadellet.

Därtill hade en äldre bilfärja vid namn "Artemis" ankrat vid kajen.

När vi vid femtiden gick ner att spisa middag på La Strata just nedanför vårt Hotel kunde vi konstatera att det vimlade av kryssningspassagerare i hela byn. Juvelerarbutiker samt modedito och souverniraffärerna hade goda tider.

Vår middag var suveränt god som vanligt.

Denna morgon har hotellets wlan varit på sitt sämsta humör hittills, och därav är denna dagsrapport en smula försenad. Nu vid niotiden verkar någon ha skrämt igång routern igan. Peppar Peppar…

Lite bilder från gårdagen återfinnes i galleriet under ”Onsdag 17 September”

Birgitta är betydligt piggare idag. Strax ska vi gå ner till La Strata att folkliv iakttaga samt bra wlan bruka. Hotellets wlan är idag helkass.

Arne och Birgitta

Netwolf
2014-09-17, 08:59
Hotellets wlan är idag helkass.

Jag förnimmer en viss Wlan-frustration :D;)

http://static.squarespace.com/static/50323426c4aa66e8231c0ef6/t/5321a028e4b09d85eb0bfc8a/1394712627623/frustration

Har ni inte 3G-modem med er?

/Netwolf

kari
2014-09-17, 09:31
Krya på dig. Ställ om AC till 24 grader. Betydligt bättre för hälsan. Eva

G o d bedring fra meg og, Birgitta:)
- og vær forsiktig med AC, jeg er enig med Eva, har aldri på lav temp, 25 gr har vi brukt denne ferien:)
Ha en fortsatt god ferie begge tobye_bye

Wardakis
2014-09-17, 10:59
En av våra gemensamma bekanta köper Cold & Flu när hen är förkyld. Värt att prova kanske?

Kalimera
2014-09-17, 14:15
En ny jättelik kryssare hade anlänt till redden och barkasserna fraktade in tusentals kryssningspassagerare till bynDen var stor! Otroligt att så många stora båtar stannar till i Patmos. Johannes döparen har fortfarande stor dragningskraft. :)

Bra att Birgitta känner sig bättre.

yannis
2014-09-17, 14:24
Jag känner mig lite bättre och vi ska snart ta oss upp till Chora.
Vi hoppas att kryssningsgästerna har gett sig från Johannisgrottan och Chora bara.
Sen önskar vi få en fantastisk utsikt på hela Patmos och alla onkringliggande öar hos Jimmy.
Birgitta

Arne
2014-09-17, 16:57
Onsdag kväll klockan 18.50.

Vi sitta nu mätta och belåtna uppe i Chora på Taverna Jimmys Balcony.
En formidabel utsikt över hela ön.
Birgitta helt pigg nu. Det förefaller som om den medicin vi inhandlade har gott resultat givit...

Lägg därtill att Arne förhandlat upp AC-n på rummet till 22 grader.

Bilder komma i morgondagens snabbdagbok.

Livet leka!

Arne och Birgitta

Sunny12
2014-09-17, 17:55
Birgitta helt pigg nu. Det förefaller som om den medicin vi inhandlade har gott resultat givit...

Lägg därtill att Arne förhandlat upp AC-n på rummet till 22 grader.



Arne och Birgitta

fb_gilla..:)

Arne
2014-09-18, 08:59
Torsdag 18 September. Patmos.

Lite svalare denna morgon med 22 grader klockan sex. Vi när som vanligt en from förhoppning om lite svalare väder. Igår vid halvtvåtiden visade termometern på 37,8 grader!

Igår förmiddag ner till La Strata att skicka dagsrapporten. Hotellets wlan var på sitt allra sämsta humör, och i princip oanvändbart.
Arne ner till Travel Agency att inhandla färjebiljetter inföär fredagens avresa till Agathonissi. 8 € pp. Vidare iväg till Bankomaten att densamma plundra på 500 €.

Efter siestavila med AC i full aktivitet gick vi vid fyratiden ner till byn att taga bussen till Chora halv fem. Allt enligt prydligt uppsatt tidtabell vid busshållplatsen. Icke någon buss att skymta. Vi stegade bort till den närbelägna taxistationen och fick första lediga droska som tog oss upp till Chora. Det är 4,5 kilometers färd längs den vackra ochb stundtals branta serpentinvägen. Föraren äskade sex Euro i åkdonslega, han fick sju.

Så den branta stenlagda vägen upp till Jimmys Balcony. Utsikten är formidabel och svårslagen. Vi beställde in mat. Birgitta tog en läcker schnitzel med god sås, medan Arne valde en god leverrätt. Notan inklusive ett krus vitt landade på 25 €. Då inkluderat varsin isad Ouzo i väntan på taxin.

Olyckligtvis finnes vägg i vägg med Jimmys en exklusiv presentbutik som Birgitta bara icke kan missa. Nu stannade inköpet vid en väldigt vacker keramisk kaffekopp, rikligt utsirad. Där rök 35 €...

Vid ett besök på Patmos är en tur upp till Chora ett måste. Jimmys Balcony likaså.

Väl nere i Scala igen formligen kryllade det av italienska kryssningsgäster från lyxkryssaren på redden. Kryssaren hade enligt välunderrättad källa 3700 passagerare.

Åter hem till hotellet noterade vi med viss förvåning att Wlan ånyo fungerade utmärkt, förmiddagens trassel till trots.

En bildserie från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Torsdag 18 September”

Arne och Birgitta

KR
2014-09-18, 09:17
Efter att ha läst era tidigare resedagböcker hade vi tänkt att prova Jimmys Balcony när vi var på Patmos i juli i år. Tyvärr var det stängt då det får bli vid ett annat tillfälle.
Njut vidare!
//
KR

Kalimera
2014-09-18, 15:19
Så den branta stenlagda vägen upp till Jimmys Balcony. Utsikten är formidabel och svårslagen.Den vyn är grymt vacker! Vilken läge han har den där Jimmy.;)

Nu stannade inköpet vid en väldigt vacker keramisk kaffekopp, rikligt utsirad. Där rök 35 €...Men den var snygg, inte sant. :)

yannis
2014-09-18, 15:35
Efter att ha läst era tidigare resedagböcker hade vi tänkt att prova Jimmys Balcony när vi var på Patmos i juli i år. Tyvärr var det stängt då det får bli vid ett annat tillfälle.
Njut vidare!
//
KR

Den utsikten från Jimmys Balkony är fantastisk!
Man har den på näthinnan hela kalla vintern.
Jag brukar även framkalla den när jag är med om något jag tycker är lite obehagligt (tandläkaren eller att ta en spruta hos läkaren). Då ger den mig lugn.

Så ni som kommer till Patmos måste absolut åka/gå upp till Chora. Det är bedövande!!!

Birgitta.

Monica G
2014-09-18, 21:41
Jag tyckte inte om Patmos första gången. Man får göra om och göra rätt ibland och prova igen som med mycket annat. Bland det rätta är Jimmys i Chora ett glas vitt över utsikten och en promenad ner. Lyckliga ni som är där just nu...njut på.

Eva L
2014-09-19, 06:51
Utsikten från Jimmys är fantastisk och promenaden upp är trevlig. Vad menar du Monika med att göra rätt ?Vad är göra fel? Vi har ju alla olika intressen och uppskattar olika saker. Vissa platser tar vi direkt till vårt hjärta medan andra lämnar själen oberörd. Eva

Arne
2014-09-19, 07:51
Fredag 19 September. Vidare till Agathonissi.

Märkligt sval morgon med endast 21 grader klockan sex. Det tackar vi för. Havsbrisen sitter likaså fint.

Under gårdagen var vi på förmiddagen nere vid Strata att njuta svalkande vindar. Det var i sanning kryssarnas dag. På redden en större kryssare och inne vid kajen ytterligare tvenne mindre dito.

Öns näringsidkare sken i kapp med solen. På byn kryllade det av köpstarka kryssningsningsturister, som likt vandrande bankomater handlade så det stod härliga till.

Vid tvåtiden hem att taga siesta. Just innan vi gick hemåt kom en liten passagerarkatamaran in till hamnen. Förr hade denna katamaran Patmos som hemmahamn och gick dagligen turen Patmos- Kos – Rhodos – Kastellorizo, men nu har den troligen en helt ny rutt.

Lite om vårt hotel nu. Hotellet har inalles 36 rum. Både med havsutsikt och utsikt mot trädgården och Citadellet, Vi har gett 40 € per natt, och då ingår en klart godkänd frukost. Daglig städning av rummen är i vårt tycke lite överkurs enär vi alltid måste ”Förstäda” eftersom vi är mästare i att strö såväl klädespersedlar som andra utensilier omkring oss…

Vid femtiden på kvällen gingo vi ner till La Strata att taga varsin Ouzo i väntan på att Tavernan en trappa upp skulle öppna. In kom tvenne Ouzoglas samt en tallrik inlagd Octopus. Kyparen lät förmäla att såväl Ouzon som bläckfisken gick på husets räkning eftersom det var vår sista kväll på ön.

Vid klockan sex upp till övervåningens Taverna. Arne tog sin goda lever och Birgitta en mustig köttgryta med styrka och smak icke av denna världen.

Nu strax ner att spisa frukost innan hotellets lilla minibuss klockan nio transporterar oss den korta vägen till hamnen och den väntande Nissos Kalymnos som med avgång klockan 09.20 ska ta oss till Agathonissi.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Fredag 19 September”

Livet leka

Arne och Birgitta

Arne
2014-09-19, 12:07
Sålunda gar vi efter en i alla avseenden behaglig överfart med Nisse anlänt till den lilla pytteön Agathonissi. Efter en kort promenad kom vi fram till Taverna- och pension Glaros. Ett mycket trevligt ställe med prunkande blomster och vänlig atmosfär.

Det var alls icke mängder av turister som gick av på ön. Kan det ga varit ett tiotal? Lika många lämnade ön med Nisse.

Lugnet på Agathonissi ämer än stoiskt. Det går nästan att ta på tystnaden. Endast vindens rasslande i strandkantens tamarisker kan höras.Wlan fungerar med utmärkt bandbredd. AC finnes samt ett icke brummande kylskåp. Lägg därtill en balkong med
vacker havsutsikt.

Arne och Birgitta

Sunny12
2014-09-19, 12:42
Lugnet på Agathonissi ämer än stoiskt. Det går nästan att ta på tystnaden. Endast vindens rasslande i strandkantens tamarisker kan höras Lägg därtill en balkong med
vacker havsutsikt.

Arne och Birgitta

Så härligt det låter... ska bli intressant att få höra mer om denna ö...som är totalt okänd för mig!!
Ha, det bäst!!.. bye_bye

Monica G
2014-09-19, 18:04
På Glaros har vi ätit den godaste geten vi smakat. Och fantastiska ostpajer, rekommenderas varmt.

Tom
2014-09-19, 19:14
Lugnet på Agathonissi ämer än stoiskt. Det går nästan att ta på tystnaden. Endast vindens rasslande i strandkantens tamarisker kan höras.Wlan fungerar med utmärkt bandbredd. AC finnes samt ett icke brummande kylskåp. Lägg därtill en balkong med
vacker havsutsikt.

Arne och Birgitta[/QUOTE]


Så var det inte i söndags ! Då satt ett hundratal båtflyktingar på kajen, bevakade av polis o militär när vi anlände med " Nisse " ! I stekande sol utan chans till skugga . Strax innan avgång fick dom tillstånd att marschera ombord. Döm om vår förvåning.... dom placerades på bildäck på " Nisse " ? Ettt öde som slår det mesta.
Inte nog med det , när vi kom till Pythagorio väntade Polis med munskydd o plasthandskar. Båtflyktingarna placerades i fångtransportbilar, utan fönster, till för oss vidare öde ! :mad:
/ Tom o Bodil

Arne
2014-09-20, 08:27
Lördag 20 September. Agathonissi

Äntligen väderomslag till svalare temperaturer. Denna morgon vid sextiden har vi 18,3 grader på vår balkong. Rummet har utmärkta sängar, faktiskt tre till antalet. Vacker sol har nu gått upp över ön, och det är knäpptyst ute på byn. Endast vågornas skvalpande hörs från stranden just nedanför.

Vi spisade middag på Glaros taverna. Vi fick vänta till klockan sex innan madame som kom med den vändande Nisse hann få fart i köksregionerna. Någon lever till Arne stod emellertid icke att uppbringa, så det fick bli en grillad kycklingfilé istället. Birgitta valde Succiniplättar. Maten var mycket god. Notan inklusive ett krus vitt stannade på 18 €.
Det var faktiskt ett femtontal matgäster oaktat klockan bara var strax efter sex.

Arne ner till minimarket att viktualier inhandla. Den lilla butiken var faktiskt förvånande välsorterad årstiden till trots.

Hem till rummet att sitta balkong vid niotiden. Det är lite speciellt att taga sig till rummet. Vi fick runda Glaros och ta den asfalterade vägen upp ett tjugotal meter för att därefter gå en trappa ner till rumskorridoren. Lite elakt för Birgitta, men hon klarade trapporna med försiktiga steg. Några trappräcken fanns ej att skönja.

Inför nattningen krävde Birgitta att AC-n skulle ställas på 18 grader eftersom hon annars skulle dö av värmeslag. Arne protesterade, men föll till föga sett mot bakgrund av svårigheterna med att den fortsatta resan baxa på en zinkkista innehållande död hustru….
I nattens mörker smög dock Arne upp att ändra AC-n till 21 grader.

Vi noterade att det förutom oss två finns ytterligare tvenne svenska par på ön. Naturligtvis 50 +. Därtill ett antal tyskar, några engelsmän samt båtfolket från trenne havskappseglare som ankrat vid gästkajen.

Så ligga en patrullbåt från Hellenic Coast Guard vid kajen med full besättning. Några flyktingar ha vi ännu ej sett skymten av, men det lär finnas på ön eftersom vi råkade på tiggande barn under aftonen.

Vi har nu strax varit ute i övärlden två veckor av fyra, och först här på Agathonissi har vi nu drabbats av elaka myggor.

