handdator

Visa fullständig version : Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!


Thira
2014-08-07, 10:34
Jag säger inte att jag ska åka till Amorgos nu när jag precis kommit hem från min andra Greklandsresa, det säger jag inte ;)
Undrar bara ändå så där i största allmänhet när jag av en händelse råkade ramla in på boenden på Amorgos på internetsajterna (de anföll mig) ;)
Ni som varit där nyligen, såg ni några roomsare i hamnarna?
Törs man åka dit på måfå efter den 15/8 (Mariadagen i Grekland) och hoppas på att få ett rum för en person?
Det sewr väldans fullbokat ut på sajterna men tänker att det går väl att sova under ett träd också i värstans fall tills det blir nåt ledigt?
Om det skulle råka bli så, får man sova ute i det fria på Amorgos?

Sunny12
2014-08-07, 11:28
När jag var där i maj -juni var det roomsare som mötte upp båtarna, både i Katapola och i Egiali..MEN.. förstår att du undrar hur det är just NU... OM.. de har rum lediga så står de väl där kan jag tänka mig!!. :rolleyes:

Kan du inte ringa eller mejla direkt till de hotell du är intresserad av.. kanske du då även får ett bättre pris! Så brukar jag göra!

Sunny (som snart ska ner).. :D

Malina
2014-08-07, 11:35
Som Sunny säger, ring till hotellen! Det är mycket bättre och skapar dessutom en bra kontakt!

Thira
2014-08-07, 11:36
Tack för svar Sunny.
Ja, jag undrar hur det är precis nu. Har mailat några boenden men de har alla varit fullbelagda. Det finns ju en camping på Amorgos också, kanske kan man stanna där någon natt i yttersta nödfall - om det nu blir av att jag åker vill säga.
Har ev. fått möjlighet till lite extra ledighet i augusti, så kanske.
Haha vad tiderna förändras. När jag var ung och ibland sov på stränderna i Grekland bekymrade jag mig över huvud taget inte om att det kanske vore bättre med tak över huvudet. Det var aldrig några problem med det då. Men nu tänker jag mig för några omgångar extra måste jag säga.

Thira
2014-08-07, 11:37
Som Sunny säger, ring till hotellen! Det är mycket bättre och skapar dessutom en bra kontakt!

Tack Malina, jo jag vet. Fortsätter maila/ringa och hoppas på att ngn till slut har ett rum ledigt.
Jag bor gärna i Chora också, känner mig inte begränsad till Egiali eller Katapola. Så någon liten sängplats borde finnas någonstans tycker jag.

inkfish
2014-08-07, 11:38
Hur nära inpå den 15 tänker du dig? Jag skulle inte våga åka till någon ö obokad just runt den 15 aug. Det är ju mest bokat under hela året då.

Thira
2014-08-07, 11:41
Haha dagen efter!
Vet att det är vansinne att åka obokat då. Vi får väl se hur det blir. Kanhända kan jag spendera ett par förbokade nätter på Naxos, som ju är en större ö och därmed lättare att få rum på, först. Och sen hoppas på att rumsbokningarna lättar på Amorgos. Nåja, kollar mest olika möjligheter just nu. Inte alls säkert att jag åker över huvud taget.

inkfish
2014-08-07, 11:58
15 är ju på en fredag, ser jag ... Så då stannar nog folk över helgen också. Låter klart vanskligt!

Eftersom både greker, italienare och fransmän har semester då, så skulle jag vänta tills sista helgen i augusti.

Men hoppas du kommer iväg om du vill det!

Kalimera
2014-08-07, 15:41
Om det skulle råka bli så, får man sova ute i det fria på Amorgos?Jag har gjort det, fast det var länge sedan. Du kan läsa om det här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=21466).

Jag skulle inte åka till Amorgos obokad så här års.

Arne
2014-08-07, 16:37
Ja, du Thira, du förmenas lugnt fara till Katapola alternativt Egiali i mitten av Augusti. Du kommer att finna rumsraggare en masse närhelst färjan anländer.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1358&pictureid=13545

Arne

inkfish
2014-08-07, 16:44
Arne - är den bilden tagen i samband med Maria-dagen den 15 augusti?

Kalimera
2014-08-07, 21:10
Du kommer att finna rumsraggare en masse närhelst färjan anländer.Tyvärr tror jag inte att det är så Arne. Jag fick mejl från en hotellägare i slutet av juli, och han skrev att det var fullt överallt, och att det var som det vanligtvis var i mitten av augusti, redan i juli. Mycket folk i år alltså.

