handdator

Visa fullständig version : Det närmar sig


Ören
2014-08-07, 19:02
Åker till Paros om 3 veckor och har bokat Sunset Wiew i Parikia jag undrar om någon har erfarenhet av det hotellet. Gärna något restaurangtipps i Parikia skulle vara trevligt._B-anana_B-anana_B-anana

Kalimera
2014-08-07, 20:36
Åker till Paros om 3 veckor och har bokat Sunset Wiew i Parikia jag undrar om någon har erfarenhet av det hotellet. Gärna något restaurangtipps i Parikia skulle vara trevligt.Vet inget om hotellet tyvärr. Jag åt på Taverna Mouragio, som ligger på hamnpromenaden, för några veckor sedan, och det var både gott och trevligt, och solnedgången var inte dum den heller.


http://www.kalimera.se/bilder/bilder/paros_parikia.jpg

Taverna Mouragio i Parikia.

Ören
2014-08-10, 19:48
Ser fint ut det blir nog ett besök där.
Ser på en del trådar att det är mycket folk i Grekland nu.
Jag är lite orolig att det inte räcker att jag köper färjebiljetterna i Pireus, jag planerar att resa 31/8 till Paros.

Kalimera
2014-08-10, 21:03
Jag är lite orolig att det inte räcker att jag köper färjebiljetterna i Pireus, jag planerar att resa 31/8 till Paros.Tror inte att du behöver oroa dig, det är en söndag och då är det flesta på väg åt andra hållet, och högsäsongen har ebbat ut. Men säker kan man förstås aldrig vara.

Ia
2014-08-14, 10:36
Enig med Janne, det er søndag og ikke en stor utfartsdag. Har du litt ekstra tid på flyplassen så kan du kjøpe biletten din der ( så slipper du stresset i hodet på vei til Piraus ;)) Jeg betalte 1,50 i servicegebyr da jeg kjøpte 2 av di siste 6 bilettene til Tinos i sommer, ( siste liten med andre ord..men dette var en fredag og med en catamaran..)

Sunny12
2014-08-14, 11:44
. Har du litt ekstra tid på flyplassen så kan du kjøpe biletten din der ( så slipper du stresset i hodet på vei til Piraus ;)) Jeg betalte 1,50 i servicegebyr

Bra tips!
Funderar på att köpa min båtbiljett på flygplatsen i Aten när jag anländer i september på kvällen , då jag ska med en tidig morgonbåt till Naxos dagen efter, skönt att ha det klart!

Då tar de alltså en serviceavg. på 1,50 euro/per biljett??
Var någonstans på flygplatsen köper man båtbiljetterna?

Sunny:)

PS. Eller finns det ett biljettkontor där X96 bussen har sin slutstation i Pireus?? Det var becksvart när jag anlände där i maj så jag kan inte minnas att jag såg något där!!

Ia
2014-08-14, 19:06
Bilettkontoret/ene lå inne i ankomsthallen etter at man har gått ut av passkontrollen.
Lå to ved siden av hverandre, jeg kjøpte hos den til høyre ... og tror den lå rett før utgang 3.
Mener det kostet 1,50 tilsammen for begge bilettene.
Så på forumet her før sommeren at noen betalte 5 euro i gebyr..det kan ha vært den til venstre ;)
Jeg var forberedt på å betale 5 euro og ble positivt overrasket :)

Ja, deilig å ha det klart "Sunny"... noen ganger har man dårlig tid, og andre ganger er man redd for å ikke få bilett slik vi var... Fikk tips om å kjøpe på forhånd, men da var det bare 2 dager til avreise slik at det ikke gikk ann å bestille på nett ..:o
Det var en riktig full båt da vi dro til Tinos.
For din del så kan du sove et kvarter lengre og slippe å fundere på om det er kø, nok biletter osv. ;)

Sunny12
2014-08-14, 19:29
Tack, Ia!!

Ja, nog sover man bättre om båtbiljetten är fixad.. :)..får hoppas jag går till rätt biljettkontor och får den lägre avgiften då... många bäckar små.. kan man spara några euro här och där så är det ju bra!!