Vi har ur ränseln letat fram den grekiska aluminiumflasken med det utmärkta, men dyra, myggmedlet av märket Propoline. 6,5 Euro kostar det, men det är såväl effektivt som drygt. Finnes till avsalu på apoteken.

Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Lördag 20 September”



Arne och Birgitta

Alala
2014-09-20, 13:21
Inför nattningen krävde Birgitta att AC-n skulle ställas på 18 grader eftersom hon annars skulle dö av värmeslag. Arne protesterade, men föll till föga sett mot bakgrund av svårigheterna med att den fortsatta resan baxa på en zinkkista innehållande död hustru….
I nattens mörker smög dock Arne upp att ändra AC-n till 21 grader.

Arne och Birgitta

Hehe, och Birgitta sov gott förstås! flabb_flab 18-grader, brrr, skulle jag säga.

/ Anne bye_bye

Monica P
2014-09-20, 13:44
I går natt tog jag fram ett tunt täcke för första gången sen jag minns inte när. Kylig vind med åtskilliga Beaufort drog från det ena fönstret till det andra= min egen A/C, varmt och gott under täcket.

Kalimera
2014-09-20, 14:13
Vi spisade middag på Glaros taverna.Jag vet inte om ni äter get, men om ni gör det måste ni äta det på Glaros. Finns ingenstans den smakar så gott som där. :p

Titti
2014-09-20, 15:03
Tack för tipset om myggmedel, Arne! Vi befinner oss på Tilos nu, och jag är riktigt plågad av mygg. Min reskamrat har inte fått ett enda stick. Myggen väljer sina offer med omsorg tydligen.

ofelia
2014-09-20, 22:02
Jag vet inte om ni äter get, men om ni gör det måste ni äta det på Glaros. Finns ingenstans den smakar så gott som där. :p

Instämmer till 100%.

/Ofelia

Arne
2014-09-21, 08:33
Söndag 21 September. Färden går vidare.


Idag behaglig temperatur med 19 grader vid halvsjutiden. Nästan vindstilla också. Det bådar gott inför färjeresorna denna dag. I vår ursprungsplan skulle vi idag ta Nisse till Pythagorion samt tvenne dagar på Pension Sunshine i väntan på nästa tillgängliga färja till Fourni.

Väl på plats här i övärlden upptäckte vi att det faktiskt går en färja från Vathy, Samos Stad ,klockan fyra i eftermiddag, med ankomst Fourni vid halv sju. Eftersom Nisse anländer till Pythagorion klockan tre hinner vi enkelt fara med taxi till Vathy. Taxiresan tar endast femton minuter.

Lite om vårt Pensionat här på Agathonissi nu. Stället har inalles fem rum. Pensionatet har nyligen renoverats till god standard. Dock är det inga studios. Kylskåp finnes liksom AC, men inga koppar, glas, tallrikar eller bestick.

Frukost kan erhållas från klockan nio nere på Tavernan i bottenvåningen till priset av 5 € pp. Vi gav förbokat 30 € natten, men obokat hade det säkert gått att få för 25.

Efter gårdagens siesta tog vi telefonkontakt med Toula Rooms på Fourni för att efterhöra om vi kunde komma redan idag, två dagar tidigare än vi bokat. Jodå, det gick alldeles utmärkt. Vi har bevistat Toula Rooms vid över tio tillfällen nu.

Agathonissi ja. Det finnes inalles ett hundratal fastboende på ön. Två kyrkor, två affärer, ett bageri, det är det hela. Sevärdheter finnes ej, om man inta ska se lugnet och stillheten som en sevärdhet.

Befolkningen livnär sig på fiske, jakt, jordbruk och turism i nämnd ordning.
Tavernorna kunna räknas på ena handens fingrar. Vår granntaverna har även hand om biljettförsäljningen till färjorna. En liten bod håller öppet en timme inför färjans ankomst och avgång.

Den lilla stranden här i den inre delen av hamnen verkar vara bra. Vi fick veta att badtemperaturen igår var 27 grader. Några solstolar finns naturligtvis inte.

Gårdagens middag avnjöto vi här på Glaros Taverna. Vi var mycket nyfikna på att testa Getmiddagen, men tog dock det säkra före det osäkra och tog en portion get och en portion Keftedes med Cheece pai.

Geten smakade faktiskt gudomligt gott. Den måste ha legat och långputtrat i en gryta i timmar tillsammans med diverse spännande kryddor. Köttet var så mört att det föll isär när man satte gaffeln i det.
Notan stannade på 18 € inklusive ett krus vitt.

Lite bilder från gårdagen ligga i galleriet under ”Söndag 21 September”


Arne och Birgitta

Sunny12
2014-09-21, 11:10
27 grader i havet.. WOW..hoppas det är lika på Amorgos.. ha en fortsatt fin resa till nästa ö...

Sunny( 3 dagar kvar till paradiset.. tick tack....)..bye_bye

inkfish
2014-09-21, 11:19
Så var det inte i söndags ! Då satt ett hundratal båtflyktingar på kajen, bevakade av polis o militär när vi anlände med " Nisse " ! I stekande sol utan chans till skugga . Strax innan avgång fick dom tillstånd att marschera ombord. Döm om vår förvåning.... dom placerades på bildäck på " Nisse " ? Ettt öde som slår det mesta.
Inte nog med det , när vi kom till Pythagorio väntade Polis med munskydd o plasthandskar. Båtflyktingarna placerades i fångtransportbilar, utan fönster, till för oss vidare öde ! :mad:
/ Tom o Bodil

Så fullständigt förfärligt!

Tilos är ett gott exempel när det gäller det här. Från juli till slutet av augusti hade det kommit 700 flyktingar till ön och de kommer fortfarande. En skara Tilosbor och expats sliter för att hjälpa dem med mat, kläder osv, innan de får åka vidare till Aten. Det är fantastiskt att människor i ett krisdrabbat land ändå orkar se till utsatta medmänniskor.

yannis
2014-09-21, 12:10
I Paleochora kom det båtflyktingar i vintras. Här organiserade byn för att hjälpa dom. Man "fixade" ledigt fån jobbet och for ner till fiskehamnen, ställde ut bord och ställde upp mat och vatten till flyktingarna.
Nu är det inte så vanligt att flyktingarna landar i Pale. Här i Agathonisi kommer det ständigt gummibåtar med flyktingar. Sorgligt.Men byborna är ett vänligt folk och dom tar sitt ansvar här och behandlar flyktingarna väl. Hur dom sen behandlas på Samos f v b vet vi inte....
Birgitta.

Netwolf
2014-09-21, 12:41
Jag vet inte om ni äter get, men om ni gör det måste ni äta det på Glaros. Finns ingenstans den smakar så gott som där. :p

ALLT smakar gott på Glaros! När vi var där fick Jannis bestämma vår meny vid varje måltid. Suveränt gott varje gång. Han förtäljde mig att det var hans mor, som lagade till maten uppe i byn och så hämtade han den i sin lilla skåpbil.

//Wolfen

inkfish
2014-09-21, 13:08
I Paleochora kom det båtflyktingar i vintras. Här organiserade byn för att hjälpa dom. Man "fixade" ledigt fån jobbet och for ner till fiskehamnen, ställde ut bord och ställde upp mat och vatten till flyktingarna.
Nu är det inte så vanligt att flyktingarna landar i Pale. Här i Agathonisi kommer det ständigt gummibåtar med flyktingar. Sorgligt.Men byborna är ett vänligt folk och dom tar sitt ansvar här och behandlar flyktingarna väl. Hur dom sen behandlas på Samos f v b vet vi inte....
Birgitta.

För några år sedan blev en person knivhuggen i ett bråk mellan öbor och flyktingar på Agathonissi. Jag minns dock varken om personen dog eller om det var en flykting eller öbo. Jag har för mig att det var flyktingen men jag kan ha fel. Någon annan kanske kommer ihåg?

Monica P
2014-09-21, 14:12
Det finns väldigt mycket att tycka och tänka om den här eländiga trafiken. Jag är inte så insatt . Det blir infekterad debatt vad man än säger. Ingen stat vill ha dem, det är den bittra sanningen.

- Vad gäller krigsdrabbade personer från Syrien får de ett helt annat bemötande än t.ex somalier. De blir (enligt vad man sagt mig, jag har inga papper att hänvisa till,) direkt vidareförda till något västeuropeiskt land, många till Sverige.

På Kalymnos har man två-tre mycket enkla förläggningar, inte alls tänkta att hysa folk i dagar och nätter. De hitkomna får gå ut men de flesta håller sig nära sina förläggningar. Mat lär kyrkans "Kärlekens Bord" leverera. När vi hade en musikföreställning var det många syrianer i publiken. Grekerna i stort vet vad det är att behöva lämna sitt land. Det dåliga bemötandet kommer när frustrationen blir för stor, det kommer för många samtidigt, man har ingen överblick, inga resurser att agera.

Som jag sagt tidigare är det några som tjänar otroliga pengar på den här hanteringen.

Jag läste att någon irriterat sig på att polis och hamnpolis använder handskar och munskydd. Dock är det en sanning att man fått in åtskilliga personer med smittsamma sjukdomar de senaste åren, tuberkulos nämnes särskilt. Otillräckliga resurser att undersöka alla dem som kommer , tyvärr.

Kalimera
2014-09-21, 18:42
Geten smakade faktiskt gudomligt gott. Den måste ha legat och långputtrat i en gryta i timmar tillsammans med diverse spännande kryddor. Köttet var så mört att det föll isär när man satte gaffeln i det.Kul att det smakade!

Arne
2014-09-22, 10:03
Måndag 22 September. Fourni.

En som vanligt varm och vacker morgon. Vi erhöllo vår förnämliga studio nr 10, upper floor, med utsökt havsutsikt samt vyn över byn.

Resan hit gick som på räls. Nisse anlöpte Pythagorion på tidtabell klockan 15.00 igår eftermiddag. Lite trist var det att skåda hurusom ett trettiotal båtflyktingar föstes in på bildäck att tillsammans med en låda flaskvatten och tre beväpnade vakter företaga överfarten till Samos.

Vår förbeställda taxi väntade på piren att taga oss till Vathy. Resan tog 15 minuter och betingade åkdonslega av 23 €.

På hitre kajen fann vi jättefärjan European Express. Biljetter inhandlades till facilt pris. Åtta Euro pp. Denna färja är ett före detta kryssningsfartyg som konverterats till grekfärja. Inredningen har dock behållits intakt med vackra salonger med bord och soffgrupper i smakfull stil.

Ganska så exakt klockan sju anlände vi till lilla Fourni efter ett stopp vid Karlovassi på Samos. Lola från Toula rooms väntade på kajen tillsammans med ett antal övriga rumsraggare. Lola lät meddela att vi tilldelats nummer tio på Toula rooms. Birgitta stegade genast in på Nikos Taverna medan Arne gick upp till studion att lämpa in ränslarna.

Enär vi voro hungriga gick vi genast in i Nikos kök att botanisera i grytorna. Arne fann gillande i en köttgryta medan Birgitta lindade ögonen runt en jättelik Cheese Pai. Maten smakade som alltid på Nikos utmärkt, och notan landade på 18 € inklusive ett krus vitt.

Så vid niotiden hem att natta oss. Efter förhandling enades vi om att 21 grader på AC-n kunde vara en vettig temperatur…

Sängarna här på Toulas äro gudomligt sköna att sova i.

I morse vid sjutiden avgick Panagia Theotokoupolos, öns livlina som efterträtt Samos Spirit.

Här på Fourni ska vi nu stanna i 14 dagar innan det är dags att via Samos flyga hem. Vi trivs alltid något så rent förträffligt på Fourni och Toula Rooms.

Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Måndag 22 September”

Rapporten är denna dag väldigt försenad beroende på att masten uppe på berget trasslar. En tekniker har nu fixat en provisorisk lösning så vi hoppas denna rapport ändock kommer fram.

Arne och Birgitta

Kalimera
2014-09-22, 19:10
På hitre kajen fann vi jättefärjan European Express. Biljetter inhandlades till facilt pris. Åtta Euro pp. Denna färja är ett före detta kryssningsfartyg som konverterats till grekfärja. Inredningen har dock behållits intakt med vackra salonger med bord och soffgrupper i smakfull stil.Jisses, vilken interiör!

I morse vid sjutiden avgick Panagia Theotokoupolos, öns livlina som efterträtt Samos Spirit.Lägg gärna upp en bild om ni ser den igen. Vet ni vad som hänt med Samos Spirit?

piam
2014-09-22, 23:49
Dom stackare som kom till Phytagorion,kördes till Vathy,där satt dom i flera timmar utanför tullhuset.
Det har suttit flyktingar utanför där mest varje dag.
Vet inte om dom får vara kvar här på flyktingförläggningen eller om dom får åka vidare.
Patrullbåtarna kör runt ön hela tiden.

Pia

Monica P
2014-09-23, 09:17
Arne, ursäkta! Vi borde kanske starta en tråd om flyktingar i stället för att kapa din tråd! Som sista inlägg från mig i den här arten kan jag berätta att det två dagar i följd har skett vilda jakter här vid Pserimos, och skottlossning med personskador på både hamnpolisens sida och dem som vill hit. Turkiska människohandlare lämpar av flyktingarna i någon enslig vik och sticker sen i vild fart tillbaka över sundet. När hamnpolisen vill hejda dem försöker de på olika sätt att komma undan.

Arne
2014-09-23, 10:40
Tisdag 23 September. Fourni.

En disig morgon med molnbankar över Fournis höga berg samt Thymenia. Termometern visar på 24 grader nu klockan sju.
Panagia T ligga kvar vid kaj denna morgon.
Havet är helt vindstilla. Icke en krusning att skönja.

Vi har noterat att det är betydligt fler turister än normalt för årstiden. När Panagia T igår afton anlöpte Fourni noterade vi att ytterligare ett tjugotal turister gingo iland.