Thira
2014-08-07, 21:58
Tack alla för tips och goda råd.
Ja om jag nu kommer iväg så får jag nog förbereda mig på att spendera ett par nätter under bar himmel (och kissande hundar, Janne) ;) ifall jag åker obokat.
Det verkar fullt på hotellen jag pratat med idag.
Men, som Arnes bild visar, blir det avbokningar så dyker kanske en och annan roomsare upp.
I värsta fall är det inte värre än att jag beger mig tillbaks till Naxos. Där finns det fortfarande en hel del rum kvar.

Som en god vän från Skåne brukar säga.
"Det ordnar sig nog med skridskor, bara det blir is" :)

Sunny12
2014-08-07, 22:35
Som en god vän från Skåne brukar säga.
"Det ordnar sig nog med skridskor, bara det blir is" :)

:D..Ta med dig ett litet tält.. flabb_flab..why not??
Kommer du bara till Grekland så ordnar sig det mesta... de snälla och omtänksamma grekerna tar säkert hand om dig!!.. ;)

Sunny(som vill ner nuuu!!!)

inkfish
2014-08-08, 08:26
Det har du förstås redan prövat men: har du kollat med någon du bott hos förut om de vet om det finns ett rum ledigt på hela ön? De som hyr ut brukar veta rätt mycket om varandra.

Annars är nog en no show din enda chans, att någon som förbokat inte dyker upp. Även förboka Naxos några dagar låter som en smart idé - där finns så mycket fler rum. Men då riskerar du nog att inte komma över till Amorgos alls. Just runt 15 aug är ju värsta dagarna på hela säsongen.

Men hoppas du kommer iväg! När Amorgos kallar på en är det svårt att få ro i själen förrän man är där. ;)

Thira
2014-08-08, 08:41
När Amorgos kallar på en är det svårt att få ro i själen förrän man är där. ;)

fb_gilla

Kalimera
2014-08-08, 09:06
Ja om jag nu kommer iväg så får jag nog förbereda mig på att spendera ett par nätter under bar himmel (och kissande hundar, Janne) ;) ifall jag åker obokat.För oss löste det sig morgonen därpå då några lämnade ön. En natt utomhus funkar, men inte två. Hoppas att du hittar något. :)

Sunny12
2014-08-08, 21:29
När Amorgos kallar på en är det svårt att få ro i själen förrän man är där. ;)

Så SANT... :D

inkfish
2014-08-09, 10:06
Så SANT... :D

När jag åkte hem -08 tänkte jag att jag nog var färdig med Amorgos, jag hade varit där tillräckligt många gånger. Jag hade haft strul med boende, jag hade bestämt mig för Amo så sent att Eleni hade fullbokat, jag fick bo en stor del av resan på The Big Blue där jag inte alls trivdes lika bra innan jag kunde flytta ner till Eleni.

Men i höstas så kände jag att Amorgos plötsligt kallade på mig igen och då blev jag jätteglad, för jag kände mig inte alls färdig med den längre. Och den här gången har jag bokat elva månader i förskott flabb_flab

Sunny12
2014-08-09, 11:16
Men i höstas så kände jag att Amorgos plötsligt kallade på mig igen och då blev jag jätteglad, för jag kände mig inte alls färdig med den längre. Och den här gången har jag bokat elva månader i förskott flabb_flab

Härligt!!.. :D

Thira
2014-08-11, 14:10
Tyvärr (eller kanske lika så bra) så gick det inte att få till den där extra ledigheten nu i augusti. Men min underbara chef sa att andra halvan av september skulle det gå utmärkt (och det var ju min plan från början dessutom).
Grekland i slutet av september är ju inte så pjåkigt.
Även om det hade varit ett spännande äventyr att se om det skulle gått att hitta rum under 37000 kr/natten runt Mariadagen ;)

Sunny12
2014-08-11, 14:25
Tyvärr (eller kanske lika så bra) så gick det inte att få till den där extra ledigheten nu i augusti.
Grekland i slutet av september är ju inte så pjåkig;)

September är ju alldeles underbar i Grekland.. då kanske vi ses OM du ska till AMO??
Skulle vart riktigt KUL!!..:D

Sunny(som längtar ner)

Thira
2014-08-11, 16:12
Vore jättekul Sunny!
Ska absolut till Amorgos.

Sunny12
2014-08-11, 16:14
Vore jättekul Sunny!
Ska absolut till Amorgos.

fb_gilla

Annwi
2014-08-12, 11:27
När Amorgos kallar på en är det svårt att få ro i själen förrän man är där. ;)[/QUOTE]

När Amorgos kallar...... underbart! Ingen annan grekisk ö kallar lika ihärdigt som Amorgos!

inkfish
2014-08-12, 22:03
När Amorgos kallar på en är det svårt att få ro i själen förrän man är där. ;)

När Amorgos kallar...... underbart! Ingen annan grekisk ö kallar lika ihärdigt som Amorgos!

