handdator

Visa fullständig version : Den beste stifadoen?


Ingrid
2014-08-13, 23:31
Har spist en del stifado i Pigadia tidligere år, og det meste har vært all right. Men så kommer nye kokker endel steder og det kan jo derfor bli helt forskjellig :confused:
Dere som har vært der i år: hvor har de best stifado? Jeg liker at den serveres "in pot", og uten ris/chips :)

karinafp
2014-08-14, 07:44
La Mirage brukar inte misslyckas, inte heller Mike's, även om jag inte har ätit stifado där i år. De har så mycket annat gott... ;) Bruna ugnsformar, japp.

Och du kan alltid säga till om du inte vill ha ris eller potatis till. Det brukar jag göra för det mesta. ;)

Karin

skogis
2014-11-16, 21:26
Fann en reklamlapp i plånboken ifrån september där vi var på "ESPERIDES Garden Restaurant" i Pigadia.


Stifadon var utsökt och hustrun tog moussaka vilken också var god, "den till och med innehöll köttfärs".

Eva L
2014-11-17, 04:24
[QUOTE
Dere som har vært der i år: hvor har de best stifado? Jeg liker at den serveres "in pot", og uten ris/chips :)[/QUOTE]. Chips till stifado så hemskt. :mad: Är det en taverna som serverar på traditionellt vis beställer man tillbehören för sig. Fast eftersom många turister envisas med art beställa på "vårt vis" kan det bli så tokigt som fyra grekiska sallader och fyra ostsaganaki. Den traditionella grekiska maten är ju inte komponerad för att ätas på det viset men det vet ju du redan. Hittade du någon bra stifado? Eva

giottoni
2014-11-17, 13:29
De flesta tavernor jag besökt föreslår potatis eller ris till Stifado.
Smaken för vad man vill ha till varierar naturligtvis o själv föredrar jag friterad potatis, men vad äter grekerna själva för tillbehör till just Stifado istället för ris/potatis??

Admirala
2014-11-17, 13:59
De flesta tavernor jag besökt föreslår potatis eller ris till Stifado.
Smaken för vad man vill ha till varierar naturligtvis o själv föredrar jag friterad potatis, men vad äter grekerna själva för tillbehör till just Stifado istället för ris/potatis??

De spiser frityrstekt potet eller ris, grekerne også. Og alltid brød til, og gjerne også med en grønn salat, f.eks salatblad, dill, olivenolje, sitronsaft, salt og pepper (maroulisalata).
En gresk kokk fortalte meg at grekere ikke bruker tomat i salater til retter med/i tomatbaserte sauser.