handdator

Visa fullständig version : Utflyktsmål på Naxos


evhu
2005-03-29, 18:32
Hej,

Jag och min familj (man o två tonårspojkar) ska åka 2 veckor till Naxos i sommar.
Vi vill gärna ha litet tips på trevliga små ställen vi kan ha som utflyktsmål. Vi hyr moppar och åker gärna runt och utforskar hela ön.

//Eva :)

Nenne
2005-04-05, 21:16
Jag är svag för en strand längst ned på sydkusten som heter Pirgaki. Har bara åkt buss dit från Naxos stad (ca 40 min), men många kom på moped. Lugnt, vackert och en bra taverna (som också hyr ut ett par rum). Dessutom passerar man fina stränder längs hela västra kusten på vägen dit.

cassandra
2005-04-06, 13:53
Hej!
Var på Naxos i maj förra året och kan varmt rek. denna underbara ö. Mina utflyktstips är kourosen i Melanes, Apiranthos samt Plaka beach om ni hyr vespa. Åk gärna upp till klostret (kommer inte ihåg namnet) bakom Naxos stad -fin utsikt över stan. Ta sen och utforka Naxos stad ordentligt. Om ni vill ta del av den antika historien - besök då gärna museet.

Länktips: http://www.naxos-greece.net

//Cassandra

Alexandra
2005-04-13, 13:58
Jag var på Naxos för 2 år sedan med mina föräldrar och vi hyrde bil i 2 dagar för att utforska ön. En dag åkte vi till en jättefin strand som ligger ca 20- 30 min från Agia Anna stranden och det var verkligen i klass för sig. Vattnet var det finaste vi hittade på Naxos, vi snorklade och sikten var hur bra som helst, och massvis med färglada fiskar faktiskt. Stranden låg i en vik med klippor runt omkring, och det var knappt några människor där, dessvärre fanns ingen stans i närheten att äta på så vi fick åka vidare. Hade vi vetat det hade vi tagit picknick med oss. Rekomenderar starkt vet dock inte namnet på stranden!

Vi åkte även till Marmorbyn, Vingårdar och andra stränder runt ön. Vi vandrade uppför Zeus till en grotta som tydligen var en sevärdighet. Terrängen var utmanande och utsikten bedårande men själva grottan var en besvikelse. Vi tittade även på tempel och statyer osv.

Det finns hur mycket som helst att se på Naxos så det är bara att välja och vraka!
Missa inte att gå upp i Gamla stan i Naxos stad, jättemysigt och lite billigare att äta där. Fin utsikt över stan också.

Trevlig resa!

evhu
2005-04-14, 16:26
Hej igen,
Vill bara tacka er som svarat med tips - jag ser verkligen fram emot resan nu. Idag beställde jag Jannes e-guide om Naxos - det ska bli spännande att läsa.

evhu:)