Nej, jag håller nog med, den är ovanligt högljudd när den gör sig påmind :D

Thira - det lät väl som bästa möjliga lösning! klapp_klap

Sunny12
2014-08-12, 22:08
Nej, jag håller nog med, den är ovanligt högljudd när den gör sig påmind :D



Eller hur!!.. :D
Det verkar inte heller spela någon roll att man som jag varit där i 6 veckor.. nyligen.. den kallar lika högt ändå.. SÅ.. en återresa inom kort känns som ett måste.. ;)..

Sunny(som längtar till september..:p..)

inkfish
2014-08-12, 22:13
Jag är lite spänd på hur det ska kännas att komma tillbaka efter att inte ha varit där sedan -08.

Men liksom, det är Amorgos, vad kan gå fel ... ;)flabb_flab

Sunny12
2014-08-12, 22:17
Jag är lite spänd på hur det ska kännas att komma tillbaka efter att inte ha varit där sedan -08.

Men liksom, det är Amorgos, vad kan gå fel ... ;)flabb_flab

Precis vad kan gå fel??.. :D
Spännande blir det säkert att se OM det blivit några förändringar sen du var där sist, många år sen....

inkfish
2014-08-12, 22:25
Precis vad kan gå fel??.. :D
Spännande blir det säkert att se OM det blivit några förändringar sen du var där sist, många år sen....

Det jag sett på webben är att Katapola verkar vara sig likt. Ett par nya restauranger kanske. Men inga jätteförändringar, tror jag.

Sunny12
2014-08-12, 22:30
Det jag sett på webben är att Katapola verkar vara sig likt. Ett par nya restauranger kanske. Men inga jätteförändringar, tror jag.

Vad som är NYTT i Katapola på andra sidan i Xilokeratidi, där har de startat upp ett gym...BRA.. för vad ska de göra på vintern???.. :eek:

inkfish
2014-08-12, 22:34
Apropå Xilokeratidi - vet du om glasskaféet finns kvar? Röda metallstolar. De hade en helt fantastisk glass.

Thira
2014-08-12, 22:38
Vad som är NYTT i Katapola på andra sidan i Xilokeratidi, där har de startat upp ett gym...BRA.. för vad ska de göra på vintern???.. :eek:


Ja haha di får inte bli förslappade bara för att det är vinter inte ;)

Nu har jag köpt flygbiljett. Den 17 September kommer jag till Aten för ett par nätter sen till Naxos eller annan ö för ett par dagar och sen Amorgos eller kanske Amorgos först och annan ö sen.
Hem igen två veckor senare från Aten hur som helst.
När var det du skulle vara på Amorgos Sunny?

Sunny12
2014-08-12, 22:42
Apropå Xilokeratidi - vet du om glasskaféet finns kvar? Röda metallstolar. De hade en helt fantastisk glass.

Nej, det kan jag inte minnas att jag såg där.. för INTE kan man väl missa ett glasskafe??.. :p

Sunny12
2014-08-12, 22:48
När var det du skulle åka Sunny?

Jag anländer Aten 20/9, en natt där och sen vidare til Naxos ytterligare en övernattning där och sen till sist över till Amorgos den 22/9 med Scopelitis eller Nel lines om den går?!

Men då lär ju vi ses, kul!!.. :)

inkfish
2014-08-12, 22:50
Nej, det kan jag inte minnas att jag såg där.. för INTE kan man väl missa ett glasskafe??.. :p

Synd! Glassen var snordyr men fantastiskt fin. Jag blev glad när jag kom tillbaka till Tilos och det hade öppnat ett glasskafé där - men den glassen gick inte att jämföra. Den smakade inte annorlunda än vanlig glass som jag äter här.

Sunny12
2014-08-12, 22:57
Synd! Glassen var snordyr men fantastiskt fin. Jag blev glad när jag kom tillbaka till Tilos och det hade öppnat ett glasskafé där - men den glassen gick inte att jämföra. Den smakade inte annorlunda än vanlig glass som jag äter här.

OK, synd att den inte finns kvar?
Eller också hade de inte hunnit öppna under tiden jag var där.. så kan det ju vara!
Det var ju inte särskilt mycket turister där fram till 16 juni.. en del verkar ju öppna senare i högsäsong, det märktes väl uppe i Chora, där höll de på och renovera och feja, så allt verkade inte vara klart trots att det var juni!

yannis
2014-08-13, 05:41
Det jag sett på webben är att Katapola verkar vara sig likt. Ett par nya restauranger kanske. Men inga jätteförändringar, tror jag.