Vår vattenkokare som vi alltid medbringar vid våra resor i övärlden har sannerligen kommit till god nytta denna gång. Dock har Toula Rooms en välförsedd studio med såväl spisplattor som vattenkokare och övriga husgeråd turisten kunna behöva. Lägg därtill ett kylskåp som icke väsnas.
God standard för 25 € natten som vi betalar.

Toulas internetuppkoppling är dock inget att hurra för. Densamma fungerar ibland, ibland icke. Så finns byns hotspot, den fria uppkopplingen, men även densamma är skakig.

Igår förmiddag fick vi gå ner till Snikna Villes café för att få iväg dagsrapporten. Villes wlan fungerar oklanderligt. Även Nikos Taverna har lagt sig till med wlan.

Efter siestavilan gick vi vid fyratiden upp längs huvudgatan till Square, det lilla torget i byn. Cafenion Hade dock siestastängt liksom bageriet och den lilla grönsaksaffären.

Vi har därtill noterat att sedan vi lämnade Samos för två veckor sedan har icke fått någon ”Jamas” i samband med notan. Bjudrakin är vi tacksamma att vi slipper, men den lilla söta kakan saknar vi verkligen.

Aftonens middag intog vi på Nikos. In i köket att se vad huset hade att bjuda denna dag. Vi fastnade genast för Nikos goda Bifteki, de utsökt tillagade köttfärsbiffarna med gudomlig kryddning. Den friterade potatisen smakade därtill väldigt bra. Birgitta tog en halvportion och Arne helportion. Notan hamnade på 15 € inklusive varsin flaska Fix.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Tisdag 23 September”

Vi har nu stegat ner till Nikos Taverna att ett fungerande wlan oss finna. Lite sen blir dagsrapporten, men det kan ej hjälpas. Nu vid pass halv tolv är det 26 grader samt hög luftfuktighet med 77 procent. De grå molnen har nu skingrats och ersatts av soldis.


Arne och Birgitta

inkfish
2014-09-23, 10:50
Vet ni vad som hänt med Samos Spirit?

Jag skulle gissa att den är skrotad, dvs ligger och rostar vid nån kaj nånstans.

Jag var på Fourni -11 och -12 och redan då var Panagia Theokotos den som användes. -11 TROR jag att Samos Spirit låg vid kaj på Fourni, -12 tror jag att hon var borta helt och hållet.

Netwolf
2014-09-23, 17:22
Jag skulle gissa att den är skrotad, dvs ligger och rostar vid nån kaj nånstans.
Jag var på Fourni -11 och -12 och redan då var Panagia Theokotos den som användes. -11 TROR jag att Samos Spirit låg vid kaj på Fourni, -12 tror jag att hon var borta helt och hållet.
Ingen signal sen maj 2013 på Marine Traffic (http://www.marinetraffic.com/se/ais/details/ships/240166000/vessel:SAMOS_SPIRIT). Förmodligen har du rätt i att hon ligger och rostar nånstans :(

/NW

Netwolf
2014-09-23, 17:46
Senaste signalen från Samos Spirit är från Perama Shipyard (http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=215&with_photo_id=80130390&order=date_desc&user=1540804). Inget gott tecken...

/Netwolf - nynnar "..där som båtar aldrig dör"

Kalimera
2014-09-23, 18:26
redan då var Panagia Theokotos den som användes. -11 TROR jag att Samos Spirit låg vid kaj på Fourni, -12 tror jag att hon var borta helt och hållet.Okej, tack!

Senaste signalen från Samos Spirit är från Perama Shipyard Inget gott tecken...Finns inte många gamlingar kvar. På gott - och på ont.

Arne
2014-09-24, 09:38
Onsdag 24 September. Fourni

En lite lugnare morgon efter nattens hårda vindar och vågor. Det var kav lugnt när storfärjan vid sjutiden igår afton anlöpte Fourni. Ett antal turister skulle fara iväg, men lika många gick iland, så det jämnade ut sig.

Hela kvällen var fiskarna i aktivitet att flytta in sina båtar till den inre hamnen samt att nogsamt förtöja flytetygen. Detta indikerade att det skulle komma hårt väder under natten. Mycket riktigt, vid midnatt blåste det ordentligt och höga vågor slog in mot stranden här nedanför Toula Rooms.

Nu på morgonen har väder och vindar emellertid lugnat ner sig och återstår nu endast efterdyningar med krabb sjö. Solen strålar ånyo från klarblå himmel och det är nu klockan sju 22 grader varmt.

Efter att under gårdagens förmiddag ha varit nere på byn att skicka dagsrapporten var det vid tvåtiden dags för siestavila. Arne stannade till vid den lilla frukt-och grönsaksboden att inhandla ett par klasar av de vansinnigt goda vindruvorna. Stora och söta, men med kärnor i.

Efter siestan tog vi en promenad bort till den lilla cafenion Patras att avnjuta såväl internetuppkoppling som varsin Ouzo innan det var dags att gå till Nikos Taverna för att skåda vad som fanns i grytorna. Vi hittade något som liknade frikadeller och beställde en helportion till Arne samt halv dito till Birgitta.

Det var en väldigt god middag som tillsammans med ett krus vitt stannade på 15 €. Det var rikliga portioner som även räckte till för att tavernakattorna skulle kunna få sig ett skrovmål.

Hemåt vid sjutiden att från balkongen beskåda storfärjans ankomst klockan 19.00. Vi hade lyxat på och inhandlat en liten flaska Kaluha som vi fyllde varsitt glas med.

Nu denna morgon avseglade Panagia T i de grova vågorna mot Samos.
Vi hyste vissa tvivel huruvida lillfärjan skulle avgå eller ej, men naturligtvis avgick livlinan den grova sjön till trots. Panagia T avgår veckans alla dagar undantagandes tisdagar och lördagar, då hon ligga kvar vid kaj här på Fourni.

Vi ska försöka få exakt besked om vad det blivit av med Samos Spirit, den gamla livlinan. Vi återkommer så snart vi vet.´

Nu har Nikos givit besked. Rederiet som ägde Samos Spirit var skyldig pengar för två års hamnavgifter samt för bränsle och personallöner. Färjan belades med kvarstad och parkerades i Pireus i väntan på betalning till fordringsägarna. Inga utbetalningar har skett, och nu ska färjan huggas upp.

Toula Rooms har en för säsongen god beläggning med sju av de fjorton rummen fyllda med gäster. Vi ska idag prata lite vackert med städerskan om hon kan fixa vår smutstvätt. Det brukar ordna sig här.

Vi sitta nu Nikos att skicka dagsrapporten. Toulas wlan är helt kass och fungerar alls icke.

Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Onsdag 24 September”

Arne och Birgitta

Alala
2014-09-24, 10:33
Tack för era fina rapporter hittills! klapp_klap Själv reser jag till Kreta i morgon och kommer att vara offline så jag får ta och läsa ikapp allt när jag kommit hem.

Låt livet leka för er!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2014-09-24, 17:07
Nu har Nikos givit besked. Rederiet som ägde Samos Spirit var skyldig pengar för två års hamnavgifter samt för bränsle och personallöner. Färjan belades med kvarstad och parkerades i Pireus i väntan på betalning till fordringsägarna. Inga utbetalningar har skett, och nu ska färjan huggas upp.Tack för info, och tack för bilder på PT. Är man båtnörd så är man. :)

inkfish
2014-09-24, 18:46
Men alltså, löner? Hade besättningen alltså jobbat utan att få betalt? Låter inte klokt.

Men vad avundsjuk man blir på att ni kan äta på Nikos. Det är en ruskigt bra taverna.

Arne
2014-09-25, 10:19
Torsdag 25 September. Fourni

Redan klockan 05.00 väcktes vi av ett oherrans oväsen från hamnen. Det visade sig vara Europeean Express som anlände och lät ankarkättingen gå med ett fasligt dån. Alltnog, det var för oss bara att stiga upp en halvtimme tidigare än annars brukligt.

Morgonkaffet intog vi inne på studion enär det bara var 20 grader ute på balkonen och därtill friska vindar.

Lite om Fourni nu. Ön har cirka tusentalet bofasta invånare. Lägg till detta den Grekiska arméns Detachement omfattande 40 Carabiniere (Skyttesoldater) samt ett tiotal experter som bemannar radar- och signalspaningsanläggningarna vid kasernen uppe i bergen.

Befolkningens huvudnäring är naturligtvis fisket. Ett par Tavernor har egna fiskebåtar som förser näringsställena med dagsfärsk fisk, andra fiskare anlitar ”Olle Fiskare” som med sin lilla vita bil far runt ön vid lunchtid att saluföra färsk fisk.

Några jordbruk finnes också men de äro få. Jakt på småvilt drygar ut mathållningen. Turismen under säsong bidrager naturligtvis därtill till bybornas inkomster i icke ringa omfattning. Någon vinterturism är det emellertid ej att tala om.

En uthyrningsfirma tillhandahåller moppar och några bilar, men det verkar ej vara så direkt strykande åtgång. Det finns ju i sak bara en enda väg på ön, den från hamnen och upp till övre byn. I den övre byn har vi aldrig varit, men den lär ska vara väldigt liten.

Förr, när Birgitta hade friska ben, kunde vi promenera upp till väderkvarnarna och sedan ner till den fina Kampistranden där det finns tvenne små Tavernor, men numera är denna vandring helt utesluten. Detta beroende av att det är 280 trappsteg ner från väderkvarnarna. Branta trappsteg är det också.

I högsäsong går en liten badbåt i skytteltrafik från hamnen här till Kampistranden.

Vi letar fortfarande efter en butik i byn som lär ska saluföra refillkort till Mobile broadband, Vodafone, men har hittills gått bet på den uppgiften.
Men, det går ju bra att gå ner till byns tavernor att skicka dagsrapporten samt se vad som sig hemmavid tilldragit. Vi saknar dock Radio Västerbottens morgonsändning i vår studio.

Efter siestavilan ner att taga varsin lättouzo på Café Patras samt invänta solnedgången och Panagia T-s ankomst. Endast sex turister steg av färjan, varav fem svenskar som hade förbokat boende på Patras Pension. Patras har för övrigt ett perfekt fungerande Wlan.

Middagen avåt vi som vanligt på Nikos Taverna. Våra rumsgrannar, tvenne vithåriga äldre Brittiska damer beställde Lobster.Arnei fann gillande i en rätt med goda Keftedes samt hemgjord friterad potatis. Birgitta tog halv portion fisk from the owen. Notan hamnade på 18 € inklusive det obligatoriska kruset vitt. En bägare grekglass fick avsluta denna afton.

Vi har noterat att Panagia T denna dag ligga kvar vid kaj här på Fourni. Kantänka vintertidtabell inträffat i dagarna?

Bilder från gårdagen finnes i galleriet under ”Torsdag 25 September”
Nu sitta vi Nikos med ett krus vitt att skicka dagsrapporten. Vår trivsamma kattvalp har nyss trakterats med tio "Small fishes"

Arne och Birgitta

inkfish
2014-09-25, 10:33
Lustigt, nu nämner du faktiskt två saker som jag har trista minnen av från Fourni.

Det ena är byn i norra delen av ön, Chrysomilia. Den del av byn som ligger nere längs havet var så ofattbart skräpig. Allt var antingen skräp eller förfallet så jag trodde först att den delen av byn var övergiven, men det var den inte, där bodde folk.

Det kändes så dystert att jag åkte därifrån igen så fort jag kunde.

Det andra är moppeuthyrningen. Första gången hyrde jag där utan problem, andra gången var killen jag tidigare hyrt av inte där, det var en äldre man som skakade fram en av killens moppar åt mig istället.

Och när jag lämnade tillbaka den kom vi i gräl. Han påstod att tanken varit full när jag tog ut moppen! Jag blev helt paff för precis som på alla andra öar jag hyrt har bensinen bara räckt bort till macken när jag tog ut den. Men han gav sig inte så jag blev tvungen att betala honom 8€ för bensin (vilket förmodligen var mer än tanken överhuvudtaget rymde).

Jag blev lite ledsen av det där, har aldrig varit med om i Grekland att någon verkligen velat lura mig så öppet. Jag tackade min lyckliga stjärna för att jag inte repat moppen för det hade väl kostat mig en förmögenhet :(

Fast du nämner en sak som jag gillar också och det är Patras apartments. Har bott otroligt bra där båda gångerna. Ett kanonställe :)

inkfish
2014-09-25, 10:35
Den lilla blåvita kattvalpen är bedårande! :)

yannis
2014-09-25, 10:52
Och, Inkfish, palmen framför Patras finns kvar som störde havsutsikten. Den har tyvärr inte dött.
Du likviderade den inte.
Birgitta.

inkfish
2014-09-25, 10:54
Om jag återvänder ska jag först leta upp den där romen i Vathy på Samos som sålde motorsågar 2011! ;)

Andra gången hos Patra hade jag en annan studio, den var mindre men uteplatsen jättestor, som att ha egen trädgård. Och där skymde inte den eländiga palmen. :)

kari
2014-09-25, 11:15
*Förr, när Birgitta hade friska ben, kunde vi promenera upp till väderkvarnarna och sedan ner till den fina Kampistranden där det finns tvenne små Tavernor, men numera är denna vandring helt utesluten. Detta beroende av att det är 280 trappsteg ner från väderkvarnarna. Branta trappsteg är det också.

I högsäsong går en liten badbåt i skytteltrafik från hamnen här till Kampistranden."

Jeg følger med dere og nyter "å være" på Fourni igjen:)

Fourni er en av de d e i l i g e øyene jeg gjerne skulle tilbake til:)
- m e n siden vandringen til Kampos, for b a d og g o d mat, var en viktig del for oss, og jeg ikke kan/vil utsette Arne's knær for alle de trappetrinnene, har det ikke blitt noe gjensyn etter besøkene i 2004 og 2008, dessverre...

- det måtte bli i høysesongen i tilfelle, siden det går badebåt da:)
Men, jeg er "redd" høysesongen er kort på Fourni, og ikke den tiden vi ønsker å reise!
Vi var på Fourni i midten av september 2008, da var allerede den ene tavernaen på Kampos stengt for sesongen.