Om det nu inte finns något biljettkontor vid slutstationen i Pireus???
INGEN SOM VET DET????.. :confused:

Sunny:)

ellada
2014-08-14, 20:39
Ja det finns, precis när du kliver av bussen
Lyllo dej som har allt kvar Trevlig resa
Hälsa Amorgos att jag kommer tillbaka utan magbekymmer:D

kize
2014-08-14, 20:40
Sunny, är det Blue Star du skall åka med? I så fall finns ett biljettkontor i hamnen i Pireus. Ta rulltrappan upp o gå över bron. När du kommer ner på andra sidan så gå in i hamnområdet, håll Vänster o du ser snart BS biljettkontor.
Om det är annan färja du skall åka med så gick vi en liten bit till vänster, längs huvudgatan (om du har rulltrappan framför dig), på samma sida som du går av bussen. Där fanns en liten resebyrå där vi hämtade ut våra förbeställda biljetter, kostade inget extra.

Ören
2014-08-14, 20:58
Bra att jag också får lite tipps var jag hittar någonstans att köpa biljetterna. Landar i Aten 30/8 kl18.40 och sedan sover en natt på Pireus Dream.
Tror jag ska köpa biljetterna på morgonen då._B-anana.
Det känns som man vill resa snart igen fast vi har haft så fin sommar.
Nu börjar kylan skönt att resa bort då och bara vara.flabb_flabflabb_flab

Sunny12
2014-08-14, 21:01
Ja det finns, precis när du kliver av bussen
Lyllo dej som har allt kvar Trevlig resa
Hälsa Amorgos att jag kommer tillbaka utan magbekymmer:D

TACK.. Men vad bra.. Kanon.. då köper jag biljetten i Pireus ist när jag kliver av bussen.. ja det ska bli underbart att få komma tillbaka så snart igen till Amorgos.. är så lycklig över att jag har den möjligheten i år iaf!!..:)
Hoppas du ger Amorgos en ny chans, förstår att det inte kan bli så bra om man inte är helt frisk!

Sunny12
2014-08-14, 21:03
Nu börjar kylan skönt att resa bort då och bara vara.flabb_flabflabb_flab

Håller med, nu är det verkligen lite kyligare. MEN just nu känns det bara skönt!!.. :)

Sunny12
2014-08-14, 21:11
Sunny, är det Blue Star du skall åka med? I så fall finns ett biljettkontor i hamnen i Pireus. .

Tack för info kize..ja, jag ska åka med Blue Star till Naxos men inte förrän dagen efter, så jag vill helst undvika hamnområdet på kvällen när jag anländer.. nu finns det ju visst ett biljettkontor där bussen stannar så då löste det sig!.. :)
Istället ska jag försöka hitta till mitt hotell, det blir nog en taxi.. :rolleyes:..!

Nu i maj vart jag ju hämtad vid bussen av Phidias hotell som har denna fina servicen.. då behövde jag inte leta själv.. NU.. i september ska jag bo på ett annat hotell som inte har transferservice... OM.. det hade varit under dagtid och ljust hade det ju varit enklare att hitta!!

Sunny:)

gunnar
2014-08-15, 09:16
Sunny, är det Blue Star du skall åka med? I så fall finns ett biljettkontor i hamnen i Pireus.

Bara ett förtydligande: Det finns flera biljettkontor i hamnen och jag tror att alla säljer biljetter till Blue Star och alla tar samma pris.

Masse
2014-08-15, 19:05
Nu i maj vart jag ju hämtad vid bussen av Phidias hotell som har denna fina servicen.. då behövde jag inte leta själv.. NU.. i september ska jag bo på ett annat hotell som inte har transferservice... OM.. det hade varit under dagtid och ljust hade det ju varit enklare att hitta!!

Sunny:)

Det är inte särskilt långt eller svårt att hitta till Piraeus Dream från busshållplatsen. Hållplatsen i Piraeus där vi brukar kliva av ligger ungefär vid gate nr 8. Man går över gatan till "hamnsidan" och följer kajen åt vänster, endera på trottoaren eller in genom gaten och längs kajen till gate 9. Handlar kanske om c:a 300 - 400 m. Strax efter gate 9 finns ett övergångsställe där man går över och två kvarter rakt upp och i gatan till vänster ligger Piraeus Dream Hotel.