Det mesta är sig likt sedan -08, så du behöver inte vara orolig. Amorgos är en orörd pärla.

Kantänka mig att du även hittar "ditt" glasscafe, det vore ju synd annarsAng_elx. Xilokeratidi blev nog överrumplad av att det var en hel del turister redan när Sunny och vi var i Katapola i maj-början av juni. Inte många ställen hade öppnat på den sidan då och ingen städning hade skett.

Birgitta.

Eva L
2014-08-13, 09:12
Det mesta är sig likt sedan -08, så du behöver inte vara orolig. Amorgos är en orörd pärla.

Kantänka mig att du även hittar "ditt" glasscafe, det vore ju synd annarsAng_elx. Xilokeratidi blev nog överrumplad av att det var en hel del turister redan när Sunny och vi var i Katapola i maj-början av juni. Inte många ställen hade öppnat på den sidan då och ingen städning hade skett.

Birgitta.

Fattar inte varför de städar så sent. Så var det på bakgatorna i Petra också i början av juni. I Molyvos däremot var det uppsnyggat överallt i staden.

Eva

Thira
2014-08-13, 09:58
Men då lär ju vi ses, kul!!.. :)

fb_gilla

Sunny12
2014-08-13, 11:24
Fattar inte varför de städar så sent. Så var det på bakgatorna i Petra också i början av juni. I Molyvos däremot var det uppsnyggat överallt i staden.

Eva

Ja, det kändes väldigt sent när allt inte var klart till en bit in i juni, märktes väl på menyerna också, ALLT gick inte att beställa!
Särskilt inte i bergsbyarna, då hade de som standard greksallad, samt en del andra enklare rätter!

Så det blev en hel del greksallad under min vistelse på Amorgos... :D..MEN det är ju så gott!!.. :p

inkfish
2014-08-13, 11:48
Inte många ställen hade öppnat på den sidan då och ingen städning hade skett. [/B]

Birgitta.

Aha, var det inte ens städat så hade det kanske bara inte öppnat än. Hoppas de finns kvar för glassen där var SÅ god.

Ja, det kändes väldigt sent när allt inte var klart till en bit in i juni, märktes väl på menyerna också, ALLT gick inte att beställa!


Fast allt går ju aldrig att beställa, det är alltid bättre att fråga vad de har idag istället för att läsa på menyn.

Det där är faktiskt något jag reflekterat över. "Förr" kikade man knappt på menyn överhuvudtaget, man frågade och man tittade i grytor. Det var ändå bara en bråkdel av menyn som fanns en given dag.

Men numera verkar det finnas mer av det som står på menyn. Undrar om det beror på att man använder fler halvfabrikat, fryser in rätter i högre grad osv.

Sunny12
2014-08-13, 11:59
Fast allt går ju aldrig att beställa, det är alltid bättre att fråga vad de har idag istället för att läsa på menyn.

Men numera verkar det finnas mer av det som står på menyn. Undrar om det beror på att man använder fler halvfabrikat, fryser in rätter i högre grad osv.

Nog frågade jag också.. på vissa ställen hade de ingen meny, de kom då fram och rabblade upp ALLA rätter de hade, det är ju också bra.. då får man ju en chans att fråga vad det är osv.

Jag är inte lika rutinerad som du, men det kommer... ;)

PS. De sa faktiskt på flera ställen att,
- Just nu har vi inte ALLT på menyn pga att det är lågsäsong.

inkfish
2014-08-13, 12:13
Ja, det är klart att de inte har lika stort utbud när det är lågsäsong, den förklaringen har jag också fått ibland när det jag vill ha inte finns.

Fast det var inte meningen att säga något om din rutin:D - utan att det du skrev påminde mig om något jag funderat över, säg de senaste två åren. Jag har i mycket högre grad prickat rätt på menyn, alltså beställt något som faktiskt finns, än jag gjorde tidigare.

yannis
2014-08-13, 12:27
Aha, var det inte ens städat så hade det kanske bara inte öppnat än. Hoppas de finns kvar för glassen där var SÅ god.



Fast allt går ju aldrig att beställa, det är alltid bättre att fråga vad de har idag istället för att läsa på menyn.

Det där är faktiskt något jag reflekterat över. "Förr" kikade man knappt på menyn överhuvudtaget, man frågade och man tittade i grytor. Det var ändå bara en bråkdel av menyn som fanns en given dag.