Ønsker dere en fortsatt riktig god ferie bye_bye

Arne
2014-09-25, 15:46
Arne sammanträffade med Borgmästaren, The Mayor, denna dags förmiddag. Borgmästaren lät förmäla att öns Öråd var helt eniga om att det ej ska byggas mera Hotel än vad som redan finnes. Arne hade under gårdagen skickat ett mail till Mayors office vari han påtalat att EU-flaggan i hamnen var helt sönderblåst och omgående borde bytas ut.

Mayor hade i gårdagens kväll gått ner och konstaterat att flaggan såg något så rent bedrövligt ut att han genast låtit hala densamma. En ny fräsch flagga hade samma afton rekvirerats från prefecturan på Samos och skulle anlända inom några få dagar.

Just innan siestavilan gav sig Arne ånyo upp längs Main Street att jaga refillkort till Vodafonedongeln. Nix, refillkort till Vodafone stod icke att uppbringa på Fourni. Däremot kunde Arne få inhandla ett startpaket med refillkort till GR Cosmote.

Arne inhandlade ett dylikt paket omfattande en dongel samt tvenne refillkort för inalles 45 €. Legitimation togs samt meddelades Arne att om han återkom till elbutiken vid pass klockan sju skulle han erhålla såväl kvitto som progrmvara. Cosmote i Athen skulle bara först giva acceptans för detta nya abonnemang.

Arne och Birgitta

Direkt från Fourni

Strax till Nikos Taverna att spisa middag.

Arne
2014-09-26, 07:58
Fredag 26 September. Fourni

Kav lugnt och vindstilla denna morgon. 23 grader vid pass halv sju. Panagia T avseglade klockan sju på sin färd till Samos.

Efter att ha inhandlat Cosmotepaketet uppe i elbutiken nödgades vi konstatera att Toulas Wlan nu faktiskt fungerar klanderfritt. En ödets ironi när 45 € investerats i mobilt bredband….

Vi gick över till Nikos vid sextiden igår att spisa middag. Arne tog en grillad kycklingfilé med friterad potatis, medan Birgitta beställde en vegetarisk rätt. Suveränt god mat som alltid på Nikos. Notan landade på 18 € inklusive ett krus vitt.

Strax efter klockan sju anlände Panagia T. Turistsäsongen går mot sitt slut, det kunde vi konstatera. Ynka fyra turister gick iland och därtill dussinet greker.

Vi besökte Marias lilla affär i gränden, det ställe där vännen Cia alltid bodde i uthyrningsrum en trappa upp. Det verkar som om Maria avyttrat affären. En kvinna i trettioårsåldern drev nu butiken. Det var därtill ordning och reda på alla varorna som till avsalu voro. Detta till skillnad på Marias ständiga kaos på golv och hyllor.

Lite bilder från gårdagen ligga i galleriet under ”Fredag 26 September”

Arne och Birgitta

Kalimera
2014-09-26, 09:56
Arne sammanträffade med Borgmästaren, The Mayor, denna dags förmiddag. Borgmästaren lät förmäla att öns Öråd var helt eniga om att det ej ska byggas mera Hotel än vad som redan finnes. Arne hade under gårdagen skickat ett mail till Mayors office vari han påtalat att EU-flaggan i hamnen var helt sönderblåst och omgående borde bytas ut.Du får ställa upp i nästa val Arne, så det blir lite ordning på ön. :)

inkfish
2014-09-26, 10:39
45€? Så surt!

Är det fortfarande gammelpappa som grillar på Nikos? Det är enda stället där jag ätit fisk ofta de senaste åren. Fisken var alltid färsk och fin, och perfekt grillad.

yannis
2014-09-26, 11:04
45€? Så surt!

Är det fortfarande gammelpappa som grillar på Nikos? Det är enda stället där jag ätit fisk ofta de senaste åren. Fisken var alltid färsk och fin, och perfekt grillad.

Ja, han är still going strong. Visserligen lite kutryggig och går sakta. Har redan ätit fisk här.
Och ikväll ska Nikos fixa en liten lobster till mig. Som någon har skrivit "ska man äta lobster ska man göra det hos Nikos på Fourni". Så nu lyxar jag till det.
Birgitta.

inkfish
2014-09-26, 11:15
Det blir säkert hur gott som helst! :)

Arne
2014-09-27, 07:55
Lördag 27 September. Fourni


En ofrivilligt tidig väckning 05.00 genom Europeean Express ankomst med rasslande ankarkättingar. Helmulet nu, och vid halv åtta kom det väntade regnet. Morgontemperaturen visar 19 grader.
Det fick bli frukostsittning inomhus i studion.

Toulas Wlan fungerar utmärkt, och så har vi ju den nyinhandlade Cosmote-dongeln som reserv. Vi lyssnar som alla lördagsmorgnar på Ring så spelar vi.

Under gårdagens morgon avseglade Panagia T mot Samos prick 07.00.

Vi gick ner en förmiddagssväng till det lilla fiket i bortre delen av hamnområdet att sitta lokal och se vad som sig tilldrog. Turisterna nu allt färre för var färja som avgår, till saknad av öns näringsidkare.

Hellenic Coast Guards lilla patrullbåt anlände vid lunchtid att hälsa på hos de på ön stationerade kollegorna.

En tur till viktualieaffären och sedan hem att vila siesta och lyssna på lunchekot.

Efter siestan ner till Nikos för gemytligt samspråk med Herr Nikos himself. Vid sextiden in i köket att skåda aftonens matutbud. Birgitta valde en Tagiatelli med köttfärssås och Arne hittade en mustig gryta på fläskkött.

Vid pass halv sju anlände Panagia T. Av färjan klevo inalles nio personer. Åtta fastboende och en enda turist, som till de fem rumsraggarnas besvikelse redan hade förbokat boende.

Öns brandförsvar, bestående av en Willysjeep med en trehundraliters vattentank på flaket for i denna afton runt i byn. Jeepen är utrustad med en slangvinda av imponerande mått samt ett par pulversläckare.
Nu var det emellertid ingen brand i sikte. Kommunens alla prydliga blomlådor behövde vattnas, och detta ligger på brandmannens ansvar.

Hemåt vid åttatiden. Vi satt balkong och kunde skåda ett våldsamt åskoväder över Ikaria, Svarta moln och oupphörliga blixtar. Det var ett skådespel. Vi närde en from förhoppning att ovädret skulle gå Fourni förbi i nattens mörker.

Nu har vi bestämt oss för den vidare färden. Nästa Fredag far vi tillbaka till Samos med Panagia.T. Så blir det fem dagar i Pythagorion å Sunshine, Evas Pensionat, innan hemresan med Olympic och SAS.

Lite bilder återfinner den vetgirige i galleriet under ”Lördag 27 September”



Arne och Birgitta

Monica P
2014-09-27, 09:25
Första regnet på månader: i går kväll mellan 22.15 och 22.35
Blixtar men inget dunder. Blåst förutspås men just nu är det lugnt.

inkfish
2014-09-27, 10:23
Kattvalpen är ser ut att trivas klapp_klap

Kikade på gårdagens bilder - det är inte Patras där jag bodde som du tagit bild på. Har just nu kraftigt hjärnsläpp så jag lyckas inte skaka fram namnet. Men Patras kommer man till om man fortsätter trappan upp vid stället på din bild. :)

inkfish
2014-09-27, 10:27
Bilios heter det nog, tror jag. Samma namn och ägare som det större hotellet med alla balkongerna om man sitter på er balkong och tittar till vänster upp på berget.

Arne
2014-09-27, 12:34
Just femton minuter efter det att vi skickade dagsrapporten till Forumet, då kom åskovädret över Fourni. Blixtar och knallar samt ett våldsamt regnoväder.

Nu rensades byn emellertid från sommarens damm och skräp. Havet här utanför Toula Rooms såg ut som ärtsoppa! När första gången vi till Fourni anlände undrade vi mycket över Hamnvägens nedsänkning just innan Toulas, och därtill den meterhöga gångbron. Vi fann att denna nedsänkning blir till en strid flod var gång åskregn till byn faller.

Vi har sett detta en gång tidigare, och nu fick vi se fenomenet igen.

Bilder har lagts in i galleriet under "Lördag 27 September" Bilderna heter Ärtsoppa 1 och Ärtsoppa 2

Nu har solen återkommit till ön och alla molnen börjar skingras.

Arne och Birgitta

inkfish
2014-09-27, 18:32
Ärtsoppa var en himla bra liknelse, Arne! Jag hade det på Karpathos en gång efter ett jätteoväder. Ser helskumt ut.

Arne
2014-09-28, 07:35
Söndag 28 September. Fourni

Natten till idag har det varit vindar icke av denna världen här på ön. Nu klockan sju börjar det lugna ner sig lite, men ännu slå meterhöga vågor in mot stranden här nedanför Toula Rooms. Panagia T som skulle avgått klockan sju ligga alltfort kvar vid kaj.

Det var icke läge att styra ut i den grova sjön denna morgon. Flertalet mörka moln har nu av vindarna skingrats och solen lyser inbjudande över grannön Thymenia. Det är 22 grader ute.

Vid fyratiden igår eftermiddag passade vi på att mellan regnskurarna gå ner till Patras Taverna för en Ouzosittning. Att sitta ute var icke att tänka på. Regnet återkom med full kraft just när vi nådde tavernan. Vi tog istället oss ett bord i den ombonade innelokalen. Vi var de enda gästerna. Kyparen lät förmäla att det nu bara är cirka 30- 35 turister kvar på ön.

Strax vid halvsex gick vi de få stegen över till Nikos Taverna. Birgitta hade ju förbeställt Lobster. En vilt flaxande lobster på sju hekto förevisades innan den avlivades och lades att koka. Arne hittade ånyo en läcker mustig köttgryta.

Efter viss väntan på att Lobstern skulle bli presentabel som maträtt kom omsider såväl Lobster som köttgrytan in. Under väntetiden hade vi ett samtal med värdparet Nikos och Jenny. Vi har ju lagt märke till att det är mängder av småbarnsföräldrar som stolta draga sina barnvagnar med avkomman i här i byn.

Det finnes en stark framtidstro på ön, men problemet ligga däri att när barnen far till Universitet eller högskola, då stannar de kvar endera på Rhodos, Kreta eller fastlandet där de kvalificerade jobben finnes. Allt enligt Nikos och Jenny.

Alltnog, Lobstern smakade gudomligt gott enligt Birgitta, och Arnes köttgryta gick heller ej av för hackor. Notan, inklusive ett krus vitt stannade på blygsamma 45 €, den stora Lobstern till trots. Vi tror att det var ett svågerpris enär bara Lobstern betingar pris av 50 € per kilo.
Middagen på Nikos intogs inomhus enär det ju busväder ute rådde.

Kvickt hemåt i ett tillfälligt uppehåll i regnet. Någon balkongsittning var naturligtvis icke att tänka på i rådande oväder.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Söndag 28 September”

Arne och Birgitta

lenapg
2014-09-28, 08:10
Apropå oväder så regnar det här i Sfakia. Vindarna var inte att leka med igår. Sfakiaborna jublar, de har längtat efter regn. Vädret lär ska bli bättre om någon dag, kanske.
Hälsar Lena och Nisse

Kalimera
2014-09-28, 17:23
Alltnog, Lobstern smakade gudomligt gott enligt Birgitta, och Arnes köttgryta gick heller ej av för hackor. Notan, inklusive ett krus vitt stannade på blygsamma 45 €, den stora Lobstern till trots. Vi tror att det var ett svågerpris enär bara Lobstern betingar pris av 50 € per kilo.Det var ett mycket bra pris! Grattis!

Hoppas att vädret är bättre nu så ni slipper ärtorna. :)

Arne
2014-09-29, 08:07
Måndag 29 September. Fourni

En vacker ehuru blåsig morgon med 22 grader. Alla moln ha nu försvunnit men på havet gå fortfarande grova vågor. Av denna anledning ligga Panagia T kvar vid kajen även denna dag.

Vi ska idag kontakta Eva på Pension Sunshine för att boka fem nätter därstädes. Vi har för avsikt att ta Panagia T till Samos nu på fredag morgon, om väder och vindar så vill.

Ruskvädret under gårdagen inbjöd icke till promenader i byn. Det blev mest innesittande i den ombonade studion. En förmiddagstur ner till Tavernan Patras vid hamnen. Fiskargubbarna var ute vid sina flytetyg att länspumpa efter nattens och morgonens skyfall. Ingen båt lämnade hamnen denna dag av förklarliga skäl.

Inomhus på Tvernan var det varmt och skönt. Vi kom i samspråk med de två svenska paren som bor på Patras Studios. Deras besök på Fourni var det allra första. De trivdes på Fourni men satte ett frågetecken för det miserabla vädret. Tavernaägaren hade dock meddelat att väderförbättring var att vänta från och med måndagen.

Efter en tur upp till viktualieaffären bar det av hem till vår studio att vila siesta.

Vid halvsextiden ner till Nikos Taverna att spisa middag. I grytorna hittade Arne till sin glädje den goda fyllda köttfärslimpan och Birgitta en halvportion av densamma samt en liten tallrik Briam. Notan hamnade på 18 €.

Ön har en- säger en- taxibil. Ägaren har i sin dagliga verksamhet ett hantverkaryrke, men rycker ut därest någon påkallar hans uppmärksamhet. Mest handlar det om att frakta turister och varor från hamnen och upp till de högt belägna hotellen uppe invid väderkvarnarna.

Lite bilder från gårdagen finnes i galleriet under ”Måndag 29 September””

Arne och Birgitta

maji
2014-09-29, 10:00
Mums så god maten såg ut! Har varit på Fourni en gång för många år sedan och maten på Nikos taverna pratar vi fortfarande om som något av det bästa vi ätit i Grekland.
Ha det fortsatt gött!

//majibye_bye

Kalimera
2014-09-29, 18:25
Vi ska idag kontakta Eva på Pension Sunshine för att boka fem nätter därstädes. Eva är kvar i Thessaloniki tyvärr. Men pensionatet är öppet tillsvidare enligt RUJO.

