handdator

Visa fullständig version : Vandra och bo på norra Karpathos!


kerstine
2014-09-04, 20:41
:)Vi åker till Karpathos för tredje året i rad i slutet på september! I år tänker vi vandra och bo på norra Karpathos. Har någon tips och idéer på vandringar och boenden på norra delen av ön? Vi tar med glädje emot alla tips och idéer från er som varit där tidigare! Vi skulle gärna bo i Diafani och i Olympos, har ngn förslag på boenden där?
Längtar till Karpathos igen!!! Jag har blivit Karpathos-beroende!!!

Ylva A
2014-09-04, 21:34
Boende i Olympos bestäms lämpligen av vindriktningen. Det kan blåsa hårt. Vi har bott två gånger på Taverna Olympos i början av byn. Vi har skrivit om en vandring i ett resebrev från 2013 "En roadtrip på Karpathos". Där kan ni hitta lite synpunkter.
Ha en trevlig vistelse! Skriv och berätta! Vi tyckte mycket om ön!
/ Jannis

Niaas
2014-09-04, 23:14
Det er også greit å bo på Hotel Afrodite som ligger helt på kanten av byen med utsikt mot sjøen og en fantastisk solnedgang. Kontakt Nikos på Taverna Parthenon som ligger på torget ved hovedkirken. Han har også et lite hus til utleie i Diafani.

Vi har vandret nord på Karpathos flere ganger, der er det fantastiske vandringsmuligheter. Dere kan gå fra Olymbos til Diafani, mot Avlona og videre mot Tristomo (man kan også overnatte i Avlona, på tavernaen).
En fantastisk tur er å gå på vestsiden av Prof.Ilias-fjellet i retning av Spoa, en spennende tur.

Jeg har laget denne på youtube, det er bilder fra noen av turene vi har gått.

https://www.youtube.com/watch?v=-NuCLWCLvKk&list=UUhdNEGHH9ku7IGcu1n91Idw

Marja
2014-09-05, 00:04
Tack för titten Niaas! Såg spännande ut och väckte min nyfikenhet. :)
Bra musiksmak att välja Michalis Tzouganakis till bilderna. Han är en av mina favoriter. ;)

/Marja

kerstine
2014-09-06, 08:22
Tack Jannis för ditt svar! Har nu läst ditt resebrev - oj så många bra tips vi fick!/Kerstin

kerstine
2014-09-06, 08:26
Niaas, Tack för din fina presentation! Nu måste jag skaffa en bättre Karpathoskarta o leta efter alla fina platser du visar!