Men numera verkar det finnas mer av det som står på menyn. Undrar om det beror på att man använder fler halvfabrikat, fryser in rätter i högre grad osv.

Men på Fourni går man alltid in och tittar på grytorna och den nyfångade fisken! DÄR har man aldrig några halvfabrikat.

Och snart är vi där! Och sitter och tittar på när grillmästaren grillar min fisk eller vår köttbit på Nikos eller någon annan taverna.

Förlåt att jag avviker lite från ö-snacket.
Birgitta.

Eva L
2014-08-13, 12:53
Den dagen de börjar servera halvfabrikat i Grekland har jag ätit färdigt. Eva

inkfish
2014-08-13, 16:27
Birgitta - det vet jag väl, men jag menade i allmänhet :)

Eva - jag funderar på om jag stött på halvfabrikat. Det jag kan komma på är att alla ställen inte friterar sin potatis själv utan använder färdiga pommes frites, och jag har fått konserverade ärter+morötter och även stött på konserverade rödbetor. Pulvermos på ett ställe.

Och så är jag som sagt lite misstänksam mot moussaka i lerskål. Ostbollar är ibland lite för lika och perfekt rundade för att vara hemgjorda. Och både melitzanosalata och taramasalata kommer ibland från supermarketen.

Ingvild
2014-08-13, 22:52
Apropå Xilokeratidi - vet du om glasskaféet finns kvar? Röda metallstolar. De hade en helt fantastisk glass.

Han som drev iskafeen ble "byttet ut" med en person som kunne betale mer i leie. Den nye videreførte driften, men isen var ikke like god og stemningen ikke helt den samme, dessverre. Vet ikke hvordan det er nå.

Ingvild
2014-08-13, 23:43
Fattar inte varför de städar så sent. Så var det på bakgatorna i Petra också i början av juni. I Molyvos däremot var det uppsnyggat överallt i staden.

Eva

Mange som driver kafeer og restauranter på små øyer som Amorgos bor i Athen og har andre jobber resten av året.

Jeg kjenner blant annet en restauranteier som jobber som revisor fra oktober til juni. Det lønner seg derfor ikke å starte opp for tidlig. Inntjeningen hjemme må veies opp mot inntektene av restaurantdriften. Av og til må de også leie overnattingssted til seg selv eller innleid arbeidskraft i høysesongen. For de som er fra øya eller har familie, er det selvsagt annerledes.

Denne mannen har like fullt dype røtter til plassen. Han kom første gang som 20-åring. Nå er han nærmere femti. Slik er det for mange, spesielt i Chora. Flere startet med andre ord som turister i sin tid, da gjerne som hippievarianten:).

inkfish
2014-08-14, 09:16
Han som drev iskafeen ble "byttet ut" med en person som kunne betale mer i leie. Den nye videreførte driften, men isen var ikke like god og stemningen ikke helt den samme, dessverre. Vet ikke hvordan det er nå.

Tack Ingvild! :)

Synd att glassen blev sämre. Den som jag minns kallades italiensk, men enligt kvinnan som jobbade där var den tillverkad i Aten. Och smaken var fantastisk.

Jag får kolla själv och jämföra när jag kommer dit - och det krävs nog att man testar MÅNGA gånger ;)

Eva L
2014-08-14, 09:39
Jag åt en del "italiensk" glass på Blue Fox i Molyvos i sommar och den var helt underbar. Lika god som den jag åt i Pipa i Braslien för några år sedan. Har aldrig smakat så god glass i Grekland tidigare.

Eva

inkfish
2014-08-14, 09:47
Jag åt en del "italiensk" glass på Blue Fox i Molyvos i sommar och den var helt underbar. Lika god som den jag åt i Pipa i Braslien för några år sedan. Har aldrig smakat så god glass i Grekland tidigare.

Eva

Då var det nog samma! Jag är ingen superglassälskare men den i Xiloteratidi var exceptionellt god. Just för att den var så god frågade jag om den verkligen var italiensk men då svarade hon att den var tillverkad i Aten.

Som jag minns den var den till och med bättre än glassen på gelaterian vid Klong Dao på Koh Lanta (pröva den nästa gång om du inte redan gjort det ;))

Eva L
2014-08-14, 10:31
Då var det nog samma! Jag är ingen superglassälskare men den i Xiloteratidi var exceptionellt god. Just för att den var så god frågade jag om den verkligen var italiensk men då svarade hon att den var tillverkad i Aten.

Som jag minns den var den till och med bättre än glassen på gelaterian vid Klong Dao på Koh Lanta (pröva den nästa gång om du inte redan gjort det ;))

Tack för tipset det ska jag göra.

Eva