Lite bilder från gårdagen finnes i galleriet under Måndag 29 September"Grillmästaren" ser inte ut att ha åldrats en dag sedan jag såg honom sist. :)

Arne
2014-09-30, 08:34
Tisdag 30 September. Fourni.

Vi vaknade tidigt denna morgon när Europeean Express ankrade upp vid kajen runt klockan 04.00. Vågor och vindar har nu lagt sig och det verkar bli en vacker dag. Det är dock alltfort lite kyliga morgnar. Strax före klockan sju hade vi på balkongen 19 grader,

Panagia T avgick klockan sju oaktat den enligt tidtabellen skulle ligga vid kaj hela tisdagen. Mera troligt är detta betingat av att färjan ju ej kom iväg vare sig på söndagen eller måndagen på grund av det elaka vädret.

Fiskargubbarna puttra nu ut på havet att dra not och långrev för att få hem lite fisk till öns tavernor.

Under gårdagens förmiddag försökte vi ånyo etablera kontakt med Pension Sunshine på Samos, men ingen svarade på de två tillgängliga telefonnummer vi har. Vi fortsätter dock enträget även idag.

De två svenska paren hade bokat öns taxi för en tur vid lunchtid. Endera upp till övre byn, alternativt ner till vändplanen just ovanför Kambistranden. Taxin hämtade de två paren vid halvfemtiden.

Efter siestavilan, där vår gulvita lilla studiokatt gjorde oss sällskap gick vi ner till Nikos att spisa middag. Det fick även denna afton bli sittning inomhus på grund av den elaka blåsten. Arne valde en grillad kycklingfilé medan Birgitta tog en jättelik nybakad Moussaka som smakade underbart. Notan inklusive ett krus vitt hamnade på 19 €.

Hemåt att idka studiosittning. Huskatten väntade troget vid studiodörren på att bli insläppt. Vi lät kattkraken natta över på sin favoritplats under nattduksbordet. I morse trakterades djuret med resterna från Arnes kycklingfilé.

Birgitta misstänker starkt att katten och vi dubbelbokats i samma studio…..

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Tisdag 30 September”

Vi har nu inventerat våra förråd. Arnes piptobak ligger inom budget liksom Birgittas snusförråd. Arnes prima svenska tändstickor äro emellertid på upphällningen, så en kardus av de livsfarliga grekiska "Falcon Brand" har inhandlats. Dessa stickor äro rena fyrverkeripjäserna och måste hanteras med försiktighet

Arne och Birgitta

Kalimera
2014-09-30, 08:57
Under gårdagens förmiddag försökte vi ånyo etablera kontakt med Pension Sunshine på Samos, men ingen svarade på de två tillgängliga telefonnummer vi har. Vi fortsätter dock enträget även idag.Kontakta RUJO här på forumet, han kan troligen hjälpa er med kontakten.

inkfish
2014-09-30, 09:11
Fräck bild av Fourni river, Arne. Sådana där häftiga regn kan verkligen ställa till det. Dagen efter ett sådant på Karpathos en gång var det ärtsoppa längs hela stranden, så jag åkte till Christou Pigadi istället, en liten strand, för att se hur det var där. Men där var gråt, tandagnisslan och hårt arbete för hela grusbacken hade rasat till följd av av regnet och tavernan stod under lervatten ända in i köket.

Ägarparet och sonen berättade att det brukade hända nån gång om året men bara på vintern, de var bestörta och grävde och öste, grävde och öste.

Och jag min idiot inser först nu när jag tänker på det att jag naturligtvis borde stannat och hjälpt till! :(

Hummern ser ruskigt fräsch och god ut!

yannis
2014-09-30, 09:42
Hummern var fräsch. Och god. Och prisvärd!
Birgitta.

inkfish
2014-09-30, 09:50
Hummern var fräsch. Och god. Och prisvärd!
Birgitta.

Ja det förstår jag! Jag har bara ätit hummer två gånger i Grekland, första gången var på Symi och den såg ut som din. Jättegod. Andra gången var på Koufonissi där jag åt hummer med spaghetti som alla envisas med, den var riktigt tråkig.

Arne
2014-09-30, 12:15
Men så vackert väder nu efter trenne dagars regn och rusk. Vi gick ner till hamnområdet att klyva ett krus vitt på Nikos vid elvatiden.
Vi sporde Nikos varifrån Fourni får sin eltillförsel. Detta mot bakgrund av att vi under gårdagen drabbades av tvenne strömavbrott. Dels mellan klockan elva till kvart i tolv, dels ett kortare vid tid halv två, omfattande tjugo minuter.

Eltillförseln till såväl Ikaria som Fourni kommer från det stora oljekondenskraftverket beläget mellan Karlovassi och Pythagorion på Samos.
Kraftverket kunna ses från färjan. Fyra jättelika vitröda skorstenar tillsammans med en cracker försörjer de tre öarna med el.

Arne och Birgitta

Arne
2014-10-01, 07:41
Onsdag 1 Oktober. Fourni

En vacker och solig morgon med svag havsbris och en utetemperatur på 19,5 grader nu klockan sju på morgonen. Frukostsittningen fick dock ske inne i studion.
Prick klockan sju avgick Panagia T mot Samos. De små fiskebåtarna har likaså gått ut att fånga fisk.

Även idag ska vi försöka få kontakt med Pension Sunshine att boka rum för vår ankomst nu fredag 3 Oktober.

Under gårdagens förmiddag gick vi huvudgatan upp att plundra bankomaten på 500 €. Vilken lycka. De stora sedlarna voro slut och vi erhöllo en saftig bunt 20- Eurosedlar.
Dessa sedlar är klart mer populära hos öns näringsidkare, speciellt på förmiddagarna. Vi gick även in till den vresiga damen på Travel Agency att inhandla biljetter till fredagens färjetur.

Icke så, ni får återkomma på torsdag kväll när vi vet om Panagia T går på fredag. Vi gick vidare upp till bageriet att inhandla några kladdiga, men ack så goda småkakor.

Hem att vila siesta innan det vid pass halv sex var dags att gå ner till Nikos Taverna att spisa middag. Arne valde en jättelik fläskkotlett medan Birgitta tog ostfyllda Auberginer samt därtill ett litet fat med gröna ärtor.
Notan landade på 18 € inklusive ett krus vitt.

Vid pass halv sju anlände från Samos en för oss mera okänd färja. Densamma var lite större än Panagia T, men snarlik i skrovet. Nikos lät på förfrågan meddela att Panagia T under resan till Samos hade fått vissa problem med rodermekanismens hydrualik. Panagia skulle anlända senare under kvällen efter att roderfunktionen reparerats.

Strax efter klockan sju anlände Europeean Express med passagerare och förnödenheter. Några turister som klev av kunde dock icke skymtas, endast turister som gick ombord.

Här på lilla Fourni har vi under åren sammanträffat med andra Kalimeramedlemmar. Inkfish, Cia, samt Kari från Norge. Flera finnes, men dem kan vi ej namnen på.
Kari skulle fara vidare till Ikaria där hon anmält sig till en intensivkurs i grekiska.

Den morgon hon skulle avresa till Ikaria uppstod vild palaver ute på bortre piren där färjan skulle avgå. Polisen var där, Hellenic Coast Guard likaså, och även öns Borgmästare samt några officerare från öns garnison.

Det hade uppenbarligen riktats ett bombhot mot färjan. Efter en dryg timme och genomsökning av färjan kunde den försenad ändå avgå mot Ikaria och Samos.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Onsdag 1 Oktober”


Arne och Birgitta

Roditis
2014-10-01, 12:38
Det är alltid lika trevligt att sitta och läsa Era beskrivande rapporteringar, jag förstår dock inte vart jag hittar galleriet med bilderna, någon som kan guida mig lite?

Mvh
Jannis

Athanasia
2014-10-01, 13:10
Klicka på Arnes avatar så hittar Du bilderna.

yannis
2014-10-01, 13:50
Siesta på Fourni.

Så lägger man sig och tar siesta. Ligger och lyssnar på vågorna som brusar nedanför. Lyssnar en halvtimma men kan inte sova.
Jag vänder mig på rygg. Tittar upp i taket där horhusfläkten finns. Och börjar filosofera. Över dom människor vi har mött på Fourni under årens lopp. Första gången vi kom hit var för 12 år sedan.
En del av våra vänner finns inte längre kvar. Kanske flyttat någon annanstans. Kanske avlidit. Men många finns kvar och dom ser oss som återkommande gäster och hälsar jasas på oss.

Vi tycker om att prata med Nikos servitör. Han kom från Pakistan för 5 år sedan. Läser (distans?) på något universitet på vintrarna. Nikos säger att ”he is a very good man”. Han har fått ett bra liv här på Fourni.

Öns före detta A-lagare har vi inte sett till. Han kom ofta gormande och vinglande och varje kväll låste dom in honom i en skrubb. För 2 år sen hade han blivit prydlig och nykter. Idag fick vi veta att han låg på kyrkogården sen en tid tillbaka.

Fiskaren, som även drev ouzeriet vid hörnan. Han och makan försökte få barn i 12 år. Till sist lyckades det. Det barnet riskerade att bli sönderkramat. Befolkningen på ön var så glada över denna nedkomst.

Ja, på så sätt ligger jag och tänker på dom människor vi känner här.
Jag tänker också på att vi träffat en del Kalimeravänner här, trots att det är en så liten ö. Cia, Kari, Inkfish, Susie. Jag har säkert glömt ett par stycken. Och många andra här på forumet har varit på denna ö.
När vi skrev vår första reseberättelse avslutade vi med: ”Till denna ö kommer vi att återvända till”. Och det har vi sannerligen gjort.
Nu är siestan slut för denna gång.
Birgitta.

Lissi
2014-10-01, 14:07
Birgitta, Du skulle skriva mycket mer och berätta!

Lissi

Ylva A
2014-10-01, 14:11
Ja, så är livet, Birgitta. Människorna passerar förbi, en del blir vänner och andra försvinner till "himmelriket". För er är det öar också, men öarna består och ni lockar kalimerianer att besöka dem. Bra gjort!
/ Jannis

Arne
2014-10-01, 14:36
Under denna dags förmiddag försökte vi febrilt etablera kontakt med Pension Sunshine på Samos/ Pythagorion, dock utan resultat. Vi gav upp och Birgitta ordnade nytt boende på Acropoli i hamnområdet på Pythagorion via Booking.Com. 25 € per natt de fem nätter vi ska bo där innan hemresan den 8 Oktober. Stället har endast sju rum, men det finnes såväl AC som Wlan .

Rummens balkonger skola ha havsutsikt eller i alla fall viss havsutsikt.

Vädret här på Fourni är sommarlikt med sol. Dock viss vind i området.

Nu laddar alla grekerna inför kvällens fotbollsmatch mellan Malmö FF och Grekiska Olympiakos från Athen. Storbilds-TV är uppriggade på alla Tavernorna. Vårt intresse av fotboll är dock svagare än vinden....

Arne och Birgitta

Lissi
2014-10-01, 14:41
Vi har redan bokat bord med hotellvärden på hotellet ikväll. Han är stor Olympiakos-fan och vi hejar givetvis ikväll på MFF. Bra sändningstid också så vi hinner äta middag innan.

Lissi

Kalimera
2014-10-01, 18:36
Under denna dags förmiddag försökte vi febrilt etablera kontakt med Pension Sunshine på Samos/ Pythagorion, dock utan resultat. Pensionatet är öppet, men bara för de som bokat tidigare. Telefonerna är avstängda vad jag har hört och Eva är som sagt i Thessaloniki.

inkfish
2014-10-01, 21:08
Birgitta, så fint skrivet! Fourni är verkligen en ö där takten är så lugn att man får tid att reflektera.

Lustigt att du nämner Hassan på tavernan, jag kom plötsligt att tänka på honom igår och tänkte att jag skulle fråga om han var kvar. En riktig fin kille som inte lät sig nedslås av Jennys regemente över honom när han pilade mellan borden :D

inkfish
2014-10-01, 21:12
Men så vackert väder nu efter trenne dagars regn och rusk. Vi gick ner till hamnområdet att klyva ett krus vitt på Nikos vid elvatiden.
Vi sporde Nikos varifrån Fourni får sin eltillförsel. Detta mot bakgrund av att vi under gårdagen drabbades av tvenne strömavbrott. Dels mellan klockan elva till kvart i tolv, dels ett kortare vid tid halv två, omfattande tjugo minuter.

Eltillförseln till såväl Ikaria som Fourni kommer från det stora oljekondenskraftverket beläget mellan Karlovassi och Pythagorion på Samos.
Kraftverket kunna ses från färjan. Fyra jättelika vitröda skorstenar tillsammans med en cracker försörjer de tre öarna med el.

Arne och Birgitta

Var inte ni också på Fourni när det var strömavbrott i 26 timmar? En så liten ö står nog inte högt på listan för reparationer när strömmen går. Jag var hungrig som en varg och Jenny langade fram allt vad hon hade av kalla rätter. :D

kari
2014-10-01, 22:30
Birgitta, Du skulle skriva mycket mer och berätta!

Lissi

ENIG :) - du skriver s å f i n t fb_gilla
(Og - det var trivelig å treffes på Fourni:))

Arne
2014-10-02, 07:33
Torsdag 2 Oktober. Fourni

Milda vindar denna morgon. Vi avläser 19,3 grader nu vid sjutiden på morgonen. Panagia T avgick klockan sju prick . I morgon ska vi vara ombord att företaga resan till Samos.

Lite om Toula Rooms nu. Pensionatet har inalles 14 studios. Tio av dem har havsutsikt, dock har rummen en trappa upp begränsad utsikt på grund av de Tamarisker Kommunen för några år sedan lät plantera just nedanför hamnstråket. De fem rummen två trappor upp har dock kvar den fina havsutsikten.

Priset per natt i för - respektive eftersäsong ligga på 20-25 €. Ett enligt vårt förmenande mycket bra pris för den goda standarden. Förutom den fina balkongen finnes därtill loftgångarna mot innergården där bord och stolar samt morgonsol finnes.

