handdator

Visa fullständig version : Bussförbindelse


Anderp
2006-03-22, 06:41
Är det bra bussförbindelse mellan Platanias och Chania
Vad kostar det
Vad kostar Taxi

Hasse
2006-03-22, 07:23
Hej

Jag minns inte vad det kostade mellan Platanias och Chania i fjol. Det var i alla fall ingen "kostnad" så att säga, om man inte är en stor familj förstås. Ett par Euro bara eller om det var en och en halv ? Kalla det "försumbart". Hur som helst är det ganska tät trafik på bussarna så man behöver inte vänta något.

Och jag lovar, det finns massor att titta på hela vägen in till Chania centrum, alla förorter med sitt liv och leverne. Dock är det en ganska rörig busstation när man väl ska tillbaka till Platanias. Det är ingen som helst ordning på bussnummer eller placering eller något. Man får vara mycket vaksam på att komma med rätt buss och att den inte blir fullsatt för det är många som vill med tillbaka till både Agia Marina, Platanias mm.

Med andra ord ganska typiskt oorganiserat således. Priser tror jag någon annan har mer exakt än vad jag har, myssa kanske ? ;)



Hasse :cool:

xenos
2006-03-22, 07:47
Hej
Dock är det en ganska rörig busstation när man väl ska tillbaka till Platanias. Det är ingen som helst ordning på bussnummer eller placering eller något. Hasse :cool:

Alltså...
det där var inte riktigt snyggt formulerat!
Jag skulle vilja säga, efter ca 35 avressor från busstationen i Chania att den är charmig och livfull. Och klart och tydligt organiserad. Allt annat är en orättvis betraktelse. Om jag varit rörig i huvudet skulle jag säkert projicera det på en busstation i Grekland. Men det är en annan historia.
Och om jag hamnat fel, skulle jag applåderat om så skett.
Som någon annan skrivit i forumet för inte så länges sedan, typ: Där kan man sitta länge och glo.
Alltså, typ, inte skrämma eventuella nybörjare!
AnderP; var bara lugn.
Dessutom går det hur många bussar som helst åt det hållet...

Lefteris

Hasse
2006-03-22, 08:59
Alltså...
det där var inte riktigt snyggt formulerat!
Jag skulle vilja säga, efter ca 35 avressor från busstationen i Chania att den är charmig och livfull. Och klart och tydligt organiserad. Allt annat är en orättvis betraktelse.

Lefteris



Endast egna erfarenheter, Erik. Visst finns det en stor tavla med destinationer på fasaden och visst finns det information men våra c:a 3-4 resor mellan Platanias och Chania gav oss erfarenheten att det var oorganiserat, rörigt, stressigt. Det var det många med oss som också tyckte.

Olika åsikter = levande diskussioner.



Hasse :cool:

myssa
2006-03-22, 10:54
som tidigare sagts så är det bra trafik med bussar.
jag tror det är var tionde minut.
jag vill minnas att biljetten kostade 1,20 € / pers och barn brukar åka gratis.
ialla falll inga många slantar.
jag brukar oftast ta bussen in och taxi hem för oftast är kvällen sen då man åker därifrån.
bli inte förvånad för man betalar sen man satt sig i bussen och en farbror kommer och tar betalt ibland kliver han på någon annanstans i kato stalos eller så.
första gången jag åkte buss i grekland ville jag ju givetvis betala direkt till chauffören som här hemma.
men dom viftade bara bak mig i bussen och jag satt och tänkte vad jag gjort för fel. :)
man kan köpa biljett i kiosken på busstationen i chania och gå till bussen fråga chauffören dom nickar genast om det är rätt buss.enkelt och bra.
taxin ska inte kosta mer än 10-12 € enkel väg in till chania.
jag frågar alltid innan jag sätter mig, så blir det inga diskussioner sen.
myssa....

Arne
2006-03-22, 14:55
Men, det är knepigt på Chania Busstation!!! När det gäller den reguljära lite längre linjetrafiken, då fungerar allt precis perfekt. Bussarna komma och avgå på tidtabell.

När det dock gäller de mera lokala linjerna, exempelvis Chania-Platanias, då är det nog mera så att fyllnadsgrad gäller. Ej turisternas fyllnadsgrad utan fastmer antalet väntande passagerare. När tillräckligt många inhandlat färdbiljett i den lilla kuren då ropas en buss med förare upp för framkörning till "Platanias-skylten. Och så bär det iväg. Detta förfaringssätt kunna emellertid vid vissa tider på dygnet få rent farsartade konsekvenser när tre bussar nästan samtidigt lämnar Platanias för återfärden, och sedan kan det ta timmen innan nästa buss avgår.

Detta är vår rika erfarenhet eftersom vi både brukat sagda busslinje flitigt och även bott på studio med utsikt över bussvägen.

Arne

Anderp
2006-03-22, 17:33
Tack alla för dem underbara svaren, det verkar inte som det ska vara några problem med bussåkandet klapp_klap

Sen vill jag passa på att tacka alla för dem snabba svaren, det är ju kanon att man kan hjälpas åt på det här sättet.
_B-anana

AndersK
2006-03-28, 16:16
Hej Anders!!
Tidtabell kan du hitta på hemsida:
www.bus-service-crete-ktel.com (http://www.bus-service-crete-ktel.com)
Gäller för Chania-regionen.

För hela Kreta finns en finurlig hemsida, som man får "tråckla" med en hel del för att lyckas få fram det man önskar. Se ...
www.ktel.gr (http://www.ktel.gr)

Lycka till

örjan
2006-04-13, 19:33
1.20 euro...men för tusan..åk buss...att komma in på Chaniá busstation är helt underbart!!!

Här är det noll, men koll.
Bussnummer vet ingen förrän preciiiiis innan bussén skall avgå...då ropar en lätt hysterisk kvinnoröst ut det "lottade" numret till spelarna/resenärerna.
Men visst...det funkar...och är helt underbart.

Ta gärna en tripp över bergen...ner till Chora Sfakion....på vägen...stanna till i en by som heter Vrisses...tror jag...helt underbar....vandra omkring..pittoresk, livlig och "fungerande", ja menar en by som inte lever av turism. (biljetten till Sfakia kostar 5.50/pers.)
Sydsidan är jättefin...Anopolis....fin vandringstur ner till Loutro..ett azurblått paradis....över udden...ett ännu finare paradis..Finika...åk...res...pröva..och njut!!!!

Arne
2006-04-13, 21:49
Ja, det finnes en extra bonus just vid buss-stationen!! Precis där den härliga bommen sig höja och sänka när bussarna ska ut från stationen, just där ligga ett litet fik!!
Egentligen är det taxichaffisarnas matställe, men de taga även emot turister därstädes. Billig öl, utmärkt mat, och därtill skola läggas att man alltid kunna en taxi boka.
Tala bara om att ni är intresserade av en taxifärd, och då få ni napp direkt!! Chaffisen taga sin mat och därefter knacka han på er rygg och giva klartecken för taxifärden!!! Det bli den allra billigaste taxan då ,eftersom chaffisen ej behöva stå i den ändlösa taxikön för att få en körning!!!

Arne