handdator

Visa fullständig version : Med båt till vilka öar från Kos


cedersu
2014-09-05, 21:28
Vår resa blev framskjuten o nu åker vi i början på oktober till Kos i stället. Till vilka öar kan man ta sig från Kos för dagutflykter? Kan man ta cyklar med sig på båtarna? Vilka öar rekommenderar ni? Vi kommer att bo i Kos stad. Alla tips tas emot :)

Monica P
2014-09-06, 07:51
Icke oväntat föreslår jag Kalymnos. Det går dels turistbåtar (fast antalet minskar nog krafrigt i oktober) -en del av dem går till Pserimos också, och dels katamaranen Dodekanisos Express, eller om det är Dodekanisos Pride. Sen finns stora Diagoras på sin väg till Pireus . Sen kan man åka till Nisyros, Symi, Tilos, Chalki och Rodos. Från Mastichari går det flera gånger om dagen båtar till Kalymnos.
Cykel och moped är inget problem att få med sig utom i allra värsta turistruschen då all ledig plats tas i anspråk för turisternas enorma bagagemängd.

cedersu
2014-09-06, 19:27
Nu får jag nog lov att ta fram kartan ;) . Det är vår första resa till Kos. Så du menar att man i princip kan ta cykeln med sig på alla båtar? Det gäller att kolla tidtabellerna noggrant nu då, så att vi kommer oss 'hem till natten'. Borde vi ändå ha bott i Mastichari? Jag trodde att Kos stad skulle vara bäst med tanke på båtutflykter....

Monica P
2014-09-06, 21:46
Kolla kartan så ser du att avstånden är rimliga. Är ni cyklister kommer ni att trivas på Kos, men trafiken kan vara jobbig tidvis. Från Mastichari går bara båtar till Kalymnos, så staden Kos har flera valmöjligheter, Till Nisyros har jag för mig att man måste utgå från Kardamena.

missdevilno1
2014-11-12, 12:16
..

Gita
2014-11-13, 21:54
Kalymnos! Har så fina minnen därifrån. Fin ö, vänliga människor, vacker natur, billigt. En dag skall jag till Telendos igen...