Stranden nedanför Toulas är klart badbar. Lite stenigt de första fem metrarna, men sedan utmärkt sandbotten. Toula Rooms kan bokas via Booking.com alternativt telefon 0030 2275051332.
E-postadress info@fournitoulastudio.gr (info@fournitoulastudio.gr)

Under gårdagen strövade vi upp till Square, det lilla torget uppe där Main Street slutar. Vid torget finns ett bageri, en frukt- och gröntaffär, en blomsterbutik samt Folkets Hus. Därtill en fin cafénion med utebord.

En gammal sarkofag som för något hundratal år sedan hittades uppe i bergen har baxats ner till Square, och används mest som papperskorg numera. Byns vackra centrumkyrka är även belägen uppe vid torget.

Ambulerande försäljare brukar också hålla till uppe vid Square att utbjuda sina varor. Just denna dag var det en matthandlare.

Så ner vid sextiden att spisa middag på Nikos Taverna. Arne valde en mustig nötköttsgryta medan Birgitta tog en rätt bestående av något som liknade lasagneplattor i rullar och fyllda med köttfärs. Notan på 20 € anlände samtidigt med Panagia T.

Icke en turist gick iland, endast en grupp soldater samt några öbor.
Därtill förnödenheter till näringsidkarna.

Så hem att sitta studio samt lyssna på Speedwayfinalen på sportradion.
Vetlandalaget vann överlägset mot Indianerna från Kumla.

Lite bilder från gårdagen återfinnes i galleriet under ””Torsdag 2 Oktober”

Arne och Birgitta

yannis
2014-10-02, 08:39
Var inte ni också på Fourni när det var strömavbrott i 26 timmar? En så liten ö står nog inte högt på listan för reparationer när strömmen går. Jag var hungrig som en varg och Jenny langade fram allt vad hon hade av kalla rätter. :D

Nej, då var vi inte där (men vi fick sms om det).
Fourni, Ikaria och Samos försörjs av el från kraftverket på Samos. Och då prioriters Samos ibland när det fattas elflabb_flab. Så då kan Ikaria och Fourni få strömavbrott.
Elakt och egoistiskt av Samossnyft_drop
Men det är ovanligt i denna lågsäsong som nu är.
Birgitta

inkfish
2014-10-02, 12:06
Jo, jag vet att de får strömmen via Samos. Och då är det också de som riskerar lite styvmoderlig behandling.

Strömavbrotten på Nisyros när vi var där för många år sedan förklarades med att ön fick sin ström från Kos. Liknande situation där alltså.

Det låter som att du åt Nikos canelloni, de där stora pastarören. Det har jag också gjort, de var jättegoda :)

yannis
2014-10-02, 13:55
Sista vardagen för denna gången på Fourni.

Efter frukost går vi ner till vårt ”vardagsrum”, det vill säga Patras Cafe. På grund av blåsten har vi suttit inne de flesta gånger. Sätter oss ner vid träsoffan med dom sköna kuddarna vid det stora teakbordet. Här trivs vi. Vardagsrummet har en kakelugn (som inte används vid denna årstid), fina tavlor på väggarna och fin trämöblering.
Jag tar fram min stickning och känner mig som hemma. Bättre hälften har tagit fram datorn, så vi lyssnar på Radio Västerbotten.

Efter någon timma eller så går vi över till Nikos och tar ett krus. Det är så intressant att titta på deras göromål på förmiddagen. Nikos lagar kvällens middagar i köket. Gamla pappa Nikos fyller på kol i grillen och övergår senare till att skala potatis. Ingen godare pommesfrites i hela Grekland finns här! Hassan, servitören, kommer med inköp, framför allt grönsaker. Sen övergår han till att sopa. Vi är oftast dom enda gästerna här.

Denna förmiddag ska vi göra lite inköp. Så innan siestan går vi upp längs huvudgatan. In till bageriet för att köpa förnödenheter för morgondagens färjeresa. Det blev äppelpaj, kladdsockerkaka och en lättare form av baklava. Sen till grönsaksaffären för inköp vi vill ta med oss hem. Fyra rödlökar, som är av mycket bättre kvalitet här än hemma. Fyra vitlökar slank med. En halva ska jag använda till att sätta ”klyftorna” i jord just innan tjälen kommer hemma.
Så hem för siesta, därefter packning. Packningen drar jag mig för Det är ju ett avslut för denna gången, men det är ett nödvändigt ont.
Klockan 07.00 drar vi vidare med Panagia.
Birgitta.

Arne
2014-10-03, 09:39
Fredag 3 Oktober. Vi har lämnat Fourni.


Prick klockan 07.00 lämnade vi Fourni. En kvart innan var Arne inne i Travel Agency att inhandla tvenne biljetter för färden till Karlovassi på Samos. Sex Euro pp. Elaka Tanten i Travel Agency går på Fourni under smeknamnet Greve Draculas Dotter…





Under gårdagen betalade vi för vårt härbärge på Toula Rooms. 22 € per natt i tolv nätter blev strax under 270 €.





Vi tog i aftonen vägen till Bageriet att färdkost inför resan med Panaagia T inhandla. Därefter ner till Nikos att spisa middag. Köttgryta för Arne och en soppa till Birgitta. Notan landade på 16 €.





Vi sporde Kyparen Hassan om han alltfort studerade på distans via Universitetet i Athen. Svaret blev att han nu avslutat sina studier i matematik.





Nu strax före åtta denna morgon är färjan på väg in mot Ikaria innan vi fortsätter till Karlovassi på Samos. Ankomst Karlovassin strax före klockan tio. Det går att trassla sig till Pythagorion med buss via Vathy, men det blir långa väntetider.





Vi väljer i stället att slaska taxi direkt till Pythagorion från Karlovassi.


Nu först nalkas vi Karlovassi. Klockqn är nu halv elva lokal tid. Färjan har gått med reducerad hastighet pg av ogynnsamma vindar. Direkt från salongen på Panagia T
via Cosmotedongeln.



Väl i Pythagorion väntar vårt förbokade härbärge vid namn Acropol beläget just vid hamnstråket.








Arne och Birgitta

inkfish
2014-10-03, 12:04
Jag tar fram min stickning och känner mig som hemma. Bättre hälften har tagit fram datorn, så vi lyssnar på Radio Västerbotten.

Jättefint igen, Birgitta! Den där interiören ser man ju framför sig. Jag hade ingen aning om att du tog med stickningen till Grekland! Såna där små detaljer som gör en text så levande :)

Arne
2014-10-03, 15:17
Vi anlände till Karlovassi efter en angenäm men gropig färd från Fourni via Thymenia och Ikaria. Skepparen valde att slå ner på farten för att göra resan komfortabel för alla ombord, och därav anlände vi till Karlovassi en timme senare än tidtabell.

Tio meter från färjekajen väntade ett antal taxibilar. Vi togo oss första lediga droska och anträdde färden mot Pythagorion, beläget 45 kilometer från Karlovassi. Föraren sporde oss om vi ville resa turen över bergen och dess serpentinvägar eller den relativt nybyggda vägen. Naturligtvis ville vi ta färden över de vackra bergen med dess vidunderligt vackra vyer.

Vi kom fram till Pythagorion efter 45 minuters resa. Droskägaren äskade lika många Euro i åkdonslega. Han fick 50 för god körning. Vi gick de trettio meterna bort till Gregorys café att varsitt glas välkylt vin intaga.

Så vidare till vårt via Booking.Com förbokade hotel Acropol beläget i gränden just intill. Rummet var helt tillfyllest och passade oss likt handen i handsken. Ett kylskåp, AC samt en liten balkong med tvenne stolar och havsutsikt.

22 Euro per natt ska vi betala allt enligt Booking.Com. Fem nätter.

Nu sitta vi i gränden just invid taxistationen att njuta svalka. I afton blir det med all säkerhet Elias Taverna att spisa middag. Nu ser vi icke många skandinaviska turister i byn. Chartersäsongen börjar nog gå mot sin final.

Arne och Birgitta

Arne
2014-10-04, 07:40
Lördag 4 Oktober. Pythagorion Samos.

Vackert väder även idag. Sol från klarblå himmel och 20 grader nu klockan sju på morgonen. Frukost på vår lilla balkong.

Efter gårdagens grändsittning i svalka vandrade vi så bort till Elias Taverna. Vi hälsades genast varmt välkomna av kyparparet. De mindes oss sedan vi var här vid ankomsten till Pythagorion för sådär dryga tre veckor sedan.

Naturligtvis beställde vi varsin Chicken Schnitzel med hemlagad bearnaisesås, den som är så vansinnigt god.

Vi noterade att det var 27 grader vid halvsextiden. Märkligt varmt för att
vara inne i Oktober. Turistströmmarna har nu en vikande tendens. Nästan bara holländare och tyskar samt en och annan svensk.

Maten smakade gudomligt gott och betingade pris av 20 € inklusive ett krus vitt.

Det var dock tämligen glest med gäster. Vi två, samt därtill ytterligare fyra par. Det var det hela. Nu var ju klockan dock bara barnet ännu, så flera gäster lär under kvällens lopp anlända.

När det så var dags för hemgång tog Arne en tur till viktualieaffären att förnödenheter inhandla. Därtill fick det bli att stega upp till bokhandeln nära bussterminalen att köpa ett nytt Sudokuhäfte till Birgitta. Det ska vara Sudoku Samuraj, inget annat.

De häften Birgitta medbringade hemifrån äro numera helt sönderlösta.
Arne hade tur och hittade med benäget bistånd av expediten ett innehållsrikt samlingshäfte som genast efter återkomsten till rummet vann Birgittas gillande.

Vi fick en behaglig sömn i hotellets sköna sängar. AC-n laddades på 22 grader efter sedvanliga förhandlingar..

Vid femtiden hördes oväsen ute på gatan invid gränden. Det var helt uppenbart förfriskade gäster som just lämnade något etablissement med generösa öppettider i närområdet.

Lite bilder från gårdagen återfinner den vetgirige i galleriet under ”Lördag 4 Oktober”

Arne och Birgitta

Som noterat att maskinstämplade kvitton börjar bliva legio i Pythagorion. Vi fick kvitto av taxiföraren, caféet i gränden samt på Gregorys och även hos Elias Taverna. Det tar sig…

Alala
2014-10-04, 09:57
Nu har jag läst allt ni skrivit under den tid jag var på Kreta. Inte så mycket kvar av er resa heller mera så önskar er njutbara dagar!

Hälsningarna som Birgitta skickade (i någon tråd) till Fysimera/Anna/Olle är nu framförda. Det var bara Anna som var vår guide, men fick även hastigt träffa Olle så det var riktigt trevligt. Bättre guide än Anna kan man nog inte ha!

/ Anne :)

Sunny12
2014-10-04, 10:45
Fredag 3 Oktober. Vi har lämnat Fourni.


Travel Agency att inhandla tvenne biljetter för färden till Karlovassi på Samos. Sex Euro pp. Elaka Tanten i Travel Agency går på Fourni under smeknamnet Greve Draculas Dotter…

Arne och Birgitta


flabb_flabflabb_flab...lät inget vidare... ungefär som mannen på båtkontoret i Katapola... han är ju förvisso inte elak men något "butter"..:D..

Ha,det fortsatt fint!

Sunny(direkt från ett kylslaget och molnigt Amorgos)..bye_bye

PS. Här var det bara 20 grader igår kväll en viss skillnad från Samos.. kanske där man skulle varit ist..hmmmm....

Kalimera
2014-10-04, 15:54
Vi fick en behaglig sömn i hotellets sköna sängar. AC-n laddades på 22 grader efter sedvanliga förhandlingar..När man sitter här hemma och läser att ni använder AC låter det jättekonstigt. Vi har mycket fint väder sedan ett tag, men långt ifrån att det behövs AC. :)

yannis
2014-10-04, 16:01
Jag behöver Ac. Arne behöver inte Ac.
Därför är det alltid en förhandlingsfråga varje kväll.
Men det gäller att kompromissa..
Birgitta.

Lissi
2014-10-04, 16:08
Vi har aldrig AC på natten, kan inte sova av ljudet och blir förkyld..Nu behövs den inte ens på eftermiddan, så varmt är det inte här i Pal. Men självklart är vi olika där....

En fråga Birgitta......när ni beskriver era dagar så följer de ju väldigt fasta rutiner. Jag läser aldrig att ni äter lunch? Hoppar ni över den då er middag är så tidig eller äter ni aldrig lunch hemma heller?

Lissi- bara lite nyfiken...

Sunny12
2014-10-04, 17:07
Jag behöver Ac. Arne behöver inte Ac.
Därför är det alltid en förhandlingsfråga varje kväll.
Men det gäller att kompromissa..
Birgitta.

Jag hade AC på de två första nätterna här på Amorgos, MEN sen har det inte behövts pga nätterna nu blivit kyligare, jag är glad om jag slipper använda den då jag lätt blir lite småförkyld av den.

Sunnybye_bye

Tom
2014-10-04, 19:38
En fråga Birgitta......när ni beskriver era dagar så följer de ju väldigt fasta rutiner. Jag läser aldrig att ni äter lunch? Hoppar ni över den då er middag är så tidig eller äter ni aldrig lunch hemma heller?

Lissi- bara lite nyfiken...

Jag undrar detsamma ? Nyfiken som jag är !
/ Tom som lämnar dom fasta rutinerna hemma flabb_flab !

kari
2014-10-05, 00:24
[QUOTE=Arne;344407]
En kvart innan var Arne inne i Travel Agency att inhandla tvenne biljetter för färden till Karlovassi på Samos. Sex Euro pp. Elaka Tanten i Travel Agency går på Fourni under smeknamnet Greve Draculas Dotter…
QUOTE]

Vi bodde på "Costa Reli" sist vi var på Fourni :)
Vår vertinne jobbet på Travel Agency , hun var veldig hyggelig mot oss, men... finnes det flere Travel Agency på Fourni?
- eller er det hun som er s å upopulær :confused:

Arne
2014-10-05, 08:43
Söndag 5 Oktober. Pythagorion Samos.