:) Masse

Sunny12
2014-08-15, 19:14
Det är inte särskilt långt eller svårt att hitta till Piraeus Dream från busshållplatsen. Hållplatsen i Piraeus där vi brukar kliva av ligger ungefär vid gate nr 8. Man går över gatan till "hamnsidan" och följer kajen åt vänster, endera på trottoaren eller in genom gaten och längs kajen till gate 9. Handlar kanske om c:a 300 - 400 m. Strax efter gate 9 finns ett övergångsställe där man går över och två kvarter rakt upp och i gatan till vänster ligger Piraeus Dream Hotel.

:) Masse

Tack, Masse det var en bra vägbeskrivning... MEN.. jag ska INTE bo på PIREUS DREAM hotel...hade velat bo på PHIDIAS hotell men där var det fullbokat... så nu har jag valt att bo på ANEMONI hotel!

Sunnybye_bye

Ps. Det var Ören som skulle bo på Pireus Dream.. :)

Masse
2014-08-17, 00:52
Tack, Masse det var en bra vägbeskrivning... MEN.. jag ska INTE bo på PIREUS DREAM hotel...hade velat bo på PHIDIAS hotell men där var det fullbokat... så nu har jag valt att bo på ANEMONI hotel!

Sunnybye_bye

Ps. Det var Ören som skulle bo på Pireus Dream.. :)

Ooops! Så fel det kan bli. Anemoni är inte heller särskilt svårt att hitta, men en aning längre att gå. Kan ju vara värt 5e fastpris för taxi istället.

:) Masse

Sunny12
2014-08-17, 11:51
Ooops! Kan ju vara värt 5e fastpris för taxi istället.

:) Masse

Menar du att de tar 5 euro fast pris inne i Pireus??
Jag har aldrig åkt taxi där, kör de med taxameter annars?

Åker sällan taxi i Grekland, blir oftast hyrbil eller den lokala bussen...så jag är inte så insatt i detta!!.. :o

Sunny bye_bye

Ören
2014-08-17, 17:02
Tack Masse för vägbeskrivningen till hotellet.
Det är vår första resa på egen hand.
Paros och Naxos har vi bokat boende på men det blir nog dagsturer till Antiparos och Koufonissi också.bye_byebye_bye

Ann
2014-08-17, 17:19
Biljettkontoren i Pireus öppnar redan kl 06.00 på morgonen o stänger vid 21.00 - 21.30. Så det bör inte vara problem att köpa biljetter i Pireus. Dessutom är det bra att handla i Pireus, om båten man köpt biljett till skulle vara inställd.
Ann

Masse
2014-08-17, 18:29
Menar du att de tar 5 euro fast pris inne i Pireus??
Jag har aldrig åkt taxi där, kör de med taxameter annars?

Åker sällan taxi i Grekland, blir oftast hyrbil eller den lokala bussen...så jag är inte så insatt i detta!!.. :o

Sunny bye_bye

Jo så var det iallafall när vi var där i juni och åkte från hamnen till Anemoni. vet inte om det gäller dygnet runt eller gäller annat sent på natten. Vi åkte dels c:a 18.00 och sedan tillbaka till hamnen c:a 07.00, och då funkade det.
:) Masse

Sunny12
2014-08-17, 19:03
Jo så var det iallafall när vi var där i juni och åkte från hamnen till Anemoni. vet inte om det gäller dygnet runt eller gäller annat sent på natten. Vi åkte dels c:a 18.00 och sedan tillbaka till hamnen c:a 07.00, och då funkade det.
:) Masse

OK, vad bra!! Billigt och safe!!..:)
Gillade ni ANEMONI hotel förresten?

Sunny:)

Sunny12
2014-08-17, 19:42
Biljettkontoren i Pireus öppnar redan kl 06.00 på morgonen o stänger vid 21.00 - 21.30. Så det bör inte vara problem att köpa biljetter i Pireus.
Ann

Tack, Ann! Öppettiderna är BRA att känna till!!.. :)

Masse
2014-08-19, 00:36
Anemoni var helt OK. Ganska litet rum och lite äldre stil med träinredning, men rent och fräscht och som sagt helt OK för vårt behov. Hyfsat pris och mycket vänlig och tjänstvillig personal som t o m var ute på trottoaren och vinkade av oss när vi tog taxin på morgonen.

:) Masse

Sunny12
2014-08-19, 10:28
Tack, Masse! Låter bra det!!.. :)