Återigen en varm och vacker morgon här i Pythagorion. 23 grader nu klockan sju på morgonen. Vi testade igår kväll innan nattning att först stänga de stora vikbara trädörrarna på balkongen innan vi stängde innerdörrarna.

Perfekt! 95 procent av det elaka ljudet från hamnstråket och gränden försvann. Vi kunde sova gott utan några som helst störande moment.
Skada bara att vi icke kom på detta på fredagskvällen.

Under förmiddagen igår gick vi ner till cafenion i gränden att oss ett krus vitt samt svalka intaga. Vi kunde konstatera att såväl klädesbutikerna som krimskramsaffärerna nu skyltade med 30- 50 procents rabatt. Butikerna vill mera troligt icke bli liggande på stora lager över vintern.

Nu till frågan om våra uteblivna lunchsittningar. Svaret är emellertid mycket enkelt och koncist. Varken hemmavid eller här i arkipelagen äter vi lunch. Vi har genom decennierna i stället satsat på en rejäl frukost, och på denna står vi oss gott fram till vår tidiga middagssittning som ju brukar bli vid pass klockan fyra eller fem på aftonen.

I undantagsfall, när vi exempelvis nödgas taga en tidig morgonf’ärja, då kan vi vid ankomst till den nya ön dela på en omelette med skinka, men annars avstår vi lunchen av den enkla anledningen att vi ej är hungriga vid lunchtid.

Nog om detta nu. Den elaka tanten i Travel Agency blev plötsligt betydligt snällare när det för sådär fyra år sedan dök upp en konkurrerande Agency på Fourni. Elaka tanten är en svartklädd kvinna runt de sextio och med ålderdomliga glasögon. Vi har aldrig sett henne vid Hotel Kosta Reali.

Gårdagens middag intogo vi på hamntavernan just intill Gregorys Café. Vi har spisat middag där tidigare, och stället är känt för sin goda och prisvärda mat.

Just som vi vid femtiden fått in vår mat drabbades Pythagorion av ett strömavbrott som varade i nästan en timme. De efterkommande matgästerna fingo endera vänta på elens återkomst eller välja kallskuret ur menyn.

Vid tid runt klockan fem anlände Capitain Yannis med sin utflyktsbåt. Ett kanonskott ute på redden aviserar fartygets ankomst. Capitano är en härlig profil, som i sanning ser till att gästerna ombord trivs. Konceptet är ett enhetspris runt 20 € där båtresa, Ouzo samt retsina i rikliga mängder ingår liksom grillad lunch vid en badstrand på avstånd.

Avresa vid pass halv tio och återkomst runt klockan 17.00. Vi misstänka att det går åt mera Ouzo och Retsina än dieselolja att framdriva detta flytetyg....

Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Söndag 5 Oktober”

Arne och Birgitta

Eva L
2014-10-05, 08:52
[QUOTE=Arne;344407]
[FONT=Arial]

Vi bodde på "Costa Reli" sist vi var på Fourni :)
Vår vertinne jobbet på Travel Agency , hun var veldig hyggelig mot oss, men... finnes det flere Travel Agency på Fourni?
- eller er det hun som er s å upopulær :confused:

Jag tror nog att Arne överdriver en del. :rolleyes:

Eva

yannis
2014-10-05, 08:54
Vid lunchtid brukar vi ofta äta den frukt som är som godast vid tillfället. Just nu är vindruvorna SÅ goda så det blir mängder av dem.
Birgitta.

Sunny12
2014-10-05, 09:01
Vid lunchtid brukar vi ofta äta den frukt som är som godast vid tillfället. Just nu är vindruvorna SÅ goda så det blir mängder av dem.
Birgitta.

Jag gör precis som ni, en rejäl frukost och sen står jag mig på den nästan hela dagen.. med någon frukt och frappe som mellanmål och sen tar jag mig en sen lunch/middag mellan 16.00-17.00..jag är inte så STOR i maten...en rejält lagad måltid per dag räcker för mig, lika gör jag hemma trots att det då går mycket mer energi när jag jobbar.

Sunny(direkt från Egiali).. bye_bye

yannis
2014-10-05, 12:07
Jag gör precis som ni, en rejäl frukost och sen står jag mig på den nästan hela dagen.. med någon frukt och frappe som mellanmål och sen tar jag mig en sen lunch/middag mellan 16.00-17.00..jag är inte så STOR i maten...en rejält lagad måltid per dag räcker för mig, lika gör jag hemma trots att det då går mycket mer energi när jag jobbar.

Sunny(direkt från Egiali).. bye_bye

Så princip är det för mig också. Jag är väldigt liten i maten. Tog till exempel bara tomatsoppa igår. Frukt äter jag inte mycket hemma, men här kan jag inte undvara det. Med den kvaliten!
Vi vill helst äta middag mellan klockan 17,00-18.00. Då blir vi även uppskattade på tavernorna och får en bra service.

Angående capitano Jannis; vi frågade om hans get som han brukade ha med sig på utflyktsbåten. Den har vuxit till sig och då tar han inte med den på turistbåten långre.
Men nästa säsong fixar han en ungget, som sen växer till sig. Och så vidare,,,,
Birgitta.

Kalimera
2014-10-05, 17:57
Vi bodde på "Costa Reli" sist vi var på Fourni :) Vår vertinne jobbet på Travel Agency , hun var veldig hyggelig mot oss, men... finnes det flere Travel Agency på Fourni? - eller er det hun som er s å upopulærDet är inte samma person. :)

Kalimera
2014-10-05, 18:00
Avresa vid pass halv tio och återkomst runt klockan 17.00. Vi misstänka att det går åt mera Ouzo och Retsina än dieselolja att framdriva detta flytetyg....Ja, ibland kan man verkligen undra när man ser skutan närma sim hamn.

Arne
2014-10-06, 08:31
Måndag 6 Oktober. Pythagorion Samos

Återigen en vacker och solig morgon. 23 grader nu klockan sju. Morgonplanet från Athen kom för inflygning till den lilla flygplatsen exakt på tidtabell, 07.10. Planet återvänder till Athen 07.50. Samma flight vi ska vara ombord på onsdag morgon.

Låt oss inledningsvis korrigera en uppgift i gårdagens snabbdagbok. Captain Jannis dagsutflykt kostar 32 € och icke 20 som vi angav. Sakskälet var att lördagens bokningsläge hade varit en smula vacklande, och därav hade priset nedsatts temporärt till 20 €.

Igår, söndag låg skeppet vid kaj hela dagen och ska så ligga även idag. På tisdag ska det dock bli en tur igen. Vi närde tankar på att medfölja på tisdagens utflykt, men skrinlade dessa planer när vi erfor att det i turen ingår ett fyra timmars lunchuppehåll vid fjärran strand. Ett uppehåll främst avsett för solpressning och bad. Varken lunch eller solpressning tillhör våra favoriter…

Igår förmiddag ner till Cafégränden att svalka erhålla samt folkliv iakttaga. Arne in i klädbutiken att botanisera bland de hyfsat prisnedsatta varorna. En fin tröja av bästa kvalitet fann han, men priset var 65 €. Nu erbjöd expediten genast 20 procents rabatt, men Arne var endast villig att betala 35. Efter ett längre telefonsamtal med butikens ägare överenskommo vi om 35 €.

Den gamla tröjan hade ju sett bättre dagar och förvisades till butikens papperskorg. Nöjd Arne ut att för Birgitta förevisa sitt fynd. Tröjan vann därtill Birgittas gillande.

Så åter till vårt rum att vila siesta.

Nu har dånen från Charterplanen i stort sätt upphört. Säsongen är uppenbarligen på upphällningen. Däremot är det högsäsong för segelbåtsfolket.

Hamnen är till bristningsgränsen fylld av segel- och motorkryssare. Igår kväll låg det därtill elva segelfartyg ankrade på redden här utanför pg av platsbrist vid kajen.

Efter siestan ut vid femtiden att spisa middag på byn. Det fick bli samma Taverna som vi på Lördagen bevistade.

Birgitta tog en Veal steak med den goda Roquefortsåsen medan Arne valde sin kycklingfié med samma goda sås. Maten smakade gudomligt gott, och det som blev över trakterade vi tavernakatten med.

Notan tillsammans med ett krus vitt stannade på 30 €. Klart acceptabelt pris för denna furstliga måltid. En skål med hemgjord glass fick avsluta denna middag.

Åter till rummet att lyssna på sportnytt via SR-s streamade utsändning på webben.

Lite bilder från gårdagen återfinnes i galleriet under ”Måndag 6 Oktober”

Arne och Birgitta

Kalimera
2014-10-06, 11:06
Nu har dånen från Charterplanen i stort sätt upphört. Säsongen är uppenbarligen på upphällningen. Däremot är det högsäsong för segelbåtsfolket.Det syns på bilderna att där är lite folk, men många segelbåtar. Nästan lite ödsligt på en del bilder.

kari
2014-10-06, 12:50
"Gårdagens middag intogo vi på hamntavernan just intill Gregorys Café. Vi har spisat middag där tidigare, och stället är känt för sin goda och prisvärda mat.

Vid tid runt klockan fem anlände Capitain Yannis med sin utflyktsbåt. Ett kanonskott ute på redden aviserar fartygets ankomst.

Avresa vid pass halv tio och återkomst runt klockan 17.00. Vi misstänka att det går åt mera Ouzo och Retsina än dieselolja att framdriva detta flytetyg...."

På anbefaling fra vertsfamilien spiste jeg mitt aller beste måltid i ferien på den tavernaen sist jeg var i Pythagorion :)
Maten var s å lekker og supergod :p og til "ok" pris fb_gilla

Ang båtutflukten.... d e t skuddet kunne Capteinen spare seg, man h ø r e r "skrål og skrik" mens båten er "midtfjords"
Jeg skulle hatt 32 euro, minst, i betaling for å være med på en slik tur :eek:
Ingen tvil om at det er "fri flyt" av drikkevarer nei.
- og av vannmelon, det er jo supergodt:) - men å bruke et halvt melonskall til h a t t, som mange har på når de går av båten.....!
Men turene er populære, og har vel "alltid" vært det !
Jeg husker brødrene, og geita, fra vårt første besøk i Pythagorion, det var i 1992. Den gangen var vi på "Gresk Aften" hos dem..., men ikke på båttur da heller ;) - selv om jeg ikke kan huske at det var samme "fri flyt" da bye_bye

Arne
2014-10-07, 08:06
Tisdag 7 Oktober. Pythagorion Samos

Ånyo en varm och vacker morgon. Allredan vid klockan sju visar termometern på 21 grader. Icke ett moln, och solen är nu på väg upp över de vackra bergen på den turkiska kusten just på andra sidan sundet ,som skiljer Grekland från Turkiet.

Under gårdagen frågade vi ett antal näringsidkare om när turistsäsongen är över. Det samstämmiga svaret var att den femtonde Oktober slår man igen tavernor, butiker och cafeér, undantagandes de som äro åretruntöppna. Sedan väntar sex hårda månader innan det i mitten av April ånyo är dags att öppna igen.

Vi har ju de senaste dagarna med egna ögon kunnat se hur det blir alltmer glest med turister på Tavernor och caféer. Antalet flanörer längs hamnstråket har nu reducerats till en bråkdel om vi jämför med hur läget var när vi för en dryg månad sedan anlände till Pythagorion.

Igår lyfte fem stora charterplan från flygplatsen här invid med de sista charterturisterna. Enligt tavernaägarna for planen ner fullastade med hågade resenärer till vinterturistmålen i södra Egypten, de vid havet , Sharm El Sheik, Huhrgada mm. På hemvägen hämtades Samosturisterna upp att forslas åter hem till den kalla nord…

Vi erforo därtill att årets turistanstormning varit vida över förväntan, och att Grekland ånyo blivit ett attraktivt resmål för nordeuropéer efter ett par års stiltje. Detta till stor glädje för den grekiska turistnäringen.

Vi ska nu i afton betala för vårt härbärge här på Hotel Acropol för att i arla morgonstund på onsdag ta en förbeställd taxi vid sjutiden ut till Samos Airport. Vi har genomgående bokning, innebärande att bagaget checkas in här på ön och uthämtas först på Arlanda i morgon aftin. Efter en timmes väntan på Arlanda går så vårt flyg hem till Umeå.

Vi har emellertid 3,5 timmars väntetid på Athen Airport, så det kunna eventuellt bli en försenads dagsrapport därifrån.

Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Tisdag 7 Oktober”

Nu strax efter klockan nio har temperaturen ökat till 26 grader, och turisterna som ska med på Captain Yannis dagstur börjar gå ombord.

Arne och Birgitta

Athanasia
2014-10-07, 08:52
Jag önskar Er en fin tur norrut imorgon,njut ordentligt av Er dag på Samos.bye_bye

inkfish
2014-10-07, 08:53
Usch. När Arne och Birgitta åker hem, då vet man att vintern närmar sig :(

Hoppas ni får en fin sista dag och en bekväm resa hem!

yannis
2014-10-07, 09:13
Ja, nu kan man förvänta sig att snön snart kommer, så man får börja skotta:mad:snyft_drop
Birgitta.

Arne
2014-10-07, 11:08
Vi sitta nu i grändens svalka att ett krus vitt klyva. Vid samtal med caféägaren framkom nyss att Eva på Pension Sunshine nu piggnat till och var still going strong. Eva skulle från Thessaloniki anlända hit till Samos/ Pythagorion nu kommande lördag att vintra upp pensionatet. Vi gläds över att Eva nu är kurant igen.

Här i gränden är det varmt, men parasollet oss svalka giva. Vi har vid Bageriet nyss inhandlat färdkost för resan från Athen till Stockholm i form av tvenne goda Cheesepai samt Äppelpaj. Alltid gott att mumsa på längs hemfärden.

Birgitta hängde på låset i morse att boka oss förnämliga platser på SAS flight från Athen till Stockholm invid nödutgångarna. Bokningen fungerade precis perfekt.

Vår prydliga Cafékatt ligga så fint på stolen härintill i väntan på något gott att mumsa på.
Kantänka Arne strax går ut till närbelägen Taverna att inhandla ett fat small fishes att traktera djuret med...

Arne och Birgitta

KR
2014-10-07, 11:29
Tusen tack för att vi återigen fått följa er på er resa.
Jag hoppas ni får en fin avslurning o en bra resa hem.
//
KR

Masse
2014-10-07, 11:31
Arne och Birgitta!

Stort tack för ert idoga arbete med att under era resor hålla oss "fripassagerare" välunderrättade. Trevligt att denna gång bl a få bli lite bekant med en av era favoriter, Fourni.

Önskar er en fin avslutning och en behaglig hemresa!
:) Masse

Lissi
2014-10-07, 11:45
Ha en fin hemresa !


Lissi

Monica P
2014-10-07, 11:52
...och välkomna igen!

kari
2014-10-07, 11:54
Ha en fin hemresa !


Lissi

...och välkomna igen!

Jeg sier det samme - begge ønskene :)
Vi sees i Paleochora bye_bye

Kalimera
2014-10-07, 12:32
Vi sitta nu i grändens svalka att ett krus vitt klyva. Vid samtal med caféägaren framkom nyss att Eva på Pension Sunshine nu piggnat till och var still going strong. Eva skulle från Thessaloniki anlända hit till Samos/ Pythagorion nu kommande lördag att vintra upp pensionatet. Vi gläds över att Eva nu är kurant igen.Det var sannerligen underbara nyheter! Gissa om jag blev glad! klapp_klap

Trevlig resa hem, och tack för alla rapporter! bye_bye

Som tur är reser ni snart igen. :)

yannis
2014-10-07, 14:00
Det kanske är som att svära i kyrkan, men för oss var det ett nedköp att åka från Fourni till Samos. Men vi älskar ju vårt Fourni.

Både när vi kom hit till Pythagorion och nu när vi kom tillbaka för fem dagar har vi bott på bra ställen.
Damo, som låg nära hamnen hade en fantastisk havsutsikt, en fin balkong och ett stilla lugn.
Acropol, som vi nu fortfarande är på är mysigt med 7 rum. Rummet är litet men acceptabelt för oss och med en väldigt bra prisnivå. Vi sa imorse att här kan vi bo fler gånger,,,
Men så fick vi så glädjande besked när vi frågade ägaren på Cafe Pythagarion. Eva på Pension Sunshine är snart på väg hem till Samos! Hon är på bättringsvägen.
Hos Eva har vi ju alltid bott tidigare. Hon har liksom atmosfär över hela pensionatet fastän hon inte alltid är på plats. Städar kliniskt inne och ute på gatan. När man kommer hem på kvällen har vi två indränkta sockerkaksbitar på rummet. När vi åker hem plockar hon några citroner från trädgården. För att vi ska känna lukten av Grekland när vi kommer hem. Även alltid en present innan hemfärd.
Jag längtar till nästa resa till Samos för ett återseende!
Birgitta.

Lissi
2014-10-07, 14:13
Jag längtar till nästa resa till Samos för ett återseende!
Birgitta.
Men det är så jag känner med Tinos och de bekanta jag fått där. Vill alltid återvända Vi är ju många som fått våra favoritställen och återvänder. Vi kommer att återvända till Nea Chora många gånger också.

Lissi

kari
2014-10-07, 16:36
Det kanske är som att svära i kyrkan, men för oss var det ett nedköp att åka från Fourni till Samos. Men vi älskar ju vårt Fourni.

Både när vi kom hit till Pythagorion och nu när vi kom tillbaka för fem dagar har vi bott på bra ställen.
Damo, som låg nära hamnen hade en fantastisk havsutsikt, en fin balkong och ett stilla lugn.
Acropol, som vi nu fortfarande är på är mysigt med 7 rum. Rummet är litet men acceptabelt för oss och med en väldigt bra prisnivå. Vi sa imorse att här kan vi bo fler gånger,,,
Men så fick vi så glädjande besked när vi frågade ägaren på Cafe Pythagarion. Eva på Pension Sunshine är snart på väg hem till Samos! Hon är på bättringsvägen.
Hos Eva har vi ju alltid bott tidigare. Hon har liksom atmosfär över hela pensionatet fastän hon inte alltid är på plats. Städar kliniskt inne och ute på gatan. När man kommer hem på kvällen har vi två indränkta sockerkaksbitar på rummet. När vi åker hem plockar hon några citroner från trädgården. För att vi ska känna lukten av Grekland när vi kommer hem. Även alltid en present innan hemfärd.
Jag längtar till nästa resa till Samos för ett återseende!
Birgitta.

fb_gilla

Spesielt fint å høre at Eva snart er tilbake på Samos:)

Alala
2014-10-07, 17:57
Ha an bra hemresa, Arne och Birgitta! Och tack för alla fina rapporter. Här sitter man och väntar på er nästa tur! ;)

/ Anne bye_bye

ellada
2014-10-07, 18:12
Tack för alla roliga berättelser nu är jag lite sugen på Samos
dessutom går det nu charterflyg från vår hemstad Luleå ha
det fortsatt bra /Susanneflabb_flab

MariaJ
2014-10-07, 19:11
Igår lyfte fem stora charterplan från flygplatsen här invid med de sista charterturisterna. Enligt tavernaägarna for planen ner fullastade med hågade resenärer till vinterturistmålen i södra Egypten, de vid havet , Sharm El Sheik, Huhrgada mm. På hemvägen hämtades Samosturisterna upp att forslas åter hem till den kalla nord…


Men Arne, ser ni (eller hör ni) inga norrbottningar där? Jag har det bestämt för att det avgick ett plan från Luleå till Samos i söndags, det sista för säsongen.

Hur som helst, tack för era rapporter, det har varit kul att följa med även om vi också har varit i Grekland under delar av er resa.

Ha en riktigt trevlig hemresa. Jag ser fram mot era kommande resor!

Maria

Maria/Micke
2014-10-07, 19:17
Tack för denna gång. Önskar er en trevlig resa hem och hoppas att vi får följa er snart igen.klapp_klap

Malina
2014-10-07, 21:56
Birgitta och Arne! Roligt och fint som vanligt att följa er! Tack för denna gång oh vi ser fram emot er vintersemester i Paleochora!
MEN i höst måste ni komma till Honeymoon,så att Emlio kan göra Arnes schnitzel!!!

Sunny12
2014-10-08, 08:17
TACK... för Era fina rapporter!.. klapp_klap

Hoppas ni får en lugn och säker hemresa!

Sunny(direkt från Naxos).. bye_bye

Arne
2014-10-08, 09:27
Onsdag 8 Oktober. Athen Airport. Hemåt det bär

Vår förbeställda droska anlände prick klockan sju att taga oss den korta färden ut till Samoa Airport. Åtta Euro äskades i åkdonslega, vi gav tio för att honorera utmärkt service med bagaget.

Incheckningen gick föredömligt snabbt enär det denna morgon endast var ett plan till Thessaloniki och så vårt Athenplan. Våra ränslar märktes med Transit innebärande att bagaget skulle gå direkt till Stockholm/Arlanda. Så bekvämt. Då slippa vi släpa på bagaget här vid Athen Airport.

Vi lyfte på tidtabell 07.50 med vår De Haviland DHC-8 .400 med plats för ett nittiotal passagerare. Utmärkt benutrymme som skulle fått vilken charterresenär som helst att bliva grön i ansiktet av avund.
45 minuter senare landade vi på Athen Airport. Genast togo vi hissen upp till öve planet att sitta uteservering med varsin morgonkopp kaffe.

Nu har vi dryga tre timmars väntan på att embarkera SAS-planet för färden hem till Stockholm.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Onsdag 8 Oktober”

När vi för fem veckor sedan till Athen Airport anlände, då var det ösregn med blixtar och dunder. Denna dag är vädret riktigt bra, men vi kunna förmärka mörka moln över Athen.

Vi tackar för visat intresse på vår kalimerahörna. Nästa resa blir till Kreta den 9 November, tio dagar. Vi fann oss i vintras så bra flygpriser att vi bara ej kunde tacka nej. Haris Hotel är inbokat.
Så återstår den traditionella sexveckorsresan till Paleochora under Jul- och Nyårshelgerna.

Arne och Birgitta

Sunny12
2014-10-08, 13:34
Ni har ett underbart liv med alla Era resor... fortsätt och njut!!

Sunny (direkt från Chora, Naxos).. bye_bye

lemon
2014-10-08, 16:43
Tack för att vi återigen fått chansen att följa med på er väldokumenterade och underhållande resa!
Vi ser fram emot era kommande äventyr.
Bästa hälsningar,

/Magnus

Kalimera
2014-10-08, 17:20
Nästa resa blir till Kreta den 9 November, tio dagar. Vi fann oss i vintras så bra flygpriser att vi bara ej kunde tacka nej. Haris Hotel är inbokat. Så återstår den traditionella sexveckorsresan till Paleochora under Jul- och Nyårshelgerna.Ni ska dit två gånger i år! Ni är otroliga! klapp_klap

Katitzi
2014-10-08, 18:06
Ja, man kan nästan undra varför ni inte bosätter er i Grekland och åker hem till Sverige på semester i stället?!:p;):D

Katitzi:)

Kalimera
2014-10-08, 20:55
Ja, man kan nästan undra varför ni inte bosätter er i Grekland och åker hem till Sverige på semester i stället?!Smart! klapp_klap

Men då hade vi kanske bara fått läsa rapporter från Sverige, och det är ju inte lika kul. :)

Katitzi
2014-10-08, 22:12
Smart! klapp_klap

Men då hade vi kanske bara fått läsa rapporter från Sverige, och det är ju inte lika kul. :)

Nej, eller hur?flabb_flab

Katitzi:)

yannis
2014-10-09, 04:41
Birgitta och Arne! Roligt och fint som vanligt att följa er! Tack för denna gång oh vi ser fram emot er vintersemester i Paleochora!
MEN i höst måste ni komma till Honeymoon,så att Emlio kan göra Arnes schnitzel!!!

Bara för Emilios Piccata Milanese samt för Julias mat är det värt ett besök på Santorini!
Birgitta.

yannis
2014-10-09, 04:47
Ni ska dit två gånger i år! Ni är otroliga! klapp_klap

Janne, det blir tre gånger. Vi var på södra Kreta 10 dar i slutet av april också.
Då lyckades vi t.o.m att bli inblåsta i Agia Roumeli. Men det gjorde absolut ingenting.
Birgitta.

Arne
2014-10-09, 17:12
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1471&pictureid=15037

Torsdag 9 Oktober. Epilog. Vid hemmets härd.

Onsdagens hemresa bjöd förvisso på en del överraskningar. Vi noterade att Security på Samos Airport vänligen avböjde när vi skulle plocka upp våra tvenne Laptops samt Androiden . Behåll dem kvar i era handbagage. Ett kilo vindruvor fick ävenså passera kontrollen obemärkt.

Heltvisst kände jag under onsdagens morgon visst obehag känna över att ur ränselns botten taga fram mina fodrade manchesterjeans som under fem veckor icke skådat dagens ljus. Lägg därtill att påtaga strumpor i sandalerna vid pass klockan halvsju på onsdagens morgon. Men, hemresa är ändock hemresa…

Mina shorts hade sett bättre dagar och dumpades i hotellets papperskorg. De hade näppeligen klarat en omgång i tvättmaskinen utan att falla sönder i sina beståndsdelar.

Säkerhetskontrollen på Athen Airport var dock hård. Upp med Laptops och Android att kontrollera så ingen diskret sprängladdning sig under skalen doldes.

Vid Security på Arlanda kollades i och för sig våra Laptops, men vår taxfreepåse – vederbörligen förseglad - kollades icke av någon anledning. Den fick passera utan att kvittot kontrollerades..

Låt mig så här avslutningsvis göra en liten utvikning. Min trivsamma Hustru Birgitta är en i sanning utomordentligt skicklig administratör och organisatör. Hon kollar årsvis i förväg på nätet efter bra biljettpriser och dito tider. Bokar flygstolar, hotell samt färjeturer. Allting fungerar precis perfekt när vi avreser, och hela den planerade turen, in i minsta detalj.

Lägg därtill att Birgittas sällskap under resorna i arkipelagen är ett under av trivsel och samvaro.

Väl komna hem har jag som tradition att fara ut att inhandla en fin blomsterbukett till Hustrun som tack för allt arbete hon nedlagt för att göra vår resa så perfekt den bara kan bli.

Arne

Lissi
2014-10-09, 17:19
fb_gilla.

Lissi - på to Magazaki i Nea Chora....snart på hemväg.

Sunny12
2014-10-09, 17:42
Vilken romantik..underbart!!.. fb_gilla
Instämmer om att Birgitta är väldigt gullig!.. :)

Sunny (direkt från en taverna vid hamnen på Naxos)..;)

zakka
2014-10-10, 20:22
...Väl komna hem har jag som tradition att fara ut att inhandla en fin blomsterbukett till Hustrun som tack för allt arbete hon nedlagt för att göra vår resa så perfekt den bara kan bli.[/FONT]

Arne

Åh Arne vad du är gullig!!! klapp_klap En sådan tillgiven "gubbe" skulle man ha! ;)

Tack för att vi fått följa med på denna resa. Jag ser SÅ fram mot nästa! :)

MVH zakka

Monica C
2014-10-11, 00:07
Väl komna hem har jag som tradition att fara ut att inhandla en fin blomsterbukett till Hustrun som tack för allt arbete hon nedlagt för att göra vår resa så perfekt den bara kan bli.

Arne[/QUOTE]

fb_gilla

Alala
2014-10-12, 08:49
Härligt det där med blommorna, Arne! fb_gilla

/ Anne :)

Carina
2014-10-12, 21:16
Tack för alla trevliga rapporter.

Carina

ingegerd46
2014-10-12, 21:55
Stort tack för era reseberättelser! Ser fram emot er nästa resa!